X

بایگانی فروردین 14, 1400

دفتر سینمایی

از تأکید بر گسترش باندبازی در سینما در دولت های یازدهم و دوازدهم تا انتقاد از انفعال مدیران سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت به شدت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند: از زمان شروع ریاست جمهوری آقای روحانی تنها عده ای خاص که در دسته و باندهای خاص بودند توانستند با بودجه و رانت های دولتی در سینما فعالیت داشته باشند و امکان کار و فعالیت برای فیلمسازان مستقل و غیردولتی به سختی فراهم شد؛ ای کاش مدیران سینمایی به جای اینکه مرتب در مورد فرهنگ و تاریخ و افتخارات گذشته سینمای ایران حرف بزنند بیایند و در این بحران کرونا به فریاد هنرمندان درمانده برسند که زندگی شان با بحران های عجیب روبرو شده است!

به گزارش سینماپرس مدت های مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب کرده؛ مدیریت ناکارآمد، ایجاد گعده های خودمانی بین سیاست گذاران، بی توجهی به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران، گسترش ابعاد فاجعه بار ابتذال در سینمای کشور و… از جمله این مشکلات است و این مسائل باعث شده تا صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده شود؛ همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ مهشید افشارزاده، سیدجمال ساداتیان، رویا شریف و دانش اقباشاوی جزو افرادی بودند که در بخش سوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

از زمان شروع ریاست جمهوری آقای روحانی تنها عده ای خاص توانستند با بودجه و رانت های دولتی در سینما فعالیت داشته باشند

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور اظهار داشت: از زمان شروع ریاست جمهوری آقای روحانی تنها عده ای خاص که در دسته و باندهای خاص بودند توانستند با بودجه و رانت های دولتی در سینما فعالیت داشته باشند و امکان کار و فعالیت برای فیلمسازان مستقل و غیردولتی به سختی فراهم شد.

وی در گفتگو با سینماپرس افزود: کسانی که پول و رانت های انبوه دولتی در اختیار داشتند با صرف این بودجه ها دستمزد بازیگران را به شدت بالا بردند و باعث شدند تا فیلمسازان بخش خصوصی که توان پرداخت این دستمزدهای هنگفت را نداشتند رسما بیکار و خانه نشین شوند. در واقع افراد پیشکسوت و خبره و کاربلد در این سال ها خانه نشین شدند و در عوض ما شاهد جولان دادن کسانی در سینما بودیم که بعضا حتی سواد اندک سینمایی نداشتند و در عمرشان حتی یک فیلم درست حسابی هم ندیده بودند!

این سینماگر تأکید کرد: اگر نیم نگاهی به تیتراژ فیلم ها و سریال ها در سال های اخیر بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که چه کسانی مرتب از این پروژه به آن پروژه رفتند و در عوض چه بزرگانی بیکار بودند و در خانه های شان کنج عزلت گزیده بودند. این اتفاقات نه معنای عدالت می دهد و نه شعار تأمین امنیت شغلی برخی مدیران سینمایی با این رفتار سنخیتی دارد.

افشارزاده با تأکید بر اینکه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید لیستی از هنرمندان در رشته های مختلف سینمایی را فراهم آورده و اجازه ندهد برخی افراد با رابطه های شان جای ضوابط را بگیرند اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم برخی افراد بدون هیچ تجربه و دانش و سواد و مهارتی یک شبه به واسطه پول ههای فراوانی که وارد سینما می کنند و یا زدوبندهایی که دارند وارد عرصه شبکه نمایش خانگی یا سینما شوند.

وی تصریح کرد: وضعیت امروز سینمای ایران درست مانند وضعیت حوزه موسیقی به شدت بی سر و سامان شده و درست همانطور که عده ای با بدترین صدای ممکن به جرگه خوانندگان کشور می پیوندند ما شاهد کسانی هستیم که کمترین سواد سینمایی ندارند و یک شبه در سینما سلبریتی و مشهور می شوند و نقش های کلیدی و دستمزدهای نجومی می گیرند!

کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» متذکر شد: مدیران وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید فراموش کنند که ورود برخی افراد به حیطه فرهنگ و هنر از اساس اشتباه است و باعث بدآموزی است! برخی افراد الگوهای بسیار بدی برای جامعه و به ویژه نسل جوان هستند و با حاشیه های احمقانه ای که در زندگی شان دارند نباید اجازه حضور در سینما به آن ها داده شود. متأسفانه این اتفاقات دردآور و متحیرکننده سینمای ایران را به شدت رو به افول و نزول برده و باعث شده تا ما هیچ امیدی به آینده نداشته باشیم.

دولت برای استمرار و حرکت چرخه سینما هیچ تلاشی نکرد

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده مطرح سینما نیز به سینماپرس گفت: یکی از مهمترین معضلات سینما در سال ۱۳۹۹ مسأله شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن های سینما در سراسر کشور بود. سینما در سال ۹۹ لطمات اقتصادی جدی را شاهد بود و همه ما چشم انتظار آن هستیم تا با تدبیر مدیران سینمایی در سال جدید شرایط بهتری در سینما حاکم شود.

وی سپس با بین اینکه دولت برای استمرار و حرکت چرخه سینما هیچ تلاشی نکرد تصریح کرد: دولت باید در زمان درد کشیدن سینما با تزریق مسکن کمی باعث التیام این هنر۰صنعت می شد اما خوب متأسفانه مسئولان دولت این کار را نکردند و سینما رسما به حال خود رها شده بود.

ساداتیان در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات امروز سینمای ما عدم تولید فیلم هایی بر اساس ذائقه مخاطب امروزی و نیاز جامعه است. مسئولان باید شرایطی را فراهم آورند که فیلم های دلخواه مردم ساخته شود تا ما بتوانیم شاهد استقبال مردم از سینماها و گیشه های پررونق باشیم. بنده معتقدم حتی در بحران کرونا هم اگر فیلمی بر اساس خواسته و سلیقه مردم تولید شود می تواند خیل انبوه مخاطبان را به سالن های سینما کشانده و باعث رونق این هنر-صنعت شود.

این تهیه کننده در پایان اظهارات خود افزود: من امیدوارم مسئولان بسترسازی لازم جهت بهبود اوضاع و استقبال مخاطبان از سینما را فراهم آورند تا بتوانیم شاهد رونق گرفتن سالن های سینما در سال ۱۴۰۰ باشیم.

مگر معضلات سینمای ایران یکی و دو تا است؟!

رویا شریف دیگر تهیه کننده سینما نیز در پاسخ به سوأل سینماپرس گفت: مگر معضلات سینمای ایران یکی و دو تا است که بتوانیم نام ببریم؟ متأسفانه سراپای سینمای ایران امروزه سرشار از معضلات مهمی است که برطرف شدن این معضلات نیاز به حضور مدیران دغدغه مند، متعهد و دلسوز دارد و تا زمانی که ما شاهد حضور چنین مدیرانی در سینمای کشور نباشیم نمی توان هیچ چشم انداز روشنی از آینده سینمای ایران متصور شد.

نه تولید می خواهیم، نه جشنواره، فقط بگذارید زنده بمانیم!

دانش اقباشاوی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور اظهار داشت: آقایان! ما فقط می خواهیم زنده بمانیم!‌ مرحمت کنید و جلوی نفس کشیدن مان را نگیرید!

وی سپس با تأکید بر اینکه از مدیران سینمایی هیچ چیزی جز این نمی خواهیم!‌ ما دیگر جانی در بدن نداریم و نایی برای نفس کشیدن مان باقی نمانده!‌ ای کاش مدیران سینمایی به جای اینکه مرتب در مورد فرهنگ و تاریخ و افتخارات گذشته سینمای ایران حرف بزنند بیایند و در این بحران کرونا به فریاد هنرمندان درمانده برسند که زندگی شان با بحران های عجیب روبرو شده است.

اقباشاوی خاطرنشان کرد: امروزه سینماگران بیکار و درمانده حتی نمی توانند هزینه های درمان خود را از بیمه ناکارآمدی که صندوق اعتباری هنر برایشان در نظر گرفته بگیرند. سینماگران در سال ۹۹ کم غم و زجر نکشیدند. ما در سال ۹۹ همواره سوگوار بودیم و دیگر سزاوار نیست که بیش از این آزرده خاطر شویم. چرا شما هزینه درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج را پرداخت نمی کنید؟ به والله این پول ها خوردن ندارد و روزی باید در قیامت پاسخگوی کارهای تان باشید!

این سینماگر تصریح کرد: ما تنها انتظاری که از آقایان مدیر و مسئول در سینما داریم این است که دیگر صحبتی از تولید فیلم و برگزاری جشنواره و افتخارات بین المللی سینمای ایران نکند. از ایشان می خواهیم به طور کل بی خیال سینما شوند و اول جازه بدهند سینماگران زنده بمانند. امروزه ما به شدت گرفتار و دردمند هستیم نیاز به حمایت و پشتوانه داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«میناری» فیلمی با آغازی دلچسب، اوج و فرودی فوق‌العاده و پایان‌بندی به شدت ضعیف! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «میناری» فیلمی به کارگردانی لی ایزاک چانگ که امسال در آکادمی‌های مختلف درخشیده و توانسته جایزه بهترین فیلم زبان خارجی گلدن گلوب را از آن خود کند.

علی ناصری/ طی سال‌های اخیر مضامین مورد علاقه منتقدان، جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی معمولاً مضامینی مربوط به مسائلی چون مقابله با تبعیض نژادی، دفاع از همجنس‌گرایی و بعضاً مسائلی مربوط به حقوق زنان بوده که طی دو یا سه سال اخیر می‌توان مهاجرت، نقد دنیای سرمایه‌داری و میل به زیستن در طبیعت را نیز به این مسائل اضافه کرد که هر دوی آن‌ها در «میناری» به چشم می‌خورند و متأسفانه «میناری» به رسم جدی گرفتن مضامین توسط جشنواره‌ها و جشن‌ها توانسته امسال اثری بیش از حد مورد توجه باشد.

«میناری» به خوبی دنیای خود را ترسیم می‌کند و دقت به جزئیات در میزانسن، دکوپاژ و بازی بازیگران و همچنین کاشت‌های مناسب در فیلمنامه باعث شده تا در کنار فضای دلچسب فیلم اتفاقاتی که به نظر در شرف وقوع هستند مخاطب را به ادامه فیلم ترغیب کند اما در واقع هیچ اتفاقی قرار نیست رخ دهد تا جایی که فیلمساز مجبور می‌شود برای فرار از یکنواخت بودن فیلم و خلق مضمونی که مدنظر دارد دست به عنصر تصادف بزند و قصه را به سمتی ببرد که با دیدگاه او همخوانی دارد.

«میناری» فیلمی با آغازی دلچسب، اوج و فرودی فوق‌العاده و پایان‌بندی به شدت ضعیف!

در واقع جهانی که ایزاک چانگ در «میناری» خلق می‌کند در ابتدا به درستی در مسیر روایی مناسب قرار می‌گیرد اما متریال لازم برای قصه‌پردازی وجود ندارد و شخصیت‌ها هم به واقع خیلی زود همه کارایی خود را در پیش بردن داستان از دست می‌دهند و فیلم با تهی شدن از هر ایده‌ای برای رسیدن به یک پایانبندی منطقی فیلمنامه‌نویس را مجبور به دست بردن در جهان اثر می‌کند و ماجراها را به نوعی تقلبی در کنار هم قرار داده و همه فضاسازی و شخصیت‌پردازی مناسب اثر را از بین می‌برد و پایان خوشی به فیلم تحمیل می‌کند که به جای پایانبندی به یک وصله جدا و نچسب شباهت دارد.

بازی همه بازیگران فیلم با توجه به شخصیت‌پردازی مناسب و از طرفی پرداخت دقیق به جزئیات و حتی میزانسن‌های مناسب در موقعیت‌های مختلف که در خدمت جزئیات قرار می‌گیرد بسیار باورپذیر و قابل قبول است.  یکی از نکات جالب توجه در «میناری» که به نوعی می‌تواند یک سنت شکنی از سوی ایزاک چانگ باشد، میزانسن و دکوپاژی است که این کارگردان در این اثر در نظر گرفته است.

«میناری» فیلمی با آغازی دلچسب، اوج و فرودی فوق‌العاده و پایان‌بندی به شدت ضعیف!

معمولاً در آثاری مشابه، فیلمساز با تکیه بر عناصر بصری چشمگیر در طبیعت و قرار دادن کاراکتر بین انبوهی از مناطق زیبا برای خلق تصاویری دیدنی و از طرفی القای حس لذتبخش زندگی در طبیعت یا حتی بالعکس قرار دادن دوربین در موقعیت‌هایی که امکان رخ دادن خطری جدی را گوشزد می‌کند مخاطب را به نوعی در زندگی کاراکترش در طبیعت همراه و شریک می‌کند اما در «میناری» فیلمساز بیش از قرار دادن مخاطب در دل طبیعت و تجربه کشف احساس اینگونه زیستن، مخاطب را بیش از هر چیز وارد خانواده‌ای می‌کند که بیش از انتخابشان برای سبک زندگی خاصی که در نظر دارند شرایط اجتماعی و اقتصادی‌شان پر رنگ به نظر می‌رسد و در این بین ورود مادربزرگ در قصه به نوعی ورود تجربه زیستن در سنت‌ها است که در برخی موارد نجات‌دهنده و در برخی موارد تنش‌زا است. به همین دلیل دوربین ایزاک چانگ بیش از اینکه در طبیعت و سرسبزی‌های چشم‌نواز آن غوطه‌ور باشد در اتاق‌های خانه و بین کاراکترها قرار دارد و حتی وقتی وارد طبیعت می‌شود با وسواس از کاراکتر فاصله می‌گیرد.

به نوعی «میناری» زندگی در سنت‌ها، طبیعت و شهر را با در کنار هم قرار دادن اعضای یک خانواده برای امکان زیستن مکمل یکدیگر معرفی می‌کند و در حالیکه فیلمساز می‌توانست همین مسیر را برای خلق مضمونش در نظر بگیرد تصمیم دیگری هم می‌گیرد و چند شعار اخلاق‌گرایانه با جای دادن اتفاقاتی تصادفی به فیلم می‌چسباند که حتی مضامین خلق شده سه چهارم ابتدایی فیلم را از بین می‌برد و می‌توان آن را یکی از جدی‌ترین نقاط ضعف آن دانست چرا که بالطبع پایان‌بندی بی‌ربطی به کلیت فیلم تحمیل کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوراحمد: مسئولان فرهنگی و دولتمردان از اینکه مردم به سینما نمی روند و سریال های شبکه «جم» را نگاه می کنند بسیار خوشحالند/ ماه به ماه سطح زندگی مان دچار افت جدی می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کیومرث پوراحمد کارگردان سینما در پی بحران های عدیده به وجود آمده در سینما، استمرار چالش های کرونایی، انفعال مدیران و سردرگمی سینماگران گفت: بنده با اطمینان بسیار بالا عنوان می کنم که مسئولان فرهنگی و دولتمردان از اینکه مردم به سینما نمی روند و سریال های شبکه «جم» را نگاه می کنند بسیار خوشحالند چرا که آن ها اصلا نمی خواهند سینما و فرهنگ و هنر و اندیشه ای وجود داشته باشد!

کارگردان فیلم های سینمایی «خواهران غریب» و «اتوبوس شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی بیش از یک سال گذشته کسانی که اهل سینما رفتن و فیلم دیدن بودند در خانه های شان توسط اینترنت بهترین فیلم های روز سینمای جهان را دانلود و تماشا کردند و بقیه افراد جامعه هم پای برنامه های شبکه «جم» هستند!

وی ادامه داد: بنده به یقین عرض می کنم که این مسئولان اصلا از همین کرونا هم خوشحالند چرا که اگر خوشحال نبودند تدبیری جدی برای رفع این معضل می کردند! ‌ امروزه در افغانستان هم واکسن آمده اما مسئولان ما هنوز اندرخم تهیه واکسن هستند!

پوراحمد تصریح کرد: بنده یک بار دیگر عرض می کنم که مسئولان دولت از کرونا و وحشت انداختن بین مردم و تخته شدن سالن های سینما و عدم تولید فیلم توسط سینماگران قدیمی و برجسته و اندیشمند بسیار خشنود هستند و تا بتواند این شرایط را ادامه می دهند!

این سینماگر تصریح کرد: بحران در عرصه سینما مختص همه سینماگران نیست و فقط زندگی سینماگران و صنوف ضعیف سینمایی را دچار مخاطره کرده است چرا که برخی افراد در همین سینما کار و فعالیت می کنند و زیر بال قدرت هستند و مسئولان آن ها را از هر نظر همیشه تأمین می کنند و آن ها زندگی های بسیار مرفه و لوکسی دارند و از این شرایط بحرانی کک شان هم نمی گزد!

کارگردان فیلم های سینمایی «گل یخ» و «کفش هایم کو؟» در پایان این گفتگو افزود: اوضاع در سینما برای بنده و امثال بنده که زیر بار کسی نمی رویم دردناک و بحرانی است! خود من تا ۲-۳ سال قبل جزو طبقه متوسط محسوب می شدم و الآن نزدیک ۳۰ سال است در یک خانه ۱۰۰ متری زندگی می کنم اما این روزها که دقت کرده ام می بینم که ماه به ماه سطح زندگی مان دچار افت جدی می شود! جالب آنجا است که برای بنده حرف های زیادی هم درآورده بودند که مثلا بابت ساخت «قصه های مجید» پول های نجومی گرفته ام در صورتی که کل مبلغی که من برای ساخت تمام قسمت های این سریال گرفتم ۱۶ میلیون تومان بود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت «بلبل‌های پارسی» آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان از همکاری با محمد و علی سعیدی برادران دوقلوی موسیقی ایران برای پروژه «بلبل‌های پارسی» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده موسیقی کشورمان ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته به زودی همراه با محمد سعیدی و علی سعیدی برادران دوقلوی خواننده که در اصفهان زندگی می‌کنند، پروژه «بلبل‌های پارسی» کلید می‌خورد. هم اکنون نیز با این هنرمندان به طور مرتب در تماس هستم و روی کارهای فنی پروژه نظارت دقیقی دارم.

وی درباره جزییات و ایده اجرایی این پروژه گفت: وقتی در سن بیست سالگی زمانی که در وین مشغول نگارش قطعه «پوئم سمفونیک نوحه‌خوان» بودم، دائم به این فکر بودم که روزی باید قطعه‌ای را برای آواز ایرانی و ارکستر برای عرضه در محیط بین‌المللی داشته باشیم. اتفاقاً در پوئم سمفونیک نوحه خوان از موسیقی اصیل ایرانی و تحریرهای فراوان به سبک استاد ابوالحسن صبا استفاده کرده بودم و جالب اینکه از همین جا پروژه «بلبل‌های پارسی» در ذهنم شکل گرفت.

مدیر هنری و رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به ویژگی‌های تحریر در موسیقی ایرانی ضمن اشاره به دلایل اینکه چرا تاکنون اقدام به نگارش پروژه «بلبل‌های پارسی» نکرده بود، توضیح داد: همیشه مایل بودم که این پروژه برای دو خواننده موسیقی سنتی نوشته شود اما هربار که به این پروژه فکر می‌کردم، نمی‌توانستم دو خواننده‌ای که مد نظرم بود را پیدا کنم که باهم نزدیک و خوب باشند. به همین جهت هم همیشه پروژه عقب می‌افتاد و در حال حاضر که سه آلبوم از پروژه «مادرم ایران» در عرصه‌های بین‌المللی با استقبال مخاطبان مواجه شده تصمیم داریم این اثر را در قالب همین پروژه ضبط کنم.

وی با اشاره به همکاری خود با برادران محمد و علی سعیدی در این پروژه گفت: این دو هنرمند نه به جهت اینکه برادر دوقلو هستند بلکه از جمله هنرمندانی هستند که به اعتقاد من کارشان عالی است و این یک شانس بزرگی است که هر دو برادر واقعاً در یک سطح بوده و با علاقه کنار هم کار می‌کنند. این را هم باید اضافه کنم، بی‌نهایت خوشحالم که این دو برادر اهل اصفهان هستند. چرا که من خاطرات خوبی از حضور در اصفهان دارم و به یاد دارم که در ۱۷ سالگی درست قبل از اینکه برای تحصیل به اروپا فرستاده شوم، به پیشنهاد استاد حسین دهلوی با هواپیما هر هفته روزهای پنجشنبه به اصفهان می‌رفتم تا یک گروه کُر و ارکستر کوچکی را اداره کنم. به همین جهت در خاطره و قلبم روزهای بسیار زیبایی از اصفهان به یادگار باقی مانده که هنرمندان این دیدار را دوستان خوب و حق شناسی می‌دانم.

رهبری در پاسخ به این پرسش که آشنایی‌اش با موسیقی ایرانی در مقایسه با فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی جهانی به چه میزان بوده، توضیح داد: متاسفانه در ۳۰ سالی که ایران نبوده و تماسی هم با اینجا نداشتم، آگاهانه یا ناآگاهانه با من درباره موسیقی ایرانی خیلی صحبت نشده بود. به همین دلیل خیلی‌ها نمی‌دانند که من در سنین کودکی با موسیقی سنتی بزرگ شدم. حتی بزرگانی چون رحمت الله بدیعی ردیف‌های استاد صبا را با من کار کرده‌اند.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از سوی مجموعه‌های داخلی حمایتی از پروژه «مادرم ایران» نشده، تصریح کرد: بر این باورم که پروژه‌هایی چون «مادرم ایران» در معرفی هرچه بهتر کشور عزیزمان به دنیا اهمیت خاصی دارد، اما متاسفانه مجموعه‌هایی دولتی در این زمینه حمایت چندانی نمی‌کنند. البته خدا را شکر نیازی هم به این حمایت ندارم اما دوستان بدانند که هم اکنون آهنگسازان و هنرمندان بسیار خوبی در ایران هستند که به کمک‌های دولتی نیاز دارند اما کسی کمکشان نمی‌کند و بودجه‌ها فقط صرف تعدادی محدود می‌شود.

وی درباره سایر فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی گفت: چندی پیش مشغول نوشتن «اپرای غمنامه پارسی» نوشته ایشیلوس نمایشنامه‌نویس مشهور یونانی بودم که این پروژه نیز به اتمام رسید. به هر حال هر چیزی در دنیا قطب منفی و مثبت دارد و من هم که به خاطر کرونا خانه نشین شده‌ام توانسته‌ام چند اثر را با تمام برسانم. پروژه «غمنامه پارسی» اثری ۷۰ دقیقه‌ای است که به زبان انگلیسی نوشته شده که به زعم خودم یکی از بهترین آثارم است و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر برای کمپانی «ناکسوس» ضبط می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر هنری از چنگ نازی ها درآمد


تابلو نقاشی از «نیکولا پوسن» که توسط سربازان نازی‌ ربوده شده بود به وارثان حقیقی‌اش بازگردانده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سه صنف سینمایی درگذشت «حسینعلی ملکی» را تسلیت گفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، انجمن جلوه‌های ویژه بصری و انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما، درگذشت حسینعلی ملکی عکاس و فیلمبردار باسابقه را تسلیت گفتند.

به گزارش سینماپرس، خانه سینما درگذشت عکاس و فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران زنده‌یاد حسینعلی ملکی را به خانواده محترم ایشان و اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.

متن تسلیت اصناف سینمایی به شرح زیر است:

انجمن فیلمبرداران سینمای ایران

«همکاران عزیز

با کمال تاسف حسین ملکی از میان ما پر کشید. با قلبی آکنده از اندوه، فقدان این رفیق و همکار قدیمی را، که وجودش همیشه لبخند بر لب‌های ما می‌نشاند، به شما تسلیت عرض می‌کنم. یادش بخیر»

انجمن جلوه‌های بصری

«انا لله و انا الیه راجعون

انجمن جلوه‌های بصری رحلت همکار عزیز حسین ملکی را به خانواده سینما تسلیت عرض نموده برای ایشان رحمت بی حد الهی و برای بازماندگان و دوستان صبر جمیل آرزومند است.

انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما فقدان اندوهناک تصویرپرداز خاطره‌انگیز سینمای ایران جناب آقای حسین ملکی را به سینمای ایران، انجمن محترم مدیران فیلمبرداری و خانواده‌های داغدار ملکی و حیدری تسلیت و تعزیت عرض می‌کند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از آثار هنرمندان افغانستانی


نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان افغانستانی مقیم ایران با عنوان «هم‌خانه» در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دعوت نحس» به «احضار» تغییر نام داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «احضار» با نام قبلی «دعوت نحس» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، با انجام  ۸۰ درصد از تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «دعوت نحس»، مراحل فنی هم‌زمان در حال انجام است تا مجموعه برای پخش در ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما آماده شود. همچنین نام این مجموعه به «احضار» تغییر کرده است.

با پایان یافتن تصویربرداری بخش‌های شمال سریال، گروه هم‌اکنون در تهران مشغول ادامه کار هستند.

در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی و میلاد میرزایی بازی دارند و به گروه بازیگران افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی، خیام وقار کاشانی، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایی نیز اضافه شدند.

«احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید برای ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ در مرکز سیمافیلم تهیه و تولید می‌شود.

علیرضا افخمی پیش‌تر مجموعه‌های تلویزیونی «تب سرد»، «او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است.

در خلاصه داستان مجموعه آمده است: مائده و زهره دختر عمه و دختر دایی یکدیگر هستند. آنها همراه با ۲ تن از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند. گرچه هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی یکدیگر هستند اما یکی از آنها نسبت به مائده حسادت می‌ورزد و دل خوشی از او ندارد. این سفر بهانه‌ای می‌شود تا کینه‌ورزی‌های او برملا شود. با پیوستن محسن -خواستگار قبلی مائده – به این جمع حوادثی رقم می خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون می‌ کند.

تعدادی از عواملی که در این سریال همکاری دارند عبارتند از مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، دستیار اول کارگردان: اکبر نصیری جوزانی، برنامه‌ریز: مهدی آقایی، طراح چهره‌پردازی: مجید اسکندری، طراح صحنه: محسن شریفی، طراح لباس: مژگان عیوضی، صدابردار: فرشید احمدی، تدوین: افسانه افخمی، منشی صحنه: آرزو نیکپور، مدیر تولید: فرهاد کی‌نژاد، جلوه‌های ویژه و اصلاح رنگ: امیر ولی‌خانی، عکاس و پشت صحنه: پریسا افخمی، طراح بدلکاری: کیوان رضایی، مدیر تدارکات: اکبر مهری، جانشین تولید: پرویز کاظم‌لو.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آقا مرتضی» از فردا به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند ۷ قسمتی «آقا مرتضی» با محوریت زندگی سید مرتضی آوینی از یکشنبه روی آنتن شبکه سه می رود.

به گزارش سینماپرس، مستند ۷ قسمتی «آقا مرتضی» به کارگردانی سید عباس سید ابراهیمی و تهیه کنندگی مهدی مطهر از یکشنبه ۱۵ فرودین هر شب ساعت ۲۰ از شبکه سه سیما به نمایش درخواهد آمد
این مستند که محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی است روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی است.
همزمان با نمایش مستند «آقا مرتضی» از شبکه سه، از پوستر این اثر نیز رونمایی شد.
عوامل این مستند عبارتست از:
کارگردان: سید عباس سید ابراهیمی، تهیه کننده: مهدی مطهر، کارگردان بخش بازسازی: حسین علیجان نژاد، تدوین، مرتضی فتحی، نویسنده متن، مهدی نعمت الهی، سید عباس سید ابراهیمی، گویندگان: محسن بهرامی، مهدی نعمت الهی، تصویربرداران: سید روح الله سجادپور، حسین شیخانی، محمود پری، سامان مختاری، انتخاب موسیقی و صداگذاری: مرتضی فتحی، مشاور رسانه ای : مهرداد معظمی، روابط عمومی: بهنام توفیقی
 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش آثار هنرمندان افغانستانی در خانه هنرمندان ایران


نمایشگاه «هم‌خانه» شامل آثاری از هنرمندان افغانستانی مقیم ایران دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع