X

بایگانی فروردین 27, 1400

دفتر سینمایی

بررسی نقش روحانیت شیعه در شکل‌گیری مبارزات علیه استعمار انگلیس و جریان خبیث وهابیت در «ضیافت» ِ ۱۴۰۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه «ضیافت» در شبکه قرآن بیان کرد که این ویژه برنامه افطار همچون هشت سال گذشته به معرفی شخصیت‌های دینی برجسته و همچنین نقش آن‌ها علیه استعمار انگلیس و وهابیت می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، سید افضل میرلوحی تهیه‌کننده «ضیافت» شبکه قرآن و معارف سیما درباره این برنامه که از ابتدای ماه رمضان روی آنتن رفته است به مهر بیان کرد: «ضیافت» عنوان یکی از ویژه برنامه‌های افطار رسانه ملی است که امسال نیز همچون سنوات گذشته با بخش‌های متنوعی همچون قرائت قرآن و مناجات توسط قاریان بین‌المللی، پخش مستند زندگی بزرگان و فقهای دینی و دعوت از مهمانان و کارشناسان تاریخ اسلام و تاریخ معاصر ایران، از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه نقطه عطف «ضیافت»، معرفی و بازخوانی سیره اخلاقی، معنوی علما و بزرگان جهان تشیع است، افزود: تاکنون ۱۷۰ چهره علمی و فقهی شیعه از ایران و جهان اسلام طی سال‌های گذشته در برنامه «ضیافت» شبکه قرآن به مخاطبان معرفی شده‌اند که بازه‌ای هشت ساله را در بر می‌گیرد و امسال نیز به معرفی ۳۰ شخصیت برجسته شیعه پرداخته می‌شود.

میرلوحی بیان کرد: نکته قابل توجه «ضیافت» ِ ۱۴۰۰، بررسی نقش روحانیت شیعه در شکل‌گیری مبارزات علیه استعمار انگلیس و جریان خبیث وهابیت است که از طریق گفتگو با اعضای خانواده یا کارشناسان تاریخ، مورد مداقه و معرفی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به استقبال علما و مراجع از محتوای برنامه «ضیافت» یادآور شد: سال‌های گذشته این برنامه مورد تفقد بزرگان و برخی مراجع بزرگوار تقلید قرار گرفته است که این مسئله خود بر تکلیف ما در ادامه صحیح این مسیر می‌افزاید و حالا بنا داریم همین مسیر را جدی تر ادامه دهیم.

ویژه برنامه «ضیافت»، به تهیه کنندگی سیدافضل میرلوحی، کارگردانی علی خان پور و با اجرای سید علی قوامی، هر شب از یک ساعت پیش از افطار تا اذان مغرب مهمان خانه مخاطبان شبکه قرآن است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح نمایشگاه «اسماءالحسنی» در سکوت خبری و موج چهارم کرونا!


هفدهمین دوره نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماءالحسنی چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به «علی حاتمی» گفتم فیلم «تختی» را نساز و بگذار «تختی» همان اسطوره که هست باقی بماند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزه سینمای ایران ۲۶ فروردین همزمان با زادروز محمدعلی کشاورز بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند فقید را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، موزه سینمای ایران امروز ۲۶ فروردین همزمان با زادروز زنده یاد محمدعلی کشاورز بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند فقید را منتشر کرده است.

محمدعلی کشاورز در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به دوران کودکی خود گفت: سال ۱۳۰۹ در جلفا به دنیا آمدم، پدرم کدخدای آنجا بود و زندگی ما از کشاورزی می‌گذشت. زمانی که دیپلم گرفتم با خانواده به تهران آمدیم و من در دانشگاه رشته پزشکی امتحان دادم و قبول شدم و یادم می‌آید موقع کالبدشکافی متوجه شدم من برای این کار مناسب نیستم و از رشته پزشکی انصراف دادم. در روزنامه اطلاعات هنرستان بازیگری اعلام کرده بود که هنرجو با مدرک دیپلم می‌پذیرد که من امتحان دادم و قبول شدم و وارد دنیای بازیگری شدم.

بازیگر بزرگ و کوچک معنا دارد اما نقش کوچک و بزرگ اهمیت ندارد. از سوی دیگر یک بازیگر وقتی نقشی را نمی‌تواند بازی کند نباید مسئولیت آن‌را بپذیرد وی درباره اهمیت نقش برای یک بازیگر ادامه داد: من معتقدم بازیگر بزرگ و کوچک معنا دارد اما نقش کوچک و بزرگ اهمیت ندارد. از سوی دیگر یک بازیگر وقتی نقشی را نمی‌تواند بازی کند نباید مسئولیت آن‌را بپذیرد و باید میدان را برای بازیگر دیگری باز کند تا آن‌را ایفا کند.

چند خاطره با چند آدم مهم سینما در روزگاری بازیگری

این بازیگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش پیرامون همکاری با کارگردانان مطرح کشورمان از جمله ناصرتقوایی گفت: تجزیه و تحلیلی که تقوایی درباره نقش می‌کرد حیرت انگیز و طنزی که در خود او وجود داشت برای من همیشه جالب بوده است. متاسفم که ایشان با این همه تجربه کم کار می‌کند.

وی درباره همکاری خود با مرحوم عباس کیارستمی نیز گفت: کیارستمی هیچ وقت در آثارش با بازیگر حرفه‌ای کار نکرده بود اما من در «طعم گیلاس» با او کار کردم. کیارستمی کارگردان بسیار توانایی بود و سبک مخصوص به خودش را داشت به همین دلیل هر بازیگری علاقمند بود تا در فیلم‌های او ایفای نقش داشته باشد. در دوره‌ای برخی‌ها سبک او را تقلید می‌کردند اما فن اصلی کار او را نمی‌دانستند زیرا او روش‌های منحصر به خودش را داشت. کیارستمی همچنین دید بسیار خوبی درباره تصویر داشت، سینما را خیلی خوب می‌شناخت و مساله مهم این است که قبل از ساخت هر فیلمش مدت‌ها به دنبال لوکیشن می‌گشت و بر اساس لوکیشن متنش را می‌نوشت.

علاقه مندان بازیگری تاریخ را مطالعه کنند

کشاورز خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اشکالات در سینمای ما این است که که یکدیگر را قبول نداریم درحالیکه اگر با فرهنگ غنی‌مان به خوبی آشنا باشیم؛ باید برای پیشبرد فرهنگ کشورمان زحمت بکشیم.

وی درباره جوانان علاقمند به سینما و بازیگری نیز بیان داشت: توصیه من به جواناهایی که می‌خواهند وارد بازیگری شوند این است که در ابتدا به دنبال دانش این حرفه بروند و فرهنگ غنی ایران که چند هزار ساله است را مطالعه کنند و توجه داشته باشند که به عنوان مثال، ۲۵۰۰ سال پیش هنرمندان برای تخت جمشید و نقش رستم چه زحماتی کشیدند و بر روی سنگ‌ها کار کردند. نقش‌های برجسته‌ای که بعد از سال‌ها هنوز به همان شکل باقی مانده است و این امر را نباید به حساب فرمانروایان آن زمان بگذراریم بلکه باید به حساب هنرمندانی بگذاریم که زحمات زیادی کشیدند و متاسفانه اسمی از آنها نیست اما در تاریخ بشری آثارشان برای همیشه ماندگار شده است.

روایت شنیدنی آقای بازیگر برای نقش شعبان استخوانی هزاردستان

کشاورز با اشاره به حضورش در سریال «هزاردستان» گفت: برای ایفای نقش در این فیلم مطالعه زیادی کردم، صحبت‌های زیادی با جاهل‌های جنوب شهر داشتم و برای گریم و لباس با علی حاتمی خیلی صحبت کردیم تا به یک توافقی رسیدیم و خوشبختانه این نقش خوب دیده شد. حاتمی برای «هزاردستان» دو سه نقش را به من پیشنهاد داد و من گفتم نقش شعبان استخوانی را می‌خواهم زیرا با این نقش می‌خواهم تجربه‌ای جدید به دست آورم و دلایلم را هم برایش توضیح دادم و او نیز پذیرفت.

وی ادامه داد: من شعبان استخوانی را به عنوان یک شخصیت بد نشناختم. زیرا شعبان یکی از آدم‌هایی است که در آن جامعه سوخته بود. او برای خودش یک زندگی داشت، استخوان جمع می‌کرد و سریشون درست می‌کرد و از فروختن سریشون ارتزاق می‌کرد که ناخودآگاه هم وارد ماجرایی شده بود. من معتقدم انسان‌ها باید نسبت به شرایط خود آگاه باشند تا وارد اتفاقات بد نشوند. همه ما می‌دانیم که انسان‌ها زمانی که به دنیا می آیند شرور، آدمکش و قاتل نیستند، همه در بد تولد انسان‌های پاکی هستند اما شرایط جامعه آنها را تغییر می‌دهد.

این بازیگر با اشاره به اینکه در تمام فیلم‌های زنده یاد علی حاتمی به جز «حاجی واشنگتن» بازی کرده است، یادآور شد: زمانی که حاتمی می‌خواست فیلم «تختی» را بسازد پیشنهاد نقش مربی تختی را به من داد اما به حاتمی گفتم این فیلم را نساز و بگذار تختی همان اسطوره که هست باقی بماند.

کار بازیگر یک نوع ریاضت عارفانه است

کشاورز در ادامه بیان کرد: بزرگترین منتقدها تماشاگران هستند آنها که در خیابان‌ها من را می‌بینند، محاکمه می‌کنند و درباره نقش‌ها سوال می‌کنند و این موضوع برای من بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه کار بازیگر یک نوع ریاضت عارفانه است، گفت: فردی که می‌خواهد وارد بازیگری شود، باید عارف باشد زیرا اگر کسی از کار لذت نبرد بازیگر هم دیده نمی‌شود. قطعاً اگر کارگردانی مثل علی حاتمی به کارش اعتقاد نداشت کارش مورد اقبال قرار نمی‌گرفت. البته من در وهله اول برای خودم بازی می‌کنم و بعد برای مردم. در همه ایران من را به عنوان اسدالله خان «پدرسالار» می‌شناسند و برای این نقش تشکر می‌کنند. اینها همه از جمله مواردی است که باید درباره آن تحقیق شود که چطور یک فیلم یا سریال تا این حد در بین مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

حاصل عمرم سه سخن بیش نیست؛ خام بودم، پخته شدم، سوختم

این بازیگر پیشگام تئاتر، سینما و تلویزیون یادآور شد: در «پدرسالار» چیزی که برای من اهمیت داشت این بود که احترام زن در خانواده نقطه عطف بود و این آدم (اسدالله خان) نسبت به همسرش احترام زیادی قائل بود و هیچ وقت صدایش را روی همسرش بلند نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه کابوس وحشتناکی است به محاکمه خود نشستن که از بار گناه کاستن، گفت: هر فیلمی را که بازی می‌کنم خودم را محاکمه می‌کنم که آیا کاری که کردم درست بوده و هیچ وقت سعی نمی‌کنم خودم را تبرئه کنم.

زنده یاد محمدعلی کشاورز در پایان بیان کرد: کار هنرمند آشتی بین انسان‌های روی کرده زمین و صداقت و راستی بین جامعه بشری است. حاصل عمرم سه سخن بیش نیست؛ خام بودم، پخته شدم، سوختم و کمال در سوختگی است.

گفتگوی زنده یاد «محمدعلی کشاورز» به مدت ۶ ساعت در سال ۱۳۸۷ توسط زنده یاد زاون قوکاسیان و سیمون سیمونیان انجام شده است و فیلم کامل این گفتگو برای ثبت در تاریخ در بخش تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران نگهداری می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تجهیز «استودیو ۱۱ جام‌جم» برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس مرکز تولید و فنی سیما از بازسازی و تجهیز استودیوهای برنامه های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مهرداد عظیمی رییس مرکز تولید و فنی سیما از بازسازی و تجهیز استودیوهای برنامه های انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

وی با اشاره به تمهیدات این مرکز برای ضبط و پخش برنامه های انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح نهایی دکور مناظره و دیگر برنامه های انتخاباتی از میان بیش از ۱۰۰ طرح انتخاب شد و به تایید رسید.

عظیمی افزود: از ماه‌ها قبل استودیو ۱۱ جام‌جم که مکان اصلی ضبط و پخش مناظره های داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ است، تخلیه شده و با تلاش شبانه‌روزی مهندسان و عوامل حوزه استودیوها و اداره کل فنی،   اقداماتی مانند تعویض و تغییر شبکه فرسوده نور استودیو، و ایجاد زیرساخت برای ۱۴۰ خط نور، تعویض میکسر صدا و اقدامات فنی برای استفاده ۸ دوربین و بازسازی شبکه حرکتی و تلسکوپی پروژکتورها و نصب پروژکتور های جدید LED انجام شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت عشقی که بعد از ۳۲ سال به نتیجه رسید/ دامادی که امروز باید برای فرزندش عروسی می‌گرفت!


شب گذشته دومین برنامه رمضانی «دعوت»، روایتگر ماجرای عاشقانه‌ای شد که بالاخره به سرانجام رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «دختر کارخانه کبریت‌سازی»


«دختر کارخانه کبریت‌سازی» فیلمی درام به کارگردانی «آکی کائوریسماکی» فیلمساز و مستندساز مشهور فنلاندی است. این فیلم مصائب زندگی و کار دختری جوان در یک کارخانه را روایت می‌کند و آخرین فیلم از سه‌گانه کائوریسماکی درباره طبقه کارگر است. «جنایت و مکافات»، «آریل» و «روی دیگر امید» از جمله دیگر آثار سینمایی کائوریسماکی است.قطعاتی از موسیقی «دختر کارخانه کبریت‌سازی» ساخته «کلاوس ترویهایت» آهنگساز آلمانی است و اغلب قطعات دیگر آن، از آثار دیگری انتخاب شده است. این آهنگساز و نوازنده ۶۴ ساله، سابقه چندانی در ساخت موسیقی فیلم ندارد، اما برای فیلم‌هایی از کائوریسماکی چند قطعه ساخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش ویژه برنامه های متنوع شبکه دو برای ماه مبارک رمضان


شبکه دو سیما مانند سال‌های گذشته در طول ماه مبارک رمضان با پخش ویژه برنامه‌هایی مهمان خانه مخاطبان این شبکه خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آوای ماندگار «مرغ سحر» بر «منبر گل»/ باز از مسجد شهر صوت قرآن آید


«بازهم مرغ سحر» از جمله نواهای نوستالژیک دهه هفتاد تلویزیون است که حس و حال پخش نماهنگ آن در ماه رمضان آن سال‌ها، ضمیمه خاطرات بسیاری برای یک نسل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روز‌های ابتدایی ماه رمضان همراه با فیلم‌های جذاب سینمایی


در روزهای پایانی این هفته فیلم های سینمایی پرطرفداری از شبکه های مختلف سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهرت پورعرب و نعمتی از کجا شروع شد؟+فیلم


مجموعه «همراز» به کارگردانی سامان مقدم، نویسندگی سعید رحمانی از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع