«صد سال نقاشی در تهران» منتشر شد
«صد سال نقاشی در تهران» پژوهشی از سیدامیر سقراطی که به هنر نقاشی در تهران از قاجار تا دوران معاصر میپردازد، منتشر شد.
«صد سال نقاشی در تهران» پژوهشی از سیدامیر سقراطی که به هنر نقاشی در تهران از قاجار تا دوران معاصر میپردازد، منتشر شد.
سینماپرس: در برهه کنونی سینمای ایران تبدیل به شوخی شده است. بارها گفته شده ابتذال تنها برای آثار کمدی نیست چراکه در ژانر ملودرام هم ابتذال نقش دارد. اساساً بخش عمدهای از تولیدات سینمای ایران بر اساس تجربیات سطحی شکل میگیرد؛ تولیداتی که هیچ گونه نگرش یا نگاه خاصی در آن یافت نمیشود و فاقدِ ارزش سینمایی هستند، بنابراین در این شرایط ابتذال و سادهانگاری در محتوا باعث میشود مخاطب این گونه فیلمها را پس بزند.
به گزارش سینماپرس، فیلم «بعد از تو» به کارگردانی فرهاد نجفی که این روزها در پلتفرمها اکران آنلاین شده با همان شرایطی که ذکرش رفت ساخته شده است، اینکه چرا باید چنین فیلمهایی اجازه ساخت بگیرند و اینکه چرا فیلمی مثل بعد از تو باید ساخته شود، مشخص نیست. این فیلم عاری از قصه و فیلمنامه و روایت منسجم است. انگار فیلمساز دستش خالی بوده و تنها با یک طرح چند خطی سراغ ساخت فیلم سینمایی رفته است. نجفی پیش از ساخت بعد از تو دو فیلم بلند هم ساخته و این فیلم در جشنوارههای مختلف جایزه گرفته است.
اساساً اتمسفر این فیلم بیشتر به شکل و شمایل فیلمهایی است که نگاه به جوایز خارجی دارند، بسترسازی لازم برای سیاهنمایی را انجام داده و موضوعی الکن با روایتی که فقط پنج دقیقه کارکرد دارد، نمیتواند برای مخاطب ایرانی کارساز باشد، «بعد از تو» دیالوگمحور است و دو بازیگر دارد که دائماً به صورت پینگپنگی در حال گفتگو هستند، البته این گفتگو هم نمیتواند موقعیت بسازد. پیشنهاد لیلا به راننده آژانس در همان ابتدای فیلم میتوانست بستر مناسبی برای شکلگیری یک اثر حادثهای باشد، اما هر چه فیلم جلو میرود، منطقی در پیشنهاد لیلا و راننده دیده نمیشود. اینکه لیلا هر از چندگاهی پیاده میشود و با چند نفر صحبت میکند یا به آن خانه میرود که فیلمهایش را بگیرد، هیچ ربط دراماتیکی به اصل ماجرا ندارد و البته اصل ماجرا هم مجهول میماند، لیلا در ماشین از زندگیاش حرف میزند، اما نکته خاصی احساس نمیشود، به طوری که انگار فلاشبکها هیچ کارکرد مهمی ندارند. زمانی که میگوییم فیلم فارغ از فیلمنامه منسجم جلو میرود، یعنی خبری از گرهافکنی دراماتیک وجود ندارد. ماشینی در حال حرکت است، امیرعلی رانندگی میکند و لیلا هم اتفاقات زندگیاش را شرح میدهد و مشخص نیست چرا باید او با یک راننده آژانس صمیمی شود و اینکه چرا باید در ازای یک کار ساده ۱۰۰ میلیون بدهد؟ چه جالب در جایی که لیلا میخواهد اقدام به خودکشی کند، راننده تاکسی خود را دوست صمیمی فرهاد معرفی میکند! که به نظر شوخی است. کارگردان سینما را به تمسخر گرفته است، همان سکانس بیابان را که لیلا میخواهد اقدام به خودکشی کند به یاد بیاورید، شلخته بودن میزانسن به موازات محتوای سطحی و سادهانگارانه مخاطب را پس میزند. فیلمساز جای دوربینش را نمیداند و در آن سکانس به اصطلاح مهم وقتی لیلا از طریق موبایل با فرهاد در حال مکالمه است به جای اینکه ما دیالوگ بشنویم، صدای موسیقی پخش میشود و این یعنی فاجعه در ساختار! سکانس پایانی آنقدر زود و بیدلیل رخ میدهد که انگار فیلمساز برای خودکشی لیلا عجله داشته است. آنچه در محتوا دیده میشود تکرار مکررات است، آن هم به بدترین شکل ممکن در اجرا. فلاشبک و موضوع عشق و فقر و رسیدن به ثروت آن هم از راه نادرست موضوع منسوخشدهای است که دیگر برای یک فیلم سینمایی جواب نمیدهد. «بعد از تو» نگاه سیاهی به زندگی ایرانی دارد و این دلیلی میشود که این فیلم بتواند در جشنوارههای خارجی مورد استقبال قرار بگیرد. در مورد یکی دیگر از نکات منفی این فیلم میتوانیم به بازی مینا وحید و مهدی حسینی اشاره کنیم که ضعف بازی آنها از ناتوانی کارگردان و شخصیتسازی است که از فیلمنامه (طرح چند خطی) میآید، این فیلم به هیچ وجه نمیتواند مخاطب را راضی نگه دارد، به همین دلیل اثری فراموششدنی است.
*افشین علیار /جوان
خوشنویسی از کهن و اصیلترین هنرهای ایرانی است که ریشه در تاریخ فرهنگی و دینی ما دارد. هنری که در دنیای معاصر و تقریبا همزمان با موج مدرنیسیم جهانی، به کمک هنرمندان خلاق و روشنفکر آن دوره شکل جدیدتری به خود گرفت، با نقاشی تلفیق شد و به اسم نقاشیخط به حیات خود ادامه داد. آثاری که برخی از مهمترین آنها در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری میشوند.
سینماپرس: شراره رخام بازیگر سینما و تلویزیون در پی بحران های عدیده به وجود آمده در سینما، استمرار چالش های کرونایی، انفعال مدیران و سردرگمی سینماگران گفت: مسأله ای که باعث اوضاع بغرنج در سینما شده عدم توزیع عادلانه و مناسب جایگاه شغلی است و نمی توان تنها ویروس کرونا را مقصر و مسبب این اوضاع و احوال اسفبار دانست!
بازیگر فیلم های سینمایی «چشمان سیاه» و «دختران انتظار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مدت های مدیدی است که نه تنها در سینما و تلویزیون که در سایر حرفه ها و صنوف شاهد بحرانی جدی هستیم، بحرانی که بی تدبیری مدیران در بخش های مختلف کشور سبب ساز آن شده است.
وی ادامه داد: در سینما هم مانند سایر حرفه ها و مشاغل از آنجا که هیچ استاندارد و قاعده ای وجود ندارد شاهد اوضاع بسیار اسفبار و ناراحت کننده ای هستیم و تا زمانی که مدیران سینمایی اهتمامی برای برون رفت از این شرایط و رفتن به سمت استاندارسازی و قاعده مندی نداشته باشند اوضاع همین خواهد بود!
این سینماگر سپس با انتقاد از حضور افراد بی تخصص و بی تجربه در دنیای سینما اظهار داشت:در همه جای دنیا یک هنرمند باید با رزومه و تحصیلات و تجربه وارد میدان شود اما در کشور ما این گونه نیست. متأسفانه مدت ها است ما شاهدیم شب صبح می شود و یکباره یک خانمی می آید نقش اول را در سینما و یا تلویزیون بازی می کند و بعد سر از کشور دیگری در می آورد و ارزش ها و فرهنگ ملی ما را به سخره می گیرد.
رخام خاطرنشان کرد: این اتفاقات به دلیل آن است که این بازیگر مراحل استاندارد را رد نکرده و طبیعتاً وقتی پررنگ می شود فکر می کند هر کاری را می تواند انجام دهد. این باعث تأسف است که در سینما و تلویزیون کشور جا برای کسانی که سال ها زحمت کشیدند و تحصیلات داشتند باز نمی شود و افراد در جای درست خود نیستند و همین باعث بیکاری و کم کاری و مشکلات عدیده معیشتی می شود.
وی متذکر شد: اغلب هنرمندان حرفه ای و پیشکسوت در بیکاری مطلق به سر می برند! تعداد بازیگرانی که تولیدات را پر می کنند محدود هستند. این اشتباه است. مردم از اینکه فقط تعداد اندکی بازیگر را در همه آثار سینمایی، تلویزیونی و نمایش خانگی می بینند خسته و دلزده می شوند و از سوی دیگر واژه «امنیت شغلی» هم رسماً در سینمای ما مانند یک رویا است!
بازیگر فیلم های سینمایی «غوغا» و «عروس کاغذی» در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم به زودی در سینمای کشور شاهد توزیع عادلانه توأم با نظارت درست مسئولان فرهنگی باشیم و اجازه ندهیم هر کسی از گرد راه نرسیده به عنوان هنرمند امکان حضور در پروژه های متعدد را داشته باشد. ما باید دست در دست هم دهیم و مشکلات ریشه ای و دامنه دار موجود در سینمای کشور اصلاح کنیم تا شاید از این رهگذر کمی اوضاع و احوال فرهنگ و هنر کشور دچار بهبود شود.
محسن حاج کرمی تهیهکننده مستند «فروشنده ۳» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: ما پیش از این و در جریان انتخابات سال ۹۶ مستند «فروشنده ۱» را رونمایی کردیم، سال بعد «فروشنده ۲» و امسال هم فصل سوم این مستند را به نمایش گذاشتیم. فصل اول «فروشنده» یک مستند بلند ۱۰۰ دقیقهای بود که استقبال زیادی از آن شد. به یاد دارم وقتی نسخه رایگان این اثر را در صفحه سایت تولیدکننده مستند، بارگذاری کردیم، بیش از ۳ میلیون بار بازدید داشت. در آن مستند سعی کرده بودیم درباره پشت صحنهها و ناگفتههای مذاکرات، به پژوهش بپردازیم.
حاجکرمی بیان کرد: محتوای اصلی «فروشنده ۱» پشت صحنه اتفاقات برجام و نقش یک گروه بینالمللی به نام «گروه بحران» بود که آن زمان آقای رابرت مالی که الان مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکاست، مسئول آن بود. گروه بینالمللی «بحران» یک اندیشکده آمریکایی است و برخی از صهیونیستهای نشاندار هم جزو هیات مدیره آن هستند. ما سعی کردیم از پشت صحنه آن اتفاق گزارش مفصلی تهیه و عملکرد گروه بحران را در «فروشنده ۱» مطرح کنیم. به همین ترتیب وقتی مفاد برجام رسانهای شد انطباق زیادی با گزارش پیشنهادی گروه بحران داشت.
وی ادامه داد: «فروشنده ۲» هم به برجام های منطقهای میپرداخت حالا با گذشت ۸ سال از انتخابات سال ۹۲ عملاً بزرگترین دستاورد سیاسی دولتمردان به ادعای خود دولتمردان موضوع برجام است. دولت تقریباً در این ۸ سال دائم در فراز و نشیب این موضوع بوده است که برجام به چه نتیجهای میرسد به طوری که در دو سال اول تلاششان در راستای شکل دادن به برجام بود، دو سال بعدی خوشحال از شکل گرفتن برجام بودند، دو سال بعدی در کش و قوس این بودند که برجام در حال پاره شدن است و یک سال هم در گیرودار این بودند که دوباره برجام را زنده کنند. چیزی که ما سعی کردیم در فصل سوم «فروشنده» به آن بپردازیم نقش پررنگ «گروه بحران» در پیشنویس یک توافق هستهای با ایران بود، اصل چالشی که ما مطرح کردیم این بود که چگونه میشود دوستانی که منتقد انشا خواندن در مذاکرات بودند خودشان به یک دیکتهنویس تبدیل شدند، چگونه میشود از آنچه که غربیها انجام میدهند دیکته خوب مینویسند و هیچ مخالفتی با آن نمیکنند. بزرگترین چالش ما این است که چرا منافع ملی را با اعتماد به دشمن به راحتی از دست میدهند. البته ما در «فروشنده ۱» این موضوع را مطرح کردیم که تقریباً همه چیز را به هیچ داده بودند به طوری که دشمن به راحتی زیر میز زد و به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرد.
متأسفانه ما بر خلاف اینکه خیلی ادعای دشمنی با آمریکا داریم ولی ابعاد مختلف دشمن را خوب نمیشناسیم و گروههای مختلفی را که در آمریکا درباره ایران برنامهریزی، تصمیمگیری و تصمیمسازی میکنند نمیشناسیم. معرفی کردن این افراد به مردم ایران و مطرح کردن نقشههای پلید آنها باعث میشود نقابی از چهره آنها برداشته شود این تهیهکننده اضافه کرد: در «فروشنده ۳» ما شرایطی را نشان میدهیم که دوباره به کشور تحمیل شده و دوستان میخواهند توافقی عجولانه در صد روز آخر دولت داشته باشند، نشان میدهیم که اتفاقاتی در پشت صحنه رقم میخورد که البته امیدواریم واقعی نباشد و با هوشیاری بتوانند این بار زیر بار نروند.
وی افزود: متنی که گروه بحران پیشنهاد داده به پیش از انتخاب آقای بایدن برمیگردد و عملاً همان پیشنویس قبلی جلو میرود به همین ترتیب ما نگران همین هستیم که مبادا دوستان دوباره همان پیشنویس را به عنوان یک برگه جدید رو کرده و به عنوان یک اتفاق جدید در مذاکرات مطرح کنند. ما معتقدیم آن متن پیشنویسی که بر سرش مذاکره میکنند همان متن اندیشکدههای گروه بحران است و هیچ آورده جدیدی برای ما نخواهد داشت. به همین دلیل ما در رونمایی از این مستند در چنین بازهای تعمد داشتیم تا حداقل یک هشدار جدی داده باشیم.
این تهیهکننده مطرح کرد: ما مدتها بود که درباره مسائلی مانند عملکرد دشمن به ویژه در حوزه ایران و نظر اندیشکدههای آنها تحقیق میکردیم. با شناختی که تیم ما نسبت به این گروهها، نقش و نفوذ آنها پیدا کرده است، تسلطی درباره آنها داریم به همین دلیل میدانیم که پررنگ شدن نقش آقای رابرت مالی در سیاست خارجه آمریکا برای ما یک هشدار است.
حاج کرمی بیان کرد: متأسفانه ما بر خلاف اینکه خیلی ادعای دشمنی با آمریکا داریم ولی ابعاد مختلف دشمن را خوب نمیشناسیم و گروههای مختلفی را که در آمریکا درباره ایران برنامهریزی، تصمیمگیری و تصمیمسازی میکنند نمیشناسیم. معرفی کردن این افراد به مردم ایران و مطرح کردن نقشههای پلید آنها باعث میشود نقابی از چهره آنها برداشته شود. وقتی آنها را با هدف پلیدشان به مردم معرفی میکنیم مردم متوجه میشوند که چقدر نقشه آنها برای ما دقیق و عینی است و گاهی وقتها چقدر ما ساده انگارانه و از روی خوشبینی به دشمن اعتماد میکنیم همانجور که در مذاکرات قبلی امضای دشمن را به عنوان تضمین قبول کرده بودیم.
وی ادامه داد: مجموعههای پژوهشی که ما با آنها کار میکنیم عمدتاً به همین موضوعات توجه دارند. لذا از این جهت سعی کردیم حرف متفاوتی زده باشیم.
این تهیهکننده بیان کرد: ما اسناد موضوع را برملا کردیم، اتفاقاً این بار انتظار داریم دولت نسبت به این اسناد پاسخگو باشد اگر واقعاً دوستان مذاکرهکننده دیکتهنویس نیستند اذعان کنند که مستندات ما اشتباه است. ما خوشحال میشویم که هم رسانهها این سوال را بپرسند و هم دولت جواب بدهد که نقش اندیشکدههای آمریکایی در مذاکرات و توافقات ما چیست و چقدر تیم مذاکرهکننده به آن اندیشکده ها اعتماد دارند؟
وی افزود: ما امیدواریم هشدارهای منتقدان این بار کمک کند مذاکرهکنندگان ما هوشیاری بیشتری داشته باشند و در تله طراحی شده دشمن نیفتند. به نظر ما دشمن در حال شرطی کردن مردم ما بویژه در آستانه انتخابات است و مسوولان ما باید مراقب باشند که برخی منافع سیاسی و جناحی زودگذر، منافع ملی ما را تحتتاثیر قرار ندهد. در برابر دشمن همه باید متحد و هوشیار باشیم و فریب نخوریم. باید پیچیدگی و عمق طراحی دشمن را درک کنیم و اسیر ساده لوحی و عجله و اعتماد به دشمن نشویم.
حاجکرمی در پایان تأکید کرد: مجموعه تولیدکننده «فروشنده ۳» با توجه به تجربه موفق در فروش و تامین مالی هر دو اثر قبلی از طریق کمکهای مردمی، تصمیم گرفتند این اثر را هم رایگان عرضه کنند و کسانی که علاقمند به حمایت از این مجموعه هستند میتوانند با خرید بلیط اختیاری در سایت «عمار یار»، از تولید قسمتهای بعدی این اثر حمایت کنند.
سینماپرس: انیمیشن «روح» محصول کمپانی پیکسار با کسب ۷ جایزه در جوایز آنی ۲۰۲۱ بهعنوان یکی از موفقترین انیمیشنهای سال انتخاب شد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، شب پیش با معرفی برندگان جوایز آنی بهترین انیمیشنهای سال پیش انتخاب و معرفی شدند.
انیمیشن «روح» علاوه بر کسب عنوان بهترین انیمیشن بلند، جایزه بهترین موسیقی، فیلمنامه، انیمیشن شخصیت، افایکس، استوری بورد و تدوین را هم از آن خود کرد.
این چهل و هشتمین باری بود که جوایز آنی که از سوی انجمن فیلمهای بینالمللی انیمیشن اهدا میشود، بهترینهای سال پیش را انتخاب کرد.
«گرگرانها» هم موفق به کسب ۵ جایزه شد که بهترین فیلم بلند مستقل از جمله آنها بود. جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن بلند، طراحی تولید، طراحی شخصیت و بهترین صداپیشگی هم به این فیلم رسید.
در بخش تلویزیونی هم برنده برتر سریال «هیلدا» از نتفلیکس بود که ۳ جایزه را از آن خود کرد.
جایزه بهترین سریال برای کودکان پیش دبستانی نیز به «ماجراهای پدینگتون» اهدا شد و سریال «مندالورین» دیزنی پلاس نیز بهترین انیمیشن شخصیتمحور لایو اکشن شد.
سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «نگهبان شب» که از زمستان سال گذشته آغاز شده بود، به دلیل گسترش بیماری کرونا موقتاً متوقف شده و بعد از کاهش بیماری در جامعه ادامه مییابد.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیهکنندگی رضا میرکریمی در زمستان سال گذشته آغاز شد و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده بیش از ۲ هفته دیگر از فیلمبرداری باقی مانده است.
به دلیل گسترش شدید بیماری کرونا و بنا بر دستور ابلاغ شده توسط سازمان سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلمبرداری این اثر سینمایی موقتاً متوقف شده که بعد از فروکش کردن نسبی بیماری و با صدور مجوز توسط سازمان سینمایی ادامه خواهد یافت.
نقشآفرینی محسن کیایی در این فیلم به تازگی پایان یافته است و حضور سایر بازیگران در مقابل دوربین همچنان ادامه دارد.
میرکریمی که تعدادی از بازیگران فیلم جدیدش را در پی انتشار فراخوان انتخاب کرده است، با این اثر نیز مانند ساختههای قبلی خود چند چهره تازه به سینمای ایران معرفی خواهد کرد.
محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد جمع بازیگران «نگهبان شب» را تشکیل میدهند.
عوامل این فیلم نیز عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: رضا میرکریمی، نویسندگان: رضا میرکریمی و محمد داوودی بر اساس طرحی از رضا میرکریمی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، مجری طرح و مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، طراح چهرهپردازی: محمود دهقانی، مدیر صدابرداری: سعید بجنوردی، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، تدوین: رضا میرکریمی، طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح لباس: زهرا صمدی، منشی صحنه: محمود نجفی، مدیر تدارکات: محمد مجتهدی، عکاس: حافظ احمدی، فیلمبردار پشت صحنه: فاطمه تقوی و جلوههای ویژه رایانهای: محمد برادران.
سینماپرس: بخش اذانگاهی شبکه رادیویی تهران با طنین صدای محمد صالحعلاء از برنامه «دعوت» پخش میشود.
به گزارش سینماپرس، پروانه طهماسبی مشاور محتوایی ویژهبرنامه افطاری شبکه رادیویی تهران گفت: ویژه برنامه ماه رمضانی «دعوت» حدود ۹ سال که در ماههای رمضان از رادیو تهران روی آنتن میرود. این برنامه کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی شبکه رادیویی تهران که تا پایان ماه رمضان هر روز از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ از موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش میشود.
وی افزود: برنامه با دعوت محمد صالح علاء از روزه داران بر سر سفره افطار شبکه رادیویی تهران آغاز میشود.
همچنین؛ بخشهای اذانگاهی ویژه برنامه افطاری دعوت با صدای محمد صالح علاء تقدیم روزه داران خواهد شد.
طهماسبی با اشاره به اینکه آیتم اصلی برنامه یک گفتگوی مفصل با آدمهای خاص است، خاطر نشان کرد: بخش اصلی برنامه گفتگو با آدمهای خاصی که در هر شرایطی سعی میکنند کمک حال دیگران باشند، آدمهایی که جور دیگری زندگی میکنند و دنیا را از دریچه دیگری میبینند و برای زندگی بهتر افراد نیازمند تلاش مثبت میکنند. هر شب به صورت مجازی آدمهای خاصی بر سر سفره افطار رادیو تهران دعوت هستند از خیرین، نیکوکاران، ایثارگران، امدادگران.
این برنامه شامل آیتمهای متنوعی که میتوان به نیایشهای اذانگاهی علی میرمیرانی صاحب قلم و نویسنده کتاب ما همه خوبیم اشاره کرد. مجید اسدزاده متخصص تغذیه هر روز با بیان اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان روزه داران را راهنمایی میکند.
آیتم «گفتگو با در» به همت صادق داوری فر از تهیه کنندههای رادیو تهران تهیه و تولید میشود، که گفتگوهای فردی با درهای مختلفی که در زندگی با آن روبرو میشویم.
علاوه بر این؛ روایت ماه رمضان از زبان یک کودک، سخنان بزرگان، دعوت نامههای مختلف از زبان آدمهای مختلف، نیایش و ترانه از دیگر بخشهای این برنامه است.
مهدی مجنونی تهیه کننده، الهام شوقی گوینده و نویسنده، مریم شهرام پور و مهدی رسولی نویسنده، یاسمن طاهری آیتم ساز کودک، سپیده آقاجانی هماهنگی از جمله عواملی هستند که با این برنامه همکاری میکنند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا میتوانند از طریق وب سایت WWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. در محدوده استان تهران از طریق موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای. ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز این برنامه شنیده میشود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم میتوانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرندههای دیجیتال (ست تاپ باکس) دریافت کنند.
سینماپرس: پوریا حیدریاوره کارگردان «بعد از اتفاق» ضمن بیان این مطلب که مراحل دریافت پروانه نمایش این فیلم به دلیل کرونا به تعویق افتاده است عنوان کرد که مستقلها در تصمیمگیریهای سینما جایی ندارند.
به گزارش سینماپرس، پوریا حیدری اوره کارگردان فیلم سینمایی «بعد از اتفاق» در گفتگو با مهر درباره سرنوشت اکران اولین ساخته سینمایی خود گفت: شورایهای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی، به دلیل مسائل کرونا اغلب با تأخیر و تعویق تشکیل شده و فیلم ما هم دیر به شورا رفت. ضمن اینکه ما یک مشکل کوچک فنی در نسخه اولیه ارائه شده به شورای پروانه نمایش داشتیم که این موضوع را هم به ما دیر اطلاع دادند و دیر توانستیم آن را مرتفع کنیم البته به ما قول دادهاند که هرچه سریعتر مجوز نمایش را صادر کنند.
وی افزود: هر زمان که به ما پروانه نمایش را بدهند «بعد از اتفاق» را به نمایش میگذاریم چنانچه فرصت اکران سینمایی آن مهیا نشود، با یکی از سرویسهای اینترنتی پخش فیلم را آغاز میکنیم.
درآمد اکران آنلاین کمتر است، اما…
این کارگردان اظهار کرد: اکران آنلاین درآمد کمتری از اکران سینمایی دارد. البته الان دیگر سینمایی برای اکران وجود ندارد. ضمن اینکه مشکل دیگر بسترهای آنلاین قاچاق فیلمهاست که البته اجتنابناپذیر است حتی وقتی فیلمی در آمریکا ساخته و در بسترهای اینترنتی به نمایش گذاشته میشود، بلافاصله نسخهای از آن در فضای مجازی منتشر میشود. با این حال ما دیدیم که فیلمی مثل «شنای پروانه» هرچند قاچاق شد ولی وقتی اکران آنلاین شد باز هم توانست بالغ بر دو میلیارد تومان بفروشد، چون خیلی از مردم خود را موظف به تماشای قانونی دانستند و به نوعی فرهنگسازی صورت گرفته است.
دیدیم که فیلمی مثل «شنای پروانه» هرچند قاچاق شد ولی وقتی اکران آنلاین شد باز هم توانست بالغ بر دو میلیارد تومان بفروشد، چون خیلی از مردم خود را موظف به تماشای قانونی دانستند و به نوعی فرهنگسازی صورت گرفته است حیدری عنوان کرد: سرمایه «بعد از اتفاق» از طریق بخش خصوصی حاصل شده است و انتظار برای بازگشایی مجدد سینماها چندان درست نیست چون اگر هم باز شود، خیلی از فیلمها در صف اکران قرار دارند.
وی ادامه داد: من فیلمساز مستقلی هستم و افرادی مثل من در هیچ چیزی تصمیمگیر نیستند، همین که پروانه نمایش فیلم ما را بدهند و بتوانیم حتی فیلم را به صورت اینترنتی به نمایش بگذاریم راضی هستیم. البته در اکران عید دیدیم که چه بلایی بر سر فیلمها آمد، بلافاصله بعد از اکران فیلمها، سینماها بسته شد و اتفاق خاصی برای فروش آثار رخ نداد. با این حال کمی هم باید دورنگری و به این فکر کنیم که حتی اگر سینماها باز و بساط کرونا برچیده شود، باز هم طول میکشد که دوباره مخاطب به سینما رجوع کند، چون هنوز مخاطبان از بیماری ترس دارند و به خاطر تماشای یک فیلم سلامتی خود را به خطر نمیاندازند.
این کارگردان مطرح کرد: البته این یک چالش جهانی است و نمیتوان گفت که فقط ایران گرفتار این موضوع است. حتی در کشورهایی که واکسیناسیون را آغاز و خیلی از مردم عادی هم واکسن دریافت کردهاند باز هم اکران سینمایی ضعیفی دارند، حتی خیلی از سینماهای آنها همچنان تعطیل است. این یک موضوع جهانی است که برای خیلی از بیزینسهای حیاتیتر هم مشکلات فراوانی به وجود آورده است.
دو سال است منتظر بهبود شرایطیم!
وی با اشاره به حمایتهای سازمان سینمایی توضیح داد: واقعاً نمیدانم کمکهای سازمان سینمایی به چه شکل است و اطلاعی هم از آن ندارم ولی فکر نمیکنم چنین شرایطی هم برای سازمان سینمایی وجود داشته باشد ضمن اینکه کسی نمیداند این وضعیت چه زمان تمام میشود همه در این دو سال مدام منتظر بهبود شرایط بودهاند. از سوی دیگر این حمایتها در خیلی از صنایع و کارها هم صورت نگرفته که ممکن است خیلی مهمتر از سینما باشند.
حیدری در پایان گفت: من با پلتفرمهای خارجی برای اکران «بعد از اتفاق» صحبت کردهام اما مسأله من همان دریافت پروانه نمایش است، دوست دارم اکران فیلم همزمان در ایران و خارج از ایران صورت بگیرد چون اگر زودتر در ایران اکران شود و نسخهای از آن قاچاق شود به قرارداد بینالمللی ما لطمه وارد میشود ولی با این حال کار ما با پلتفرمهای خارجی چند گام جلوتر از پلتفرمهای ایرانی است.
سینماپرس: بازیگر سریال «روزی روزگاری» گفت: در حال حاضر مشغول بازی در پروژه خاصی نیستم، پیشنهاداتی برای بازی داشته ام اما کمی استراحت می کنم و در شرایط فعلی کرونا به صلاح نیست که در پروژه ای حاضر شوم.
به گزارش سینماپرس، ژاله علو در گفتوگو با میزان، پیرامون مجموعه فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در پروژه خاصی نیستم، پیشنهاداتی برای بازی داشته ام اما کمی استراحت می کنم و در شرایط فعلی کرونا به صلاح نیست که در پروژه ای حاضر شوم.
بازیگر سریال «روزی روزگاری» در همین رابطه ادامه داد: البته گه گاه در رادیو فعالیت دارم و همچنان کارهایم را ادامه می دهم اما به طور کلی کرونا شرایط کار را برای بسیاری از همکارانم سخت کرده است، این شرایط به هیچ وجه اجازه فعالیت مستمر را به ما نمی دهد، از سویی تعطیلات مداوم و از سویی خطرات ناشی از کرونا همه ما را از زندگی عادی دور کرده است.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در همین رابطه اضافه کرد: یکسال گذشته برای بسیاری از دوستان و همکاران قدیمی من بسیار سخت گذشته است، این شرایط و کم شدن کارها باعث شده تا اکثریت با مشکلات معیشتی مواجه شوند، از سویی شاهد آن بودیم که برخی از هنرمندان عزیز هم به دلیل به بیماری از میان ما رفتند که ناراحت کننده و غم انگیز است.
وی حمایت از هنرمندان پیشکسوت را لازمه روزهای کرونایی دانست و ادامه داد: از نظر من وقتی نزدیک به یکسال و نیم درگیر این بیماری هستیم و بسیاری از مشاغل و کارها تعطیل شده اند، باید بیش از پیش هوای هنرمندان پیشکسوت را داشته باشیم زیرا آنها عمر خود را پای این هنر گذاشتند و حال باید توجه بیشتری را داشته باشند.
علو با اشاره به وضعیت تازه بیماری کرونا در کشور خاطرنشان کرد: هر روز آمار ناامید کننده ای از کرونا شنیده می شود، طبیعتا این امری بدیهی است که ما باید خودمان برای حفظ جانمان رعایت پروتکلهای بهداشتی را جدی بگیریم اما کلا امیدوارم وضعیت عوض شود، امیدوارم کرونا سریعا از بین برود، آرزوی همیشگی من برای مردم سلامتی و شادی بوده و در این شرایط تبعا این آرزو دو چندان می شود، امیدوارم روزی برسد که بار دیگر با آرامش و راحتی در کنار هم زندگی کنیم.