X

بایگانی اردیبهشت 10, 1400

دفتر سینمایی

کمدی را به خاطر روحیه‌ام انتخاب کرده‌ام/من کمدینم و غیر از این چیزی راجع به بازیگری در ذهنم نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیامک انصاری با بیان این که «وقتی شغل بازیگری را انتخاب می‌کنی درجا به ۸۰ میلیون نفر اجازه می‌دهی که راجع به تو نظر بدهند»، شوخی‌های فضای مجازی با حضورش در پروژه‌های تبلیغاتی را نه توهین‌آمیز که بامزه خواند.

به گزارش سینماپرس، علیرضا عصار و سیامک انصاری مهمان این هفته «همرفیق» شهاب حسینی شدند.   

سیامک انصاری در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به سوال شهاب حسینی که از او پرسید بابت شوخی‌هایی که در فضای مجازی با حضور او در کارهای تبلیغاتی م‌ شود دلگیر است؟، پاسخ داد: «من این‌ها را می‌بینم و از خنده غش می‌کنم. من کمدینم، غیر از این چیزی راجع به بازیگری در ذهنم نیست و کمدی را به خاطر روحیه‌ام انتخاب کرده‌ام. وقتی من در سریالی مانند «در حاشیه» بازی و با مشاغل مختلف شوخی می‌کنم اگر خودم این ظرفیت را نداشته باشم که وقتی کاری می‌کنم با من شوخی کنند، فردا به من چه می‌گویند؟ واقعا چه می‌شود؟»

او ادامه داد: «به نظر من کسانی ناراحت می‌شوند که علی‌رغم کاری که می‌کنند و برداشتی که اجتماع از آن‌ها دارد خودشان در خلوت خودشان تصور دیگری از خود دارند. مثل این که من تصور کنم استاد فلسفه‌ام اما وقتی این جا می‌آیم و می‌گویم «سلام، من…» مردم می‌توانند باقی جمله‌ام را حدس بزنند. تصور مردم این است و من این را به وجود آورده‌ام. شهاب جان شما بازیگری، چقدر با صحنه‌هایی از بازی شما در فیلم‌های مختلف شوخی کرده‌اند و کمدی و جذاب هم بوده است، این توهین‌آمیز نیست و چیزی نیست که کسی را ناراحت کند.» 

انصاری با بیان این که «وقتی شغل بازیگری را انتخاب می‌کنی درجا به ۸۰ میلیون نفر اجازه می‌دهی که راجع به شما نظر بدهند و نقدت کنند»، افزود: «از آن لحظه به بعد حق هیچ‌گونه شکایت و گله‌ای نداری چون شما این شغل را انتخاب کرده و این اجازه را به آن ۸۰ میلیون نفر داده‌ای.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ساعت صفر» جایگزین «احضار» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه «ساعت صفر» جایگزین مجموعه «احضار» در شب‌های قدر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، مجموعه «ساعت صفر» به کارگردانی سعید سلطانی جایگزین مجموعه «احضار» در شب‌های قدر خواهد شد. جایگزین مجموعه «احضار» در شب‌های قدر خواهد شد.

«ساعت صفر» درباره سام شکرچیان مردی ۴۵ ساله است که غرق در کار و تجارت است. او به واسطه ناکامی در یک معامله کلان به شدت عصبانی و آشفته است. این آشفتگی باعث می‌شود تا در راه شمال، با یک وانت تصادف کند و این آغاز ماجراست.

سعید سلطانی کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد و بازیگرانی چون امین زندگانی، سیاوش خیرابی، نگین صدق گویا، مارال فرجاد و محسن افشار در آن نقش آفرینی می‌کنند.

این مجموعه در پنج قسمت و از یازدهم اردیبهشت در ساعت ۲۴ پخش می‌شود و باز پخش آن در ساعت‌های ۶ و ۱۲ روز بعد خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «روح»


«روح» انیمیشنی درام و ماجراجویانه، ساختۀ کمپانی پیکسار است که توسط والت‌دیزنی پیکچرز در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. کارگردان این اثر، «پیتر داکتر» است؛ فیلمساز و صداپیشه‌ای که انیمیشن‌های «کمپانی هیولاها»، «بالا» و «درون و بیرون» هم از آثار اوست موسیقی متن این اثر، ساخته «ترنت رزنر» آهنگساز و خواننده آمریکایی، «آتیکوس راس» موسیقیدان بریتانیایی و «جون باتیست» نوازنده آمریکایی است. «رزنر» و «راس» در ساخت موسیقی فیلم «شبکه اجتماعی» با یکدیگر همکاری کرده و به طور مشترک برنده اسکار شده بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جشنواره جهانی فجر» رخدادی ضروری یا رویدادی بی‌خاصیت!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، موافقان برگزاری این جشنواره در شرایط اوج‌گیری موج چهارم کرونا، تلاش دارند با مهم جلوه دادن این جشنواره سینمایی، همچنان برگزاری آن را رخدادی ویژه عنوان کنند.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر در یک ارتباط اینستاگرامی کم‌مخاطب، تلاش کردند این جشنواره را به عنوان مرکزی برای دیده شدن سینمای «آلترناتیو» مطرح کنند. در مقابل دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر نیز در مصاحبه‌ای، رخدادهایی از جنس جشنواره جهانی فیلم فجر را نسبت به آرمان‌های جهان اسلام خنثی دانست.

«فجر» میزبان سینمای آلترناتیو!

امیر اسفندیاری و شادمهر راستین از مدیران سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگویی اینترنتی به تشریح دلایل لزوم برگزاری رویدادهای سینمایی در شرایط کرونایی پرداختند. حضور کم‌مخاطب مدیران جشنواره جهانی فجر در اینستاگرام، محفلی برای دفاع از ایده برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی شد. امیر اسفندیاری، معاون دبیر جشنواره جهانی فجر در این نشست با اشاره به برگزاری همزمان فیزیکی و مجازی این جشنواره گفت: ما برنامه‌ای که داریم برگزاری به صورت هیبریدی یا همان فیزیکی و مجازی همزمان است. بازار فیلم به شکل آنلاین خواهد بود، اما نمایش فیلم‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت فیزیکی خواهیم داشت.

اسفندیاری ادامه داد: ما برای جشنواره جهانی چند پلن داشتیم، یکی از پلن‌ها این بود که صرفاً افرادی که علاقه‌مند هستند، حضور داشته باشند، اما بعداً پلن‌های دیگری هم ریختیم. موقعیتی که الان در دنیا وجود دارد متفاوت است، مثلاً وقتی با دوستان جشنواره برلین صحبت می‌کردیم، می‌گفتند برنامه را به صورت فیزیکی برگزار می‌کنند، اما بعد بازار را مجازی برگزار و اعلام کردند در تیرماه نمایش فیزیکی خواهند داشت که آن هم به عقب افتاده است. وی درباره شرایط برگزاری جشنواره فیلم در دوره اوج‌گیری کرونا گفت: مثلاً در هند که کرونا این روزها خیلی هم قوت گرفته، چند جشنواره مثل گوا و کلکته برگزار شده است. سمیناری در جشنواره ونیز برگزار شد که مدیران جشنواره‌های دنیا در آن حضور داشتند و این سؤال مطرح بود که لزوم برگزاری جشنواره‌ها در این شرایط چیست؟ نکته مهمی که وجود دارد این است که دو نوع سینما داریم؛ سینمای مسلط که نگاهش به اکران است. سینمای مسلط می‌تواند این دوران را سپری و بعد فیلم‌ها را اکران کند، اما جای سینمای آلترناتیو در جشنواره‌هاست. اگر این جشنواره‌ها برگزار نشود، سینمای آلترناتیو ضربه می‌خورد که عمده فیلم‌های ایرانی چنین هستند.

امیر اسفندیاری بیان داشت: روند رو به رشد سینمای آلترناتیو در سینمای جهان در جشن اسکار هم به وضوح مشخص بود. فکر می‌کنم از روزی که ظهور شبکه‌های مجازی انحصار را از دست سینمای مسلط گرفت، این اتفاق رقم خورده است که توفیق فیلم‌هایی مانند «یک دور دیگر» یا «سرزمین بی‌خانمان‌ها» در جشن اسکار امسال نشانه همین تغییر است.

سینما جزو ضروریات زندگی است!

شادمهر راستین مدیر کارگاه‌های جشنواره جهانی فجر نیز در سخنانی گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر یک سال به تعویق افتاد، اما برای سال دوم باید پروتکل‌ها رعایت شود و این جزو بایدهاست. دوران کرونا نشان داد سینما جزو ضروریات زندگی ماست، نه تنها تفریحات. سودهای پلتفرم‌های اینترنتی هم این موضوع را نشان می‌دهد. مخاطبان جشنواره جهانی به غیر از بحث تماشای فیلم به کارگاه‌ها و مهمانان هم توجه دارند.

وی ادامه داد: در این دوره اگر به آن ایده‌آل‌ها که در ذهن‌مان هست برسیم، نمونه‌ای از برگزاری جشنواره در دوران کرونا می‌شویم. خیلی از جشنواره‌ها منتظرند ببینند این معضل چگونه حل می‌شود، باید راهی پیدا کنیم که هم خطر کمتر شود و هم از تکنولوژی به بهترین شکل استفاده کنیم. اگر قبلاً تردید داشتیم که بخشی از جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم، حالا دیگر این تردید وجود ندارد.

این جشنواره‌ها اتلاف بیت‌المال هستند!

اگرچه مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر برای توجیه برگزاری این جشنواره، ادعاهای متعددی را مطرح می‌کنند و در برگزاری جشنواره نیز بخش‌های زیادی از جمله جلوه‌گاه شرق (سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) و شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام) گنجانده شده که نشانه‌ای از زنده بودن این رویداد سینمایی است، ولی کارشناسان سینما چندان امیدی به موفقیت این جشنواره و رسیدن به اهداف آن ندارند. محمدرضا عباسیان، دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر در مصاحبه‌ای به موضوع برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و تأثیر آن بر بیان آرمان‌های جهان اسلام پرداخته و می‌گوید: «درست است که برگزاری این جشنواره‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد متمرکز است و آنجا مدیریت می‌شود، اما مانند بخش‌های دیگر هم موفقیتی نداشته‌اند. بسیاری از این جشنواره‌ها تنها اتلاف بیت‌المال هستند؛ جشنواره‌هایی که بلاتکلیف هستند و برگزاری آن‌ها هیچ اتفاق خاصی را رقم نمی‌زند.

در نهایت وضعیت ما همین است که هست. در حوزه راهبردی و تأثیرگذاری فکری، نظام ما پیام خود را به دنیا صادر کرده و توانسته حلقه بسیار بزرگی از علاقه‌مندان دور خودش جمع کند، اما دستگاه‌های فرهنگی ما به صورت عام در حوزه جهانی توفیق نداشته‌اند در حالی که بودجه‌های بسیار زیادی هم دریافت می‌کنند. وزارت خارجه که کاری به مسائل فرهنگی ندارد و سازمان ارتباطات به عنوان نهاد صرفاً کارمندی تبدیل شده است و هیچ گزارشی هم ندارد که در سال این همه بودجه را صرف چه می‌کند؟» عباسیان درباره جداسازی بخش ملی و بین‌المللی (جهانی) فیلم فجر از یکدیگر و نتایج آن نیز تأکید می‌کند: «در مورد جداسازی جشنواره ملی از جهانی باید گفت که یک کار کاملاً غیرعرف، غیراستاندارد و غیرشدنی است. اصلاً نمی‌شود یک جشنواره را در دو زمان با دو دبیر داشته باشیم. جداسازی جشنواره فیلم فجر هیچ کمکی نکرد غیر از اینکه برای دلالان برگزاری جشنواره این فرصت را ایجاد کرد تا هزینه دو برابری روی دست دولت بگذارند. هیچ کدام از جشنواره‌ها هیچ کارکردی در حال حاضر ندارند، اما به طور مشخص این جداسازی هیچ تأثیری حتی در سینمای هنری نداشته است.»

جشنواره جهانی فیلم فجر از پنجم تا ۱۲ خردادماه برگزار خواهد شد؛ رخدادی که افرادی مانند عباسیان آن را هزینه‌تراشی برای دولت می‌دانند، اما برگزارکنندگان جشنواره تلاش می‌کنند برای اجرای آن حتی در شرایط کرونا دلیل‌تراشی کنند، باید دید آیا کرونا اجازه خواهد داد این دوره از جشنواره به مرحله اجرا برسد یا مانند تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا سرنوشت دیگری را برای جشنواره جهانی فجر رقم خواهد زد.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رومن پولانسکی» به سراغ تولید «کاخ» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رومن پولانسکی برای ساخت «کاخ» یک بار دیگر روی صندلی کارگردانی می‌نشیند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ددلاین، رومن پولانسکی فیلمساز جنجالی بار دیگر پشت دوربین می‌رود و این بار قصد دارد فیلمی با عنوان «کاخ» بسازد. «کاخ» درامی است که داستانش در شب سال نوی ۱۹۹۹ در یکی از هتل‌های لوکس سوییس رخ می‌دهد و داستان زندگی چند تن از مهمانان به هم گره می‌خورد.

خبر ساخته شدن این فیلم دیروز (پنجشنبه) از سوی پائولو دل‌بروکو مدیر عامل شبکه «رای سینما» ایتالیا که به عنوان تولیدکننده فیلم در این پروژه حضور دارد، اعلام شد.

یرژی اسکولیموفسکی دیگر فیلمساز مشهور لهستانی فیلمنامه این فیلم را در کنار پولانسکی نوشته است. اطلاعات دیگر در مورد پروژه هنوز اعلام نشده است.

دل بروکو در مصاحبه خود گفت: اولین نسخه فیلمنامه چند روز پیش به دست من رسید. نمی‌توانم جزییات آن را فاش کنم چون پولانسکی اجازه این کار را نداده است. کارگردان‌های بزرگ از فیلم‌هایشان به‌شدت مراقبت می‌کنند. در پاییز فیلمبرداری شروع می‌شود.

فیلم قبلی پولانسکی یعنی «یک افسر و یک جاسوس» نیز از سوی همین کمپانی تولید شده بود و برای اولین بار در جشنواره ونیز اکران شد و جایزه بزرگ هیات داوران را کسب کرد و چندین جایزه سزار از جمله جایزه بهترین کارگردانی را هم از آن خود کرد.

بروکو گفت: می‌دانم که جنجال‌هایی در اطراف پولانسکی وجود دارد، اما ما از زاویه هنری به کار نگاه می‌کنیم و کیفیت داستان‌هاست که برای ما اهمیت دارد، نه داستان‌های شخصی. در جشنواره ونیز اکران «یک افسر و یک جاسوس» با اعتراضاتی همراه شد اما فیلم جایزه بزرگ هیات داوران را دریافت کرد.

این کمپانی از تولید سه فیلم دیگرش نیز در این نشست مطبوعاتی خبر داد که سازندگان آنها آلیس رورواچر، سوزانا نیکوآرلی و پیترو مارسلو هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

مستند «حکومت سیاه» از شبکه مستند پخش می‌شود


مستند هشت قسمتی حکومت سیاه طی روز‌های آینده از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای آخرین بار با هنرنمایی امیر جعفری


برای آخرین بار یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۸۴ به کارگردانی اکبر منصور فلاح بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دکتر علی عسکری کارویژه‌ها و چالش‌های انتخاباتی صداوسیما را تبیین کرد


نهمین نشست منشور رسانه با شعار «رسانه ملی، حضور پرشور، انتخاب درست» به‌صورت مجازی و در ارتباط مجازی با ۹ مرکز در تهران و ۳۳ مرکز استانی صداوسیما برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برکت «میوه ممنوعه» برای تلویزیون/ ۷۰ سال عبادت یک شب به باد میره!


موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی یکی از مهمترین سکوهای پرتاب احسان خواجه‌امیری برای تثبیت به‌عنوان یک خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رشد ۲۵ درصدی فرصت تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی


معاون سیاسی سازمان صداوسیما با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی، از افزایش ۲۵ درصدی فرصت تبلیغات نامزد‌ها در رسانه ملی برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع