X

بایگانی اردیبهشت 10, 1400

دفتر سینمایی

«نردبان» به سراغ «خط باریک قرمز» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی نردبان، میزبان کارگردان مستند «خط باریک قرمز» و نوجوانان متحول شده این فیلم است.

به گزارش سینماپرس، چهلمین قسمت از برنامه تلویزیون «نردبان» جمعه ۱۰ اردیبهشت روی آنتن شبکه مستند می‌رود. در این قسمت، تاثیرگذاری فیلم مستند در قالب پرونده جدید برنامه نردبان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

مهمان ویژه این قسمت از برنامه، فرزاد خوشدست کارگردان مستند «خط باریک قرمز» به همراه ۲ تن از نوجوانانی هستند که در این مستند حضور داشتند. این مستندساز که با ساخت اثری درباره نوجوانان زندانی توانست تحولی بزرگ را در زندگی آنان و اطرافیانشان ایجاد کند، ضمن گفت‌وگو درباره تاثیرگذاری سینمای مستند، از تجربیات خود در مورد سایکودرام، تئاتر و درام درمانی صحبت کرد.

مستند سینمایی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست در کانون اصلاح و تربیت تهران ساخته شده‌ است.

این فیلم پس از رونمائی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر توانست به‌عنوان اولین مستند ایرانی جایزه نتپک را دریافت کند. اکران و بازتاب‌های این مستند سینمایی باعث شد در سال ۱۳۹۹ یک نوجوان که در کانون اصلاح و تربیت به جرم قتل حکم اعدامش صادر شده بود، نجات پیدا کند.

پرونده «فیلم‌برداری در سینمای مستند» که بحث ویژه نردبان در قسمت‌های اخیر است، با گفتگوی محمد حدادی و عطا مهراد پیرامون تدوینگر و فیلم‌بردار ادامه پیدا کرده است.

در بخش «و اینک مستند» نیز مروری بر آثار و تجربیات آنتونیونی شده است.

«نردبان» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند.

 این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معیار ساخت آثار در تلویزیون متفاوت با مجوزهای وزارت ارشاد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی میرمیرانی از خرید امتیاز یکی از رمان‌های خود توسط محمدرضا تخت کشیان برای اقتباس و ساخت یک سریال طنز خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی میرمیرانی نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس از وضعیت فروش کتاب‌هایش در بحران کرونا گفت و به مهر بیان کرد: روزهای کرونا به بازار نشر صدمه زده و کتاب فروشی‌ها دائم بسته است. من خدا را شاکرم که با وجودی که فضا برای خریداری کتاب سخت و غیرهموار است اما کماکان اقبال وجود دارد و حتی برخی آثارم اخیر به چاپ‌های جدید رسیده‌اند.

وی ادامه داد: اخیراً چاپ نوزدهم کتاب «چقدر خوبیم ما» منتشر شد. همچنین کتاب «دری وری» از مجموعه سه رمان «هر دم بیل» نیز در همین بهار به چاپ ششم رسید.

«قصه‌های مجید» از معدود اقتباس‌های سریالی

میرمیرانی که در سال‌های اخیر در حوزه نگارش فیلمنامه هم و مجموعه‌های نمایشی هم فعالیت داشته است درباره اینکه چرا کمتر اقتباسی از کتاب‌ها در حوزه تولید صورت می‌گیرد، گفت: اقتباس در ایران خیلی کم است همان اقتباس‌های اندکی هم که صورت می‌گیرد در حوزه سینماست و در سریال سازی بسیار انگشت‌شمار بوده است. در صورتیکه در جهان آثار اقتباسی بسیاری ساخته می‌شود و حتی در آکادمی اسکار یک اسکار را برای فیلمنامه اقتباسی به صورت مجزا قرار می‌دهند و دلیلش همین است که از پتانسیل ادبیات استفاده شود.

وی با اشاره به سریال‌های معدودی که با استفاده از اقتباس ساخته شده است، گفت: دایی جان ناپلئون حدود ۴۵ سال پیش ساخته شده است و سریال «قصه‌های مجید» که برای کودکان و نوجوانان ساخته شد از معدود آثار در این حوزه است. «قصه‌های مجید» اثر مرادی کرمانی که کیومرث پوراحمد آن را ساخت و به نظرم خیلی کار هم موفقی از آب درآمد. این سریال با اقبال مواجه شد و بازپخش هم داشته است اما در حوزه سریال دیگر سمت اقتباس‌های این چنینی نرفتیم.

چرا از آثار ادبی اقتباس صورت نمی‌گیرد؟

میرمیرانی درباره اینکه چرا در این سال‌ها تهیه کنندگان یا کارگردانان کمتر سراغ ساخت آثار اقتباسی رفته است توضیح داد: ابتدا باید به پروسه انتخاب یک طرح اشاره کنم. وقتی طرحی به تهیه‌کننده‌ای ارائه می‌شود تهیه کننده می‌بیند، می‌پسندد و اگر کار تلویزیونی باشد از کانال‌های مورد نظر می‌گذرد تا به تصویب برسد و بعد نوشته شود و به تولید برسد. اگر هم مربوط به شبکه نمایش خانگی باشد کمی روند آن متفاوت و مشکلات تصویب طرح کمتر است منتها مساله این است که معیار ساخت آثار در تلویزیون متفاوت با مجوزهای وزارت ارشاد است. به عبارت دیگر کتابی را که وزارت ارشاد مجوز انتشارش را می‌دهد و با قوانین داخلی هم نوشته شده است وقتی قرار است به سریال تلویزیونی تبدیل شود مجوز نمی‌گیرد چراکه خطوط قرمز تلویزیون با ارشاد فرق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این رمان‌ها برای اقتباس در شبکه خانگی هم استفاده نمی‌شوند، افزود: نکته‌ای را می‌خواهم بگویم که امیدوارم به کسی برنخورد، رمان‌هایی هستند که اتفاقاً قصه‌های چفت و بست داری از یک طرح اولیه فیلمنامه دارند اما در شبکه خانگی هم راهی ندارند و دلیل عمده تر این است که بخشی از تهیه کنندگان ما کتاب نمی‌خوانند و برای همین شناختی هم نسبت به این آثار ندارند.

اقتباس از رمان طنز «هردمبیل»

میرمیرانی به اقتباس از یکی از آثار خودش اشاره و عنوان کرد: به تازگی محمدرضا تختکشیان رمان سه‌گانه مرا با نام «هردمبیل» خوانده است و با من صحبت کرد تا از آنها سریال بسازد و بر این اساس امتیاز رمان را هم از نشر چشمه خریداری کرد. این سه‌گانه با اقبال خوانندگان رو به رو هم شده بود اما برای خود من سوال شده بود که چه شد او سراغ اقتباس از این کتاب‌ها آمده است که پاسخش این بود که «وقتی فردی طرحی می‌آورد نمی‌دانم خروجی آنچه خواهد شد اما وقتی سه جلد رمان می‌خوانم کل قصه را اعم از کاراکترها، خرده داستان‌ها و فضای آن متوجه می‌شوم» نگاه این تهیه کننده به طور کلی نسبت به کتاب و اقتباس از آثار ادبی حرفه‌ای بود و خودش هم به طرز حیرت انگیزی کتاب می‌خواند و همین نگاه در اقتباس از کتاب‌ها باید در میان دیگر تهیه‌کنندگان هم باشد.

وی با اشاره به اینکه تلویزیون چندان پیگیر اقتباس نیست عنوان کرد: سال گذشته بنا بود مسعود صفوی تهیه کننده تلویزیون از روی کتاب یکی از نویسندگان مطرح کشور که جایگاه خوبی هم در میان دسته بندی نویسندگان مورد اطمینان و ارزشی تلویزیون دارد اقتباسی انجام دهد و من فیلمنامه آن را بنویسم. البته پیشنهاد دادم به لحاظ تصویر و درام یکی دیگر از کتاب‌های همان نویسنده انتخاب شود و با خود نویسنده هم جلساتی برگزار شد با این حال به خروجی نرسید چون طبیعتاً تلویزیون باید امتیاز رمان را می‌خرید اما پیگیری نکرد.

این نویسنده اضافه کرد: به طور مثال خود من رمانی به نان «شولا» دارم که به گمانم از آن یک سریال مناسبتی محرمی درمی‌آید و خودم می‌دانم کدام کار پتانسیل بیشتری برای تصویری شدن دارد.

این برنامه‌ساز در پایان مطرح کرد: رفتن به سمت اقتباس کار درام را قوی‌تر می‌کند و اتفاقاً الان همه از ضعف‌های درام‌ها می‌نالند یعنی اگر با تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و… صحبت کنید نبود فیلمنامه‌های غنی و منجسم را مشکل می‌دانند. در شوراهای فیلمنامه‌ها هم به طرح‌های هفت یا هشت صفحه‌ای بسنده می‌شود که درنهایت نمی‌دانید چه خواهد شد اما رمان ابتدا و انتها و شخصیت‌ها و فضای آن مشخص است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برخی مصری‌ها سریال «پادشاه» را با سریال ایرانی «یوسف پیامبر» مقایسه و می‌گویند: ایرانی‌ها وقتی تصمیم گرفتند درباره حضرت یوسف(ع) و فراعنه سریال بسازند، یک سریال دقیق و فوق‌العاده جذاب ساختند اما ما در سریالمان به نکات مهم و حیاتی توجه نکردیم.

به گزارش سینماپرس، طی سال‌های اخیر، مصری‌ها در کنار شوق و اشتیاقی که برای آمدن ماه رمضان و عید بزرگ فطر دارند، برای تماشای سریال‌های تلویزیونی ویژه این ماه هم انتظار می‌کشند و این موضوع به یکی از آداب و سنت‌های رمضانی تبدیل شده است.

تبلیغات این سریال‌ها شامل اسامی و چهره بازیگران و نام شبکه و ساعت پخش آن، معمولاً از اواسط ماه شعبان در بیلبوردها و تابلوهای بزرگراه‌های مصر آغاز می‌شود تا هر بیننده‌ای مطابق ذوق و سلیقه‌اش، سریال مورد نظر خود را در یکی از گونه‌های کمدی، درام و اکشن (امنیتی) انتخاب کند و در ماه مبارک رمضان به تماشای آن بنشیند. حالا این انتظار سرآمده و شبکه‌های مصری بیش از ۲۰ سریال تلویزیونی را برای سرگرم‌کردن مخاطبان خود در شب‌های ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌اند.

پیش‌تر به معرفی ۳ سریال امنیتی مصر یعنی «ضد حمله»، «انتخاب ۲» و «قاره ـ کابل»  پرداختیم. در ادامه به برخی دیگر از سریال‌های مصری در ماه رمضان ۲۰۲۱ می‌پردازیم.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* موسی، سریالی حماسی و ضداستعماری

داستان این سریال به بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی در جنوب مصر و استان الصعید باز می‌گردد، یعنی زمانی که مصر در اشغال نیروهای انگلیسی بود.

در این سریال، جوانی به نام موسی (با بازی محمد رمضان) که پدرش را در کودکی از دست داده و به عنوان فرزند بزرگ‌تر خانواده مسئولیت برادرها و خواهرهای خود را بر عهده دارد، برای تأمین معاش به قاهره می‌رود و در کار صادرات و واردات بین مصر و غزه مشغول به کار می‌شود.

تیزر سریال «موسی»

موسی در این مسیر او با یک دختر فرانسوی آشنا می‌شود و از او خوشش می‌آید. از سوی دیگر، او بخاطر ظلم و ستمی که نیروهای انگلیسی بر مردم مصر روا می‌داشتند، با آنها درگیر می‌شود و داستان شکل می‌گیرد.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

فیلمنامه «موسی» را ناصر عبدالرحمن نوشته و محمد سلامه آن را کارگردانی کرده است. این سریال حاشیه‌هایی هم به همراه داشت، به عنوان نمونه در پوستر رسمی آن غلط املایی مشاهده می‌شد. دیگر حاشیه‌ای که برای این سریال ایجاد شد، انتقاد از دندان‌های ایمپلنت‌شده بازیگر نقش اصلی آن بود که با فضای سال ۱۹۴۰ میلادی همخوانی ندارد.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* ببر، نقد یک سنت غلط

داستان سریال «ببر» به موضوع یک سنت غلط در میان مردم جنوب مصر اشاره دارد و آن سنت انتقام از خانواده قاتل است. بر اساس این سنت غلط، اگر در جنوب مصر کسی یک نفر را بکشد، خانواده مقتول باید فرزند بزرگتر خانواده قاتل یا یکی از عزیزان آن خانواده را بکشد تا انتقام خون مقتول را گرفته باشد!

در سریال «ببر»، نویسنده فیلمنامه تلاش کرده است این سنت غلط نقد کند. داستان اینگونه شروع می‌شود که یک جوان اهل استان الصعید در جنوب مصر (با بازی محمد امام) ناخواسته قتلی را مرتکب می‌شود و سپس از ترس انتقام خانواده مقتول به قاهره فرار می‌کند و در یک طلافروشی مشغول به کار می‌شود، اما در آنجا هم با اتفاقات ناخوشایندی روبرو می شود.

در مجموع می‌توان گفت این سریال برای نقد یک عادت غلط اجتماعی ساخته شده و تلاش دارد به مخاطب بفهماند سنت غیرقانونی انتقام که در میان جنوبی‌های مصر  رواج دارد، کاری زشت و نادرست است.  

محمد صلاح العزب نویسنده فیلمنامه «ببر» است و شیرین عادل آن را کارگردانی کرده.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* نسل بیگانه‌ها، داستان رفاقت و خیانت

«نسل بیگانه‌ها» یک درام اجتماعی است که داستان آن هم مانند ۲ سریال‌ قبلی در جنوب مصر و استان الصعید اتفاق می‌افتد.

پس از آنکه «عساف الغریب» (بازیگر نقش اول  سریال با بازی احمد السقا) متهم به قتل و به حبس ابد محکوم می‌شود، دوست او با همسرش ازدواج می‌کند اما او پس از سپری‌کردن مدت طولانی از دوره زندان، ناگهان از زندان آزاد و متوجه این موضوع می‌شود. در حالی که دوست نزدیکش شناسنامه پسرش را هم به اسم خود گرفته است، بنابراین تصمیم می‌گیرد از دوستش انتقام بگیرد…

نویسندگی و کاگردانی این سریال را محمد سامی بر عهده داشته است.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* کشمکش خانوادگی، تلاش برای ایفای نقش مادری

سریال «کشمکش خانوادگی» داستان زنی (با بازی «یُسرا» بازیگر و خواننده ۶۶ ساله مصری) است که اختلاف با شوهرش (با بازی «باسل الخیاط» بازیگر ۴۳ ساله سوری) سبب شده از او جدا شود اما دختر نوجوان آنها در کنار پدرش که حالا همسر جدیدی اختیار کرده است، باقی می‌ماند و به تدریج بین دختر و زن‌بابا علاقه و محبت عاطفی شکل می‌گیرد.

این موضوع باعث می‌شود که دختر با مادر خودش بدرفتاری کند؛ در ادامه داستان مادر تلاش می‌کند هر طور شده توجه دخترش را جلب کند و محبت مادر و فرزندی دوباره زنده شود.

احمد عادل سلطان نویسنده فیلمنامه «کشمکش خانوادگی» است و سامح عبدالعزیز آن را کارگردانی کرده.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

یک سریال دیگر هم با موضوع اختلافات زن و شوهری این روزها در مصر در حال پخش است. «نشکن» داستان زنی به نام سلمی است که از ارتباط بیش از حد شوهرش با زنان دیگر رنج می‌برد و به همین خاطر با همسر خود دچار مشکل می‌شود و زندگی آنها رو به فرو پاشی می‌رود.

«عمرو الدالی»  نویسنده و  «احمد خالد» کارگردان سریال نشکن است.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* نجیب زاهی زرکش، سریالی کمدی

این سریال کمدی، درباره مرد ثروتمندی به نام «نجیب زاهی زرکش» با بازی یحیی الفخرانی است. او پس از ۳۰ سال ناگهان متوجه می‌شود پسری دارد که از آن خبر نداشته است، بنابراین تصمیم می‌گیرد با کمک دوستش او را پیدا کند.

تیزر سریال نجیب زاهی زرکش

نجیب در این میان با ۴ جوان روبرو می‌شود که هر ۴ تای آنها مشخصات پسرش را دارند. او متحیر و سرگردان می‌شود و نمی داند کدام یک از آنها پسر واقعی‌اش هستند، بنابراین تصمیم می‌گیرد تا به هر ۴ تای آن‌ها نزدیک شود تا بتواند پسر واقعی خود را تشخیص دهد.

عبدالرحیم کمال فیلمنامه  «نجیب زاهی زرکش» را نوشته و شادی الفخرانی آن را کارگردانی کرده است.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* پادشاه، یک سریال جنجالی که پخش آن متوقف شد

داستان سریال «پادشاه» پیرامون زندگی‌ فرعونی به نام «احمس» است که سرزمین طیبه (مصر باستان) را از اشغالگری هکسوس‌ها آزاد می‌کند. البته پخش این سریال پرحاشیه پس از انتشار تیزر آن و اشکالاتی زیادی که منتقدان و ببینندگان به آن وارد کردند، متوقف شد.  

فیلمنامه این سریال اقتباس از کتاب «مبارزه طیبه» نجیب محفوظ (۲۰۰۶ – ۱۹۱۱) نمایشنامه‌نویس مصری و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۸ است که توسط سه نویسنده نوشته شده و حسین المنباوی آن را کارگردانی کرده است. امسال سریال لبنانی «بین آسمان و زمین» هم اقتباس از اثر نجیب محفوظ بود.

بخش از تیزر سریال «پادشاه»

از جمله انتقاداتی که به سریال «پادشاه» گرفته شده، منطبق نبودن گریم بازیگران با واقعیت‌های تاریخی است. مدل ریش و سبیل پادشاه، رنگی بودن چشم‌هایش،  شکل تاج پادشاه جنوب مصر که شبیه تاج پادشاه شمال بوده و روشن‌بودن رنگ موهای زنانی که در سریال هستند، از جمله این انتقادات است. برخی هم از شباهت قهرمان سریال به «هکسوس» ها گله کرده‌اند.

برخی مصری‌ها این سریال را با سریال ایرانی «یوسف پیامبر» مقایسه و می‌گویند: ایرانی‌ها وقتی تصمیم گرفتند درباره حضرت یوسف(ع) و فراعنه سریال بسازند، یک سریال دقیق و فوق‌العاده جذاب ساختند اما ما وقتی تصمیم گرفتیم سریالی درمورد فراعنه با صرف این همه بودجه و هزینه بسازیم، به نکات مهم و حیاتی توجه نکردیم.

پس از افزایش یافتن انتقادات نسبت به این سریال، پخش آن متوقف و قرار شد تا یک کمیته از کارشناسان فنی و هنری این فیلم را بازنگری کنند.

با این حال، برخی هنرمندان از توقیف این سریال ابراز ناخرسندی کردند. «محمد صلاح العزب» فیلمنامه نویس مصری، از قضاوت درباره این سریال پیش از دیدن آن انتقاد کرد و گفت چرا مردم سریالی که ده‌ها میلیون پوند هزینه آن شده و بهترین کارگردان این حوزه را داشته، پس زده‌اند؟

«عمرو سلامه» کارگردان مصری هم توقف کار را محکوم کرد و گفت که نمی‌تواند منطقی برای توجیه این تصمیم پیدا کند، چون این کار دور ریختن هزینه و تلاش تیمی است که یک سال بی‌وقفه فعالیت کرده است. «ایاد نصار» اردنی هم ابراز امیدواری کرد این یک وقفه موقت باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگاه‌های آموزشی بخش بین‌الملل جشنواره در دسترس قرار گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فایل‌های تصویری ۷ کارگاه آموزشی مجازی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در بخش بین‌الملل در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، سال گذشته کارگاه‌های آموزشی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط کرونایی در دو بخش ملی و بین‌المللی به صورت مجازی برگزار با استقبال دانشجویان و علاقه‌مندان به سینما مواجه شد.

این کارگاه‌ها به صورت ضبط شده (در بخش بین‌الملل با زیرنویس) در پلتفرم جشنواره ارائه شد و در ادامه پرسش و پاسخ محدود با حاضران در کارگاه به صورت زنده و نیم ساعت بعد از هر کارگاه از طریق فضای اسکای روم صورت گرفت.

بر اساس این خبر، بهار سال ۹۹ نیز با توجه به آغاز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، برای نخستین بار فایل‌های تصویری کارگاه‌های آموزشی جشنواره سی و دوم (که به شکل حضوری در سال ۹۸ برپا شده بود) از طریق سایت جشنواره ارائه شده بود.

امسال نیز پس از طی مراحل آماده‌سازی کارگاه‌های آموزشی توسط دبیرخانه جشنواره، کارگاه‌های جشنواره سی و سوم، با عناوین زیر از طریق سایت جشنواره و صفحه رسمی جشنواره در آپارات منتشر شد:

۱- معرفی و شناخت عناصر فیلمنامه در سینمای کودک (فدریکا یاکوبللی، استاد فیلمنامه‌نویسی از ایتالیا)

۲- تکنیک‌ها (متدها) ی بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان (آنا ردی از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا)

۳- جایگاه تجربه در روایت فیلم‌های انیمیشن (یان جوئت از فرانسه)

۴- مفهوم شخصیت در سینمای کودک با تمرکز بر سینمای کودک قزاقستان (الکساندرا پورشنوا از منتقدان مطرح قزاقستان و عضو فیپرشی)

۵- فیلم عروسکی و نحوه ارتباط آن با جهان کودکان (رامان جیت کائور از هند و لی تامسون از انگلستان)

۶- چگونه فیلم کودک خود را به بازارهای جهانی معرفی کنیم؟ (چاندرا کی‌جاها از توزیع‌کنندگان و پخش‌کنندگان مطرح سینمای هند و معاون اجرایی جشنواره آسیاپاسیفیک)

۷- جایگاه ریتم در فرآیند کارگردانی فیلم کودک (عبدال رمیدکا از کارگردانان سینمای کودک قزاقستان).

گفتنی است طی روزهای گذشته، فایل‌های تصویری کارگاه‌های بخش ملی نیز از طریق سایت جشنواره و صفحه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در آپارات منتشر شده بود.

لینک دانلود کارگاه های مجازی بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به فکر ساخت مستند جذاب نیستیم/به جای مستندی که بناست مخاطب ببیند و از آن اثر بپذیرید مقاله تصویری تولید می‌کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر مهریزدان مدیر سفیر فیلم در گفتگویی اینترنتی بیان کرد که نگاه سیاستگذاران به مستند نگاه درجه یکی نیست.

به گزارش سینماپرس، مدرسه نوآوری مهر سلسله گفتگوهای زنده اینستاگرامی با موضوع نظام مسائل حوزه هنر و رسانه انقلاب اسلامی برگزار می‌کند که در قالب آن هر شب با یکی از دست‌اندرکاران، چهره‌ها و کارشناسان امر گفتگو می‌شود.

در یکی از این جلسات نیز با امیر مهریزدان مدیر سفیر فیلم گفتگو شد.

مهریزدان در ابتدای این برنامه درباره مشکلات تولید مستند گفت: اولین مشکل در این حوزه‌ای است که نگاه ما به مستند نگاه درجه یکی نیست. ما همواره برای اینکه مخاطب را توجیه کنیم و بگوییم که جمهوری اسلامی دشمنانی جدی دارد مثال از بی‌بی سی، من و تو و ایران اینترنشنال می‌زنیم که محتوای آنها محتوای مستند است یعنی دشمن ما با سلاح مستند به سروقت ما می‌آید اما موقع سیاستگذاری مستند را همیشه جزو آخرین گزینه‌ها می‌گذاریم مثلاً همیشه تایم پرت در همه شبکه‌ها به مستند اختصاص دارد این نوع نگاه جزو چالش‌های جدی است. بر اساس این نکته وقتی می‌خواهید بروید در فضای مستند چانه زنی قیمتی کنید به دلیل اینکه مستند جزو اولویت‌ها نیست به شما قیمت پیش پا افتاده پیشنهاد می‌دهند این باعث می‌شود اقتصاد مستند برقرار نباشد البته استثناهایی هم داریم مثلاً برخی مستندها توانسته‌اند با تبلیغات به فروش خوب برسند اما این نوع نگاه سیاستگذاران به این سمت است که مستند اولویتِ یک فضای رسانه‌ای نیست پس این یک چالش جدی در مدیریت فضای مستند است. اما بیش از فضای مالی به عنوان یک مشکل فضای راهبردی در ذهن من مطرح است چون همیشه ساعت‌های غیر جدی را برای آثار مستند قائل می‌شوند. از سوی دیگر در فضای تولید با این فرایند مواجه هستیم که فعالان مستند بعضاً این نگاه را ندارند که مستندی جذاب بسازند، بتوانند با مخاطب برقرار کند و بتواند جریان‌ساز باشد این خود معضلی است گاهی خود ما در فضای تولید به این آفت دچاریم که به فکر ساخت مستند جذاب نیستیم یعنی نگاه‌ها گزارشی و خبری است این باعث می‌شود به جای مستندی که بناست مخاطب ببیند و از آن اثر بپذیرید مقاله تصویری تولید کنیم.

وی افزود: بعضی اوقات یک گزارش پنج دقیقه‌ای اخبار، تبدیل به یک مستند نیم ساعته شده است که این یک آفت است. ما هم سعی می‌کنیم مستندهایی که می‌سازیم این‌چنین نشود و از همان روز اول این موضوع را گوشزد می‌کنیم. در هیچکدام از مراحل پژوهش و فیلمنامه اغماض نمی‌کنیم چون به نظرم با این کار به بی اعتبار شدن مستند دامن می‌زنیم. اخیراً هم شبکه سه شروع به پخش چند مستند سیاسی کرده که تاثیر آن را دیدیم، یعنی به لحاظ اثرگذاری پذیرفته‌ایم که مستند در خط مقدم جبهه است ولی به لحاظ سیاستگذاری و حمایت مالی و معنوی این نگاه برقرار نیست.

مهریزدان با اشاره به بحث آموزش در حوزه مستند اظهار کرد: در بحث آموزش هم دو نکته وجود دارد، بلایی که بعضاً دامن مستند و مستندساز را می‌گیرد این است که فکر می‌کنیم بدون پژوهش و فیلمنامه می‌شود مستند ساخت در حالی که غافل از اینکه چنین مستندی فقط مستند بحران است یعنی برای زمانی است که شما فرصت پژوهش را ندارید در نتیجه یکی از مباحث جدی که در آموزش می‌شود جا انداخت این است که به عنوان مستندساز حق نداری با ذهن و فکر خالی به سراغ تولید بروی، در فضای آموزش طبیعتاً آدمی که برنامه‌ریزی می‌کند باید حواسش به پژوهش باشد. من همیشه می‌گویم که فیلمنامه کم‌هزینه‌ترین مرحله برای خطا کردن است. ما مستندی می‌سازیم که بعد از پخش با انبوهی از ایراد مواجه می‌شود عمده این موضوع هم به پژوهش ناکافی و غلط بازمی‌گردد که با آموزش می‌شود برای مستندساز جا انداخت و به او گفت تا وقتی به اندازه کافی خیالت از مرحله پژوهش و فیلمنامه راحت نشده نباید به سراغ ساخت مستند بروی، تمرین قصه‌گویی هم مهم است. برای همین در آموزش این ذهنیت غلط شکسته می‌شود که فکر می‌کنیم مستندسازی صرفاً ثبت مستند لحظه‌هاست در حالی که این تنها بخشی از ماجراست. جنبه دیگر مستند این است که ما با آموزش مستند و مستندسازی این تمرکزی را که روی شهر تهران است، برداشته می‌شود درواقع روز خوب ما آن روزی است که در هر شهر دو، سه مستندساز کاربلد قصه‌گو داشته باشیم.

وی توضیح داد: تلاش ما در مجموعه سفیر فیلم مثل پر کاه در انبار پر از لوازم است و نمی‌توانیم ادعا کنیم اثرگذار و جریان‌ساز بوده‌ایم اما به نظرم لازم است به سراغ ساخت مستندهای خوب برویم. اصولاً کسانی که در قدرت هستند هیچوقت نمی‌توانند خودشان را نقد کنند چون این کار کاملاً نقض غرض است اما آدم‌هایی بیرونی به دلیل اینکه ذی نفع نیستند می‌توانند به راحتی این کار را انجام بدهند به نظرم یکی از اتفاقاتی که از طریق آموزش مستند می‌افتد این است که مستندسازان افزایش پیدا می‌کنند و می‌توانیم جریان‌های رسانه‌ای ایجاد کنیم و اجازه ندهیم که آنهایی که به صورت خطا و با خیانت رفتار می‌کنند خیالشان راحت باشد. در اینجا نقش رسانه بسیار منحصربه‌فرد است و می‌تواند یک مسأله را تبدیل به جریان کند و از آن نتیجه بگیرد.

مدیر سفیر فیلم مطرح کرد: نگاهم به آموزش مستند و تمرکززدایی از تهران این است که می‌شود آدم‌هایی را به جریان بیندازیم که با کار رسانه‌ای معضلی را رفع کنند، موارد را خوب جا بیندازند و نتیجه بگیرند.

وی گفت: ما در فضای آموزش سفیر فیلم به‌لحاظ شکلی متفاوت از سایر جاها کارها را اجرا می‌کنیم در دوره‌های ما کلاس‌های تئوریک کاهش پیدا کرده، برای مثال در فضای تئوری، هر استادی تنها ۶, ۷ ساعت به ارایه مطلب می‌پردازد بقیه آموزش‌ها، آموزش ضمن تولید است. با تعریفی که از آموزش می‌کنیم، این فقط یک آموزش صرف تئوریک نیست و اصولاً هم هنرجویی را که موضوعی برای ساخت ندارد، نمی‌پذیریم. این باعث می‌شود به فضای صرف آموزشی بسنده نکنیم. ما در سفیر فیلم با اینکه هنرجو را می‌پذیریم اما فرصت ساخت یک مستند را هم از صفر تا صد برای او فراهم می‌کنیم یعنی هزینه‌های آن را برعهده می‌گیریم، فیلمبرداران، تدوین‌گران و… به مستند ا و اضافه می‌کنیم و…. اما اینکه آنها بتوانند در این فضا باقی می‌مانند کاملاً بر اساس رقابت است اگر کسی نتواند در این فضا رقابت کند نمی‌تواند ادامه بدهد. ما در عصر حاضر با انبوهی از محتوای رسانه‌ای مواجهیم و این یعنی اینکه فضا کاملاً رقابتی است و با کسی تعارف ندارد، اگر ادعایی داشته باشیم اما نتوانیم فیلم جذابی بسازیم محکوم به حذف می‌شویم.

مدیر سفیر فیلم ادامه داد: یکی از بحث‌های خیلی جدی در فضای رسانه شبکه‌های مجازی و مشخصاً اینستاگرام و فضاهایی است که می‌تواند محتوای تصویری تولید کند. من فکر می‌کنم بر این اساس باید در فضای تولیداتِ تصویریِ کوتاهِ مداومِ اثرگذار کار کنیم یعنی پذیرفته نیست اگر کسی که دغدغه کار رسانه دارد این عرصه را خالی بگذارد. حجم زیادی از آموزش باید منوط به این باشد که بچه‌ها را به این سمت رهنمون کند که از این رسانه‌های تصویری مثل اینستاگرام، وی او دی‌ها و… محتوای آرمانی انقلاب اسلامی را تولید کنیم، هرچند این کار، کار آسانی نیست اما به نظرم شدنی و جزو وظایف ماست در نتیجه بحث آموزش می‌تواند در عرصه تولیدات تصویری خود را نشان بدهد. یکی از شئون آموزش می‌تواند مربوط به فضای مجازی باشد.

مهریزدان در پایان گفت: نباید بگذاریم آرمان‌های انقلاب فراموش شود. یکی از محتواهایی که باید آن را احیا کنیم آرمان‌های انقلاب است که شامل ساده‌زیستی مسئولان، نبودن فساد، مسئولان پاکدست، کمک به مستضعفان و … می‌شود حالا باید قضاوت کنیم که این موارد چقدر برقرار است. بچه‌های رسانه نباید بگذارند این آرمان‌ها فراموش شود. فضای رسانه به همان نسبت که می‌تواند اثرگذاری مثبت داشته باشد می‌تواند مخرب هم باشد یکی از آفاتی که در راه مطالبه‌گری دامن ما را می‌گیرد و از آن غافلیم این است که آنقدر مسأله فساد و ظلم را برجسته می‌کنیم که کسانی که در داخل کشور زندگی نمی‌کنند و فقط از طریق رسانه کشور ما را شناسایی می‌کنند این موضوع در ذهنشان شکل می‌گیرد که ایران کشوری پر از دزد، خائن، قاتل، راهزن و اختلاس‌گر است که مردم با قاشق و چنگال همدیگر را می‌خورند؛ بعضاً تصویری که از کشورمان ارایه می‌دهیم همین است و این یک آفت جدی است. ما باید در کنار آرمان‌گرایی حواسمان باشد که با همه گرفتاری‌ها، با همه صفوف مرغ و روغن، کارخانه‌های تعطیل شده، مسئولان بی خیال اما یک جامعه رو به جلو هستیم و در کل دنیا فقط ماییم که پرچم اسلام را بلند کرده‌ایم، شدیدترین تحریم‌ها علیه ما اعمال شده اما سر پا هستیم، درست است سختی‌هایی داریم اما پیش می‌رویم این نعمتی است که اگر از آن غافل باشیم کارمان فقط انتقاد کردن می‌شود یعنی باید حواسمان هم باشد که با سلاح نقد امید مردم را نکشیم. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشنهاد دادیم شرایطی فراهم شود که موسسه هنرمندان پیشکسوت تبدیل به پایگاه واکسیناسیون هنرمندان شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از رایزنی این مجموعه با ستاد ملی مقابله با کرونا برای در اولویت قرار گرفتن هنرمندان پیشکسوت بالای ۶۰ سال در زمینه واکسیناسیون کرونا خبر داد.

به گزارش سینماپرس، طی روزهای اخیر انتشار دو فیلم از حسین خواجه امیری (ایرج) خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی و فرخنده گل‌افشان مادر همایون شجریان در مرحله اول واکسیناسیون شهروندان بالای ۸۰ سال در فضای مجازی حاشیه‌هایی را ایجاد کرده که دربرگیرنده سوءتفاهماتی مبنی‌بر نحوه اولویت‌بندی واکسیناسیون برای هنرمندان سالخورده و پیشکسوت بود و منابع رسمی هم درباره این مسئله اظهارنظری نکردند.

هم‌اکنون هنرمندان زیادی در تهران و شهرستان‌های دیگر کشور وجود دارند که شرایط سنی آنها بالای ۸۰ سال است و درصد ابتلای آنها به بیماری نسبت به دیگر شهروندان بیشتر است. شرایطی که با توجه به جایگاه فرهنگی هنری هر یک از این عزیزان که هر یک به سهم خود سرمایه‌های ملی کشورمان محسوب می‌شود، فضا را به سمت و سویی هدایت می‌کند که آنها نیز در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

موسسه هنرمندان پیشکسوت از جمله مجموعه‌ها و نهادهای زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که می‌تواند در این شرایط با رایزنی‌ها و مذاکراتی که با ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت انجام می‌دهد، نسبت به در فهرست قرار گرفتن هنرمندان بالای ۶۰ سال در طرح واکسیناسیون اقدامات لازم را انجام دهد.

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوتان در گفتگو با مهر ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های این مجموعه در حوزه واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت توضیح داد: ما قبل از شروع سال جدید مکاتباتی را با وزارت بهداشت داشتیم که هنرمندان بالای ۶۰ سال با اولویت هنرمندان بالای ۹۰ سال و سپس هنرمندان بالای ۸۰ سال در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند. که دوستان در جواب ما اعلام کردند این عزیزان هم به مثابه یک شهروند محسوب شده و حتماً بر اساس اولویت‌های موجود جزو نوبت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

وی افزود: نظر به اینکه طی ماه‌های گذشته ما شاهد درگذشت بسیاری از هنرمندان حوزه‌های مختلف بر اثر بیماری کووید ۱۹ بودیم و این عزیزان هم به نوعی سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شوند. پیشنهاد دادیم که همراه با واکسیناسیون مردم شریف کشورمان بر اساس اولویت‌های موجود نهادهای ذی‌ربط شرایطی فراهم شود که موسسه هنرمندان پیشکسوت تبدیل به پایگاه واکسیناسیون هنرمندان شود و این عزیزان با حضور در محل مجموعه به عنوان یک مجموعه متمرکز و قابل اطمینان دیگر به شعبه‌های دیگر مراجعه نکرده و در همین جا با مراقبت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ویژه برای واکسن اقدام کنند. در این زمینه هم هنوز جواب قطعی به ما ارائه نشده اما ما همچنان مشغول رایزنی‌ها در این زمینه هستیم.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت تصریح کرد: ما به دوستان در ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت اسامی هنرمندان دارای اولویت برای واکسن را به طور کامل ارسال کردیم و این آمادگی را داریم که محل موسسه به طور کامل در اختیار واکسیناسیون هنرمندان قرار گیرد. به هر حال با کمال احترام به تمامی اقشار جامعه که بنا به برنامه‌ریزی‌های فنی ستاد ملی مقابله کرونا می‌بایست برای واکسینه شدن مورد توجه قرار بگیرند این انتظار می‌رود که ستاد کرونا بر اساس فهرستی که حتی کد ملی هنرمندان نیز در آن درج شده نسبت به واکسیناسیون هنرمندان بالای ۸۰ سال و سپس دیگر گروه‌های سنی اقدام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوید کراننبرگ «جنایت‌های آینده» را کلید می‌زند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در فیلم جدید دیوید کراننبرگ، ویگو مورتنسن و کریستن استوارت نقش‌آفرینی می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، ویگو مورتنسن و کریستن استوارت در فیلم جدید دیوید کراننبرگ با عنوان «جنایت‌های آینده» جلوی دوربین می‌روند.

لئا سیدو، اسکاد اسپیدمن، لیلی کورنوفسکی و دان مک‌کلار دیگر بازیگران این فیلم هستند که داستانش درباره یک هنرمند مشهور تئاتر است که ارگان‌های جدیدی را در بدنش رشد می‌دهد.

این تریلر علمی تخیلی که نویسنده‌اش نیز کراننبرگ است در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد؛ در دورانی که انسان فراتر از طبیعت خود، مسخ شده و درصدد تغییر ساختار بیولوژیکی خود است. یک هنرمند نمایش، رشد این ارگان‌ها در بدن خود را به نوع جدید از تئاتر بدل می‌کند و این نمایش مورد توجه مردم و دولت قرار می‌گیرد.

این اولین فیلمنامه اوریجینال کراننبرگ از سال ۱۹۹۹ است و ساخت آن از تابستان شروع می‌شود.

مورتنسن یک دهه پس از بازی در «یک روش خطرناک» در «جنایت‌های آینده» با این کارگردان همکاری می‌کند. این دو با هم در فیلم‌های «سابقه خشونت» در سال ۲۰۰۵ و «قول‌های شرقی» در سال ۲۰۰۷ همکاری کرده بودند.

کراننبرگ نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است: انگار من با آینده یک کار ناتمام دارم.

به تازگی اعلام شد که فیلمبرداری این فیلم ظرف یک ماه از ۲ آگوست تا ۱۰ سپتامبر در یونان و نزدیک آتن انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین اقدامات برای واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت/رایزنی ادامه دارد


مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از رایزنی این مجموعه با ستاد ملی مقابله با کرونا برای در اولویت قرار گرفتن هنرمندان پیشکسوت بالای ۶۰ سال در زمینه واکسیناسیون کرونا خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه نمایش به استقبال شب‌های قدر می‌رود


شبکه نمایش با فیلم‌های معناگرا و مذهبی به استقبال شب‌های قدر می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پسر «حسن فتحی» مقابل دوربین پدر رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین تصویر از بازیگر نقش سیاوش در سریال «جیران» منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین تصویر از امیرحسین فتحی بازیگر نقش سیاوش در سریال جیران منتشر شد.

امیرحسین فتحی بعد از تجربه‌های موفقی چون کیفر و شهرزاد در جدیدترین ساخته حسن فتحی مقابل دوربین سریال جیران رفت.

 فتحی سال گذشته با اکران آنلاین «کشتارگاه» توجه مخاطبان بسیاری را به بازی‌اش جلب کرد.

«جیران» دومین تجربه سریال سازی فتحی در نمایش خانگی پس از ساخت سریال موفق و عاشقانه «شهرزاد» است.

بهرام رادان، پری ناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، پاشا جمالی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و با حضور مریلا زارعی در نقش مهدعلیا بازیگران این سریال تاریخی هستند.  

در خلاصه داستان این قصه عاشقانه-تاریخی به قلم احسان جوانمرد و حسن فتحی آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی احسان جوانمرد و حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه  قرار است سال ۱۴۰۰ به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش شود. عکس از محمد اسماعیلی است.

مشاهده خبر از سایت منبع