حضور ۲ خواننده پاپ در یک کتاب صوتی
آرش و مسیح عدل پرور ۲ خواننده موسیقی پاپ ایران در یک کتاب صوتی با نام «ما عوض بشو نیستیم» حضور خواهند داشت.
آرش و مسیح عدل پرور ۲ خواننده موسیقی پاپ ایران در یک کتاب صوتی با نام «ما عوض بشو نیستیم» حضور خواهند داشت.
سینماپرس: مقصود نعیمیذاکر در نشست تخصصی اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات ژرفا و جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، پیشنهاداتی برای ارتقای سطح کیفی برنامه «همرفیق» با اجرای شهاب حسینی ارائه داد.
به گزارش سینماپرس، سیصد و پنجمین نشست تخصصی کارشناسی اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات ژرفا و جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با حضور مقصود نعیمی ذاکر مدیر پیشین مرکز پویانمایی صبا و کارشناس رسانه در محل مرکز ژرفا برگزار شد.
نعیمی ذاکر در ابتدای این نشست عنوان کرد: تعداد کم عوامل به خصوص اتاق فکر کوچک برنامه «همرفیق» یکی از نقاط ضعف «همرفیق» تلقی میشود. اینکه شهاب حسینی یکی از اهالی فرهنگ است با توجه به سوابق وی برای ما قابلیت پذیرش دارد اما حضور حسینی به تنهایی برای غنای برنامه کافی نیست، قطعاً نقش تهیهکننده نیز در محتوا اندک است بنابراین میتوان گفت که این برنامه محصول ایده و تلاش فکری شهاب حسینی است.
وی افزود: شهاب حسینی میتوانست با تکیه بر فرهنگ لغت دهخدا تصویر بهتری از واژه «همرفیق» در قاب تصویر خلق کنند، در این لغت نامه از تعبیر «یار، دوست، همدم، همراه و همنشین» برای توضیح کلمه «رفیق» استفاده شده است اما «همرفیق» حتی از واژه «رفیق» نیز معنای عمیقتری دارد، «همرفیق» در فرهنگ دهخدا به معنای ۲ انسانی است که پدر و مادر یکسانی دارند حتی در توضیح آن آوردهاند که «رجوع شود به واژه همپدر» اما برنامه «همرفیق» امروز چنین پیامی به مخاطب صادر نمیکند.
نعیمی ذاکر یادآور شد: به طور معمول اسم مفهوم محتوایی دارد که مخاطب در طول برنامه به دنبال تحقق آن است. سوال این است که آیا برنامه به دنبال تبدیل «رفاقت» به «همرفیقی» است؟ خیر، چنین مسئلهای احساس نمیشود، این امکان وجود داشت که عوامل با یک طرح پژوهشی متقن عمق بیشتری به برنامه بدهند بنابراین به اعتقاد بنده مهمترین نقطه ضعف برنامه «همرفیق» نبود یک «فرآیند دقیق طرح و برنامهریزی» شده است.
این کارشناس رسانه معتقد است، سازندگان یک برنامه گفتگومحور باید پیش از برنامه با مهمان برنامه طرح موضوع داشته باشند و هماهنگیهای اولیه صورت بگیرد تا مخاطب به مرور از پرسشهای تکراری و فاقد طرح فکری دچار دلزدگی نشود. محیط استودیو باعث میشود که مخاطب به دنبال برخی صحبتها یا واکنشهای مهمان یا میزبان آنها را تشویق کند اما این تحسین بر اثر دریافت پیام شما نیست، بلکه صرفاً شرایط محیطی چنین ایجاب میکنند بنابراین طراح یک برنامه گفتگو محور باید در جهت تحقق این آرمان حرکت کند که بر اثر دریافت پیام برنامه مخاطب آنها را مورد تحسین قرار دهد. در حالی که در برنامه «همرفیق» احساس نمیکنید که برنامه چند آیتم دارد، گویی یک روند خطی دارد!
نعیمی ذاکر افزود: کپی برداری صرف از نمونههای خارجی ریشه برخی مشکلات «همرفیق» است. میزانسن برنامه، عناصر دکور و سایر نمادهای برنامه به دلیل کپیبرداری صرف از برنامههای غربی با مخاطب ایرانی پیوند برقرار نمیکند، گویی با استفاده از عناصر معماری غربی به دنبال تصویرسازی از شهر یزد باشیم! اگر بخواهیم رفاقت ایرانی در این برنامه به نمایش گذاشته شود، اجزای برنامه هریک باید حاوی این باشند. البته صحبتهای کارشناسان ناظر به محدود کردن یا حذف این برنامه نیست، بلکه تلاش داریم تا پیشنهاداتی ارائه کنیم که استفاده از آنها روند برنامه را بهبود ببخشد.
وی تصریح کرد: استفاده از المانهای فرهنگی ناهمگن با فرهنگ ایرانی اشتباه دیگر سازندگان برنامه «همرفیق» است به نظر میآید یکی از این نمادها استفاده از گروه موسیقی «جاز» است که قرابتی با فرهنگ ایرانی ندارد. آیا برنامه پاسخی واضح برای سوال احتمالی مخاطبی که بپرسد چرا از موسیقی ملی ایرانی در برنامه استفاده نشده است، دارد؟ قصد ارزشگذاری نداریم که موسیقی «جاز» را نفی یا تأیید کنیم، صرفاً یک پیشنهاد و پرسش ارائه میدهیم. قویاً اعتقاد دارم که برنامههای ترکیبی نیاز به یک تیم طرح برنامه قوی دارد، قصد نیت خوانی ندارم که استفاده از این گروه موسیقی با چه نیتی انجام شده است به خصوص که آقای حسینی خود پایبند به ارزشهای ملی و مذهبی هستند اما چرا باید در همه برنامهها یک گروه موسیقی ثابت استفاده شود؟
وی یادآور شد: برای مثال این امکان وجود نداشت که در هر برنامه یک گروه موسیقی از اقوام مختلف ایرانی دعوت کنیم؟ اگر سازندگان برنامه ادعای همرفیق بودن با مخاطب را دارند، آیا این امکان وجود نداشت که رفاقت خود را بین اقوام نیز تعمیم دهند؟ «همرفیق» با توجه به نمادهایی که استفاده کرده است به زعم بنده فقط جلوههایی از رفاقت در الگوی غیرایرانی را نمایش میدهد، مثال آن نیز همین گروه موسیقی است که قرابت فرهنگی با ما ندارد. آیا این امکان وجود نداشت که گروه موسیقی از آلات موسیقی ایرانی در اجرای خود استفاده کنند؟
وی در ادامه گفت: عدم اتکای پرسشهای مجری به «پژوهش و کار مطالعاتی» را یکی از نقاط قابل بحث دیگر این برنامه میدانم. هنگامی که پرسشهای مجری فاقد پشتوانه پژوهشی باشد، ناظر به شخصیت مهمان برنامه نیست به این معنا که پرسشهای شما از ۲ مهمان متفاوت، یکسان است! یا امکان دارد که مهمان برنامه پاسخی به شما بدهد که ذهن مجری در لحظه قادر به ادامه بحث نباشد، این از خصوصیات بارز اجرای تلویزیونی است، مجری باید این توانایی را داشته باشد که پرسشهای جدید از پاسخ مهمان طراحی کند.
به زعم نعیمی ذاکر ضعف در چیدمان عناصر صحنه نکته دیگری است که در برنامه «همرفیق» شاهد آن هستیم. وی در این زمینه توضیح داد: نمایش رفاقت در جامعه ایرانی، هدفی است که سازندگان این برنامه به ادعای خود آن را دنبال میکنند، آیا نشستن مجری در پشت میز اداری سنخیتی با هدف برنامه دارد؟ محیط برنامه به سازمانهای اداری شباهت پیدا کرده است، گویی مهمان برنامه یک ارباب رجوع در سیستم اداری مقابل مجری قرار دارد. این در حالی است که در فرهنگ ایرانی جمعهای دوستانه به این نحو شکل نمیگیرد بنابراین حتی دکوراتور نیز معنای نام برنامه را متوجه نشده است! معتقدم؛ علت این اتفاق، تقلید کورکورانه از نمونههای غربی است. اگر دکور، موسیقی و پرسشهای مجری با فرهنگ ایرانی همخوانی نداشته باشد به موفقیت دست پیدا نمیکند.
نعیمی ذاکر اضافه کرد: «همرفیق» میتوانست برای نمایش ارزش واژه رفاقت از الگوهای معنایی دیگر نیز استفاده و این واژه را در ساحت خانواده نیز تداعی کند. انسان میتواند رفیق مادر، برادر، پدر یا خواهر خود باشد، هر فردی در محیط مدرسه هم این امکان را دارد که رفاقت صمیمانه با دوستان خود پیدا کند، یک دانشجو نیز میتواند رفاقتی صمیمانه با استاد خود داشته باشد و مصادیقی متعددی از این دست که عوامل برنامه از آن غافل شدند. چرا سازندگان این برنامه رفاقت را محدود به هنرمندان کردهاند و سوژههایی از این دست را برای برنامه سازی استفاده نکردند. نمیدانم قاعده انتخاب مهمان در برنامههای رسانهای چیست ولی نمیتوان در تمام برنامههای رسانهای به سلبریتیها رسمیت داد، آنها را تحت عنوان گروه مرجع به مردم معرفی کرد و مدتی بعد از آنها گله کرد که چرا در فرآیندهای سیاسی از این قشر پیروی میکنند!
وی در پایان صحبتهایش بیان کرد: استفاده شهاب حسینی از اشعار حافظ و دیگر شاعران بزرگ ایران زمین که نشأت گرفته از حافظه قوی وی است به زعم بنده جزو نقاط مثبت برنامه محسوب میشود اما پرسش ما این است که آیا این امکان وجود نداشت که واژه رفیق با استفاده از اشعار همین شعرا معنا شود؟ فقدان طرح مدون باعث شده است که گاهی مهمانان برنامه گفتگو را طوری هدایت کنند که بیشتر جنبه شخصی دارد و اطلاعات ارائه شده برای مخاطب جذابیتی ندارد. باز هم تکرار میکنم که نداشتن طرح جامع تولید مهمترین نقطه ضعف برنامه «همرفیق» است، پیشنهاد مشخص ما افزودن تیم طرح و برنامه به عوامل اجرایی برنامه است بنابراین شهاب حسینی برای ارتقای این برنامه باید به تمام ارکان «همرفیق» توجه و از مشورت یک تیم قدرتمند طرحریزی استفاده کند.
مجموعه آهنگهای بیکلام جواد بطحایی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در قالب آلبوم «نغمههای شیرین» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه سوره برای اجرای چند پروژه دانشگاهی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
در این گزارش تصاویری از حال و هوای مسجد کوفه و خانه حضرت علی (ع) در کوفه در شب ضربت خوردن آن حضرت را ببینید.
سینماپرس: کیوان مقدم طراح صحنه سینمای ایران به عنوان مدیر هنری سریال حضرت موسی (ع) انتخاب شده است و این روزها با ابراهیم حاتمیکیا همکاری دارد.
به گزارش سینماپرس، کیوان مقدم طراح صحنه سینمای ایران است که سالها با کارگردانان مختلفی همکاری داشته و به تازگی به سریال الف فاخر «موسی» پیوسته است.
سال گذشته ابراهیم حاتمیکیا کارگردان مطرح سینمای ایران بهعنوان کارگردان نهایی سریال انتخاب و مشغول بازنویسی متن فیلمنامه این سریال شد.
حالا در جدیدترین خبرها از این پروژه تلویزیونی فاخر کیوان مقدم به عنوان مدیر هنری آن انتخاب شده است که در سخنان کوتاهی با تأیید این خبر به مهر بیان کرد: پروژه «موسی (ع)» ظرفیت و حجم بالایی برای بهرهگیری از جلوههای ویژه را دارد بنابراین، جلسات متعددی را در این روزها با متخصصان این حرفه برای تلفیق دکورهای واقعی و مجازی خواهم داشت.
کیوان مقدم سابقه دریافت ۲ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دارد که به خاطر فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی بوده است.
مقدم البته با کارگردانان شاخصی همکاری داشته و از جمله آنها میتوان به اصغر فرهادی در فیلمهای «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد. او همچنین در تلویزیون در طراحی صحنه مجموعههای محمد رحمانیان از جمله «نیمکت» همکاری داشته است و طراحی سریال «سرزمین کهن» مجموعه تاریخ معاصر به کارگردانی کمال تبریزی که هنوز موفق به پخش نشده است از دیگر تجربههای اوست.
سریال حضرت موسی (ع) به همراه «سلمان فارسی» دو پروژه بزرگ تلویزیون هستند که یکی این روزها به کارگردانی داوود میرباقری در حال تصویربرداری است اما هنوز تولید دیگری کلید نخورده است. ابراهیم حاتمیکیا کارگردانی و سید احمد میرعلایی تهیهکنندگی پروژه «موسی (ع)» را بر عهده دارند.
سینماپرس: آمازون استودیوز حق پخش فیلم جدید اصغر فرهادی یعنی «قهرمان» را خرید.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، آمازون با خرید امتیاز فیلم جدید اصغر فرهادی، آن را در آمریکا پخش میکند.
«قهرمان» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی که در شیراز ساخته شده اکنون در مرحله پس از تولید است و آمازون قصد دارد اواخر سال و در فصل جوایز ۲۰۲۲ این فیلم را راهی سینماها کند.
«قهرمان» از فیلمهایی است که انتظار میرود در جشنواره کن امسال حضور داشته باشد. هنوز جزییاتی درباره موضوع این فیلم منتشر نشده است.
فرهادی پس از ساخت «جدایی» فیلم برنده خرس طلای برلین، این فیلم را بار دیگر در ایران و به زبان فارسی ساخته است. وی با «جدایی» و «فروشنده» جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی را دریافت کرده است.
آمازون پیشتر امتیاز «فروشنده» فرهادی را نیز خریده بود و این دومین فیلم فرهادی است که آمازون امتیاز پخشش را به دست آورده است. «فروشنده» اولین بار در جشنواره کن ۲۰۱۶ اکران شد و دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را برای شهاب حسینی دریافت کرد. «فروشنده» نامزدی بفتا و گلدن گلوب را هم به دست آورد.
«همه میدانند» فیلمی بود که فرهادی با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم پیش از «یک قهرمان» ساخته بود و با آن جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸ را افتتاح و ۸ نامزدی در جوایز گویا اسپانیا کسب کرد.
فیلم «قهرمان» با همکاری آلکساندر مالت-گای در مومنتو فیلمز ساخته شده است که تولیدکننده سه فیلم آخر این کارگردان نیز بود.
سینماپرس: مارک لطفی فیلمساز مصری با همراهی اکسل پترسن کارگردان سوئدی مستندی درباره زندگی عمر شریف ساختند.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، مستند جدید «زندگی و دوران عمر شریف» تعمقی در زندگی بازیگر افسانهای مصری و تاثیر رویدادهای سیاسی دهه ۱۹۵۰ بر شکل دادن به شخصیت پیچیده این شخصیت است.
لطفی و پترسن در این مستند نشان میدهند که چگونه سیاستهای جمال عبدالناصر رییس جمهوری وقت مصر و فضای سیاسی آن دوره، موجب شد تا وی نامش را تغییر دهد و سپس به دین اسلام گروید و در نهایت فردی جهانوطن شد که هماناندازه که در قاهره زندگی میکرد، لسآنجلس و پاریس را نیز خانهاش میدانست.
این پروژه که به صورت مشترک توسط یک شرکت سوئدی مستقر در استکهلم و شرکت لطفی مستقر در اسکندریه ساخته شده از جمله پروژههایی است در جشنواره مستند دانمارک جای داشت.
پترسن درباره این پروژه گفته است از ابتدا او و لطفی دو دیدگاه کاملاً متفاوت درباره عمر شریف داشتند. وی گفت: من او را نماینده غرب میدیدم، به عنوان یک ستاره برجسته هالیوودی، مردی پر زرق و برق و مشهور در حالی که از نظر لطفی او نماینده شرق و مصر بود و برداشتی کاملاً متفاوت از وی داشت. او وی را یک یهودای مصری میدانست. و ما نمیفهمیدیم چطور دیدگاههایمان درباره یک نفر اینقدر متفاوت است.
وی تاکید میکند که زندگی شریف بیشتر در دل تحولات سیاسی میگذشت و گاهی او مستقیم در دل آنها جای داشت.
لطفی نیز معتقد است عمر شریف مصر را ترک کرد زیرا در دوران حکومت ناصر احساس میکرد تحت فشار است. همین فشار موجب شد تا او نامش را که در خانوادهای کاتولیک با ریشهای لبنانی متولد شده بود تغییر داد. وی سال ۱۹۵۵ وقتی با فاتن حمامه بازیگر مصری ازدواج کرد به دین اسلام گروید.
در این مستند همچنین فعالیتهای سینمایی عمر شریف مورد بررسی قرار گرفته و به یادماندنیترین فیلمهای وی از «لارنس عربستان»، «دکتر ژیواگو»، «دختر بامزه» و «مسیو ابراهیم» بررسی میشوند.
سازندگان فیلم هنوز در حال تکمیل آن هستند و در مراحل نهایی کار به سر میبرند و تا اینجا یک تدوین ابتدایی از فیلم دارند. در حالی که فیلم از سندهای آرشیوی استفاده کرده همچنین شامل شماری از مصاحبههایی است که در مصر، استکهلم و برلین گرفته شدهاند. از جمله این مصاحبهها صحنههایی با طارق شریف پسر عمر شریف هم جای دارد. همچنین با نوه وی نیز مصاحبهشده است. بخشی از این مصاحبه پیش از پاندمی گرفته شده و آنها امیدوارند ادامه آن را بتوانند امسال در لسآنجلس یا اروپا بگیرند. سازندگان فیلم میگویند: این کار باید انجام شود و تقریباً این آخرین بخشی است که از ساخت فیلم باقی مانده است و پس از آن تدوین را نهایی میکنیم و وارد مرحله پس از تولید میشویم.
سینماپرس: برنامه «الهیه» از رادیو تهران با نشر مفاهیم اجتماعی قرآن و نهجالبلاغه در زندگی روزمره، سبک زندگی اسلامی و کمک مومنانه را ترویج میدهد.
به گزارش سینماپرس، علیرضا مبینی مدیر گروه اخلاق و زندگی شهری رادیو تهران درباره ویژه برنامه سحر رادیو تهران گفت: موضوع هر شب برنامه «الهیه» حکمتی از خطبه همام نهجالبلاغه است و سعی عوامل برنامه بر این است که علاوه بر پرداختن به درسها و مباحث قرآن کریم، در یک نگاه اجتماعی و کاربردی، سبک زندگی اسلامی و کمک مومنانه را ترویج کنند.
مبینی در ادامه افزود: این برنامه سعی میکند با حفظ میزان اهمیت آیات قرآن کریم و عمق مطالب آنها با بیانی روان به نشر مفاهیم اجتماعی قرآن و نهجالبلاغه در زندگی روزمره مردم بپردازد. هر روز «حکمت از نهجالبلاغه» موضوع و محور اصلی برنامه قرار میگیرد، در بخش دیگری از برنامه مصداق آن حکمت در قالب روایتی به نام «علی نامه» مطرح میشود و با کسانی گفتگو میکنیم که آن را زندگی کردهاند. همکاران ما در برنامه «الهیه» سعی میکنند علاوه بر ترویج درسهای قرآنی، گامی در جهت سبک زندگی اسلامی بردارند.
وی ادامه داد: در راستای معرفی جهادگران این روزهای سخت کرونا، برنامه «الهیه» هر سحر سعی دارد با یکی از آنان در حوزه سلامت و حوزههای مختلف گفتگو کند. «الهیه» سعی میکند با توجه به تمام مولفههای یک برنامه معارفی و مختص سحرگاه، به صورت اجتماعی و واقعی مساله کمک مومنانه را مطرح کند. همچنین در این برنامه گفتگوهایی با خیرین خاص کشور در جهت الگوسازی و اشاعه کار خیر انجام میگیرد، همچون روحانی محترمی که ۶۰ کودک بی سرپرست را حمایت و تربیت میکند و به «بابا مجید» معروف است.
مدیر گروه اخلاق و زندگی شهری رادیو تهران خاطرنشان کرد: برنامه «الهیه» سومین سال عمر خود را سپری میکند و به نظر بنده برنامههای سحر و افطار به جهت زمان پخش آنها در لحظات ملکوتی اذان باید روزی هر کسی باشد که در این سنگر به مردم خدمت کند. همچنین دستاورد «الهیه» در سال گذشته پویش کمک به کسانی بود که بخاطر کرونا آسیب دیده بودند که بسیار مورد توجه و حمایت مخاطبان قرار گرفت.
علیرضا مبینی درباره جایگاه رادیو در جامعه اظهار کرد: رادیو تا زمانی که بتواند نیازهای مخاطب خود را بشناسد و همراه با پیشرفتهای تکنولوژیک خود را به روز کند، در سبد مخاطب جای دارد. همان طور که برنامههایی که در ساعتهای به نظر کم شنونده پخش میشوند، به دلیل اینکه به نیاز و میل مخاطب توجه کردهاند، بسیار پرمخاطب هستند و شنیده شدهاند.
«الهیه» (ویژه برنامه سحرهای ماه مبارک رمضان) از ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به صورت زنده از رادیو تهران روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز میرود.