X

بایگانی اردیبهشت 12, 1400

دفتر سینمایی

«قرار عارفان» روی آنتن شبکه جام جم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «قرار عارفان» ویژه شب‎های قدر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «قرار عارفان» به صورت زنده و ارتباط مستقیم با اماکن مقدس و متبرک مذهبی همچون حرم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس و حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در شهر ری برای ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر دنیا پخش می شود.

این برنامه به صورت ترکیبی از استودیو ایرانیان با همراهی سید محسن میرباقری کارشناس مذهبی و محمود حبیبی کسبی شاعر آیینی در شب های قدر روی آنتن می رود.

در ابتدای هر برنامه ابتدا به ذکر اعمال، آداب و اهمیت آن شب پرداخته می شود و در بخش دوم ارتباط مستقیم با حرم حضرت امام رضا (ع) از مشهد مقدس که در حال برگزاری مراسم احیا رمضان و قرائت دعای جوشن کبیر با مداحی حجت الاسلام اسلامی فر است، برقرار خواهد شد. بخش بعدی برنامه اختصاص به سخنرانی و قرآن به سر گرفتن توسط حجت الاسلام عالی دارد که از حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) روی آنتن می رود. در حین برنامه آیتم های کوتاه معارفی نیز پخش می شود.

این برنامه با اجرای مهدی صفری به تهیه کنندگی سید یوسف موسوی کاری از گروه معارف اسلامی و اندیشه های دینی شبکه جهانی جام جم است که ساعت ۱:۳۰ تا ۴:۱۵ به وقت تهران و ساعت ۲۳ تا ۱:۴۵ به وقت اروپا از شبکه جهانی جام جم پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرایی مقدم: سینمای امروز سرشار از سبُک سری و ابتذال است/ آثار سینمایی باید هنجارهای ملی، دینی، سنتی و فرهنگی را منتقل کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینمای امروز سرشار از سبک سری و ابتذال است؛ اگر در سینمای قبل از انقلاب فلان رقاصه زن با لباس های نیمه عریان در فیلم ها می رقصید و آواز می خواند امروز همین اتفاق توسط بازیگران مرد رخ می دهد! این در حالی است که سینما باید برای جامعه و به ویژه نسل جوان نوآوری داشته باشد، اندیشه و خرد را ترویج کند نه اینکه برای کسب پول روز به روز بیشتر در ورطه ابتذال فرو برود!

این جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از نظر جامعه شناسی هنر از هر نوع شکلش از مجسمه سازی و نقاشی گرفته تا موسیقی، تئاتر، سینما و… باید در خدمت جامعه باشد. یعنی هنری هنر است که پیش برنده باشد به مخاطب خود فکر و بینش بدهد. هنر و هنرمند نباید دنبال کسب مادیات و پول باشند. بنده در کتاب «جامعه شناسی هنر» هم به این نکته اشاره کردم.

وی ادامه داد: هنر باید نوآوری اجتماعی داشته باشد اما متأسفانه طی سال های اخیر همواره شاهد بوده ایم که فیلم ها و سریال ها از نظر جامعه شناسی هنر در خدمت جامعه نبودند و تنها جامعه را سرگرم کرده اما فاقد اندیشه و بینش و خرد بودند. این اتفاق ناشایست در حالی است که یک اثر هنری باید آموزنده باشد. هنر نباید برای ارتزاق باشد؛ متأسفانه ما در این سال ها در هیچ شاخه هنری ما کار درستی شاهد نبودیم.

قرایی مقدم تصریح کرد: بی تردید دلیل اصلی چنین اتفاقات غم انگیزی این است که دغدغه فرهنگ و هنر در میان مدیران اجرایی و فرهنگی کشور وجود ندارد. هنر ما سیاست زده است اما سیاست های خود را به اشتباه پیش می برد.

این استاد دانشگاه متذکر شد: مردم از سینمای قبل از انقلاب متنفر بودند جرا که با پشت پا زدن به هنجارهای نهادینه شده جامعه تصویری زننده به مخاطبان ارائه می کرد و مردم نمی توانستند بپذیرند مثلاً یک زن با شورت جلوی دوربین بدن نمایی کند و برقصد! حالا هم چیزی عوض نشده، ما همان لودگی ها، همان شوخی های کلامی و رکیک مشمئزکننده، همان شوخی های دستی ناپسند و همان رقص و آواز بی مورد و فاقد اندیشه را در فیلم ها شاهد هستیم!

وی تأکید کرد: آثار سینمایی باید هنجارهای ملی، دینی، سنتی و فرهنگی را منتقل کنند اما اغلب فیلم های سینمایی و سریال های خانگی امروزه تنها در پی فروش بیشتر هستند و برای فروش بیشتر حاضرند هر حرکت زشت و ضد ارزش های اخلاقی و اجتماعی را به تصویر کشیده و به مخاطبان بخت برگشته منتقل کنند و این وظیفه نهادهای نظارتی و مدیران فرهنگی است که جلوی این تولیدات زننده را بگیرند.

قرایی مقدم در خاتمه اظهارات خود با بیان اینکه امیدوارم در دولت آینده شاهد توجه ویژه به هنر اصیل و ناب باشیم اظهار داشت: متأسفانه همانطور که پیش تر هم اشاره کردم امروزه نه تنها سینما که سایر رشته های هنری با سبک سری و ابتذال مواجه شده اند و خرد و اندیشه در ورای تولید آثار وجود ندارد و این رویه زننده و شوم نیاز به اصلاح فوری دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خلیلی فرد: در این بحران کرونا جشنواره ها باید به صورت کاملاً مجازی برگزار شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یاسمن خلیلی فرد عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: تا زمان واکسینه نشدن دست کم‌ ۷۰ درصد جامعه و رسیدن به ایمنی برگزاری هر گونه جشن و جشنواره کمک به قتل عام مردم است و در این بحران کرونا اصلاً نباید هرگز دست به چنین اقداماتی زد!

نویسنده کتاب های «نقش جنگ بر سینمای غیرجنگی ایران» و «انگار خودم نیستم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همان‌طور که برگزاری جشنواره ملی فجر اشتباه بود برگزاری جشنواره بین المللی فجر اشتباهی است چه بسا بزرگتر چراکه در حال حاضر در پیک خطرناکی قرار داریم که در خوش بینانه ترین حالت و طبق گفته متخصصان دست کم ۴ تا ۶ هفته به طول خواهد انجامید.

وی با طرح این پرسش که چه طور می شود در چنین شرایط دشواری به برگزاری جشنواره حتی فکر کرد؟ تصریح کرد: بزرگترین جشن ها و جشنواره های سینمایی جهان در حال لغو شدن یا برگزاری به شکل مجازی اند، المپیک یک سال به تعویق افتاد و حالا هم با حذف مراسم جانبی و در غیاب حضار قرار است در ابعادی محدود برگزار شود و ضمناً تمامی ورزشکاران و شرکت کنندگان باید واکسینه‌شده باشند، در چنین شرایطی بر اساس کدام معیار قرار است جشنواره بین المللی فجر را برگزار کنیم؟ آیا اصلا میهمانان خارجی خواهند توانست با شرایط سفت و سخت قرنطینه‌ های جهانی و محدودیت ها به ایران سفر کنند؟ اگر سفر کنند و در این جشنواره حاضر شوند چه کسی سلامتی آنها را تضمین خواهد کرد؟

این منتقد سینما متذکر شد: متاسفانه در همین شرایط سیاه فعلی کرونایی هم خیلی ها نمی خواهند عمق فاجعه را بپذیرند و از پذیرش واقعیت طفره می روند، این افراد اگر هم به جشنواره بیایند قطعاً پروتکل‌ها را رعایت نخواهند کرد و ضمناً اجرای پروتکل‌ها تا چه میزان در فضای بسته و بدون تهویه سینماها قابل اعمال است؟

خلیلی فرد یادآور شد: من در بخش ملی جشنواره شرکت نکردم و بی تردید در بخش بین‌المللی آن هم شرکت نخواهم کرد اما به طور کلی برگزاری این جشنواره یک اشتباه جبران ناپذیر است که به قتل عامی بزرگ منتهی خواهد شد، مگر آن که تماماً به صورت مجازی برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز کرونا نگرفتی؟!


حالا دیگر بیش از ۱۵ ماه از روزهای آغازین جدال با ویروس جان‌سخت کرونا می‌گذرد؛ روزهای سختی که بدون هیچ ارفاقی زندگی تمام مردم جهان را تحت تاثیر خودش قرار داد و البته بیش از همه زندگی، جسم و روح کسانی را که در خط مقدم این مبارزه حضور داشتند. مشاغلی که شوخی‌بردار نیستند؛ از کادر درمان گرفته تا آنهایی که قلم و دوربین به دست، ناخوشی‌های این روزها را به ثبت می‌رسانند. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بابائیان: دولت باید به جای برگزاری جشنواره های بودجه بربادده، بی خاصیت و زائد، مبالغ هنگفت این رویدادها را به عنوان سوبسید در اختیار تهیه کنندگان و سینماداران قرار دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در خصوص افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها که با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و سینماگران روبرو شده گفت: دولت باید به جای برگزاری جشنواره های بودجه بربادده، بی خاصیت و زائد، مبالغ هنگفت این رویدادها را به عنوان سوبسید در اختیار تهیه کنندگان و سینماداران قرار دهد تا تهیه کنندگان و سینماداران متضرر نشوند و پس از آن قیمت بلیت سینماها کاهش چشمگیر پیدا کند تا عموم مردم بتوانند در این بحران اقتصادی از سینما استفاده کنند و فرهنگ و هنر از سبد کالای هیچ خانواری حذف نشود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خواستگار محترم» و «یک فراری از بگبو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید برای بخش عمده ای از اقشار جامعه بسیار سخت است که بخواهند در این بحران اقتصادی برای تماشای یک فیلم ۳۰ هزار تومان هزینه کنند؛ این وظیفه دولت است که کاری انجام دهد که هم به نفع سینماگران و سرمایه گذاران تولیدات سینمایی باشد و هم به نفع مردم و این اتفاق تنها با اختصاص سوبسید به سینماداران و تهیه کنندگان حاصل می شود.

وی ادامه داد: امروزه سینمای ایران رسماً نابود شده؛ نه اینکه شرایط کرونایی باعث این اتفاق باشد چرا که پیش از کرونا هم ما شاهد بودیم فیلم ها دیگر دخل و خرج شان به هم نمی خورد و اغلب سرمایه گذاران و تهیه کنندگان با شکست شدید مالی روبرو می شدند.

بابائیان خاطرنشان کرد: بگذریم از عده ای افراد که با پولشویی وارد سینما و شبکه نمایش خانگی شده اند و سود و زیان برایشان مهم نیست؛ تهیه کنندگان اصیل و قدیمی سینما امروزه همه متضرر شده اند؛ خود بنده مدت ها است ۴ فیلم آماده نمایش دارم اما معطل مانده ام و نمی دانم باید با این ۴ فیلم چه کنم؟

این تهیه کننده پیشکسوت تأکید کرد: همه ما امروزه در یک بلاتکلیفی صرف به سر می بریم؛ این وظیفه مدیران است که با سیاست گذاری اصولی و مناسبی تدبیری برای این بحران عجیب داشته باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «رنگ شب» و «شور عشق» با انتقاد شدید از بی تدبیری دولت در حوزه اقتصاد اظهار داشت: من نمی دانم مسئولان چطور روز به روز همه چیز را گران و گران تر می کنند؟ آیا یک بار از خود سوأل کرده اند که مردم باید از کجا پول دربیاورند تا بتوانند حداقل های زندگی شان را تأمین کنند و کمرشان زیر بار مشکلات شدید اقتصادی خم نشود؟

وی متذکر شد: دولت باید از ۱۴ ماه پیش تدبیری می کرد تا مردم در روزهای کرونایی بتوانند به صورت نیم بها و رایگان در خانه های شان از فیلم ها و تولیدات فرهنگی و هنری استفاده کنند؛ دولت باید تدبیری می کرد تا کالای فرهنگی سالم به دست مخاطبان می رسید که آن ها به سمت کالای فرهنگی غربی و ناسالم گرایش پیدا نکنند اما افسوس که هیچ یک از این اتفاقات را شاهد نبودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین پوسترهایی که مردم را به سینما کشاند!


پوسترهای سینمایی را یکی از مهمترین راه‌های تبلیغات و جذب مخاطب می‌دانند؛ هنری که همزمان با ورود پرده نقره‌ای به کشور، در ایران نیز شکل گرفت و با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای زیاد، همچنان نقش بسیار مهمی را در جذب مخاطبان ایفا می‌کند. هرچند برخی معتقدند که طراحی پوستر در ایران به سمت ستاره‌محوری رفته و در عین حال برخی دیگر بر این باورند که هنر طراحی پوستر همگام با سینما با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع