وقتی اهالی فیروزکوه ماجرای دهقان فداکار را تکرار کردند
در جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «شهر زیبا» مصطفی امامی میزبان چند تن از اهالی فیروزکوه بود.
در جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «شهر زیبا» مصطفی امامی میزبان چند تن از اهالی فیروزکوه بود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی عسگرپور دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و از سینماگران حاضر در دیدار اخیر با آیتالله رئیسی رئیس قوه قضاییه، صبح امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشتماه با حضور در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر درباره این دیدار گفت: عنوان آن نشست هماندیشی سینماگران با مسئولان قوه قضاییه در حوزه آسیبهای اجتماعی و مفاسد اقتصادی بود. هر نشستی در این حوزهها بسیار خوب است و در طول این سالها بخشی از این نشستها موفقیتآمیز نبوده اما بخشی موفقیتهایی را به همراه داشته است.
وی افزود: نهاد صنفی ما، یعنی «خانه سینما» دعوتکننده اصلی به این نشست بود. بخشهایی از صحبتها از طریق تلویزیون و فضای مجازی منتشر شد اما درخواست من این است که ایکاش فضایی ایجاد شود تا تمام صحبتهای آن نشست منتشر شود. نه اینکه بهصورت گزینشی بخشی از صحبتهای همکاران ما پخش شود و اصل مطلب بهگونهای متفاوت از سوی مخاطبان برداشت شود. اگر قرار بر انتشار بود، باید همه صحبتها پخش میشد چراکه حرفهای خیلی خوبی از سوی همکاران ما مطرح شد که فضا را برای شکلگیری یک هماندیشی واقعی فراهم میآورد.
عسگرپور در پاسخ به اینکه «درخواست اصلی سینماگران از رئیس قوه قضاییه چه بود؟» هم گفت: معمولاً در هماندیشیها درخواستی به آن صورت مطرح نمیشود. برخی دوستان به آسیبها و مفاسدی که بیشتر با آن درگیر هستند، اشاره کردند. آنچه معمولاً درخواست فیلمسازان است، آزادی عمل بیشتر برای ورود به این حوزهها است. ممیزی پیدرپی که بخشی ممکن است در ارشاد باشد و بخشی شاید در قوه قضاییه و بخشی در نهادهای دیگری که امروز زیاد هم شدهاند، اینها سبب میشوند که فیلمسازی در سینما و حتی برنامهسازی در تلویزیون در این زمینهها کم شود.
تازهترین خبرها درباره برگزاری جشنواره جهانی فجر
دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر ضمن تشریح جزییات برگزاری آنلاین «بازار فیلم»، درباره اکران فیلمها بهصورت فیزیکی در این رویداد هم توضیح داد: طی یک سال و نیم گذشته، این تبدیل به یک قاعده در رویدادهای سینمایی شده است که نمایش فیلمها بهصورت فیزیکی محدود به مخاطبان همان کشور محل برگزاری میشود. اگر پروتکلها و شرایط کرونایی تا زمان برگزاری جشنواره جهانی بهگونهای باشد که سینماها بازگشایی شود که احتمالش زیاد هم هست، برنامه اکران ما هم در همان قاعده تعریف میشود. با رعایت پروتکلها فیلمها روی پرده میرود.
وی تأکید کرد: البته امسال دو یا سه سالن روباز هم خواهیم داشت که تجربهای تازه برای ما محسوب میشود. برای جشنوارههای جهانی این قانون بهعنوان یک پروتکل ثبت شده است که در دوران برگزاری در شرایط کرونایی باید از سالنهای روباز هم استفاده کنند.
عسگرپور درباره شرایط جشنواره در صورت استمرار وضعیت قرمز کرونایی و عدم بازگشایی سینماها تا خردادماه هم گفت: اگر خدای نکرده این اتفاق رخ دهد، بازهم مانند تجربههای جهانی کلیه اتفاقات مربوط به جشنواره از داوری و دیگر بخشها بهصورت مجازی پیگیری میَشود و تنها نمایش فیلمها باقی میماند که به بازه زمانی دیگری موکول میشود. مانند جشنواره برلین که اصل آن در اواخر بهمنماه گذشته برگزار شد و نتایج داوریها هم اعلام شد، نمایش فیلمها اما به تیرماه موکول شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مراسم تودیع و معارفه اعضای شورای انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور محمد حمیدیمقدم مدیرعامل، امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن، سیاوش زرینآبادی و مهدی خرمیان از اعضای جدید و امیر سحرخیز از اعضای پیشین این شورا در ساختمان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
در این مراسم محمد حمیدیمقدم ضمن تشکر از اعضای پیشین شورای مرکز گسترش برای اعضای جدید این شورا آرزوی موفقیت کرد و درباره راهبردها و سیاستهای مرکز پیرامون تولید آثار انیمیشن توضیحاتی ارائه داد.
مهدی آقاجانی از اعضای جدید شورای مرکز گسترش که این روزها درگیر تولید یک سریال شبکه نمایش خانگی است در این جلسه حضور نداشت.
مریم کشکولی نیا از اعضای پیشین شورا هم به دلیل شیوع بیماری کرونا در این جلسه حاضر نشد.
مهدی آقاجانی، سیاوش زرینآبادی و مهدی خرمیان اعضای جدید شورای انیمیشن مرکز را تشکیل میدهند.
«ارباب حلقهها» نامِ کلی یک سهگانه سینمایی به کارگردانی «پیتر جکسون» است که بر پایه رمانی به همین نام نوشته «جی. آر. آر. تالکین» ساخته شد. این سهگانه با نامهای فرعی «یاران حلقه»، «دو برج» و «بازگشت پادشاه» طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ اکران شد و به موفقیتی کمنظیر دست یافت. این پروژۀ بزرگ و پرخرج سینمایی در مجموع ۱۷ جایزه اسکار را از جمله برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه دریافت کرد. موسیقی متن هر سه قسمت را «هاوارد لسلی شور» آهنگساز مشهور کانادایی ساخت و برای قسمتهای اول و سوم، دو جایزه اسکار کسب کرد.
محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بازگشایی سینماها بیان کرد: با توجه به مصوبات روز ۱۶ اردیبهشتماه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه مشاغل گروه یک و گروه دو در وضعیت قرمز میتوانند فعال باشند، سینماها هم که جزو ردیف شغلی دو هستند از روز شنبه ۱۸ اردیبهشتماه بازگشایی خواهند شد. البته هیچ سینمایی از ابتدای همهگیری کرونا «ملزم» به بازگشایی نبوده بلکه هر سینمایی مایل باشد میتواند فعال باشد مشروط بر اینکه بتواند ضوابط و مقررات مربوط به دوران کرونا را رعایت کند چون شاید برخی از سینماها امکانش را نداشته باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه وضعیت همچنان قرمز است، پروتکلها بسیار سفت و سختتر در سینماها اعمال میشود، خود ستاد مقابله با کرونا هم رعایت پروتکلهای بهداشتی را سختتر گرفته است. اگر صنفی فعال باشد و این موارد را رعایت نکند، پلمپ میشود. قطعاً ما هم در سازمان سینمایی گروههای ناظر را فعالتر و به صورت جدیتری به این موضوع توجه میکنیم.
فرجی اظهار کرد: ترکیب فیلمها همان فیلمهایی خواهد بود که در اکران نوروزی به نمایش درآمدند و روز یکشنبه این هفته شورای صنفی نمایش در این زمینه تصمیمگیری خواهد کرد.
این مدیر سینمایی درباره وضعیت اکران عید فطر با توجه به بازگشایی سینماها بیان کرد: ما باید ببینیم کدام یک از تهیهکنندگان متقاضی اکران فیلم هستند. به نظرم مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه بسیار خوبی است که در وضعیت قرمز هم اگر اصناف به طور کامل پروتکلها را رعایت کنند، میتوانند فعال باشند. از همین رو این موضوع به تهیهکنندگان انگیزه میدهد که به اکران آثار خود بپردازند.
وی در پایان درباره فیلمهایی که با تعطیلی سینماها مواجه شدند، توضیح داد: همان مصوبه سابق ستاد مقابله با کرونای سازمان سینمایی شامل این فیلمها میشود. شورای صنفی هم این شرایط را برای فیلمها ایجاد میکند که مادامی که فیلمها فروش داشته باشند و تهیهکنندگان مایل به ادامه اکران باشند، این اتفاق رخ بدهد و سقف نمایش افزایش پیدا کند.
فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «هفتهای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاهحسینی، «لاله» ساخته اسدالله نیکنژاد، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی و «تکخال» ساخته مجید مافی ترکیب فیلمهای اکران نوروزی را تشکیل میدادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در بیست و پنجمین هفته نمایش اینترنتی گزیده فیلمهای کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران با عنوان «چهار ایده، چهار فیلم»، فیلمهای «دیروز را بکش» به کارگردانی احسان محمدی، «نقاب» ساخته خالد گویلیان، «فصل بازگشت» به کارگردانی عباس امینی و «عروسی مسلم» ساخته رضا جمالی از طریق سرویسهای نمایش اینترنتی از ۱۶ اردیبهشت به نمایش در میآید.
نمایش اینترنتی فیلمهای کوتاه با هدف دسترسی آسانتر فیلمسازان جوان به فیلمهای کوتاهِ باکیفیت، آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان عام با فیلم کوتاه و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت پلتفرمها در زمینه انتشار و نمایش فیلمهای کوتاه، در دستورکار انجمن سینمای جوانان ایران قرار گرفته است.
از آغاز این طرح تاکنون بیش از ۱۲۰ فیلم کوتاه بهصورت هفتگی از طریق سرویسهای نمایش اینترنتی بهنمایش درآمدهاند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم مستند «تارهای ممنوعه» به کارگردانی حسن نوری و تهیهکنندگی افسانه سالاری در تازهترین حضور جهانی خود به جشنوارهای در آمریکا راه پیدا کرد.
مستند «تارهای ممنوعه» هم اکنون در فستیوال آنلاین Mother Tongue که در حال برگزاری است حضور دارد.
در جریان برگزاری فستیوال Mother Tongue ان پدرسون از برگزارکنندگان این جشنواره با تمجید از مستند «تارهای ممنوعه» گفت: «فیلم نگاه شگفت انگیزی به خوشیها و چالشهای ۴ عضو یک گروه و ابراز وجود از طریق موسیقی دارد. این مستند داستانی از احساس ارتباط با یک مکان را تعریف میکند، حتی اگر شما هرگز آنجا نبوده باشید. ما اعتقاد داریم بسیاری از افراد میتوانند با این موضوع ارتباط برقرار کنند و گفتن این داستان درمانی دارد. از این رو فیلم برای موضوع امسال ما، «قدرت شفابخشی داستان» مناسب بود.»
این جشنواره از ۲۶ آوریل تا ۹ می برابر با ۶ تا ۱۹ اردیبهشت در دسترس خواهد بود.
این جشنواره برای تجلیل از زبانهایی که کمتر استفاده میشوند، برگزار میشود.
موسسه اسمیتسونیان در واشینگتن برگزار کننده آن است.
این مستند که ساخته حسن نوری فیلمساز افغانستانی ساکن ایران است پس از حضور در جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت»، نخستین نمایش جهانی خود را در IDFA (جشنواره بینالمللی مستند آمستردام) داشت.
«تارهای ممنوعه» روایت چهار جوان افغانستانی ساکن ایران است که به دنبال رویای ستاره راک شدن و برگزاری اولین کنسرت، سفری از ایران به سوی افغانستان آغاز میکنند. سفری که با خطرهای بسیاری همراه است.
مرتضی منشی کارگردان مستند «دروازه غار» که این روزها به صورت اینترنتی در حال اکران است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند گفت: ما تاریخچه محل دروازه غار را در این مستند با رویکرد مثبت به تصویر کشیدیم، چون در مورد این محله مستندهای زیادی ساخته شده که بیشتر آنها وجوه منفی، تاریک و آسیبهای اجتماعی آنجا را نشان دادهاند، البته ما در مستند «دروازه غار» منکر این وجوه منفی نبودهایم، در فیلم هم به صورت غیرمستقیم نشان دادهایم که این منطقه مبتلا به مشکلات بسیاری است، اما سعی کردهایم وجوه مثبت آن، عیاری و جوانمردی و تاریخچه غنی که محله دارد را پررنگتر کنیم.
وی ادامه داد: مثلاً روایتهایی از شخصیتهای برجسته محله مثل رجبعلی خیاط، طیب حاج رضایی و… ارایه دادیم. در کنار این موضوع بافت قدیمی محله، زندگی گودنشینی ایام دور و… را نیز به تصویر کشیدیم برای این قسمتها از تصاویری استفاده کردیم که چندان دیده نشدهاند البته ما به سختی توانستیم این آرشیو را به دست بیاوریم.
این کارگردان مطرح کرد: ما فکر کردیم این موضوعات مسکوت مانده، این محله تاریخچه قدیمی داشته، محله غنیای از نظر تاریخی بوده و بزرگانی داشته اما به گونهای در حق این منطقه ظلم شده است، مثلاً من مدتی در دروازه غار کار میکردم و دیدم که هرچند مشکلاتی در این محله وجود دارد ولی مردم این منطقه زلالی و شفافیتی دارند که به آنها علاقهمند شدم و خواستم به گونهای به آنها ادای دین کرده باشم. به همین دلیل این مستند را ساختم تا این همه نسبت به اهالی آنجا نگاه منفی وجود نداشته باشد، البته نخواستم حقیقت را تحریف کنم. ما در مستند «دروازه غار» هم در لفافه به مشکلات پرداختهایم ولی نخواستیم حادنگری و آن را تبدیل به مستندی جشنوارهپسند کنیم، فکر کردم این رویکرد جذاب نیست و در شرایط فعلی امید هم لازم است.
وی گفت: من نمیخواهم قضیه را سیاسی کنم و خودم را متمایل به جناح خاصی جلوه بدهم ولی در حال حاضر میبینیم که شبکههای خارجی به تهران قدیم استناد میکنند و میگویند چقدر ما در دهه چهل و پنجاه خوشبخت بودیم ولی هیچوقت نشان نمیدهند که در همان زمان هم مشکلاتی وجود داشته، همان موقع شاهد پدیده گودنشینی بودهایم، برای مثال برخی در زیرزمینهایی سکونت داشتند که هفتاد پله به پایین میخورد، ما این موضوعات را در این شبکهها نمیبینیم در حالی که تهران در کنار نیاوران و سعدآباد، محلههای این چنینی هم داشته است.
منشی در پایان اظهار کرد: آنچه در طول ساخت این مستند برای من جالب بود همکاری و همیاری مردم این منطقه بود، ما در محلههای خوشنامتر هم کار کردهایم اما در آن مناطق بیشتر اذیت شده بودیم تا محله دروازه غار. ابتدا که در محله دروازه غار مشغول به کار شده بودیم دستیار فیلمبردار و عوامل نسبت به وسایل نگرانی داشتند که به یکباره کسی هجوم نیاورد و ندزدد ولی اصلاً این اتفاقات رخ نداد، حتی گاهی وسایل ما بنا به غفلت اعضای گروه در صحنه جا میماند ولی اهالی این منطقه اصلاً به وسایل دست نزده بودند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استودیو هورخش، انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیهکنندگی مشترک آرمان رهگذر و علیرضا کبیری در کنار هفت انیمیشن سینمایی دیگر از کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، مکزیک، اندونزی و لتونی به بخش میفاپیچز جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی فرانسه راه پیدا کرد.
بر این اساس ۴۳۳ پروژه انیمیشنی از سراسر جهان متقاضی حضور در این بخش بودند که در بخش انیمیشنهای سینمایی تنها هشت اثر به این بخش راه یافتند. بخش میفا پیچز (Mifa Pitches) فرصتی در اختیار انیمیشنسازان میگذارد تا بتوانند پروژههای خود را برای مخاطبان حرفهای اعم از تهیهکنندگان، پخشکنندگان، توزیع کنندگان و سرمایهگذاران ارائه دهند. همچنین جوایزی در راستای حمایت از تولیدات به برندگان میفا پیچز اهدا میشود.
پیش از این استودیو هورخش با انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در سال ۲۰۱۳ در این بخش پذیرفته شده بود. حضور «آخرین داستان» در این بخش، اولین حضور سینمای انیمیشن ایران در جشنواره انسی بود. که با راه یافتن «گنج اژدها» تکرار شد.
انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» با تکنیک دو بعدی در حال تولید در استودیو هورخش با مشارکت میستیک هوس (Mystic house) کاناداست. اشکان رهگذر و آیدا نوشالی نیز به طور مشترک فیلمنامه این انیمیشن را به نگارش درآوردهاند.
در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: «سایه دختری ۸ ساله است که برای نجات روستای مادر بزرگش از خشکسالی راهی یافتن گنج اژدها میشود ولی نمیداند که گنج واقعی آب است که باید دوباره در قناتهای خشک شده روستا جاری شود.»
پیش تولید این انیمیشن از اوایل سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و تا شش ماه دیگر ادامه دارد. پیش بینی میشود انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» برای سال ۱۴۰۲ آماده نمایش شود.
شصتمین دوره جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی ۲۰۲۱ از ۱۴ تا ۱۹ ژوئن (۲۴ تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۰) به شکل آنلاین برگزار خواهد شد.
مجسمه یکی از المان های مهم در زیباسازی شهری و گاه حکم شناسنامه را برای یک منطقه دارد؛ اثری که با حضورش میتواند نقش مهمی در فرهنگ سازی و چیدمان فضای شهری داشته باشد. متاسفانه در سالهای گذشته مجسمههای بسیاری در فضاهای شهری نصب شدهاند که اغلب بسته به ارزش متریالی که در آن ها به کار رفته است و گاه به لحاظ ارزش هنری به سرقت رفتهاند. به همین جهت سازمان زیباسازی شهرداری از یک مقطع زمانی به بعد تصمیم گرفت جنس عمده آثار شهری از فایبرگلاس باشد تا سارقان بسته به جنس اثر برای سرقت آن وسوسه نشوند؛ با این همه هستند هنوز آثاری قدیمی که با فلزهای گرانبها ساخته شده و از ارزش مادی و هنری بسیار برخودارند.