X

بایگانی اردیبهشت 22, 1400

دفتر سینمایی

دریغ برای پر کشیدن بزرگان موسیقی و افسوس برای لایک های چندصد هزاری موسیقی بی هویت


در این یک سال اخیر بسیاری از چهره های برجسته موسیقی‌ پر کشیدند و برای همیشه رفتند؛ هنرمندانی که ویروس کرونا حتی اجازه نداد آن گونه که شایسته است با آنها وداع کنیم. تنها باید به تماشای مراسم وداع با آنها با دلی اندوهگین از پشت صفحه‌های مانیتور و موبایل دل خوش کرد و به این امید بود که سفری بهتر از این دنیا در انتظارشان باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد نسبت به بی‌عدالتی‌ در برخورد با هنرمندان تا تأکید بر برخورد بی رحمانه دولت تدبیر و امید با هنرمندان/ ولدبیگی: گرفتن جایزه در جشنواره فیلم فجر باعث بیکاری‌ام شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با درگذشت زنده یاد مسعود ولدبیگی چهره پرداز و بازیگر پیشکسوت و برجسته سینما، تلویزیون برآن شدیم تا با بازنشر چند گفتگوی وی طی سال های اخیر با خبرگزاری سینماپرس ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این سینماگر فقید نظرات وی را در رابطه با وضعیت کنونی سینمای ایران، گذران روزها در ایام بیماری و کهولت سن و آینده سینمای کشور مجدد از نظر بگذرانیم.

به گزارش سینماپرس زنده یاد مسعود ولدبیگی متولد ۱۳۱۴ در کرمانشاه بود و ابتدا در سال ۱۳۵۴ با سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌نام نادر ابراهیمی کار گریم و چهره‌پردازی را آغاز کرد اما اوج هنرنمایی او به عنوان چهره‌پرداز سال ۱۳۶۳ با طراحی و چهره‌پردازی سریال ماندگار «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی رقم خورد.

زنده‌ یاد ولدبیگی که در کارنامه هنری خود طراحی و چهره‌پردازی بیش از ۵۰ اثر سینمایی و سریال تلویزیونی را با خود به همراه دارد برای طراحی و چهره‌پردازی ۳ فیلم «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم‌ مسیحی، «زشت و زیبا» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و از «کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا برنده سیمرغ بلورین چهره‌پردازی از جشنواره فیلم فجر شده بود.

طراحی و چهره‌پردازی فیلم‌هایی چون «قرمز»، «ضیافت»، «دوئل» و سریال هایی چون «ستایش»، «کوچک جنگلی»، «خورشید شب»، «مختارنامه» و «معراجی ها» از دیگر آثار درخشان این هنرمند فقید در عرصه هنر چهره‌پردازی به شمار می رود.

در ذیل این نوشتار برخی از گفتگوهای این هنرمند ارزنده که گلچین شده و خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس این گفتگوها را به صورت اختصاصی با زنده یاد مسعود ولدبیگی انجام داده اند، بازنشر شده است.

*********************************

مسعود ولدبیگی چهره پرداز پیشکسوت سینمای ایران گفت: من اولین جایزه ام را در نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای چهره پردازی فیلم «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی به صورت مشترک با خانم مژده شمسایی دریافت کردم که گرفتن این جایزه باعث چندین سال بیکاری من در سینما شد. از آنجا که دیدگاه سینماگران در آن دوران بسیار عجیب بود من بعد از دریافت اولین سیمرغ بلورین لطمات زیادی را خوردم و بالاجبار سال ها در خانه بیکار نشستم چرا که همگان بر این باور بودند که دریافت جایزه باعث شده تا دستمزد من چند برابر شود و از آن ها مطالبه دستمزدهایی با ارقام نجومی خواهم داشت؛ در صورتی که این گونه نبود و من به هیچ عنوان به دستمزد توجهی نداشتم و تنها به خاطر عشق و علاقه به کارم می خواستم در سینما حضور داشته باشم. چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳

مسعود ولدبیگی چهره پرداز پیشکسوت سینما و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر با ابراز گلایه شدید از رفتار برخی مدیران و توجه آن ها تنها به بخش معدودی از سینماگران اظهار داشت: بازیگرسالاری در سینمای ایران بیداد می کند این در حالی است که این رویه آنهم از سوی مدیران فرهنگی با مفهوم عدالت منافات دارد. هرچند که بازیگران نزد مردم همیشه از اهمیت و جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بوده و به عنوان بخشی از اهالی سینما مورد توجه هستند اما اینکه مدیران و مسئولان تنها به این بخش از سینما توجه داشته باشند و سایر پیشکسوتان رشته های مختلف سینما را نبینند دل آن ها را به درد می آورد. مسئولان سینمایی باید آگاه باشند که اگر عواملی مانند چهره پردازان، طراحان صحنه و لباس، فیلمبرداران، صدابرداران و تمامی دست اندرکاران اهالی سینما نباشند بازیگران نه رشد می کنند و نه دیده می شوند پس توجه به تمامی اهالی سینما باید یکسان باشد. مسئولان باید به فکر تمامی اهالی سینما باشند؛ من مدت ها است در بستر بیماری هستم و بسیاری از دیگر همکاران هم سن و سال من نیز وضعی مشابهی دارند اما متأسفانه طی این مدت مسئولان حتی یک بار هم حالی از ما نپرسیده اند! جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴

مسعود ولدبیگی در واکنش به مصاحبه اخیر حجت الله ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و بیان مطلبی عجیب مبنی بر اینکه «گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت میدهند، با قاطعیت این اتهام را رد میکنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد، در همه حوزهها تولیدات ما افزایش یافته است. اما از آن طرف تولید در تلویزیون کاهش یافته است. تلویزیون چندصد تله فیلم تولید میکرد در حالی که الان کاملا متوقف شده است. موج بیکاری از شمال به جنوب، از تلویزیون به سینما آمده است.» اظهار داشت: مشکل بیکاری فزاینده اهالی سینما و به خصوص حرفه ای و پیشکسوتان سر دراز دارد اما آنچه مبرهن و آشکار است اینکه شرایط بسیار بد اقتصادی که دامن همه حوزه ها در کشور را گرفته طی سال های اخیر باعث کاهش تولیدات سینمایی و بیکاری سینماگران شده است.

وی ادامه داد: هر سال به تعداد متقاضیان حضور در عرصه سینما افزوده می شود اما از آن سو هیچ گاه شاهد آن نبوده ایم که تولیدات سینمای کشور افزایش پیدا کند؛ معضلات متعدد اقتصادی و بی تدبیری مدیران فرهنگی باعث شده تا بسیاری از تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سینما جرأت ریسک کردن برای سرمایه گذاری در سینما را نداشته باشند و تولیدات در این عرصه نسبت به یک دهه گذشته افزایش نیابد.

ولدبیگی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از تهیه کنندگانی که همچنان مشغول به فعالیت در سینمای کشور هستند می خواهند فیلم های شان را با حداقل سرمایه ممکن تمام کنند و به همین دلیل به جای آنکه از افراد حرفه ای و باسابقه سینما برای حضور در آثارشان بهره مند شوند از افراد تازه وارد و آماتور که چندان تجربه ای در سینما ندارند دعوت به کار می کنند که حاضرند با دستمزدهای بسیار پایین و یا عموماً بدون دریافت دستمزد برای آن ها کار کنند و همین امر باعث می شود تا از یک سو کیفیت آثار تولید شده در سینما تنزل پیدا کند و از سوی دیگر پیشکسوتان و حرفه ای های سینما خانه نشین شوند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» با بیان اینکه وضعیت سینمای ایران به گونه ای شده که باید سال به سال بگوییم دریغ از پارسال! اظهار داشت: بسیاری از سینماگران مانند من بعد از سال ها حضور فعالیت در سینما کار خود را به نحو احسن انجام داده اند و دیگر حسرتی برای حضور در سینما ندارد اما متأسفانه برخی از افراد که بسیار با آبرو هم هستند در شرایط معیشتی و مالی بسیار بدی زندگی می کنند و کسی به فکر آن ها نیست.

وی افزود: من وقتی این موارد را می بینم و می شنوم دلم به شدت به درد می آید و برای جوانانی که با عشق و علاقه وارد سینما می شوند افسوس می خورم که خبر از آتیه بسیار بدی که در انتظارشان است ندارند و نمی دانند که سینما به هیچ کسی وفا نکرده است.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «زن بدلی» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: متأسفانه احترام و توجه به پیشکسوتان هنر از بین رفته است چرا که افرادی که این روزها مشغول به کار هستند اندک شناختی روی اهالی حرفه ای و پیشکسوت سینمای کشور ندارند. شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

مسعود ولدبیگی چهره پرداز پیشکسوت سینما و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر در آستانه روز سینما در رابطه با انتظارات خود از مدیران سینمای کشور و مسئولان خانه سینما در قبال سینماگران گفت: متأسفانه دولت ثابت کرده مطلقاً با هنر و هنرمند میانه خوبی ندارد و از این رو به وضعیت کاری، زندگی و معیشتی سینماگران از سوی مسئولان فرهنگی و هنری دولت کمترین رسیدگی نمی شود. با توجه به مشکلات عدیده ای که در زندگی سینماگران وجود دارد نیاز است که دولت به سینما و سینماگران رسیدگی کند؛ این اتفاقی است که در همه کشورهای دنیا شاهد آن هستیم اما متأسفانه در کشور ما کمترین نشانی از آن وجود ندارد؛ این امری طبیعی است که هنرمندان حق بسیاری به گردن کشورشان دارند اما این تأسف بار است که مدیران فرهنگی کشور حتی نسبت به وضعیت هنرمندان پیشکسوتی که این روزها خانه نشین شده اند اما سال های شباب شان را برای اعتلای هنر این مرز و بوم صرف کرده اند ندارند. سینما امروزه مانند مریض محتضری است که مسئولان هیچ حمایتی از آن ندارند؛ اغلب سرمایه گذاران و تهیه کنندگان قدیمی سینما که دست شان به دهان می رسد به دلیل وضعیت بغرنجی که بر این هنر حاکم شده ترجیح داده اند از سینما دوری کرده و به بسازبفروشی روی بیاورند تا حداقل سرمایه های شان راکد نماند. یکشنبه ۱۹ شهریور۱۳۹۶

مسعود ولدبیگی چهره پرداز پیشکسوت سینمای ایران و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: پس از اتمام کارم در سریال «مختارنامه» دچار کمی مشکل جسمانی شدم و از فضای کار دور بودم و همین باعث شد تا از زمانی که کسالت پیدا کردم و خانه نشین شدم همه مدیران و سینماگران فراموشم کنند و این اتفاق برای من مشکلات روحی زیادی نیز به همراه داشته است. متأسفانه نه تنها بنده که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران که افتخار و ستون ها و وزنه های اصلی هنرهفتم محسوب می شوند مدت ها است خانه نشین شده اند و مسئولان حتی در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که سال نوی سینمای کشور محسوب می شود نیز یادی از آن ها نمی کنند و این پیشکسوتان با حسرت به مرور روزهای گذشته شان می پردازند. سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی راهجیری ملقب به زبده‌الکتاب درگذشت


علی راهجیری، هنرمند خوشنویس پیشکسوت در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توجه به «فطرت الهی نظام جمهوری اسلامی» همزمان با «زایل شدن چهره نفاق» طیف خاصی از متولیان اجرایی کشور


سینماپرس: پس از رمضان ۱۴۰۰ هجری‌شمسی دیگر نمی‌توان ضمن مرور تولیدات حمایت شده در بخش‌های مختلف «سازمان سینمایی» ، از تولید فیلم‌های سینمایی «تی تی» و «یوا» و « زالاوا» و «مسیرمعکوس» و «رمانتیسم عماد و طوبی» و … و یا صدور مجوز تولید آثار سخیفی همچون پنجاه کیلو آلبالو و رحمان ۱۴۰۰، هجوم، عرق سرد، خانه دختر و …، کثرت و فراگیری چنین تولیداتی را تنها محصول «ولنگاری» موجود بر عرصه مدیریت فرهنگی قلمداد نمود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تسلیت معاون هنری برای درگذشت علی راهجیری خوشنویس پیشکسوت


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت علی راهجیری هنرمند پیشکسوت خوشنویسی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم تشییع پیکر عبدالوهاب شهیدی آغاز شد


مراسم تشییع پیکر عبدالوهاب شهیدی با حضور جمع محدودی از اعضای خانواده این هنرمند، تعدادی از هنرمندان و مدیران موسیقی هم اینک‌ در بهشت زهرا(س) تهران حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«می‌خواستم پنهان شوم» برنده بزرگ جوایز «دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۱» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برندگان جوایز دیوید دی دوناتلو که به‌عنوان اسکار سینمای ایتالیا شناخته می‌شود، شب پیش معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در مراسم اهدای جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۱ فیلم زندگینامه‌ای «می‌خواستم پنهان شوم» ساخته جورجیو دریتی که درباره زندگی آنتونیو لیگابو نقاش ایتالیایی ساخته شده، برنده بزرگ شب شصت و ششمین دوره اهدای این جوایز بود.

در این مراسم که به صورت فیزیکی برگزار شد و هم‌زمان از تلویزیون هم پخش شد، این فیلم موفق شد تا ۷ جایزه ار مهم‌ترین جوایز سینمایی ایتالیا را از آن خود کند.

«می‌خواستم پنهان شوم» که در ۱۵ بخش نامزد شده بود هم بهترین فیلم سال شناخته شد و هم جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را برای الیو جرمانو دریافت کرد. جایزه بهترین فیلمبرداری، طراحی صحنه، آرایش مو و صدابرداری نیز به همین فیلم رسید.

جایزه بهترین بازیگر زن به سوفیا لورن برای ایفای نقش مادام رز در فیلم «زندگی پیش رو» اهدا شد. این فیلم را پسرش ادواردو پونتی کارگردانی کرده بود و این بازیگر پس از یک دهه، بار دیگر در برابر دوربین ظاهر شد.

این بازیگر ۸۶ ساله در هنگام دریافت جایزه گفت: باورکردنی نیست که من اولین بار بیش از ۶۰ سال پیش جایزه دیوید را دریافت کردم، اما امشب همان حس اولین باری که این جایزه را گرفتم دارم و از نظر حسی حتی حس بزرگ‌تری دارم. وی این جایزه را با هم‌بازی ۱۲ ساله سنگالی‌اش ابراهیما گویی تقسیم کرد و از او به عنوان یک پسر فوق‌العاده و بااستعداد یاد کرد.

در هر حال بار دیگر دست هیچ کارگردان زنی به جایزه بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی نرسید؛ هر چند امسال چند فیلم ساخته کارگردان‌های زن در میان نامزدها حضور داشتند.

فیلم «خانم مارکس» ساخته سوزانا نیکیارلی که در ۱۱ بخش نامزد شده بود جایزه بهترین تهیه کننده و بهترین موسیقی متن و طراحی لباس را برد.

جایزه بهترین کارگردان اول هم به پیترو کاستلیتو برای «درندگان» رسید و «پسران» جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال و «خیلی دور» جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کردند.

جایزه بهترین فیلم مستند نیز به «اسم من فرانچسکو توتی است» درباره بازیگر مشهور فوتبال این کشور ساخته آلکس اینفاسلی اهدا شد.

«۱۹۱۷» ساخته سم مندس نیز به عنوان بهترین فیلم خارجی انتخاب شد.

در این مراسم مونیکا بلوچی نیز با دریافت جایزه ویژه دیوید تجلیل شد.

شصت و ششمین دوره اهدای جوایز اسکار ایتالیا به صورت فیزیکی هم‌زمان در ۲ مکان یعنی مکان استودیوهای تلویزیونی فابریتسیو فریزی رم و اپرای کاپیتال ایتالیا برگزار شد و همه نامزدها در مراسم حضور یافتند و مراسم به صورت زنده از شبکه یک RAI» » پخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور پرونده «جیسون رضاییان» در مستند «گاندو۱» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستندی درباره‌ شخصیت اصلی سریال «گاندو ۱» به همراه سکانس‌هایی از این سریال در قالب مستندی ۵۰ دقیقه‌ای آماده پخش شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «گاندو ۱» با مروری به شخصیت «جیسون رضائیان»؛ جاسوس دوتابعیتی ایرانی آمریکایی که سوژه اصلی سریال «گاندو ۱» بود، در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه بعد از سریال تلویزیونی «یاور» از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

در این مستند، برای اولین بار تصاویر و فیلم‌های دیده نشده‌ای به نمایش در می‌آید که نشان از پشت پرده سرویس‌های جاسوسی آمریکا دارد و جیسون رضائیان طی گفتگویی از توطئه‌های عوامل بیگانه در ایران و منطقه پرده برمی‌دارد.

هم‌چنین در این مستند که تولید گروه مستند موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است، به عوامل نفوذی داخلی که در طی پروژه جاسوسی با «جیسون رضائیان» همکاری می‌کردند، اشاره می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارنامه ارکستر سمفونیک صداوسیما/ تجربه‌هایی که ماندگار می‌شود


مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این مجموعه در سال ۱۳۹۹ به معرفی برخی از برنامه‌های پیش روی این ارکستر پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دولت که از سینما حمایت نمی‌کند/سینما و فیلمسازی به خصوص در شهرستان‌ها عملاً تعطیل شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرام ارک کارگردان فیلم سینمایی «پوست» ضمن اشاره به شرایط نابسامان تولید و اکران در سینمای کشور به دلیل ادامه بحران کرونا، تأکید کرد علاقه‌ای به نمایش این فیلم به‌صورت آنلاین ندارد.

به گزارش سینماپرس: بهرام ارک کارگردان سینما در گفتگو با مهر درباره پروژه‌های سینمایی که در دست دارد، گفت: در حال حاضر مشغول نگارش یک فیلم سینمایی هستیم که در مورد مکتب دوم نقاشی تبریز است که داستانی فانتزی دارد، البته هنوز برنامه‌ای برای تولید آن نداریم، چرا که با توجه به شرایطی که کرونا فراهم کرده است هر نوع برنامه‌ریزی برای تولید فیلم ممکن است با مشکل مواجه شود.

وی بیان کرد: فیلم سینمایی «پوست» نیز در نوبت اکران است، البته به دلیل شرایط موجود و تعطیلی سینماها، هنوز معلوم نیست این فیلم چه زمانی روی پرده سینما می‌رود، تنها راه موجود نمایش این فیلم در اکران آنلاین است که من شخصاً علاقه‌ای به این نوع از اکران ندارم و ترجیح می‌دهم فیلم روی پرده سینما برود و بعد در پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی در اختیار مخاطب قرار گیرد.

کارگردان فیلم کوتاه «حیوان» ادامه داد: در حال حاضر تعداد فیلم‌های در نوبت اکران بسیار زیاد است و نزدیک به ۲ سال است که تقریباً هیچ فیلمی اکران نشده و چنین شرایطی سبب شده است که هزینه تولید فیلم‌ها بازنگردد تا فیلمساز بتواند دوباره دست به تولید یک اثر جدید بزند.

وی تاکید کرد: پلتفرم‌ها معمولاً آخرین گزینه برای بازگشت سرمایه هستند، یعنی تهیه‌کننده یا فیلمساز اول به فکر اکران داخلی و جهانی فیلم خود است، بعد از آن به پلتفرم‌ها فکر می‌کند، اما در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که گزینه آخر اولین و تنها راه برای نمایش فیلم‌ها است. به همین دلیل از این طریق تنها بخش کوچکی از هزینه‌های تولید بازگردانده می‌شود.

تولید فیلم سینمایی در شهرستان‌ها تعطیل شده است

این کارگردان تبریزی ادامه داد: متاسفانه تولید فیلم در شهرستان‌ها بسیار سخت شده است و نمی‌توان به راحتی دست به تولید فیلم زد، در این میان فیلم‌های کوتاه نیز از این شرایط جدا نیستند و شرایطی برای تولید آنها فراهم نمی‌شود. در حوزه سینمای بلند نیز یا مجوزها صادر نمی‌شود و یا به تعطیلی سراسری، امکان آغاز فیلمبرداری وجود ندارد، به همین دلیل تهیه‌کنندگان برای سرمایه‌گذاری سست می‌شوند.

وی توضیح داد: در واقع تهیه‌کنندگان به این فکر می‌کنند که نه اکران مناسبی وجود دارد و نه جشنواره‌ای برگزار می‌شود، پس تولید فیلم در چنین شرایطی به چه دردی می‌خورد، مردم نیز در این شرایط به سینما نمی‌روند و دولت که از سینما حمایت نمی‌کند، پس در نهایت می‌توان گفت سینما و فیلمسازی به خصوص در شهرستان‌ها عملاً تعطیل شده است.

ارک در پایان گفت: در چنین شرایطی تنها کاری که از دست ما بر می‌آید نوشتن است و سعی می‌کنیم سوژه‌هایی که به ذهنمان می‌رسد را روی کاغذ بیاوریم، البته این به آن معنا نیست که به تولید امیدواریم بلکه می‌نویسیم که بیکار نباشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع