X

بایگانی اردیبهشت 22, 1400

دفتر سینمایی

«سالار عقیلی» تیتراژ پایانی «صبح آخرین روز» را خواند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سالار عقیلی خواننده تیتراژ پایانی سریال «صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد شد.

به گزارش سینماپرس، با قطعی شدن زمان پخش سریال «صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد که قرار است از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه روانه آنتن شبکه دو سیما شود، خواننده تیتراژ پایانی این سریال مشخص شد.

سالار عقیلی خواننده موسیقی‌های سنتی و حماسی تیتراژ پایانی این سریال تلویزیونی را خوانده است.

«صبح آخرین روز» با موضوع داستان زندگی شهید مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی و از دانشمندان هسته‌ای ایران که هشتم آذر ۱۳۸۹ در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید، در ۳۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در صداوسیمای مرکز زنجان به سفارش مرکز سیمای استان‌ها تولید شده است.

داستان این سریال که در ۴۵۰ لوکیشن تصویربرداری شده است، از صبح روز ترور شهید مجید شهریاری آغاز می‌شود و به گذشته برمی‌گردد و ۴۶ سال زندگی او را روایت می‌کند.

این سریال نزدیک به ۴۰۰ نفر بازیگر اصلی و فرعی دارد و همچنین از برخی از هنرمندان بومی نیز بهره برده است.

کاوه خداشناس، سپیده خداوردی، زهرا سعیدی، شهرام عبدلی، مهران رجبی، افسانه ناصری، سیروس همتی، میرطاهر مظلومی، حسن اسدی، پریسا گلدوست، مهدی علیپور، اردشیر رستمی، افشین نخعی، مالک سراج، فرحان فرحناک، امیر حیدری، محمد، ولی فروتن، مهدی صبایی و حمید عطایی از جمله بازیگران «صبح آخرین روز» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیم آخر» شبکه سه سیما در مسیر پایمال کردن کرامت انسانی زن مسلمان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر چه یکی از اهداف و سیاست‌های سیما در شبکه ۳ ایجاد شور، نشاط و سرگرمی است، اما باید در نظر گرفت که اساساً به وجود آوردن فضای شادی و نشاط به هر قیمتی نه تنها مطلوب نیست بلکه با اهداف سازمان و رسالت رسانه‌ای در تضاد است.

به گزارش سینماپرس، سیمای زن در سیما مطلوب نیست و اگر این شکل از آسیب، در پخش برنامه‌های تلویزیونی شناسایی نشود، مدیران این سازمان با این عملکرد، خسارت جبران‌ناپذیری در حوزه رسانه ملی روی دست خواهند گذاشت. شادی بدون معیار، آفت سهمگینی دارد و رعایت نکردن حدود شرعی در ساخت این برنامه تلویزیونی، با ایجاد شرایط غافلگیری و غفلت آنی، سبب پایمال شدن حقوق افراد به اصطلاح بازنده در مسابقه می‌شود و بر همین مبنا، موجب تحقیر، تضعیف و آسیب رساندن به شخصیت فرد شرکت‌کننده در برنامه، با الگوی نشاط و سرگرمی می‌شود و اغلب، این نوع رفتار در رسانه ملی، متناسب با ذائقه مخاطب در ایجاد شادی نیست.


شلیک به شخصیت زن


پخش مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» با اجرای رضا رشیدپور از شبکه ۳ سیما با جریان‌سازی رسانه‌ای، به تحقیر زن ختم می‌شود، به طوری که اگر شرکت‌کننده‌ای، سیم سؤال را به درستی قطع نکند، در انتها موجب رنگ‌پاشی مستقیم به سمت بازنده در این مسابقه می‌شود که این نوع هدف‌گیری و شلیک نهایی به صورت شرکت‌کنندگان زن، نقض حقوق آنان بوده و با این نوع نگاه، سبک و سیاق سرگرمی در رسانه ملی، ختم به خیر نمی‌شود و مقصد نهایی این گونه از برنامه‌سازی، مناسب و مطلوب نیست و به اصطلاح این سبک از تولیدات، مضمون «باهم بخندیم» را «به هم بخندیم» تغییر داده و این نوع ساخت برنامه در رسانه ملی، منجر به کسب اطلاعات مفید در ارتقای سطح معلومات بیننده نیز نمی‌شود، با این تعبیر که محتوای مفید در قالبی نامناسب بوده و فراهم‌آوری این نوع موقعیت خنده و نشاط، با اجرای آن مغایرت داشته، نقض غرض بوده و خروج غیرمنطقی را به همراه دارد و از معیارهای اخلاقی فاصله دارد و افتضاح به بار می‌آورد و نکته دیگر اینکه بگوبخندهای طلبکارانه مجری با شرکت‌کنندگان مسابقه، منجر به تحقیر شخصیت والای زن می‌شود، در حالی که این نوع هدف‌گیری دقیق و رنگ‌پاشی مستقیم به صورت آقایان شرکت‌کننده به ندرت دیده می‌شود و زنان شرکت‌کننده در خط‌مقدم این شلیک‌های رسانه‌ای قرار دارند.


نادیده گرفتن حقوق زن در مسابقه سیم آخر و برجسته کردن محیط برنامه نسبت به شخصیت شرکت‌کنندگان، رفتارهای مدنی زن را نادیده گرفته و با چیدمان و طراحی دکور با عدم بسترسازی حقوق شهروندی، به گونه‌ای عمل شده است که به جای وابستگی برنامه‌سازان به مخاطبان، وابستگی مخاطب به برنامه‌سازان را به همراه دارد و این وابستگی وارداتی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی مغایر با کرامت زن است و با عملکرد ناشیانه برنامه‌سازان صدا و سیما، توأمان در یک پاتک رسانه‌ای، شاهد انفجار و تخریب در حوزه شخصیتی زن ایرانی شده و در سیمای منفی زن تلاش می‌کنند تا در یک فضاسازی نمادین، جایگاه واقعی و انسانی زن را متزلزل کنند.


القائات فرهنگی مجری


بیان اشعار و متن‌ها در طول برنامه از سوی مجری برخلاف ظاهر که ممکن است فی‌البداهه به نظر برسد، کاملاً فکر شده است و القائات خاصی را دنبال می‌کند، برای مثال در قسمت ۲۴ این مسابقه مجری عنوان می‌کند: همه بمب‌های دنبا بر اثر یک اشتباه منفجر می‌شوند؛ هیروشیما و ناکازاکی یا در ابتدای برنامه مجری این شعر عرفانی از مولانا را قرائت می‌کند که:


صنما تو همچو شیری من اسیر تو چو آهو

به جهان که دید صیدی که بترسد از رهایی


او از این شعر مفهوم رهایی از هر قید و بندی را نتیجه می‌گیرد و می‌گوید: رهایی یعنی عشق رهایی یعنی زندگی، به آدم‌های رها از غم و غصه یا هر چی که باشه! رها بشیم! اما قطعاً رهایی مدنظر شاعر با رهایی‌ای که مجری سعی در القای آن دارد، کاملاً متفاوت است.


یک برنامه وارداتی


ساخت و تولید برنامه تلویزیونی سیم آخر حتی با جزئیات کار، کپی شده از یک مسابقه اسرائیلی به نام «Boom» بوده و دردآور این است که کپی و تقلید ناشیانه در ساخت این برنامه از یک رژیم غاصب، با صرف هزینه‌های گزاف و از همه مهم‌تر اصل نبودن کار، به جای اینکه احساس مخاطب را درگیر کند، احساس بیننده را خدشه‌دار می‌کند و هیجان کاذب، کیفیت انتقال پیام این مسابقه را کاهش می‌دهد، از طرفی پیچیدن نسخه تقلبی در تولید برنامه‌های سرگرمی در رسانه ملی سرانجام به مخاطب‌گریزی منجر می‌شود چراکه اتاق فکر برنامه‌های تقلیدی در خارج از کشور تشکیل شده و صرفاً عوامل برنامه موظف به اجرای فرمایشی و طبق دستورالعمل و فرمان اتاق فکر از خارج کشور هستند و این پروژه نفوذ در سیما باید توسط کارشناسان بررسی و آسیب‌شناسی شود، تولید و ساخت این دست از برنامه‌های سرگرمی و نشاط، مستلزم بازنگری است که باید در مرکز تحقیقات صداوسیما صورت پذیرد.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه خندوانه با حضور بازیگران «نون خ» و فیروز کریمی+ فیلم


ویژه برنامه «خندوانه» با حضور بازیگران سریال «نون خ» و فیروز کریمی مربی فوتبال از شبکه نسیم پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالار عقیلی تیتراژ پایانی «صبح آخرین روز» را خواند


سالار عقیلی خواننده تیتراژ پایانی سریال «صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری سمینار مجازی" موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی" از سوی رایزنی فرهنگی ایران در توکیو


سمینار مجازی” موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی” به همراه رونمایی نمادین و اجرای زنده سنتور از سوی رایزنی فرهنگی ایران در توکیو و به بهانه انتشار مجله تخصصی “ایران” برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پژوهش می تواند در جهت دادن تولید در سینمای ایران و برداشتن پرده از جوانبی که تا به امروز مغفول مانده اند کمک زیادی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جهانگیر الماسی گفت: پژوهش می‌تواند با سرمایه گذاری مناسب، به تولیدات سینمای ایران جهت بدهد.

به گزارش سینماپرس، جهانگیر الماسی بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه ابتدا باید برای اهالی سینما و مردم پژوهش را تعریف کنیم، گفت: در بسیاری از موارد تا صحبت از پژوهش می شود سبقه تاریخی و گذشته به نظرمان می آید در حالی که در بحث علوم انسانی که حوزه فعالیت ماست، پژوهش ابعاد دیگری را هم دربرمی گیرد؛ پژوهش یعنی به کارگرفتن معرفت، عقل و فکر.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین پژوهش در حوزه علوم انسانی این است که به کدام سمت حرکت می کنیم. تصویری که از انسان در ذهن بشریت وجود دارد، چقدر درست است و از آینده انسان چه تصویری می تواند وجود داشته باشد. دنیای غرب و هالیوود، سینمای فرانسه، سینمای ایتالیا، سینمای صرفاً تجاری هند و سینمای اسکاندیناوی همه آگاهانه روی بحث‌های نوینی که در حوزه فیزیک و علوم انسانی اتفاق می افتد و تعامل این دو با هم، سرمایه گذاری می کنند.

این بازیگر با اشاره به لزوم اهمیت به پژوهش و شناخت درست آن تصریح کرد: بحث‌های این‌چنینی همیشه وجود داشته، اما شاید کمتر بستری برای ارائه آن‌ها فراهم شده بود؛ اما خوشبختانه با ابزاری مثل سینما و رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی خیلی راحت تر می توان از دریچه ای جدید به موضوعات مختلف از جمله پژوهش نگاه کرد.

الماسی اضافه کرد: امروز در دنیای غرب روی ۶ فیلم آخر آقای کریستوفر نولان چه هزینه و سرمایه گذاری شده تا پژوهش در آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد. با قطعیت می‌توان گفت آن‌ها صد در صد به این موضوع دقت و توجه دارند، اما متاسفانه ما در سینما در پله‌های اول و دوم جا مانده ایم.

وی همچنین با تاکید بر اثرگذاری پژوهش در آثار سینمایی اظهار داشت: پژوهش می تواند با سرمایه گذاری، در جهت دادن تولید در سینمای ایران و برداشتن پرده از جوانبی که تا به امروز مغفول مانده اند کمک زیادی کند. این موضوعی است که باید از سوی اهل فن واقعی به جدیت مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است؛ اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعه‌ای برای ارج نهادن به زحمات کادر درمان


همزمان با روز دوقلوها در ایران، برادران سعیدی یک قطعه موسیقی با عنوان «راه پاک تو» منتشر کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آن روز» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند کوتاه «آن روز» به کارگردانی میکاییل دیانی و تهیه‌کنندگی مهرداد معظمی آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «آن روز» به کارگردانی میکاییل دیانی و تهیه‌کنندگی مهرداد معظمی پس از طی مراحل فنی آماده پخش شد.

تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی از حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در پشت صحنه فیلم سینمایی «۲۳ نفر» است.

این مستند ۳۰ دقیقه‌ای تصاویر منتشر نشده‌ای از حضور شهید سلیمانی در پشت صحنه فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ارائه می‌کند.

«آن روز» به زودی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و پلتفرم‌های اینترنتی پخش خواهد شد.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده: مهرداد معظمی، کارگردان: میکاییل دیانی، تدوین و اصلاح رنگ: سیدمرتضی خلیل پور، مجری طرح: محمدحسین سروقدی، فیلمبردار: آرمین زنگنه تبار، مدیرتولید: سید سعید پورقاسم، عکاس: معین باقری، مشاور رسانه‌ای: بهنام توفیقی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای تجسمی برای درگذشت علی راهجیری


مدیرکل هنرهای تجسمی در پیامی درگذشت علی راهجیری از بزرگان هنر خوشنویسی ایران را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصمیم بر این است که برای «اکران عید فطر» فیلم جدیدی روی پرده نرود و همان فیلم‌های «اکران نوروز» به اکران خود ادامه دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: به دلیل اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تعطیلی نزدیک به دو ماه مواجه بودیم بنابراین اکران فیلم‌های اکران نوروز بعد از عید فطر نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته در گفت‌وگو با میزان پیرامون فیلم‌های منتخب اکران عید فطر گفت: ما از ابتدای سال ۱۴۰۰ زمانی نگذشته بود که با تعطیلی ناشی از محدودیت‌های ویروس کرونا مواجه شدیم به همین خاطر فیلم‌های اکران نوروزی زمان زیادی را برای فروش در گیشه نداشتند.

وی در همین راستا ابراز کرد: با توجه به مدت زمان بسیار کمی که فیلم‌های اکران نوروز داشتند بنا بر تصمیم شورای صنفی نمایش قرار بر این است که برای اکران عید فطر فیلم جدیدی روی پرده نرود و همان فیلم‌های اکران نوروز نیز به اکران خود ادامه دهند.

لازم به ذکر است، سینمای سال ۱۴۰۰ با اکران پنج فیلم در قالب اکران نوروزی همراه بود، آثاری همچون «خون شد»، «لاله»، «تکخال»، «هفته‌ای یکبار آدم باش» و خورشید که همگی در کنار یکدیگر تا قبل از تعطیلات کرونایی نتوانستند به فروشی در مجموع پانصد میلیون تومانی دست یابند، اتفاقی که نشان می‌دهد سینما سال ۱۴۰۰ همچون سال گذشته همچنان در بحران کرونا و نبود مخاطب به سر می‌برد.

مشاهده خبر از سایت منبع