سینماپرس: ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان گفت: هر کشور دیگری اگر گنجینه دفاع مقدس را در اختیار داشت تاکنون هزاران فیلم فاخر و ارزشمند درباره آن تولید کرده بود اما متأسفانه ما دست روی دست گذاشته ایم و از این گنجینه گرانبها به درستی حفاظت و حراست نمی کنیم؛ به عنوان مثال همین حماسه آزادسازی خرمشهر یک دستاورد بزرگ و ماندگار در طول ۸ سال دفاع مقدس است که متأسفانه به درستی به آن پرداخت نشده چرا که برخی افراد نمی خواهند و اجازه نمی دهند سینماگران به این مسائل ورود پیدا کنند!
بازیگر فیلم های سینمایی «رسوایی» و «اخراجی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای انقلاب و دفاع مقدس مظلوم ترین ژانر سینمای ایران و در عین حال قوی ترین و کاربردی ترین ژانر است که حوادث و وقایع متعدد آن می تواند دستمایه تولید هزاران فیلم و سریال قرار بگیرد.
همراه با بیان اینکه نزدیک به یک سوم محصولات سینمای هالیوود و اروپا در خصوص جنگ های جهانی است اظهار داشت: سینماگران غربی که قهرمان واقعی ندارند با قهرمانان پوشالی و دروغینی که زائیده اذهان شان است دست به تولید آثار انبوه جنگی می زنند اما ما که در کشورمان قهرمانان برجسته ملی داریم که حماسه ای ماندگار و اثرگذار در تاریخ ایران و جهان خلق کردند هیچ گام مثبتی برای تولید آثار ارزشمند در خصوص زندگی آن ها و تاریخ دفاع مقدس بر نمی داریم.
این سینماگر تأکید کرد: ژانر دفاع مقدس ژانری جهانی است نه بومی، این نکته ای است که مدیران سینمایی کشور از درک آن عاجز هستند. بنده معتقدم مدیران با سینمای دفاع مقدس عناد دارند که اگر اینطور نبود ما این چنین شاهد انحطاط و نابودی این سینمای ارزشمند و استراتژیک نبودیم.
وی تصریح کرد: مدیران سینمای روشنفکری و مبتذل را در کشور باب کرده اند و یکی از عواملی هستند که باعث مظلومیت بیش از پیش سینمای دفاع مقدس شده اند. آن ها دوست ندارند این سینما سر و سامان بگیرد چرا که با اهداف و آرمان های شان متفاوت است. آن ها نگرانند که اگر سینمای دفاع مقدس که سرشار از مفاهیم ملی و ارزشی است رونق بگیرد، سایر ژانرها را تحت الشعاع خود قرار دهد و مردم فهیم و آگاه دیگر از فیلم های سخیفی که آن ها از حمایت شان تولید می کنند استقبالی نداشته باشند.
همراه در همین راستا یادآور شد: مدیران سینمایی و دست های پشت پرده بعد از درخشش فیلم «اخراجی ها» به این نتیجه رسیدند که سینمای دفاع مقدس به هیچ عنوان نباید سر و شکل بگیرد و تمام تلاش خود را به کار بردند تا با کارشکنی برای سینماگران دغدغه مند آن ها را از پرداختن به این موضوعات دور کرده و مردم را به سمت فیلم های نازل و بی ارزش سوق دهند.
وی در پایان این گفتگو افزود: سینمای دفاع مقدس ظرفیت بسیار بالایی دارد و هر وقت هر فیلم خوبی در این ژانر تولید شده مردم به شدت از آن استقبال کرده اند و مدیران سینمایی از همین مسأله واهمه دارند و عزم خود را جزم کرده اند تا با عدم حمایت از تولید آثار ازشی مردم را از این فضا دور کنند.
سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دستورالعملی که در سال ۹۹ در خصوص حمایت از ۵۰ درصد ظرفیت خالی اجرای گروههای تئاتری در شرایط کرونایی اعمال شد، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ نیز اجرا میشود.
به گزارش سینماپرس، با شیوع ویروس کرونا اجراهای تئاتری متوقف شد و گروههای تئاتری طی ۱ سال گذشته شرایط مناسبی را برای تولید و اجرای آثار خود نداشتند و تعطیلیهای مداوم کرونایی برنامهریزی برای فعالان تئاتری را سخت کرد. حضور تئاتر در مشاغل گروه ۳ کرونایی بزرگترین دلیل تعطیلیهای مکرر کرونایی تئاتر طی ۱ سال گذشته بود که خوشبختانه با پیگیریهای اداره کل هنرهای نمایشی از وزارت بهداشت و رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا تئاتر در سال ۱۴۰۰ از گروه ۳ به گروه ۲ مشاغل ستاد ملی مقابله با کرونا منتقل شد و راه از سرگیری فعالیتهای تئاتری هموارتر شد.
اما نکته قابل تأمل دیگر این بوده و هست که در مقاطعی که فعالیتهای تئاتری از سر گرفته شد پروتکلهایی برای اجراهای تئاتری مدنظر قرار گرفت که یکی از این موارد، استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن بود.
این استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت سالن شرایط را برای تأمین هزینههای یک اجرای نمایشی سخت کرد و یک گروه تئاتر علاوه بر تمرین و تولید اثر خود باید ضرر مالی شدیدی را هم متقبل میشد زیرا تأمین هزینههای تولید و اجرای یک اثر نمایشی با توجه به تورم و شرایط اقتصادی جامعه از طریق ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن هم امکانپذیر نبوده و نیست و استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن این ضرر مالی را دوچندان میکرد.
در ۱ شهریور سال ۹۹ اداره کل هنرهای نمایشی در اطلاعیه شماره ۶ خود طرحی را در خصوص حمایت از گروههای تئاتری ارائه داد که به شرح ذیل بود:
«پس از موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر امکان از سرگیری فعالیتهای نمایشی، یکی از الزامات بازگشایی استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت صندلیها تعیین شد. با توجه به اینکه این قید یکی از مهمترین چالشهای گروههای نمایشی و مدیران تماشاخانهها برای ازسرگیری فعالیتها بود، ادارهکل هنرهای نمایشی از زمان اعلام شیوهنامههای بازگشایی به دنبال راهکاری برای جبران این موضوع برآمد. پس از برگزاری جلسات متعدد، با حمایت و همراهی معاون محترم امور هنری و تصویب و ابلاغ بودجهای مستقل، امکان رسیدن به برنامهای برای رفع خلاء موجود مبنی بر عدم استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالنهای نمایشی فراهم آمد. این برنامه مبتنی بر دو بخش و با در نظر گرفتن تفاوتهای موجود در شرایط اجرای آثار نمایشی در تهران و سایر شهرها تنظیم شده است که شرح آن در زیر میآید:
الف: در تهران:
الف/۱: ادارهکل هنرهای نمایشی بر مبنای قیمت بلیت ۳۰,۰۰۰ تومان و براساس تعداد بلیت فروختهشده برای هر نمایش بین ۵۰ تا ۷۰ درصدِ عددِ به دست آمده، از اثر حمایت میکند.
الف/۲: برنامه حمایتی ادارهکل هنرهای نمایشی در این خصوص مستقل از دیگر حمایتهای این ادارهکل است.
الف/۳: از آن جایی که فرآیند بلیتفروشی براساس شیوهنامههای بهداشتی اعلامشده در شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا صرفاً از طریق سایتهای فروش انجام میگیرد، گزارش سایتهای فروش مبنای تصمیم این ادارهکل خواهد بود. هماهنگی مربوط به این مساله از سوی ادارهکل هنرهای نمایشی با سایتهای فروش بلیت در تهران انجام خواهد گرفت.
ب: در دیگر شهرها:
با توجه به تصمیم معاونت امور هنری مبنیبر انعقاد تفاهمنامههای حمایت از فعالیتهای نمایشی در سال ۹۹، به این تفاهمنامهها مبلغ یک میلیارد تومان صرفاً برای این امر اضافه خواهد شد.
این رقم در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استانها قرار خواهد گرفت تا با نظارت اداراتکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با توجه به فعالیتهای انجامشده و با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۲۰,۰۰۰ تومان (در شهرهای کوچکتر این میانگین با توجه به سابقه قیمت بلیت در یک سال اخیر میتواند کمتر-حداقل ۸۰۰۰ تومان- باشد) از گروههای نمایشی حمایت شود.
در پایان لازم به ذکر است در شرایط فعلی و با توجه به اعتبارات تعیینشده، زمان این حمایت در مرحله اول تا آذرماه در نظر گرفته شده است که در صورت تعیین اعتبار برای ماههای پس از آذر در این خصوص اطلاعرسانی خواهد شد.»
این طرح تا پایان سال ۹۹ در خصوص حمایت از ظرفیت خالی اجرای گروههای تئاتری که در شرایط کرونایی روی صحنه رفتند تا حدی اعمال شد که البته مبالغ در نظر گرفته شده با توجه به هزینههای تولید اثر ناچیز بوده و هست.
تمدید طرح حمایتی ارشاد، تا پایان شهریورماه
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره اینکه آیا این طرح در سال جاری نیز اجرا و از گروههای تئاتر حمایت میشود یا نه، به خبرنگار مهر گفت: طرح حمایت از ۵۰ درصد صندلیهای خالی اجراهای نمایشی با توجه به اینکه بر اساس پروتکلهای بهداشتی اجراهای تئاتری با ۵۰ درصد ظرفیت باید روی صحنه بروند، تا پایان سال ۹۹ انجام شد و آنچه در این خصوص به گروههای تئاتری که آثارشان را اجرا کردند تعهد داشتیم، انجام دادیم.
وی تأکید کرد: طی جمع بندیهایی که انجام دادیم قرار بر این شد که این طرح تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ نیز اجرا شود و منابع مالی مورد نیاز در این خصوص را تأمین کنیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود یادآور شد: این طرح حمایتی در استانها در قالب تفاهمنامه با مدیرکل ارشاد استان و در تهران بر اساس فروش آثار و دستورالعملی که شهریور سال ۹۹ منتشر کردیم اجرا میشود.
سینماپرس: همزمان با انتخاب «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی برای رقابت در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پوستر بینالمللی این فیلم منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، پوستر بینالمللی فیلم سینمایی «شهربانو» با نام انگلیسی «Lady of the City» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیهکنندگی پگاه احمدی که به بخش مسابقه بین الملل (سینمای سعادت) سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر راه یافته است، منتشر شد.
مریم بحرالعلومی پیش از این سیمرغ بهترین کارگردانی بخش جلوهگاه شرق سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را برای اولین فیلم خود «پاسیو» دریافت کرده است و این دومین حضور رقابتی این کارگردان در جشنواره جهانی فیلم فجر به شمار میرود.
بحرالعلومی به جای خلاصه داستان «شهربانو» نوشته است: «یکی از بدترین مجازاتها اینه که وسط یه اشتباهِ ناخواسته یا خواستهای اشتباه، خودت رو حبس کنی تا ابد… جوری که انگار، نه راه پس داری نه راه پیش. نه جایِ موندن و نه جونِ رفتن!»
پوستر بینالمللی «شهربانو» را روژان ایرجی طراحی کرده و پخش جهانی این فیلم بر عهده ثمین مهاجرانی (کمپانی مارون فیلم) است.
فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولیزادگان، علی کیان ارثی، ترنم کاظمی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری و صدای افتخاری مه لقا باقری نقشآفرینان «شهربانو» هستند.
عوامل سازنده این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: مریم بحرالعلومی، نویسنده: پژمان تیمورتاش، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، مدیر صدابرداری: علی کیان ارثی، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوینژاد، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: فرحناز نادری، طراح گریم: امید گلزاده، تدوین: سینا گنجوی، آهنگساز: امیریل ارجمند، تصحیح رنگ: سامان مجدوفایی، عکاس: پویان بحق، تصویر پشت صحنه: علی یعقوبی، مشاور رسانهای: مریم قربانینیا، برنامهریز: حبیب قلیزاده، دستیار اول کارگردان: مجید مافی، منشی صحنه: فرشته حجازی، دستیار دوم کارگردان: افشین اصلانی، مدیر تدارکات: حسین میرزامحمدی، مدیر تولید: روحاله مهاجری، سرمایهگذاران: مریم بحرالعلومی و بنیاد سینمایی فارابی، تهیهکننده: پگاه احمدی، مجری طرح: مریم بحرالعلومی.
سینماپرس: مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو بعد از طی دوره بیماری کرونا در صحت و سلامت به برنامه «گلبانگ» رادیو ایران بازگشت.
به گزارش سینماپرس، چندی پیش مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه «گلبانگ» دچار بیماری کرونا شد اما وی پس از طی دوره بیماری در صحت و سلامت به رادیو بازگشته است.
برنامه «گلبانگ» مثل گذشته از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵ به تهیه کنندگی ندا حاجی اسماعیلی، اجرای مریم نشیبا و صدابرداری شیما اهدایی وند از رادیو ایران پخش می شود.
یک کارشناس صنایعدستی با اشاره به جای خالی موزه صنایعدستی در میان موزههای کشور، معتقد است که با وجود این قابلیت ارزشمند، کشور ما از داشتن چنین موزهای محروم است. آن هم در کشوری که یکی از افتخاراتش همواره غنای محصولات هنری و فرهنگی بهویژه صنایع دستی است.
سینماپرس: بازیگر سرشناس انگلیسیبا انتشار پیامی خواستار توقف وحشیگری و خونریزی در فلسطین شد.
به گزارش سینماپرس، ادریس البا بازیگر سرشناس با انتشار پیامی اعلام کرد رنج این همه آدم بیگناه که دارند کشته میشوند موجب انتشار پیامش شده است.
بازیگر سریال «لوتر» جدیدترین بازیگری است که در روزهای اخیر از فلسطینیهای بیگناهی که در غزه کشته میشوند دفاع کرده است.
وی دیرور در اینستاگرام از قدرتهای جهانی خواست پیش از اینکه آدمهای بیشتری جانشان را از دست بدهند وارد عمل شوند.
البا نوشت: جانهای زیادی همین حالا دارد از دست میرود؛ هرچند درست در برابر چشمان ما اتفاق نمیافتد.
وی در ادامه افزوده است: این وحشیگری و خونریزی است که باعث شده ابراز نگرانی کنم. این باید متوقف شود، لازم است پیش از آنکه افراد بیشتری کشته شوند دیگران وارد عمل شوند.
این بازیگر در ادامه پیامش نوشته: میدانیم قدرت مردم میتواند تغییر ایجاد کند و ما باید به نام صلح اعتراض کنیم، به نام آنهایی که جانشان را از دست دادهاند. خونریزی در فلسطین را تمام کنید.
حمله رژیم صهیونیستی به فلسطینیان غزه تاکنون حدود ۲۰۰ نفر کشته برجای گذاشته که از این میان ۵۲ تن کودک بودند.
پیش از این چهرههای سرشناس دیگری نیز از مردم فلسطین حمایت کردند که مارک رافلو، سوزان ساراندون و وایولا دیویس از جمله آنها بودند.
سینماپرس: محمودرضا تخشید تهیهکننده سریال «احضار» در پاسخ به واکنشهای انتقادی نسبت به این مجموعه تلویزیونی، تأکید کرد این سریال گامی رو به جلو در کارنامه علیرضا افخمی محسوب میشود.
به گزارش سینماپرس، سریال «احضار» از قبل از پخش، ابتدای پخش و تا همین آخرین قسمتی که از آن روی آنتن رفت با حاشیهها و واکنشهای مختلفی مواجه شد و مخاطب را به چه موافقت و چه مخالفت درگیر خود کرد. در ابتدای پخش البته بخش اعظم این واکنشها انتقادی بود و با این حال مخالفان و موافقان این سریال را دنبال میکردند تا ببینند علیرضا افخمی کارگردانی که بیش از یک دهه با عنوان خالق و صاحب امتیاز برند سریالهای ماورایی شناخته شده و فعالیت داشته است این بار چه ارمغانی برای مخاطبانش آورده است.
یک ویژگی سریالهای ماورایی پرداختن آنها به ماجراهایی است که شاید کمتر ارتباطی با جسم و ماده و اتفاقات زمینی دارد، از روح و شیطان گرفته تا چشم برزخی و دنیای پس از مرگ و برزخ و افخمی این بار هم به سبک قصههای همیشگیاش شیطان را وارد قصههای خود کرد. شیطانی که این بار با موقعیت جلسات احضار روح به میان انسانها دعوت شد و آنچنان که نام سریال ابتدا «دعوت نحس» انتخاب شده بود این پدیده سوژه سریال قرار گرفت. سوژهای که طبیعتاً هم جذاب است هم در خیل قصههای آپارتمانی و بی مساله، حرف و دغدغه دارد.
با این حال نحوه پرداخت به این سوژه همواره در بحثها و نقدهای رسانهای و حتی در میان نظرات مخاطبان مورد بحث و چالش قرار گرفت. از شوخی با نحوه تصویر کردن روح کامرانی تا جلسات احضار و ویژگیهای این شیطان و حتی بحث و مقایسه این سریال با دیگر آثار علیرضا افخمی.
مجال اندکی پیش آمد تا با محمودرضا تخشید تهیهکننده «احضار» گفتگویی داشته باشیم و او از کیفیت این مجموعه و همچنین نقدها و شوخیهایی که با آن شد و همچنین تلاشی که در این سریال برای مقابله با محافل احضار روح صورت گرفت، بگوید.
این گفتگو را در زیر میخوانید:
* جناب تخشید تقریباً اولین بار است که پخش قسمت آخر سریالی به ویژه در باکس مناسبتی رمضان با یک هفته تاخیر روی آنتن میرود و البته با توجه به نکاتی که آقای افخمی در قالب یک ویدئو بیان کرد ظاهراً با مشکلات فراوانی از جمله ابتلا به کرونای بازیگران مواجه شدید. کمی درباره این فرایند و چالشها توضیح میدهید؟
البته بازیگران این سریال اخیراً مبتلا به کرونا نشدند و پیش تر مبتلا شده بودند اما طی ۲ ماه اخیر مشکلات فراوانی از قبیل همین ابتلای بازیگران اصلی رخ داد که فرایند تولید را با کندی مواجه کرد. با کرونا گرفتن یک بازیگر نقش اصلی علاوه بر قرنطینه رفتن او باید لوکیشنها و سکانسها را جا به جا میکردیم و اینها ریتم تولید را کند میکرد. این مسائل در طول کار به وجود آمد و طی ۲ ماه اخیر با این چالشها مواجه شدیم.
ما به اقتضای سکانسهایی که روح حضور داشت از یک هشدار «مثبت ۱۴» هم استفاده میکردیم اما این هشدار به این معنا نبود که ما میخواهیم بگوییم این سکانس لزوماً ترسناک است * در طول پخش سریال مخاطب با یک ابهام و علامت سوال مواجه شد که این سریال قرار است ژانر ترسناک و ملتهب باشد یا اثری ماورایی و معنوی؟
این سریال اثری ماورایی درباره روح و احضار روح بوده است و ما با این سوژه خواستیم به مکانهایی بپردازیم که در آنها احضار روح میشود و بگوییم این مکانها از زمینه لازم برای شکلگیری وسوسههای شیطانی برخوردارند. اینها را با حضور خود شیطان نمایش دادیم و منظور این نیست که هر کسی به این مکانها برود لزوماً یک شیطان خواهد دید. منظور ما این است که کسی که احضار روح میکند و چهار تا حرف هم درباره دوست و آشنا و زندگی فرد میزند این میتواند زمینهای فراهم کند برای پشتهماندازیها، دروغها و… در نتیجه کدورتها و اختلافاتی را ایجاد کند و باعث برهم خوردن روابط خانوادگی و دعوا و درگیری شود و خیلی از بحرانهایی را در بر داشته باشد که ریشهاش وسوسههای شیطانی است.
از طرف دیگر ما به اقتضای سکانسهایی که روح حضور داشت از یک هشدار «مثبت ۱۴» هم استفاده میکردیم اما این هشدار به این معنا نبود که ما میخواهیم بگوییم این سکانس لزوماً ترسناک است بلکه پرداختن به موضوع روح این فضا را ایجاب میکرد که به مخاطب هشدار دهیم اگر لازم میداند اجازه ندهد کودکان به این صحبتها گوش دهند و در نتیجه در سکانسهایی که گفتگوی سادهای هم با بازیگر نقش روح صورت میگیرد آن علامت «مثبت ۱۴» ثبت میشد.
* یعنی برای این نبود که بگویید این صحنهها ترسناک است؟
ممکن بود در یک صحنههایی به اقتضای روح ترسناک هم بشود اما خود ما این علامت را لزوماً برای فقط صحنه ترسناک نمیزدیم یک مثال بزنم خیلی از فیلمها و مستندهای غربی در گوشه آن ممکن است علامت مثبت ۱۷ داشته باشد اما ترسناک نیست ولی مثلاً چون موضوع آن درباره مواد مخدر است به بیننده هشدار میدهند و ارتباطی با ترس ندارد.
* پس چرا زمینهسازی خود سریال و حتی تیزر ابتدایی برای نمایش نوعی ژانر ترسناک بود؟
ما دو یا سه صحنه ویژه درباره این موضوع داشتیم و مخاطب پیش داوری کرد که سریال قرار است ترسناک باشد و البته تیزر ما هم در این پیش داوری موثر بود. بنابراین بلافاصله تیزر دومی ساختیم و این فضای ترسناک را از آن حذف کردیم. تیزر دوم کاملاً از آن فضاسازی ترسناک فاصله دارد چون خودمان حس کردیم تیزر اول دارد مردم را به اشتباه میاندازد و خودمان هم نمیخواستیم فضا را ترسناک کنیم. موضوع درباره روح و احضار روح بود و فقط «مثبت ۱۴» میزدیم تا خانوادهها بدانند این موضوع خاص است و ممکن است حالت التهاب و ترس پیدا کند. پس هدفمان ترس نبود که الان یک عده میگویند پس چرا ما نترسیدیم؟ مثل این است که فیلمی درباره مواد مخدر ببینید و بگویید چرا من نترسیدم.
* قصد ترس نداشتید اما در عین حال گاهی از نشانههای ژانر ترس هم بهره گرفتید.
به هر حال وقتی میخواهید روح احضار کنید نمیتوانید خیلی ساده مراسم را برگزار کنید. اگر روح خیلی ساده بیاید و برود شما گلایه میکنید که تماشای روح نمیتواند اینقدر ساده اتفاق بیفتد. منتها ما وارد ژانر ترسناک نشدیم ولی چون موضوع درباره ارواح بود از هشدار سنی استفاده میکردیم و به هر حال همین موضوع با خودش ترس و واهمه هم دارد.
* به نظر من بیشتر این صحنهها شبیه کمدی شده بود.
اتفاقاً خود ما یک جاهایی عمداً صحنهها را کمدی کرده بودیم… م.
* صحنهای که مثلاً افسانه چهره آزاد بازیگری که روح را احضار میکند در رختخواب پلک چشم میبیند و از آن میترسد…
در صحنهای که پلک دیده میشود نه! ولی در بخشهایی میخواستیم کمدی باشد. مثل صحنههایی که این روح کرونا را تشخیص میدهد و یا میگفت در آیینه تو را نمیبینم و بعد میخندید و میرفت. خانم چهره آزاد هم بازیگری شیرین است و اصلاً او را انتخاب کردیم چون خواستیم صحنههای احضار روح را تلطیف کرده و سریال را از حالت ترس صرف خارج کنیم و همه اینها به عمد بوده است.
* چرا قصه اینقدر دیر شروع شد و حتی در قسمت یکی مانده به آخر به اتفاقات شیطانی ماجرا پی بردند؟
اتفاقاً داستان با ریتم خیلی خوبی شروع شد، گم شدن چند دختر در جنگل، مرگ کامرانی، مراجعه به مینو برای احضار روح، مواجهه با روح کامرانی و… به همین ترتیب داستان با نظم و تعلیق خوب بیان میشود و در جای مناسب بیننده را درگیر این موضوع میکند که انگار این روح کامرانی نیست و در ادامه پی به ماهیت واقعی او میبرد. به نظر من تعجیل بیننده برای آنکه قصه را زودتر بیان کنیم ناشی از تعلیق کار است که بیننده گرفتار آن شده و میخواهد زودتر پایان کار را بداند. موضوعی که در «او یک فرشته بود» هم رعایت شده بود و ما در آن سریال هم در قسمتهای پایانی به شیطان بودن خانم بهاره افشاری بازیگر نقش شیطان پی میبردیم.
* آقای افخمی آن سریال را حدود ۲ دهه پیش ساخته است این سریال نباید از آن مجموعه جلوتر باشد؟
من میگویم جلوتر است. در آن سریال تعداد محدودی شخصیت یک قصه را روایت میکردند و در این سریال ما با شخصیتهای متعدد رو به رو هستیم که نویسنده داستان منسجم و پر تعلیقی را از آنها روایت میکند.
* ولی آن سریالها در زمان خودشان از طرف مخاطب خیلی جدی گرفته شدند اما این سریال با بازخوردهای طنز و شوخیهای زیادی مواجه شد.
این سریال خیلی جدی است، من تعجب میکنم اینطور میگویید اما شاید بیننده انتظار داشت به طور مثال وقتی به دفتر مینو میرود بترسد و شوخی میکرد که این روح را دیده است اما چرا نترسیده است که من گفتم اساساً هدف ما آن نبود.
* فکر میکنم بخشی به عقبه خود آقای علیرضا افخمی برمیگردد که یک دهه درباره سریالهای ماورایی یا فیلمنامه نوشته و یا کارگردانی کرده است و حالا مخاطب انتظار بالاتری از ایشان داشت؟
خیر به نظرم اینگونه نیست. چرا میگویید که این سریال در مقایسه با سریالهایی مثل «او یک فرشته بود» عقبتر است؟ «احضار» داستانی جدید در فضایی جدید است و اتفاقاتی که برای مائده و روح کامرانی رخ میدهد به اندازه یک سر سوزن مشابهتی با داستانهای قبلی ندارد. در این سریال هم مخاطب دائم در حال حدس زدن بود یکی میگفت روح خبیث است، یک فکر میکرد روح خود کامرانی است، یکی حدس میزد جن باشد و داستان با رعایت ابعاد دراماتیک به دقت جلو رفت، بیننده را درگیر کرد و حرف خود را درباره روح، احضار روح و مسائل و مشکلات پیرامون آن بیان کرد. تا آخرین روز ما نظرات مردمی پیرامون سریال را رصد کردیم پس داستان درست تعریف شد و جلو رفت. حتی به نظرم این سریال به لحاظ نگارش و تولید نسبت به کارهای ماورایی قبلی سختتر بود.
* بالاخره مخاطب متوجه میشود که با منطق صداوسیما و تلویزیون احضار روح کار درستی نیست پس میتواند به منفی بودن این شخصیت پی ببرد.
پس ما توانستیم مخاطبی را که این موضوع را میداند ۲۶ قسمت با تعلیق خیلی جدی به دنبال خود بکشانیم. و مخاطب را برای دیدن این سوژه تا ۲۶ قسمت جذب و حفظ کردیم. قسمتهایی داشتیم که حتی بیننده بد و بیراه میگفت که چرا در لحظه حساس به پایان رسید، اینها یعنی قصه به خوبی بیان شده است.
* و هیچکس از کیفیت سریال ناراضی نبود؟
من نمیگویم این سریال صددرصد راضیکننده بود مگر میشود چنین کاری را پیدا کرد. همه کارهایی که پخش میشود ایرادهایی هم دارد حتی بهترین کارهای دنیا هم ایراد دارد پس منتقدانی که بهترین آثار خارجی را نقد میکنند اگر ایراد نداشته باشد چطور نقد میکنند.
حرفهای به این مهمی در این سریال بیان شد شما سریالهای دیگر را نگاه کنید و ببینید آیا یک دهم چنین سخنانی را بیان میکنند، این حرف با روایتی جذاب و تعلیقدار هم بیان شد که بفهمید در دفاتر احضار روح چه کلاهبرداریهایی انجام میگیرد * البته منظور رضایت صددرصدی و مقایسه با خارجیها نیست بلکه منظور اثری در سطح استاندارد آثار پیشین آقای افخمی است.
من میگویم از همان آثار خیلی جلوتر بوده است. داستانهای شخصیتهای متعدد سریال همه با یک انسجام به پیش رفت و مخاطب جذب شد و انشاءالله به خوبی هم قصه به پایان میرسد. نظرات مخاطب هم درباره سریال روز به روز بهتر میشد چون در روایت قصه ما فرود نبود بلکه روند سریال اوج داشت. این را هم بگویم خود من خیلی از نکاتی را که در این سریال بیان شد نمیدانستم. آیا شما میدانستید احضار روح حرام است؟ یا میدانستید در جلسات احضار روح ممکن است با جن مواجه شوید و با فریبکاری پیش رود.
۹۰ درصد مردم اینها را نمیدانند و به این موضوعات اشراف پیدا کردند و امیدواریم دیگر چشم و گوش بسته سراغ این محافلی که میتواند برای زندگی آنها مشکلات ایجاد کنند نروند. حرفهای به این مهمی در این سریال بیان شد شما سریالهای دیگر را نگاه کنید و ببینید آیا یک دهم چنین سخنانی را بیان میکنند، این حرف با روایتی جذاب و تعلیقدار هم بیان شد که بفهمید در دفاتر احضار روح چه کلاهبرداریهایی انجام میگیرد و چه اتفاقاتی رخ میدهد و آنچه که شما میخواهید ممکن است نباشد و شما را فریب میدهند. اینها در سطح رو و آشکار کار بیان شد و در سطحی عمیقتر، سریال «احضار» به شیطان و نفوذ آرام، بی سروصدا و فریبکارانه او در ذهن و روح و زندگی مردم پرداخت و به مردم هشدار داد که بیشتر مراقب خود و زندگی خود باشند.
* ممکن است با دیدن این سریال برای بیننده این کنجکاوی هم به وجود بیاید که حتی با جن مواجه شود ولی باز هم بخواهد به سؤالاتش برسد؟
این مشکل خودشان است و البته باید بدانند که با رفتن به چنین مکانهایی همین مشکلاتی که نشان دادیم به وجود میآید. ممکن است دروغ بشنوند، دو بهم زنی رخ دهد و ما همه این هشدارها را دادیم. هشدارهایی که با انسجام داستانی و روایی و جذاب بیان شد و اگر برخی همین مسیر را ادامه دهند ما مقصر نیستیم. ما همه این موارد را با تحقیق پیش بردیم در بخشی از سریال بازیگر، تفسیر المیزان را باز میکند و مشخص میکند کار براساس تحقیق و کتب تفسیر پیش رفته است. اگر بخواهید در یک کار تحقیقی، داستان را وارد کنید خیلی سختی دارد. خیلیها به این مضامین ورود پیدا میکنند و کار شعاری میشود و حرفشان الکن یا ناتمام میماند؛ اینها را هم باید در یک کار در نظر گرفت.
* غیر از تحقیقات قرآنی، تحقیقی هم در جامعه داشتید که این موضوع و رفتن سراغ این افراد برای احضار جن و روح چقدر مبتلابه جامعه است؟
یکی از دوستانی که در این زمینه تحقیق داشت میگفت در جامعه تا ۷۰ درصد درگیر این موضوعات میشوند که از فالگیری و فال بینی و دعا گرفتن تا احضار روح و جن و اینها وجود دارد و حتی رفتن سراغ کسانی که در حوزه عرفانهای کاذب فعالیت دارند را در برمیگیرد.