X

بایگانی خرداد 8, 1400

دفتر سینمایی

پوستر جشنواره «نوستالژیا» منتشر شد/ نماد جشنواره سوژه اصلی طراحی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «نوستالژیا»، پوستر دومین جشنواره فیلم «نوستالژیا» که از ۳۰ شهریور تا اول مهرماه ۱۴۰۰ به دبیری محمد قانع‌فرد در میلان ایتالیا برگزار می‌شود، رونمایی و منتشر شد.

پوستر این رویداد، توسط میدیا کیاست که مدیریت هنری جشنواره «نوستالژیا» را نیز برعهده دارد، طراحی شده است.

میدیا کیاست درباره این پوستر و ویژگی‌های بصری آن گفت: در زندگی «طلوع» همیشه معنای کثیری از احساسات را به دوش می‌کشد که با هر ذهنیتی می‌شود برداشت و تعبیر متفاوتی از آن را در حافظه ثبت کرد. تصویر نور در تاریکی به عنوان عنصری معنا بخش در اتفاق این رخداد، سوژه اصلی طراحی پوستر جشنواره فیلم «نوستالژیا» بود.

وی بیان کرد: تصویر تابش نور مجازی به نماد جشنواره در محیط خلأ نرم افزاری، تصاویر ویژه را برایم خلق کرد که تصمیم گرفتم با اقتباس از لوگوموشن های ابتدای فیلم‌های کلاسیکی که دیده‌ایم، نماد جشنواره را سوژه اصلی طراحی قرار دهم.

کیاست در پایان یادآور شد: پوستر جشنواره‌های فیلم بین المللی معمولاً مینیمال، تک سوژه محور و معرف آیکون آن جشنواره و حتی گویای تم آنها است. امیدوارم که جشنواره بین المللی فیلم‌های ایرانی «نوستالژیا» میلان ایتالیا به نوبه خود تابش روشنی برای فیلم‌های ایرانی در سطوح بین المللی باشد.

جشنواره فیلم «نوستالژیا» شامل سه بخش فیلمنامه، فیلم بلند و فیلم کوتاه است که بخش فیلم کوتاه نیز شامل ۲ بخش رقابتی و غیررقابتی است. در دومین دوره این جشنواره، ۱۴۷۲ اثر شامل فیلمنامه و فیلم کوتاه و بلند داستانی به دبیرخانه ارسال شد که از بین آنها، ۳ فیلمنامه، ۷ فیلم سینمایی و ۴۵ فیلم کوتاه انتخاب شده‌اند.

جشنواره فیلم «نوستالژیا»، اولین جشنواره فیلم‌های ایرانی در ایتالیا است که با هدف ایجاد فضای نوستالژیک برای ایرانیان شمال ایتالیا و ارائه بخشی از فرهنگ و هنر ایران به ایتالیایی‌ها راه اندازی شده است و در ۲ بخش رقابتی کوتاه و بلند، به دبیری محمد قانع فرد برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناگفته های زهرای سریال بوتیمار/ برای اولین بار نقش همسر مدافع حرم را بازی کردم


زهرا کوهی بازیگر نقش زهرا در بوتیمار از مثبت نگر بودن شخصیت زهرا و نگاه خوب او به زندگی گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲ جایزه بین المللی برای «ما که هستیم؟» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی بلند «ما که هستیم؟» به نویسندگی و کارگردانی ابوالحسن کیوان، ۲ جایزه اصلی بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری برای فیلمبرداری محمدرضا سجادیان را در اولین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «کانادایین سینماتوگرافی اواردز» در تورنتوی کانادا از آن خود کرد.

«ما که هستیم؟» با سوژه و دغدغه اجتماعی در جشنواره «کانادایین سینماتوگرافی اواردز» با صدها فیلم‌ از کشورهای مختلف جهان به رقابت پرداخت و سرانجام عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری را، در این جشنواره به دست آورد.

این فیلم سال قبل نیز ۲ جایزه بهترین فیلم و یک جایزه بهترین تهیه‌کنندگی سه جشنواره جهانی در آمریکا، فرانسه و هلند را نیز کسب کرده بود.

هم‌اکنون «ما که هستیم؟» در چندین جشنواره معتبر بین المللی از جمله پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم هوستون آمریکا پذیرفته شده که نتایج آن‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

در خلاصه داستان «ما که هستیم؟» آمده است: «بهرام فرصت زندگی با دختر مورد علاقه‌اش را به خاطر مهاجرت دختر از دست می‌دهد. بعد پی می‌برد پدر و مادرش آنهایی نیستند که او را بزرگ کرده‌اند. زندگی او از این به بعد دستخوش چالشی عمیق می‌شود. او از این پس در جست و جوی یافتن پاسخی مناسب برای بحران هویتی خویش است. بحرانی که زندگی او را به هم ریخته و پرسشی که از دل این فروپاشی هویتی برآمده است: من که هستم؟ و پرسشی از آن مهم‌تر: ما که هستیم؟»

برای روایت داستانی فیلم، زبانی نمادین به کار گرفته شده است. با این شیوه از بیان، علاوه بر لایه روایی شخصیت داستان فیلم، لایه‌های پنهان این نمادها، بحران عمیق هویتی ما را روایت می‌کنند.

گروه بازیگران این فیلم را افشین نخعی، محمدرضا برزگر، مهدی‌ خان‌احمدی، رایا نصیری، نینا برزگر، الهه پوررستمی، معصومه دشتی، شیما الله ‌بیگی، آزاد پارسایی نژاد، مهدی ضیغمی مقدم، منصور زارع، معصومه زاهدی، هانی نیکو پیام، حسین برزگر، علی میرزایی، عرشیا باقری، محمد طاها نوری و هنرمند خردسال تلما رفعت خواه تشکیل می‌دهند.

سایر عوامل اصلی «ما که هستیم؟» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: محمدرضا سجادیان، مدیر صدابرداری: میثم حسنلو، موسیقی: نینا برزگر، مدیر تولید: نریمان اقبالی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: بهارک فرامرزی، مشاور فرهنگی: سلمان فرخنده، مدیر تبلیغات و رسانه‌: فرنوش آباء، دستیار دوم کارگردان: محمد عزیزی، خاطره فخرآبادی، منشی صحنه: سحر عقیقی، مدیر تدارکات: علی رفعت‌خواه، گریم: الهه عالی حسینی، دستیار گریم: رضا سالاری، لباس: سارا ولی‌پور، عکس: الهه حسینی.

این جشنواره بین‌المللی هرسال با هدف کمک به هنر و صنعت فیلمسازی و سینماگران مستقل دنیا در شهر تورنتو کانادا برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

جشنواره جهانی فیلم فجر از امروز ۵ خردادماه به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند؛ جشنواره‌ای که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا وقفه‌ای یک ساله در برگزاری آن پیش آمد تا برای نخستین بار در طول ادوار گذشته، استمرار آن دچار اختلال شود.

از امروز چهارشنبه ۵ خردادماه و به مدت ۸ روز پردیس سینمایی چارسو، سینما آزادی و سینما کانون میزبان برنامه اکران فیلم‌های حاضر در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر خواهند بود.

فیلم روز؛ صحنه‌زنی

کارش در سینمای بلند را با ساخت «بی‌نامی» آغاز کرد، کارگردان جوانی که در اولین گام ورودش به عرصه سینما اما اقبالی از فیلمش نشد تا در نهایت «بی نامی» با فروشی اندک، از پرده سینما کنار برود. فیلمی که مجید رضابالا را به عنوان تهیه کننده در ترکیب خود داشت؛ تهیه کننده پیشکسوتی که سابقه حضورش در سینما با شکست مطلق «بی نامی» محل بحث شد تا زخم نقدها را به جان بخرد.

علیرضا صمدی هرچند در «بی نامی» نتوانست فاتح گیشه‌ها باشد اما نوع متفاوت کارگردانی‌اش در این اثر مجید رضا بالا را بر آن داشت تا روند همکاری‌اش را با این کارگردان جوان ادامه بدهد و این بار در «صحنه زنی» تهیه کنندگی را بر عهده بگیرد.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

داستان «صحنه زنی» اما به جشنواره ملی فیلم فجر باز می‌گردد؛ فیلمی که متقاضی حضور در این رویداد ملی شد اما سرانجام در لیست نهایی آثار دوره سی و نهم قرار نگرفت تا آغاز انتقادهای علیرضا صمدی به این جشنواره باشد؛ صحبت‌های اعتراضی علیرضا صمدی به این تصمیم اما کلیدواژه‌ای پر ابهام داشت. او از «توقیف» این فیلم سخن گفت تا به همراه صاحبان چند فیلم دیگر این بار فهرستی بلند بالا از توقیفی‌ها تشکیل دهند؛ ماجرایی که البته خیلی زود دبیر دوره سی و هشتم نسبت به آن واکنش نشان داد و عنوان کرد به جز فیلم «قاتل و وحشی» هیچ فیلمی دچار توقیف نشده است.

«صحنه زنی» اما امروز در جشنواره سی و هشتم جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید تا پایانی بر حاشیه‌های آن باشد؛ فیلمی که بهرام افشاری نقش اصلی آن را ایفا می‌کند و داستانی تازه در دل خود دارد.

این فیلم درباره یک باند سه چهار نفره است که یک شبکه خلاف دارند و کارشان این است که صحنه‌های جعلی تصادف را می‌سازند و از بیمه پول می‌گیرند.

چهره روز؛ رضا میرکریمی

«برای من بسیار مهم است که بتوانم فیلم بسازم. در حال حاضر احساس افسردگی عجیبی دارم از اینکه از کار اصلی ام جدا افتاده‌ام. البته از حضور جوانان با فیلم‌هایشان در جشنواره و تماشای فیلم‌های آنها توسط دیگران خوشحال می‌شوم اما احساس آنها برای من غبطه برانگیز است از همین رو ترجیح می‌دهم به عنوان یک فیلمساز در جشنواره حضور داشته باشم تا یک مدیر. ولی دبیری یک تکلیف اجتماعی و عمومی است که با کمال میل حاضرم آن را انجام دهم به شرطی که به اهداف سینمایی من هم آسیبی نزند.»؛ این بخشی از صحبت‌های رضا میرکریمی در گفتگو با خبرگزاری مهر در سال ۹۷ در خلال برگزاری جشنواره سی و هفتم جهانی فیلم فجر است؛ کارگردانی که ۴ سال دبیری این رویداد سینمایی را به عهده داشت اما سرانجام آن را به محمدمهدی عسگرپور تحویل داد که در آن زمان البته برای خبرنگاران غیرمنتظره بود. هرچند میرکریمی سهمی عمده در سر و شکل دادن به جشنواره جهانی داشت اما هرگز از گزند انتقادات در طول مسئولیتش در امان نماند که برخی از این نقدها به‌جا بود.

کارگردانی که حالا گویی در پی رفع همان «افسردگی» است و حالا سعی دارد با ساخت «نگهبان شب» از پس آن برآید.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

میرکریمی اما باز هم با جشنواره جهانی فجر همراه است این بار اما در قالب تدریس در یکی از کارگاه‌های جشنواره.

میرکریمی حالا در نخستین روز جشنواره اولین کارگاه این رویداد را رقم می‌زند و به انتقال تجربه‌های خود در زمینه فیلمسازی بپردازد. این کارگاه امشب در بسترهای مجازی پخش می‌شود، روز بعد فیلم مسترکلاس میرکریمی هم قرار است در پردیس سینمایی چارسو برای اعضای باشگاه مخاطبان به نمایش درآید.

نکته روز؛ دومین «فجر» در سایه کرونا

سایه «چالش کرونا و برگزاری جشنواره‌های سینمایی»، حالا بیش از یک سال است که بر سر سینمای ایران سنگینی می‌کند. معتبرترین رویداد سینمایی ایران یعنی جشنواره «فجر»، حالا برای دومین بار و در قالبی متفاوت برای رویارویی با این چالش دورخیز کرده است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که طبق تقویم باید در بهار سال ۹۹ برگزار می‌شد؛ درست در روزهای اوج قدرت‌نمایی کرونا، اولین رویداد سینمایی در ایران بود که ناگزیر تن به تعطیلی داد و برگزاری آن به «آینده» موکول شد. در آن شرایط تصور اینکه می‌توان جشنواره را در سایه تهدید کرونا برگزار کرد، بسیار دور از ذهن بود اما در ماه‌های بعد و با برگزاری جشنواره‌های «فیلم کودک»، «فیلم کوتاه تهران»، «سینماحقیقت» و سرانجام «جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر»، سینمای ایران آنقدر آزمون و خطا کرد تا در بهار ۱۴۰۰ با خیال آسوده‌تر برای «فجر جهانی» دورخیز کند.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

این روزها سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی کلید می‌خورد که به رغم آزمون و خطای صورت گرفته، برگزاری جشنواره در سایه کرونا، هنوز منتقدان جدی دارد و از چند هفته پیش که برگزاری این رویداد به‌صورت جدی در دستورکار مدیران سینمایی قرار گرفت، منتقدان نیز دست به کار شدند با طرح یک ابهام مشخص؛ «تجمع در سایه کرونا خطرناک است؛ برگزار جشنواره به چه قیمتی؟»

عبور از این ابهام که همچنان هم دغدغه اصلی مسئولان جشنواره جهانی فیلم فجر است، بزرگ‌ترین چالش پیش روی برگزارکنندگان جشنواره به‌ویژه محمدمهدی عسگرپور در مقام دبیر است. جشنواره جهانی هرچند بخش‌های اصلی خود را به‌صورت مجازی پیگیری می‌کند اما میزبانی از علاقمندان به تماشای فیلم در سالن سینما، در دستور کار این جشنواره قرار دارد و قرار است با افزایش ظرفیت میزبانی، ضمن رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها، سه سینمای چارسو، آزادی و کانون، میزبان این رویداد باشد.

وزارت بهداشت که در فرآیند برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر در بهمن‌ماه سال گذشته، نظارتی جدی بر رعایت پروتکل‌های کرونایی داشت و حتی کارشان به طرح گلایه و کنایه‌های رسانه‌ای هم رسید، این بار همراهی هم‌دلانه‌تری با «فجر» داشته است. کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با حضور در ستاد جشنواره فجر جهانی، از لزوم زنده نگه داشتن رویدادهای سینمایی گفت و همین دیدار و تعامل می‌تواند تبدیل به پشتوانه‌ای برای برگزاری بی‌حاشیه جشنواره سی‌وهشتم در زمینه نگرانی‌های کرونایی شود.

اما همچنان سایه تهدید این ویروس شوم، بر سر «فجر جهانی» سنگینی می‌کند؛ آیا این جشنواره هم بدون حاشیه و نگرانی به سرانجام خواهد رسید؟

پیشنهاد ویژه؛ آن سوی آتش

«کلاسیک‌های مرمت شده» عنوان بخشی است که حالا از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره جهانی فیلم فجر برای سینمادوستان و فیلم‌بین‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود، امسال این بخش اما تفاوتی ویژه با دوره‌های پیشین دارد. در جشنواره سی و هشتم این بار قرار است علاوه بر فیلم‌های ایرانی، چند فیلم از سینمای جهان هم به نمایش دربیاید.

در میان فیلم‌های ایرانی اما آثاری از کارگردانان مطرح به چشم می‌خورد.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

کیانوش عیاری از آن دسته از افرادی است که هم طعم تکریم را چشیده، هم طعم تنبیه را. گاه آثارش در صدر نشسته و گاه به محاق توقیف رفته است.

نسخه مرمت شده «آن سوی آتش» که جزو نخستین ساخته‌های اوست در اولین روز جشنواره به نمایش درمی‌آید تا افتتاحی برای جشنواره جهانی فیلم فجر باشد. این فیلم محصول سال ۶۶ است.

فیلم «آن سوی آتش» داستان نوذر و عبدالحمید دو برادر جنوبی را روایت می‌کند که بر سر سهمی که قرار بوده شرکت نفت بابت تصاحب خانه آنان به ایشان پرداخت کند، رودرروی هم قرار می‌گیرند. در این میان ماجرای علاقه نوذر به آسیه، دختر لال شیرفروش، ابعاد تازه‌ای به قصه می‌بخشد.

خسرو شجاع‌زاده، سیامک اطلسی، مهرداد وفادار، عاطفه رضوی، نعمت‌اله لاریان و پروین سلیمانی بازیگران این فیلم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مُغیسُف» به مراحل نهایی تدوین رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند کوتاه «مُغیسُف» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حدیث جان بزرگی و از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران، مراحل پایانی تدوین را می‌گذراند.

مستند کوتاه «مُغیسُف» (نخل یوسف) برشی کوتاه از زندگی حسن سکنجه ساکن یکی از روستاهای محروم استان هرمزگان است که به فعالیت‌های داوطلبانه محیط زیستی می‌پردازد.

فیلمبرداری این مستند، زمستان سال گذشته انجام شد و به زودی وارد مرحله صداگذاری می‌شود.

برخی عوامل ساخت این مستند تاکنون عبارتند از پژوهش و فیلمنامه: حدیث جان بزرگی، فیلمبردار: امید کریم مقدم، تدوین: سوگل مرادی، صدابردار: امید کریم مقدم، مشاور پروژه: علیرضا احمدی طیفکانی، تهیه‌کننده: حدیث جان‌بزرگی، تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر تهران).

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت کارگردانان دوقلو از «رفقای اورژانسی»/ فیلمی درباره کرونا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حسن صیدخانی یکی از کارگردانان فیلم سینمایی «رفقای اورژانسی» که به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت تولید این پروژه گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور، تولید این فیلم برای ما در اولویت قرار داشت. این فیلم روایتی از بحران کروناست و در برهه همه‌گیری کرونا داستانش روایت می‌شود. از این منظر فیلم برای من در اولویت قرار گرفت، تولید آن را آغاز کردیم و در حال حاضر فضای فیلمبرداری کار مهیا شده است.

وی ادامه داد: بعد از فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» که با موضوع بمباران یک مسابقه فوتبال در ایلام در سال ۶۵ آن را ساختیم، سراغ این فیلم آمده‌ایم و هدفمان هم این است که بتوانیم فیلمی بسازیم که حال مردم را در شرایط کرونایی خوب کند. در خلال داستان هم می‌خواهیم از زحمات کادر درمان سپاسگزاری کنیم.

صیدخانی تأکید کرد: تلاش‌مان این است که این پروژه زودتر به سرانجام برسد و زودتر بتوانیم آن را برای مخاطبان عرضه کنیم.

وی ادامه داد: فیلمبرداری این فیلم در شمال کشور در جریان است و تا اینجای کار میرطاهر مظلومی و نیما شاهرخ‌شاهی بازیگرانی هستند که جلوی دوربین رفته‌اند البته در ادامه بازیگران دیگری هم با پروژه همراه خواهند شد.

این کارگردان درباره شرایط تولید فیلم در وضعیت شیوع کرونا هم گفت: کار حتماً دشواری‌هایی دارد اما نمی‌شود کار فرهنگ و هنر را به‌طور کامل تعطیل کرد. نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا ببینیم چه زمانی کرونا تمام می‌شود. شاید تا چند سال این شرایط ادامه داشته باشد، آیا می‌توان سینما و هنر را تعطیل کرد؟ باید بتوانیم خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم. تلاش ما در تولید این فیلم هم رعایت کامل پروتکل‌ها و ملاحظات بهداشتی است. در این زمینه سخت‌گیری هم می‌کنیم و حتی پزشک سر صحنه فیلمبرداری همواره حضور دارد.

صیدخانی درباره تأثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر هزینه تولید فیلم هم گفت: واقعیت این است که آنقدر اعضای کادر پزشکی خوب و شریف هستند، زمانی که از آن‌ها کمک برای همراهی خواستیم، هیچ درخواست مالی‌ای مطرح نکردند. در حال حاضر مستمر با ما همراه هستند، تست روزانه از عوامل می‌گیرند، نظارت کامل بر قواعد بهداشتی دارند و تذکر می‌دهد. این حضور و همراهی بسیار به ما کمک کرده است.

کارگردان «رفقای اورژانسی» درباره عرضه این فیلم با توجه به تراکم فیلم‌های مانده در صف اکران هم گفت: همان‌طور که اشاره کردم هدف اصلی ما ساخت یک فیلم خوب و مهمتر از آن خوب کردن حال مردم است. اگر دیدیم شرایط اکران فراهم است که چه بهتر، فیلم را روانه پرده می‌کنیم. این هدف اصلی ماست، اما اگر یک درصد شرایط اکران عمومی مهیا نباشد، بلافاصله از ظرفیت وی‌اودی‌ها و فضای مجازی استفاده می‌کنیم.

صیدخانی در پایان درباره تجربه کارگردانی مشترک با برادر دوقلوی خود هم گفت: شکر خدا ما از ابتدا با هم کار می‌کردیم و در این پروژه هم در کنار هم کارگردانی می‌کنیم. همکاری بسیار خوبی هم با هم داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / سومین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر


سینماپرس : سومین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهرام ناظری و یک کنسرت غیرطبیعی


شهرام ناظری ـ خواننده باسابقه کشورمان ـ پس از یک سال و نیم دوری از ایران و صحنه اجرا، شامگاه جمعه ـ هفتم خرداد ماه ـ با خواندن اشعاری از شاعر مورد علاقه‌اش (مولانا) به روی صحنه کنسرتی آنلاین رفت؛ کنسرتی که او در سراسر اجرا از نبود تماشاگرها ابراز ناراحتی کرد و سطح اجرا را متوسط خواند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فجر جهانی» واقعاً به «کن» و «ونیز» رسید؟/ قصه‌های یک جنوبی اصیل – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

چهره روز؛ احسان عبدی‌پور

احتمالأ حالا دیگر او را با پادکست‌هایش هم می‌شناسید که آن لهجه جنوبی و قصه‌گویی متفاوتش به یکی از کاراکترهای این پادکست‌ها تبدیل و باعث شده‌اند این قصه‌های صوتی در این سال‌هایی که کمتر در سینما حضور داشته بیشتر از فیلم‌هایش به جان بنشینند، همین بیان ساده و ادای بی واسطه کلمات بود که پادکست‌هایش را در میان شنوندگان محبوب کرد و راهی برای حضورش به برنامه «کتاب باز» شد تا این بار وجهی تازه از او نمایان شود.

احسان عبدی‌پور فیلمسازی برخاسته از بوشهر است که آنچه از او در ذهن سینماگران و سینمادوستان باقی مانده تقلایش برای حضور در جشنواره فیلم فجر دوره سی و یکم است، کارگردانی که با «تنهای تنهای تنها» پا به این عرصه گذاشت و نام فیلمش را برگرفته از تنهایی‌های خود در مسیر مصائب این فیلم می‌داند. همان فیلمی که گرچه دشواری‌های ساختش در ذهن فیلمسازش باقی مانده اما قصه و نقش‌آفرینان نوجوانش در همان دوره از جشنواره تحسین خبرنگاران و منتقدان را برانگیخت.

«فجر جهانی» واقعاً به «کن» و «ونیز» رسید؟/ قصه‌های یک جنوبی اصیل

احسان عبدی‌پور در دومین گام به سراغ «تیک آف» رفت، فیلمی که گرچه هنوز رنگ و بوی جنوب را می‌دهد و اساساً در پی تصویرگری ویژگی‌های آن منطقه است اما نمی‌توان آن را فیلمی بومی دانست. عبدی‌پور در «تیک آف» بر خلاف نخستین ساخته‌اش به سراغ چهره‌های نام‌آشناتر رفت. حضور چند بازیگر مطرح سینما، گویی او را از سینمای مورد علاقه‌اش دور کرده بود، تا آنجا که حتی نام فیلم بر جانش نمی‌نشست خودش هم می‌گفت دوست دارد «تیک آف» با نام اولیه‌اش یعنی «آه ای عبدالحلیم» شناخته شود اما گویی مناسبات تجاری این اجازه را نمی‌داد، عبدی‌پور بعدتر با «پاپ» بازگشتی به همان سبک و سیاق مورد علاقه‌اش در فیلمسازی داشت فیلمی که حال و هوای بومی و حضور نابازیگران آن را تبدیل به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ساخته‌هایش کرد.

این مرور کوتاه بر ساخته‌های نخست احسان عبدی‌پور برای این بود که بگویم او حالا به همکاری حمید فرخ‌نژاد «میجر» را ساخته است، دو هنرمند از جنوب کشور که محصولشان این بار هم حال و هوای بومی دارد.

فیلمی که عبدی پور درباره شرایط تولیدش می‌گوید شرایط تولید «میجر» بسیار آرمانی و دلی بود و واقعاً حمید فرخ‌نژاد برای این فیلم هزینه کرد، همه می‌خواستیم فیلمی که دغدغه‌مان بود را بسازیم، هر چند برای آن هزینه می‌دادیم و از دستمزد و آسایش‌مان برای کار می‌گذشتیم و می‌دانستیم این نوع سینما دکان دونبشی نیست که بخواهیم از آن درآمدزایی داشته باشیم.»

«میجر» امروز ۷ خرداد ماه در سالن ۶ پردیس چارسو به نمایش درمی‌آید.

فیلم روز؛ گیسوم

«گیسوم» را نوید به‌تویی ساخته و اولین تجربه کارگردانی او در سینمای بلند محسوب می‌شود، کارگردانی که حضورش در عرصه رقابت را ترجیح داد در جشنواره جهانی فیلم فجر بیازماید.

«گیسوم» بازیگران مطرحی را در دل خود ندارد و شاید بشود از منظری آن را جزو فیلم‌های لوباجت قرار داد.

گرچه به سنت سابق فیلم‌های ایرانی این رویداد کنجکاوی‌برانگیزند، در این چند روز برگزاری هم اکثر فیلم‌های ایرانی با سالنی پر رو به رو بودند اما «گیسوم» نتوانست انتظار مخاطبان را برآورد کند، فیلمی که داستان سفر دختری بعد از مرگ مادرش به ایران برای جستجوی پدرش را روایت می‌کند اما این پرداخت آنقدر لنگ می‌زند که از همان ابتدا دستش برای مخاطب رو می‌شود. قصه‌ای که بارها در آثار سینمایی دیده شده و موضوعی تازه در دل خود ندارد.

«فجر جهانی» واقعاً به «کن» و «ونیز» رسید؟/ قصه‌های یک جنوبی اصیل

نوع روایت این فیلم هم ذهن‌ها را به سمت آثاری از دهه‌های گذشته پرت می‌کند که در این برهه دیگر کارکرد خود را از دست داده‌اند.

نکته روز؛ ثبت «فجر جهانی» در فهرست رسمی فیاپف

یکی از مهمترین خبرهایی در دو روز ابتدایی این رویداد سینمایی مخابره شد، پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به «فیاپف» (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم؛ سازمانی غیردولتی که با هدف نظارت و ارزش‌گذاری بر جشنواره‌های بین‌المللی سینمای جهان پایه‌گذاری شده است) بود. اتفاقی که حالا جشنواره جهانی فیلم فجر را در میان ۱۶ جشنواره برتر جهان می‌نشاند.

پیوستن به فیاپف مسأله‌ای بود که رضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره وعده آن را می‌داد اما درست بعد از تحویل مسئولیتش به عسگرپور رنگی عملی گرفت. همان نکته‌ای که میرکریمی را در چهار دوره مسئولیتش آماج انتقادات قرار می‌داد و منتقدانش از آن با عنوان «خیال‌پردازی» او یاد می‌کردند که بدون داشتن نتیجه‌ای عملی، تنها مدام وعده‌اش را می‌دهد. اما حالا میرکریمی مسیر رفته را پر توشه و زحماتش را به ثمر نشسته می‌داند و آن‌را پاسخی عملی به «مسخره کنندگان» می‌داند تا جایی که روز گذشته در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد که «من چند سال برای این جشنواره زحمت کشیدم و از همان روز اول معتقد بودم، ما می‌توانیم یکی از معدود فستیوال‌های استاندارد، برتر و رقابتی دنیا باشیم. برخلاف همه مخالفت‌هایی که می‌شد و برخی این باور و ایده را مسخره و فکر می‌کردند ما رویاپردازی می‌کنیم، این اتفاق افتاد. این خبر خیلی خوشحال‌کننده است که ما یکی از ۱۶ فستیوال برتر رقابتی دنیا هستیم.»

«فجر جهانی» واقعاً به «کن» و «ونیز» رسید؟/ قصه‌های یک جنوبی اصیل

جشنواره‌های الف اما کدام جشنواره‌ها را در بر می‌گیرند. بر اساس آنچه کامیار محسنین مدیر روابط بین‌الملل این فستیوال گفته حالا جشنواره جهانی فیلم فجر در کنار جشنواره‌هایی مانند کن، ونیز، برلین، سن سباستین، لوکارنو، مسکو، کارلووی واری، ورشو، تالین، شانگهای، توکیو، گوآ، قاهره و مار دل پلاتا قرار گرفته است.

حالا باید دید ثبت رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر در این فهرست بین‌المللی چه تأثیر بر هرچه حرفه‌ای‌تر و استانداردتر برگزار شدن این رویداد در آینده خواهد داشت؛ آیا این ثبت جهانی می‌تواند جشنواره «فجر» را به سکویی موثر برای تعامل سینمای ایران با بازارهای جهانی تبدیل کند؟

پیشنهاد روز؛ فرزندان شب

بهروز نورانی‌پور را بیشتر با مستند «A۱۵۷» می‌شناسند، مستندی برآمده از روزهای حضور داعش در سوریه که روایتگر جنگ و تجاوز تروریست‌های داعش به دختران نوجوان شد تا عنوان یکی از دردمندترین مستندهای چند سال اخیر را به خود اختصاص دهد.

روایت داستان‌هایی از جنگ اما گویی علقه بهروز نورانی‌پور است، هم او بود که بعدها «دایان» را در قالب یک فیلم سینمایی ساخت؛ فیلمی که گرچه در حضورهای جهانی، جوایزی را برای ایران به ارمغان آورده اما هنوز رنگ اکران به خود ندیده است.

«فجر جهانی» واقعاً به «کن» و «ونیز» رسید؟/ قصه‌های یک جنوبی اصیل

«دایان» داستانی درباره فردای «جنگ» و افرادی است که در یک روستا زندگی و برای فردای بهتر تلاش می‌کنند.

نورانی‌پور حالا به سراغ «فرزندان شب» رفته، مستندی ۸۷ دقیقه‌ای که زندگی کودکان سرباز در جنگ‌ها را روایت می‌کند و در بخش شاخه‌های زیتون جشنواره جهانی فیلم فجر قرار دارد.

این مستند امروز ساعت ۱۷:۵۰ در سالن ۳ پردیس چارسو روی پرده می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماینده مردم لارستان و عضو کمیسیون نفت مجلس شورای اسلامی به «خیابان پاستور» می‌رود


حسین حسین زاده رئیس کمیته نفت و فرآورده‌های نفتی کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم لارستان امروز مهمان برنامه «خیابان پاستور» است.

مشاهده خبر از سایت منبع