۵ نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران برپا میشود
نمایشگاههای «مرزی برای دیدن»، «زیبایی در جنگ»، «رویداد هنری فاصله»، «نگاهی دیگر» و «مرثیهای برای یک رویا» از روز جمعه (۲۱ خردادماه) در گالریهای خانه هنرمندان ایران آغاز به کار میکنند.
نمایشگاههای «مرزی برای دیدن»، «زیبایی در جنگ»، «رویداد هنری فاصله»، «نگاهی دیگر» و «مرثیهای برای یک رویا» از روز جمعه (۲۱ خردادماه) در گالریهای خانه هنرمندان ایران آغاز به کار میکنند.
سینماپرس: اولین دور رقابت های بزرگ خوانندگی استعدادهای جوان افغانستانی مقیم ایران که هفته های متوالی روی آنتن کانال آی فیلم۲ در مجموعه شبکه آی فیلم بود، با معرفی برندگان به ایستگاه آخر رسید.
به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه مسابقات رقابتی خواننده برتر «نواهنگ» با حضور و معرفی خوانندگان جوان افغان ساکن ایران، در تهران و با حضور چهره های برجسته از کشورهای فارسی زبان در سالن همایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
اولین دور رقابت های بزرگ خوانندگی استعدادهای جوان افغانستانی مقیم ایران که هفته های متوالی روی آنتن کانال آی فیلم۲ در مجموعه شبکه آی فیلم بود، با معرفی برندگان به ایستگاه آخر رسید.
با پایان یافتن مرحله نهایی رقابت نوخوانندگان افغانستانی مقیم ایران در قالب مسابقه بزرگ «نواهنگ»، شبکه آی فیلم، مراسم اختتامیه این رویداد مهم هنری با حضور چهرههای شاخص فرهنگی و هنری ایران، افغانستان و تاجیکستان و شرکتکنندگان این رقابت مهیج، همچنین داوران مسابقه برگزار شد.
این مراسم روز سه شنبه، هجدهم خرداد ماه در سالن همایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و اجرای آن را هادی کریمی، مجری مسابقه نواهنگ انجام برعهده داشت.
آی فیلم۲ چهارمین کانال تخصصی شبکه آی فیلم پس از سه کانال فارسی، عربی و انگلیسی این مجموعه است که از آخرین روزهای اسفند ۹۶ در منظومه آی فیلم قرار گرفت تا پل فرهنگی ایران با فارسی زبانان منطقه به ویژه فارسی زبانان در افغانستان و تاجیکستان باشد و به پخش فیلم و سریال های ایرانی برای علاقه مندان آن ها بپردازد.
کانال آی فیلم به عنوان مهم ترین حرکت هنری و فرهنگی خود، برگزاری یک مسابقه خوانندگی را در سال ۹۹ تدارک دید که با شور و هیجانی خاص و مشارکت گسترده جوانان افغانستانی مقیم ایران برگزار شد.
در این برنامه مقاماتی از اکو، یونسکو، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، در کنار رایزنهای فرهنگی کشورهای فارسی زبان منطقه و نیز رایزنان فرهنگی چند کشور دیگر همسایه و نیز چهره های شاخص حوزه شعر و ادبیات، هنرمندان حوزه موسیقی و شخصیت های فرهنگی و هنری افغانستان حضور داشتند. همچنین ۴۸ شرکت کننده مسابقه نیز جزو میهمانان اصلی مراسم بودند که در این مراسم از آنان نیز تقدیر شد.
در این مراسم، علاوه بر تجلیل و اهدای جوایز به برگزیدگان اول تا سوم که پیش تر در بخش نهایی مسابقه از سوی داوران «نواهنگ» برگزیده شده اند، از «کبیر حسینی» و «احمد حسینی» به عنوان خوانندگان برتر برگزیده مردمی نیز معرفی و تقدیر شد.
برقراری ارتباط ویدئویی با هنرمندان برجسته افغانستانی مقیم خارج از این کشور مانند تواب آرش و نیز هنرمندانی از افغانستان، همچون: آرش بارز و فرهاد ساحل و ولی تلاش، پخش گزارش مردمی از بازخورد این مسابقه و استندآپ کمدی با اجرای میلاد آرمند از جمله بخش های این مراسم بود.
سه برنده اول تا سوم مسابقه «نواهنگ» در این مراسم به اجرای موسیقی پرداختند که با استقبال حاضرین مواجه شد. پس از آن، سعید تاجیک، یکی از هنرمندان افغانستان خواننده میهمان مراسم بود و قطعه ای جدید اجرا کرد.
در ادامه این برنامه، رسول نجفیان، هنرپیشه و خواننده شناخته شده کشورمان هم پندنامه فردوسی را خواند.
این مسابقه که برای اولین بار از سوی شبکه آی فیلم در معاونت برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای مهاجران افغانستانی در ایران تولید شد، استعدادهای برتر حوزه موسیقی مهاجران را در قاب شبکه آی فیلم۲ به چالش کشید. در بخش نیمه نهایی نیز به ترتیب «علی خوشبین»، «کبیر حسینی» و «احمد جیلانی» موفق شدند به فینال مسابقه «نواهنگ» راه پیدا کنند که در نهایت در شامگاه جمعه ۷ خرداد، «کبیر حسینی» موفق به کسب رتبه اول شد و احمد جیلانی و علی خوشبین بهترتیب رتبههای دوم و سوم را از آن خود کردند.
داوران مرحله راستی آزمایی «نواهنگ»، «محمدرضا چراغعلی»، خواننده و آهنگساز ایرانی، «مهرداد هویدا»، خواننده ایرانی و «عارف حسینی»، خواننده افغانستانی بودند و در داوری مراحل اصلی مسابقه نیز «امیر تاجیک»، خواننده کشورمان در کنار «محمدرضا چراغعلی» و «مهرداد هویدا» به ارزیابی جنبه های مختلف اجرای راه یافتگان به مسابقه بزرگ خوانندگی آی فیلم پرداختند.
ضبط تلویزیونی مراسم هم جمعه ۲۱ خرداد، ساعت ۲۰ به وقت تهران، در مدت زمان ۱۲۰ دقیقه روی آنتن کانال آی فیلم۲ شبکه آی فیلم خواهد رفت تا بینندگان فارسی زبان «آی فیلم۲» در افغانستان و تاجیکستان شاهد آخرین پرده از سری نخست مسابقه بزرگ «نواهنگ» باشند.
پس از انتشار فراخوان، جمع آوری آثار و برگزاری مراحل راستی آزمایی متقاضیان شرکت در «نواهنگ»، در مرحله مقدماتی این مسابقه که با تهیه کنندگی فرشید محمودی ترتیب یافت، ۴۸ نفر در ۱۲ گروه ۴نفره به رقابت پرداختند که در نهایت ۱۲ نفر به مرحله نیمه نهایی مسابقه بزرگ نواهنگ راه پیدا کردند.
در اختتامیه امروز، علاوه بر اهدای جوایز نفرات اول تا سوم مسابقه بزرگ خوانندگی «نواهنگ»، و خوانندگان برتر مردمی، از داوران مسابقه نیز تجلیل به عمل آمد.
پیکر علی مرادخانی، معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی که سابقه سه دهه مدیریت هنری را در کارنامه حرفهای خود داشت، صبح روز چهارشنبه (۱۹ خردادماه) به سوی خانه ابدی بدرقه شد. در این مراسم همکاران زندهیاد مرادخانی از ویژگیهای اخلاقی و حرفهای او سخن گفتند و از او به عنوان یکی از مدیران شجاع عرصه فرهنگ و هنر یاد کردند.
سینماپرس: «وِل شدگی فرهنگ» در دولت حسن روحانی و کارنامه پُر از «هیچ» مدیران فرهنگی ایشان در عرصههای مختلف هنری و بالاخص صنعت سینما موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی از اذهان عمومی جامعه پاک نمود و یا با اقدامات ژورنالیسیتی از میزان تیرگی آن کاست؛ موضوعی که سبب شد تا «سعید الهی» به عنوان یکی از شناخته شدهترین منتقدان عرصه فرهنگی کشور، در پاسخ به «حسین انتظامی» بنویسد: در بی میلی قشر فرهنگی در انتخابات که قطعا جنابعالی در وزارت ارشاد بی تقصیرید!!
به گزارش سینماپرس، در این روزهای پایانی دولت دوازدهم که عموم مدیران دولت حسن روحانی به دنبال «بهانه تراشی» به منظور جبران ناکارآمدی خود در طی هشت سال گذشته میباشند؛ قطعا استفاده از استراتژی «فرار روبه جلو» میتواند یکی از روشهای موثر برای پوشش دستاوردهای «هیچ» ایشان در عرصههای مختلف اجرایی تلقی شود. در این میان کیفیت پایین مناظرههای انتخاباتی و بالاخص فُکاهی برگزاری دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی موجب شد تا «ریاست سازمان سینمایی» شرایط را مغتنم شمرده و با استفاده از همین استراتژی «فرار روبه جلو» اقدم به تنظیم توییتی کرده و در فضای مجازی بنویسد: متاسفانه هنور مشارکت، پایین است. کاش در نظرسنجیهای انتخابات به صورت سوال باز، علت بی میلی را از مخاطبان بپرسند چون هر کسی از ظن خود دارد قضیه را به نفع خودش مصادره میکند.
اما «وِل شدگی فرهنگ» در دولت حسن روحانی و کارنامه پُر از «هیچ» مدیران فرهنگی ایشان در عرصههای مختلف هنری و بالاخص صنعت سینما موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی از اذهان عمومی جامعه پاک نمود و یا با اقدامات ژورنالیسیتی از میزان تیرگی آن کاست؛ موضوعی که سبب شد تا «سعید الهی» به عنوان یکی از شناخته شدهترین منتقدان عرصه فرهنگی کشور، در پاسخ به «حسین انتظامی» بنویسد: در بی میلی قشر فرهنگی در انتخابات که قطعا جنابعالی در وزارت ارشاد بی تقصیرید!!
این کارشنان فرهنگ و رسانه در ادامه به ذکر مصادیقی از ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم در سینما پرداخت و نوشت: تولید عادلانه محصولات سینمایی که بقرار؛ حمایت های مالی و معیشتی که فراوان؛ نظام هدفمند توزیع و نمایش که استوار؛ تعامل با اهالی رسانه که مستمر؛ مردم چه پر توقع شدهاند!!
۴۳ سرود در قالبهای گوناگون و ۱۶ نماهنگ با موضوع انتخابات ۲۸ خرداد، برای پخش از شبکههای سراسری و استانی، در مراکز استانی صداوسیما تولید شده است.
سینماپرس: پیشنهادهایی از سوی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد اندیشه-سیاستپرداز در عرصه هنر به نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، متن این پیشنهاد بدین شرح است:
انتخابات ریاست جمهوری یکی از مؤثرترین و مهمترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران است که همواره در ادوار گذشته با مشارکت و استقبال کمنظیر مردمی برگزار شده است. نظر به اهمیت این رویداد سرنوشتساز، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی بهعنوان نهاد اندیشه ـ سیاستپرداز در عرصه هنر، پیشنهادهایی به نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، به شرح زیر ارائه مینماید:
۱- جایگاه هنر در ترویج فرهنگ و نیز اقتصاد به هیچوجه با گذشته قابل قیاس نیست زیرا در تمامی جهان به قوهای نوین در عرصه حکمرانی تبدیل شده است؛ چنانچه بدون توجه به آن، برنامه برای مدیریت کشور کامل نخواهد بود. لذا ضرورت دارد با مشورت استادان و هنرمندان صاحبنظر، برای حوزه هنر بهمنزله یکی از محورهای اصلی سیاستهای دولت آینده، برنامههایی جدی و کارآمد تدوین و ارائه شود.
۲- رشد متوازن کمی و کیفی هنر متناسب با تحولات معاصر جامعه ایرانی، نظیر تغییر نسلی و پیدایش گروههای جدید اجتماعی و اقشار وسیع جوانان، گسترش آموزش عالی، فراگیر شدن روزافزون فناوریها و رسانههای نوین ارتباطی و واقع شدن در مسیر تبادلات جهانی، از عوامل مهم در توسعه فرهنگی و اجتماعی است. لذا ضرورت دارد در تحقق این هدف، با تمرکز بر هویت فرهنگی و بنیانهای معنوی و حکمی هنر و شناخت درست ظرفیتها و فرصتهای موجود، طرحها و برنامههای مدوّن و شفاف ارائه کنند.
۳- هنر یکی از مزیتهای کشور ما به حساب میآید و بیش از بسیاری دیگر از کشورها، موجب تعالی فرهنگی و اشتغالزایی است، زیرا کماکان هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور فعال بوده و چند میلیون نفر را در این حوزه وارد چرخه اشتغال کرده است. بیگمان این بخش از هنر، به توجه جدی و فوری و درنتیجه برنامهای مدون، کارآمد، بهروز و ویژه نیاز دارد.
۴- ضروری است در برنامههای اقتصادی، حتماً جایگاه مناسبی را برای اقتصاد هنر قائل شوند. امروزه یک گروه هنری، در سینما، نمایش، تجسمی، موسیقی و سایر حوزههای هنری و یا یک رشته هنری، مانند سنگهای قیمتی، بیش از صادرات نفت بسیاری از کشورهای صادرکننده، چرخش مالی و سودآوری به همراه دارند.
۵- در حوزه صنعت نیز، صنایع خلاق که از هنرهایی مانند صنایع دستی، سینما، نمایش، طراحی، ادبیات، موسیقی و انیمیشن شکل گرفته، جایگاه ویژهای را میطلبد. امروز در جهان بهطور گسترده، سرمایهها از حوزههای دیگر به این صنایع مهاجرت میکنند و کشور ما با وجود استعدادهای فراوان، از آن چندان بهره نبرده است.
۶- یکی از شاخصهای مهم هنرمندان برای ارزیابی نامزدان ریاست جمهوری، گروه مدیریت فرهنگی و هنری پیشنهادی آنهاست. لذا ضرورت دارد مدیران ارشد این حوزه، بهخصوص وزیران پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در طول رقابتهای انتخاباتی معرفی نمایند. تجربه نشان داده است که بهتر است این مدیران، نه خام باشند و نه خسته، زیرا به پختگی و پشتکار کار برآید. بنابراین شایسته است با تأمل کافی، انسانهای متعهد، مدیر، آگاه به بطن و متن مسائل هنر و فرهنگ کشور انتخاب شوند.
۷- امروزه هنر به عنوان عاملی تعیینکننده و غیرقابل اجتناب در روابط میانفرهنگی، نقشی مهم ایفاء میکند. داشتن گروه هنری گسترده و قوی میتواند نه فقط در دیپلماسی هنر تأثیرگذار باشد، بلکه در نشر و ترویج زیباییشناسی بومی نیز فرصتی کمنظیر پدید آورد. شایان ذکر است هنر ایرانی همواره ارزآور بوده و قابلیتهای جهانی زیادی دارد که در صورت بهرهگیری مناسب، میتواند درآمدهای ارزی کشور را ارتقاء جدی ببخشد.
۸- هنرهای ایرانی اسلامی، یکی از اصیلترین و نابترین هنرهای تاریخ است و میتوان در تبلیغات با بهرهمندی از این هنرهای فاخر ایرانی اسلامی، بهویژه هنرهای تجسمی و موسیقی، بر جذابیت و تأثیرگذاری آن افزود. بدیهی است در این راه باید از تکرار عناصر زیباییشناسی غیربومی و تقلیدی و همچنین داشتن نگاهی ابزاری به هنر و هنرمندان پرهیز کرد.
۹- ضروری است نامزدهای محترم در حوزه هنر، مشاور یا گروه مشاوران خبره، دلسوز و متعهد را بهکار گیرند؛ کسانی که خود هنرمند یا هنرشناس بوده و بهویژه در تجربه مدیریت خوب هنری اشتهار داشته، ظرایف هنری در ابعاد کلان آن را بشناسند. چگونگی حضور هنرها و هنرمندان در رقابتهای انتخاباتی، شاخصی برای ارزیابی برداشت داوطلبان از هنر تلقی میگردد.
امید است با انتخاباتی پرشور، با حفظ زیباییشناسی ایرانی و اخلاق اسلامی، بتوان فصل نوینی از رشد و توسعه کشور، بهخصوص در حوزه هنر و فرهنگ را شاهد باشیم.
در یک حراجی فرانسوی هیچ خریداری حاضر نشد تابلو نقاشی از «کلود مونه» ـ نقاش مشهور فرانسوی ـ را خریداری کند.
برنامه «عکسهای تکان دهنده» در این قسمت به بررسی تصویری از عزاداری مادر یکی از کشتهشدگان اعتراضها به لغو خودمختاری کوزوو اختصاص دارد.
سینماپرس: امسال و همزمان با چهلمین سالگرد تأسیس «موزه فیلم پوتسدام» آلمان، بخشهایی از این موزه بازسازی میشود.
به گزارش سینماپرس و به نقل از rbb24، ساکنان شهر پوتسدام ـ مرکز ایالت براندنبورگ آلمان ـ امسال چهلمین سالگرد تأسیس موزه فیلم در این شهر را جشن میگیرند. به همین مناسبت، نمایشگاهی درباره تاریخ شکلگیری و ۴۰ سال فعالیت این موزه در سالن اصلی آن برگزار شده است که میتواند برای بازدیدکنندگان بسیار جالب باشد. همچنین قرار است، بخشهایی از موزه بازسازی شود.
تاریخ تاسیس موزه فیلم پوتسدام به سال ۱۹۸۱ برمیگردد. مسئولان شهر، یک ساختمان قدیمی متعلق به قرن هفدهم میلادی را برای موزه فیلم پوتسدام درنظر گرفتند که هنوز هم محل جذابی برای علاقهمندان به فیلم و سینما است. در این موزه تصاویری از فیلمهای بینالمللی و آلمانی به نمایش گذاشته شده است. همچنین بخش دیگری از این موزه به صنعت و تاریخ سینما در ۱۰۰ سال گذشته پرداخته است. موزه فیلم پوتسدام به بسیاری از پارکها و کاخهای شهر نزدیک است.
دورت مولیتور، سرپرست موزه درباره ۴۰ سال فعالیت آن میگوید: در این چهار دهه، ما با چالشهای مختلفی روبرو شدیم و خودمان را بارها و بارها از آشفتگی و سختی بیرون کشیدیم. نمایشگاه جدید در موزه، به خوبی نشان میدهد که چطور موزه فیلم پوتسدام شکل گرفته و در ۴۰ سال گذشته چه مسیری را طی کرده است.
به گفته او، موزه فیلم پوتسدام تا سال ۱۹۹۰، بخشی از کاخها و باغهای ایالتی بوده است، اما از سال ۱۹۹۱، دولت ایالتی براندنبورگ بودجهای در اختیار این موزه قرار میدهد تا بتواند به صورت مستقل فعالیت کند.
* نمایش عکسهای شهروندان در موزه
دورت مولیتور برای برگزاری نمایشگاه جدید، صدها مدرک و هزاران عکس را جمعآوری کرده است. او در ۴۰ سال گذشته، تجربیات زیادی به دست آورده است. او در این باره میگوید: من فکر میکنم که تماشای این تصاویر و مدارک برای بازدیدکنندگان جذاب است. ما حتی عکسها و مدارک زیادی از شهروندان پوتسدام داریم که در موزه قرار دادهایم.
البته نمایشگاه دیگری نیز قرار است، درباره خاطرات بازدیدکنندگان از موزه برگزار شود. در واقع مسئولان موزه فیلم، به دنبال شاهدان معاصری هستند که در ۴۰ سال گذشته از موزه بازدید کردهاند. آنها میتوانند آگهیهای تبلیغاتی، بلیط یا تصاویر قدیمی را به موزه ارسال کنند و خاطرات خود را بر روی آنها بنویسند. بعدها این عکسها و خاطرات به صورت نمایشگاهی مجازی برگزار خواهد شد.
هر چند چهلمین سالگرد تاسیس موزه فیلم در ساختمانی قدیمی برگزار میشود، اما قرار است به زودی این موزه به ساختمانی نوساز منتقل شود. در حال حاضر، دهها هزار اثر از موزه در حال بستهبندی و آمادهسازی برای انتقال به ساختمان جدید است.
شهر پوتسدام (Potsdam) کنار رود هافل (Havel) و در جنوب باختری برلین قرار دارد. این شهر تا سال ۱۹۱۸ محل استقرار پادشاهان پروسی بود.
کنفرانس پوتسدام، در سال آخر جنگ جهانی دوم یعنی سال ۱۹۴۵ میلادی و در این شهر با حضور ترومن، استالین و چرچیل تشکیل شد. در همین کنفرانس بود که به ترومن خبر دادند بمب اتمی با موفقیت آزمایش شده است و او تصمیم به استفاده از آن علیه ژاپن گرفت.
دبیر سومین نمایشگاه بینالمللی سالانه دیزاین از برگزاری این رویداد که جمعه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۰ گشایش مییابد، با حضور ۲۷۲ هنرمند از ۳۲ کشور جهان با بیش از ۱۰۴ اثر خبر داد.