X

بایگانی خرداد 19, 1400

دفتر سینمایی

نیروی کار متخصص سینمای ایران می‌تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه‌های سینمایی چین مشارکت داشته باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جزییات تفاهم‏نامه همکاری‏‌های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‌‏‏بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، جزییات تفاهم‌نامه مبادلات و همکاری‌های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‌بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام شد.

روح‌الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلایل انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه با توجه به علاقه و تمایل هر ۲ طرف و بر مبنای برابری، احترام، عمل و منافعِ متقابل با توجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده و نخستین تفاهم‌نامه‌ای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضاء می‌شود. پیش از این برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت‌های ما وجود داشت ولی این نخستین بار است که دو طرف منحصراً در حوزه سینما تفاهم‌نامه امضا می‌کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق همزمان به دو نکته مهم اشاره دارد؛ نخست اینکه چینی‌ها به اهمیت و جایگاه سینمای ایران در سطح بین‌الملل کاملاً واقف هستند و لذا پرونده‌ای مستقل برای همکاری در این زمینه باز کرده‌اند، دوم اینکه در نگاهی داخلی، سینما در گستره وسیع و متنوع فرهنگ و هنر ایران، از چنان وزن و اهمیتی برخوردار است که مستقلاً می‌تواند وارد گفتگو، تعامل و تبادل با بخش‌های فرهنگی دولت‌های دیگر شود.

رییس کارگروه مبادلات و همکاری‌های سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه گفت: چند بند کلی اما بسیار مهم زمینه‌های این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهند، از جمله مهمترین آنها که از بُعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راه‌گشاست، باز شدن بازار سینمای چین به‌روی محصولات سینمایی ایران است که با توجه به وجود هزاران سالن سینما و صدها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود. چه بر اساس تفاهم‌نامه موجود، طرفین متعهد شده‌اند که امکان نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، با توجه به ظرفیت‌های موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع را فراهم کنند. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهم‌نامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه‌های سینمایی، صورت خواهند داد.

حسینی در این زمینه توضیح داد: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران می‌تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه‌های سینمایی کشور چین، در حوزه‌هایی که مزیت سینمای ایران محسوب می‌شوند، از جمله کارگردانی یا فیلمنامه‌نویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیه‌کنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که به‌ویژه در حوزه‌های فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب می‌شود از چینی‌ها کمک بگیرند. تفاهم در زمینه تولیدات مشترک سینمایی از دیگر مفاد مهم این تفاهم‌نامه است که با توجه به وضعیت صنعت و اقتصاد سینمای چین، اتفاقی بزرگ و قابل اعتنا در سینمای ایران خواهد بود.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل سازمان در این باره بیان کرد: مدتی است که برخی سینماگران ایرانی همکاری‌هایی را در این زمینه شروع کرده‌اند، اما تولیداتشان به معنای واقعی یعنی حقوقی کلمه مشترک محسوب نمی‌شود. تولید مشترک مستلزم اقداماتی قانونی و حقوقی از جمله انعقاد موافقت‌نامه میان دولت‌هاست که این تفاهم‌نامه زمینه را برای دستیابی بدان فراهم می‌کند. در نتیجه از این پس تعداد بیشتر و متنوع‌تری از سینماگران ایرانی امکان بهره‌مندی از این بازار عظیم را خواهند داشت. وظیفه ما به عنوان دولت در واقع همین فراهم ساختن زمینه‌های همکاری برای افراد و سلیقه‌های متنوع و مختلف است. به‌ویژه در بین جوان‌ترها، استعدادها و توانمندی‌هایی داریم که به راحتی می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

وی ادامه داد: این تبادل‌ها البته به پروژه‌های سینمایی محدود نخواهد بود و در زمینه تبادل استاد و دانشجو نیز دو طرف همکاری خواهند کرد. این زمینه به‌ویژه غنیمتی برای انتقال تجربه و دانش سینمای ایران به سینمای چین است.

حسینی درباره مدت این تفاهم‌نامه گفت: تفاهم‌نامه ۳ ساله منعقد شده است اما قابل تمدید است و در واقع آنچه اهمیت دارد شروع این ماجراست در غیر این صورت تمدید و استمرار آن آسان و بی‌زحمت است. فقط کافی است دو طرف بهره‌های لازم را برده و از ادامه همکاری رضایت داشته باشند. چین در سال‌های گذشته، یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و برای مثال در سال ۹۷، ارزش صادرات ما به این کشور نزدیک به ۲۱ درصد و بیش از تمام کشورهای دیگر از جمله عراق و روسیه یا ترکیه بوده است. در این بین اما سهم فرهنگ و صادرات فرهنگی ما به این کشور تقریباً صفر بوده است. آن هم جایی که می‌دانیم در میان سایر کالاهای فرهنگی ما که می‌توانند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند، سینما به دلایلی روشن و مسلم جایگاهی بسیار ویژه دارد.

از طرف دیگر بر اساس مشاهدات و مطالعات و بررسی‌های ما چینی‌ها اشتیاق بسیاری برای سرمایه‌گذاری در سینمای ایران دارند و این اشتیاق از اراده‌ای ناشی می‌شود که به دیپلماسی عمومی اعتقاد دارد و درک کرده است که فرهنگ از مهمترین ابزارهای دیپلماسی است.

وی در پایان اظهار کرد: این همان نکته‌ای است که چندسالی است در دستور کار ما نیز قرار دارد و لذا فرصت پیش آمده را باید مغتنم شمرد. بازار سینمای چین هم‌اکنون بازار آمریکای شمالی را هم پشت سر گذاشته است و به عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان شناخته می‌شود. اخذ سهمی هرچند کوچک یعنی فقط به اندازه زیر ۱۰ درصد از بازار بزرگ چین، حجمی چندین برابر گردش مالی کل بازار صنعت تصویر در ایران خواهد بود و برابر با قوانین حاکم بر کشور چین که البته تنها راه حل دستیابی به آن، تولید مشترک میان دو کشور است. کاری که حالا و با امضای این تفاهم‌نامه مقدمات آن فراهم شده است؛ ورود به بازار میلیاردی سینمای چین، نه تنها اقتصاد سینمای ایران را متحول می‌کند که در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و سیاسی ما نیز مهم و موثر خواهد بود.

تفاهم‌نامه مبادلات و همکاری‌های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‌بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اواخر اردیبهشت ماه با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ایران و وانگ شیا هوی رئیس سازمان ملی فیلم ‌جمهوری‌ خلق‌ چین امضا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عامل ترسیم بی‌فرهنگی در برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سطح نازل و کیفیت پایین برگزاری مناظره‌های تلویزیونی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شاید تنها سخن مشترک میان تمامی نامزدهای شرکت کننده در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی باشد که به زبان‌های مختلف بیان شده است.

محمدرضا مهدویپور/ سطح نازل و کیفیت پایین برگزاری مناظره‌های تلویزیونی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شاید تنها سخن مشترک میان تمامی نامزدهای شرکت کننده در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی باشد که به زبان‌های مختلف بیان شده است. موضوعی که از یک سو به بی‌رغبتی رای دهندگان و کاهش مشارکت عمومی جامعه در انتخابات منجر خواهد شد و از سوی دیگر اسباب فروکاست اعتماد عمومی به رسانه ملی را رقم زده و در مجموع عوارض و آسیب‌ها متعددی را چه در میان مدت و چه در بلند مدت، متوجه فرهنگ عمومی در جامعه خواهد ساخت.


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


در این میان کم و کیف برگزاری دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را می‌توان فُکاهی دردناکی قلمداد نمود که ضرورت تامل و پاسخگویی به چند پرسش اساسی را توسط متولیان امر و حتی کاندیداهای شرکت کننده، ضرورت می‌بخشد:

۱/ حداقل توقع جامعه از نامزدهای ریاست جمهوری این است که برای حل مشکلات داخلی در رابطه با هر یک از رکن‌های قدرت شامل فرهنگ، سیاست، اقتصاد، امنیت و امور اجتماعی و …، به تببین استراتژی‌های مشخصی خود مبتنی بر دکترینی جامع و کامل خویش مبادرت ورزیده و تصمیم‌سازی و چاره اندیشی خود برای هر یک از موضوعات را در معرض انتخاب مردم قرار دهند، چرا که نداشتن دکترین جامع و استراتژی مشخص برای هر یک از این بخش‌ها به معنای عدم برخورداری از پشتوانه فکری برای مدیریت کشور می‌باشد. همین امر موجب می‌شود تا رییس جمهور دولت سیزدهم نیز همچون حسن روحانی در پایان مهلت قانونی خود برای اداره کشور با انبوهی از شعارهای توخالی و دور از واقعیت، اعتماد مردم را سلب کند و تا آنجا یاس و ناامیدی را در فضای عمومی کشور حاکم سازد که بسیاری از مردم حتی رغبتی برای رای دادن و مشارکت در انتخابات نداشته باشند. مهمتر آنکه بی‌برنامگی در حوزه فرهنگ و ادامه مشی غلط دولت کنونی، تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته و سبب تشدید ولنگاری فرهنگی خواهد شد و چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور این ولنگاری به زوال فرهنگی و استحاله یا حتی اضمحلال انقلاب اسلامی بیانجامد. حال در چنین شرایطی چرا در دومین مناظره انتخاباتی هیچ سوالی به منظور تعریف و تبیین دکترین جامع و استراتژی مشخص نامزدهای‌های محترم صورت نپذیرفت!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


۲/ قطعا اقتصاد یکی از اولویت‌های کشور است و به هیچ عنوان تنها اولویت کشور محسوب نمی‌شود. در این راستا اصلی‌ترین سند این مدعا بیانات امام امت است که به واسطه اشراف قوی و مثال زدنی شان بر مسائل کشور، در برهه‌های مختلف زمانی به صراحت فرموده‌اند: البته اقتصاد مسئله‌ی مهمی است که بنده در این چند سال پی‌درپی بر روی آن تکیه کرده‌ام اما تنها مسئله هم مسئله‌ی اقتصاد نیست! ما فرهنگ را بستر اصلی زندگی انسان می‌دانیم؛ نه فقط بستر اصلی درس خواندن و علم آموختن. فرهنگ هر کشور، بستر اصلی حرکت عمومی آن کشور است. حرکت سیاسی و علمی‌اش هم در بستر فرهنگی است. فرهنگ، یعنی خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومی یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمان‌هایش؛ این‌ها تشکیل دهنده‌ی مبانی فرهنگ یک کشور است؛ این هاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل می‌کند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاک‌نشین و فقیر می‌کند. حال در چنین شرایطی چرا در دومین مناظره انتخاباتی بجای تمرکز بر حوزه فرهنگی کشور، عموم سوالات با رویکردی اقتصادی تهیه شده بود و اساسا هیچ سوالی به منظور تعریف راهبرد و راهکارهای نامزدهای‌های محترم برای علاج ولنگاری فرهنگی جاری و ساری در کشور صورت نپذیرفت!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


۳/ واپسین روزهای قرن سیزدهم هجری‌شمسی در حالی سپری می‌شود که شیوع جهانی و همه‌گیری گسترده‌ بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (Coronavirus disease ۲۰۱۹) یا همان کووید- ۱۹ (COVID-۱۹) نظم جهانی را با دگرگونی‌های جدیدی مواجه ساخت و سبب شد تا شکاف‌های عمیق تمدنی که در لوای الفاظ جذابی همچون انسان‌باوری یا همان اومانیسم (Humanism) پنهان گردیده بود، بیش از پیش آشکار شود و بالاخص انحطاط کامل بنیان‌های اخلاقی در نظام‌های مبتنی بر لیبرالیسم (Liberalism) را در غرب عُریال سازد. در این میان ملت ایران با رجوع بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی توانستند با وجود ناکارآمدی دولت مستقر و عبور از تمام مشکلات و مشقات عدیده‌ی خود به عنوان یک ملت الهام‌بخش در بین ملت‌های جهان ظاهر شود و حال آنکه در دومین مناظره انتخاباتی هیچ سوالی مبنی بر راهبرد و راهکارهای نامزدهای‌های محترم به منظور ترویج و استمرار و همچنین قوام یابی سبک زندگی اسلامی و ایرانی صورت نپذیرفت!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


۴/ ولنگاری فرهنگی امروز نتیجه بی کفایتی مدیرانی است که برخی از آنها فرهنگ را قربانی سیاست کردند، عده ای دیگر تفکرات التقاطی خود و همراهان را بسط دادند و گروهی نیز ناتوان از فهم این عرصه، حاضر به واگذاری میز مدیریت به افراد شایسته نشدند و این همه در حالی است که باید به این واقعیت نیز اعتراف نمود که ریشه غالب مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز در نابسامانی فرهنگی نهفته است. پس در کمترین حالت اگر فرهنگ مصرف گرایی، فرهنگ تجمل گرایی و فرهنگ برند گرایی و بسیاری از فرهنگ‌های مخرب و معارض دیگر در جامعه اسلامی ایران ترویج نمی‌شد و در مقابل فرهنگ کار، وجدان کاری، فرهنگ مطالعه و … در جامعه گسترش می‌یافت، قطعا وضعیت معیشت عمومی مردم نیز از جایگاهی بسیار بهتری برخوردار بود. حال در چنین شرایطی چرا در دومین مناظره انتخاباتی هیچ سوالی مبنی بر راهبرد و راهکارهای نامزدهای‌های محترم برای صیانت از فرهنگ ملی صورت نپذیرفت!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


۵/ نحوه مصرف صحیح بیت المال که در سیستم اجرایی و در بوروکراسی اداری به آن بودجه می‌گویند، یکی از معضلات جدی عرصه رسمی فرهنگ، هنر و رسانه در کشور می‌باشد. این موضوع تا به آن حد اهمیت دارد که به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی امام امت، سبب شد تا ایشان به صراحت بفرمایند: جذب بودجه‌ی فرهنگی در جای مناسب، خیلی کار سختی است؛ کار آسانی نیست. کار فرهنگی مثل ساخت‌وساز نیست که آدم بگوید خیلی خوب، این زمین، این هم مصالح، حالا بروید بسازید. کار فرهنگی مصالحش خیلی سخت گیر می‌آید؛ معمار و استاد کارش خیلی دشوار به دست می‌آید. لذاست که به نظر من توی کار فرهنگی یک مقداری بایستی اهتمام ورزید. اولاً ببینیم ما چه قلم از قلم‌های کار فرهنگی را اهمیت می‌دهیم… م. بنابراین در کار فرهنگی باید دنبال چه باشیم؟ دنبال تولیدات… ت. در زمینه‌های فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایده‌ای ندارد؛ ضرر هم دارد. در زمینه‌ی فرهنگ باید دنبال کارهای محتوائی و اصیل و واقعی رفت، که امروز نیاز عمده‌ی کشور هم این است. پس اگر چه دولت و دستگاه‌های فرهنگی تحت مدیریت دولتمردان موظف هستند تا با اطاعت از چنین دستور روشنی توسط امام امت، به تعیین اولویت‌های جامعه پرداخته و مبتنی بر آن نسبت به اختصاص بودجه پایان پذیر و مشخصی که در دست دارند اقدام نمایند و از پرداختن به امور غیرضروری و کارهای خنثی بر حذر باشند؛ اما متاسفانه کارهای تشریفاتی و نمایشی همواره مورد اولویت قرار گرفته است و این اولویت بالاخص در طی هشت سال گذشته از گستردگی ویژه و همچنین ابعاد جدیدی برخوردار شده است که ریخت و پاش‌های بیجا در مراسم‌ها و جشن‌های به اصطلاح فرهنگی و پولپاشی به برخی محافل هنری و … تنها بخشی از آن می‌باشد. حال در چنین شرایطی چرا در دومین مناظره انتخاباتی هیچ سوالی مبنی بر راهبرد و راهکارهای نامزدهای‌های محترم برای استفاده بهینه حوزه فرهنگی کشور از بیت المال و اولویت‌های ایشان در مصارف بودجه‌ی فرهنگی صورت نپذیرفت!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


۶/ غلبه شرایط نفوذ فرهنگی و گسترش آن در روزگار بنفش ملت ایران سبب شد تا تلفیق این پدیده شوم با وِل شدگی فضای فرهنگی کشور به نحوی موثر در عموم تولیدات هنری و بالاخص فیلم و سریال هویدا شود و آنچنان غلبه پیدا نماید که امام امت مجبور شوند تا با صراحتی بی‌سابقه بر غفلت متولیان فرهنگی و سینمایی کشور تذکر فرموده و ضمن مطالبه‌ای صریح از مجموعه‌های حاکمیتی در جمهوری اسلامی بخواهند تا به صورتی جدی در عرصه فرهنگی و رسانه‌ای کشور حضور پیدا نموده و در کنار افزایش ابعاد نظارتی خود، اقدام به انجام کار رسانه‌ای به معنای هنری لازم نماید. حال در چنین شرایطی چرا در دومین مناظره انتخاباتی هیچ سوالی مبنی بر راهبرد و راهکارهای نامزدهای‌های محترم برای تحقق چنین مطالبه بر حقی صورت نپذیرفت!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


۷/ واضح است که ملت ایران در شرایط حال حاضر با مشقات و مشکلات بسیاری بالاخص در حوزه مسایل اقتصادی، دست و پنجه نرم کرده و با آسیب‌های گوناگونی مواجه می‌باشند و در این میان عامل اصلی ایجاد این مشکلات، ولنگاری در مدیریت اجرایی کشور است. مدیرانی که دانسته و یا ندانسته می‌خواهند تا طیف‌های مختلف اجتماعی را درگیر و دار چه کنم! چه کنم! ویژه‌ خود ساخته و با ایجاد فضایی تیره و تار از گذشته و آینده، ملت ایران را از پیگیری اهداف و آرمان‌های خود مبتنی بر الگوی انقلاب اسلامی پشیمان ساخته و بجای آن الگوی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی لیبرالیسم را بر پیکره نظام جمهوری اسلامی ایران حقنه سازند. همین رویکرد است که سبب شد تا متولیان فرهنگی کشور نیز با حماقت خود به سبب حمایت از تولیداتی که به ترسیم فلاکت و بیچارگی مطلق انسان ایرانی در شرایط کنونی می‌پردازد و …، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در تقابل با الگوی انقلاب اسلامی برآمده و آنگونه در حال گرفتن امید از جامعه در حوزه مسئولیت خود باشند که گویی موظف شده‌اند تا ملت ایران را دچار افسردگی مزمن و هیچ‌اِنگاری ساخته و با گسترش باورهای نیهیلیسم به سبب تولیدات فرهنگی و بالاخص سینمایی و تلویزیونی، نِرخ افسردگی در جامعه اسلامی ایران را به سطح موجود در جوامع غربی برسانند و …؛ حال در چنین شرایطی چرا در دومین مناظره انتخاباتی هیچ سوالی مبنی بر راهبرد و راهکارهای نامزدهای‌های محترم برای مقابله با چنین اقدام فرهنگی شوم و مخربی در سطح عمومی جامعه صورت نپذیرفت!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


۸/ خوشبختانه در سال‌های اخیر و با پیگیری‌های مستمر امام امت، توجه عموم جامعه و بالاخص نظریه پردازان و نخبگان داخلی به مطالبه برنامه و ارایه دکترین و استراتژی عملیاتی مشخص از سوی مسئولان و گردانندگان کشور جلب شده است و این امر به یک مطالبه عمومی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مبدل شده است. حال در چنین شرایطی چرا مناظره انتخاباتی می‌بایست به نحوی طرحی شود که بجای مطالبه برنامه و ایجاد فضای نقد و انتقاد برای نامزدها و شفاف نمودن تضارب برنام‌های ایشان با یکدیگر و تبیین تعارضات دکترین ها و استراتژی های آنها و … به محفل و مسابقه‌ای برای دادن شعارهای پرطمطراق و یا برنامه‌های توهمی و هیجان انگیز مبدل گردد!؟


عامل ترسیم بی‌فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد: او دغدغه مند این بود که نسیم و عطر فرهنگ و هنر به عنوان نقطه کانونی ایران توسط هنرمندان به جهان برسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر مرحوم علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موزه موسیقی با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین تشییع و خاکسپاری مرحوم علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موزه موسیقی صبح امروز چهارشنبه نوزدهم خرداد ماه در قطعه شماره بیست بهشت زهرای تهران با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی برگزار شد.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی جنتی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، حجت‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران)، احمد مسجدجامعی، محمدمهدی حیدریان، محمود دعایی (مدیرمسئول روزنامه اطلاعات)، احمد مسجدجامعی، عباس آخوندی، محمد مهدی حیدریان، ابوذر ابراهیمی ترکمان، سید حسین شاهمرادی، داود گنجه‌ای، محمد سریر، حمید شاه‌آبادی (معاون صدا)، مرتضی کاظمی، محمدرضا نوروزپور، مهدی شفیعی، امین عارف‌نیا، مهدی افضلی، حمیدرضا نوربخش، سیدعباس عظیمی و … از جمله حاضران در این مراسم هستند.

در فقدان مدیری که مظهر امید آفرینی بود

حجت الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در ابتدای این مراسم گفت: من معمولاً اهل سخنرانی در چنین برنامه‌هایی نیستم منتها علاقه و ارادت من به علی مرادخانی در حد درکم به شکلی است که برای من مصداق بود، سَمبل بود و نمونه‌ای از صفا و پاکی و بی ریایی بود. او مهم‌تر از هر نکته‌ای تخصص و اشراف زیادی در مدیریت فرهنگی هنری کشور بود. علی مرادخانی پناه ما بود. ما هر زمان که از تعصب‌های بی جا و از ندانم کاری‌های بی جا درمانده می‌شدیم. با علی مرادخانی حرف می‌زدیم و آرام می‌شدیم. او همه ما را تسلی می‌داد و مظهر امیدآفرینی بود.

وزیر ارشاد: او دغدغه مند این بود که نسیم و عطر فرهنگ و هنر به عنوان نقطه کانونی ایران توسط هنرمندان به جهان برسد

وی افزود: علی مرادخانی در حوزه‌ای که تصدی آن را به عهده داشت، انسان دقیقی بود که در لغزندگی حوزه مدیریتی است بسیار دغدغه‌مند رفتار می‌کرد، او با درک هنرمندانه و تخصصی‌اش منش و رفتار انسانی را می‌فهمید و هر آنچه در تواضع و حق شناسی و مردم داری داشت دریغ نمی‌کرد. او پناه وزیران زیادی بود و من به جناب سید عباس صالحی تسلیت می‌گویم و می‌دانم شما بازوی توانایی را از دست دادید. من می‌دانم در دوران تصدی جناب مسجد جامعی در وزارت ارشاد این نازنین پناهی برای او بود. آقای مرادخانی تو راه خدا را خوب رفتی و خداوند هم قلب‌ها و دل‌های نازنینی را به تو متوجه کرد. من می‌دانم خیلی‌ها تو را دوست دارند. همین عزیزانی که امروز در مراسم خاکسپاری شما حضور دارند از جمله افرادی هستند که کمتر در جایی حضور پیدا می‌کنند.

دعایی گفت: امیدوارم کسانی که علی مرادخانی را درک کرده بودند، از همان چهره خندان، متبسم را که پر از درک و معنا بود تاسی کنند و بنده امیدوارم خداوند پاداش نیکو به مرحوم مرادخانی عطا کند. او واقعاً خدمت زیادی کرد که جا دارد به همین مناسبت یک نکته را بگویم. اینکه عزیزان به یاد هم باشیم زیرا به هر جا برسیم آخرین منزل هستی همین‌جاست و خوشا به سعادت فردی که برای این روز ذخیره‌های خوبی داشته باشد.

وزیر ارشاد: علی مرادخانیِ ما یک زندگی جاری بود

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از مقام فرهنگی هنری مرحوم مرادخانی گفت: غم سنگین و تلخ سردی است و غربت عزیزمان علی مرادخانی بسیار سنگین است. او با بیش از ۴ دهه فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر ایران چهره فراموش شدنی در فرهنگ ایران خواهد بود. علی مرادخانی از چند جنبه خاص و متمایز است. نکته اول در زیست فردی اوست که من در اینجا به چند نکته بسنده می‌کنم. علی مرادخانی شور زندگی داشت او همه صورتش لبخند بود، صدایش گرمابخش بود که حتی در همین بیماری هرگز نشانی از بیماری نداشت و صدایش سرشار از زندگی بود. علی ما یک زندگی جاری بود. ویژگی دیگر او ترکیب تدین و هنر بود که برگرفته از یک خانواده اهل زهد با تمام وجود شورمندی و شیفتگی هنر را داشت.

وی با اشاره به اینکه درباره ویژگی‌های علی مرادخانی ساعت‌ها می‌توان صحبت کرد، توضیح داد: نکته دیگری که می‌توان درباره مرحوم علی مرادخانی به آن اشاره کرد، وجود پاره‌ای از اخلاق و رفتار توصیه شده از سوی بزرگان و انبیا به ما در وجود علی مرادخانی بود که خیلی واضح و روشن آن را می‌دیدیم. تواضع، ادب، حسن خلق، صمیمیت، بی تعارف و بی تکلفی از جمله ویژگی‌های رفتاری بود که می‌توانستیم در وجود علی مرادخانی ببینیم. اینها نکاتی نبود که بخواهیم در مدت طولانی هم زیستی با او متوجهش شویم، او در کوتاه مدت و با مجالست‌های مختصر هم این ویژگی‌های اخلاقی و انسانی را به ما نشان می‌داد. اینها گوشه‌ای از محور خصوصیات رفتاری بود که علیِ ما زیست مسلمانی و انسانی داشت. این زیست انسانی و مسلمانی هم چیز کمی نبوده و در روزگار ما موضوع بسیار غریب، غریب و غریبی است.

صالحی افزود: نکته سومی که درباره علی مرادخانی می‌توان به آن اشاره داشت، داشتن اخلاق حرفه‌ای است. به هر حال انسان در هر شغلی که گام می‌گذارد، آن شغل و حرفه اخلاق حرفه‌ای خاص خود را دارد. اخلاق حرفه‌ای مدیر فرهنگی و هنری هم اخلاق خاصی باید باشد و علیِ ما این اخلاق را در حوزه‌های مختلف داشت و نشان می‌داد. سعه صدر فراوان، تعامل او با مجموعه‌های مختلف که این روزها در فقدان و سوگ او متألم هستند را هم می‌توان در میدان اخلاقی و رفتاری او دید. علی مرادخانی در فراز و نشیب زندگی شخصی و حرفه‌ای هنرمندان حامی و همراهشان بود و تک تک هنرمندان خاطرات زیادی از این حوزه دارند که چگونه علی مرادخانی در تنگناها به سراغ آنها رفته بود. او مشاور امین، صدیق و بی مزد منتی برای اصحاب فرهنگ و هنر بود که داشته‌ها و دانسته‌های خودش را به راحتی در کف اخلاص می‌گذاشت و تقدیم می‌کرد. او دربرگیرنده نکات و اخلاق متفاوتی در اخلاق حرفه‌ای خود داشت که در حوزه فرهنگ و هنر تلاش می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مدیران درگذشته وزارت ارشاد طی سال‌های گذشته بیان کرد: دستاوردهای و رهاوردهای مدیریتی علی مرادخانی از ویژگی‌های بارز او بود. او از نسل مدیرانی بود که از نسل روحانیت و با دغدغه‌های انقلاب اسلامی که در این زمینه داشت، به میدان آمد. او چهار دهه از عمر خودش را در این میدان گذراند. علی مرادخانی در طول سه دهه مدیریتش در جای‌جای فرهنگ و هنر ایران به طور خاص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مدیریتی ویژه‌ای داشت. وی سهم زیادی در معرفی فرهنگ و هنر ایران به منطقه و دنیا داشت. او دغدغه مند این بود که نسیم و عطر فرهنگ و هنر به عنوان نقطه کانونی ایران توسط هنرمندان به جهان برسد. او یک دغدغه مند واقعی حوزه فرهنگ و هنر بود که در این ۳۰ سال زحمات مستقیم و غیر مستقیمی زیادی کشید. میدان دومی که علی مرادخانی در آن حضور داشت، حوزه موسیقی بود که با تعلق خاطرش به این حوزه، هم در میراث بانی موسیقی ایرانی و هم در خلق و تولید آثار تازه و اثر گذار به عنوان یک پناهگاه در جمع پریشان اهل موسیقی نقش بسیاری داشت. او در حافظه تاریخی همکاران بنده در وزارت ارشاد و اصحاب فرهنگ و هنر باقی می‌ماند. او گرچه به ظاهر در میان ما نیست اما چون روح بزرگش و چون کارهای بزرگش باقی و جاودان باقی خواهد ماند.

مسجد جامعی، مرادخانی و سمفونی «خسوف»

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از صحبت‌های صالحی ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت علی مرادخانی گفت: باعث تاسف است که ما این شخصیت گرانقدر را در این روزها از دست دادیم. شاید هم باید از حوزه بهداشت و درمان بیشتر انتظار کار و تلاش داشته باشیم که در این شرایط هم مرحوم مرادخانی و هم مرحوم حجت الاسلام محتشمی پور به دلیل کرونا جانشان را از دست دادند. این عزیزان بخشی از جامعه فرهنگ و هنر و اندیشه هستند و امیدوارم این مقدماتی که برای واکسن فراهم شده، سرعت بیشتری پیدا کند. اتفاقاً یکی از موارد مهمی که علی حتی روزهای آخر عمرش پیگیری می‌کرد، همین مساله واکسن ویژه هنرمندان بود که من در جریانم در همان حال وخیم به عباس سجادی تماس می‌گرفت و اسامی تعدادی از هنرمندان را به او می‌داد تا برای تزریق واکسن آنها امکانات لازم فراهم شود.

وی افزود: علی مرادخانی فقط سخنرانی نمی‌کرد، او حسی به هنرمندان داشت که نشات گرفته از علاقه و مهربانی او به هنر و هنرمندان بود. او یک مدیر تشریفاتی نبود و هیچ گاه دوستی که با هنرمندان داشت به شیوه یک قرارداد مطرح نمی‌شد. او مدیر بخشنامه‌ای نبود و از روی محبت‌ورزی درون و یک جوشش دلی کارهای مربوط به هنرمندان را انجام می‌داد. ما شاهد این بوده‌ایم که حتی در زمانی که علی مرادخانی یا از پستی برکنار می‌شد یا به صورت تشویق در پستی منصوب می‌شد، بسیاری از هنرمندان به او مراجعه کرده و مشکلاتشان را بیان می‌کردند. به همین منظور ما کمتر مدیری را سراغ داریم که هم ضوابط و شرایط مدیریتی‌اش را حفظ کند و هم بتوانند مدیریت مدنی را در جامعه فرهنگ و هنر کشور بسط دهند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه خاطراتی از همکاری‌اش با مرحوم علی مرادخانی تصریح کرد: به اعتقاد من علی مرادخانی یک مدیر مدنی بود که به اعتقاد خود به تنهایی می‌توانست یک اداره کل باشد. او آن زمان که حتی در پستی وجود نداشت هم فرد موثری بود. او نیازی به صدور بخشنامه نداشت و می‌توانست با گفتگو بسیاری از مسائل را حل می‌کرد. مرادخانی از آن دسته افرادی بود که در فضای تلخ هم می‌توانست لبخند و همدلی را به همراه بیاورد این فرآیند هم مختص خودش بود. وی از جمله افرادی بود که با همه هنرمندان ارتباط برقرار و چارچوب‌های خودش را هم حفظ می‌کرد. او شجاعت اقدام در شرایط دشوار را داشت و هزینه این شجاعت را هم می‌داد. دوستان موسیقی شاهد هستند آن زمان که ما می‌خواستیم سمفونی «خسوف» به عنوان یکی از اولین سمفونی‌های آیینی در کشور را اجرا کنیم علی مرادخانی شجاعت داشت و آن کار را با حاشیه‌های بسیار فراوانش اجرا کرد. اینها شجاعتی می‌خواست که علی مرادخانی در چارچوب مدیریتی‌اش راه‌های جدیدی را باز کرد. به عبارتی وقتی ما به نتیجه رسیدیم که نام مبارک حسین و سیدالشهدا باید به شیوه‌های دیگری هم در دنیا گفته شود، او وارد عمل شد و کارهای موثری انجام داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سفر در زمان با دست‌سازه‌های بندانگشتی!


حتما شما هم بارها ویدئوهایی از خانه‌های مینیاتوری را که وسایلش اندازه بندانگشت است و یک دست در آن مشغول کار است تا کاربرد آن وسیله را نشان دهد، در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بلیت‌های «جشنواره شانگهای چین» تا ۲۰ برابر قیمت فروخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با توجه به هجوم سینمادوستان برای تماشای فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای، انتظار می‌رود بلیت‌های جشنواره با قیمت سرسام‌آور و حتی بالاتر از ۵۰۰ دلار به فروش برسند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در مقطعی که سینمادوستان در سراسر جهان برای بازگشت به سینماها خیلی محتاطانه عمل می‌کنند، جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای نمی‌تواند پاسخ دهنده نیاز مخاطبان خود باشد. تقاضا برای تماشای فیلم‌های این جشنواره آنقدر زیاد است که علاقه‌مندان مبالغ زیادی پرداخت می‌کنند تا بتوانند بلیت‌ها را پیش خرید کنند. از جمله بلیت یک فیلم هنری که ۲ دهه پیش اکران شده اکنون به قیمت ۳۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

این جشنواره هر سال برای ارایه بلیت‌های محدودی که به صورت آنلاین به فروش می‌رساند با بازار سیاه روبرو می‌شود. جشنواره شانگهای در اولین روز فروش بلیت‌های سال ۲۰۱۹ در ۵ دقیقه اول ارایه آنلاین بلیت‌هایش ۱۵۰ هزار بلیت به فروش رساند و سال پیش در ۱۰ دقیقه ۱۰۰ هزار بلیت آنلاین فروخته شد و این در حالی بود که سینماها پس از شیوع کرونا تازه کارشان را از سر گرفته بودند.

در عین حال ظرفیت سالن‌های سینماهای شانگهای هنوز با ظرفیت ۷۵ درصد فعالیت می‌کنند و جشنواره ۲۰۲۱ که قرار است از ۱۱ تا ۲۰ ژوئن برگزار شود، همین روند را در پیش می‌گیرد.

امسال بیش از ۴۰۰ فیلم در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند که از این میان ۷۳ فیلم برای اولین بار در جهان اکران می‌شوند و ۴۲ فیلم اولین اکران بین‌المللی خود را تجربه می‌کنند. ۸۹ فیلم نیز اولین اکران آسیایی و ۹۹ فیلم اولین اکران خود در چین را تجربه می‌کنند. در مجموع ۳۰۳ اکران اول در جشنواره امسال در نظر گرفته شده است.

فروش بلیت‌های امسال جشنواره شانگهای به صورت رسمی از ساعت ۸ صبح جمعه پیش در پلتفرم «تائوپیااوپیائو» شروع شد اما با هجوم بسیار خریداران این پلتفرم ظرف ۵ دقیقه از کار افتاد.

با وجود فعالیت چنین پلتفرم‌هایی برای جلوگیری از بازار سیاه، کانال‌هایی مانند ای‌بی با فروش آنلاین بلیت‌های خریداری شده موجب شده‌اند قیمت بلیت‌ها گاهی تا ۲۰ برابر قیمت اصلی بالا برود.

برای مثال در حالی که قیمت عادی بلیت برای فیلم «آب‌نبات نعنایی» ساخته لی چانگ-دونگ ۱۷ دلار (۱۱۰ رنمینبی) بود- که به خودی خود بسیار بالاتر از قیمت‌های ۶ دلاری برای سینماهاست- اما در بازار سیاه بلیت این فیلم دارد به قیمت ۳۱۳ دلار (۲ هزار رنمینبی) به فروش می‌رسد.

امسال ۱۱ فیلم از ایران در این جشنواره به نمایش درمی‌آید که شامل «خورشید» مجید مجیدی، «دشت خاموش» احمد بهرامی، «داستان دست‌انداز» به کارگردانی کمال تبریزی، «بی سر» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «مجبوریم» رضا درمیشیان، «پسران دریا» افشین هاشمی، «درخت گردو» محمدحسین مهدویان، انیمیشن کوتاه «نهنگ سفید» به کارگردانی امیر مهران و مستند «مایا» به کارگردانی جمشید مجددی است. «باریکه» ساخته عبدالرضا کاهانی محصول کانادا و «روباه در یک سوراخ» ساخته آرمان ریاحی محصول اتریش هم در این جشنواره نمایش داده می‌شوند.

بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای امسال از ۲۱ تا ۳۰ خرداد برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه هنرمندان ایران میزبان ۵ نمایشگاه تجسمی می‌شود


نمایشگاه‌های «مرزی برای دیدن»، «زیبایی درجنگ»، «رویداد هنری فاصله»، «نگاهی دیگر» و «مرثیه‌ای برای یک رویا» از ۲۱ خرداد در گالری‌های خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل چهارم «نون خ» برای نوروز ۱۴۰۱ ساخته می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «نون خ» به کارگردانی «سعید آقاخانی» برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ ساخته می شود.

به گزارش سینماپرس، طبق برنامه ریزی های انجام شده، فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «نون خ» بناست برای نوروز ۱۴۰۱ ساخته شود.

بنا بر این گزارش، پیش تولید فصل چهارم آغاز شده و به زودی کار تولید سریال نیز آغاز خواهد شد.

پیش از این مهدی فرجی تهیه کننده سریال در گفت وگویی گفته بود: اگر عوامل‌مان را بتوانیم هماهنگ کنیم امسال فصل چهارم ساخته می‌شود تا به نوروز ۱۴۰۱ برسد. در ساخت ادامه این سریال تردیدی وجود ندارد اما مقدمات و شرایط ساخت آن نیز مهم است. چرا که در حال حاضر سعید آقاخانی به عنوان کارگردان و بازیگر نقش اصلی سریال تعهداتی دارد و هنرمندان دیگر هم به همین صورت، که باید این هماهنگی‌ها اتفاق بیفتد. اگر شرایط فراهم شود امسال، وگرنه برای سال دیگر کار به مرحله تولید برسد. اصل بر ساخته شدن است که ان‌شاءالله این اتفاق خواهد افتاد.

سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سیدحسین موسوی، سیروس حسینی‌فر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی، مرتضی رستمی بازیگران سریال «نون. خ» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشنهادهای فرهنگستان هنر برای نامزدهای ریاست جمهوری


پیشنهادهایی از سوی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد اندیشه و سیاست‌پرداز در عرصه هنر به نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختصاص وام با بهره ۱۲ درصدی به فعالان و مدیران کسب و کارهای سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به فعالان و مدیران کسب و کارهای سینمایی و سمعی بصری متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی وام با بهره ۱۲ درصد اعطا می‌شود.

به گزارش سینماپرس، به منظور حمایت از کسب و کارهای سینمایی و سمعی بصری آسیب دیده از کرونا، حفظ فرصت‌های شغلی و رونق هنر-صنعت سینما، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان در عرصه‌های مراکز پشتیبانی فنی سینمایی (استودیو و لابراتوارها)، سینماها، موسسات سینمایی، آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، تهیه کنندگان فیلم سینمایی، فیلم مستند و فیلم انیمیشن سینمایی (تهیه کنندگانی که دارای پروانه ساخت و دارای اعتبار باشند)، کسب و کارهای سینمایی (صدابردار، صداگذار، عکاس، کارگردان، تدوینگر و فیلمبردار)، موسسات تهیه و تولید ابزار و تجهیزات وام با بهره ۱۲ درصد اعطا می‌کند. فعالان و مدیران کسب و کارهای سینمایی و سمعی بصری متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی، از روز ۲۲ خرداد ماه برای ثبت تقاضا می‌توانند به سامانه کارا به آدرس https://kara.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه مجموعه آثار کوچک در گالری آرتیبیشن افتتاح می‌شود


گالری آرتیبیشن با همکاری هنرمندان و مجموعه‌داران آثاری با سایز کوچک را جمع‌آوری کرده و از روز جمعه ۲۱ خرداد ماه به نمایش می‌گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع