X

بایگانی خرداد 20, 1400

دفتر سینمایی

همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته/ «ذهن زیبا» با بازی راسل کرو را در شبکه نمایش ببینید


«نبرد نهایی»، «مسافر»، «نیوتن»، «برادران» و «ذهن زیبا» تنها برخی از فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارگری ایرانی در پیچیدگی عیان و عریانش، دستمایه بزرگی برای شناختن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه «نهان بر عیان» را فرصتی مغتنم برای آغاز بازشناسی داشته‌های خودمان برشمرد.

به گزارش سینماپرس، دومین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازسازی با عنوان «نهان بر عیان» با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی کاظمی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان»، محمدرضا اصلانی، فرح اصولی، حسین محجوبی، گیزلا وارگا سینایی و جمعی از هنرمندان نقاش، مجسمه‌ساز و نگارگر عصر سه‌شنبه ۱۸ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در این مراسم، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، ضمن خوشامدگویی به حضار یکی از اشعار مهدی اخوان ثالث را قرائت کرد.

شهریار حاتمی کیوریتور و دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان» در سخنانی گفت: نمایشگاه «نهان بر عیان» در واقع مهندسی تصویر در نگارگری ایران است که پروژه پژوهشی من به حساب می‌آید و درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و به صورت تخصصی به نگارگری می‌پردازد. این پژوهش مشخص می‌کند که دستور زبان مشترکی بین هنرهای ایرانی وجود دارد که ریشه مشترک در علم هندسه دارند.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه می‌تواند به هنرمندان شاخه‌های دیگر کمک کند چراکه این پروژه صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم از حاضران درخواست کرد که به احترام مرحوم علی مرادخانی، یک دقیقه سکوت کنند و سپس بیان کرد: نمایشگاه «نهان بر عیان» لایه‌هایی از واقعیت هنر ایران را برای ما برملا می‌کند. این لایه‌ها مخاطبان را به لحظه‌ای توجه فرامی‌خواند و اینکه هر بار با گشودن این دیوان نهان به تازگی و طراوت دست پیدا و لذت تازه‌ای را تجربه می‌کنیم نشان‌دهنده ذهن نقادی است که به نوعی مهندسی را در خود دارد و نگارگری ما نیز از این قصه مستثنی نیست.

وی با اشاره به سخنان شهریار حاتمی، یادآور شد: کرامت خوشنویسان نه صرفا برای کتابت بوده است بلکه بعد از این مرتبه بلند، اینکه راوی ادبیات بودند و ادبیات نیز حاوی حکمت بوده و ایرانیان همیشه تشنه حکمت، نکته‌ای است که باعث کرامت خوشنویسان شده است. نگارگری ایرانی در پیچیدگی عیان و عریانش، دستمایه بزرگی برای شناختن است مثل گوشه گوشه هنر ایران که اگر آن را بشناسیم طبیعتا از درک لایه‌های آن لذت خواهیم برد.

حسینی همچنین گفت: این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای آغاز نهضت مبارکی برای بازشناسی داشته‌های خودمان است. این محفل برای عیان شدن نهانی تشکیل شده است و حتماً از آن حظ خواهیم برد.

در پایان این مراسم که در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر برگزار شد، حاضران به گالری‌های موزه رفتند و از نتیجه پژوهشی که در قالب نمایشگاه «نهان بر عیان» برگزار شده است، بازدید کردند.

این نمایشگاه در بدو ورود با تاریخی تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران بر اساس کتاب «جوامع التواریخ رشیدی» شروع می شود و تا «شاهنامه شاه عباسی» پیش می‌رود. نسخه «جامع‌التواریخ رشیدی» را می‌توان آغازگر مهندسی مسیری دانست که به مدت ۳۰۰ سال، نظام تصویر در نقاشی ایران را هدایت کرد. این مهندسی تصویر از یکی از مهمترین آثار هندسه قرون میانه الهام گرفته بود، یعنی کتاب «فی ما یحتاج إلیه العمال و الصناع من الأشکال الهندسیه» که به «النجّاره» نیز مشهور است؛ از مهمترین مراجع شناخت دستور زبان تصویر در تاریخ نگارگری ایران که برای قرن‌ها حل‌المسائل هنرمندان ایرانی بود، به قلم ابوالوفا بوزجانی، ریاضی‌دان قرن چهارم هجری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف این گزارش فقط انتقاد نیست


راه‌اندازی جامعه تخصصی صنایع‌دستی در استان‌های کشور یکی از برنامه‌های تازه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که از مدتی پیش آغاز شده است؛ برخی تشکیل این جامعه را کمک به بهبود وضعیت صنایع‌دستی و هنرمندان این عرصه می دانند و برخی از سوی دیگر راه‌اندازی یک تشکل را بی‌فایده و صرفا افزایش تریبون دولتی می‌ پندارند. اما سوال اصلی این است که اساسا راه‌اندازی یک تشکل‌ چه کمکی به وضعیت صنایع دستی در کشور خواهد کرد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقریباً می‌شود گفت بازیگری با چهره بکر نیست/بازیگران اغلب گونه می‌گذارند یا تزریق می‌کنند و عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک گریمور درباره چالش‌های حوزه گریم در تلویزیون و اینکه برخی بازیگران از گریمور می‌خواهند که آن‌ها را از خودشان زیباتر کنند سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، شیده کردستانی گریمور سریال‌های تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره گریم‌های تلویزیونی زنان و اینکه چرا در برخی موارد تصویر آن‌ها در سریال‌ها با چهره واقعی‌شان تفاوت دارد به مهر گفت: این اتفاق به موارد بسیاری از جمله نور و قاب بندی بستگی دارد و البته به نوع طراحی لباس و حتی مواد گریم هم وابسته است.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از تفاوت‌ها در گریم‌ها به ساختار تلویزیون هم برمی‌گردد و اینکه به طور مثال فقط گردی صورت باید دیده شود وگرنه در سینما و شبکه نمایش خانگی آنقدر دست باز است که همه چیز تغییر می‌کند، البته در شبکه نمایش خانگی در برخی سریال‌ها بیشتر آرایش می‌کنند تا گریم.

این گریمور درباره اینکه چقدر بازیگر در سریال‌های تلویزیونی با گریم خود چالش دارد بیان کرد: چالش از طرف گریمورها بیشتر است چون بازیگران همیشه فکر می‌کنند زیبایی آنها با گریم در تلویزیون گرفته می‌شود. البته خود من این چالش را نداشته‌ام اما زیاد شنیده‌ام که برخی بازیگران بعد از گریم گفته‌اند که زشت شده‌اند.

کردستانی با اشاره به درخواست‌های برخی از بازیگران نیز اظهار کرد: برخی بازیگران هم وقتی جلوی گریمور می‌نشینند می‌گویند ما را زیباتر کن و نگاه نادرستی نسبت به گریم دارند. ما همیشه در کار استانداردها را حفظ می‌کنیم اما خود من می‌بینم در برخی سریال‌ها بازیگر را به جای گریم آرایش می‌کنند و انگار از او عروس می‌سازند.

وی که معمولاً با شهرام خلج به عنوان طراح گریم همکاری دارد اظهار کرد: شهرام خلج اصرار دارد در گریم آرایش چندانی نباشد و می‌خواهد چهره به صورت طبیعی‌اش دیده شود و در کار استانداردهایی حفظ شود که بعداً فیلتر نشود.

این گریمور درباره اینکه چقدر برای پیدا کردن چهره‌های بدون عمل زیبایی با چالش مواجهند گفت: تقریباً می‌شود گفت بازیگری با چهره بکر نیست یا به سختی پیدا می‌شود. بازیگران اغلب گونه می‌گذارند یا تزریق می‌کنند و عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند و این موارد در بازیگران دهه ۷۰ خیلی بیشتر است. البته هنوز هم بازیگرانی داریم که اصلاً به صورتشان دست نزده‌اند مثل مرجانه گلچین که من اخیراً اجرای گریم او را در سریال «بوتیمار» بر عهده داشتم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان‌بندی هنری برای تعطیلات آخر هفته


با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، سایه سنگین تعطیلی و کساد بر بسیاری مشاغل افکنده شد. این روزها اما با بهتر شدن شرایط، بسیاری از گالری‌ها فعالیتشان را به صورت حضوری از سر گرفته‌اند؛ البته برخی از گالری‌ها نیز همچنان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند یا تعطیل هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صالحی: فرهنگ و هنر بخش مغفول مناظرات بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی با انتقاد از بی‌توجهی به عرصه فرهنگی در دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، تاکید کرد ایران را نمی‌توان بدون فرهنگ و هنر، ایران نامید.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توییتی به دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد.

او نوشت:

«فرهنگ و هنر بخش مغفول مناظرات بود، حتی در دومین مناظره با عنوان فرهنگی و اجتماعی.
ایران بدون فرهنگ و هنر، ایران نیست!
از کدام برنامه سخن می‌گوئیم؟»

انتقاد سیدعباس صالحی از دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دودکش» جایگزین «زیرخاکی» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه کمدی اجتماعی «دودکش۲» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی پس از سریال «زیرخاکی ۲» روی آنتن شبکه یک می‌رود.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال تلویزیونی «دودکش» از بهمن ماه ۹۹ آغاز شد و اغلب سکانس‌های سریال در شمال شرقی تهران و منطقه بلوار ارتش تصویربرداری می‌شود.

سریال «دودکش» برای اولین بار به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی در ماه رمضان سال ۱۳۹۲ از شبکه یک سیما پخش شد و با توجه به مضمون کمدی و تکیه کلام‌های جذاب جزو آثار پرمخاطب سیما قرار گرفت. فصل دوم این سریال نیز قرار بود در ماه رمضان ۱۴۰۰ روی آنتن برود اما برای پخش در آن زمان آماده نشد.

هومن برق نورد، سیما تیرانداز، بهنام تشکر، نگار عابدی، امیرحسین رستمی، الناز حبیبی، محمدرضا شیرخانلو و یاس نوروزی بازیگران فصل اول «دودکش» هستند که در فصل دوم نیز با تغییراتی به همراه بازیگران جدید حضور خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع