X

بایگانی خرداد 20, 1400

دفتر سینمایی

جزییات تفاهم‌نامه همکاری سینمایی بین ایران و چین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، جزییات تفاهم‏نامه مبادلات و همکاری‌های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‌‏‌بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام شد.

روح‏‌الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره‏‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلایل انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه با توجه به علاقه و تمایل هر ۲ طرف و بر مبنای برابری، احترام، عمل و منافعِ متقابل با توجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده و نخستین تفاهم‌نامه‌ای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضاء می‏‌شود. پیش از این برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت‌های ما وجود داشت ولی این نخستین بار است که دو طرف منحصراً در حوزه سینما تفاهم‌نامه امضا می‏‌کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق همزمان به دو نکته مهم اشاره دارد؛ نخست اینکه چینی‏‌ها به اهمیت و جایگاه سینمای ایران در سطح بین‌الملل کاملاً واقف هستند و لذا پرونده‌ای مستقل برای همکاری در این زمینه باز کرده‌اند، دوم اینکه در نگاهی داخلی، سینما در گستره وسیع و متنوع فرهنگ و هنر ایران، از چنان وزن و اهمیتی برخوردار است که مستقلاً می‌تواند وارد گفتگو، تعامل و تبادل با بخش‌های فرهنگی دولت‌های دیگر شود.

رییس کارگروه مبادلات و همکاری‌های سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه گفت: چند بند کلی اما بسیار مهم زمینه‌های این تفاهم‌نامه را تشکیل می‏‌دهند، از جمله مهمترین آنها که از بُعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راه‌گشاست، باز شدن بازار سینمای چین به‌روی محصولات سینمایی ایران است که با توجه به وجود هزاران سالن سینما و صدها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‏‌شود. چه بر اساس تفاهم‌نامه موجود، طرفین متعهد شده‌اند که امکان نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، با توجه به ظرفیت‌های موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع را فراهم کنند. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهم‌نامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه‌های سینمایی، صورت خواهند داد.

حسینی در این زمینه توضیح داد: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران می‌تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه‌های سینمایی کشور چین، در حوزه‏‌هایی که مزیت سینمای ایران محسوب می‏‌شوند، از جمله کارگردانی یا فیلمنامه‏‌نویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیه‏‌کنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که به‌ویژه در حوزه‌های فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب می‏‌شود از چینی‏‌ها کمک بگیرند. تفاهم در زمینه تولیدات مشترک سینمایی از دیگر مفاد مهم این تفاهم‌نامه است که با توجه به وضعیت صنعت و اقتصاد سینمای چین، اتفاقی بزرگ و قابل اعتنا در سینمای ایران خواهد بود.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل سازمان در این باره بیان کرد: مدتی است که برخی سینماگران ایرانی همکاری‌هایی را در این زمینه شروع کرده‌اند، اما تولیداتشان به معنای واقعی یعنی حقوقی کلمه مشترک محسوب نمی‏‌شود. تولید مشترک مستلزم اقداماتی قانونی و حقوقی از جمله انعقاد موافقت‌نامه میان دولت‌هاست که این تفاهم‌نامه زمینه را برای دستیابی بدان فراهم می‏‌کند. در نتیجه از این پس تعداد بیشتر و متنوع‏‌تری از سینماگران ایرانی امکان بهره‌مندی از این بازار عظیم را خواهند داشت. وظیفه ما به عنوان دولت در واقع همین فراهم ساختن زمینه‌های همکاری برای افراد و سلیقه‌های متنوع و مختلف است. به‌ویژه در بین جوان‌ترها، استعدادها و توانمندی‏‌هایی داریم که به راحتی می‏‌توانند در این زمینه ورود کنند.

وی ادامه داد: این تبادل‏‌ها البته به پروژه‌های سینمایی محدود نخواهد بود و در زمینه تبادل استاد و دانشجو نیز دو طرف همکاری خواهند کرد. این زمینه به‌ویژه غنیمتی برای انتقال تجربه و دانش سینمای ایران به سینمای چین است.

حسینی درباره مدت این تفاهم‌نامه گفت: تفاهم‌نامه ۳ ساله منعقد شده است اما قابل تمدید است و در واقع آنچه اهمیت دارد شروع این ماجراست در غیر این صورت تمدید و استمرار آن آسان و بی‌زحمت است. فقط کافی است دو طرف بهره‌های لازم را برده و از ادامه همکاری رضایت داشته باشند. چین در سال‌های گذشته، یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و برای مثال در سال ۹۷، ارزش صادرات ما به این کشور نزدیک به ۲۱ درصد و بیش از تمام کشورهای دیگر از جمله عراق و روسیه یا ترکیه بوده است. در این بین اما سهم فرهنگ و صادرات فرهنگی ما به این کشور تقریباً صفر بوده است. آن هم جایی که می‏‌دانیم در میان سایر کالاهای فرهنگی ما که می‏‌توانند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند، سینما به دلایلی روشن و مسلم جایگاهی بسیار ویژه دارد.

از طرف دیگر بر اساس مشاهدات و مطالعات و بررسی‌های ما چینی‏‌ها اشتیاق بسیاری برای سرمایه‏‌گذاری در سینمای ایران دارند و این اشتیاق از اراده‌ای ناشی می‏‌شود که به دیپلماسی عمومی اعتقاد دارد و درک کرده است که فرهنگ از مهمترین ابزارهای دیپلماسی است.

وی در پایان اظهار کرد: این همان نکته‌ای است که چندسالی است در دستور کار ما نیز قرار دارد و لذا فرصت پیش آمده را باید مغتنم شمرد. بازار سینمای چین هم‏‌اکنون بازار آمریکای شمالی را هم پشت سر گذاشته است و به عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان شناخته می‏‌شود. اخذ سهمی هرچند کوچک یعنی فقط به اندازه زیر ۱۰ درصد از بازار بزرگ چین، حجمی چندین برابر گردش مالی کل بازار صنعت تصویر در ایران خواهد بود و برابر با قوانین حاکم بر کشور چین که البته تنها راه حل دستیابی به آن، تولید مشترک میان دو کشور است. کاری که حالا و با امضای این تفاهم‌نامه مقدمات آن فراهم شده است؛ ورود به بازار میلیاردی سینمای چین، نه تنها اقتصاد سینمای ایران را متحول می‏‌کند که در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و سیاسی ما نیز مهم و موثر خواهد بود.

تفاهم‏نامه مبادلات و همکاری‌های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‌‏بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اواخر اردیبهشت ماه با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ایران و وانگ شیا هوی رئیس سازمان ملی فیلم ‏جمهوری‏ خلق‏ چین امضا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش پنج حس در «تروما: نیمه تاریک»/حضور بین‌المللی در اولویت است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «تروما: نیمه تاریک» به کارگردانی حسام دهقانی جایزه بهترین فیلم بلند هفتمین دوره فستیوال بین‌المللی Art Color Digital Cinema که از ۲۴ تا ۳۱ می ۲۰۲۱ مصادف با سوم تا دهم خرداد ۱۴۰۰ در شهر بروکسل (بلژیک) برگزار شد را به دست آورد.

حسام دهقانی کارگردان این فیلم سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر در توضیح نام این پروژه سینمایی گفت: تروما یک اصطلاح پزشکی به معنای آسیب داخلی (فیزیکی یا روحی) بر اثر یک ضربه خارجی است، یعنی صدمه‌ای است که آثار آن روی بدن دیده نمی‌شود اما تاثیر آن حس می‌شود. «تروما: نیمه تاریک» یک اثر ۵ اپیزودی است که در مورد ۵ حس منفی انسانی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ناامیدی، سوء‌ظن، خشم، وسوسه و عذاب وجدان موضوعاتی است که در این ۵ اپیزود به آن اشاره شده است. پروسه ساخت این پروژه سینمایی یک سال و نیم طول کشید، چرا که هر اپیزود در یک لوکیشن مجزا و با یک جغرافیا و بازیگران متفاوت بود، به همین دلیل زمان فیلمبرداری این فیلم طول کشید.

این کارگردان سینمای مستند توضیح داد: درست است که هرکدام از اپیزودها داستانی متفاوت را دنبال می‌کند اما به نوعی به یکدیگر مربوط می‌شوند، در واقع در «تروما: نیمه تاریک» تاثیر و عواقب احساسات منفی را روی شخص و اطرافیان آن بررسی می‌کنیم.

نمایش پنج حس در «تروما: نیمه تاریک»/حضور بین‌المللی در اولویت است

وی تاکید کرد: اپیزودهای مختلف فیلم در بخش‌هایی مانند قشم، شمال کشور «دریاچه ارواح» و لوکیشن‌های داخلی و خارجی تهران فیلمبرداری شده است، در واقع می‌توانم بگویم این فیلم یک پروژه بسیار سختی بود که خوشبختانه توانست به نتایج خوب بین‌المللی دست پیدا کند.

دهقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحقیقات روانشناختی که برای این پروژه انجام شده است، گفت: این فیلم تحقیقات سخت و پیچیده‌ای را به دلیل موضوع‌های متفاوتی که داشت پشت سر گذاشت، در واقع بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان چندان با جنبه‌های روحی اتفاقاتی که برای آدم‌ها رخ می‌دهد، درگیر نمی‌شوند و این خود برای افراد آسیب دیده بسیار مشکل ساز است، یکی از اپیزودهای این فیلم که نام آن هم تروما است، درباره یکی از پرونده‌های واقعی یک متجاوز سریالی در تهران است. با توجه به سوژه‌های متفاوت این فیلم از ۲ روانپزشک برای بخش تحقیق استفاده کردیم البته این را هم باید بگویم که بخش اعظم این تحقیقات توسط خودم انجام شده است.

وی تاکید کرد: در ابتدا ۸ اپیزود را برای ساخت این فیلم در نظر داشتم، اما در نهایت ۵ حس منفی پایه براساس کتاب‌های روانشناسی قدیمی برای ساخت انتخاب شد. مدت زمان این فیلم ۸۰ دقیقه است که یک زمان استاندارد برای یک فیلم سینمایی به شمار می‌رود.

دهقانی در پایان با اشاره به اینکه نگارش ۵ اپیزود برعهده خودش بوده است، به بحث اکران این فیلم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم تا این فیلم در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور داشته باشد که بی شک این روند نزدیک به یک سال طول می‌کشد، اما در ادامه تلاش خواهیم کرد که این فیلم در نوبت اکران عمومی «هنر و تجربه» قرار گیرد، اما اگر شرایط مناسبی برای اکران عمومی این فیلم فراهم نشود، مجبور هستیم تا آن را برای نمایش در پلتفرم‌های مختلف در نظر بگیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسترکلاس راسکارولی منتشر شد/ آنچه درباره «فیلم رساله» باید بدانید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نسخه تصویری مسترکلاس لائورا راسکارولی با موضوع «دوربین شخصی» امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه منتشر شد.

لائورا راسکارولی استاد دانشگاه، مولف و تئوریسین سینمای مستند است. او استاد دانشگاه میلان است، اما در دانشگاه‌ها و موسسات فیلم مختلف و متعدد تدریس کرده و این روزها در دانشگاه‌های ایتالیا، اسپانیا و کوبا درس می‌دهد. آثار راسکارولی درباره سینمای مستند، سینمای اروپا و جهان و «فیلم رساله» به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. مسترکلاس این نظریه‌پرداز در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شد.

راسکارولی در بخشی از این مستر کلاس می‌گوید: «امروزه اصطلاح فیلم-رساله به طور گسترده و مکرر در جشنواره‌های سینمایی و محافل هنری، مطبوعات و نشریات دانشگاهی به کار برده می‌شود. ولی با آنکه این انفجار واقعی فرم‌ها بی‌شک به خاطر واکنش مثبت و مناسب بودن زمانه است، اطلاق بی‌رویه آن به چنین طیف متنوعی از محصولات سینمایی می‌تواند پرسش برانگیز و در نهایت به رسالت اولیه‌اش لطمه زند.»

دانشجویان و پژوهشگران برای تماشای رایگان این کارگاه می‌توانند به سایت مرکز گسترش بخش پژوهش، کارگاه‌های آموزشی مراجعه یا این ویدیو را در بسترهای مجازی تماشا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از «سر الاسرار»


«سر الاسرار»، نام اثر فاخری است که در آن برای نخستین بار، از نقوش قلمکار برای رسم گره چینی استفاده‌شده و به‌تازگی، در مجموعه‌ی فرهنگی غدیریه‌ی دیانی اصفهان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شب دارکوب» آماده نمایش شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم بلند داستانی «شب دارکوب» با نام پیشین «ظهرِ نیمه شب» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی ناصر قهرمانی آماده نمایش شد.

مهدی حجوانی نقش اصلی این فیلم را که در تهران فیلمبرداری شده است، برعهده دارد.

در خلاصه داستان «شب دارکوب» آمده است: «تهران شهری بزرگ است که خورشید در شب‌های آن نمی‌خوابد.»

عوامل ساخت این اثر عبارتند از نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و تدوینگر: ناصر قهرمانی، مدیر تصویربرداری: حمید بهاری، بخشی از تصاویر: حسن مهرآذر، صدابردار: بهزاد عونی، طراح صحنه و لباس: مهدی مرادی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: الهام اصغری، منشی صحنه: معصومه یوسفی، گریم: فیروزه عقبایی، عکاس: سالم شریفی، مدیر تولید: ناصر قهرمانی، مجری طرح: آبی فیلم، روابط عمومی: فروغ گشتیل.

همچنین دیگر ساخته این کارگردان با نام «مراسم تدفین کلاغ‌ها» هم‌اکنون روی پرده سینماهای «هنر و تجربه» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حال شما چطور است آقای هنرمند؟


آبان ماه سال قبل بود که نوشتیم: «خبر، تلخ و دردناک است؛ علیرضا میرجمال، با ۴۹ سال سابقه کار در هنر قلمکار سازی و داشتن سه نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی، این روزها به دست‌فروشی روی آورده» و امروز، به بهانۀ روز صنایع‌دستی، جویای احوالش شدیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیر هزاران ساله شناسنامه هنری خراسان جنوبی


خراسان جنوبی صنایع دستی بی شماری دارد که حاصل تلاش زنان و مردانش از گذشته‌های دور در کنار دامداری و کشاورری است؛ محصولاتی که شناسنامه این مردم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخ نمایش «قصیده گاو سفید» در جشنواره برلین و ترایبکا مشخص شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی در اولین نمایش جهانی خود در ۲ جشنواره برلین و ترایبکا روی پرده خواهد رفت.

با شروع بخش ویژه تابستانی جشنواره برلین، فیلم «قصیده گاو سفید» که در بخش مسابقه اصلی این جشنواره حضور دارد در سینماهای روباز شهر برلین به روی پرده خواهد رفت. جشنواره برلین از تاریخ ۹ تا ۲۰ ژوئن برابر با ۱۹ تا ۳۰ خرداد به مدت ۱۱ روز ادامه خواهد داشت. نمایش افتتاحیه «قصیده گاو سفید» در تاریخ ٢٨ خرداد است و در روزهای ٢٧، ٢٨ و ٢٩ خرداد سه نمایش در جشنواره خواهد داشت.

امسال جشنواره برلین به علت پاندمی کرونا تمامی نمایش‌های خود را در هفده سینمای روباز شهر برلین برگزار خواهد کرد.

همچنین جشنواره ترایبکا همزمان از تاریخ ١٩ خرداد نیز کار خود را در شهر نیویورک آغاز می‌کند. ترایبکا که از مهمترین جشنواره‌های فیلم‌های مستقل در جهان است امسال بیستمین سالگرد تاسیس خود را در شهر نیویورک جشن می‌گیرد و به دلیل پاندمی کرونا نمایش‌های خود را در سینماهای روباز شهر نیویورک برگزار خواهد کرد.

فیلم «قصیده گاو سفید» که در بخش هفته منتقدین این جشنواره حضور دارد در روزهای ٢٩ و ٣٠ خرداد به نمایش در خواهد آمد.

مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی و پوریا رحیمی سام بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زیراندازِ ۶۰۰۰ ساله کرمانشاه!


یازده هزارسال پیش در گذرگاهی طبیعی و خوش آب و هوا روستایی شکل گرفت که آن را یکی از نخستین روستاهای بشر می دانند. روستایی که امروز زیر تلی از خاک خوابیده، اما نامش بلند و پرآوازه شده و به آن گنج دره می‌گویند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تنفس مصنوعی به «سینما» با اکران «فوتبال»/بدون فیلم مناسب چه کنیم؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تجربه اکران بازی‌های فوتبال در پردیس سینمایی ملت طی روزهای اخیر، توضیح داد: پس از شیوع ویروس منحوس کرونا تمامی فعالان حوزه هنر به‌خصوص اهالی سینما به تعبیری به خاک سیاه نشستند! علی‌الخصوص سینماداران و پخش‌کنندگان در این میان آسیب‌های بسیاری دیدند. حمایت‌هایی هم که انتظار می‌رفت از طرف دولت صورت بگیرد، صورت نگرفت. حتی در ایامی که شرایط نسبتاً آرام‌تری در زمینه بحران کرونا داشتیم، شاهد حضور فیلم‌های خوبی نبودیم که مخاطبان رغبت پیدا کنند و به سالن‌های سینما بیایند. از طرف دیگر وعده‌های متعددی هم برای حمایت مطرح شد. بخش خصوصی اما در این یک سال و نیم، به‌شدت آسیب دید و چراغ نیم‌سوز سینمای ایران در حال افول است و رو به خاموشی می‌رود. در این شرایط اگر تمهیدی اندیشیده نشود به نظر می‌رسد تغییر کاربری سالن‌ها به‌صورت جدی سینمای ایران را تهدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: جلسات متعددی با فعالان حوزه پخش در این مدت داشتیم. وزارت ارشاد باید فضایی ایجاد می‌کرد تا با یک تضمین و گارانتی مطمئن، چند فیلم کمدی در اوضاع ناشی از فشار روحی و اقتصادی بتوانند اکران شوند و خنده بر لب مردم بنشانند. این اتفاق هم رخ نداد. به همین دلیل ما در موسسه تصویر شهر بر اساس وظیفه ذاتی تعریف‌شده این مجموعه برای آنکه بتوانیم خدمات فرهنگی به مردم تهران ارائه کنیم، برنامه‌ریزی‌هایی کردیم. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در زمینه راه‌اندازی چند سالن روباز سینما در شهر اقداماتی انجام داده است. با همکاری موسسه تصویر شهر، نشر شهر و مجموعه باغ کتاب یک سالن ۷۰۰ نفره در مجموعه باغ‌کتاب به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود که با ظرفیت بالا می‌تواند خدمات سینمایی، نمایشی و موسیقایی به مردم ارائه دهد. در چندین پارک هم برنامه‌ریزی‌های مشابهی داریم تا بتوانیم فضایی را در شرایط کرونایی برای استفاده مردم ایجاد کنیم.

میرزاخانی درباره سینماهای تحت مدیریت موسسه تصویر شهر هم گفت: ظرفیت‌های سینمایی ما هم متأسفانه بیش از یک سال است که بلااستفاده مانده و اگر فروش کل سینمای ایران در این مدت را هم بررسی کنید، خواهید دید که به‌صورت متوسط هر روز کمتر از ۵۰ نفر مخاطب در سینماها داشته‌ایم که عدد بسیار ناچیزی است. به همین دلیل به برنامه‌های دیگر فکر کردیم تا بتوانیم از پتانسیل سالن‌های کوچک‌تر برای نمایش آثار خارجی مختص خانواده‌هایی که علاقمند به حضور خانوادگی در سینما هستند، استفاده کنیم؛ شرایطی که هم ایمنی لازم در سالن برای اعضای خانواده وجود داشته باشد و هم بتوانند لذت تماشای فیلم بر پرده سینما را تجربه کنند.

تنفس مصنوعی به «سینما» با اکران «فوتبال»/ به خاک سیاه نشسته‌ایم!

برگزاری لیگ بازی‌های رایانه‌ای در پردیس ملت

وی ادامه داد: در همین راستا طی یک برنامه‌ریزی مشترک با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای میزبان لیگ بازی‌های دیجیتال در مجموعه پردیس سینمایی ملت خواهیم بود و پنجشنبه و جمعه این هفته، گیمرهای بزرگ کشور در این مجموعه جمع می‌شوند و جوایز ارزنده‌ای تا ۲۵۰ میلیون تومان هم در آیین اختتامیه این رویداد اهدا خواهد شد. سالن‌های کوچک این مجموعه برای حوزه گیم قابل استفاده خواهد بود و خانواده‌ها می‌توانند با خیال راحت به سینما بیایند و چند ساعتی با خیال راحت و با صدای دالبی، از بازی جمعی لذت ببرند.

سالن‌های سینمایی وقتی فاقد محتوای مناسب برای اکران هستند چه باید بکنند؟ فقط نگه‌داری و روشن نگه داشتن چراغ این سالن‌ها کلی هزینه دارد. با این تمهیدات تنها تلاش داریم تنفس مصنوعی به سالن‌های سینمایی بدهیم. شرایط سالن‌های سینما، شرایط رو به موت است و تلاش داریم سینماها را زنده نگه داریم میرزاخانی درباره اکران بازی‌های فوتبال تیم ملی بر پرده سینما هم توضیح داد: سینماداران در این زمینه بسیار پیگیر بودند تا بتوانند بازی‌ها را در سالن‌ها نمایش دهند اما گویا انجمن سینماداران نتوانست هماهنگی‌های لازم را با مجموعه‌های ذی‌ربط انجام دهد. از آنجایی ما در مجموعه ملت، آمفی‌تئاتر چندمنظوره‌ای داریم که صرفاً سالن سینما نیست، طی هماهنگی با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و اماکن، این سالن را به اکران بازی‌های ملی فوتبال اختصاص داده‌ایم.

وی درباره استمرار برنامه‌هایی مانند اکران فوتبال و یا میزبانی از بازی‌های رایانه‌ای در سالن‌های سینما هم توضیح داد: برنامه‌ریزی‌که ما داریم در راستای ادامه این اکران‌ها است و تلاش داریم چند فرهنگسرا را هم درگیر این برنامه‌ها کنیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بتوانیم میزبان مردم باشیم.

نمی‌توان از تهیه‌کنندگان خرده گرفت که چرا فیلمشان را اکران نمی‌کنند

مدیرعامل موسسه تصویر شهر درباره تأثیر این قبیل برنامه‌ها برای آشتی دادن مردم با سالن‌های سینمایی آن هم در نبود فیلم‌های مناسب در جدول اکران، توضیح داد: مردم قطعاً زمانی به سینما می‌آیند که بتوانند فیلم موردعلاقه خود را روی پرده ببینند. عده‌ای فیلم اجتماعی دوست دارند، عده‌ای فیلم کمدی و عده‌ای دیگر ژانر وحشت. وقتی فضا به‌گونه‌ای است که تهیه‌کننده در صورت اکران فیلمش ضرر می‌کند، نمی‌توانیم از او خرده بگیریم که چرا فیلمت را اکران نمی‌کنی. بالاخره سرمایه‌ای است که از بین می‌رود. باید حمایت مالی از فیلم‌ها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سالن‌های سینمایی وقتی فاقد محتوای مناسب برای اکران هستند چه باید بکنند؟ فقط نگه‌داری و روشن نگه داشتن چراغ این سالن‌ها کلی هزینه دارد. با این تمهیدات تنها تلاش داریم تنفس مصنوعی به سالن‌های سینمایی بدهیم. شرایط سالن‌های سینما، شرایط رو به موت است و تلاش داریم سینماها را زنده نگه داریم.

میرزاخانی در پایان تأکید کرد: هر راهی که بشود با رعایت مسائل بهداشتی مردم را در سالن سینما دور هم جمع کرد، مدنظر همه مدیران فرهنگی کشور باید باشد و ما هم هر اقدامی در این زمینه بتوانیم انجام دهیم، انجام خواهیم داد. ما در حال حاضر تنها آمفی‌تئاتر خود را به این طرح اختصاص داده‌ایم اما امیدواریم مجوزهای لازم صادر شود تا بتوانیم سالن‌های سینمایی را هم در این زمینه مورداستفاده قرار دهیم. علاوه‌بر پردیس ملت، ظرفیت‌های سینمایی ما در سینما آزادی، پردیس‌های راگا، رازی، تماشا و پیروزی همه آماده استفاده در این حوزه هستند اما به دلیل عدم صدور مجوز نمایش فوتبال در سینماها، این ظرفیت‌ها قابل استفاده نیست. بهره‌گیری کامل از این ظرفیت نیازمند حمایت سازمان سینمایی و دیگر مجموعه‌های ذی‌ربط است.

مشاهده خبر از سایت منبع