X

بایگانی خرداد 24, 1400

دفتر سینمایی

آیا عادت «رامبد جوان» به اتلاف بودجه بیت المال کار دست سری جدید «مردم معمولی» می‌دهد؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال رامبد جوان که هر هفته ۲ قسمت آن پخش می‌شود، حتی بعد از تغییرات هم چنگی به دل مخاطبان نزده است.

به گزارش سینماپرس، مدتی پیش پس از اعتراض فراوان مخاطبان به کیفیت سریال «مردم معمولی»، این مجموعه پس از انتشار ۶ قسمت، کمی تغییر مسیر داد و قسمت‌هایی که تا پیش از این تغییر، منتشر شده بود از آرشیو فیلیمو حذف شد، بنابراین قسمت هفتم سریال به عنوان قسمت اول در دسترس مخاطبان قرار گرفت. آیا ایجاد تغییر در سبک و ساختار «مردم معمولی» اوضاع را به نفع سریال تغییر داده و در مقایسه با ۶ قسمت قبلی چه تغییراتی در این مجموعه ایجاد شده است؟ در ادامه مطلب تغییر و تحولات سریال را بررسی کرده‌ایم.

قصه‌محور شدن «مردم معمولی»

سریال «مردم معمولی» به سبک سیت‌کام ساخته شده بود و در لوکیشن ثابت با استفاده از شخصیت‌های ثابت، ماجراهایی را روایت می‌کرد. یکی از انتقادات اصلی مخاطبان راجع به مجموعه «مردم معمولی» این بود که سریال قصه و هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و موقعیت‌هایی که در سریال به عنوان موقعیت کمدی می‌بینیم، بامزه نیستند. مهم‌ترین تغییر در ادامه سریال «مردم معمولی» از همین جا آغاز شده است. سازندگان سریال تصمیم گرفتند از قسمت هفتم، این مجموعه قصه‌محور باشد و سریال هر بار داستان مربوط به شخصیت‌های خاصی را دنبال کند. در «مردم معمولی» جدید هر چند قسمت از سریال به یک قصه مشخص و دنباله‌دار می‌پردازد و پس از به سرانجام رسیدن ماجرا، داستان جدیدی در رابطه با کاراکترهای دیگری روایت می‌شود.

کیفیت قصه‌ها

هرچند که قصه‌محور شدن «مردم معمولی» می‌تواند مخاطب را بیشتر از قبل برای دنبال کردن سریال ترغیب کند، اما این موضوع کاملا بستگی به کیفیت داستان‌های سریال دارد. قصه‌هایی که تا قسمت نهم در سریال دیده‌ایم، مربوط به ماجراهایی مانند ازدواج کاراکترهای سریال با یکدیگر یا بازگشت عشق قدیمی یکی از شخصیت‌ها بوده است. این موضوعات آن قدر ظرفیت نداشته‌اند که انگیزه پیگیری سریال را در مخاطب تقویت کنند. «مردم معمولی» به قصه‌های جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تری احتیاج دارد تا نسبت به قسمت‌های اولیه، تحول مهمی در آن ایجاد شود. طبق آن چه در واکنش‌های مخاطبان دیده می‌شود، با انتشار قسمت‌های جدید هم اتفاق مهمی برای سریال رخ نداده است.

بازی بازیگران

از همان ابتدا یکی از نقاط ضعف سریال «مردم معمولی»، شخصیت‌های کلیشه‌ای، بازی‌های اغراق‌شده و ضعیف بود. تغییراتی که در سریال به وجود آمده، نتوانسته این ایراد را برطرف کند. البته که رامبد جوان در قسمت‌های جدید نسبت به ۶ قسمت اول تغییری در بازی خود ایجاد و سعی کرده حالت عادی صورتش را بیشتر حفظ کند و بیشتر با لحن معمولی صحبت کند، اما همچنان کاراکتر بامزه‌ای نیست. شبنم مقدمی نیز نسبت به ۶ قسمت قبلی حضور پررنگ‌تری در سریال داشته و بازی نسبتا کنترل‌شده‌تری دارد، اما این بازیگر در مقایسه با خودش و بازی‌های خوبی که از او دیده‌ایم، همچنان حضور راضی‌کننده‌ای در سریال ندارد. دیگر بازیگران سریال مانند خاطره اسدی، کمند امیرسلیمانی و لیلی رشیدی نیز تغییر قابل توجهی نداشته‌اند، بنابراین نمی‌توان گفت کیفیت بازی‌ها در قسمت‌های جدید تغییر عجیب و غریبی داشته است.

حضور بازیگران جدید به عنوان مهمان

یکی دیگر از تغییرات، مربوط به حضور بازیگران مهمان در سریال بوده است. تا به حال سپند امیرسلیمانی، مهران غفوریان و شبنم فرشادجو، به عنوان بازیگر مهمان در «مردم معمولی» ایفای نقش کرده‌اند. در شرایطی که قصه‌ها به اندازه کافی جذاب نیستند، موقعیت‌های کمدی موقعیت‌های ساده، تکراری و پیش پا افتاده‌ای هستند، نقش‌هایی که به تناسب داستان اضافه می‌شوند و حضور بازیگر مهمان نیز نمی‌تواند کمک زیادی به بالا رفتن سطح کیفیت سریال و شوخی‌ها بکند، بنابراین «مردم معمولی» همچنان نتوانسته با تغییر مثبت و چشمگیری مخاطب را راضی کند.

*خراسان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب «قطعاتی برای قانون» منتشر شد/ گلچین ملودی های خاطره انگیز


کتاب «قطعاتی برای قانون» شامل گلچینی از ملودی‌های بومی ایرانی و آهنگ‌های خاطره‌انگیز با تألیف سحر میرهاشمی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برخط ماه و نوا» به خط پایان رسید/ شبی برای موسیقی ایرانی


چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره چهلم به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد/ گزینه آنلاین جزو جدا نشدنی جشنواره تئاتر فجر شده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد فراخوان این جشنواره تا پایان خرداد منتشر و این دوره از جشنواره برخلاف دوره گذشته، به صورت «بین‌المللی» برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه که در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، نسبت به تمامی ۳۸ دوره گذشته خود بسیار متفاوت بود. شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر در سراسر جهان باعث شد تا جشنواره سی و نهم واژه «بین‌المللی» را کنار گذاشته و به صورت ملی برگزار شود.

همچنین با تصمیم دبیر و دبیرخانه جشنواره سی و نهم، این جشنواره به صورت آنلاین و بخشی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.

بعد از انتصاب حسین مسافرآستانه به عنوان دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر، این هنرمند و مدیر تئاتری فعالیت و برنامه‌ریزی برای جشنواره چهلم را آغاز کرد.

مسافرآستانه درباره آخرین وضعیت فراخوان چهلمین جشنواره تئاتر فجر و حذف و اضافه شدن بخش‌های مختلف جشنواره، به خبرنگار مهر گفت: هنوز در خصوص فراخوان جشنواره چهلم و بخش‌های آن در شورای برگزاری جشنواره بحث و گفتگو داریم. در خصوص کلیت فراخوان به توافق رسیده‌ایم و روی جزییات آن در حال بحث هستیم.

وی ادامه داد: بعد از نهایی شدن فراخوان در شورای برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر، فراخوان را به شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر ارائه می‌دهیم تا نقطه نظرات خود را اعلام کنند.

مسافر آستانه درباره زمان تقریبی انتشار فراخوان جشنواره چهلم، اظهار کرد: بعد از بررسی و اعلام نظر شورای سیاستگذاری، به احتمال زیاد تا پایان خرداد فراخوان جشنواره چهلم منتشر می‌شود.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر درباره اینکه آیا این دوره از جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد یا همچون دوره سی و نهم به صورت ملی خواهد بود، تأکید کرد: جشنواره چهلم به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و از گروه‌های بین‌المللی برای حضور و اجرا در جشنواره دعوت به عمل می‌آید.

وی درباره اینکه آیا بخشی از جشنواره چهلم نیز همچون دوره گذشته به صورت آنلاین برگزار خواهد شد یا نه، تصریح کرد: گزینه آنلاین جزو جدا نشدنی جشنواره تئاتر فجر شده و در کنار فیزیکی برگزار شدن جشنواره، برگزاری بخش‌هایی نیز به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

مسافرآستانه در پایان سخنان خود درباره برآورد بودجه جشنواره چهلم تئاتر فجر، یادآور شد: وقتی فراخوان نهایی و منتشر شود بر اساس فراخوان و نیازمندی‌های آن برآورد بودجه این دوره از جشنواره را انجام خواهیم داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دعوت آموزشی بنیاد رودکی از نخبگان موسیقی کشور


مرکز آفرینش‌های هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار یک فراخوان از هنرمندان نخبه موسیقی کشور برای حضور در کارگاه‌های ویژه آموزشی این مجموعه دعوت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دعوت «بنیاد رودکی» از نخبگان موسیقی کشور برای شرکت در کارگاه‌های ویژه آموزشی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز آفرینش‌های هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار یک فراخوان از هنرمندان نخبه موسیقی کشور برای حضور در کارگاه‌های ویژه آموزشی این مجموعه دعوت کرد.

به گزارش سینماپرس، مرکز آفرینش‌های هنری بنیاد رودکی برای اموزش های تخصصی به هنرمندان جوان فراخوان داد؛ این دوره ویژه برای نخبگان موسیقی کشور تعریف شده است.

در این فراخوان آمده است:

با توجه به به اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه بنیاد رودکی، مرکز آفرینش‌های هنری این بنیاد در نظر دارد با پذیرش تعدادی محدود از هنرمندان جوان، ضمن ارائه آموزش‌های تخصصی نوازندگی، آواز، موسیقی مجلسی و آهنگسازی در شاخه‌های موسیقی ایرانی و کلاسیک، امکاناتی ویژه برای آموزش گروهی برگزیده از استعدادهای خاص موسیقی دستگاهی ایران و موسیقی کلاسیک فراهم آورد.

بر این اساس، تعدادی از استادان موسیقی کشور گرد هم آمده‌اند تا با نظارت، هدایت و همراهی خود، جمعی را از میان داوطلبان نسل جوان برگزینند و تجربه‌ها و یافته‌های خود را در اختیار آنان قرار دهند.

دوره آموزشی پیش‌بینی‌شده یک ساله است و راه‌یافتگان، علاوه بر برخورداری از آموزش‌های ویژه، از امکانات سخت‌افزاری بنیاد رودکی، آرشیو نت، سالن‌های تمرین و سالن‌های اجرا بهره‌مند خواهند بود. تشکیل گروه‌های نوازندگی و معرفی به ارکسترهای تحت پوشش نیز از دیگر برنامه‌های مد نظر است.

بنیاد رودکی در راستای رسالت خود در توسعه موسیقی جدی، در برگزاری این دوره‌ها با اختصاص بودجه، از امکانات خود برای تربیت هنرمندان موسیقی کشور استفاده می‌کند.

بر این مبنا، از علاقه‌مندان ۱۹ تا ۲۵ ساله (متولدین ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱) که توانایی‌های موسیقایی خود را در سطحی می‌دانند که بتوانند دوره‌های عالی و تکمیلی نوازندگی، خوانندگی، آهنگسازی و تربیت مدرس موسیقی را طی کنند، دعوت می‌شود تا با مراجعه به پایگاه اینترنتی ضمن اطلاع از دیگر شرایط لازم برای حضور در دوره‌های یادشده حداکثر تا تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۰ فرم فراخوان را تکمیل و ارسال کنند.

بدیهی است که پس از تکمیل و ارسال فرم تقاضای حضور در دوره‌های مذکور، شورای تخصصی آموزشی موسیقی بنیاد رودکی، گزینش نهایی خود را بر مبنای اطلاعات ارائه‌شده، آزمون و مصاحبه‌های حضوری یا آنلاین انجام می‌دهد و نتایج را اعلام خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دوست داشتم توانمندی یک دختر ناشنوا را به خوبی ترسیم کنم


مهسا غفوری گفت: من در سریال «روز‌های آبی» نقش دختری کم‌شنوا، اما توانمند و با استعداد را بازی می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دست در دستِ» هم برای وطن


برنامه شبانگاهی «دست در دست» به مناسبت دهه کرامت باحضور مهمانان مختلف روانه آنتن شبکه دو سیما خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعطای نشان درجه یک هنری به مرتضی امیری اسفندقه


طی مراسمی با حضور مدیران رسانه ملی نشان درجه یک هنری به مرتضی امیری اسفندقه شاعر انقلابی اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انیمیشن‌های کوتاه» تنها برای حضور در جشنواره‌ها و دریافت جوایز بین‌المللی تولید می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی علی‌بیگی کارگردان انیمیشن‌های کوتاه معتقد است تولید این گونه از آثار نمی‌تواند بازگشت سرمایه قابل‌توجهی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، مهدی علی بیگی کارگردان انیمیشن در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت‌های هنری خود بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴ سال است که روی طراحی و ساخت یک بازی برای کنسول‌های بازی کار کرده‌ام که تولید آن یک پروسه طولانی را به همراه داشت. همچنین چند پروژه تبلیغاتی انیمیشن در دست داشتم و در کنار آن یک پروژه برای یورو ۲۰۲۰ کار کردم.

وی بیان کرد: همچنین در تلاش هستم تا یک پروژه کوتاه انیمیشن را کار کنم که در حال حاضر در مرحله نگارش هستم و هنوز برنامه دقیقی برای تولید آن وجود ندارد.

این کارگردان انیمیشن در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سختی تولید انیمیشن در کشور و فاصله فعالان انیمیشن از این حوزه توضیح داد: متاسفانه به دلیل بودجه اندکی که برای انیمیشن قرار داده می‌شود، تولید در این زمینه بسیار سخت شده است، به عنوان مثال اگر بخواهید از کانون پرورش فکری و یا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پروژه بگیرید، به اندازه درآمدی که از طریق ساخت بازی و یا هر فضای دیگر دریافت می‌کنید، نخواهد بود.

وی تاکید کرد: بودجه برای انیمیشن‌های کوتاه محدود است و اگر بخواهیم درآمد بیشتری داشته باشیم باید پروژه‌های بزرگ‌تری مانند انیمیشن‌های سینمایی داشته باشیم که بتواند سرمایه گذاری بهتر و در کنار آن بازگشت مالی بهتری داشته باشد.

این هنرمند ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در فضای گیم فعالیت می‌کنم فکر می‌کنم اگر این تولیدات در فضای بین‌المللی ادامه داشته باشد، اتفاق خوبی برای آن رخ دهد و می‌توانم شاهد سرمایه گذاری‌های خوب و جالبی در این حوزه باشم که می‌تواند من را به بازارهای بزرگ‌تر در این حوزه وصل کند.

علی‌بیگی گفت: متاسفانه تولید فیلم کوتاه چندان نمی‌تواند در بازگشت سرمایه موفق باشد و فضای آن نسبت به گذشته مهجورتر شده است، این در حالی است که عرضه فیلم انیمیشن بلند سینمایی خود بازار گسترده‌تری دارد.

وی ادامه داد: این آثار تنها برای حضور در جشنواره‌ها و دریافت جوایز بین‌المللی تولید می‌شود، البته تاکید می‌کنم که کسانی که فیلم کوتاه می‌سازند دورنگارشان تولید فیلم بلند سینمایی انیمیشن است.

کارگردان انیمیشن «چنج اور» در پایان بیان کرد: تا امروز برای ساخت انیمیشن بلند سینمایی اقدام نکرده‌ام، اما این راهم می‌دانم که سرمایه گذار بخش خصوصی در این زمینه وجود ندارد و کسانی که در زمینه تولید انیمیشن بلند سینمایی تجربه دارند نیز در ایران کم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع