X

بایگانی خرداد 24, 1400

دفتر سینمایی

حمایت حداکثری «وزیر ارشاد» از یک نامزد تایید صلاحیت نشده! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیرو پاسخ عباسعلی کدخدایی به علی لاریجانی درباره ملزم نبودن قانونی شورای نگهبان برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توییتی را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، وزیر ارشاد در توییتی، ضمن حمایت حداکثری خود از «علی لاریجانی» نوشت: «درخواست برخی کاندیداها برای اعلام علل عدم احراز صلاحیت، با این پاسخ همراه شده و می‌شود که قانون الزامی نداشته است. پرسش این است که وقتی خود کاندیدا خواهان اعلام است و به او هم اطلاع داده نشده تا خود اعلام کند، ظاهراً این منع است که نیاز به قانون دارد و نه اعلام.»

انتقاد سیدعباس صالحی از اعلام نکردن دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات برگزاری آزمون جامع ادواری هنر اعلام شد


دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد دومین آزمون های جامع و ادواری مهارتی بخش فرهنگ و هنر را در روزهای دوم، سوم و چهارم تیر برگزار می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لارنس فیشبورن» به «جان ویک ۴» برمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لارنس فیشبورن از بازیگران قسمت‌های پیشین «جان ویک» تایید کرد که در فیلم چهارم از این مجموعه هم حضور دارد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از کولیدر، در حالی که در چند هفته اخیر بر شمار بازیگران فیلم جدید «جان ویک» افزوده و اعلام شد در ادامه این مجموعه شامیر اندرسون، دانی ین و رینا ساوایاما که اولین فیلم بلندش را تجربه می‌کند به این فیلم افزوده شده‌اند، لارنس فیشبورن نیز تایید کرد که شخصیت وی در فیلم جدید حضور خواهد داشت.

در حالی که به تازگی گفته شد بیل اسکاشگورد نیز از جمله بازیگرانی است که در حال مذاکره برای بازی در فیلم چهارم است، روشن شد کیانو ریوز تنها بازیگری نیست که حضورش در فیلم چهارم قطعی است و لارنس فیشبورن هم بار دیگر در نقش «شاه باوِری» بازی می‌کند.

فیشبورن که برای معرفی فیلم جدیدش «جاده یخی» به تازگی مصاحبه‌ای انجام داده در همین مصاحبه بر حضورش در «جان ویک ۴» تاکید کرده است. وی گفت چند ماه دیگر راهی برلین می‌شود تا برای این فیلم جلوی دوربین برود. وی همچنین تایید کرد که ادامه فیلم در شهرهای مختلف از جمله پاریس و نیز در ژاپن و نیویورک فیلمبرداری می‌شود.

طبیعتاً وی نمی‌تواند جزییاتی از فیلم جدید را روشن کند، اما این شانس را داشته است که فیلمنامه را خوانده باشد. پیشتر گفته شد که فیلمنامه این فیلم را مایکل فینچ نوشته و جایگزین درک کولستاد خالق «جان ویک» شده است.

وی اطلاعاتی برای علاقه‌مندان فیلم بیان کرد و گفت: فیلمنامه را خوانده‌ام. واقعاً جذاب است. در دنیای سه فیلم قبلی می‌گذرد اما عمیق‌تر است. از نظر کدهایی که برای آدمکش اصلی تعریف شده و روابطی که او با شخصیت‌های دیگر به ویژه با آقای واتانابه دارد، خیلی عمیق‌تر است … واقعاً روح و جان فیلم را تصویر می‌کند.

احتمالاً «واتانابه» باید از شخصیت‌هایی باشد که به فیلم چهارم افزوده می‌شود.

در چند روز اخیر خبر پیوستن فیشبورن به سریال «مک‌گروبر» اعلام شده بود.

تاریخی که برای اکران «جان ویک ۴» تعیین شده ۲۷ می ۲۰۲۲ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنر در اشاعه فرهنگ رضوی نقش موثری را ایفا می‌کند


گلریز گفت: سرود و موسیقی در جشنواره‌هایی که به نام و به نیت امام رضا (ع) برگزار می‌شود؛ همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ اساسا هنر در اشاعه فرهنگ رضوی نقش موثری ایفا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهرزاد: طی سال های اخیر سینما به رهگذری برای پاکسازی پول‌های آلوده بدل شد/ نظام نظارتی بنا بر اقتضائات امروز، محتاج بازنگری و روزآمدی‌است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهاب شهرزاد منتقد سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: به نظر می‌رسد سینما نیز متاثر از احوالات سیاسی و اقتصادی، در این سال‌ها دورانی پیچیده را از سر گذرانده. اهتمام دولت و نهادهای دیگر برای دور زدن تحریم‌های گوناگون، به اولویتی تبدیل شد که خواه ناخواه سایر شئون اجتماعی و فرهنگی را نیز متاثر می‌کرد؛ بستری برای پولشویی در پوشش فرهنگ فراهم شد، پول‌های کثیفی که روپوشی از سینما و تئاتر و موسیقی و هنر بر تن کردند. سینما هم به رهگذری برای پاکسازی پول‌های نامشروع و آلوده بدل شد و این شلاقی بر پیکر نحیف سینمای متفکر و مستقل ایران بود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عملاً در این سال‌ها برخی صاحبان پول‌های آلوده وارد سینما شدند و با تقسیم پول‌ها بین چند ستاره و چند کارچرخان، بازار سینما، مجموعه‌های نمایشی خانگی و سکّوهای مجازی نمایش فیلم، عملا از اراده‌ مدیریتی و نظارتی دولت خارج شد و آن چه روز به‌روز رنگِ بیش‌تر گرفت، فربهی هرچه‌بیش‌تر مافیای پخش و تولید بود.

شهرازد ادامه داد: در واقع در این دوران، نقش تفکر و صاحبان تفکر و سینماگران مستقل و متعهد، پیوسته کم‌تر و نقش پولشویان و ستاره‌ها و بازیگران اقتصادی پشت پرده از همیشه پررنگ‌تر شد.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه یکی از راه‌های موثر برای به تعادل رساندن بازار پخش، می‌توانست همین بسترها و سکوهای مجازی پخش فیلم و مهم تر از آن پدیده‌ «اکران برخط» باشد اظهار داشت: از این فرصت هم به درستی استفاده نشد و فرنشینان فرهنگی به نفع نگاه سنتی و انحصارگرای صاحبان سینما و مافیای پخش، از مدیریت درست اکران برخط چشم پوشید. قابلیتی که در جهان از آن به درستی و با پاسداری از امنیت اثر، بهره می‌گیرند.

وی متذکر شد: نکته‌ دیگر این است که مدیریت سینمای کشور به یک هوای تنفس تازه نیاز دارد. پیوسته مسئولیت‌ها در بین عده‌ای مشخص دست به دست شده. مدیران از عرصه‌ مطبوعات به سینما و از وادی کتاب به موسیقی و از هرجا به مراکز بی‌ربط دیگر گسیل می‌شوند. این نگاه در اداره‌ امور فرهنگی و سینمایی کشور، تخصصی نیست. در عرصه‌ فرهنگ، به مدیران مستقل نیاز داریم که در اداره امور، به سیاست‌بازی و جناح‌بازی اولویتی ندهند.

شهرازد خاطرنشان کرد: در این عرصه به نگاه تازه و جسور نیاز است. باید در ساختارهای اداری صدور مجوز، تغییرات اساسی صورت بگیرد و نظام نظارتی بنا بر اقتضائات امروز، محتاج بازنگری و روزآمدی‌ است. یعنی شیوه‌ قدیمی نظارت و ارزشیابی آثار دیگر در دنیای غیرمتمرکز امروز، کار نمی‌کند و فقط بین نهاد فرهنگی، دولتی یا حکومتی با هنرمند و جامعه شکاف ‌های عمیق‌تر می‌اندازد.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنابراین، جسارت در مدیریت، استقلال عملکرد و سیاست‌زدایی از تصمیم‌سازی‌ها، نگاه غیرامنیتی به هنرمندان، نظارت روزامد به ویژه در زمینه‌های زبانی و گفتار به کار رفته در آثار سینمایی، گسترش اکران برخط فیلم‌های روز سینمایی، فسادزدایی از سکوها و پلتفرم‌های اشتراک‌فروش و اهتمام برای پاک کردن فضای سینما از پولشویی و مافیابازی در کنار تلاش برای فعالیت‌های غیردولتی در بازار جهانی فیلم می‌تواند از جمله اولویت‌ها و بایستگی‌های سازمان سینمایی در مسیر تحول باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه هنرمندان ایرانی و ترکی به مناسبت روز صنایع‌دستی


همزمان با روز جهانی صنایع دستی در نمایشگاه بین‌المللی گروهی نقاشی «دنیای من» آثار هنرمندان ایران و ترک در گالری استاد احدی شهر لاهیجان به نمایش درآمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فروش آثار هنری سریال «فِرندز» با رمزارز


هنرمندی که آثارش در لوکیشن‌های سریال «فرندز» (دوستان) استفاده شده بود، برخی از این آثار هنری را با استفاده از نوعی از رمزارزها به فروش گذاشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری یک «شو» با عنوان جشنواره کودک توسط اغیار برای هزینه کردن بودجه های بیت المال تا آخرین لحظه/ قاطبه سینماگران: باندبازی و رانت خواری در سینمای کودک و نوجوان بیداد می کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که مدیران سینمایی درست در روزهای اوج شیوع کرونا در نیمه دوم سال ۱۳۹۹، علیرغم اعتراضات و انتقادات گسترده سینماگران و اصحاب رسانه مبادرت به برگزاری «شو» ی جشنواره کودک کردند و بودجه های میلیاردی از بیت المال را هدر دادند اینک شنیده ها حاکی از آن است که تصمیم دارند در روزهای باقی مانده عمر دولت و تا قبل از فرارسیدن ماه های محرم و صفر در تابستان پیش رو بار دیگر مبادرت به برگزاری این «شو» ی پوچ و توخالی کرده و بیت المال را تا آخرین لحظه مصرف نمایند!

به گزارش سینماپرس یک منبع آگاه که تمایل نداشت نامش فاش بشود در این راستا به خبرنگار سینماپرس گفت: رئیس سازمان سینمایی شخصاً با این اتفاق مخالف است اما سایر افراد به خصوص مسئولان بنیاد سینمایی فارابی نسبت به برگزاری این جشنواره به صورت فیزیکی اصرار دارند.

بر اساس شنیده ها قرار است این جشنواره در مردادماه سال جاری به صورت همزمان در تهران و اصفهان برگزار شود و حتی امکان دارد علیرغم شیوع گسترده ویروس منحوس کرونا اهالی رسانه و هنرمندان نیز برای حضور در شهر اصفهان دعوت شوند!

حال باید منتظر ماند و دید آیا ستاد ملی مقابله با کرونا باز هم در راستای برگزاری این جشنواره در روزهای کرونایی و دوران شدید کمبود واکسن باز هم عملکردی منفعلانه خواهد داشت و یا اینکه اجازه برگزاری فیزیکی این رویداد که بی تردید می تواند باعث ایجاد موج جدیدی از کرونا شود را می گیرد!؟

نکته قابل تأمل در خصوص برگزاری این جشنواره خنثی و بی بازدده این است که طی یک سال و نیم گذشته اوضاع تولید آثار سینمایی به دلیل شیوع ویروس کرونا چندان مطلوب نیست و در حالی که تنها حدود ۷ ماه از برگزاری جشنواره قبلی فیلم کودک می گذرد قطعاً تعداد آثار قابل ملاحظه ای برای حضور و رونمایی در این جشنواره تولید نشده است و مشخص نیست دلیل اصرار برای برگزاری این رویداد بودجه بربادده و زائد چه چیزی جز هدر دادن بیت المال می تواند باشد؟

از سوی دیگر طی سال های اخیر اکثریت قریب به اتفاق فعالان سینمای کودک و نوجوان بارها تأکید کرده اند که باندبازی و رانت خواری در سینمای کودک و نوجوان بیداد می کند! این دسته از سینماگران متذکر شدند: صرف چنین بودجه هایی برای برگزاری یک جشنواره بی دستاورد در حالی که امکان تولید و اکران آثار مناسب سینمای کودک فراهم نیست موجب حیرت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این یک مبارزه است پس ادامه می‌دهیم!


یک نوازنده تنبور درباره برگزاری کنسرت های آنلاین در دوران شیوع کرونا اظهار می‌کند: هیچ وقت تعداد این اجراها کافی نیست. باید امکانی ایجاد می‌شد که هنرمندان بیشتری از این اجراها استقبال و در آن شرکت کنند. اینکه برگزارکنندگان انتخاب کنند چه کسی حضور داشته باشد درست نیست و می‌شد خیلی بیشتر از آنچه که بوده از هنرمندان با برگزاری کنسرت آنلاین حمایت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«من و حشمت» به سراغ انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این قسمت از برنامه «من و حشمت» که دوشنبه از رادیو صبا پخش می شود با زبانی طنز برنامه های رییس جمهور منتخب را برای چگونگی ازدواج آسان جوانان مطرح می کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «من و حشمت» که داستان نمایشی طنز بین آبدارچی شیرین زبان و مجری کم‌ حوصله است روز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه با موضوع اهمیت حق رای در انتخابات راهی آنتن می شود.

همچنین با توجه به شرایط کشور ترویج ازدواج آسان در اولویت برنامه ریاست جمهوری است از این رو «من وحشمت» روز دوشنبه ۲۴ خرداد با زبانی طنز برنامه های رییس جمهور منتخب را برای این هدف بیان می کند.

«من و حشمت» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲:۳۰ به مدت ۱۵ دقیقه از رادیو صبا پخش می شود.

این برنامه به تهیه کنندگی نسیم صباغان و گویندگی مهدی پر و بازیگری امیر زنده دلان راهی آنتن صبا می شود. «من وحشمت» ویژه برنامه انتخاباتی رادیو صبا است که در قالب نمایش طنز به مباحث انتخابات می پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع