طرح ایجاد واقعیت مجازی موزه آب در یزد رونمایی شد
طرح ایجاد واقعیت مجازی موزه آب که با مسئولیت شرکت «شتاب دهنده پیشگامان» و توسط شرکت «استارتاپ اسپاد» انجام شده، در مراسمی با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقهای یزد رونمایی شد.
طرح ایجاد واقعیت مجازی موزه آب که با مسئولیت شرکت «شتاب دهنده پیشگامان» و توسط شرکت «استارتاپ اسپاد» انجام شده، در مراسمی با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقهای یزد رونمایی شد.
غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیهکنندگان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون هنرمندان در برابر ویروس کرونا گفت: ظاهراً وزارت بهداشت در زمینه واکسیناسیون هنرمندان و سینماگران همکاری نکرده است. در حال حاضر ۲ گروه از همکارانمان هستند که یک گروه جلوی دوربین هستند و کسانی که پشت دوربین فعالیت میکنند، کسانی که جلوی دوربین قرار دارند طبیعتاً نمیتوانند از ماسک استفاده کنند.
وی ادامه داد: ما تلاش کردیم تا حداقل هنرمندان جلوی دوربین واکسینه شوند تا دیگر شاهد ابتلای این عزیزان به ویروس کرونا نباشیم و تولیدات نیز چه در حوزه سینما، سریال و شبکه نمایش خانگی متوقف نشود، اما متاسفانه وزارت بهداشت در این زمینه همراهی لازم را نداشت.
رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیهکنندگان تاکید کرد: حتی برای هنرمندانی که بیماری زمینهای نیز دارند متاسفانه هیچگونه امکاناتی برای واکسینه شدن آنها از سوی وزارت بهداشت فراهم نشده است، برخی از همکاران ما تنها بر اساس شرایط سنی توانستهاند واکسینه شوند، یعنی دوستانی که بالای ۷۰ سال سن داشتهاند. بنابراین هیچ امکانی برای واکسیناسیون هنرمندان وجود نداشته و متاسفانه این بیبرنامگی وزارت بهداشت اهالی سینما را رنج داده است.
موسوی در پایان گفت: سینماگران در زمان تولید فیلمها، پروتکلها را رعایت میکنند اما جلوی دوربین نمیتوان از ویروس کرونا مقابله کرد. این امکان وجود دارد که یک نفر ناقل ویروس کرونا باشد و این بیماری را نشر دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، اکران فوتبال در سالنهای سینما همزمان با بازیهای مهم تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جامجهانی فوتبال، یکی از تمهیداتی بود که از هفته گذشته در دستور کار برخی سینماداران قرار گرفت تا حکم تنفس مصنوعی برای خروج سالنهای سینما از رکود کرونایی را داشته باشد.
اکران این بازیها اما از همان گام نخست دستاندازهایی را پیش روی خود داشت که درخواست حقپخش از سوی فدراسیون فوتبال یکی از این دستاندازها بود.
در تازهترین نمونه و تنها یک روز پس از آنکه اعلام شد سینماها مجوزهای لازم برای میزبانی از علاقمندان فوتبال را دریافت کردهاند و در حالی که استقبال خوبی از پیشفروش بلیت بازی ایران و عراق صورت گرفته بود، تنها چند ساعت مانده به شروع این بازی، اکران آن در سینماها بهطور کامل لغو شد.
سامانه سینماتیکت بهعنوان متولی فروش بلیتهای این بازی در اطلاعیهای در این زمینه نوشت: «با عرض پوزش پخش مسابقه ایران _ عراق در سینماهای کشور کنسل شده است. اگر خریدی انجام دادهاید، مبلغ به حساب کاربری شما اضافه میشود. میتوانید برای خریدهای بعدی از این مبلغ استفاده کنید یا از طریق گزینه درخواست برداشت وجه موجود در کیف پول برای بازگشت مبلغ به حساب بانکی خود اقدام نمایید.»
هنوز مراجع رسمی توضیحی درباره دلایل لغو ناگهانی اکران این بازی در سینماها ارائه نکردهاند.
غلامرضا موسوی تهیهکننده سینما و رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیهکنندگان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات تهیه کنندگان در حوزه تولید فیلم با شیوع ویروس کرونا گفت: در حقیقت اصلیترین مشکلی که وجود دارد این است که کرونا هست و زمانی که کرونا هست، تولید با مشکلات بیشتر و هزینه بیشتر روبرو است، چون در حقیقت هر تهیهکنندهای برای سلامت همکارانش و اینکه کارها به درستی انجام شود و کسی دچار مصیبت و مشکل نشود، با مشکلاتی مواجه است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثریت دوستان واکسینه نشدهاند، تهیهکنندگان با هزینههای بسیار بالایی روبرو هستند و این هزینه بالا باعث میشود که نتوانند با قیمتهای متعارف تولیدات خود را ادامه دهند.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: از طرف دیگر ورود پلتفرمها به تولید باعث شده است که هزینههای تولید را به نحو غیرعاقلانهای افزایش دهند، در واقع هزینه تولید و دستمزدها به شکل غیرمتعارفی افزایش پیدا کرده و این باعث شده تا قیمت تولید در سینما نیز افزایش پیدا کند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر فیلمهایی از سال ۱۳۹۸ باقی مانده، فیلمهای سال ۱۳۹۹ اضافه شده و فیلمهای نیمه اول ۱۴۰۰ نیز اضافه خواهد شد و هنوز هیچکدام اکران نشده است، بنابراین با یک انبوهی از فیلم مواجه هستیم که عملاً اکران نشده است و این خود جزو مصیبتهایی است که سینما درگیر آن شده است. از طرفی به دلیل اینکه در حوزه واکسینه کردن مردم، کشوری هستیم که وزارت بهداشت در این زمینه دیر اقدام کرده است و عملاً در حوزه واکسینه کردن مردم عقب هستیم، بنابراین زندگی به شکل متعارف و عادی به سادگی شکل نخواهد گرفت، یعنی اگر واکسینه کردن ۵۰ درصدی مردم تمام شده بود، طبیعتاً به سمت اینکه زندگی به شکل عادی پیش رود بسیار بود و متاسفانه در حال حاضر چنین مسالهای وجود ندارد.
این تهیهکننده سینما و رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیهکنندگان توضیح داد: سینماداران عملاً بعد از ۱۶ ماه با نوعی شبه ورشکستگی روبرو هستند چرا که در بسیاری از موارد حتی هزینههای اولیه و دستمزد را نمیتوانند پرداخت کنند، ضمن اینکه سال به سال حقوق و دستمزد کارکنانشان طبق قانون کار افزایش پیدا کرده و این هزینهها اضافه شده است.
موسوی در پایان گفت: تولید نیز با همین مشکلات روبرو است، یعنی امکان اکرانی که بتواند هزینهها را بازگرداند وجود ندارد، در حقیقت اکران در حال حاضر وجود دارد و هر فیلمی که بخواهد میتواند اکران شود، اما به دلیل اینکه مردم کمتر به سینما میروند، طبیعتاً تهیهکنندگان علاقهای به اینکه بتوانند فیلمهای خود را اکران کنند ندارند چرا که نگران بازگشت سرمایه هستند.
محسن خان جهانی مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عرضه ۲ مستند «ای بی سی دی» که با موضوع کرونا ساخته شده است و «بر سر خاک» گفت: برنامه نمایش این آثار توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طراحی میشود، چرا که این مرکز صاحب این مستندهاست و تا این لحظه هم چیزی درباره اکران آثار مورد نظر به من نگفتهاند و نمیدانم چه زمانی قرار است این فیلمها نمایش داده شود.
وی بیان کرد: متأسفانه شیوع ویروس کرونا بهانهای شده است تا اکران فیلمها به تأخیر افتد، اما معتقدم حداقل در مورد مستند «ای بی سی دی» که با موضع کرونا ساخته شده است، باید الان نمایش داده شود اما متأسفانه هنوز برنامهای در این زمینه اجرایی نشده است، این در حالی است که پلتفرمهای مختلفی وجود دارد که میتواند پذیرای مستندهایی از این دست باشد.
این مستندساز ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که «ای بی سی دی» فیلمی نیست که کهنه شود. این مستند بخشی از تاریخ جهان در زمینه شیوع ویروس کرونا را ثبت کرده است و میتوان گفت سالهای بعد زمانی که به این فیلم مراجعه شود، همه یادشان میآید که در این دوره چه اتفاقی افتاد و همه این رخدادها به عنوان یک خاطره تلخ ثبت شده است.
خانجهانی تاکید کرد: دوست داشتم که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اقدامی میکرد تا فیلمهایی از این دست دیده شوند، اما در حال حاضر این مرکز از زمانی که مدیران جدید در آن فعالیت خود را آغاز کردهاند، هیچ اقدامی برای هیچ فیلمی نکردهاند و اگر هم در این زمینه قدمی برداشتهاند، هیچ اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگرفته است. فکر میکنم عمده فعالیت مرکز گسترش، ارسال فیلمها به جشنوارههای خارجی بوده است. البته این مساله را تاکید میکنم که برای «ای بی سی دی» هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی درباره حضور مستند «ای بی سی دی» در جشنوارههای بینالمللی توضیح داد: با مسئول این بخش در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صحبت کردم و بارها به صورت حضوری اشاره کردم که این مستند الان باید دیده شود و در بسیاری از جشنوارههای جهانی میتواند نمایش داده شود اما تنها جوابی که به من دادند این بود که خودشان برنامههایی دارند، اما اینکه این برنامهها چه زمانی قرار است اجرایی شود، مشخص نیست.
کارگردان مستند «بر سر خاک» گفت: قله یک جشنواره در واقع جایزه ویژه هیأت داوران آن جشنواره است و مستند «بر سر خاک» توانست این جایزه را دریافت کرد. این مستند دارد در مورد خاک، آب و بی آبی و بی خاکی حرف میزند. یعنی این تابستانی که اینقدر سوزان است و آب در حال جیره بندی است، نمایش «بر سر خاک» باید در چنین زمانی انجام شود. اما نمیدانم برای این فیلم چه تصمیمی میخواهند بگیرند.
خان جهانی در پایان گفت: آیا برای فیلمهایی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته میشود، برنامهای برای اکران وجود دارد؟ یا تنها پولی به فیلمساز میدهند که فیلم ساخته شود و بعد در آرشیو باقی بماند تا تبدیل به یک رزومه برای مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شود. در واقع همیشه رزومه مدیران ما رزومههایی است که به صورت بیلان تنها معرفی میشوند، اما اینکه این آثار چه زمانی نمایش داده میشوند هیچ گاه مشخص نیست و هیچ برنامهای برای آن ندارند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران، کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیهکننده- کارگردانان سینما در نامهای مشترک از رئیس جمهور خواستار واکسیناسیون تمامی عوامل پروژههای سینما، نمایش خانگی و تلویزیون بدون هرگونه تبعیض شدند.
در متن نامه کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیهکننده- کارگردانان سینما به رئیس جمهور آمده است:
«بنام خدا
جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با تقدیم سلام و احترام
به استحضار میرساند تاکنون ۲ نامه از طرف خانه سینما و اتحادیه صنف تهیه کنندگان سینمای ایران، در خصوص ضرورت و فوریت انجام واکسیناسیون اهالی سینما، حضور وزیر محترم بهداشت و رییس ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده که متاسفانه تاکنون برای هیچکدام پاسخ درخور و مناسب دریافت نشده است.
لزوم تولید برنامههای سرگرم کننده سینمایی و تلویزیونی و نمایش خانگی برای استفاده مردم که در این ایام پاندمی و ضرورت پرکردن اوقات فراغت آنان، به مثابه اقدامی ضروری، بارها و بارها فصل الکلام مدیریت کلان سیاسی – فرهنگی بوده است. مع الاسف با وجود مذاکرات و مکاتبات متعدد با وزارت محترم بهداشت در مورد لزوم واکسیناسیون عوامل دستاندرکار این امر مهم به عنوان یک گروه پرخطر تاکنون هیچگونه نتیجهای حاصل نشده است.
جنابعالی نیک مستحضرید که ابتلای هنرمندان فعال سینما که مقابل دوربین و در شرایط سخت کرونایی (بنا به ضرورت شغلی، ناچار به عدم استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی) مشغولِ به انجام رساندن پروژههای سینمایی و همچنین سریالهای صداوسیما و نمایش خانگی هستند، احتمال ابتلای آنها به بیماری کرونا را صدچندان کرده و چندین چهره محبوب و معتبر سینما و هنرهای نمایشی اعم از کارگردان و بازیگران پیشکسوت و فرهیخته و حتی جوانان برومند طی یک سال گذشته بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفتند و جامعه هنری و افکار عمومی نیز از این خسارتها دچار بهت و نگرانی شد. آن هم در شرایطی که رسماً بهار امسال اعلام شده دستاندرکاران ضبط مناظرههای انتخاباتی تلویزیونی در سازمان صدا و سیما واکسیناسیون شدهاند -که البته اقدام ضروری و بهجایی هم بوده است- اما بهنظر میرسد شکلی از تبعیض آشکار هم در این تصمیم بهنظر میرسد و مسئولیت تلفات انسانی و تبعات اجتماعی این امر نیز بهعهده تصمیم گیرندگان است. لذا در جهت تسهیل امر پر کردن اوقات فراغت و خانهنشینی مردم در شرایط اضطرار، توجه جدی به واکسیناسیون زودهنگام هنرمندان دستاندرکار تولید برنامه، مطالبه این روزهای تشکلهای صنفی سینما و در ماه ههای پایانی دولت جنابعالی است.
مزید استحضار بهعرض میرساند بیش از این، تعدادی از صنوف مختلف سینما که برای تعطیل نشدن این هنر صنعت و تأمین محتوای تصویری در تلاشند که طبیعتاً عدم فعالیتشان بیکاری و به دنبالش مشکلات اقتصادی مضاعفی را به این عزیزان و خانوادههایشان تحمیل خواهد کرد و با عنایت به ریسک بالا و شرایط دشوار این حرفه که اقتضای ذاتی آن تعامل و همکاری نزدیک و نفس به نفس هنرمندان با یکدیگر است، ناچار مانعی جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
اینک و در این مجال؛ اعضای دو صنف «انجمن صنفی کارفرمایی کارگردانان سینمای ایران» و «مجمع کارگردان- تهیه کنندگان سینما» بدین وسیله از آن مقام عالی تقاضا دارند که در چارچوب برنامه ملی استقرار و گسترش واکسیناسیون کرونا، دستور فرمایید که وزارت محترم بهداشت، افراد حاضر در پروژههای سینمایی، سریالهای تلویزیونی صدا و سیما و نمایش خانگی در حال ساخت و همچنین بیماران خاص و زمینهای عضو خانه سینما را با هماهنگی تشکلهای صنفی مربوطه مانند اقدام شایسته واکسیناسیون پاکبانان عزیز و نامهرسانهای امانت دار پست را خارج از نوبتهای مرسوم (اولویت سنی)، در فهرست واکسینه شوندگان دارای اولویت و ضروری منظور دارند.
بی تردید هنرمندانی که مشمول این طرح میشوند (خود و خانواده شان) تا همیشه قدردان این دستور کارساز جنابعالی خواهند بود.»
سید مهدی دزفولی کارگردان مستند «مجمع عقلا» که به تازگی عرضه مجازی آن همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند توضیح داد: تولید این مستند چند سال قبل در «سفیر فیلم» آغاز شد و به دلیل شرایط سالهای ۹۵ و ۹۶ به این ایده رسیدیم که مقطع آن سالها، مشابه مقطع دوران سازندگی با ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است. اما به دلایلی انتشار این مستند در آن زمان متوقف شد و کتاب آن را که «جنگ و صلح» نام داشت به پیش بردیم.
این مستندساز ادامه داد: با اتفاقاتی که در سالهای ۹۶ به بعد رخ داد و وقتی مشابهتها بیشتر شد، تصمیم بر این گرفته شد که این مستند اصلاح شود و در سال ۱۴۰۰ و پیش از انتخابات امسال که انتخابات مهمی است، منتشر شود. مستند «مجمع عقلا» در واقع درباره گذشته است اما حرفهایش و اتفاقاتی که در این مستند رخ میدهد انگار برای امروز ماست.
وی افزود: در بحث پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که مشابهت زیادی با پذیرش برجام و فشار وارد کردن به امام در سال ۶۷ و فشار وارد کردن به آیتالله خامنهای در سال ۹۴ دارد، به تحریمهای آن زمان و این زمان مشابهت دارد. به بحث شکست مذاکرات با آمریکاییها در آن زمان و این زمان شباهت دارد. به افزایش وحشتناک نرخ تورم در آن زمان و این زمان شباهت دارد. به اعتراضات گسترده مردمی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ شباهت دارد و خیلی از مسائل دیگر. اینها عبرتهای تاریخ است.
دزفولی درباره روایت این مستند از شباهت مرحوم هاشمی رفسنجانی با حسن روحانی هم گفت: من نخواستهام این مشابهسازی را انجام دهم. واقعیت این است که این دو نفر شباهت زیادی با هم داشتند و دارند، هم از نظر فکری و هم از نظر منش و شخصیت. خود آقای روحانی هم با افتخار این مطلب را میگفتند و میگویند.
وی افزود: واقعیت این است که دولت آقای روحانی ادامه همان دولت آقای هاشمی بود و هست. همان سیاستها، همان دولتمردان، همان نگاهها و … در این دولت هم حاکم بوده و به این نتایج رسید. در واقع ما یک بار دیگر تجربه دولت آقای هاشمی را در دولت آقای روحانی تکرار کردیم و این عبرتآموز است.
این کارگردان درباره افرادی که با آنها در این مستند مصاحبه شده است هم توضیح داد: با آقایان نوبری، مومنی، ابراهیم یزدی، شیخ الاسلام، زیباکلام و خیلیها مصاحبه شد. اما در مستند توانستیم از ۱۳-۱۴ مصاحبه استفاده کنیم. خیلیها هم فرصت مصاحبه را به هر دلیلی ندادند. مجموعاً ۲۱-۲۲ مصاحبه گرفته شد، اما تعداد کمتری را استفاده کردیم. به دلیل پارهای از ملاحظات و اینکه چهرههای شاخصتر و مهمتر صحبتهایشان منتشر شود. این مستند و این کتاب، تاریخ شفاهی دوره پایانی جنگ و دوره سازندگی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ است.
دزفولی در پایان اظهار کرد: چند روزی است که اکران مستند شروع شده و بازخوردها به نسبت خوب بوده است. در مراسم رونمایی، آقایان عطریانفر و کوثری با اینکه از نظر سیاسی با هم اختلاف دارند، اما درباره مستند نظرشان مثبت بود. کامنتهای مردمی هم درباره این اثر خوب و مثبت بوده است.
ویژهبرنامه «خندوانه» با حضور چهرههای خاطرهساز این برنامه روی آنتن شبکه نسیم رفت.
سریال خارجی و جدید «باغ وحش-Zoo» یک مجموعه تلویزیونی درام، علمی-تخیلی، هیجانی است.
یک هنرمند موسیقی درباره لزوم حمایت از هنرمندان تصریح کرد: تاکنون اگر فعالیتی صورت گرفته است به مدد فضای همدلی و دوستی بین خود هنرمندان بوده است؛ مثلا برای ضبط یک آلبوم اگر قرار بوده نوازنده ای ۲ میلیون تومان دستمزد بگیرد، ۵۰۰ هزار تومان گرفته و این حاصل مودت بین هنرمندان است که با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه داشتهایم.