X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

سعدی: متولیان سینمایی هیچ گونه پشتیبانی مالی و لجستیکی برای تولید آثار دفاع مقدسی ندارند/ مدیران باید در چارچوب اهداف نظام اسلامی گام بردارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید سعدی تهیه کننده سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان گفت: متولیان سینمایی هیچ گونه پشتیبانی مالی و لجستیکی برای تولید آثار دفاع مقدسی ندارند و این گونه مهم سینمایی را رسماً به حال خود رها کرده اند؛ بی تردید اگر مدیران سینمایی رویه خود را تغییر داده و از سینمای ارزشمند دفاع مقدس حمایت کنند خیل انبوهی از سینماگران با اشتیاق خاص در این حوزه مبادرت به تولید آثار ماندگار خواهند کرد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دریاچه ماهی» و «روایت سه گانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه به خوبی واقف هستند که تولید آثار دفاع مقدسی به هزینه زیاد نیازمند است و بخش خصوصی هرگز توان تأمین بودجه برای تولید این گونه آثار را ندارد ضمن آنکه تولید این قبیل فیلم ها به امکانات و تجهیزات بسیاری نیاز دارد و دولت و سایر ارگان ها و نهادهای مرتبط باید فیلمسازان را برای تولید آثار در این حوزه یاری کنند.

وی در ادامه این گفتگو یادآور شد: ایثاری که رزمندگان در دوران ۸ سال دفاع مقدس در مقابل دشمن متجاوز انجام دادند و ذره ای از خاک میهن اسلامی مان را به دشمن ندادند قابل تحسین است و باید به هر قیمتی شده برای آن کار شود؛ این ایثار و از خودگذشتگی که همه ایرانیان پشت نفس گرم مسیحایی حضرت امام خمینی (ره) ایستادند را باید به تصویر کشید.

سعدی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه تغییر ذائقه مخاطب و بازگشت سرمایه نیز در حوزه تولیدات دفاع مقدسی بسیار اهمیت دارد اظهار داشت: مدیران باید در چارچوب اهداف نظام اسلامی گام بردارند و اگر تمام تلاش خود را در این حوزه بگذارند قطعاً ما شاهد پیشرفت های چشمگیر و دستاوردهای ارزشمند زیادی در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس خواهیم بود.

این سینماگر سپس به وضعیت این روزهای سینمای کشور اشاره کرد و با بیان اینکه شرایط ایجاد شده دغدغه تولید در این حوزه را کم کرده است تصریح کرد: مدیران سینمایی باید برای فیلمسازان و سینماگران ایجاد انگیزه کنند تا آن ها گرایش پیدا کنند در این حوزه استراتژیک به کار و فعالیت مشغول شوند.

وی در پایان این گفتگو افزود: به خصوص نسل جوان که می تواند ادامه دهنده چرخه تولید در صنعت سینما باشد باید با سیاست های تشویقی مسئولان ترغیب شود تا در حوزه سینمای ارزشمند دفاع مقدس گام بردارد و این مدیران هستند که باید منابع کافی را در اختیار آن ها قرار دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه ای که از ماهیت اصلی اش دور شده است


یک هنرمند پیشکسوت عرصه صنایع دستی درباره وضعیت موزه نقاشی پشت شیشه خاطرنشان کرد: این موزه تا اندازه‌ای از ماهیت اصلی خود دور شده است؛ زمانی که یک موزه به یک کارگاه آموزشی تبدیل می‌شود از روند عادی خود خارج شده و جنبه دیگری پیدا می‌کند. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پشت صحنه «شبی که ماه کامل شد» در مستندی به نام «ماه در تکه آینه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ماه در تکه آینه» که مستندی درباره پشت صحنه فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» است در سینماهای «هنر و تجربه» روی پرده خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، مستند «ماه در تکه آینه» عنوان مستند پشت‌ صحنه فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» است که از چهارشنبه هفته‌ جاری ۵ خرداد ماه در سینماهای «هنر و تجربه» اکران خواهد شد.

الهام حسامی کارگردان مستند «ماه در تکه آینه» با همراهی نرگس آبیار، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، شبنم مقدمی، پدرام شریفی، امین میری، آرمین رحیمیان و بانیپال شومون به چگونگی ساخته شدن فیلم «شبی که ماه کامل شد» از شکل‌گیری ایده تا پایان فیلمبرداری و بازتاب‌های جهانی آن پرداخته، همچنین در این فیلم با شخصیت‌های واقعی در خانواده فائزه منصوری گفتگو شده است.

«ماه در تکه‌آینه» دومین همکاری الهام حسامی با نرگس آبیار است. او پیش‌تر مستند پشت‌صحنه فیلم سینمایی «نفس» را با عنوان «هم‌نفسان» ساخته است. حسامی علاوه بر این آثار، تصویربرداری و ساخت چهار مستند پشت صحنه از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و ساخت بیش از ۱۰ مستند را در کارنامه خود دارد.

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۹۸ بود که در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر نیز موفق به دریافت ۶ سیمرغ بلورین از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده است.

عوامل فیلم مستند «ماه در تکه آینه» عبارتند از کارگردان: الهام حسامی، تدوین: شهروز توکل، صداگذار: عرفان یزدی، موسیقی: محمد بختیاری، تصویربرداران: مهدی آزادی و طاها آبیار، تصویربردار پشت صحنه: الهام حسامی، صدابردار: عبدالله حیدری، مشاور رسانه‌ای: مهسا همتی، اصلاح رنگ و نور: مرکز گسترش فناوری سینمایی مجد، تهیه شده در هفت هنر ماندگار.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمار جامعه خبرنگاری بسیار بالاست/فقط به کسانی که درگیر انتخابات هستند «واکسن» ارائه خواهیم داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشته ایم، در تلاشیم تا بتوانیم به خبرنگارانی که درگیر پروسه انتخابات هستند واکسن کرونا بزنیم.

به گزارش سینماپرس، محمد خدادی در گفت وگو با فارس درباره واکسیناسیون خبرنگارانی که درگیر انتخابات خواهند بود، گفت: صداوسیما ۳ هزار واکسن کرونا به این منظور دریافت کرده و ما در حال مذاکره با وزارت بهداشت برای واکسیناسیون خبرنگاران درگیر انتخابات هستیم.

وی ادامه داد: بناست وزارت بهداشت تعدادی واکسن را هم به ما بدهد که در صورت دریافت سریع کار واکسیناسیون خبرنگاران را آغاز خواهیم کرد. البته تاکید می کنم که آمار جامعه خبرنگاری بسیار بالاست و ما فقط به کسانی که درگیر انتخابات هستند، واکسن را ارائه خواهیم داد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اظهارداشت: شب گذشته نیز با آقای کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت وگویی داشتیم و بنا شد که به محض مشخص شدن تعداد واکسن ارائه شده، کار را آغاز کنیم.

خدادی گفت: البته این موضوع کار بسیار سختی است و در سراسر کشور باید انجام بشود. همه این افراد باید احراز شوند و تعداد مشخص شود و باید ببینیم که برای این تعداد واکسن در اختیار ما قرار خواهد گرفت یا خیر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فریب پرنسس دایانا رئیس سابق «بی بی سی» را پایین کشید


در پی افشای سهل انگاری مدیران ارشد بی بی سی در ماجرای مصاحبه معروف با «پرنسس دایانا»، «تونی هال» رئیس سابق این شبکه از سمت کنونی خود به عنوان مدیر گالری ملی لندن استعفا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید تمام برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد تا حداقل فیلم‌هایی که در حال حاضر آماده اکران هستند تکلیف خودشان را بدانند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: به نظرم جشنواره‌ها به خودی خود می‌توانند محرک خوبی برای اکران فیلم‌های خوب باشند، اگر بحث کرونا واقعا جمع شود خود جشنواره ملی فیلم فجر می‌تواند به اکران ویژه فیلم‌ها بپردازد.

به گزارش سینماپرس، مسعود اطیابی در گفتگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه کارگردانی گفت: یک سریال برای شبکه نمایش خانگی در دست تولید دارم که تهیه کنندگی آن را ایرج محمدی بر عهده دارد که فعلا نمی‌خواهیم اخبار این مجموعه رسانه‌ای شود.

اطیابی پیرامون وضعیت آینده سینمای ایران و اعتماد دوباره مردم در شرایط کرونایی ابراز کرد: فکر می‌کنم با آمدن واکسن و واکسیانسیونی که در حال انجام است سالن‌های سینما امن‌ترین جا برای حضور مردم باشد، من اخیرا برای یک سفر کاری هواپیما سوار شدم و فکر می‌کردم با ظرفیت کمتری مسافر سوار کنند، اما هواپیما کامل پر شد این نشان می‌دهد سالنهای سینما از وضعیت بهتری برخوردار هستند.

وی در همین راستا ابراز کرد: سینما نسبت به مکان‌های عمومی دیگری از امنیت بیشتری برخوردار است و امنیت بیشتری دارد. سالن‌های سینمایی سقفشان بلندتر و تعداد افرادی که در آن حضور پیدا می‌کنند به مراتب از دیگر مکان‌های عمومی کمتر است بنابراین خطر کمتری نیز دارد.

اطیابی به فرصت‌هایی که تعطیلات کرونایی برای سینما به وجود آورد، اما توسط مسئولین فرهنگی دیده نشد اشاره کرد: به نظرم در شرایط امروز و محدودیت‌های به وجود آمده کاری برای سینما در حال حاضر نمی‌توان کرد، اما آنچه که مسلم است مردم قطعا بعد از واکسیناسیون باز هم تا مدت‌ها نمی‌توانند در کنار هم به تماشای آثار بنشینند برای همین با میزان فیلم‌های بسیار زیادی که در طی دو سال اخیر در سینمای ایران انباشته شده باید با تعمیر سالن‌های موجود در تهران و دیگر استان‌ها تعداد سالن‌های سینما را افزایش دهیم که ظرفیت پنجاه درصدی سینماها برای تماشاچی مانع فروش بالای آثار انبوهی که در سینمای ایران در صف اکران هستند نشود.

وی در همین راستا ابراز کرد: باید با برگزاری جلسات متعدد رویکرد رویکر اصلی سینما را مشخص کرد تا هر زمانی که کرونا به تدریج از بین برود و شرایط با واکسیناسیون مطلوب شود، بدانیم برای یکسال آینده چه میزان نیروی لازم برای اکران آثار داریم و با ایجاد یک جدول منسجم چند فیلم باید در طول یک ماه اکران و جای خود را به فیلم‌های بعدی بدهند تا آثاری که در نوبت اکران مانده‌اند همگی فرصت نمایش حتی در مدت زمان کوتاه را پیدا کنند، که البته با همه این برنامه ریزی‌ها شاید به هدف مطلوبی نرسیم.

وی در همین راستا ابراز کرد: ما سالانه بالای ۲۲۰ فیلم تولید شده برای اکران داریم که فکر می‌کنم برای یکسال آینده حتی اگر از تیر ماه امسال با کم شدن کرونا استقبال مردم از سینما شروع شود باز هم در طول یکسال فقط می‌توانیم ۳۰ الی ۴۰ فیلم اکران کنیم، باید تمام این برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد تا حداقل فیلم‌هایی که در حال حاضر آماده اکران هستند تکلیف خودشان را بدانند که چه کاری می‌خواهند بکنند، اینکه باید به اکران آنلاین آثار خود فکر کنند یا باید منتظر اکران عادی باشند از طرفی فیلم‌ها بعد از مدتی از شرایط روز جامعه دور می‌شوند و جذابیت خود را از دست می‌دهند بنا براین ما بدون شک به فیلم‌های جدید نیاز داریم.

این کارگردان و تهیه کنند سینما پیرامون تاثیر بی بدیل جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم فجر برای نمایش عمومی آثار خاطرنشان کرد: به نظرم جشنواره‌ها به خودی خود می‌توانند محرک خوبی برای اکران فیلم‌های خوب باشند، اگر بحث کرونا واقعا جمع شود خود جشنواره ملی فیلم فجر می‌تواند به اکران ویژه فیلم‌ها بپردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد


فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با اضافه شدن بخش آهنگسازی، در بخش‌های موسیقی نواحی ایران، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۴ ساعت قبل از اکران، امکان خریداری آنلاین بلیت فیلم‌ها براساس جداول اکران برای مخاطبان وجود دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با هدف ایمنی حداکثری مخاطبان این رویداد، در دو سالن سینمایی روباز به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سینماهای چارسو، آزادی و کانون، میزبان اکران حضوری فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند بود که از میان سالن‌های درنظرگرفته‌شده، دو سالن به‌صورت ویژه برای اکران فیلم‌ها در فضای روباز، تجهیز شده‌اند.

میثم مزلقانی مدیر اجرایی جشنواره جهانی فیلم فجر درباره جزئیات نمایش فیلم‌ها گفت: سالن شماره هفت پردیس سینمایی چارسو در طبقه هشتم این مجموعه برای اکران به‌صورت روباز تجهیز شده است تا با ظرفیت نزدیک به ۱۰۰ نفر، میزبان مخاطبان جشنواره باشد. همچنین ۶ سالن دیگر پردیس چارسو هم به سنت دوره‌های قبل جشنواره جهانی، با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به اکران فیلم‌های جشنواره اختصاص پیدا خواهند کرد.

او درباره دیگر سالن روباز جشنواره گفت: سالن سینمای روباز کانون در خیابان خالد اسلامبولی است که با ظرفیت ۱۵۰ نفر میزبان علاقه‌مندان در دو سئانس خواهد بود. یکی از ویژگی‌های این سالن که برای جشنواره سی‌وهشتم تجهیز شده، امکان استفاده مخاطبان از هدفون، حین تماشای فیلم برای شنیدن صدای فیلم با کیفیت بهتر و بدون مزاحمت صداهای پیرامون است.

مزلقانی درباره زمان نمایش فیلم‌ها گفت: اکران فیلم در سالن‌های روباز از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و هر روز در دو سئانس فیلم در این سالن‌ها به نمایش درخواهد آمد.

او همچنین ادامه داد: دو سالن سینما آزادی هم امسال به ترکیب سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره اضافه شده‌اند که با ظرفیت ۳۰۰ نفر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همه این سالن‌ها برای عموم مخاطبان جشنواره قابل استفاده است و ۲۴ ساعت قبل از اکران، امکان خریداری آنلاین بلیت فیلم‌ها براساس جداول اکران برای مخاطبان وجود دارد.

مدیر اجرایی جشنواره جهانی فیلم فجر تأکید کرد: فرآیند اکران حضوری فیلم‌ها در کلیه سالن‌های نمایش با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌هایی که طبق دستوالعمل ستاد مقابله با کرونا در مورد سالن‌های سینما اعلام می‌شود، خواهد بود و ضمن ضد عفونی مستمر سالن‌ها، استفاده از ماسک و تب‌سنجی برای کلیه حاضران الزامی است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوسالانه بین‌المللی هنرهای دیجیتالی جهان اسلام برگزار می‌شود


گروه تخصصی چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر «دوسالانه بین‌المللی هنرهای دیجیتال در جهان اسلام» را در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز هیچ تصمیمی قطعی برای «واکسیناسیون» هنرمندان مقابل دوربین گرفته نشده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان به ارایه توضیحاتی درباره روند واکسیناسیون هنرمندان سینما و اولویت‌های خانه سینما در این زمینه پرداخت.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت پیگیری صنف تهیه‌کنندگان و خانه سینما برای واکسیناسیون اهالی سینما توضیح داد: فراخوان خانه سینما به اصناف زیرمجموعه برای معرفی هنرمندان بالا ۷۰ سال به منظور دریافت سریع‌تر واکسن کرونا، صحت دارد. عده‌ای از همکاران ما هم بیماری زمینه‌ای دارند و طبیعتاً باید در اولویت قرار بگیرند. مدیرعامل خانه سینما تلاش کرده‌است در این زمینه کمک کند تا بر اساس سیستم تعریف‌شده برای دریافت واکسن، این ۲ گروه از هنرمندان در اولویت مراجعه و دریافت واکسن قرار بگیرند. امکان دارد برخی همکاران به دلیل کهولت سن، امکان اقدام مستقیم نداشته باشند و خانه سینما در این زمینه هم تمهیداتی در نظر گرفته است تا این گروه خیلی برای دریافت واکسن، معطل نمانند.

این تهیه‌کننده سینما افزود: در مجموع اما برای واکسیناسیون هنرمندان همان سیستمی در حال اجراست که وزارت بهداشت آن را تعریف کرده است که در آن افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماران زمینه‌ای در اولویت قرار دارند. درخواست خانه سینما از صنوف هم در این راستا بوده است که افرادی که مستقلاً امکان اقدام نداشته‌اند هم واکسینه شوند.

وی درباره رایزنی برای افزوده شدن افراد فعال در پروژه‌های سینمایی در فهرست اولویت‌های دریافت واکسن هنرمندان هم توضیح داد: این گروه از هنرمندان طبیعتاً در اولویت سوم قرار دارند. افرادی که پشت دوربین هستند، می‌توانند از ماسک استفاده و پروتکل‌ها را هم رعایت کنند، اما افراد مقابل دوربین در این زمینه مشکل دارند و امکان ابتلا در آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل برای اولویت سوم دریافت واکسن، خانه سینما تلاش دارد هنرمندان فعال در مقابل دوربین پروژه‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی هم براساس شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت واکسن دریافت کنند. اما در حال حاضر همان ۲ گروه اول در اولویت قرار دارند و اولویت سوم هنوز معلوم نیست در چه بازه‌ای موفق به دریافت واکسن شوند. پیگیری و رایزنی در این زمینه در حال انجام است که از وظایف خانه سینما در راستای توجه به سلامت همه فعالان صنف محسوب می‌شود.

موسوی تأکید کرد: در حال حاضر، واکسیناسیون هنرمندان بالای ۷۰ سال در حال انجام است و در مرحله بعد هنرمندان بیمار. هنوز هیچ تصمیمی قطعی برای هنرمندان مقابل دوربین گرفته نشده است، اجرایی شدن واکسیناسیون این گروه شاید در ماه‌های دیگر محقق شود و احتمال دارد تا آن زمان، اساساً واکسیناسیون گروه‌های بیشتری در جامعه اتفاق افتاده باشد.

این تهیه‌کننده سینما درباره فرآیند تشخیص هنرمندان مشمول اولویت سوم، در صورت اجرایی شدن این تصمیم هم گفت: در این زمینه مشکلی وجود ندارد. هر پروژه‌ای مجوز دارد و همکاران ما، تیم تولید خود را به اتحادیه معرفی می‌کنند. اتحادیه هم این اسامی را به‌صورت رسمی به خانه سینما معرفی خواهد کرد. در این زمینه صنوف هستند که باید به وظیفه خود عمل کنند. طبیعتاً افرادی که مشمول اولویت سوم می‌شوند، شمار زیادی ندارند و این امکان در صورت محقق شدن صرفاً شامل عوامل مقابل دوربین در پروژه‌های در دست تولید است.

غلامرضا موسوی در پایان درباره خبرهای منتشرشده مبنی‌بر واکسیناسیون خارج از نوبت و ویژه برخی پروژه‌های سینمایی و خانگی از سوی یک سرمایه‌گذار خاص هم تأکید کرد: تا امروز هیچ گروهی از هنرمندان سینما در پروژه‌های در حال تولید واکسینه نشده‌اند و مباحث مطرح شده در این زمینه قابل تأیید نیست. اینکه فردی خارج از تعهدات حرفه‌ای خود عملی انجام داده باشد، ارتباطی به صنف پیدا نمی‌کند، آنچه به‌صورت رسمی از سوی خانه سینما انجام می‌گیرد، کاملاً در راستای سازوکاری قانونی طراحی شده از سوی وزارت بهداشت است که به جزییات آن اشاره کردم.

مشاهده خبر از سایت منبع