X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

کار فرهنگی باید مستمر باشد/کار فرهنگی برای فرزندآوری باید مثل نسیم آرام، مدام و پیوسته بوزد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا منتظری گفت: کار فرهنگی برای فرزندآوری باید مثل نسیم آرام، مدام و پیوسته بوزد، یک دفعه طوفانی شروع نکنیم و تمام شود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «مثل ماه» شبکه سه سیما در یکی از شب‌های ماه رمضانی که گذشت، میزبان دو مادر پزشک بود که هر دو در کنار دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی و فعالیت‌های اجتماعی در زمینه تشویق فرزندآوری نیز فعالیت می‌کنند، یکی از این دو مادر با راه‌اندازی مرکز «مهر فرشتگان» در زمینه پیشگیری و جلوگیری از اقدام سقط جنین مادران و دیگری با تشکیل باشگاه «مادران تاریخ» در حوزه تشویق و توجه دادن خانواده‌ها به فرزندآوری در حد توان خود دست به اقداماتی زدند که هر کدام در جایگاه خود منشأ اثر و خدمات چشمگیری شده است. ‌

در همین راستا خبرنگار آنا سراغ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس رفته و گفت‌وگویی با وی ترتیب داده است.

باید به موضوع جمعیت به عنوان یک پشتوانه قدرت سیاسی و اجتماعی نگاه کنیم

«غلامرضا منتظری» با اشاره به طرح موضوع «تشویق به فرزندآوری» در برنامه «مثل ماه» یکی از وظائف هر نظام حکومتی را برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از جمعیت توانمند و اثربخش دانست و گفت: وقتی جامعه‌ای به جهت هرم سنی با کهنسالی مواجه شود، این جامعه نمی‌تواند در رخدادهای پیش رو نقش مهم و اثربخشی داشته باشد، لذا باید به جمعیت به عنوان یکی از مؤلفه‌ها و پشتوانه‌های مهم قدرت سیاسی و اجتماعی نگاه کنیم، هر چه هرم سنی ما به سمت جوانی گرایش داشته باشد به منزله پیشرانه‌ها و موتورهای محرکی برای تحولات پیش روی کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، و برای اینکه این آرمان عملی شود باید بسترها و زمینه‌های تحقق این امر را فراهم کنیم تا موانع پییش روی فرزندآوری برطرف شود.

اقدامات مجلس برای افزایش رشد جمعیت کشور

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در کمیسیون فرهنگی مجلس گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شد، اظهار کرد: بنا بر این است که به یاری خدا با تصویب طرح‌هایی با محوریت حمایت از خانواده و تشویق به ازدواج و فرزندآوری بسیاری از موانع پیش رو برطرف شده و انگیزه‌ها تقویت شود اما مشوق‌های کوتاه‌مدت کافی نیست و در این خصوص باید به مصوبه‌های بلندمدت توجه بیشتری شده و مشکلات اقشار مختلف شناسایی شود، در حوزه جمعیت دانشجویی یکی از مشکلات انتقال به محل زندگی‌شان بود که اگر بتوانند از این مزیت استفاده کنند گامی مثبت در زمینه حمایت از خانواده و دانشجویان متأهل است و یا افرادی که سربازی می‌روند این را یک محدودیت برای خودشان می‌دانند یا همچنین بانوان خانه‌دار و بانوان شاغل به همین شکل مشکلاتی دارند که در این طرح به همه آنها نگاه ویژه‌ای شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در ادامه عنوان کرد: در هر صورت باید تلاش کنیم در بخش‌های مختلف هم قوه مقننه و هم مجریه تشویق به فرزندآوری را بیش از گذشته داشته باشیم تا بتوانیم از این جمعیت جوان فعال و کوشا برای حل گره‌های اجتماعی و اقتصادی استفاده کنیم هر کسی چشم به جهان می‌گشاید یک نقطه امید است، امروز ما جوان‌ترین جمعیت منطقه را داریم ولی به وضع موجود نباید قانع شویم و باید تلاش کنیم این روند افزایش پیدا کند.

کار فرهنگی برای فرزندآوری باید آرام و مدام و پیوسته باشد

منتظری با اشاره به اینکه پرداختن به یک موضوع اجتماعی مغفول واقع شده در یک برنامه مناسبتی همچون «مثل ماه» یک سنت‌شکنی محسوب می‌شود، یادآور شد: به نظرم گام ارزشمندی است که شروع شده، ولی به همین مقدار نباید بسنده کنیم و پرداختن به این موضوعات نباید تنها محدود به ماه رمضان شود، بلکه باید با توجه به جاذبه‌ای که این برنامه داشته مشابه آن و متناسب با هدفی که تعیین شده با شکل‌های جذاب‌تری بعد از ماه رمضان هم ادامه پیدا کند، چون کار فرهنگی باید مستمر باشد، اگر فقط یک برش کوتاهی نسبت به این موضوع در برنامه‌های معنوی مثل ماه مبارک رمضان داشته و آن را رها کنیم کار نیمه تمام است، کار فرهنگی برای فرزندآوری باید مثل نسیم آرام، مدام و پیوسته بوزد، یک دفعه طوفانی شروع نکنیم و تمام شود، من پرداختن به این موضوع در برنامه مثل ماه را کار پسندیده‌ای می‌بینم و امیدوارم که دست‌اندرکاران این برنامه خوب و فاخر برای استمرار آن هم تدابیر لازم را بیندیشند.

کسی مخالف فرزندآوری نیست اما جامعه برای معیشت، اسکان، فرصت تربیت دغدغه دارد

وی همچنین در خصوص اقبال جامعه از موضوع فرزندآوری پس از فرهنگسازی‌ها و اقدامات انجام شده توضیح داد: بیشترین خواست جامعه در حال حاضر رفع موانع است، کسی مخالف فرزندآوری نیست، اما معیشت، اسکان، فرصت تربیت اینها دغدغه‌های جامعه است، که هر کدام از نهادها و ارگان‌ها باید تلاش کنند تا به سهم خود پاسخ مناسبی به این نیاز و دغدغه دهند در این صورت یقینا از طرف جامعه هم رغبت بیشتری خواهد شد. از زمانی که از طرف رسانه ملی به این مبحث پرداخته می‌شود من نتیجه آن را در جامعه می‌بینم که انگیزه‌ها افزایش پیدا کرده، اما به همین مقدار نباید قانع شویم و باید در جایگاه خود تلاش‌های‌مان را افزایش دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های کلیساهای ارامنه روی دیوار می رود


نمایشگاه عکس‌های کلیساهای ارامنه در ایران با عنوان «ایران پرگهر»  به‌شکل مجازی در نگارخانه کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران افتتاح می‌شود. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی «شیخ بهایی» شنیدنی شد/ ملودی‌هایی از مجید انتظامی


آلبوم موسیقی متن سریال تلویزیونی «شیخ بهایی» به آهنگسازی مجید انتظامی با حضور نوازندگان مطرح موسیقی کشورمان در قالب یک مجموعه مشترک پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محور اصلی جشنواره موسیقی نواحی مشخص شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستاد اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تازه ترین جلسه خود ضمن بررسی تمدید سه ساله میزبانی شهر کرمان از این رویداد، موضوع و محور اصلی جشنواره را نیز مشخص کرد.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه ستاد اجرایی چهاردهین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد.

محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی، علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و وحید محمدی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، سورج یاسایی مسئول انجمن موسیقی کرمان و سلطانی رئیس گروه هنری اداره کل ارشاد کرمان حاضران در این نشست مجازی بودند.

در ابتدای این نشست، وحید محمدی از آماده شدن پیش نویس تفاهم‌نامه بین استاندار استان کرمان و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری موسیقی نواحی در استان کرمان خبر داد. در این تفاهم‌نامه پیشنهاد برگزاری جشنوار موسیقی نواحی در استان کرمان به مدت سه سال مطرح شده است.

در ادامه محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره، فراخوانی را که در شورای سیاست‌گذاری نهایی شده است، قرائت کرد که در این فراخوان زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی مصادف با هفته وحدت سال جاری پیش بینی شده است. تم اصلی این دوره از جشنواره به منظور جذب‌ حداکثری هنرمندان شاخص این حوزه، «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی» در نظر گرفته شده است.

مرآتی در پایان اعلام کرد: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در ۲ بخش اجرای صحنه‌ای و مقالات پژوهشی برگزار می‌شود. این جشنواره ژانرمحور نیست و امکان حضور برای همه انواع موسیقی‌های آوازی و سازی شاخص را فراهم می‌آورد. مهلت ارسال آثار هم تا ۱۵ شهریورماه پیش بینی شده است.

در این جلسه مقرر شد جلسه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان کرمان به زودی در کرمان برگزار و همینطور فراخوان جشنواره نیز منتشر شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محور اصلی جشنواره موسیقی نواحی مشخص شد/ تهیه یک پیش‌نویس


ستاد اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تازه ترین جلسه خود ضمن بررسی تمدید سه ساله میزبانی شهر کرمان از این رویداد، موضوع و محور اصلی جشنواره را نیز مشخص کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان جشن مستقل سینمای مستند ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، شهرام درخشان رییس دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران از برگزاری این رویداد در تابستان ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: با توجه به توقف یک ساله جشن به علت پاندمی کرونا، آثار تولید شده در سال ۱۳۹۸ نیز در این دوره پذیرفته خواهند شد.

وی اظهار کرد: از مستندسازان سینمای ایران برای شرکت در این آیین دعوت می‌شود نسبت به ثبت نام در پایگاه اینترنتی جشن به نشانی www.idiaward.com اقدام کنند.

درخشان تصریح کرد: مستندسازان در سه بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند از تاریخ اول تا ۱۹ خردادماه فرصت ثبت نام برای حضور در این رویداد را دارند.

دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران که سال گذشته به علت همه‌گیری کرونا برگزار نشد، مردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «مریضخانه مرکزی» به پایان رسید/ بحران بعد از جراحی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلمبرداری فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید نامی و نوید نامی و به تهیه کنندگی نیلوفر زیوردار طی ۹ روز در بیمارستان بابا باغی تبریز به پایان رسید.

این فیلم به زبان ترکی است و جواد قامتی، هادی افتخارزاده، یوسف دریادل، محمد مناجاتی، پریسا سهرابی، آزاده ستوده، مهرداد سعادت، وحید شیرزاد، میلاد بصیر معادن، حسام کاظمی، نادیا پشمچی، رومینا نیک‌اندیش، مسعود شهری، پناه الوانی، نیلوفر نوجوان، نازیلا باقری، مهدیه حدیثی، سوفیا منصوری، رامتین برزگر، نادر ابراهیم زاده، امین بکلو، وحید مولایی، عرفان تبریزی، میثم آقازاده، حامد حیدری و … در آن ایفای نقش کرده‌اند.

داستان فیلم درباره جراحی عجیبی است که موجب بحران در مریضخانه مرکزی شهر می‌شود و…

برخی از عوامل فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: داریوش نستوه، طراح صحنه: میلاد دل آسا، صدابردار: حسن سلمانی، مشاور تولید: شهرام شهنازیان، فیلمبردار: نیما باغی، برنامه ریز: آرزو دهناد، دستیار اول کارگردان: پریا شجاعیان، گریم: نگین رهبری، انتخاب و هدایت بازیگران: سعید ارغوانی، گروه کارگردانی: میلاد بصیر معادن، سپینود وفامنش، مدیر صحنه: یاسین پناهپور، عکاس: حامد حیدری، مدیر تولید: کورش صفایی فر، تدارکات: امید عشقی، مجری طرح: علی ایمانی راد، پشتیبانی فنی: تجهیزات سینمایی براق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت ایسنا از خانه به دوشی خالو قنبر تا پاسخ‌های مسئولان هرمزگان+سند


این روزها کلیپی از زندگی استاد قنبر راستگو، نوازنده برجسته هرمزگانی موسیقی کشور از وضعیت نامناسب خانه اش در شهرستان میناب و صحبت هایش مبنی بر سختی گذراندن امورات زندگی اش دیگر از مرزهای کشورمان خارج شده و سر از رسانه های خراجی درآورده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فجرجهانی»سفره‌ای برای درآمدبرگزارکنندگان است؟/جشنواره‌زده نیستیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «شهر فرنگ» از شبکه خبر در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به چرایی اصرار بر برگزاری این رویداد در شرایط کرونایی توضیح داد: من فکر می‌کنم نه در مورد جشنواره جهانی فیلم فجر که در مورد برنامه‌های دیگری هم، این نظرهای انتقادی وجود دارد. برخی فعالان سینما، نگران هستند و دغدغه‌های خاصی عمدتاً در حوزه معیشتی دیگر همکاران خود دارند و فکر می‌کنند می‌شود با حذف این جشنواره‌ها همه چیز را درست کرد.

وی بیان کرد: بسیاری از همکاران هم این نظر را ندارند. واقعیت این است که ما در مورد اکوسیستمی صحبت می‌کنیم که بخشی از آن یک رویداد ملی است و بخشی دیگر جهانی. تقریباً در هر جای دنیا کشورهایی که در جشنواره‌ها حضور دارند و سهمی از بازار فیلم هم دارند، حداقل یک جشنواره جهانی دارند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعداد تولیدات‌مان قابل توجه است و سال‌هایی جزو ۷ کشور اول دنیا بودیم. این بخشی از همان اکوسیستمی است که عدد ممکن است اختلاف نظر درباره آن وجود داشته باشد.

وقتی «فستیوال» را «جشنواره» ترجمه می‌کنیم!

عسگرپور در ادامه گفت: فستیوال در کشور ما «جشنواره» ترجمه شده، جشن هم در افکار ما غالباً معادل دورهمی است، اما فستیوال در بقیه جاهای دنیا لزوماً به این معنی نیست. ما فستیوال‌هایی مربوط به آثار وحشت و یا فیلم‌های تلخ اجتماعی داریم که اصلاً شبیه به جشن نیستند. عنوان جشنواره از نظر روحی و روانی، بر نگاه ما تاثیر گذاشته و برخی هم با همین واژه بازی می‌کنند. با کلمه‌های جشن‌پاره، مهمانی، دورهمی می‌خواهند به این رویدادها انتقاد کنند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به این سوال که خروجی این رویداد در ۵ دوره اخیر برگزاری مستقلش چه بوده است، گفت: راجع به خروجی یک جریان فرهنگی، بعضی از افراد ممکن است، ساده‌سازی کنند. متاسفانه بعضی از اظهارنظرها اینگونه است که گویا ما داریم راجع به یک سوپرمارکت صحبت می‌کنیم که باید انتهای هر شب ریز خرید و فروش آن مشخص باشد! ولی «بازار فیلم» این کارکرد را ندارد و شما ممکن است مذاکراتی کنید که سه سال دیگر جواب بدهد.

وی ادامه داد: اساساً جشنواره‌هایی مثل برلین و کن که اینجا خیلی راجع به آن‌ها صحبت می‌شود و بالای ده هزار مهمان دارند، اقتصادشان متفاوت است و اگر جشنواره جهانی فجر با آنها مقایسه شود، ممکن است بگویند دستاوردهایش کم است چون در آنجا رقم‌های بیشتری جابه‌جا می‌شود. من فیلمساز هستم و خودم دیده‌ام که فیلمم در جشنواره فجر دیده شده، بعد به چند جشنواره جهانی رفته و در نهایت هم به فروش رسیده، ممکن است خیلی از دوستان چنین چیزهایی را نگویند. من خیلی از فیلمسازان را می‌شناسیم که شروع فیلمسازی جهانی‌شان از همین فجر بود.

فجر جهانی؛ سفره‌ای برای درآمد برگزارکنندگان!؟

عسگرپور در پاسخ به این کنایه برخی سینماگران که می‌گویند جشنواره جهانی فجر سفره‌ای است که پهن شده برای درآمد مالی عده‌ای خاص، توضیح داد: دوستان فراموش می‌کنند که کل رقمی که در سینمای ایران هست، آنقدر ناچیز است که این کنایه‌ها درباره آن خنده‌دار است. من باید بگویم بودجه این جشنواره، به اندازه نصف یک فیلم سینمایی است. کما اینکه در وزارت ارشاد یک جریان شفاف‌سازی درباره بودجه به وجود آمده است و جزییات این ارقام هم اعلام خواهد شد. من اگر همین رویداد را نخواهم برگزار کنم، می‌توانم یک فیلم و یا سریال بسازم که قطعاً از لحاظ فیلمسازی به نفع من است. اما انگیزه‌های مختلفی باعث می‌شود افراد کارهای متفاوتی در زمان‌های مختلف انجام دهند.

عسگرپور درباره طرح این موضوع از سوی برخی که دست‌اندرکاران ثابتی در جشنواره جهانی فجر در دوره‌های اخیر وجود دارد و اینکه گاهی فقط برخی از آن‌ها تعویض می‌شوند هم گفت: من این بحث را در خانه سینما هم زیاد می‌شنیدم. ما هر دفعه به مجمع عمومی برمی‌خوردیم که باید انتخابات شکل می‌گرفت، خیلی از دوستان اعلام می‌کردند که نمی‌خواهند حضور داشته باشند، ولی به صورت عملگرایانه اکثر دوستان می‌دانستند که نام‌های بزرگی بودند که اصلاً نمی‌خواستنند وارد عرصه مدیریتی شوند.

ثبات مدیران امتیاز یک جشنواره است

وی ادامه داد: جشنواره‌های مختلفی در دنیا خیلی تعدد مدیر نداشته‌اند. جشنواره برلین شاید ۶ مدیر داشته است، یا در جشنواره کن شخصی بود که من از نوجوانی اسمش را می‌شنیدم تا همین چند سال قبل. پس این می‌تواند یک حسن جشنواره جهانی فیلم فجر باشد. خیلی اوقات تداوم حضور آدم‌ها کمک‌کننده است. شما در نظر بگیرید همکاران ما دو، سه سال یکبار در همه جا تغییر کنند، این اتفاق باعث می‌شود تجربیات منتقل نشود.

عسگرپور مطرح کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر حتی قبل از اینکه من دبیرش باشم، این کارکرد را داشته است که نیروهای جوان جذب کند و من با تعدادی از جوانان مواجه هستم که وارد پیکره جشنواره شده‌اند. روزی که وارد شدند اطلاعاتشان کم بود ولی امروز به قدری پخته شده‌اند که به جشنواره‌های دیگر هم کمک می‌کنند. ما با ورود نسلی جدید مواجه هستیم. به ویژه در جشنواره جهانی فجر. اصولاً جشنواره‌هایی که با تغییرات دولتی مواجه بوده‌اند، تغییرات به آن‌ها لطمه زده است. در سال‌های مختلف خیلی جایزه‌ها در جشنواره ملی فجر حذف شد و مجدد برگشت و ما حس کردیم مقررات جشنواره هم با تغییر مدیران می‌تواند تغییر کند. من حس می‌کنم اگر همکارانی علاقه‌مند باشند در این حوزه کار کنند، امکان این کار برایشان وجود دارد. برخی از مدیران، با کمی کسب تجربه از جشنواره جدا شدند و مستقل کار می‌کنند و حالا دیگر حاضر نیستند به این رویداد برگردند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در بحش دیگری از صحبت‌های خود درباره فرآیند حضور مخاطبان در این دوره از جشنواره توضیح داد: طبق روال چند سال گذشته سهمیه‌هایی به چند بخش داده شده، یک بخش باشگاه مخاطبان جشنواره است که بیش از ۱۰ هزار عضو دارد و عمدتاً هم جوان هستند؛ جوانانی که علاقه‌مند دنبال کردن فیلم‌های خارجی و به تعبیری علاقه‌مند جدی سینما هستند.

عسگرپور افزود: این افراد نیمی از سهمیه حضور در جشنواره را دارند. بخش دیگری از سهمیه به صاحبان آثار تعلق می‌گیرد و بخشی هم به مخاطبانی که می‌خواهند بلیت تهیه کنند و بیایند که شرایط آن به زودی اعلام می‌شود. در فرآیند میزبانی این دوره پروتکل‌ها مهم است که ما باید بررسی کنیم چه میزان از سالن‌ها را در اختیار مخاطبان می‌توانیم قرار دهیم. امسال سالن روباز هم داریم، این سالن‌ها در جشنواره‌های جهانی شناخته شده و جشنواره‌هایی که در آینده می‌خواهند به شکل فیزیکی برگزار شوند باید وجود داشته باشند. سینما «کانون» یک سالن روباز دارد و پردیس «چارسو» هم که میزبان جشنواره است با یک سالن روباز میزبان مخاطبان خواهد بود.

عسگرپور درباره بخش‌های مختلف جشنواره سی‌وهشتم توضیح داد: بخش‌هایی را که متکی به حضور فیزیکی است، مثل بزرگداشت‌ها یا بخش دارالفنون که آموزشی بود، حذف کردیم. از پلتفرم «سیناندو» برای بخش بازار استفاده می‌کنیم که همان پلتفرمی است که بازار جشنواره کن از آن استفاده کرد. در این پلتفرم شصت پکیج خواهیم داشت به همراه چهارصد مخاطب که فقط فیلم‌های ایرانی در آن به نمایش گذاشته می‌شود. نماینده فستیوال‌ها، تهیه‌کنندگان، مخاطبان و خریداران فیلم‌های ایرانی می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند. آن‌ها می‌توانند همه فیلم‌ها را ببینند. منتها این یک برنامه فشرده است و ما یک گزینه را هم درخواست کردیم اضافه کنند که با استفاده از آن هرکس می‌خواهد فیلم ببیند باید به صاحب فیلم درخواست بدهد و اجازه‌اش را بگیرد. صاحب فیلم هم می‌داند چه کسانی اثرش را دیده است.

تخفیف ۹۰ درصدی برای استفاده از «سیناندو»

وی افزود: ما این پلتفرم را به مدت یک ماه اجاره کرده‌ایم. برای چنین رویدادی با چنین ابعادی، رقم پیشنهادی سیناندو بیست هزار یورو بود. مثل بسیاری از موارد دیگر که چانه می‌زنیم یا موارد دیگری که باید توضیح داده شود، ما تخفیف حدود نود درصدی گرفتیم و قرارداد الان رقمی نزدیک به دوهزار و پانصد یورو است. ما چت روم مجزایی هم برای مذاکرات طرف‌های ایرانی و خارجی ایجاد کرده‌ایم.

عسگرپور در پاسخ به منتقدانی که اعتبار فیلم‌های انتخابی برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر را نسبت به رویدادهای معتبر بین‌المللی زیر سوال می‌برند، گفت: من این نظرات را در حد کلی‌گویی‌ها می‌پذیرم، اما همواره خیلی مایلم که دوستان راجع به مصادیق صحبت کنند. من به‌عنوان مخاطب می‌گویم، کسانی که در جشنواره‌های مطرح مثل برلین بودند و آثار بخش مسابقه را نیز دیده‌اند، فیلم‌های بخش مسابقه ما را هم بینند، آنگاه می‌توانند مقایسه کنند. همکاران ما در بخش جهانی باید تمام این فیلم‌ها را رصد کنند. برخی از فیلم‌هایی که در طول سال‌های گذشته امکان نمایش در جشنواره جهانی داشتند، اولین حضورشان اینجا بود و از اینجا توانستند در جشنواره‌های دیگری هم شرکت کنند. این جشنواره سکوی پرتاب آن‌ها بود و توانستد در جشنواره‌های معتبری حضور پیدا کنند. من در دوره‌های قبل نبودم، ولی در جشنواره‌های بین‌المللی می‌دیدم آثاری را که در رزومه خود حضور و جایزه گرفتن در جشنواره جهانی فجر را عنوان کرده بودند.

وی افزود: من تعداد زیادی از جشنواره‌ها بوده‌ام، به عنوان نایب رئیس فیاپف عرض می‌کنم، جشنواره جهانی فجر در این فدراسیون به‌عنوان یک جشنواره درجه یک شناخته می‌شود. ما گاهی اوقات دوست داریم خودمان را کم مقدار بدانیم و متاسفانه این جزو فرهنگ‌مان شده است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در جشنواره امسال نزدیک به سی و پنج کشور در بخش‌های مختلف حضور دارند. دانمارک، انگلیس، فرانسه، هلند و … کشورهای گمنامی نیستند. اگر جشنواره فجر این کارکرد را پیدا کرده است که مامنی برای کشورهای دور و اطراف باشد که امکان دسترسی به جشنواره‌های بزرگ‌تر را ندارند، این می‌تواند یک موفقیت باشد. کما اینکه در جشنواره جهانی سال‌های قبل، بسیاری از آثار کشورهای همسایه در اینجا به فروش رفت. چون امکان دسترسی به برلین و جاهای دیگر را نداشتند. در بخش رقابتی امسال هم ما از کشورهایی که فیلمسازان بزرگ دارند، آثاری داریم.

عسگرپور درباره تقویت بخش بازار و حذف بخش‌های رقابتی هم اظهار کرد: بخش رقابتی شور و هیجان به وجود می‌آورد و جشنواره‌هایی که رقابتی نیستند این ویژگی را ندارند. در کل من با این مشکلی ندارم، ولی یک نگاه بلندنظرانه نیاز دارد. ما به بازاری نیاز داریم که پنج تا ده هزار نفر در آن رفت و آمد داشته باشند. ما چنین ابعادی نداریم، نه اینکه نتوانیم، ما پتانسیلی داریم برای برگزاری جشنواره‌ای با تعداد افراد زیاد. کما اینکه ما می‌توانیم به نوع حضور خارجی‌ها در کشورمان، پروازها، ترانزیت و … توجه داشته باشیم. منتها این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که امکاناتش فراهم باشد. من حس می‌کنم پتانسیل چنین بازاری را داریم.

بازار فجر را می‌توان با بازار کن و برلین مقایسه کرد؟

وی درباره فرآیند انتخاب فیلم‌ها در بازار فیلم جشنواره جهانی فجر گفت: دوستانی که فکر می‌کنند بازار جشنواره فجر موفق نبوده، بازار این جشنواره را با بازار برلین و کن مقایسه کنند. این بازارها در فضاهای بزرگی با غرفه‌های زیاد برگزار می‌شوند. در آنجا گردش اقتصادی سینما در بازارهاست، در آنجا باید سالن‌های زیادی برای نمایش فیلم باشد. در آن بازارها چند هزار فیلم وجود دارد. باتوجه به اینکه ما مثلاً چهارصد مهمان خارجی داریم، نمی‌توانیم در بازار جشنواره جهانی فجر، چند برابر فیلم پخش کنیم. ما باید برای پخش این تعداد آثار جا پیدا کنیم، سالن پیدا کنیم. مثلاً فرض کنید جشنواره فجر باید یک بودجه‌ای داشته باشد. بودجه جشنواره ملی یا جهانی ما به همان اندازه نیم فیلم است. هر سال که در فیاپف صحبت می‌شود که میانگین هزینه‌های تولید فیلم در کشور شما چقدر است، من نمی‌دانم چطور حساب کنم. اعدادی که می‌گویم را قبول نمی‌کردند و فکر می‌کردند من صفرها را جا می‌اندازم! ابعداد این جشنواره‌ها بسیار بزرگ است و حتی کوچک‌ترین جشنواره‌های جهانی بودجه چند برابری نسبت به جشنواره‌های ما دارند.

عسگرپور درباره انتخاب فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فجر گفت: متاسفانه این مشکل وجود دارد که بخشی از آن به نگرش ما نسبت به جشنواره‌ها برمی‌گردد. در بسیاری از جشنواره‌های دنیا، وقتی پیکره بخش مسابقه را می‌بینید، متوجه می‌شوید که خیلی ربطی به بازار ندارند و حضور در جشنواره‌ها می‌تواند برای‌شان امتیاز محسوب شود. در مورد فیلم‌های ایرانی هم همین‌گونه است، فیلم‌های ایرانی که به شکل طبیعی ساخته می‌شوند.

وی ادامه داد: جشنواره جهانی باید از سبد فیلم‌های ایرانی برداشت کند. درباره جشنواره ملی هم این سوال وجود دارد که آیا ترکیب فیلم‌ها، ویترین تمام سینمای ایران است؟ پس همیشه این سوال هست، درحالی که اصلاً مهم نیست. شما فرض کنید جشنواره‌ای وجود ندارد، این فیلم‌ها ساخته شدند و باید دیده شوند. یکی از نکات ما این است که فیلم‌های جدیدتر در بخش رقابتی بیایند، نه فقط فیلم‌هایی که در جشنواره ملی بوده‌اند. اولویت‌های دیگر ما این است که نیروها و چهره‌های جدیدتری از سینمای ایران معرفی کنیم تا این افراد هم بتوانند رقابت کنند.

عسگرپور تأکید کرد: خیلی از آثار برای جشنواره ملی ما خوب هستند، اما ممکن است مناسب جشنواره جهانی نباشد. مثلاً ما آثاری را در حوزه دفاع مقدس به مهمان‌های خارجی نشان می‌دادیم، آن‌ها می‌گفتند ما تا انتها نفهمیدیم چه اتفاقی افتاد! گاهی این مشکلات وجود دارد. ما باید آثاری را انتخاب کنیم که قابلیت فهمیده شدن توسط مخاطب خارجی را داشته باشد. ما باید از سبد ساخته‌های موجود استفاده کنیم.

ترکیب خوب فیلم‌های ایرانی جشنواره سی‌وهشتم

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر تأکید کرد: از ترکیب آثار ایرانی جشنواره امسال راضی هستم و به نسبت سال‌های قبل آثار بدی نیستند. در بین این آثار انواع و اقسام اقلیم‌های ما دیده می‌شود و صرفاً کلانشهری‌ها نیستند. اما متاسفانه یک طعم تلخ اساساً در فیلم‌های ایرانی وجود دارد و غالب آثار را در برمی‌گیرد. فیلم‌های طنز هم اکثراً کارکرد داخلی دارند و برای مخاطبان جشنواره جهانی گزینه‌های مناسبی نیستند.

عسگرپور درباره بحث ادغام مجدد بخش ملی و جهانی جشنواره فجر هم گفت: درباره تلویزیون هم برخی می‌گفتند اگر همه این هشبکه‌ها را جمع و تبدیل به سه شبکه کنید بهتر است و برنامه‌سازی با کیفیت‌تر می‌شود. درباره ادغام بخش ملی و جهانی فجر هم، همین است. نباید فراموش کنیم چرا این دو بخش جدا شدند، جشنواره ملی منازعات و مختصات خاص خودش را دارد. جشنواره جهانی مخاطب خاص خودش را دارد و منازعاتی هم ندارد، مثلاً کسی دعوا نمی‌کند که چرا سیمرغ ما را ندادید و آن دوستانی که می‌گویند ادغام شود از دو جهت می‌گویند، یکی از نظر صرفه‌جویی که باید بررسی شود آیا اینگونه هست یا نه، یکی دیگر اینکه مهمان‌های خارجی می‌آمدند و در یک دوره، همه مدل فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند. ما می‌گفتیم در مجالی که جشنواره ملی ما برگزار شده، چند مهمان خارجی هم بیایند و فیلم‌های ما را ببیند.

وی ادامه داد: به همین خاطر بخش بین‌المللی در حاشیه قرار می‌گرفت. به نظر من ادغام این دو جشنواره مصیبت‌های خاص خودش را خواهد داشت. الان به دلیل شرایطی که پیش آمده معتقدم جدایی این جشنواره‌ها بهتر است.

ما شفاف‌سازی می‌کنیم، دیگران هم بکنند

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره انتشار ریزهزینه‌های این رویداد پس از برگزاری هم گفت: من بخواهم یا نخواهم ریزخرج‌های جشنواره منتشر می‌شود و بنیاد فارابی این کار را هر سال می‌کند. البته من معتقدم اگر قرار است این کار را بکنیم، نباید فقط صرف جشنواره جهانی و ملی باشد، بلکه همه باید بگویند. من به خبرگزاری‌های مختلف که این سوال را می‌پرسند می‌گویم شما هم ریزهزینه‌های خود را بگویید. ما ریزخرج‌ها را می‌گوییم، شما هم بگویید.

وی ادامه داد: این بحث شفافیت و اتاق شیشه‌ای از لحاظ فیلم‌نامه‌نویسی تا حدودی طنز شده است. نمی‌شود برای یک جای کوچک درخواست اتاق شیشه‌ای داد و جاهای دیگر را رها کرد.

عسگرپور در پایان تأکید کرد: ما جشنواره زده نیستیم، یک کشور صاحب سبک سینماییم. خیلی از کشورهایی که از ما کمتر تولیدات دارند جشنواره‌های جهانی برگزار می‌کنند. جشنواره‌ها اساساً محل عرضه هستند نه مهمانی. یکی از محل‌های عرضه، جشنواره جهانی فجر است، خصوصاً اگر این جشنواره بتواند این آثار را به خریداران خارجی برساند. ما با دست خودمان می‌خواهیم این امکان عرضه را از خودمان بگیریم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش شادی کودکان در محرومیت مطلق/ خودسانسوری رنج بزرگی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر-گروه هنر- نیوشا روزبان؛ سینمای مستند در شرایط سختی که شیوع ویروس کرونا بر جامعه تحمیل کرده است، همچنان پیش می‌رود و کارگردانان این حوزه تلاش خود را می‌کنند تا واقعیت‌های مختلف جامعه را به امید اصلاح و تغییر در مناطق مختلف کشور به تصویر بکشند.

رایا نصیری از جمله مستندسازانی است که در چنین شرایطی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این بار دست به تولید مستندی با نام «بچه‌های محله شیرآباد» زده است. داستان کودکان مهاجری که همراه خانواده‌های به زاهدان سفر می‌کنند و در منطقه مورد نظر به زندگی و کار می‌پردازند.

با این مستندساز درباره این اثر که به تازگی وارد مراحل فنی شده است به گفتگو نشستیم. وی در بخشی از صحبت‌های خود به این مساله اشاره می‌کند که به دلیل ممیزی و خودسانسوری مجبور بوده است که بخشی از واقعیت معضلات اجتماعی در این منطقه را به تصویر نکشد.

وی تاکید کرده است که این مستند با هدف نمایش شادی کودکان مناطق محروم که در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند ساخته شده است.

مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با رایا نصیری را در ادامه می‌خوانید؛

* در ابتدا بگویید چگونه با سوژه «بچه‌های محله شیرآباد» آشنا شدید؟

نزدیک به ۱۵ سال است که در فضای سینمای مستند فعالیت می‌کنم و با سوژه‌های مختلفی مواجه شدم، سوژه «بچه‌های محله شیرآباد» با آشنایی با یک کانون فعال در زاهدان به ذهن من رسید، این کانون تلاش می‌کند تا فضای آموزشی را برای زنان و کودکان در موارد مختلف از جمله مسئولیت مادران نسبت به فرزندان فراهم کند، البته باید این را یادآور شد که چنین ایجاد آگاهی‌هایی در سیستم آموزشی به صورت جدی ارائه نمی‌شود.

در این کانون به زنان مناطق محروم و کودکانی که مجبور به کار در سنین پایین هستند، سواد یاد می‌دهد و بچه‌ها را در یک محیط کاملاً دوستانه و صمیمی جمع کرده و مهارت‌های مختلف از جمله سوادآموزی، مراقبت از خود و بهداشت را آموزش می‌دهد.

در یکی از سفرهایی که با این کانون داشتم با محله شیرآباد آشنا شدم. یکی از موارد چشمگیری که در این منطقه بود، جمعیت بچه‌ها بود، این محله به خاطر جغرافیا و بافتی که دارد بسیار مهاجرپذیر است و بسیاری از مهاجران پاکستان و افغانستانی وارد این محله می‌شوند و به راحتی می‌توان گفت در هر بخشی از این محله مهاجران مختلفی زندگی می‌کنند، نکته جالب این بود که چون این مهاجران در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، به شکل غریزی، همزیستی مسالمت آمیزی دارند و طبیعتاً رنج‌های مشابه را تجربه می‌کنند.

البته تفاوت‌های مذهبی که در این منطقه وجود دارد، مشکلاتی را فراهم کرده است که با توجه به ساختار انتخابی مستند کمتر به آن اشاره شده و خودش موضوع مفصلی ست که نیاز به یک مستند جداگانه دارد، شخصیت‌های اصلی این فیلم کودکانی هستند که زندگی‌شان طی سه روز روایت می‌شود.

* تا چه اندازه مواردی که در پژوهش ۴ ساله خود نسبت به این منطقه داشتید در مستند آمده است؟

یک فیلمساز بسیاری از مسائلی که در یک پژوهش با آن مواجه می‌شود را نمی‌تواند در یک اثر خود بیاورد، به همین دلیل بخشی از مواردی که در طول پژوهش به آن دست پیدا کرده‌ام در مستند نیامده است تلاشم این بوده که با توجه به زیست و رفتار بومی آن منطقه با آنها ارتباط گرفته و همدلی کنم و این شناخت با بیان در یک فیلم مستند باعث شود که تحلیلی نسبی نسبت به آسیب‌شناسی در یک محله پرخطر به دست بیاورم.

سعی کردم در دوران تحقیقم با آن‌ها که به غریبه‌ها با سوظن نگاه می‌کنند ارتباط بگیرم تا راحت تر با من همکاری کرده و ساخت مستندی از زندگی شان را بپذیرند. من برای پژوهش این مستند ۴ سال زمان گذاشتم تا بتوانم با شخصیت‌ها و افراد مورد نظر خود آشنا شده و ارتباط برقرار کنم، زمانی که وارد محله مورد نظر شدم، جمعیت بچه‌ها و شادی غریبی که آنها داشتند برای من بسیار قابل تامل بود، یعنی در فضایی که پر از زباله، کمبود بهداشت، فقر و محرومیت بود کودکانش شاد بودند و این مساله برای من به عنوان یک مادر بسیار عجیب و در حین حال دردناک بود.

من سال‌ها است که در حوزه مستند فعالیت می‌کنم و مساله کودکان برای من بسیار مهم است و این نوع از زیست کودکان بسیار کنجکاوی‌برانگیز بود.

یکی از مشکلاتی که کودکان با آن مواجه بودند، این بود که بسیاری از بچه‌ها پدر نداشتند و اکثر پدرها برای کار به شهرهای دیگر رفته‌اند، و گاهی حتی خانواده را رها می‌کنند و این زنان بلوچ هستند که مسئولیت فرزندان خود را برعهده می‌گیرند و پای فرزندان خود می‌مانند.

نمایش شادی کودکان در محرومیت مطلق/ خودسانسوری رنج بزرگی است

* «بچه‌های شیرآباد» در چه چارچوب ساختاری تولید شده است و اینکه تا چه اندازه در جذب سرمایه گذار برای تولید این مستند موفق بودید؟

«بچه‌های محله شیرآباد» براساس یک روایت شکل گرفته است، یعنی از روال همیشگی ساخت یک مستند خارج شده‌ام و با انتخاب ۴ کودک این منطقه در رنج سنی ۷ تا ۱۱ سال هستند راوی سه روز از زندگی شان می‌شوند، برای این مستند مدت‌ها به دنبال سرمایه گذار مناسب بودم، در واقع به دنبال این بودم که فیلم را در شرایطی بسازم که با خیال راحت بتوانم کارگردانی کرده و درگیر مسائل مالی نشوم.

متاسفانه در سینمای مستند، هنوز به استانداردهای سرمایه‌گذاری در سینمای داستانی نرسیده‌ایم. اکثر بچه‌های مستندساز در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه هستند، به خصوص اینکه مستندسازی را به عنوان حرفه نمی‌شناسند متاسفانه در سینمای مستند، هنوز به استانداردهای سرمایه‌گذاری در سینمای داستانی نرسیده‌ایم. اکثر بچه‌های مستندساز در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه هستند، به خصوص اینکه مستندسازی را به عنوان حرفه نمی‌شناسند. با توجه به منطقه‌ای که روایت مستند در آن ساخته می‌شود، در طول ۴ سال پژوهش باید به این منطقه سفر می‌کردم و همین مساله خود بسیار هزینه بر بود و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه این امکان چندان برای من فراهم نبود که بخواهم این بار هم تمام هزینه‌ها را خود پرداخت کنم.

به همین منظور به دنبال یک سرمایه گذار مناسب و همدل برای این کار می‌گشتم که خوشبختانه با فراز و نشیب‌های پیش رو توانستم یک سرمایه گذار مناسب برای این کار پیدا کنم. البته این را هم باید بگویم که تمام آنچه که در این سال‌های تحقیق تجربه کردم نمی‌توانستم در قالب یک فیلم بلند مستند ارائه کنم، یک فیلم تنها این مجال را به من می‌دهد که آن سرزمین و بچه‌های آنجا را معرفی کنم، البته این راهم باید بگویم در بسیاری از کشورهای دنیا مناطق محروم وجود دارد و مشکلات بسیار مشابه به آنچه که در این منطقه وجود دارد، اما من تمام تلاش خود را کردم تا در دل این روایت تلخ، شادی بچه‌ها، امید و نگاهشان به آینده را نشان دهم.

* با توجه به شخصیت‌ها و شرایط خاصی که روایت این مستند دارد، تا چه اندازه مجبور به خود سانسوری شدید؟

اجبار به خود سانسوری برای مستندسازان بزرگترین رنجی است که با آن روبرو هستند، اما با تمام این شرایط نمی‌دانم چگونه می‌شود که مستندسازان در نهایت راه گریزی پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند که دوروی سکه را نشان دهند، در همین راستا آنکه باید بفهمد، می‌فهمد و کسی که نمی‌خواهد بفهمد حتماً نمی‌فهمد.

من نیز در این مستند با توجه به تجربه‌ای که داشتم راه خود را پیدا کرده و در این مستند نیز تمام تلاش خود را می‌کنم که آنچه که می‌خواهم را نشان دهم. هرچند ممکن است با دیدن مستند به این نتیجه برسید که تنها بخش کوچکی از مسائلی که مطرح کرده‌ام در این مستند وجود دارد اما همین اشاره کوچک نیز برای من به عنوان یک مستندساز کافی است. در واقع می‌توان گفت «بچه‌های محله شیرآباد» در مورد شادی غریبِ بچه‌ها در دل فقر اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی است که بغض مشاهده گری آن تا ابد در خاطرم می‌ماند.

* در این مستند تا چه اندازه آسیب‌های اجتماعی که کودکان این منطقه با آن مواجه هستند از جمله اعتیاد و یا قاچاق اشاره شده است؟

معضلات اجتماعی همیشه ناشی از یک سری معضلات سیاسی است و این مساله در تمام دنیا وجود دارد، در سیستان و بلوچستان و به خصوص در محله شیرآباد، علاوه بر مشکلات اقتصادی موجود که ریشه‌های خاص خود را دارد، مساله قاچاق از اهمیت بسیاری برخوردار است، در واقع در این منطقه همه کارها جنبه قاچاق به خود گرفته است از بنزین گرفته تا کالای مصرفی و هرچیزی که بتوان از مرز وارد کرد تا از طریق آن بتوانند پول درآورند به عنوان منبعی برای درآمدزایی شناخته می‌شود، در دل این ماجرا هم گاهی بچه‌ها به عنوان نیروی کار برای والدین خود به شمار می‌روند.

به عنوان مثال یکی از شخصیت‌های اصلی مستند، بچه‌ای است که بنزین می‌فروشد، ممکن است این بچه لب مرز نرود، اما بچه‌هایی هستند که برای فروش بنزین لب مرز می‌روند و در موقعیت خطر قرار می‌گیرند، حتی گاهی از زنان و بچه‌ها به عنوان پوشش برای قاچاق استفاده می‌کنند. البته این را باید بگویم که در این مستند به این بخش‌ها تنها اشاره کوچکی شده است. در واقع این مساله بحث بسیار گسترده‌ای است که یک فضای ساختاری دیگری را می‌طلبد.

* اینکه به این موارد در مستند اشاره نکردید احتمال به‌وجود آمدن ممیزی‌های مختلف برای دریافت پروانه نمایش است؟

بی شک یکی از دلایلی که به این مساله به صورت گسترده‌تری در این مستند اشاره نکرده‌ام، مساله ممیزی‌ها است، ما فیلمسازان ممکن است به یک منطقه وارد شویم، فیلم بگیریم اما هیچگاه از آن استفاده نکنیم، اما ماجرا این است که برای این فیلم این احتمال را می‌دادم که فیلم دچار ممیزی شود و یا مجوزی برای تولید به من ندهند، اما خوشبختانه مجوز ساخت فیلم در این منطقه به راحتی برای من صادر شد و این همکاری از سوی مسئولان زاهدان برای من بسیار ارزشمند بود. من به عنوان مستندساز ترجیحم این است فیلمی بسازم با نکته‌هایی که تاثیرگذار باشد و کنجکاو کردن ذهن مخاطب برای دنبال کردن مسائل و تحلیل آن بعد از دیدن مستند.

* با توجه به اینکه کودکان شخصیت‌های اصلی مستند هستند، به خطرهای پیش روی کودکان در این منطقه اشاره کرده‌اید؟

در این مستند به شکل مستقیم به این مسائل اشاره نشده است، زبان ساختاری مستند طوری انتخاب شده تا با دیدن مثلاً یک بچه ۶ ساله در کنار دبه‌های بنزین و فروش آن نشان دهنده موقعیت خطر و آسیب باشد، البته این را هم باید بگویم که اکثر مردم تمایلی به دانستن چنین اتفاق‌هایی ندارند چون باعث رنجشان می‌شود، و شاید من در این مستند بتوانم کمی مخاطب را دچار مکث بیشتری نسبت به این مسائل بکنم تا آنکه باید حرکتی کند، اقدامی در راستای آینده کودکان ما در محیط‌های پر خطر داشته باشند.

* در راستای تحقیقاتی که طی این سال‌ها انجام داده‌اید، به سوژه‌های دیگری نیز برخورد کرده‌اید که بخواهید روی آن نیز کار کنید؟

البته و قطعاً، در این منطقه سوژه‌های بسیاری وجود دارد که هرکدام می‌تواند به یک مستند مجزا تبدیل شود و من نیز تمام تلاش خود را می‌کنم تا بتوانم سوژه‌های بعدی خود را جلوی دوربین ببرم.

مشاهده خبر از سایت منبع