X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

حاشیه‌های «زخم‌کاری» و جای خالی شفافیت/ بالاخره «مسئول» کیست؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- محمد صابری: چه فرقی می‌کند مصداق کدام سریال باشد؟ حکایت بلای بلاتکلیفی و فقدان شفافیت در فرآیند تولید و عرضه تولیدات شبکه نمایش خانگی به‌ویژه در پلتفرم‌های برخط، کاری‌تر از یکی دو زخم به جان این بستر پرمخاطب و حساس افتاده است. سریال تازه محمدحسین مهدویان هم صرفاً مصداقی است که سبب شده بلاتکلیفی‌ها عیان‌تر از قبل رسانه‌ای شود.

اینکه سریال «زخم‌کاری» چگونه به تولید رسیده و آیا محتوای آن همان‌اندازه که علاقمندانش می‌گویند بکر و جسورانه است یا آن اندازه که منتقدانش معتقدند، آسیب‌زننده و مبتذل، سوژه این نوشتار نیست. محمد حسین مهدویان به اعتبار سابقه‌ای که در سینما داشت، در اولین دورخیز خود در شبکه نمایش خانگی سریالی را نوشته و کارگردانی کرده که حالا در مرحله «عرضه» و نه برنامه‌ریزی و «تولید» دچار اما و اگرهایی شده است.

طرف مقابل این سریال‌ساز تازه‌کار هم یک نهاد تازه‌کار نظارتی است؛ سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر که حالا با نام «ساترا» یکی از مراکز پرحاشیه در فضای رسانه‌ای محسوب می‌شود. «زخم کاری» اولین سریالی است که پروانه نمایش رسمی خود را از ساترا دریافت کرده و حالا مذاکرات و توافق میان عوامل سریال و ناظران ساترا حاشیه‌ساز شده است.

در مرور حواشی این سریال اما چند نکته حائز اهمیت وجود دارد که در ادامه به طرح آن می‌پردازیم؛

اول؛ تهیه‌کننده‌ای که نیست

کارگردان «زخم‌کاری» در اعتراض به ممیزی قسمت تازه سریالش اعلام می‌کند که این قسمت منتشر نخواهد شد، ساترا در پاسخ توئیتری به این اظهار نظر جواب می‌دهد، پلتفرم سرمایه‌گذار سریال، در پاسخ به ساترا بیانیه می‌دهد و همه این اتفاقات در حال در فضای رسانه‌ای رقم می‌خورد که جای اصلی‌ترین مسئول ماجرا خالی است؛ تهیه‌کننده سریال.

به لحاظ قانونی مسئول پیگیری مجوزهای یک پروژه، تهیه‌کننده است و در این زمینه هم کارگردان، هم سرمایه‌گذار و هم نهاد ناظر تنها باید تهیه‌کننده را طرف حساب خود بدانند. محمدرضا تخت‌کشیان، به‌عنوان تهیه‌کننده سریال «زخم کاری» اما به طرز عجیبی در مجادلات اخیر مرتبط با این مجموعه غایب است.

معلوم نیست چرا به جای تهیه‌کننده، کارگردان خبر از بلاتکلیفی می‌دهد و معترض سانسور می‌شود؟ چرا ساترا به جای پاسخ به تهیه‌کننده، خود را ملزم به واکنش به اعتراض کارگردان می‌داند؟ چرا پلتفرم منتشرکننده سریال که نقش سرمایه‌گذار را در فرآیند تولید داشته، در مقام تهیه‌کننده و صاحب حقوق معنوی اثر موضع می‌گیرد و بیانیه صادر می‌کند؟ چرا به جای همه این‌ها یک بار تهیه‌کننده موضع‌گیری نکرده و تکلیف همه را مشخص نمی‌کند؟

محمدرضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده باتجربه‌ای است که احتمالاً خوب می‌داند در چه مقطعی باید وارد فضای رسانه‌ای شود و موضع‌گیری کند اما نباید فراموش کرد که او در شرایط فعلی «مسئول» اصلی این پروژه است. چه در مقابل ایراداتی که ناظر معتقد است نیاز به اصلاح دارد، چه در برابر اعتراض سرمایه‌گذار و مهمتر از همه در برابر مخاطبانی که حالا در انتظار ادامه پخش سریال بدون این حواشی هستند.

دوم؛ آیین‌نامه‌ای که نیست

«اصالت دادن به فرایندها و عبور از رفتار و ملاک‌های سلیقه‌ای، محور حرکت ساترا است.» این بخشی از توضیح اخیر معاون محتوایی ساترا در پاسخ به اعتراض کارگردان زخم کاری است. تمرکز فرآیندها به جای سلایق البته که بسیار ارزشمند و قابل دفاع است اما کدام فرآیند؟

سازمان سینمایی سال‌هاست که در حوزه نظارت بر تولید و نمایش محصولات سینمایی و غیرسینمایی برمبنای یک آیین‌نامه مشخص عمل می‌کند، آیین‌نامه‌ای که نسخه آن در دسترس همگان قرار دارد و می‌توان کیفیت فرآیندها را بر مبنای آن ارزیابی کرد.

البته که در مورد سریال «زخم‌کاری» وزارت ارشاد هم پای‌بند آیین‌نامه‌ها و پروانه ساخت صادرشده از سوی خود نماند و در اقدامی عجیب و بی‌توضیح درباره پروانه ساختی که صادر کرده بود، دست به شکایت علیه ناظران پخش سریال زد و مدعی محتوای نامناسب آن شد! ارشاد اگر هم مدعی ضعف محتوا در بخش‌هایی از سریال است، نمی‌تواند از بار مسئولیت خود در این زمینه شانه خالی کند.

از سوی دیگر ساترا در حالی در حوزه نظارت بر تولید و عرضه محصولات نمایشی به‌صورت تمام قد به میدان آمده که هنوز درباره مقررات مرتبط با سریال‌سازی، آیین‌نامه‌ای مدون منتشر نکرده است. در بخش قوانین و مقررات سایت رسمی این سازمان، مجموعه مقرراتی مرتبط با برنامه‌های زنده، برنامه‌های ترکیبی، مسابقات و حتی آیین‌های مذهبی وجود دارد اما هنوز آیین‌نامه‌ای ناظر به فرآیند نظارت بر تولید و عرضه مجموعه‌های نمایشی در این بخش وجود ندارد.

وجود آیین‌نامه طبیعتاً کمک می‌کرد بدانیم اعتراض کارگردان سریال نسبت به اصلاحات اعمال چقدر به‌حق است و چقدر به استناد متن موجود، به‌واسطه رعایت از سوی عوامل تولید می‌توانست قابل پیش‌گیری باشد.

سوم؛ شفافیتی که نیست

شفافیت از طریق توییتر محقق نمی‌شود! این یک واقعیت است. موضع‌گیری‌های مجازی هر چقدر هم صریح و سریع باشد، باز هم «مجازی» است. سازمان ساترا برای تحقق شفافیت در عملکرد خود به‌ویژه در زمینه پایبندی به فرآیندها، باید بیش از گذشته «روابط عمومی» خود را به رسمیت بشناسد و مواضع و رویکردهای خود را در قالب اطلاعیه‌های رسمی مخابره کند نه به‌عنوان توئیت یکی از مدیران این مجموعه.

مهمترین نکته درباره همین مورد اخیر، فقدان موضع‌گیری رسمی از سوی سازمان ساترا است. همه مواضع این سازمان تا امروز در قالب چند توئیت منعکس‌شده که رسمیت ندارد و احتمالاً در آینده هم نمی‌توان به آن استناد کرد. شفافیت بزرگ‌ترین حلقه مفقوده در حاشیه‌هایی از این جنس است که تحقق آن زمینه بخش عمده‌ای از سوءتفاهم‌ها و سوءاستفاده‌ها را از بین خواهد برد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش دوباره فصل دوم گاندو از تلویزیون


از امشب با بازپخش قسمت نخست فصل دوم گاندو که پیش از این در نوروز روی آنتن رفته بود، این سریال تا ۴۰ شب از شبکه سه روی آنتن خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت هنرمندان موسیقی از خوزستان با امضای یک بیانیه‌


جمعی از هنرمندان حوزه‌های موسیقی، تجسمی، سینما و تئاتر و فعالان فرهنگی- مدنی با انتشار بیانیه‌ای از مردم خوزستان حمایت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت ناگهانی گاندو به آنتن/۴۰ شب جنجالی در شبکه سه


از امشب با بازپخش قسمت نخست فصل دوم گاندو که پیش از این در نوروز روی آنتن رفته بود، این سریال تا ۴۰ شب از شبکه سه روی آنتن خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراحل ساخت انیمیشن «گیلگمش» به پایان رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراحل طراحی و تولید انیمیشن ۱۰ ‌دقیقه‌ای «گیلگمش»، از آبان ۱۳۹۸ آغاز و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به خط پایانی رسید و اینک آماده‌ عرضه شده است.

حسین مرادی‌زاده درباره‌ این اثر توضیح داد که «گیلگمش»، به عنوان قدیمی‌ترین حماسه‌ ادبی بشر از ۲۷۰۰ قبل از میلاد است که کهن‌ترین بخش نوشتاری آن مربوط به هزاره‌ دوم پیش از مسیح است اما پیشینه‌اش به سه‌هزار سال پیش از میلاد نیز می‌رسد.

به گفته‌ این دانش‌ آموخته‌ دانشکده‌ صدا و سیما در رشته‌ کارگردانی انیمیشن، حماسه‌ «گیلگمش»، به بهترین وجه سرنوشت انسان را در جستجوی جاودانگی توصیف کرده است.

داستان اصلی انیمیشن «گیلگمش»، روایت پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان است که شخصیتی نیمه‌ایزدی‌-نیمه‌انسانی دارد، و عمری در جستجوی جاودانگی می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد، هرچند ماری آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود.

حسین مرادی‌زاده متولد ۱۳۴۸ است که سابقه‌ عضویت در انجمن نقاشان ایران، انجمن بین‌المللی فیلمسازان انیمیشن جهان، انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران و همچنین داوری در جشنواره‌های مختلف را در کارنامه‌اش دارد.

وی پیش از این، آثار متعددی را ساخته و عرضه کرده که «افسانه‌ ماردوش» مجموعه‌ پویانمایی سه‌قسمتی بر اساس داستان‌های شاهنامه از جمله‌ این آثار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین تیزر انیمیشن «ژولیت و شاه»رونمایی شد/حضور مجازی در فانتازیا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استودیو هورخش، سامانه اینترنتی جشنواره بین‌المللی فانتازیا مونترال کانادا از اولین تیزر انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر رونمایی کرد.

«ژولیت و شاه» انیمیشنی در ژانر کمدی-رمانتیک و موزیکال است که به وقایع تاریخی شکل‌گیری تئاتر در ایران می‌پردازد. این انیمیشن سینمایی برای نخستین بار به بهانه حضور اشکان رهگذر به‌عنوان داور جایزه «ساتوشی کن» در جشنواره بین‌المللی فانتازیا ۲۰۲۱ معرفی شد.

در خلاصه داستان این انیمیشن سینمایی به تهیه‌کنندگی آرمان رهگذر آمده است که: «جولی بازیگر جویای نام ولی تازه‌کار تئاتر، توسط ناصرالدین‌شاه به ایران دعوت می‌شود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند. غافل از آنکه شاه نقشه دیگری برای او دارد.»

ژینوس پدرام بعد از انیمیشن «آخرین داستان» برای دومین بار با استودیو هورخش در تدوین این پروژه همکاری می‌کند. بهنام جلیلیان، آهنگسازی و میثم یوسفی، ترانه‌سرایی انیمیشن «ژولیت و شاه» را بر عهده دارند. امین قاضی، مدیر دوبلاژ این انیمیشن سینمایی است و سام استودیو، ضبط صدای صداپیشگان این پروژه را انجام می‌دهد.

پیش‌تولید انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه»، پیش از انیمیشن «گنج اژدها» از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود این انیمیشن در اواخر سال ۱۴۰۱ آماده نمایش شود.

جشنواره بین‌المللی فانتازیا ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل آنلاین از ۵ تا ۲۵ آگوست (۱۴ تا ۲۴ مرداد) در شهر مونترال برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همدردی اهالی موسیقی با مردم خوزستان


هنرمندان موسیقی با مردم خوزستان در شرایط بحران بی‌آبی همدردی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید زمان ثبت‌نام پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، با اعلام دبیرخانه این جشنواره، با توجه به شرایط کرونایی، تعطیلات پیش آمده و بنا به درخواست مستندسازان زمان ثبت نام و ارسال اثر در بخش فیلم پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند تا ۱۴ مرداد ماه تمدید شد.

بر این اساس، سامانه بخش فیلم پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند ساعت ۲۴ پنج شنبه ۱۴ مرداد ماه بسته شده و دیگر امکان ثبت نام و ارسال اثر وجود ندارد. ضمن اینکه با توجه به زمان بندی جشنواره این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود.

همچنین تاریخ بسته شدن سامانه ثبت نام و ارسال اثر در دو بخش عکس و مستند نگاری نیز به زودی اعلام می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت نام در جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی جشنواره مراجعه کنند.

پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» با انتشار فراخوان در بخش‌های «فیلم مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» آغاز به کار کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

مرخصی سربازی گرفتم و بازیگر سریال رمضانی شبکه سه شدم!


رشید گفت: برای بازی در سریال یاور، پادگان با سنجیدن شرایط من، همکاری‌های لازم را انجام داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان ثبت‌نام در پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند تمدید شد


مهلت ثبت نام و ارسال آثار متقاضیان شرکت در پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع