X

بایگانی تیر 2, 1400

دفتر سینمایی

پلتفرم‌ها هیچ ضابطه‌ای برای ارایه دستمزد ندارند/ارقام پیشنهادی شان سینما را دچار آسیب جدی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده و رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ضمن اشاره به ریسک بالای تولید در شرایط فعلی سینمای ایران، ‌ از پرداخت دستمزدهای بی‌ضابطه از سوی پلتفرم‌های مجازی انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما درباره مشکلات تهیه کنندگی در شرایط شیوع ویروس کرونا در گفتگو با مهر اظهار داشت: معضلات تهیه‌کنندگی به چند دسته تقسیم می‌شود اولین و مهمترین آن بی‌پولی مطلقی است که در جامعه سینمایی دیده می‌شود، البته برخی با امکانات و پول‌هایی با منابع نامشخص فعالیت می‌کنند و هزینه‌های سنگین انجام می‌دهند که هزینه تولید در سینما را با این پول‌ها بالا بردند. تعداد این افراد در سینما کم است اما در سینمای خانگی متاسفانه این پدیده زیاد دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت کمکی در شرایط کرونا به اهالی سینما نکرد تا با هر پروژه‌ای قرارداد نبندند، توضیح داد: در بخش تولید عمده دوستان تلاش کردند و به آن‌ها خسته نباشید می‌گوییم اما در جایی که سرمایه گذاری با چند فرد خاص دستمزدهای کلان ارایه می‌دهند ما را دچار معضل می‌کند و اصولاً با این روند سینما نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

کار کردن بی‌حساب و کتاب، سینما را از پا می‌اندازد

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: اینقدر بی حساب و کتاب کار کردن، سینما را از پا می‌اندازد معتقدم سینمای بعد از کرونا متفاوت است اما سینمای بعد از کرونای ایران متفاوت‌تر از جهان خواهد بود زیرا تهیه فیلم به دلیل معضلاتی که در بالا ذکر شد ناممکن می‌شود. خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه‌گذار یک پلتفرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که ممکن است ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هرگز است.

وی ادامه داد: در این سینما که این مدت تعداد مخاطب در آن پایین بوده و در شرایط کرونا مخاطب را از دست داده این دست سرمایه گذاری برایش ممکن نیست. تعدادی از دوستان متاسفانه آثار خود را بهترین آثار می‌دانند و خود را محق به ساخت فیلم می‌دانند که کم نیستند از این تعداد فیلم‌هایی که ساخته شده و در گیشه نمی‌تواند توفیقی داشته باشد بنابراین بی پولی سینماگران و عدم درآمد لازم از چرخه سالن سینما، عدم توجه درست به سینماگران از سوی دولت معضلات اساسی امروز تهیه کنندگی است.

خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه‌گذار یک پلتفرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که ممکن است ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هرگز است هاشمی گفت: در حال حاضر بودجه‌هایی است که دولت تنها به چند فیلم اختصاص می‌دهد تا کارنامه ارزشی برای خود ایجاد کند و مخاطب هم ندارند. این نوع سینما سینماداری حرفه‌ای نیست. کوچک سازی و چابک سازی در بدنه سازمان سینمایی صورت نگرفته است و مختصر حمایتی هم که دولت می‌تواند بکند صرف جشنواره‌ها و حقوق نیروها در موسسات می‌شود. اصل سینما دچار مشکل است جشنواره برگزار می‌کنند که نه توجیه علمی، فرهنگی و اقتصادی ندارد اما باز دست از برگزاری جشنواره برنمی دارند.

پلتفرم‌ها ضابطه‌ای برای ارایه دستمزد ندارند

وی توضیح داد: در حال حاضر تولید در سینما ریسک کامل است، سینما باز است اما مراجعه کننده ندارد و بر همین اساس، صاحبان فیلم بازگشت سرمایه ندارند. چند گروه در این شرایط به هر قیمتی سرمایه گذاری می‌کنند گروهی که برای امرار معاش زندگی به هر جایی چنگ می‌زنند تا بودجه تولید را تامین کنند. این گروه معمولاً آثار خوبی تولید نمی‌کنند. گروه بعدی آدم‌های سالمی هستند و دوست دارند در این شرایط کرونا سفره‌ای باز کنند تا شرایط برای سینماگران کمی تغییر کند برخی هنوز فیلمشان اکران هم نشده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «امیر» بیان کرد: گروه سوم پول زیادی دارند فرقی ندارد، کار می‌سازند و هزینه مالی‌اش هم در مقایسه با املاکی که به مفت خریدند مبلغ چندانی نیست بالاخره سینما باعث شهرت است و نفس افراد را ارضا می‌کند. همه برای نفسمان کار می‌کنیم و تقوا در این کار کمتر دیده می‌شود اما در این سینما افراد با عزت نفس هم داریم.

وی توضیح داد: گروه چهارم که آسیب زیادی می‌زنند و منافع خود را به هرچیزی ترجیح می‌دهند بیشتر در پلتفرم‌ها دیده می‌شوند. پلتفرم‌ها هیچ ضابطه‌ای برای ارایه دستمزد ندارند و ارقام پیشنهادی شان سینما را دچار آسیب جدی می‌کند. اوج کار پلتفرم‌ها که در حال رویش و تولید هستند شاید ۲ سال باشد به قدری فضای دیجیتال رو به گسترش است، بعید است تکنولوژی اینگونه باقی بماند اما بازهم دستمریزاد دارند ولی سینما را دچار آسیب می‌کند.

تهیه کننده فیلم «موافقت اصولی» بیان کرد: اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی بیایند سینمای خانگی باید بازیگر معرفی کند برای کم کردن هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما را در شبکه نمایش خانگی استفاده کرد مخاطب وقتی هر هفته استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به گیشه سینما نمی‌دهد.

هاشمی در پایان گفت: پلتفرم‌ها نمی‌دانند و فکر می‌کنند سوپراستارها در سریال باعث فروش می‌شود. قصه در کار سریال و سینما حرف اول را می‌زند بعد تولید درست عوامل مهم در اقبال مخاطب است. دیدن هر هفته استار سینما در شبکه نمایش خانگی که قصه خوبی ندارد دل‌زدگی ایجاد می‌کند که نه به نفع بازیگر است و نه به نفع پلتفرم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار هنرمندان جوان در گالری آرتیبیشن روی دیوار می‌رود


نمایشگاه طراحی و نقاشی «واکاوی» شامل آثاری از هنرمندان جوان است که روز جمعه ۴ تیر در گالری آرتیبیشن افتتاح می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران در طول سال‌ها هیچگونه حمایتی از عوامل و بچه‌های تئاتر نکرده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: قیمت بلیت‌ها در کمتر شدن استقبال مخاطب از سینما تاثیر زیادی داشته، به فرض خانواده‌ای با ۴ نفر جمعیت برای تماشای یک فیلم باید در حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنند که در این شرایط نه معقول است و نه منصفانه، در این وضعیت اقتصادی چرا مردم باید سینما بروند.

به گزارش سینماپرس، فرزین محدث در گفت‌وگو با میزان پیرامون وضعیت این روزهای سینما گفت: اتفاقات رخ داده در سینما خیلی وحشتناک است و در حال حاضر عملا سینمایی وجود ندارد و استقبالی از آن نمی‌شود. با شیوع کرونا و باز و بسته شدن‌های پی در پی سینما به حاشیه رانده شده است. در نتیجه این اتفاقات بازیگرانی که در سینما فعالیت داشتند به واسطه پیشنهاداتی که در شبکه نمایش خانگی به آن‌ها می‌شود از سینما کوچ کرده‌اند. شبکه نمایش خانگی رونق خوبی گرفته و سریال‌های زیادی ساخته شده و مردم هم از آن استقبال خوبی کرده‌اند.

وی در همین راستا ابراز کرد: به عنوان مثال سریال «زخم کاری» محمدحسین مهدویان که به تازگی پخش آن شروع شده است از جمله سریال‌های خوب است و آرام آرام مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده. یکی از ویژگی‌های این سریال این است که قسمت به قسمت بهتر می‌شود و مخاطب را علاقه‌مند قسمت‌های بعدی می‌کند که باعتقاد من این استقبال به دلیل سطح بالای بازی‌ بازیگران و کارگردانی ویزه این سریال یعنی محمد حسین مهدویان است.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی حداقل این حسن را داشت که مردم سراغ سریال‌های ضعیف ترکیه‌ای و … نروند ابراز داشت: ادامه این روند یعنی عادت کردن به تماشای آنلاین فیلم‌ها و سریال‌ها البته همراه با خطر هم هست. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و همچنان سینماها بدون فیلم‌های جدید و نیمه خاموش باشد مردم عادت می‌کنند فیلم‌ها را در منزل ببینند و به سینما نروند و این اتفاق برای سینما خطرناک است و موجب نابودی کامل آن می‌شود. البته باید بگویم افزایش قیمت بلیت‌ها هم در کمتر شدن استقبال مخاطب از سینما تاثیر زیادی داشته و به فرض خانواده‌ای با ۴ نفر جمعیت برای تماشای یک فیلم باید در حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنند که در این شرایط نه معقول است و نه منصفانه. در این وضعیت اقتصادی چرا مردم باید سینما بروند. ضمن آنکه بدون تعارف کیفیت برخی از فیلم‌ها بسیار پایین است.

محدث با اشاره به بالا بودن هزینه تولید آثار سینمایی تاکید کرد: هزینه تولید آثار سینمایی خیلی بالا است و تهیه‌کننده حق دارد تمایلی به اکران فیلم خود نداشته باشد و از آن طرف سینماداران هم حق دارند به این خاطر که مالیات و دستمزد پرسنل و … بالا است و با باز بودن سینماها عملا به هزینه‌های آن‌ها اضافه می‌شود و بازگشتی هم ندارند.

وی پیرامون فوریت اکران آثار جدید برای جذب دوباره مخاطب به سینما بیان کرد: فیلم‌هایی هستند که فقط در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده و قابلیت جذب مخاطبان را دارندد و اکنون فوریت اکران آن‌ها احساس می‌شود. اگر قیمت بلیت‌ها ثابت بماند یا اگر بشود این قیمت کمتر شود و فیلم‌های خوبی اکران شود به نظرم مردم به سینماها بر می‌گردند، به عنوان مثال فیلم سینمایی «شیشلیک» مهدویان می‌تواند در این روزها تکانی ویژه به سینما بدهد.

این بازیگر عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به وضعیت ناگوار معیشتی تئاتری‌ها بیان کرد: دو سالی می‌شود که فعالیت تئاتری برای بازی نداشتم. سال ۹۸ پیشنهادهای خوبی نداشتم و اواخر سال ۹۸ هم با شیوع کرونا تقریبا چیزی از تئاتر نماند و با باز و بسته شدن‌های متوالی مخاطبان خودش را از دست داد. با این حال وضعیت کلی تئاتر به نظرم بهتر از سینما است و در این شرایط سالن‌های نمایش که با ظرفیت ۵۰ درصدی کار می‌کنند پر می‌شوند. اما در کل تئاتر همیشه وضعیت نامناسبی داشته به این خاطر که مدیران در طول سال‌ها هیچگونه حمایتی از عوامل و بچه‌های تئاتر نکرده‌اند.

وی پیرامون برگزاری سال گذشته جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: مثلا سال گذشتهو در زمان شیوع کرونا جشنواره تئاتر فجر برگزار شد در حالی که بسیاری از کارگردانان و بازیگران تئاتر در وضعیت معیشتی خیلی بدی بودند و بی‌کار بودند و بیمه هم نداشتند. اگر یک سال جشنواره فجر برگزار نشود و در عوض هزینه آن به قشر آسیب دیده تئاتری که فقط از طریق تئاتر کسب درآمد می‌کنند اهدا شود اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران منتشر شد


فراخوان ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران ۱۴۰۰ با میزبانی قزوین منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «عکس۵» برگزیدگانش را شناخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره «عکس ۵» همزمان با سالروز تولد عباس کیارستمی در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، یکم تیرماه همزمان با سالروز تولد عباس کیارستمی جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵» با حضور اهالی فرهنگ و هنر و نماینده ۱۰ سفارت هلند، رومانی، فرانسه، اتریش، استرالیا و … در موزه سینما برگزار شد.

در شروع مراسم مجری این برنامه ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: امسال افتتاحیه دومین دوره جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵» با حضور عزیزانی چون لیلی گلستان، ابراهیم حقیقی، رضا بانگیز، شهاب حسینی، مهدی پاکدل و … برگزار می‌شود. همچنین امسال به دلیل حضور نمایندگان سفارت‌ها این برنامه به صورت ۲ زبانه برای مخاطبان اجرا می‌شود. این جشنواره به خاطر تک درختی در شهرستان آرو که عباس کیارستمی در فصول مختلف از این درخت عکاسی کرده، شکل گرفته‌است که ما تصمیم گرفتیم هر سال این جشنواره همزمان با سالروز تولد این کارگردان برجسته برگزار شود. سمبل این دوره از جشنواره توسط رضا بانگیز ساخته و طراحی شده و موضوع مهم دیگر حضور لیلی گلستان به عنوان داور و عضو شورای سیاستگذاری است که سبب دلگرمی همه ما شده است.

سپس شهاب حسینی به صحنه رفت و درباره عباس کیارستمی عنوان کرد: خیلی خوشحالم که فرصتی پیش آمد تا درباره استاد عباس کیارستمی صحبت کنم. هنر سینما ریشه در دریافت‌هایی دارد که همه ما از زندگی داریم و برای نشان دادن این دریافت‌ها از راه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. همه ما بعد از زبان مادری زبان‌های دیگر را انتخاب می‌کنیم تا این دریافت‌ها را به گوش دیگران برسانیم.

این بازیگر بیان کرد: هنر سینما یک زبان و دارای قواعد خاص خودش است. هر کس باید توانایی‌های خود را پیدا کند و به زبان‌های دیگر صحبت کند اما مهم این است با آن زبان چه حسی را می‌خواهیم منتقل کنیم. عکس خیلی مهم است چون نوع دیدگاه عکاس را درباره یک سوژه نشان می‌دهد. همچنین می‌توانیم هنر سینما را یک زبان بدانیم. عباس کیارستمی اندیشمند، ادیب و متفکر به زبان و ادبیات سینما بود.

در ادامه این مراسم مهدی شادی زاده دبیر و موسس این جشنواره گفت: برای این جشنواره چند جوان کنار هم جمع شدند تا بتوانند اتفاقی را به صورت مستقل رقم بزنند. گاهی همه راه‌ها بسته می‌شد ولی حضور لیلی گلستان دلگرمی همه ما بود. همچنین مدیران بسیاری در این راه ما را کمک کردند تا به شکل مستقل این جشنواره بین‌المللی برگزار شود. عباس کیارستمی در هر کاری موج نویی را به همراه می‌آورد و ما دوست داشتیم موج نویی که در عکاسی دوست داشت، اجرا کنیم. در این دوره داوران شهرام کریمی، فرهاد نصیری، کیارنگ علائی و تیما جم زحمات زیادی کشیدند که در این جمع از همه آنها تشکر می‌کنم. این جشنواره حامیانی چون گالری گلستان، گالری شیرین و موزه هنرهای معاصر داشت که در این راه همراه ما بودند و از مهران عباسی نیز که در این راه با ما همکاری داشت، قدردانی می‌کنم.

در ادامه فرهود نصیری عضو شورای سیاستگذاری درباره این جشنواره گفت: برای شکل‌گیری این جشنواره ۶ ماه بی وقفه و شبانه روز تلاش کردیم تا به بهترین شکل و در شأن عباس کیارستمی برگزار شود. خیلی از عزیزان ما را حمایت کردند و بسیاری از آنها هنرمندان خارجی بودند که این حمایت‌ها به خاطر اعتبار عباس کیارستمی است و نام این هنرمند مانند گرین کارت فرهنگی می‌ماند که کشورها را به هم وصل می‌کند. ما با هنرمندان خارجی مستر کلاس‌هایی به صورت لایو داشتیم که اگر بیماری کرونا نبود امروز این عزیزان در کنار ما و در این جشنواره حضور داشتند.

در ادامه این مراسم حسین پاکدل درباره عباس کیارستمی تاکید کرد: باد جهشش را خودش انتخاب، هوا را تازه و آلودگی را دور می‌کند. اگر باد نبود هستی کپک می‌زد و اگر در سینما عباس کیارستمی نبود مطمئن هستم فرهنگ و هنر ما چیزی کم داشت. باد سکون ندارد و عباس کیارستمی هم اینگونه بود. منشا باد خورشید است و منشا کیارستمی خودش بود که از داشته‌هایش خوب استفاده می‌کرد. باد را نمی‌توانیم محصور کنیم همانطور که هنر کیارستمی را نمی‌توانیم محصور کنیم. مستقل‌ترین هنرمند زمانه ما این کارگردان بزرگ بود. کافی است یک لحظه زندگی بدون باد را تصور کنیم پس نمی‌توانیم یک لحظه نبود کیارستمی را در فرهنگمان تصور کنیم. زبان ساده باد را همه می‌فهمند همان طور که زبان کیارستمی مانند باد ساده و روان بود. سماجت باد تحسین برانگیز است و کیارستمی هم با سماجت تلاش می‌کرد صخره‌های مخالف را تبدیل به صخره‌های موافق کند.

سپس در ادامه این مراسم ابراهیم حقیقی درباره این هنرمند بیان کرد: خیلی خوشایند نیست درباره دوستانی صحبت کنیم که ما را تنها گذاشتند و از دنیا رفته‌اند. در این مکان بهتر است یادی از عزت الله انتظامی کنیم زیرا تولد او ۳۱ خرداد است و این ۲ عزیز وزنه مهمی در سینما و تئاتر ما هستند. عباس کیارستمی یک جا ساکن نبود و همیشه در حال کار کردن بود. دوم اسفند ۱۳۹۴ کیارستمی مطلع شد که عارضه‌ای پیدا کرده، نوروز ۱۳۹۵ بستری شد و در ۱۴ تیر ماه باد او را برد و به پاییز نکشید. جامعه هنرمندان در تمام دنیا مظلوم ترین هستند، ما نتوانستیم جلوی جامعه پزشکی بایستیم، عباس کیارستمی به خاطر یک خطای پزشکی از دنیا رفت و حتی عذرخواهی هم نکردند. این هنرمند همیشه در آثارش درباره عشق و مرگ صحبت می‌کند و در لایه‌های پنهان آثارش همیشه از دست دادن وجود دارد. این هنرمند عزیز همیشه می‌گفت سینما بزرگ‌ترین دروغی است که در پی روایت حقیقت است.

در ادامه لیلی گلستان جایزه ویژه گلستان را به علی گندمی اهدا کرد.

سپس جایزه ویژه فوجی فیلم که شامل یک دوربین XT۳۰ بود توسط فرزاد صدیق زاده نماینده فوجی فیلم به سعید رضوانیان اهدا شد.

در پایان این مراسم سعید رضوانیان گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را در بزرگداشت عباس کیارستمی گرفتم و بهتر است در این محفل از ۲ معلم معنوی خود بهرام بیضایی و محمدرضا اصلانی هم یاد کنم. بهتر است تا اساتید زنده هستند یادی از آنها کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضا صادقی خواننده «دودکش» شد + پشت صحنه ضبط موسیقی


در فاصله چند روز تا آغاز پخش سریال تلویزیونی «دودکش ۲»، رضا صادقی به عنوان خواننده تیتراژ سریال معرفی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلنوشته محمد معتمدی برای واکسن ایرانی کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با انتشار متنی از حضور داوطلبانه خود برای شرکت در فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی برکت خبر داد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که طی روزهای اخیر حضور داوطلبانه تعدادی از هنرمندان شناخته شده کشورمان برای شرکت در فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی «برکت» شکل جدی تری به خود گرفته، محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی نیز با انتشار متن و تصاویری از حضورش داوطلبانه‌اش در این پروژه برای حمایت از این واکسن ایرانی خبر داد. این در حالی است که در این چند روز در برخی محافل غیررسمی رسانه‌ای صحبت‌هایی مبنی بر دریافت پول از سوی برخی از این چهره‌ها برای حضور در فاز سوم تست انسانی واکسن «برکت» مطرح شده که بسیاری از این هنرمندان آن را تکذیب کرده‌اند.

محمد معتمدی با انتشاری تصاویری از این حضور داوطلبانه نوشته است: «با اینکه هر کس در هر کجای دنیا باشد، باید اولین واکسنی که در دسترس اوست تزریق کند، ولی من چند روز پیش از امکان تزریق یک واکسن نامدار جهانی گذشتم تا در کشور خودم در فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی برکت شرکت کنم. متاسفم که علیرغم اینکه در همان ماه‌های اول، برای شرکت در فاز اول هم اعلام آمادگی کردم، ولی همه شرایط حضور در آن مرحله را نداشتم.

وی در ادامه می‌نویسد: میهن عزیزم، ایران من! رنج و اندوه از چهره پر غرور مردمت دور باد. سرفراز بوده‌ای و سرفراز تر خواهی ماند. استوار بوده‌ای و استوار تر خواهی ماند. به پاس تلاش بی وقفه دانشمندان، پزشکان و محققانت سر تعظیم فرود می آورم. آنها که ایثارگرانه در تمام این مدت وفا کردند و ملامت کشیدند. به قول حافظ: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن. و به قول ادیب نیشابوری: همچو فرهاد بود کوه کنی پیشه ما / کوه ما سینه ما، ناخن ما تیشه ما * بهر یک جرعه می منت ساقی نکشیم / اشک ما باده ما، دیده ما شیشه ما.

محمد معتمدی همچنین در ادامه این متن به سابقه صد ساله صنعت واکسن سازی در ایران اشاره کرده و می‌گوید: در یک قرن گذشته دو موسسه انستیتو پاستور و سرم سازی رازی از پیشگامان صنعت واکسن سازی ایران بوده‌اند. یماری های مهلکی نظیر سل، دیفتیری، هپاتیت ب، فلج اطفال، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، سرخجه و اریون در ایران، همگی با واکسن‌های ساخت داخل کشور مهار و کنترل شده‌اند. در اوایل دهه هشتاد، ایران علاوه بر تامین واکسن مورد نیاز داخلی، به نوزده کشور جهان واکسن صادر کرده است. در سال نود و پنج، ایران با مجوز سازمان بهداشت جهانی بعنوان تامین کننده واکسن فلج اطفال در منطقه خاورمیانه منصوب شده است. طبق گزارش آژانس تحقیقات دفاعی سوئد در سال دوهزار و سه میلادی، ایران هیچ‌گونه کمبودی در تولید واکسن یا ناتوانی در تامین نیازهای داخلی خود ندارد.

وی در ادامه می‌نویسد: در سالهای همه گیری وبا، بیست و چهار میلیون دوز واکسن وبا در ایران ساخته شد. تاجایی که فرانسه که خود تولید کننده واکسن وبا بود به وارد کننده واکسن وبا از ایران تبدیل می‌شود. در دهه بیست خورشیدی واکسن آبله تولید انستیتو پاستور ایران به کشورهای عراق، افغانستان و مصر صادر شده است. طبق آمار یونیسف در سال‌های همه گیری بیماری سل پس از جنگ جهانی دوم، دویست و سی و هشت میلیون کودک از بیست ودو کشور جهان، از واکسن ب_ث_ژ ساخت ایران برای مقابله با این بیماری استفاده کرده‌اند. درود بر ایران و صنعت معتبر و صدساله واکسن سازی اش.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهاب حسینی : عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود


شهاب حسینی گفت: هنر سینما یک زبان است و عباس کیارستمی اندیشمند، ادیب و متفکر به زبان و ادبیات سینما بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه ترین خبرها از پروژه مشترک فردین خلعتبری و همایون شجریان


بر اساس آخرین اعلام، تازه ترین پروژه مشترک فردین خلعتبری و همایون شجریان در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخ برگزاری جوایز «بفتا ۲۰۲۲» اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا تاریخ مراسم اهدای جوایز سینمایی در سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا تاریخ مراسم اهدای جوایز سینمایی در سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد.

این رویداد که در انگلیس از شبکه بی بی سی پخش خواهد شد، روز یکشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۲ برگزار می‌شود و با این تصمیم بعد از تغییر تاریخ دوره ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکنون به تاریخ همیشگی و سابق خود بازگشته است.

به طور سنتی بین برگزاری جوایز بفتا و جوایز آکادمی اسکار فاصله‌ای دو هفته‌ای وجود دارد که در تاریخ اعلامی جدید هم این موضوع رعایت شده است. آکادمی اسکار در تاریخ ۲۷ مارس برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع