X

بایگانی تیر 2, 1400

دفتر سینمایی

آیین تکریم عکاسان و خبرنگاران ایسنا برای «مرتضی فرج‌آبادی»


جمعی از عکاسان خبری ایسنا به همراه برخی مدیران، دبیران و خبرنگاران این مجموعه از مرتضی فرج آبادی به مناسبت دو دهه فعالیت در سرویس عکس ایسنا و معاونت چند رسانه ای این خبرگزاری که هم اکنون قرار است فعالیت حرفه‌ای خود را در بخش دیگری از ایسنا ادامه دهد، قدردانی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌ها و سریال‌هایی که ایفای نقش کردم را دوست داشتم و پای دوست داشتنم هم ایستاده‌ام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزه سینمای ایران در سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود، این بار سراغ ابوالفضل پورعرب رفته است.

به گزارش سینماپرس، موزه سینمای ایران در سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت سالروز تولد ابوالفضل پورعرب با این بازیگر گفتگو کرده است.

ابوالفضل پورعرب با بیان اینکه بخش عمده‌ای از عمرش در سینما گذشته است، گفت: سر پل جوادیه یک سینما وجود داشت که پدرم با صاحب سینما دوست بود و ما به صورت رایگان فیلم‌ها را در آنجا می‌دیدیم.

وی با اشاره به دعوت از او برای حضور در فیلم «روز واقعه» افزود: برای ایفای نقش در فیلم «روز واقعه» از من دعوت کردند، از آن‌ها سوال کردم چه کسی قرار بود نقش مورد نظر را ایفا کند و گفتند خسرو شجاع زاده که بیست دقیقه از این فیلم هم ساخته شده بود و به دلایلی او نتوانسته بود برای ادامه‌اش حضور داشته باشد.

پورعرب خاطرنشان کرد: مصطفی طاهری و محمدرضا شریفی نیا برای حضورم در این فیلم زنگ زده بودند و من خوشحال شدم. نزد خسرو شجاع زاده رفتم تا از او اجازه بگیرم، چون در سال ۶۰ هردو کارمند تلویزیون بودم و او در پاسخ به من گفت برای تو خوب است که این نقش را بازی کنی و من از لحن صحبت او خیلی ناراحت شدم و عذرخواهی کردم و از حضور در این فیلم انصراف دادم.

پورعرب با اشاره به فیلم «عروس» نیز گفت: دفتر مهاب فیلم در فیشرآباد بود از آنجا با بهروز افخمی تا خیابان آزادی و از آنجا تا خیابان سئول که خانه او بود پیاده رفتیم و او درباره نقش برای من توضیح داد. دو ماه گذشت و افخمی به من گفت اگر تا فردا که می‌خواهم فیلم را کلید بزنم نتوانی نقش را بازی کنی فرد دیگری را جایت می‌گذارم. تا نیمه‌های شب درباره نقش فکر کردم و بالاخره توانستم ساعت سه و نیم نیمه شب به نقش مورد نظر او برسم و فردای آن روز قرارداد فیلم عروس را بستم.

وی ادامه داد: یادم می‌آید سکانس‌هایی که در فیلم سینمایی عروس با نیکی کریمی در ماشین بازی داشتیم، یک نفر باید در صندلی عقب ماشین حضور می داشت.

پورعرب در ادامه بیان داشت: آداپته شدن من با این فضا، باور این سینما و تئاتر خیلی سخت بود. یک استاد سخت گیر به نام محمود استادمحمد داشتم که به من می‌گفت «سینما را به خاطر علاقه‌ات کار کن، اما تئاتر را برای تجربه بازی انتخاب کن، زیرا تئاتر خانه تو است» و من هم ارتباطم را با بازیگران و دوستان تئاتر حفظ می‌کردم.

وی با بیان اینکه آداپته شدن من با سینما یعنی دورشدن از تئاتر، گفت: در سال‌هایی دائم سر بازی در فیلم‌های سینمایی بودم به همین دلیل ارتباطم با تئاتر کمتر شده بود و این موضوع به شدت اذیتم می‌کرد. ضمن اینکه ما معلم ارتباط نداشتیم که به ما بگوید در شرایط متفاوت باید چگونه رفتار کنیم و این‌ها همه تجربیاتی بود که ما باید در کار کسب می‌کردیم.

پورعرب ادامه داد: به اعتقاد من فیلم‌های حسین فرحبخش تجاری نبود، فیلم بود، حادثه مردم بود که من بازی کردم و به هیچ وجه نگاهم این نبود که وارد سینمای تجاری شوم. اگر فیلم‌های او فروش خوبی داشت فیلم‌هایی مانند عروس، آواز تهران، دو روی سکه و … هم فروش خوبی داشتند و نمی‌توان گفت این فیلم‌ها، فیلم‌های تجاری بودند ضمن اینکه من هم نمی‌خواستم وارد سینمای تجاری شوم.

وی با بیان اینکه آشنایی‌ها و دوستی‌ها موجب می‌شد که به خیلی از کارگردان‌ها نتوانم نه بگویم، گفت: من و جمشید هاشم پور سالی ۷ فیلم بازی می‌کردیم که بسیار سخت بود. قصه‌ها را می‌خواندم و خوشم می‌آمد و بحث مالی هم خیلی برایم اهمیت نداشت. درواقع در مسیر سینما قرار داشتم و دوست داشتم در سینمایی حضور داشته باشم که با روحیات مردم سازگارتر باشد و امروز هم برای پذیرفتن نقش‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهم.

پورعرب خاطرنشان کرد: چند سال بعد از همکاری با افخمی در فیلم عروس می‌خواستم خانه بخرم. از بهروز افخمی ۸۰۰ هزار تومان قرض گرفتم و او محبت کرد و این پول را به من داد و در تاریخی که مشخص کرده بودیم، به او برگرداندم.

پورعرب با بیان اینکه اصولاً در سینما فعالیت و کمتر در تلویزیون حضور دارد، افزود: در سریال‌ها خیلی حضور پررنگی نداشتم. یادم می‌آید برای سریال «تنهاترین سردار» درباره زندگی، امام حسن (ع) دعوت شدم که به نوعی نذری بود که باید ادا می‌کردم و آنرا خیلی دوست داشتم. در مجموع تعداد سریال‌های تلویزیونی ام زیاد نبوده است.

وی یادآور شد: بسیاری از آثار را بازی نکردم، اما فیلم‌ها و سریال‌هایی که ایفای نقش کردم را دوست داشتم و پای دوست داشتنم هم ایستاده‌ام یعنی حتی اگر هم بد بوده و یا فروش خوبی نداشته، من نقشم را دوست داشته ام.

پورعرب درباره بیماری‌اش توضیح داد: یک سریالی با سعید و حمید نعمت الله کار می‌کردم یک روز افسانه بایگان به من گفت چهره‌ات عوض شده است و همان جا یک دکتر برای معاینه من آوردند. ساعت ۱۰ شب بود که من را به بیمارستان بهمن بردند و همان شب بستری شدم و تشخیصشان این بود که سرطان دارم. در ابتدا خودم هم باور نمی‌کردم و مجبور شدم کار را رها کنم.

وی با بیان اینکه پروسه بیماری‌اش ۵ سال طول کشید، گفت: دیگر به کار در سینما فکر نمی‌کردم، زیرا بیماری‌ام سرطان و آخرش مرگ بودم همه تلاشم این بود که مادرم متوجه بیماری‌ام نشود تا اینکه فریدون جیرانی در برنامه سینمایی که شب‌ها اجرا می‌کرد گفت برای ابوالفضل پورعرب که در بستر بیماری است، دعا کنید و مادرم که برنامه‌های سینمایی را دنبال می‌کرد، متوجه شد.

پورعرب ادامه داد: در آن روزها مردم زیادی به بیمارستان برای دیدن من می‌آمدند، اما نمی‌توانستند داخل بیایند، زیرا بیمارستان اجازه نمی‌داد و پسرم را می‌فرستادم تا از مردم تشکر و عذرخواهی کند. توجه می‌کردم که چه کسانی برای عیادت من می‌آیند تا اینکه محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور وقت) برای عیادتم آمد و یادم می‌آید گفتم هیچ فردی نیامد تنها رئیس جمهور آمد و ضرغامی نیامد و این جمله من تیتر شده بود البته بعدا با آقای ضرغامی صحبت کردم و دلخوری‌ها برطرف شد.

وی ادامه داد: در همان زمان از شیراز هم برای بیماری کبدم به بیمارستان آمده بودند و اینکه هردو بیماری‌ام باهم بخواهند عمل شود سخت بود. تا اینکه عکس گرفتند و رادیولوژی انجام شد و دکتر گفت معجزه شده و کبدم دیگر مشکلی ندارد. درواقع خدا به مادرم رحم کرد که تنها بود و من برای او باقی ماندم.

وی درباره سریال شهرزاد را دوست داشته است، گفت: شهاب حسینی و آقای فتحی را بسیار دوست دارم، اما به دلیل اینکه قصه عوض شد نتوانستم بازی کنم.

پورعرب در پایان با بیان اینکه متولد اول تیرماه سال ۱۳۴۰ است، بیان داشت: در شهر ری در یک خانواده کارمندی که پدرم کارمند آموزش و پرورش و مادرم خانه دار بود، به دنیا آمدم. بعد از سال‌ها دلم می‌خواهد برای کسانی که مخاطب من هستند، آرزویی کنم. امیدوارم خوب زندگی کنند بیماری کرونا از بین برود، مردم خوب زندگی کنند و بیشتر یکدیگر را ببینند و درک کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلنوشته محمد معتمدی برای واکسن ایرانی کرونا/ من هم شرکت می‌کنم


محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با انتشار متنی از حضور داوطلبانه خود برای شرکت در فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی برکت خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزارت ارشاد به هر کدام از تهیه‌کنندگان سینما بودجه‌ای تا حد دو الی سه میلیارد تومان اختصاص دهد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهدید سینماداران به تعطیلی و تعطیل شدن بسیاری از سینماها و پردیس‌های سینمایی در شهرهای مختلف طی روزهای گذشته و به شماره افتادن نفس‌های سینما هیچکدام هیچ یک از سینماگران را ترغیب به اکران فیلم خود نکرده است.

به گزارش سینماپرس، طی سال‌های اخیر سینما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذرانده است. اما این بار و با شروع کرونا همچنین باز و بسته شدن‌های مداوم طی یک سال و نیم گذشته به نظر می‌رسد جان سالم به در بردن از این بحران‌ که گریبان سینماها را نه تنها در ایران بلکه در جهان گرفته کار ساده‌ای نیست. در وضعیت کنونی فارغ از تمام مشکلاتی که وجود دارد، یکی از مهم‌ترین معضلات اساسی‌ که سینما گرفتار آن است نبود فیلم‌های جدید برای اکران است.

این‌بار و به شکلی عجیب و باور نکردنی این تهدید از جانب خود سینماگران و تهیه‌کنندگانی است که فیلم‌های آماده برای اکران دارند، اما حاضر به اکران آثار خود در شرایط کنونی نیستند. این قضیه آنقدر شکل سرسختانه و لجوجانه‌ای به خود گرفته که اخیرا یکی از تهیه‌کنندگان سینما روز گذشته اعلام کرد حاضرت است فیلم خود را سالیان طولانی در کشوی میش نگه دارد، اما در این شرایط تن به اکران آن ندهد.

بدین ترتیب از آن‌جا که تهیه‌کنندگانی که فیلمِ آماده اکران دارند اما ریسک نمایش فیلم‌های خود را در روزهای کرونایی کمتر به جان می‌خرند، باید ادامه روند سقوط سینما را انتظار داشته باشیم و نکته مهم این است که فعلا شورای صنفی نمایش و متولیان امور تنها به برگزاری جلسات و صحبت در این زمینه‌ها بسنده کرده و تهیه‌کنندگان دیگر به وعده و وعیدهای آنها دل خوش نمی‌کنند.

مرتضی شایسته دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز روز گذشته در گفت‌وگو با میزان در زمینه ترغیب سینماگران به اکران آثارشان گفت: شورای صنفی نمایش برای اقدام در زمینه ترغیب سینماگران به اکران آثارشان نیاز به پول و امکانات دارد. فعلاً در حد برگزاری جلسات مباحثی طرح می‌شود که امیدواریم نتیجه داشته باشد.

در همین زمینه حسین فرحبخش از اعضای شورای صنفی نمایش و تهیه‌کننده‌ سینما که اخیرا دو فیلم خود را در روزهای بی مخاطب کرونا اکران کرد و با ضرر و زیان زیادی مواجه شد در گفت‌وگو با میزان درباره راه حل برون رفت از این وضعیت گفت: باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک‌های فراوانی به فیلم‌ها در این شرایط کرونایی بکند.

وی در همین راستا ابراز کرد: تهیه‌کنندگان دیگر مثل من بدون هیچ چشمداشتی راضی به اکران فیلم‌های خود نمی‌شوند. قطعا کاری که من کردم و به اکران دو فیلم مهم خود در شرایط بی مخاطب و پر تعطیلی کرونایی پرداختم ادامه پیدا نمی‌کند بنابراین مسئولین باید بدانند در یک سال گذشته برای باز ماندن سینما چه کردم.

این تهیه کننده سینما پیرامون حمایت مسئولین سینمایی و فرهنگی تاکید کرد: پیشنهاد میکنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر کدام از تهیه‌کنندگان سینما بودجه‌ای تا حد دو الی سه میلیارد تومان اختصاص دهد تا بخشی از هزینه‌ها را جبران کند تا این گونه تهیه‌کنندگان راضی به اکران آثار خود و نجات سینما شوند.

فرحبخش با سابقه ۴۰ سال فعالیت مداوم اعتقاد دارد با ورود فیلم‌های جدید به چرخه اکران است که سینما از وضعیت رخوت امروز خارج و امیدش به بهبود افزایش می‌یابد.

در یک سال و چند ماه گذشته بارها گلایه‌ها و انتقادات سینماداران نسبت به تعطیلی سینماها انعکاس یافت و مشکلاتی همچون نبود حمایت کافی و مورد انتظار از سوی مسئولین سینمایی، اکران نشدن فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند و فشار مالی برای پرداخت حقوق و حق بیمه پرسنل سالن‌ها سبب شده عده‌ای از صاحبان سینماها به فکر تغییر کاربری افتاده و اقداماتی نیز در این راستا انجام دهند.

تهدید سینماداران به تعطیلی و تعطیل شدن بسیاری از سینماها و پردیس‌های سینمایی در شهرهای مختلف طی روزهای گذشته و به شماره افتادن نفس‌های سینما هیچکدام هیچ یک از سینماگران را ترغیب به اکران فیلم خود نکرده است. دغدغه تهیه‌کنندگان و سینماگران اگر خود سینما است چرا پیش‌قدم نمی‌شوند و برای نجات سینما کاری نمی‌کنند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تأکید بر الزام برچیده شدن «شو»ی جشنواره فیلم کودک تا انتقاد شدید از حضور مدیران ناکارآمد در این حوزه/ در این ۸ سال مدیران و مسئولان سینمای کودک را نابود کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از فیلمسازان فعال و دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان متذکر شدند: اینکه چند فیلم سفارشی توسط چند سینماگر سطح پایین تولید و در جشنواره به نمایش گذاشته شوند چه دردی از سینمای کودک و نوجوان درمان می کند؟

به گزارش سینماپرس طی ۸ سال گذشته مدیران دولت تدبیر و امید با بی تدبیری، ناامیدی زیادی را در عرصه های مختلف کشور و به ویژه حوزه فرهنگ و هنر وارد ساختند؛ سینما به عنوان یک رسانه مهم و اثرگذار در این سال ها با معضلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن بود اما برخی از زیرمجموعه های سینما مانند سینمای کودک و نوجوان در این سال ها به دلیل ناکارآمدی مدیران سینمایی و همینطور فقدان سیاست گذاری صحیح و اصولی به نابودی کامل کشیده شدند.

این در حالی است که سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. هر چند که سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود. مدیران سازمان سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم از ابتدای حضورشان در عرصه مدیریتی سینما تنها به شعارهای گوناگون در حمایت از سینمای کودک پرداخته و رسماً هیچ عملی در راستای تقویت و رشد این سینما نکرده اند.

در این سال ها شوآف برگزاری جشنواره فیلم کودک به خصوص برگزاری این رویداد در بحران کرونا نیز با انتقادات بسیار تند و جدی از سوی سینماگران فعال در این حوزه مواجه شد.

در همین راستا با ۶ تن از سینماگران فعال و دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان آقایان: اسماعیل براری، رحیم بهبودی فر، بیژن بیرنگ، عادل بزدوده، محمدرضا حاجی غلامی و امید نیاز گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

اسماعیل براری کارگردان سینما در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: امروزه سینمایی با عنوان سینمای کودک و نوجوان در سپهر هنرهفتم کشور وجود ندارد؛ آقای روحانی و زیردستان شان اصلاً نمی دانند سینما را به کدام «س» می نویسند و همین مسأله باعث شد در این سال ها نه تنها سینمای کودک که کلیت سینما با معضلات متعدد روبرو شود، در خصوص سینمای کودک هم صراحتاً عرض می کنم ما با یک سراب روبرو هستیم و هیچ چشم انداز امیدوارکننده ای نسبت به آینده آن وجود نداشته و ندارد و نخواهد داشت! اینکه چند فیلم سفارشی توسط چند سینماگر سطح پایین تولید و در جشنواره به نمایش گذاشته شوند چه دردی از سینمای کودک و نوجوان درمان می کند؟ من نمی دانم چرا کسی جلوی این خرج کردهای هنگفت از بودجه بیت المال را نمی گیرد و همچنان این جشنواره بی بازده و بی خاصیت برگزار می شود؟

رحیم بهبودی فر کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: سینمای کودک و نوجوان ۸ سال جهنمی را تجربه کرد؛ در این ۸ سال مدیران و مسئولان سینمایی گور سینمای کودک را با دستان خود کندند و از این سینما جز ویرانه ای باقی نگذاشتند؛ البته نه تنها سینمای کودک و نوجوان که کلیت هنرهفتم و مقوله فرهنگ و هنر در کشور به صورت ریشه ای نابود شد؛ همین مسأله باعث می شود تا بنده به دلیل اینکه برای ریاست جمهوری آقای روحانی تبلیغ می کردم و به اطرافیانم اصرار داشتم که به ایشان رأی بدهند نادم و پشیمان شوم و از همه حلالیت بطلبم! برگزاری جشنواره فیلم کودک تنها برای نانی است که به سفره برخی افراد خاص می رساند و الا همه ما به خوبی می دانیم که این رویداد بی خاصیت است و هیچ بازده و دستاورد مثبتی به ویژه طی سال های اخیر نداشته و ندارد.

بیژن بیرنگ تهیه کننده و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید در خصوص وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان متذکر شد: سینمای کودک و نوجوان در کشور ما به جایی نخواهد رسید و هیچ چاره ای برای برون رفت از وضعیت اسفبار این گونه سینمایی نمی توان اندیشه کرد؛ بنده معتقدم ما باید سینمای کودک را فراموش کرده و به سمت سینمای خانوادگی برویم درست همان کاری که کمپانی های بزرگ سینمای دنیا نظیر «والت دیزنی» آن را انجام دادند و موفق شدند، امروزه بیشترین درآمد این کمپانی از تولید آثار خانوادگی جذاب است و ما هم برای اینکه بتوانیم در این مسیر موفق شویم باید بخش خصوصی را به سمت تولید آثار خانوادگی ناب هدایت کنیم که قطعاً بازار بسیار موفقی خواهد داشت. برگزاری جشنواره فیلم کودک کاری از اساس غلط است و نباید بودجه ای برای این اتفاق بی دستاورد مصرف شود؛ ما باید بدانیم برخلاف آنچه برخی از مدیران می خواهند به ما القا کنند برگزاری این رویداد دلیل زنده بودن سینمای کودک نیست. این یک دورهم جمع شدن بی فایده است که فقط بودجه ای را بر باد می دهد.

عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ ساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: بزرگترین معضل و مسأله امروز سینمای کودک و نوجوان در کشور ما این است که ما هنوز راهکار رفتن به دامان خانواده ها را پیدا نکرده ایم؛ سینمای کودک در کشور ما محدود به یکی دو اسم مانند مرضیه برومند و ایرج طهماسب است و محدود شدن به همین اسامی باعث شده تا این سینما نتواند همانند گذشته مورد توجه قرار بگیرد از این رو بنده معتقدم باید مشعلی پیدا کنیم تا در این دوران رکود بتوانیم سینمای کودک و نوجوان را فروزان کنیم. نگاه جشنواره زده بنیاد سینمایی فارابی به سینمای کودک آسیب جدی بر پیکره آن وارد ساخته؛ متأسفانه فقدان وجود یک اتاق فکر کارآمد و سیاست گذاری صحیح و اصولی در مواجهه با سینمای کودک و نوجوان در این نهاد سینمایی که متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان است ضربات جبران ناپذیری بر پیکره این گونه مهم سینمایی وارد آورده است.

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: هر زمان اصلاح طلبان سر کار بوده اند فقط شعارهای پوچ و توخالی داده و در مسیر معکوس شعارهای شان حرکت کرده اند؛ ما در این ۸ سال فقط شعارهایی را شنیدیم که هرگز به نتیجه نرسیدند و بعضاً در برخی موارد به صورت معکوس به این شعارها عمل شد! رانت خواری و باندبازی در بنیاد فارابی بیداد می کند! بارها دیده ایم و شنیده ایم کسانی که فارابی از آن ها حمایت می کند با باندبازی و به زور رتبه گرفته اند و بالا آمده اند اما در نهایت فیلم های شان یا در اکران شکست کامل خورده و یا در کمدهای بنیاد سینمایی فارابی در حال خاک خوردن است.

امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: کدامیک از فیلم های حاضر در جشنواره مفتضحانه کودک ۹۹ اکران شدند که آقایان باز هم در پی برگزاری جشنواره اند؟؛ ما بخواهیم یا نخواهیم باید به این باور برسیم که سینمای کودک به دلیل مدیران ناکارآمد سال ها است که در کما فرو رفته و تا تحولی عظیم در سیاست گذاری ها و زیرساخت های آن صورت نگیرد دیگر هرگز نمی تواند سرپای خود بایستد. طی ۸ سال اخیر با قول های الکی، شوراهای الکی و… روبرو بودیم! سینمای کودک علیرغم آنچه می خواهند با شوآف و شعار نشان دهند مدت های طولانی است که به فراموشی سپرده شده؛ جشنواره فیلم کودک که همه ساله با بریز و بپاش از پول بیت المال برگزار می شود چه عایدی دارد؟ به جای این جشنواره باید بستر مناسب برای امنیت سرمایه گذاری در سینمای کودک ایجاد شود؛ مدیران به جای برگزاری این جشنواره بی خاصیت که بخشی از پولش در جیب خودشان می رود باید بودجه ها را برای تولید آثار ارزشمند سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت نام دوره‌های تابستانه «مرکز بسیج صداوسیما » – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ثبت نام دوره‌های تابستانه مجتمع آموزشی پژوهشی شهید آوینی در دو رده سنی نوجوان و جوان، آغاز شد و تا هشتم تیرماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، ثبت نام دوره‌های آموزشی ترم تابستان ۱۴۰۰ مجتمع شهید آوینی مرکز بسیج صداوسیما در دو بخش نوجوان و جوان و به صورت حضوری و مجازی آغاز شد و تا ۸ تیرماه ادامه دارد.

این دوره‌ها در بخش جوان شامل ۱۶ عنوان دوره تخصصی و در قالب ۴ فراخوان ویژه باشگاه گویندگی و اجرا، باشگاه کارگردانی، باشگاه برنامه سازی تلویزیونی و باشگاه مهارت‌های عمومی هنر و رسانه با حضور مدرسین و اساتید ممتاز سینما و تلویزیون به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. جزئیات دوره‌های هر باشگاه از این قرار است:

۱- باشگاه گویندگی و اجرا: گویندگی رادیو، اجرای تلویزیونی و گویندگی خبر

۲- باشگاه کارگردانی: دستیاری کارگردانی و برنامه ریزی تولید به همراه بسته کارگاه‌های کارگردانی شامل موسیقی فیلم، تهیه و تولید، فیلم کوتاه، صداگذاری، تصویربرداری، تدوین

۳- باشگاه برنامه سازی: مبانی برنامه سازی، سردبیری و کارگردانی برنامه تلویزیونی

۴- باشگاه مهارت‌های عمومی: مستند سازی، تصویربرداری و نورپردازی، عکاسی و هنر تدوین

در بخش نوجوان خلاق نیز که ویژه نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ سال است، ۹ دوره آموزشی شامل دوره‌های گویندگی و اجرا، نویسندگی خلاق، عکاسی، فیلمنامه نویسی، تولید پادکست، تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی، آیتم سازی برنامه تلویزیونی، طراحی کاراکتر انیمیشن و تصویرگری کتاب کودک ارائه شده اند.

ثبت نام دوره‌های تابستانه مجتمع شهید آوینی بسیج صداوسیما آغاز شد

علاقمندان به شرکت در دوره‌ها می‌بایست پس از ثبت نام از طریق سایت مجتمع شهید آوینی، در مصاحبه ورودی دوره شرکت کنند. همچنین گواهی معتبر شرکت در دوره پس از حضور منظم و موفقیت در آزمون پایان دوره و با تایید اساتید به شرکت کنندگان اعطا می‌شود و مجتمع شهید آوینی ضمن اینکه تعهدی جهت بکارگیری هنرجویان در رسانه ملی ندارد، هنرجویان برگزیده را حتی المقدور از طریق بانک هنرجویان مجتمع به مراجع مختلف سازمان صداوسیما معرفی خواهد کرد.

علاقمندان برای ثبت نام و اطلاع از جزئیات دوره‌ها تا ۸ تیر ماه به سایت مجتمع شهید آوینی به آدرس avini.irib.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رضا صادقی» برای «دکتر نون» می‌خواند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا صادقی به‌عنوان خواننده در نمایش «دکتر نون» با هادی مرزبان همکاری می‌کند؛ اثری که از نیمه مرداد در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، هادی مرزبان کارگردان با سابقه تئاتر که این روزها مشغول تمرین نمایش «دکتر نون» است تا پس از سال‌ها این اثر را روی صحنه ببرد، درباره زمان به صحنه رفتن این اثر به مهر گفت: تمرین‌ها به خوبی سپری می‌شود و به امید خدا نمایش «دکتر نون» را نیمه مرداد سال جاری در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه نمایش «دکتر نون» دارای حدود ۴۰ بازیگر است، یادآور شد: به دلیل شرایط کرونایی و همچنین در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی گروه بازیگران را در روزهای مختلف تقسیم کرده‌ایم تا سلامت گروه حفظ شود.

مرزبان درباره شرایط مالی تولید این اثر نمایشی پربازیگر و بزرگ با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تأکید کرد: من برای تولید این کار حامی مالی خصوصی ندارم و تمام تکیه‌گاهم اداره کل هنرهای نمایشی است تا از نمایش حمایت کند.

کارگردان نمایش «دکتر نون» با اشاره به حضور بازیگرانی چون مهدی فخیم‌زاده، صدرالدین زاهد، شیوا مکی نیا و کامبیز امینی در این اثر نمایشی، از حضور رضا صادقی به عنوان خواننده در اجرای «دکتر نون» خبر داد.

وی ادامه داد: ستار اورکی به عنوان آهنگساز، بابک صحرایی به عنوان ترانه سرا و رضا صادقی به عنوان خواننده در نمایش «دکتر نون» حضور دارند.

مرزبان درباره اینکه آیا رضا صادقی به صورت زنده به اجرای قطعات موسیقی مدنظر در نمایش «دکتر نون» خواهد پرداخت یا نه، اظهار کرد: احتمال دارد که رضا صادقی یک یا چند شب به صورت زنده قطعات موسیقایی نمایش «دکتر نون» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا کند و باقی شب‌ها و اجراها، موسیقی به صورت ضبط شده پخش شود.

نورالدین حیدری ماهر مجری طرح این اثر نمایشی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نگارگری ایرانی» سنتی نیست و کاری بسیار مدرن و پیشرفته به حساب می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا اصلانی از ساخت فیلم مستندی درباره نگارگری ایرانی مبتنی‌بر تجربه برگزاری نمایشگاه «نهان بر عیان» که در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است، خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا اصلانی نویسنده، پژوهشگر و فیلمساز که در شورای هنری نمایشگاه پژوهشی «عیان بر نهان» که از ۱۸ خرداد در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است، درباره این نمایشگاه و اینکه آیا این نمایشگاه برای مردم عادی قابل درک و فهم است یا خیر، به مهر گفت: نمایشگاه «عیان بر نهان» نمایشگاهی تحقیقاتی و پژوهشی است و از این نظر مخاطب اصلی آن مردم عادی نیستند. فقط ممکن است متوجه اهمیت این هنر شوند نه اینکه بخواهند فهم بنیانی آن را پیدا کنند. نکته مهم در این نمایشگاه این است که بگوییم «نگارگری ایرانی» چه جایگاهی دارد و مردم هم از اهمیت آن مطلع شوند و برای ارتقای بینش آنها و حتی هنرمندان ما الزامی است، چون هنرمندان ما کار تحقیقاتی انجام نمی‌دهند.

انتقاد اصلانی از دیدگاه پوپ درباره نقاشی ایرانی

وی با اشاره به دیدگاه آبراهام پوپ که حدود ۱۶ جلد درباره هنر ایران کتاب دارد، بیان کرد: پوپ معتقد است که ایرانی‌ها، نقاشی ندارند! اما در تزئین، آدم‌هایی قوی هستند. به نظر من، این دیدگاه توهین به یک ملت است و من اگر بودم اجازه نمی‌دادم پیکر این مورخ در اصفهان دفن شود. این مساله نشان می‌دهد که چقدر تفکر شرق‌شناسی در مورد هنر ایران، صوری و مبتنی بر نظرات کلاسیک و رنسانس اروپاست. این در حالی است که معیارهای هنر کلاسیک و رنسانس اروپایی در هنر ایرانی جایی نداشته است.

این پژوهشگر هنری تاکید کرد: نگارگری ایرانی، سنتی نیست و کاری بسیار مدرن و پیشرفته به حساب می‌آید؛ به عنوان مثال کارهای کمال‌الدین بهزاد در مقوله پیچش و بعد هندسی‌اش، ده‌ها برابر هندسی‌تر از کارهای داوینچی است و رمزهای بیشتری دارد. نگارگری ایرانی روی مدرنیسم هنر اروپا در نیمه قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تأثیرگذار بوده است.

تاکنون چنین تحقیقات وسیعی درباره نگارگری و هنر ایرانی انجام نشده است

وی درباره مواجهه‌اش با این نمایشگاه پژوهشی درباره نگارگری ایرانی گفت: سال‌هاست که درباره هندسه موجود در هنر و نگارگری ایرانی فکر می‌کردم و معتقد بودم که ما پرسپکتیو خطی در نقاشی ما مطرح نیست و ما پرسپکتیو بعد و سطح داریم. وقتی با شهریار حاتمی به واسطه نمایشگاه «نهان بر عیان» آشنا شدم، دیدم چقدر این جوان با دقت و علمی روی این مساله کار کرده است؛ وقتی از نظر علمی این مساله بررسی شود بعد از آن می‌توان به ابعاد نظری و فلسفی کار پرداخت و چه ارتباطی بین آن اه وجود دارد. گاهی نگاره‌های ایرانی تا ۹ بُعد دارد و در عین حال دارای هندسه پیچیده‌ای است و اصلاً هندسه ساده‌ای نیست. این مساله هم در لایه‌ها و هم در کمپوزیسیون اشکال وجود دارد که مساله کیهان‌شناسی نیز در آن مطرح می‌شود.

اصلانی با اشاره به اینکه تاکنون چنین تحقیقات وسیعی درباره نگارگری و هنر ایرانی انجام نشده است، بیان کرد: تعداد اندکی از محققان هنری، تحقیقات را شروع کرده‌اند اما کارشان به این گستردگی و با دقت روی منابع نبوده است. حتی سراغ دارم خانمی که در حال تحقیق روی مکتب شیراز است اما در ابتدای راه است.

«نهان بر عیان» کیهان هندسی هنر را عیان می‌کند

این فیلمساز همچنین از ساخت فیلم مستندی درباره پژوهش در نگارگری ایرانی مبتنی بر نمایشگاه «نهان بر عیان» خبر داد و درباره نتیجه نهایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در نهایت می‌خواهد به این موضوع برسد که کیهان هندسی هنر نگارگری کجاست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنرمندان به صورت ذاتی هندسه‌ای پنهان در کارهایشان دارند یا خیر، اظهار کرد: بله به صورت ذاتی همه هنرمندان از هندسه در کارهایشان پیروی می‌کنند، ولی این پژوهش و نمایشگاه می‌تواند به ما کمک کند که چطور این هندسه را مشاهده کنیم. هندسه ایرانی کمی با هندسه اقلیدسی تفاوت دارد. هندسه ایرانی مشخص می‌کند که روابط مثلث، مربع و دایره پیچیده‌تر از روابطی است که هندسه اقلیدسی مطرح می‌کند و همه این موارد برای هنر دارای اهمیت است.

اصلانی در پایان گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که کارگاهی خلاق (رنگ، ابزار، هنر فردی و …) در هنر ایرانی نقش دارد نه یک فرد خلاق؛ البته یک فرد خلاق همه این موارد را هدایت و نگهداری می‌کند و به نتیجه می‌رساند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلمان فارسی» همچنان در خرابه‌های شام! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» در حالی مراحل تصویربرداری خود را سپری می‌کند که بازیگران جدیدی جلوی دوربین سیدداوود میرباقری رفته‌اند.

به گزارش سینماپرس، صویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» پس از بخش های خرابه های شام در شاهرود ادامه دارد.

بنا بر این گزارش، در این سریال تلویزیونی علیرضا شجاع نوری ایفاگر نقش میانسالی سلمان فارسی است و تا به حال حضور فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، مرحوم چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه و علیرضا مهران در این پروژه اعلام شده است.

«سلمان فارسی» همچنان در خرابه‌های شام!

این درحالی است که این سریال فاخر از بازیگران دیگری نیز بهره می برد که از جمله آنها می توان به حسین یاری، جعفر دهقان، داریوش فرهنگ، سید جواد طاهری، سید مهرداد ضیایی، محمد فیلی، محمود پاک نیت، محمد صادقی، مجید مظفری، حسن پورشیرازی، اصغر همت، فریبا کوثری، محمدرضا شریفی نیا، بهرام شاه محمدلو، صدرالدین حجازی، محمود اردلان، شکرخدا گودرزی، عنایت شفیعی، رضا کیانیان، حسن میرباقری، سیامک اطلسی، اردلان شجاع کاوه، رضا توکلی، مهران غفوریان، انوش معظمی، رحیم نوروزی، مهدی فخیم زاده، شهرام حقیقت دوست، میرطاهر مظلومی، علی اوسیوند، مصطفی طاری، توماج دانش بهزادی، صفر محمدی، امین شیردره، حمیدرضا عطایی، محمدرضا حقگو، سپند امیرسلیمانی، شهرام عبدلی، عبدالرضا اکبری، هشام رستم، امیر رضایی، بیوک میرزایی، کاوه فتوحی، ارژنگ امیرفضلی، چنگیز وثوقی، سامان احمدی شهمیرزادی، ویشکا آسایش،
داریوش کاردان، محمدجواد جعفرپور، رحمان باقریان، سیدمحمدصادق ابوطالبی، سید رهام عسگرپور و ساناز شیخ شعاعی اشاره کرد.

«سلمان فارسی» همچنان در خرابه‌های شام!

در این پروژه مانند سریال های قبلی که داوود میرباقری ساخته است، بازیگران دیگری نیز حضور خواهند داشت که هنوز حضور آنها در سریال سلمان فارسی قطعی نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمی توان از مخاطبی که ساز را نمی بیند انتظار داشت


یک هنرمند موسیقی با تاکید بر لزوم تربیت مخاطب حرفه ای موسیقی، یکی از معضلات این بخش را فقدان مخاطب عنوان می کند. او در این زمینه توضیح می دهد: نمی‌توان از مخاطبی که با موسیقی ایرانی آشنا نمی‌شود، ساز را هیچ جا نمی‌بیند و اطلاعاتی از راه مدرسه یا رسانه ندارد یا نمی‌تواند روی هم چهار ساز ملی را نام ببرد انتظار داشت. این به معنای ضعف مخاطب است و ضعف مخاطب نیز هزاران مخاطره برای موسیقی یک کشور ایجاد می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع