X

بایگانی تیر 5, 1400

دفتر سینمایی

کانون فیلم «خانه طهران» افتتاح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون فیلم «خانه طهران» با نمایش مستند «زمستان است» افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، آیین گشایش کانون فیلم خانه طهران با نمایش مستند «زمستان است» عصر روز جمعه ۴ تیر ماه در خانه طهران برگزار شد.

این مراسم با سخنان عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، کیهان محمدخانی عضو هیات مدیره سازمان زیباسازی شهر تهران، محمد حکمت مدیر خانه طهران، منصوره اتحادیه تاریخ‌نگار، نویسنده، ناشر و استاد دانشگاه و رضا درستکار منتقد سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عصر روز جمعه ۴ تیر ۱۴۰۰ در خانه طهران آغاز شد.

محمد حکمت در ابتدای این مراسم با اشاره به شرایطی که پاندمی کرونا برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی ایجاد کرده است، بیان کرد: خوشحالم که امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توانستیم نخستین چراغ این راه فرهنگی را روشن کنیم.

عبدالرضا گلپایگانی نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در آیین گشایش کانون فیلم عنوان کرد: شهر تهران یا پایتخت ایران، گلستانی از شهرها و محله‌های مختلف است که هرکدام رنگ و بویی ویژه، و ریشه‌ای چند هزارساله در تاریخ کشور ما دارند. اما هنوز ما اطلاعات کمی درباره تهران داریم کدام‌یک از ما می‌داند تهران چند چنار ۴۰۰ ساله دارد؟ امروز چه کسی از وضعیت قنات‌های تهران خبر دارد و می‌داند که طولانی‌ترین قنات تهران در کجا واقع‌شده است؟ کدام‌یک از ما می‌دانیم که جاده ابریشم از کدام منطقه شهرری می‌گذشته است؟

او ادامه داد: هویت یک شهر را فقط مجموعه خیابان‌ها و ساختمان‌هایش نمی‌سازد. شهر، مجموعه پیچیده درهمی است که در بستر ارزش‌های مختلف تاریخی، زیست‌محیطی و… شکل می‌گیرد که ما باید پیوندمان را با این ارزش‌ها حفظ کنیم.

منصوره اتحادیه تاریخ‌نگار و نویسنده هم در سخنانی کوتاه از گشایش کانون فیلم خانه طهران ابراز خوشحالی کرد و درباره نام خیابان لاله‌زار گفت: به این دلیل به این خیابان لاله‌زار گفته می‌شد که در زمان‌های قدیم اینجا باغ لاله بوده است.

سپس مستند «زمستان است» به کارگردانی مهرداد زاهدیان که نگاهی به جغرافیای فرهنگی خیابان لاله‌زار دارد به نمایش درآمد و پس از آن با حضور کارگردان، جواد طوسی منتقد فیلم و رضا درستکار مجری و منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

جواد طوسی در ابتدای این نشست گفت: اینکه چنین فضایی در بطن لاله‌زار قدیم شکل‌گرفته، مایه خوشحالی است. مخصوصاً در دورانی که ما فطرت را تجربه می‌کنیم، برگزاری چنین محافل نمایش فیلمی آن‌هم در چنین جغرافیایی نقطه امیدبخشی است و این نشان می‌دهد هنوز افرادی هستند که به گسترش فرهنگ اهمیت می‌دهند و می‌خواهند آن را تعمیم دهند.

زاهدیان کارگردان این مستند نیز بیان کرد: «زمستان است» فیلمی نوستالژیک نیست و نمی‌خواستم فیلم نوستالژیک بسازم. تم ذهنی‌ام برمی‌گردد به این‌که ما چطور دنیای مدرن را تجربه می‌کنیم و اینکه چرا دوران گذار از سنت به مدرنیته این‌قدر برای ما طولانی است و اتفاق نمی‌افتد.

او ادامه داد: این مضمون ذهنی من است که کم‌وبیش در فیلم‌های قبلی که کار کرده‌ام نیز قابل‌ردیابی است. چون فکر می‌کنم این موضوعی است که همواره باید به آن توجه و علت آن را جستجو کرد. علت اینکه چرا برای ما جریانی تکرار می‌شود و روبه‌جلو نمی‌رود. گاهی فکر می‌کنم این مسئله‌ای است که هرکدام از ما باید برایش پاسخی پیدا کنیم.

زاهدیان در پایان با بیان این‌که تم پنهان «زمستان است» درباره جوان‌مرگی است توضیح داد: در دوره‌ای میل به روشنفکری و جهان مدرن وجود داشت اما در کودتای ۲۸ مرداد این آرمان به محاق رفت. روایت «زمستان است» شبیه به کسی است که راه می‌رود و می‌بیند که کارتون‌خوابی در گوشه خیابان افتاده است. لبه آستینش را نگاه می‌کند و می‌بیند که زردوزی شده است. با او که حرف می‌زند درمی‌یابد که فرانسوی هم بلد است. درنهایت می‌فهمد که او نجیب‌زاده است. حالا این سؤال برایش به وجود می‌آید که چطور به چنین سرنوشتی دچار شده است. این افسوس یا غم نیست. بلکه تعریف سرگذشتی‌ست که اتفاق افتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار ۴۰ هنرمند پیشکسوت روی دیوار می رود


«گنجینه مانا» عنوان نمایشگاهی از هنرهای سنتی است که در ۹ تا ۱۹ تیرماه سال جاری در موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا ـ تالار آئینه میزبان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اطلس پوشاک مردم سیستان و بلوچستان گردآوری شد


پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک منطقه مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات به‌دست آمده در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور بارگذاری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسطوره «پرسپولیس» جلو دوربین «بچه های دیروز» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری «بچه های دیروز» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی محبوبه نورنقدی با بازی افتخاری علی پروین و محمد نصرتی به اتمام رسید.

به گزارش سینماپرس، این تله فیلم سوم خرداد ماه ۱۴۰۰ کلید خورده و به گفته نویسنده و کارگردان آن درباره افرادی است که یک مرگ خاموش را چاشنی زندگیشان کرده اند، افرادی که برای دفاع از کشور و ناموس از جان خود گذشتند؛ جانبازان اعصاب و روانی که دل هر بیننده ای را به درد می آورند.

بازیگران «بچه های دیروز» که قصه تلاش و فداکاری و شجاعت است علی پروین، محمد نصرتی، حمید کریمی، سرهنگ هدایت الله سجادی، حمیدرضا کردسیچانی، اندیشه یدی، علی گلزار، صبا فدایی، آدرینا وکیلی، بردیا کشاورز، متین گروسی، علیرضا محمدی، حمید حلمی پور، هستی حسینی کاخکی، فاطمه شهنهاد، محمد غفاری، احسان شریف کاظمی و اهورا دمنابی هستند.

عوامل تله فیلم «بچه های دیروز» عبارتند از جانشین تهیه: علی اکبر رحمتی، مجری طرح: انجمن سینمای جوان استان البرز_جناب آقای عابدی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: حمیدرضا کردسیچانی، مدیر تولید: اندیشه یدی، دستیار تولید: حمید حلمی پور، مدیر برنامه و طراح صحنه و لباس: سمیرا فتح اللهی، تصویربردار: غلامرضا ولدخانی، صدابردار: سعید شعبانی، منشی صحنه: مونا خوش روش، گریمور: هدیه نورنقدی، عکاس: رقیه حیدری، تدارکات: مهدی حسینی کاخکی، سینه موبیل: محمدابراهیم عموبهمن.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاربردی‌های معناگرا به نمایش درمی آیند


دومین سالانه نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا روز جمعه (۴ تیرماه) در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از گریم «مهران مدیری» در سریال «خاتون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهران مدیری در سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان نقش شخصیت «جهانگیر روزبه» را بازی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، «خاتون» اولین سریال تینا پاکروان است و مهران مدیری در آن جلوی دوربین می‌رود.

این سریال روایت داستانی-تاریخی از خانواده‌ای است که از اول شهریور ۱۳۲۰ آغاز شده و در دوران اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی می‌شود.

تصویری از گریم متفاوت مهران مدیری در این سریال ببینید.

مهران مدیری در سریال تینا پاکروان چه نقشی بازی می‌کند / عکس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی ۴ دلاری را هزاران دلار خریدند!


یک تابلو نقاشی که توسط «دیوید بویی» خواننده مشهور خلق شده است و اخیرا پس از خریداری به قیمتی ناچیز، کشف شده بود، در یک حراجی ده‌ها هزار دلار فروخته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آزمون و خطا مدیران «شبکه سه سیما» با بودجه‌ بیت المال و سرمایه ملت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو سال پس از انتقادهای صریح روزنامه جوان از همکاری صداوسیما با سعید نعمت‌الله در مقام نویسنده اکنون شبکه ۳ سیما به این نتیجه رسیده که کار نعمت‌الله ضعیف است و کارگردانی او دچار ضعف‌ها و مشکلات جدی است!

به گزارش سینماپرس، دو سال پس از انتقادهای صریح روزنامه جوان از همکاری صداوسیما با سعید نعمت‌الله در مقام نویسنده اکنون شبکه ۳ سیما به این نتیجه رسیده که کار نعمت‌الله ضعیف است و کارگردانی او دچار ضعف‌ها و مشکلات جدی است!

از اشتباهات بزرگ صداوسیما همکاری با افرادی است که در تخصص خود به کار گرفته نشده‌اند، چه استفاده از سلبریتی‌ها به عنوان مجری و چه به کارگیری نویسنده‌ها به عنوان کارگردان! این اشتباهی است که سال‌هاست در حال تکرار است.
کنار کشیدن نعمت‌الله!
انتشار ویدئوی کوتاهی از نعمت‌الله که در آن با حمله به مهدی آذرپندار، مدیر فیلم و سریال شبکه ۳ و گلایه از دخالت‌های او در تولید سریال «حکم رشد» همراه بود، خبر بروز مشکل در تولید یکی از مجموعه‌های نمایشی شبکه ۳ را رسانه‌ای کرد.
در این ویدئو که خبرگزاری دولتی «برنا» آن را با تیتر «افشاگری نویسنده نازک نارنجی» منتشر کرده است، نعمت‌الله با اشاره به اینکه ۱۷، ۱۸ روز از کلید خوردن سریال گذشته، تأکید می‌کند به خاطر دخالت‌های انجام شده، از کار کناره‌گیری کرده است.
مصاحبه مدیر شبکه ۳
در پی نام بردن نعمت‌الله از مهدی آذرپندار به عنوان کسی که دخالت‌های بیجا در کار تولید سریال انجام می‌داد، مهر در گفت و گویی با این مدیر شبکه ۳، ابعاد دیگری از پشت پرده کنار کشیدن کارگردان «حکم رشد» را روشن کرد. آذرپندار در آن مصاحبه می‌گوید: «طبق قول و قرار اولیه، پس از حدود ۱۷، ۱۸ روز از شروع کار، من همراه تهیه‌کننده به باکس مونتاژ رفتم و بعد از دیدن راش‌ها، متوجه شدم کار مشکلات جدی دکوپاژی دارد.
از جمله اینکه قاب‌ها بسیار بسته، فضا بیش از حد همیشگی غلوشده و دکوپاژها عمدتاً نادرست بود. آقای فرجی هم در مقام تهیه‌کننده همین نگرانی‌ها را داشت، بنابراین طی صحبت با تهیه‌کننده، بنا شد همان شب، نکات به سعید نعمت‌الله منتقل شود. اما نعمت‌الله هم این اشکالات را قبول نداشت و معتقد بود کار از کیفیت بالایی برخوردار است و اشکال از سلیقه ماست، در نتیجه استعفای خود را تقدیم تهیه‌کننده کرد.»
مدیر فیلم و سریال شبکه ۳، پیرامون ویدئوی نعمت‌الله نیز توضیح داد: «برخلاف فضایی که سعی شده در پیام سعید نعمت‌الله منتقل شود که انگار ماجرا به یک اختلاف محتوایی یا اعمال خرده فرمایشات سازمانی برمی‌گردد، باید بگویم ما اتفاقاً در مورد این سریال و هم در مورد «زمین گرم» و «برادر جان» با آقای نعمت‌الله هیچ گاه به اختلاف جدی برنخوردیم و ایشان برخلاف تصویر بیرونی‌شان، همیشه با حرفه‌ای‌گری مثال‌زدنی، اصلاحات احتمالی گروه و سازمان را پذیرفته و اعمال کرده است و به همین جهت، معمولاً سریال‌هایش از جمله همین دو سریال مذکور، هیچ ممیزی‌ای ندارد، اما ماجرای کیفیت کارگردانی مسئله‌ای مجزاست و مستقیماً به مسئولیت ما در برابر بیت‌المال و هزینه‌ای که برای سریال شده برمی‌گردد.»
آذرپندار در پایان می‌گوید: «آقای نعمت‌الله نویسنده بسیار خوب و چیره‌دستی است و سال‌هاست مردم از آثار او خاطرات خوبی دارند. امیدوارم در ادامه مسیر کاری‌اش نیز همچنان آثار درخشانی خلق کند و موفق باشد.»
آزمون و خطا با سرمایه ملت!
همان طور که در سینما، متولیان تولید فیلم با بودجه دولتی مانند «بنیاد سینمایی فارابی» یا «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» حق ندارند بودجه در اختیار خود را صرف آزمون و خطای فیلمسازان نابلد کنند، در صداوسیما نیز که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند و تولیداتش بسیار بیشتر از سینما جلوی چشم مردم است، حیف و میل بودجه کاری نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.
نعمت‌الله نویسنده پرکار مجموعه‌های تلویزیونی بود؛ نویسنده‌ای که سریال‌هایش معمولاً در زمان پخش سر و صدا می‌کرد و به واسطه موقعیت مناسبی که در تلویزیون داشت، جزو حلقه هنرمندان پرکار صداوسیما به شمار می‌رفت. این نویسنده در مصاحبه‌ای جنجالی گفت: «دوست دارم یک روزی قصه عشق عروسی به پدر شوهرش را بنویسم! اگر سوئیس بودم حتماً می‌نوشتم!» این طرز تفکر نویسنده محبوب مدیران صداوسیما نقدهای زیادی را در پی داشت ولی با کمال تعجب و تأسف، دوباره صداوسیما با وی همکاری جدیدی را آغاز کرد و حتی بدون در نظر گرفتن اینکه نعمت‌الله اصولاً کارگردان نیست، پروژه بزرگ تلویزیونی را به او سپرد.
پس از آنکه اعلام شد شبکه ۳ با پیشنهاد ساخت سریال «زمین گرم» نعمت‌الله را در جرگه کارگردانان مجموعه‌های تلویزیونی قرار داده است، روزنامه «جوان» در مطلبی انتقادی نوشت: «سؤال این است که اگر تلویزیون قرار است سریال بسازد چرا فقط روی چند چهره خاص تمرکز کرده است و عده زیادی از نویسنده‌ها نمی‌توانند در آن فعالیت کنند. در مقابل پول بیت‌المال در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که اگر چه پرکار هستند ولی پرونده کاری‌شان کار قابل دفاعی از نظر محتوا ندارد!»
اکنون گویا شبکه ۳ به نقطه‌ای بازگشته است که «جوان» دو سال پیش آن را تذکر داده بود. ‌ای کاش مدیران صداوسیما به گردش نخبگان علاقه داشتند و به جای آنکه در یک حلقه تنگ به دنبال همکاری با چند اسم معدود و محدود باشند، نگاه وسیع‌تری داشتند تا حداقل نویسندگانی که به واسطه پرکاری امثال نعمت‌الله هیچ گاه فرصت عرض‌اندام در تلویزیون را پیدا نمی‌کردند، کارشان دیده می‌شد و هم کارگردانان حرفه‌ای و حتی جوانانی که کارگردانی را در خود صداوسیما آموخته‌اند، می‌توانستند آموخته‌های خود را در تولید مجموعه نمایشی به بوته محک بسپارند.
کنار رفتن نعمت‌الله از کارگردانی «حکم رشد» قطعاً با خسارت‌های مادی و معنوی به صداوسیما همراه است که می‌شد از ابتدا با یک تدبیر ساده از آن جلوگیری کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین سالانه نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا آغاز به کار کرد


دومین سالانه نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا با نمایش آثار سرامیک روز جمعه ۴ تیر ۱۴۰۰ در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ارزان تمام کردنِ کارها» بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که به پیکره سریال‌سازی وارد می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ای‌کاش دست این استادها را بگیرند از خانه‌هایشان بیرون بیایند و یک نسل از دانش و علم و استعدادشان سیراب شوند؛ چرا که آن‌ها به‌واقع هیچ‌گاه دنبال سلبریتی شدن نبودند و همیشه تشنه به‌رخ کشیدن هنرشان و توسعه هنر و هنرمندی بوده‌اند.

به گزارش سینماپرس، امیریل ارجمند فرزند داریوش ارجمند است و بازیگر نقش محمود وزیری در سریال «معمای شاه»؛ کاراکتری که می‌توان گفت قهرمان سریال است و از ابتدا تا انتهای قصه حضوری ثابت دارد. این حضور پررنگ ارجمند در “معمای شاه” نزدیک به سه سال زمان برده است. این بازیگر اما تأکید می‌کند که به اول بودن و طول و عرض نقشش خیلی فکر نمی‌کرده است و تأثیرگذاری آن بیشتر برایش اهمیت داشته است.

او بازی در کارهای تاریخی را فی‌نفسه دشوار عنوان می‌کند و همیشه اعتقاد دارد که پرداخت به تاریخ به‌خصوص از نوع معاصرش وسواس و دقت فوق‌العاده‌ای را طلب می‌کند تا همه‌چیز بر مبنای واقعیات و اسناد باشد. ارجمند با تأکید بر این که مردم حق دارند بدانند در تاریخ کشورشان چه اتفاقاتی رخ داده است، می‌گوید و سریال‌هایی امثالِ “معمای شاه” دقیقاً برای تحقق این هدف ساخته شده است.

قرار بود با نقشی منفی در سریال “بیگانه‌ای با من است” حضور داشته باشد اما به‌دلیل شرایط کرونایی و مشکلات شخصی، نتوانست در نقش هاشمِ این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کند. این اتفاق برای امیریل در سریال “گاندو” با یک نقش منفی خاکستری افتاد. او اعتقاد دارد تلویزیون باید سریال‌سازی را بیشتر از گذشته جدّی بگیرد تا از قافله سریال‌سازی دنیا عقب نماند، همچنان که کارهای درخشانی را در کارنامه‌اش دارد که در کشورهای جهان به نمایش درآمد و مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

او دوست دارد مثل فیلم تلویزیونی پلیسی که سال گذشته به‌مناسبت هفته پلیس روی آنتن داشت در نقش‌های پلیسی و معمایی ایفای نقش کند و البته نیم‌نگاهی هم به سریال “موسی(ع) ” و به‌تعبیر خودش حتی نقش حضرت موسی(ع) دارد که این روزها ابراهیم حاتمی‌کیا به‌عنوان کارگردان، کارهای مقدماتی‌اش را پیش می‌برد.

مشروح این گفت‌وگو تسنیم را در ادامه بخوانید:

نقش منفی خاکستری در سریال “گاندو”

* در این چند وقت اخیر شما را در سریال “گاندو” با یک نقش خاص و متفاوت دیدیم تا جایی که حاضر شدید برای این نقش حتی وزن‌تان را پایین بیاورید؟

دوست داشتم با جواد افشار کار کنم و مجتبی امینی هم که فیلم سینمایی “شکارچی شنبه” را با او کار کردم و مصطفی سلطانی هم که مدیر تولید این سریال بود دوستی دیرینه‌ای داشتم. سریال قصه‌ خوبی داشت و فصل اول این سریال را نیز دوست داشتم، ژانر متفاوتی که برای اولین بار اتفاق می‌افتد و چنین چیزی را نداشتیم و در این مدت سریال‌سازی اتفاق می‌افتد و ما همیشه چنین چیزهایی را در کارهای خوب آمریکایی‌ها جست‌وجو می‌کردیم که ناخودآگاه سیاست‌های خودشان را داشتند. این‌که الآن گروهی به‌وجود آمده است و دستاوردهای امنیتی ما را به‌تصویر می‌کشد، اتفاق خوبی است. و البته سریال پیش‌بینی‌هایی هم دارد که محقق نشد. نقش منفی خاکستری را بازی نکرده بودم؛ آدم‌هایی که در خرابکاری و ترور، قربانی‌اند.

در حسرتِ قهرمان در تلویزیون و سینما

* به‌نظر شما تلویزیون باید چه رویکردهایی را در دستور کارش قرار دهد تا سریال‌های پیوسته موفق و ماندگاری داشته باشد؟ همیشه دوست دارید نقش‌های چالش‌برانگیز بازی کنید، چطور تلویزیون می‌تواند به این سمت برود؟

ما امروز در تلویزیون احتیاج داریم به داستان‌های پرپیچ‌وخم با روایت‌های پُرتعلیق! دیگر باید از سادگی روایت خارج شویم و قصه‌ها پیچش و تعلیقی از جنس یک قصه تصویری داشته باشند و از داستان‌گویی ساده نزدیک به رادیو، پرهیز شود، در واقع معجزه تصویر فراموش نشود؛ سریال‌های ما امروز درگیر قصه‌گویی ساده است و حسرت ما داشتن یک قهرمان در سریال‌های تلویزیون است.

عجله‌سازی مشکلِ سریال‌های تلویزیون

* ما زمانی در سریال‌هایمان به قهرمان توجه می‌کردیم و امروز هم باید در سریال‌هایمان هنجارسازی و قهرمان‌سازی به‌وجود آوریم؛ قهرمانان درستی که تبدیل به اسوه شوند و از ادبیات و تاریخ‌مان هم غافل نشویم، نباید بگذاریم پیشکسوتان و کاربلدها خانه‌نشین شوند، این اتفاق خوبی نیست که پیشکسوتان و کاربلدها خانه‌نشین شده‌اند.

ای‌کاش دست این استادها را بگیرند از خانه‌هایشان بیرون بیایند و یک نسل از دانش و علم و استعدادشان سیراب شوند؛ چرا که آن‌ها به‌واقع هیچ‌گاه دنبال سلبریتی شدن نبودند و همیشه تشنه به رخ کشیدن هنرشان و توسعه هنر و هنرمندی بوده‌اند، این نکات باید پیشه و الگوی جوانان امروز دنیای بازیگری و هنرمان باشد.

این اتفاق با حضور حرفه‌ای‌ها و کاربلدها می‌افتد؛ آدم‌هایی که این‌کاره‌اند و بازیگر واقعی‌اند و می‌توانند در کارهای چالش‌برانگیز، درخشان نقش ایفا کنند. باید بیشتر به کیفیت توجه کنیم و کمّیت را کنار بگذاریم؛ به‌قولی عجله‌سازی را کنار بگذاریم و به‌سراغِ کارهای مؤثر و بزرگ برویم.

باید میدان سریال‌سازی را تلویزیون جدّی بگیرد، به کارهای الف ویژه و فاخر بها بدهد. حتماً این بستر و موفقیت در آن، نیاز به متن‌های قوی و کارگردانان موفقی دارد، تهیه‌کننده‌ای که متمرکز و دغدغه‌مند و دلسوز باشد، نه تهیه‌کنندگانی که دنبال آن‌اند کارها را با قیمت ارزان تمام کنند. این ارزان تمام کردنِ کارها، بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که به پیکره سریال‌سازی وارد می‌شود.

دولت باید حال مردم را خوب کند

* به‌عنوان یک هنرمند از دولت جدید چه مطالبه‌ای دارید؟

دولت، حال مردم را خوب کند و طوری بشود با حال مردم حرکت داشته باشد؛ به‌دنبال اتفاق فرهنگی واقعی باشد و شعاری نباشد. یک جایی را رنگ واقعی بزنیم و باد و باران از بین نبرد و جاودانه بشود، در این مسیر حرکت کنیم که در قرن پانزدهم اتفاق خوبی بیفتد.

امیدوارم حال سینما هم خوب شود!

* یکی از جاهایی که باید حالش خوب شود حتماً سینماست؛ نظر شما در این باره چیست؟

بله من هم قبول دارم حال سینمای ایران هم مثلِ خیلی از جاهای دیگر خوب نیست. قرار است از ۱۴۰۰ حالِ خیلی‌ها خوب شود؛ حال‌مان خیلی خوب شود!

بازی در کارهای الف‌ویژه را دوست دارم؛ مخصوصاً سریال موسی(ع)

* جایی گفتید که به کارهای تاریخی علاقه‌مندید، یکی از آن کارها سریال “حضرت موسی(ع) ” است که در مرحله نگارش و تحقیق توسط تیم جدید به‌کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا قرار دارد؛ درست است؟

بله. کار الف‌ویژه‌ای به‌زودی از تلویزیون شروع می‌شود من در آن کار حضور دارم. “سلمان فارسی” و “موسی” نیستند اما کار مذهبی است که فعلاً نمی‌توانم درباره‌اش صحبت کنم. اصولاً آدمی نیستم به دفتر فیلمسازان بروم تماس بگیرم و یا پیگیر باشم. اعتقاد دارم به‌درد کاری بخورم به من زنگ می‌زنند. ذاتاً پیچیدگی و معمایی بودنِ کارها را دوست دارم. معتقدم هنوز در ساختِ چنین کارهایی ضعف داریم و باید این عرصه را جدّی بگیریم. جای قهرمان را در سینما و تلویزیون خالی می‌بینم؛ قهرمان‌ها و سوژه‌های قهرمانانه زیادی داریم اما نمی‌دانم چرا سراغ‌شان نمی‌رویم؟ دوست دارم در سریال “موسی(ع) ” کار کنم چون قصه جذابی دارد. قطعاً نقش خود موسی(ع)؛ اما فرعون و ماجرایش برای مخاطب قابل توجه است. معجزات عجیب و غریب حضرت موسی(ع) و قومِ بنی‌اسرائیل که آن هم داستان‌های تماشایی و جذاب دارند.

ناراحتی امیریل از بی‌احترامی به داریوش ارجمند

* در مورد اتفاقی که برای پدرتان هم افتاد و موضع‌گیری‌هایی که علیه ایشان شد هم نظری دارید بفرمایید. وقتی که سؤالی از پدرتان پرسیده شد درباره زنان که داریوش ارجمند در پاسخ گفت “یک خانم باید ۲۵۰ کیلوگرم وزنه بزند تا به‌جای اینکه بهترین مادر دنیا شوند، بهترین وزنه‌بردار جهان شود. “

نگاه و شیطنتی در نوعِ پرسش وجود داشت؛ خبرنگار عزیز و جوان، با آدمی که اندازه سن پدر تو، کار هنری کرده است چرا این‌طور مصاحبه می‌کنی؟ وقتی جایگاه ریشه‌هایمان را حفظ نکنیم ریشه‌سوزی می‌کنیم، ریشه چه‌کسی را می‌سوزانید؛ ریشه خودتان و هنرتان! این فضای مجازی واقعاً آدم‌هایش هم مجازی شده‌اند؛ ما باید در فضای حقیقی باشیم و اگر می‌خواهیم در فضای مجازی کار کنیم اول بدان که حقیقی باشید و بعد در فضای‌مجازی باشید. متأسفانه در این فضا، سطحی‌نگری و رفتارهای سطحی حاکم است و از فضای عمیق و دغدغه‌مندانه فاصله گرفته‌ایم. من میانِ این هجمه‌ها بیشتر از این نکته ناراحت بودم که مثلِ قبل احترام بزرگ‌ترها نگه داشته نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع