جزییات برپایی یک جشنواره موسیقی در خارج از پایتخت
ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام اواخر تیرماه سال جاری در قالب دو بخش تکنوازی و گروهنوازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام اواخر تیرماه سال جاری در قالب دو بخش تکنوازی و گروهنوازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
سینماپرس: مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» با برداشتی آزاد از «چرند و پرند» زنده یاد علی اکبر دهخدا هر هفته شنبه تا چهارشنبه از آنتن رادیو نمایش پخش می شود.
به گزارش سینماپرس، امیر زنده دلان کارگردان مجموعه رادیویی «چرند و پرند» درباره شکل گیری ایده این برنامه رادیویی گفت: مدتها منتظر فرصتی بودم که بتوانم برای چندمین بار برنامه طنز فاخری را با بچه های رادیو نمایش که همه از کار بلدها و درجهیک های این عرصه هستند، کار کنم، طرح اولیه «چرند و پرند» با این نیت که بتوانیم شخصیت های کتاب «چرند و پرند» دهخدا را در نمایش رادیویی زنده کنیم و در عین حال برداشتی آزاد و به روز از آن داشته باشیم، شکل گرفت و با همکاری فرزام محبی مدیر گروه برنامه های مستند و ترکیبی رادیو نمایش در جلسات متعدد روی شخصیت ها کار شد.
وی ادامه داد: بنا شد که شخصیت های این مجموعه نمایشی که تلفیقی از شخصیت های سنتی و قدیمی با خبرها و اتفاقات روز هستند در یک نشریه طنز صبحگاهی به اسم «چرند و پرند» شروع به کار کنند. در نمایش چرند و پرند ما سعی می کنیم خبرهای داغ روز را با نگاهی نقادانه و طنازانه مد نظر قرار بدهیم، یعنی از هزل و هجو که البته در جایگاه خودشان کارساز هستند فاصله بگیریم و با طنز فاخر بتوانیم آن چیزی را که مناسب حال شنونده امروز رادیو و به خصوص رادیو نمایش است، تقدیم کنیم.
مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» تولید گروه برنامه های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش به تهیه کنندگی انسیه سمیع پور و کارگردانی امیر زنده دلان تولید می شود.
نویسندگی این مجموعه را سوگند ایرانمنش، امیر زنده دلان، ریحانه یزدان دوست، فائزه مصطفی لو و معصومه نورزاد بر عهده دارند.
همچنین این مجموعه با آهنگسازی سیاوش قمصری، صدابرداری حیدر صفدری و علی حاجی نوروزی و با بازی علیرضا جاویدنیا، سیما خوش چشم، رامین پورایمان، مینو جبارزاده، نازنین مهیمنی، نورالدین جوادیان، میرطاهر مظلومی، شیرین سپهراد، امیر زنده دلان، محمد آقامحمدی، معصومه نورزاد و علی نوبخت تولید می شود.
«چرند و پرند» هر هفته شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۸ صبح از رادیو نمایش روی موج اف ام، ردیف ۱۰۷.۵ مگاهرتز پخش می شود.
سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی در خصوص عملکرد ۸ سال دولت تدبیر و امید در حوزه هنرهای نمایشی و انتظار هنرمندان این حوزه از دولت سیزدهم گفت: طی سال های اخیر مرتباً بر ابعاد مشکلات هنرمندان تئاتر افزوده شد و هیچ یک از مدیران و مسئولان فرهنگی کشور دغدغه رسیدگی به وضعیت اسفبار حوزه فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر را نداشتند و همین باعث شد اندک امنیت کاری، اقتصادی و رفاهی هنرمندان به ویژه در بحران کرونا از بین برود و و هیچ تدبیری هم برای نجات زندگی هنرمندان اندیشه نشود.
کارگردان نمایش «کل عنایت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه وضعیت مواجهه مسئولان با هنرمندان به گونه ای است که ما بارها با خودمان فکر کرده ایم آن ها با هنر یا هنرمندان سر ستیز دارند! متأسفانه ما در طول این سال ها همواره با مشکلات و معضلات متعددی روبرو بودیم و هیچ گاه هیچ یک از این مشکلات برطرف نشد.
وی ادامه داد: بنده به عنوان یک فعال در حوزه نمایش های آیینی سنتی که در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی حضور داشتم و در خصوص این نمایش ها تحقیقات گسترده ای انجام داده ام عرض می کنم که در تمامی کشورهای دنیا به ویژه کشورهای آسیایی مانند تایلند و هندوستان و… به نمایش های آیینی سنتی شان بهای بسیاری می دهند و حتی از این راه جذب توریست می کنند اما متأسفانه متولیان هنر در کشور ما اصلاً کمترین توجهی به نمایش های آیینی و سنتی که هویت ملی مان است ندارند.
انصافی سپس خطاب به حضرت آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب ملت ایران اظهار داشت: آقای رئیس جمهور تئاتر ملی را احیاء کنید! این تئاتر می تواند برای شناساندن فرهنگ ملی به جوانان و نوجوانانی که امروزه از طریق فضای مجازی، ماهواره ها و… بیش از فرهنگ ملی با فرهنگ منحط غربی آشنا شده اند موثر باشد و از سوی دیگر می تواند برای کشور ارز آوری داشته و جذب توریست نماید.
این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در این بحران کرونا ما با مشکلات پیچیده تری در زندگی مان روبرو شده ایم چرا که کارمان رسماً تعطیل بود و هیچ کمکی از سوی مسئولان دولت نشد و همین باعث شده تا بسیاری از فعالان تئاتر کشور به نان شب شان محتاج شوند و این اتفاق به هیچ عنوان در شأن هنرمندان نیست. من امیدوارم در دولت جدید با تدبیر و درایت ویژه ای که از آیت الله رئیسی سراغ داریم تمامی مشکلات بیمه ای، معیشتی، رفاهی و… هنرمندان تئاتر برطرف شود.
پارسا خائف از خوانندگان نوجوان موسیقی ایرانی در تازهترین فعالیت موسیقایی خود تکآهنگ «گوی سرگردان» را با شعری از مولانا پیش روی مخاطبان قرار داد.
سینماپرس: مدیر رادیو نمایش از رفع نارضایتیهای هنرمندان رادیونمایش سخن گفت که در سالهای اخیر به وجود آمده است.
به گزارش سینماپرس، محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش با اشاره به سالگرد تاسیس این شبکه رادیویی در ششم تیرماه به مهر بیان کرد: در آستانه دهمین سالگرد تاسیس رادیو نمایش هستیم، البته تولید مجموعه نمایشهای رادیویی به عنوان یک ژانر پرطرفدار رادیویی سابقه بیشتری دارد و اولین نمایشها از سال ۲۳ به تولید رسید و تا الان نزدیک به ۸۰ سال از عمر نمایشهای رادیویی میگذرد. وی ادامه داد: نمایشهای رادیویی در سالهایی هم خیلی مورد اقبال بود و مردم آثاری مثل «قصههای شب» یا «ارادتمند جانی دالر» را دنبال میکردند اینها نمایشهایی بودند که نسلهای قبل با آنها زندگی کردهاند. در دورهای هم تلویزیون آمد و رادیو را تحتالشعاع قرار داد اما با این حال نمایش رادیویی همچنان پرطرفدارترین ژانر رادیو به حساب میآید. تلاش برای ارتقای کیفیت رادیو نمایش سوهانی که از سال گذشته مدیریت رادیو نمایش را بر عهده گرفته است درباره رویکردهایی که در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو دنبال میکند، افزود: در ۶ یا ۷ سال اخیر نارضایتیهایی در میان هنرمندان به وجود آمده بود و ما رسالتی را حس کردیم که تغییراتی برای رفع اینها داشته باشیم، اینکه اولاً کیفیت نمایشهای رادیویی و خود رادیو نمایش را ارتقا دهیم. وی یادآور شد: رادیو نمایش در سالهای اول جزو پرمخاطبترین رادیوها بود و از آثار آن استقبال میشد اما در سالهای اخیر اقبال کاهش پیدا کرد و برای ارتقای دوباره و اقبال به آن در آینده برنامهریزی داشتهایم. مدیر رادیو نمایش همچنین به گفتگو با پیشکسوتها اشاره و عنوان کرد: با واسطههایی با قدیمیهای رادیو نمایش و هنرهای نمایشی صحبت کردهایم تا دوباره بتوانیم از این افراد در رادیو نمایش بهره بگیریم، خیلی از پیشکسوتها به واسطه کرونا کمتر در رادیو حضور پیدا میکردند و یا نمیتوانستند بیایند و حالا از آنها دعوت میکنیم تا دوباره به رادیو بیایند. بازگشت نویسندههای قدیمی رادیو وی در پاسخ به حضور استعدادها و هنرمندان در رادیو نمایش توضیح داد: تولید نمایشهای رادیویی یک کار تخصصی است و اگر بچههای تئاتر هم ورود کنند باید سالها به اینجا بیایند و کار کنند تا به خروجی برسد. البته ما در همین مدت اقداماتی هم انجام دادهایم به طور مثال دفتر ادبیات نمایشی مجدد احیا شد و از نویسندگان با سابقهای چون مجید نظری نسب، شهلا دباغی و ایوب آقاخانی دعوت شده است که در حال فعالیت هستند. در این سالها تا حدی نویسندههای قدیمی قهر کرده بودند و حالا سعی داریم آنها را برگردانیم و در این مدت متنهای خوبی هم تولید شده است. سوهانی با اشاره به برنامههای روتین رادیو نیز گفت: برنامههای روتینی داریم از روز گذشته چهارم تیرماه «پرانتز باز» در عرصه هنر و «نوباب» در حوزه موسیقی روی آنتن رفتهاند و همچنین قالبهای جدیدی هم تدارک دیده شده است. وی با اشاره به این قالبهای جدید گفت: عصر کنونی فضایی برای کراس مدیاست، عصر همافزایی رسانهای است و رسانهها در فضای مجازی معنا دارند، در این فضا مالتی مدیا بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و البته رسانههای صداپایه هم در این عصر رو آمده است که مصادیق آن همان پادکستها و یا اپ هایی چون کلاب هاوس است. سوهانی در پایان با اشاره به برنامه جدیدی در قالب رادیو پلاس یادآور شد: رادیو پلاس را طراحی کردهایم که تلفیقی از ژانرهای مختلف انیمیشن، مستند و عروسکی است و در راستای همان هم افزایی ژانرهای رسانهای است. ایده اولیه این برنامه هم از نمایشهای «ارادتمند جانی دالر» که در شبکه سی بی اس امریکا تولید شده بود گرفته شده است که براساس آن مخاطب باید حدس میزد ژانر کار جاسوسی است یا چه فضایی دارد و به نوعی تعاملی جلو میرفت. ما هم این را بازآفرینی کرده و اسمش را «ارادتمند آقای خاص» گذاشتهایم.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، میلاد منصوری همزمان با ۲ اثر، فیلم کوتاه «سربست» و فیلم سینمایی «کولبرف» به نوزدهمین جشنواره فیلم و موسیقی ایشیا گلوبال ایتالیا راه پیدا کرد.
این جشنواره تابستانه از سال ٢٠٠٣ هرساله در جزیره ایشیا ایتالیا زیر نظر و با حمایت وزارت فرهنگ این کشور برگزار میشود.
امسال نوزدهمین دوره این جشنواره از ١٨ الی ٢۵ جولای مصادف با ٢٧ تیر الی ۵ مرداد برگزار و هر ۲ فیلم منصوری به مدت سه روز اکران خواهد شد.
فیلم سینمای «کولبرف» به کارگردانی میلاد منصوری و تهیهکنندگی سید روحالله حسینی لرگانی چندی پیش در ۶ بخش از جشنواره فیلم بلغارستان کاندید شد و مهدی رضایی برای فیلمبرداری و زندهیاد علی انصاریان برای بازیگری مرد جایزه این جشنواره را از آن خود کردند.
«کولبرف» اولین فیلم بلند منصوری به تازگی در یازده بخش از جشنواره فیلم آمریکای جنوبی نیز کاندید شده و منتظر اعلام نتایج است.
بازیگران فیلم عبارتند از حسین سلیمانی، حسین مهری، دنیز متوسلی، مهتاب ثروتی، چیا بابامیری، علی فراستی، آرتین امجدی، پیام احمدینیا و زندهیاد علی انصاریان.
همچنین فیلم کوتاه «سربست» به نویسندگی و کارگردانی میلاد منصوری تاکنون در چندین جشنواره بینالمللی شرکت کرده و تاکنون عقاب طلایی سینماتوگراف آسیا، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بلغارستان و جایزه سه بخش کارگردانی، تهیهکنندگی و فیلمبرداری را از جشنواره بینالمللی فیلمهای مستقل برزیل دریافت کرده است. این فیلم به تازگی در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه از جشنواره آمریکای جنوبی شده است.
پخش بینالمللی هر ۲ فیلم به عهدهی سولماز اعتماد است. عکاس کیمیا پوراحمد و آوا فیاض روابط عمومی پروژه هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، پریناز ایزدیار در فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیهکنندگی امیر بنان بازی می کند.
«ملاقات خصوصی» اولین فیلم امید شمس است. شمس پیش از این در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشته و آثار وی در جشنوارههای داخلی و خارجی حضور داشته است.
پریناز ایزدیار پس از نزدیک به ۲ سال دوری از سینما به زودی برای «ملاقات خصوصی» جلوی دوربین میرود.
این فیلم همچنین دومین تجربه تهیهکنندگی امیر بنان پس از «خورشید» است که با این اثر در فستیوال ونیز درخشید و به اسکار ۲۰۲۲ راه یافت.
«ملاقات خصوصی» اثری پربازیگر است که اسامی دیگر چهره ها به زودی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.
خبرگزاری مهر– گروه هنر- زهرا منصوری: ما هنوز نه واکسیناسیون سراسری را به اتمام رساندهایم و نه جشن پایان کرونا گرفتهایم. هنوز شهرهایمان به لطف کووید ۱۹ رنگی است! هنوز کمیت مدیریت بحرانمان در این میدان میلنگد و آمار کشتهها دیگر برایمان وحشتآور یا دستکم تعجبآور نیست. ما به معنای واقعی رها شده در غبار بلاتکلیفی و سردرگم در میان اما و اگرها برسر واکسنهایی هستیم که هنوز بابتش «عزیز» از دست میدهیم.
ما هنوز راه بسیار داریم تا پایان کابوس کرونا و هنوز باید کجدار و مریز و حتی خیلی وقتها «مریض» با این ویروس کنار بیاییم؛ این مقدمه کرونایی را برای این نوشتم که از شرایط کرونایی سینما بگویم. در این روزهایی که تقریباً همه مشاغل به روال سابق خود بازگشته و فعالیتهای خود را با هر تمهیدی از سر گرفتهاند، سینما همچنان وضعیتش همان است که در اسفند سال ۹۸ بود!
حرفهای که دو سالی است محصور در گرداب کروناست و رهایی ندارد. که حتی میانبرهای گاه و بیگاه هم آن را نجات نداده است، موضوع «مخاطب» اما مشکل امروز و دیروز و یک سال و دو سال سینما نیست، این مسأله قدمتی دو دههای دارد که حالا کرونا به آن ضریب داده است.
باشگاه میلیاردیها؛ افتخار دیروزیها و افسوس امروزیها!
اواخر دهه ۹۰ اما طلیعهای در فروش استثنایی فیلمهای سینمایی بود که نه فقط فیلمهای کمدی بلکه فیلمهای اجتماعی هم در صدر آمار فروش قرار گرفتند. پیشتر از آن اما «آتش بس» ساخته تهمینه میلانی نخستین فیلمی بود که فروش میلیارد تومانی را در تاریخ سینمای ایران در سال ۸۵ تجربه کرد و واژه «باشگاه میلیاردیها» را به ادبیات رسانههای سینمایی وارد کرد. گرچه تماشای دنباله همین فیلم با عنوان «آتش بس ۲» در سالهای بعد یأس مخاطبان را به همراه داشت اما از حلاوت فروش یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی «آتش بس» در آن سالها نکاست، فروشی که فاصله زیادی با دیگر فیلمهای اکران شده در آن سالها داشت.
حالا همه این فروشهای ۳۰ و ۴۰ میلیاردی فیلمها در گیشه خاطرهای محو را در ذهنمان تداعی میکنند و در آستانه سده ۱۴۰۰ گویی باز هم عقبگردی به گذشته داریم؛ رسیدن به رقمی یک میلیاردی در گیشه حالا همانقدر برایمان تعجبآور است که در سالهای میانی دهه ۸۰ بود! «آتش بس» توانست رکورد پرفروشترین فیلم بعد از انقلاب سینمای ایران را که در اختیار «مارمولک» بود، بشکند، فروشی که رقمی باورنکردنی بود و بیشتر به یک رؤیا میماند.
پیوستن به «باشگاه میلیاردیها» در سالهای بعد ارزشافزودهای برای فیلمها محسوب میشد و تیم تبلیغاتی فیلمها با اتکا به آن میتوانستند بر مدار تبلیغات بچرخند و مخاطب جذب کنند اما به موازات افزایش هزینههای ساخت آثار سینمایی، از دست رفتن ارزش پول ملی و البته اضافه شدن فیلمهای بیشتر به این جرگه، دیگر یک حربه تبلیغاتی نبود، در سالهای پایانی دهه ۹۰ فیلمهایی با فروش ۳۰ و ۴۰ میلیاردی بودند که صاحبانشان با اعلام رقم عایدی، میتوانستند بر زنجیره مخاطبانشان بیفزایند و تضمینی برای افزایش طول مدت ماندنشان بر پرده سینما باشند.
حالا همه این فروشهای ۳۰ و ۴۰ میلیاردی تومانی فیلمها در گیشه خاطرهای محو را در ذهنمان تداعی میکنند و در آستانه سده ۱۴۰۰ گویی باز هم عقبگردی به گذشته داریم؛ رسیدن به رقمی یک میلیاردی در گیشه حالا همانقدر برایمان تعجبآور است که در سالهای میانی دهه ۸۰ بود!
فروش یک میلیاردی گرچه در این وانفسای افزایش هزینهها، کاهش ارزش پول ملی و اقتصاد همیشه تاریک، فروش قابلتوجهی برای فیلمها به شمار نمیآید آن هم در شرایطی که این آثار عمدتاً با هزینههایی ۷، ۸ میلیاردی ساخته میشوند اما در این دو سالی که روح حاکم بر سینما سکوت و سکون بوده است، میتوان از آن به عنوان دستاوردی یاد کرد.
در این گزارش سعی داریم به معرفی فیلمهایی بپردازیم که در این دو سال کرونایی فروشی بالغ بر ۱ میلیارد تومان را در گیشه به دست آوردهاند و به تعبیری عضو باشگاه میلیاردیها شدهاند! هرچند اکران آنلاین یکی از راههای تنفسی سینما در زمان کرونا بود که اتفاقاً توانسته بود طیفی از مخاطبان را با خود همراه کند و چند فیلم فروش بیش از یک میلیارد را در همین بستر تجربه کنند اما این گزارش تنها درباره فیلمهایی است که در گیشه و به صورت فیزیکی به این میزان از فروش رسیدهاند.
شنای پروانه / محمد کارت
«شنای پروانه» نخستین ساخته محمد کارت از اولین فیلمهایی بود که در بحران کرونا و در میان وحشت مخاطبان در آن روزها به عنوان فیلم نوروزی سال ۹۹ به چرخه اکران اضافه شد.
فیلمی با محوریت گندهلاتهای جنوب شهری که گرچه در زمان رونماییاش در جشنواره سی و هشتم انتقاداتی به آن مبنی بر ترویج فرهنگ «بزن بهادری» روا شد اما این درام اجتماعی توانست عنوان محبوبترین فیلم از نگاه تماشاگران را از همان دوره از جشنواره به خود اختصاص دهد، فیلمی که سانسهای فوقالعاده چندین و چندبارهاش در جشنواره سی و هشتم و البته نقشآفرینی متفاوت امیر آقایی و جواد عزتی باعث شده بود سینماداران امید به اکران پر مخاطب این فیلم ببندند و برایش فروشی قریب به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تخمین بزنند، خیالاتی که البته خیلی زود نقش بر آب شد.
با بازگشایی سینماها در تیرماه سال ۹۹ سازندگان این فیلم تصمیم گرفتند تا پیشتاز در اکران باشند و این تصمیم را ادای مسولیتی در قبال قلب تپنده سینما توصیف کردند. این نمایش اما نیمه تمام ماند. با قرمز شدن وضعیت کرونایی تهران و تعطیلی پی در پی سینماها فیلم از اکران به کناری رفت تا شاید در روزهای بهتر بتواند مخاطبان بیشتری را هم به خود اختصاص دهد اما قاچاق این فیلم و دست به دست شدنش در فضای مجازی تا جایی پیش رفت که سازندگانش به یکباره آن را روانه پرده کردند.
این غمنامه کوتاه سرنوشت فیلمی بود که میتوانست هوایی تازه به گیشه سرد سینما بدمد. با همه اینها اما «شنای پروانه» موفقترین فیلم اکران شده در طول دو سال گذشته است، فیلمی که اکران آنلاینش بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را نصیب سازندگانش کرد و مجموع فروشش در گیشه اکران عمومی هم طبق آمار رسمی تا پایان خرداد ۱۴۰۰ قریب به ۳ میلیارد ۶۵۰ میلیون تومان بودهاست.
بر اساس آنچه در چند روز گذشته از حمایتهای سازمان سینمایی منتشر شده، این فیلم ۳۰۰ میلیون تومان نیز تحت عنوان بسته حمایتی از این سازمان دریافت کرده است.
خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری / پیمان قاسمخانی
«خوب، بد، جلف ۲» ساخته پیمان قاسمخانی دنبالهای بر «خوب، بد جلف» است که پیش از این و در زمانی که هنوز خبری از کرونا نبود توانست فروشی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان را به همراه داشته باشد، فیلمی که خاطره خوشش در ذهن مخاطبان باقی ماند تا تنها دو هفته بعد از رونمایی قسمت دومش در جشنواره سی و هشتم، راهی اکران شود و در افتتاحیهاش بیش از یک میلیارد تومان برای صاحبانش و البته سینماداران به ارمغان بیاورد.
حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی که پیش از این موقعیتهای کمیک بسیاری را در ذهنها ماندگار کرده بود، میرفت که از فیلم به عنوان یکی از پرفروشهای تاریخ سینما یاد شود، شروع طوفانی آن هم نوید یک فروش استثنایی را میداد تا سینمای ایران منتفع از گیشهها باشد، پاندمی اما امانش نداد به طوری که حتی حضور مجدد و طولانیمدتش روی پردههای سینما هم نتوانست باب آشتی مخاطبان با سالنها باشد. گرچه سازندگان این پروژه بعدها با وامگیری از همین اثر پرمخاطب، سریالی هم برایش در شبکه نمایش خانگی عرضه کردند اما موفقیتش هرگز به اندازه دو نسخه سینمایی این فیلم نشد.
در روزهایی که وحشت پاندمی باعث خانهنشینی مخاطبان شده بود «خوب بد جلف ۲» بعد از کنارهگیری از اکران، وارد اکران آنلاین شد تا شانس خود را در بسترهای اینترنتی بیازماید، «خوب بد جلف ۲» اما در نمایش اینترنتی بختی بلند داشت و از اولین فیلمهایی بود که فروش میلیاردی را در همین بستری که پیش از کرونا راه بسیاری برای راغب کردن سینماگران برای عرضه فیلمهایشان داست، تجربه کند. این فیلم توانست با فروشی بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از رکوردداران اکران اینترنتی باشد.
«خوب بد جلف ۲» اما هرچند از امیدهای سینماداران بود و در شرایط معمولی میتوانست از رکوردداران گیشه هم باشد اما تا پایان خرداد ۱۴۰۰ توانست ۱ میلیارد ۵۷۰ میلیون تومان عایدی داشته باشد این در حالی است که این فیلم ۴۰۰ میلیون تومان به دلیل خسارتهای کرونا از سازمان سینمایی حمایت دریافت کرده است.
آقای سانسور / علی جبارزاده
حتی به اندازه انگشتان یک دست هم در دوران کرونا فیلمهای تازه به ناوگان اکران اضافه نشدهاند. «آقای سانسور» نخستین ساخته علی جبارزاده اما از معدود فیلمهایی بود که در مهرماه سال ۹۹ برای نمایش عمومی اعلام آمادگی کرد، کارگردانش نامی شناخته شده برای مردم نداشت، حتی فیلم دومش با نام «لب خط» هم نتوانست به جشنواره سی و نهم راه پیدا کند اما این اعجاز فیلم تازه در ویترین سینما بود که توانست «آقای سانسور» را در جایگاه میلیاردیها بنشاند.
در همان روزهایی که سازمان سینمایی وعده میداد آثاری که در این بازه تمایل به نمایش داشته باشند از حمایتهای این سازمان برخوردار میشوند، این فیلم به چرخه اکران اضافه شد؛ فیلمی با مضمون کمدی که ترکیب بازیگرانش را محمدرضا فروتن، بهرام افشاری، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری و… تشکیل میدادند.
در کشاکش تعطیلیهای پیدرپی سینما، این فیلم هم وقفهای چهار ماهه را تجربه کرد و در نهایت در بهمنماه سال ۹۹ دوباره روی پرده به خود دید، همان زمان غلامرضا گمرکی تهیهکننده این فیلم اعلام کرد که تا قبل از تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کرونا، فیلم از سوی مخاطبان با استقبال خوبی مواجه شد و با وجود بلیتفروشی ۵۰ درصد ظرفیت سالنها، فروش نسبتاً خوبی نیز داشتیم.
گرچه «آقای سانسور» از آلترناتیوهای سینماداران ایران برای کشاندن مخاطبان به سینما محسوب نمیشد و در شرایط عادی بعید به نظر میرسید بتواند به راحتی نوبت اکران بگیرد اما از زمان نمایشش تا پایان خرداد ۱۴۰۰ توانسته یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان به دست بیاورد.
این فیلم از سازمان سینمایی هم یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان به عنوان حمایت دریافت کرده است.
«آقای سانسور» اما در اکران آنلاین هم توانست فروشی میلیاردی را به خود ببیند، این فیلم یک میلیارد و ۲۴۷ میلیون تومان از همین بستر به دست آورد تا باز هم جزو معدود آثاری باشد که از شرایط کرونایی نه تنها آسیب نمیبیند که حتی منتفع هم میشود.
دیدن این فیلم جرم است / رضا زهتابچیان
قاچاق در کنار کلیدواژههایی همچون «ضرر» و «بی مخاطبی» فصل مشترک همه فیلمهایی است که در این دو سال روانه پرده شدهاند، «دیدن این فیلم جرم است» هم از این قاعده مستثنی نیست، فیلمی که گفتنیها بسیار دارد و محل مناقشه و تسویه حسابهای جناحی در داخل سینما و خارج از آن بود.
«دیدن این فیلم جرم است» را احتمالاً از جشنواره سی و هفتم بهخاطر دارید، فیلمی که به گفته کارگردانش آن را سوگلی و نورچشمی حکومت میخواندند اما به دلیل موضوع بحثبرانگیزش به یکباره به محاق توقیف رفت تا تنها فیلم توقیف شده جشنواره سی و هفتم لقب بگیرد. فیلمی که رضا زهتابچیان کارگرانش عنوان میکند «موضوع فیلم رد شدن از خط قرمزها نیست. رد شدن از خط قرمزهایی جعلی است که توسط یک جریان به وجود آمده است. بسته شدن فضا و بستن راه گفتگو راه خوبی نیست.»
«دیدن این فیلم جرم است» تولید شده در باشگاه فیلم سوره است که سال گذشته نیز در ویترین جشنواره سی و نهم فیلم پر چالش «مصلحت» را داشتند، «دیدن این فیلم جرم است» اما به تعبیر سازندگانش به عنوان اولین فیلم گفتمانساز این مجموعه بلافاصله پس از نمایش در جشنواره متقاضی اکران نوروزی شد تا شرط گذاری سازمان سینمایی برای دریافت پروانه نمایش مبنی بر کنارهگیریاش از این بازه پر مخاطب اولین جرقهها درباره اختلافات این سازمان و صاحبان این فیلم را عیان کند.
این فیلم بعد از دو سال سرانجام به نمایش درآمد اما نسخه قاچاق فیلم برای نخستین بار چند ماه پیش از اکران در یک شبکه ماهوارهای و بلافاصله در یک کانال یوتیوب منتشر شد، صاحبانش اما مانع از انتشار وسیعتر آن شدند و سعی کردند بر آتشِ قاچاق فیلم ندمند اما کمی بعد از انعکاس خبر اکران سینمایی، این فیلم به طور گسترده در کانالهای تلگرامی و سایتهای اینترنتی دست به دست شد.
«دیدن این فیلم جرم است» اما با همه فراز و نشیبها تا پایان خرداد ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از گیشه به دست آورد؛ فیلمی که سانسهای ویژهاش در جشنواره سیوهفتم پخشکنندگان و سینماداران را امیدوار به فروشی ویژه میکرد، اما تلاطم کرونا و البته مجادلات صاحبان فیلم و سازمان سینمایی مانع از آن شد. نکته ویژه اما این است که بر خلاف پافشاریهایی که صاحبان آثار در این دو سال برای تضمین سرمایه فیلمشان دارند و هنوز هم وعدههای ۲.۵ میلیاردی این سازمان را نمیپذیرند، «دیدن این فیلم جرم است» هیچ حمایتی از سوی سازمان سینمایی دریافت نکرده است.
«دیدن این فیلم جرم است» اما در بسترهای آنلاین اقبالی بلندتر داشت. این فیلم در اکران آنلاین یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای صاحبانش به همراه داشت.
خورشید / مجید مجیدی
«خورشید» ساخته مجید مجیدی را میتوان یکی از پرفروغترین فیلمهای ایرانی در این سالهای کرونایی دانست، فیلمی که بعد از حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر و کسب چند سیمرغ، به هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز راه یافت و جایزه مارچلو ماستریانی را برای روحالله زمانی بازیگر نوجوانش به ارمغان آورد.
در روزهایی که خبرهایی از قرار گرفتن این فیلم در حلقه پنج فیلم برتر منتقد سایت معتبر «ددلاین» مخابره میشد، «خورشید» نماینده سینمای ایران در اسکار شد و اتفاقاً در میان ۱۵ فیلم فهرست ابتدایی آن هم قرار گرفت اما نتوانست به جمع پنج فیلم نهایی اسکار راه پیدا کند. حضورهای پیدرپی جهانی این فیلم نشان از حساب ویژهای است که صاحبانش روی آن باز کردهاند و اتفاقاً توانستهاند در این بخش موفق ظاهر شوند.
«خورشید» از جمله آثاری بود که در باکس نوروزی اکران سینماها قرار گرفت تا به همراه چند فیلم دیگر فروش ویژه بهار ۱۴۰۰ را رقم بزنند، این اما دومین سالی است که اکران پرمخاطب نوروزی با در نظر نگرفتن تمهیداتی ویژه از میان میرود.
«خورشید» ادای دین مجیدی به کودکان کار است، تا آنجا که در نشست خبری این فیلم در ونیز هم از لزوم حمایت از این کودکان گفت، کودکانی که نقشهای کلیدی «خورشید» را ایفا میکنند و از میان دستفروشان برای حضور در آن انتخاب شدهاند.
غول قاچاق اما به رغم همه تلاشها در این سالها دوباره سر برآورده و آثار تصویری را میبلعد. «خورشید» هم طعمهاش شده و با همه تقلاهای صاحبانش نتوانسته از آن گریزان باشد، فیلم خیلی زود در کانالهای تلگرامی قرار گرفت تا روزنههای امید برای فروشش، افول کند با همه اینها اما «خورشید» تا پایان خرداد ۱۴۰۰ توانسته به باشگاه میلیاردیها بپیوند و چیزی غریب به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان از گیشه سینماها به دست بیاورد.
طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان سینمایی نیز این فیلم یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان از این سازمان حمایت دریافت کرده است. این فیلم هنوز به زنجیره فیلمهای اکران آنلاین نپیوسته است و باید دید در ادامه این بستر چه فروشی را برای این فیلم به همراه خواهد داشت.
هفتهای یکبار آدم باش / شهرام شاهحسینی
این روزها سریال «میخواهم زنده بمانم» را در شبکه نمایش خانگی دارد که اتفاقاً از آثار پربیننده این شبکه به شمار میآید؛ کارگردانی که پیش از این طعم توقیف را برای ساخت «خانه دختر» چشیده و مناسبات سینما را به خوبی میشناسند. شهرام شاه حسینی گرچه عمده شهرتش را وامدار فیلمهایی از جنس «کلاغپر» و «زنها فرشتهاند» است، اما ساخت «خانه دختر» ذهنها را به این سمت معطوف میکرد که او میخواهد سینمای اجتماعی را جدیتر دنبال کند. شهرام شاه حسینی به موازات ساخت «میخواهم زنده بمانم»، «هفتهای یکبار آدم باش» را با مضمون کمدی ساخت تا سینمایش عقبگردی به گذشته داشته باشد.
«هفتهای یکبار آدم باش» به همراه «لاله» ساخته اسدالله نیکنژاد، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی، «تکخال» ساخته مجید مافی و «خورشید» ترکیب اکران نوروزی را تشکیل دادند اما به نظر میرسد مشغولیت شاه حسینی در «میخواهم زنده بمانم» و البته موفقیت سریالش توجه او را از اثر سینماییاش کاسته است تا آنجا که تاکنون نه تیم تبلیغاتی این فیلم علاقه چندانی به معرفیاش داشتهاند و نه عواملش پیشگام این موضوع شدهاند.
در این فیلم که تهیهکنندگیاش را مستانه مهاجر به عهده دارد همسرش پژمان بازغی در کنار بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، رعنا آزادی ور و… به ایفای نقش پرداختند.
نکته ویژه اما این است که «هفتهای یکبار آدم باش» دومین فیلم سینمایی بعد از «شنای پروانه» است که محمدصادق رنجکشان از بخش خصوصی در دوران آفتزده کرونا به سینما اهدا میکند و موفق به فروش میلیاردی هم میشود. سرمایهگذاری که گرچه پیش از این ورودش به سینما حاشیهساز شده بود و منتقدانش شبهاتی را درباره تزریق پولهای مشکوک توسط او به سینما مطرح میکردند اما رنجکشان حالا از پرچمداران سینما در این دوران بحرانی است. رنجکشان در همین اوضاع بحرانی فیلم «خون شد» را هم در مقام سرمایهگذار روانه پرده کرد اما توفیقی در گیشه بهدست نیاورد.
«هفتهای یکبار آدم باش» که همچنان بر پرده سینماست در این سه ماه اکران یک میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان در گیشه کسب کرده است، مجموع حمایت دریافتی این فیلم از سازمان سینمایی نیز یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است.
این فیلم هنوز در بستر آنلاین به نمایش درنیامده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، این کمک ها شامل سینماهای سطح کشور، فیلم ها، آموزشگاه های سینمایی، مراکز فنی و پشتیبانی و فعالان سینما جمعا به مبلغ بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ ملیون تومان بلاعوض و بیش از ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ۴ درصد است که جزییات آن در قالب ۱۱ فهرست منتشر شده است می شود.
حمایت های سازمان سینمایی از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا به امروز بصورت بلاعوض، پرداخت وام و غیر نقدی بوده است.
فهرست حمایت از اکران فیلم در سینم ا(سینما/فیلم های سینمایی) مربوط به زمستان ۹۹ متعاقبا منتشر خواهد شد.
برای مشاهده جزییات کمک های کرونایی سازمان سینمایی اینجا را کلیک کنید.
به گزارش خبرنگار مهر، میرصلاح حسینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان شامگاه چهارشنبه دوم تیر بعد از مدتها مبارزه با بیماری سرطان حنجره در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.
میرصلاح حسینی که از چندین سال پیش به دلیل ابتلا به سرطان حنجره در بستر بیماری بود و در این سالها نیز کمتر فرصت بازی در اثر تلویزیونی یا سینمایی پیدا میکرد، طی دوران فعالیت خود در عرصه بازیگری تجربه بازی در بسیاری از آثار شاخص تصویری را از سر گذرانده که از آن جمله میتوان به «مختارنامه»، «هزار دستان»، «بوی کافور، عطر یاس» و «شیر سنگی» اشاره کرد.
انجمن بازیگران سینمای ایران هم به مناسبت درگذشت بازیگر باسابقه کشورمان میرصلاح حسینی پیام تسلیتی را منتشر کرد.
در این پیام تسلیت آمده است:
«بازگشت همه به سوی اوست / در نهایت اندوه بازیگر باسابقه کشورمان میرصلاح حسینی پس از دوران طولانی بیماری از میان ما رفت.
شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، در گذشت این هنرمند پیشکسوت سینما را به خانواده محترم ایشان و همکاران عزیز تسلیت عرض مینماید.»
مراسم تشییع پیکر زنده یاد میرصلاح حسینی روز جمعه چهارم تیر، ساعت ۱۰:۳۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار میشود.