X

بایگانی تیر 6, 1400

دفتر سینمایی

انصافی: در ۱۰ سال اخیر همه می‌دانند که من کار جدی نمی‌کنم و کار طنز و شاد انجام می‌دهم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد انصافی از هنرمندان طنز تلویزیون که این روزها چهره او را در یک نمایش تلویزیونی با عنوان «خانه آبنباتی» در شبکه پویا می بینیم، درباره ضرورت ساخت برنامه های طنز و شاد در تلویزیون و علت نپذیرفتن پیشنهاد بازی در سریال «حضرت موسی(ع)» به گفت وگو پرداخت.

به گزارش سینماپرس، جواد انصافی که در حوزه کودک و نوجوان کار پژوهشی نیز انجام می دهد، در گفت و گویی با ایسنا درباره علت حضورش در مجموعه نمایشی «خانه آبنباتی» توضیح داد: زمانی که به این کار دعوت شدم و عنوان شد که فضای شاد و مفرحی دارد، پذیرفتم که در این مجموعه حضور داشته باشم؛ چرا که تأکید من بر این است که فضای شاد و مفرحی را فراهم بیاورم. کار را شروع کردیم و خیلی خوب پیش رفتیم و پخش آن از تلویزیون هم مدتی است که آغاز شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که از مدت ها قبل درباره کودکان و نوجوانان کار پژوهشی انجام می دادم، در این پژوهش ها به این نتیجه رسیدم که خیلی از آموزش هایمان را باید از کودکی و نوجوانی شروع کنیم که پایه ای و اساسی باشد؛ به عنوان مثال اگر درباره نوروز صحبت می کنیم، کودکان اگر متوجه شوند که نوروز چه پشتوانه علمی دارد، خود این باعث می شود، تفکر کنند و به تفکر کردن عادت کنند. از طرفی به طور دیگر نگاه کردن هم عادت می کنند. اینکه پشت هر کاری یک فکری است. به ویژه در ارتباط با رسوم و آیین های ایرانی که پشت هر کدام از این آیین ها فکری بوده است.

انصافی سپس گفت: در مجموعه «خانه آبنباتی» هم کمابیش به آیین های ایرانی پرداخته ایم؛ به عنوان مثال قبل از عید همه باید آشتی می کردند که یک رسم قدیمی است و یا سلام سلامتی می آورد از جمله آیین های کهنی است که در این برنامه به آن پرداخته شده است.

فقط کار طنز و شاد انجام می دهم

انصافی با تأکید بر ایجاد فضای شاد در تلویزیون گفت: من همیشه تلاشم این بوده است که کارهای طنز و شاد انجام دهم. در طول این ۱۰ سال به تمام گروه ها اعلام کرده ام که کار جدی نمی کنم و فقط کار طنز و شاد انجام می دهم؛ چرا که مردم آنقدر گرفتاری دارند که با هر چیزی راحت غمناک می شوند و این شاد کردن است که سخت است. من تلاشم شاد کردن است. خوشبختانه مجموعه «خانه آبنباتی» فضای شادی دارد و دستمان هم در این مجموعه باز بوده، اتفاقات خوبی هم در آن صورت گرفته از جمله اینکه پرداختن به ملودی های قدیمی، بازی های فولکلور قدیمی این شرایط را برای مخاطب کودک فراهم کرده که نسبت به پیشینه این آیین ها اطلاعات کسب کنند و یاد بگیرند.

انصافی: در  ۱۰ سال اخیر همه می‌دانند که من کار جدی نمی‌کنم و کار طنز و شاد انجام می‌دهم
خانه آبنباتی با بازی جواد انصافی

صداوسیما و مطبوعات، شادی یادشان رفته

این بازیگر طنز در ادامه با اعتقاد بر اینکه وظیفه عمده صداوسیماست که در شاد کردن مردم بکوشد، گفت: این ویژگی یک غذای روح و شادی آفرین و غذایی است که آدم ها را سرحال می کند. متأسفانه تعداد و نوع کارهای شاد در تلویزیون خیلی کم است؛ در صورتی که اگر از دیرباز هم مرور کنیم در هر ماه جشن های به خصوصی داشتیم. جشن هایی که در تداخل ماه با روز بود، مثل جشن اسفندگان که هر ماه یک چنین جشنی داشتیم. به جرأت می توانم بگویم در ماه دو جشن بزرگ داشتیم؛ چراکه مردم احتیاج به تفریح و شادی داشتند و از نظر روحی و روانی با برگزاری این جشن ها آماده کار کردن می شدند. بنابراین این جشن ها تأثیر بسزایی در روحیه مردم می تواند داشته باشد اما با اینکه اعلام شده است نمی دانم چرا صداوسیما یادش رفته است. حتی مطبوعات ما این شادی ها را فراموش کرده است. در گذشته در مجلات هفتگی همیشه دو صفحه به مسائل طنز و شادی اختصاص می یافت حتی این ها هم فراموش کرده اند که چنین صفحاتی بود. خواهش می کنم یک یادآوری شود و یک تلاشی شود تا در این بخش بیشتر بکوشند.

رنگ در شبکه کودک چه جایگاهی دارد؟

انصافی در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره رنگ و لعاب برنامه های کودک تلویزیون ما در مقایسه با شبکه های مطرح کودک دنیا که تأثیر بسزایی در جذب کودکان ما داشته اند، در پاسخ به اینکه تا چه میزان تلاش شده است به رنگ در برنامه ها پرداخته شود، اظهار کرد: ما در مجموعه «خانه آبنباتی» تلاش مان را کرده ایم که در هر قسمت تنوع رنگ در برنامه داشته باشیم. در سیاه بازی رنگ انواع و اقسام و تنوع دارد به نوعی که در سیاه بازی رنگ سیاه نداریم و فقط صورت سیاه است. حتی برای آدم های منفی از رنگ زرشکی و سورمه ای استفاده می کنیم؛ بنابراین رنگ خیلی مهم است. همه با دیدن رنگ شاد لبخند می زنند و تنوع رنگ بر روحیه تأثیرگذار است. در برنامه «خانه آبنباتی» هم همین طور بوده و به تنوع رنگ توجه کرده ایم.

وی همچنین درباره دکور برنامه «خانه آبنباتی» که تلفیقی از دکور و نقاشی است، توضیح داد: نظر دکوراتور و کارگردان بر این بوده است که کمی تخیل کودکان با این روش قوی تر شود. به عنوان مثال در کارگاه این مجموعه یکسری اجناس وجود دارد که برخی از آن ها نقاشی شده اند این بدان علت است که تخیلات کودکان قوی تر شود.

هیچ کار جدی بازی نمی کنم

جواد انصافی در بخش پایانی گفت وگوی خود تأکید کرد: من در ۱۰ سال اخیر مطرح کرده ام که هیچ کار جدی بازی نمی کنم؛ بنابراین بخشی از پیشنهادهایی که کار جدی بوده، سوخته است و حالا همه می دانند که من کار جدی نمی کنم و کار طنز و شاد انجام می دهم.

ایفای نقش دلقک شاه عباس

او در همین زمینه با اشاره به حضورش در سریال تاریخی «مستوران» گفت: در این سریال قرار است نقش دلقک شاه عباس را بازی کنم به همین دلیل پذیرفتم که با این سریال همکاری کنم. این سریال جزو سریال های الف تلویزیون به شمار می رود که فصل ابتدایی آن در ۲۶ قسمت طراحی و به تولید خواهد رسید.

حمیدرضا آذرنگ، دانیال حکیمی، داریوش کاردان، عباس محبوب، نازنین فراهانی، ‌رویا میرعلمی، بیژن بنفشه خواه از بازیگران سریال «مستوران» هستند.

سریال «مستوران» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی عطا پناهی، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است.

و اما پیشنهاد حضور در سریال «حضرت موسی(ع)»

این بازیگر اخیرا پیشنهادی درباره بازی در سریال «حضرت موسی (ع)» داشته که آن را نپذیرفته است.

انصافی درباره علت این مساله اینگونه توضیح داد: پس از تماسی که برای پیشنهاد بازی در سریال «حضرت موسی (ع)» با من گرفته شده بود، ضمن عذرخواهی مطرح کردم که نسبت به اتفاقاتی که در زمان حضرت موسی (ع) رخ داده، مشرف هستم و حتی خودم فردی مذهبی هستم. فیلم هایی هم که درباره حضرت موسی (ع) ساخته شده است را دیده ام اما در هیچ بخشی از آن نقشی که کمدی باشد، نمی بینم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه «مطرب» بجای «عقاب‌ها» پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مطرب» با ۳۸ میلیارد و ۵۴۳ میلیون تومان بیشترین فروش را در گیشه سینمای ایران تجربه کرده است اما آیا آنطور که مجله «فوکوس» مدعی شده، پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران است؟

به گزارش سینماپرس، جدیدترین شماره مجله فوکوس که در بازار جشنواره کن توزیع شده، به رویه‌های بازار جهانی فیلم پرداخته و کمدی «مطرب» را با فروش ۳۸۵ میلیارد ریالی، پرفروش ترین فیلم ایرانی معرفی کرده است. در حالی که چنین موضوعی صحیح نیست.

درست است که «مطرب» تاکنون بیشترین میزان فروش ریالی گیشه را به خود اختصاص داده است اما پرفروش‌ترین فیلم را باید بر اساس تعداد بلیت‌های فروخته شده آن معرفی کرد، نه بر اساس مبلغ فروش که تابع نرخ تورم است.

چگونه «مطرب» بجای «عقاب‌ها» پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران شد!

در این صورت، «عقاب‌ها» با ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار بلیت فروخته‌شده، در صدر فیلم‌های سینمایی ایران می‌ایستد. مطرب در سال ۹۸ روی پرده رفت که قیمت بلیت سینما بین ۵ تا ۱۸ هزار تومان بود. با فرض قیمت متوسط ۱۰ هزار تومان، عقاب‌ها بیش از ۲.۵ برابر مطرب فروخته است.

به عبارت دیگر، در حال حاضر و با بهای متوسط بلیت ۲۰ هزار تومانی، اگر فیلمی بخواهد رکورد «عقاب‌ها» را بشکند، باید حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان بفروشد!

اما جدا از پرمخاطب‌ترین، «عقاب‌ها» یک رکورد دیگر هم در سینمای ایران ثبت کرده و دو دهه روی پرده سینماها بوده است!

سال اکران تعداد بلیت فروخته شده
۱۳۶۴ ۳ میلیون و ۲۴۶ هزار
۱۳۶۵ ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار
۱۳۶۶ ۶۸۶ هزار
۱۳۶۷ ۹۱۸ هزار
۱۳۶۸ ۷۶۲ هزار
۱۳۶۹ ۶۶۰ هزار
۱۳۷۰ ۴۱۸ هزار
۱۳۷۱ ۲۲۵ هزار
۱۳۷۲ ۱۵۷ هزار
۱۳۷۳ ۱۹۴ هزار
۱۳۷۴ ۱۶۴ هزار
۱۳۷۵ ۱۱۴ هزار
۱۳۷۶ ۱۴۵ هزار
۱۳۷۷ ۶۱ هزار
۱۳۷۸ ۴۳ هزار
۱۳۷۹ ۲۱ هزار
۱۳۸۰ ۸ هزار
۱۳۸۱ ۸ هزار
۱۳۸۲ ۹ هزار
۱۳۸۳ ۴ هزار
۱۳۸۴ ۴ هزار
۱۳۸۵ ۴۵۰

(اعداد گرد شده‌اند)

طبق جدول فوق، «عقاب‌ها» ۲۲ سال متوالی اکران شده است، رکوردی که هیچ فیلمی به آن نخواهد رسید.

چگونه «مطرب» بجای «عقاب‌ها» پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران شد!

* بر اساس یک داستان واقعی

سال ۱۳۹۴ کتاب «سقوط در چهلمین روز» توسط انتشارات تحسین روانه بازار نشر شد. این کتاب خاطرات خلبان یدالله شریفی زاد است. او در بخشی از این کتاب، خاطره ایجکت‌کردنش از جنگنده اف-۵ و نجات یافتنش توسط کُردهای عراق را مکتوب کرده است.

شریفی‌راد، ۲۸ آذر ۱۳۵۹ و هنگامی که ۳۴ سال داشت، به همراه دو جنگنده ایرانی دیگر مأموریت یافت تأسیسات برق دبیس در شمال کرکوک را بمباران کند. او پیش از این عملیات، بیش از ۴۰ بار سابقه نفوذ به خاک دشمن را داشت اما آن روز ابر عظیمی روی هدف را پوشانده بود و عملیات را با مشکل مواجه کرد. شریفی‌راد پس از بمباران هدف، هنگام بازگشت از دو جنگنده دیگر عقب ماند و مورد حمله ۲ میگ عراقی قرار گرفت. ۲ جنگنده دیگر عراقی هم اضافه شدند تا شریفی‌راد را مجبور به فرود کنند. اما او تسلیم نشد و به مبارزه هوایی با آن‌ها پرداخت. در این میان، یکی از جنگنده‌های عراقی توسط خود مورد هدف قرار گرفت و منفجر شد. یک جنگنده را هم شریفی‌راد با مسلسل هدف قرار داد و کمی بعدتر، با کوه برخورد کرد و منفجر شد. اما خلبان ایرانی پیش از اینکه انفجار هواپیمای دشمن را ببیند، خودش مورد اصابت موشک قرار گرفت و مجبور به ایجکت (خروج اضطراری) شد. خودش می‌گوید چون ارتفاع پرواز بسیار نزدیک زمین بود «وقتی صندلی از هواپیما جدا شد، آنان پنداشته بودند یک قطعه از هواپیمای منفجر شده من است. چتر نجاتم فرصت باز شدن کامل نیافته بود و من با سر به زمین خوردم و بیهوش افتاده بودم.»

کُردهای مبارز کردستان عراق، خلبان ایرانی را پیدا و مخفی می‌کنند تا زخم‌های بهبود پیدا کند. پیش‌مرگان کُرد عراقی، با پذیرش خطرهای بسیار، شریفی‌راد را از دست رژیم بعث پنهان می‌دارند و با کمک تکاوران ارتش جمهوری اسلامی او را به ایران باز می‌گرداندند.

چگونه «مطرب» بجای «عقاب‌ها» پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران شد!

این موضوع چند سال بعد، همزمان با آغاز به کار شریفی‌راد به عنوان دیپلمات در پاکستان (سال ۱۳۶۳) مورد توجه عبدالله علیخانی قرار گرفت که آن سال‌ها صاحب مؤسسه «پولیدور فیلم» بود و فیلم‌های خارجی را دوبله می‌کرد؛ دفتری که کمی بعدتر به پویافیلم تغییر کرد و با شراکت محمدحسین فرحبخش به تهیه‌کننده تجاری دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ایران بدل شد.

* فیلمنامه‌نویسی گمنام!

علیخانی طرح اولیه را با محمدرضا یوسفی در میان گذاشت و او فیلمنامه‌اش را آن نوشت. جالب اینکه «عقاب‌ها» تنها فیلمنامه‌ای است که یوسفی نوشته، چرا که حوزه اصلی کار او دستیاری کارگردان بود. یوسفی البته سابقه بازیگری هم دارد که آن به حضور در اپیزود سوم فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» باز می‌گردد.

چگونه «مطرب» بجای «عقاب‌ها» پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران شد!

منصور و علی مزینانی تهیه‌کنندگی «عقاب‌ها» را بر عهده داشتند که نخستین اثر تهیه‌شده توسط آن‌ها محسوب می‌شد. این دو برادر، کمی بعدتر به تهیه‌کنندگی فیلم‌های کمدی روی آوردند. جالب اینکه جلوه‌های ویژه را منصور مزینانی و فیلمبرداری «عقاب‌ها» را علی مزینانی برعهده داشت. آخرین فعالیت جدی این سینماگر به سال ۱۳۸۹ باز می‌گردد که فیلم «قفس طلایی» را تهیه‌کنندگی و فیلمبرداری کرد.

از موسیقی گوش‌نواز «مجید انتظامی» که بگذریم، بدون شک مهمترین عامل ماندگاری «عقاب‌ها» کارگردانی آن است. «ساموئل خاچیکیان» با فیلم‌های ژانر وحشت وارد سینما شده بود، در ۶۱ سالگی ماندگارترین اثر خود را کارگردانی کرد. امیر قویدل هم به عنوان دستیار، خاچیکیان را در «عقاب‌ها» همراهی کرد. خاچیکیان در تدوین هم متبحر بود و این چیره‌دستی به او در باورپذیر شدن صحنه‌های جنگی و حماسی «عقاب‌ها» کمک کرد.

چگونه «مطرب» بجای «عقاب‌ها» پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران شد!

احمد حق‌پرست راد (با نام هنری سعید راد) و جمشید آریا (که بعدها به هاشم‌پور تغییر یافت) بازیگران اصلی «عقاب‌ها» بودند؛ یکی در نقش خلبان و دیگری در نقش تکاور ارتش.

عجیب اینکه «عقاب‌ها» در چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر هیچ جایزه‌ای برنده نشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش فعالان رسانه‌ای جهان به توقیف سایت «پرس تی‌وی» توسط آمریکا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای در سراسر جهان علی آمریکا و اقدام وی در مسدوساری سایت پرس تی‌وی واکنش نشان دادند.

به گزارش سینماپرس، فعالان رسانه‌ای در سراسر جهان واکنش‌های مختلفی به مسدودسازی وب سایت پرس تی وی داشته‌اند.

میک والاس عضو پارلمان اروپاست که در واکنش به اقدام خلاف قانون دولت آمریکا در توقیف دامنه وب‌سایت پرس تی وی با انتشار توییتی نوشت: «دموکراسی آمریکایی وارد عمل شد _سانسور خبررسانی ایرانی_ آیا این موضوع جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا پارلمان اروپا را نمی‌آزارد که بی قید و شرط از آمریکایی حمایت می‌کنند که توسط “بنیاد ائتلاف دموکراسی‌ها” بنیان نهاده شد تا اکنون خود بزرگ‌ترین تهدید دموکراسی در جهان باشد؟»

الکس رابینشتین، روزنامه نگار نیز در توییتر خود نوشت: «بستن وب سایت رسانه‌های ایران و دزدی چند هفته پیش از ایران و حراج کردن ۱۰۰ میلیون دلار از نفت خام این کشور، روشن می‌سازد رژیم بایدن چیزی را که می‌خواهد، با توسل به زور از ایران می‌گیرد. این‌ها کار مذاکره کننده‌ای که حسن نیت دارد، نیست.»

احمد کابالو، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده تلویزیونی از انگلیس نیز با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن این اقدام دولت آمریکا در توقیف دامنه وب‌سایت پرس تی وی نوشت: «کانال یوتیوب شبکه پرس تی وی نیز در سال گذشته و بدون هیچ هشدار قبلی مسدود شد. آنها (آمریکایی‌ها) از چه چیزی اینقدر می‌ترسند و با این اقدام، چه بر سر آزادی بیان می‌آید؟»

همچنین آنا جی، روزنامه‌نگار از پکن چین به توییتی مبنی بر توقیف دامنه دات کام وب‌سایت شبکه پرس تی وی واکنش نشان داد و نوشت: «آمریکا هرگز به فکر صلح با ایران نیست. بازگشت به برجام چیزی جز یک حقه سیاسی برای گمرده کردن متحدان اروپایی‌اش نیست.»

رانیا خالک از دیگر خبرنگارانی است که در لبنان فعالیت دارد و با انتشار توییتی، به این اقدام مغایر با آزادی بیان آمریکا در توقیف دامنه وب‌سایت پرس تی وی اعتراض کرد. او در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته است: «باورکردنی نیست که دولت آمریکا می‌تواند مانع از دسترسی من از لبنان به شبکه پرس تی وی شود. آمریکایی‌ها واقعاً اینترنت را به سلاحی تبدیل کردند تا بتوانند عقایدی را که دوست ندارند، سرکوب کنند.»

دولت آمریکا در اقدامی خلاف قانون، سه شنبه هفته گذشته، دامنه دات کام (.com) وب سایت شبکه پرس تی وی را توقیف کرد.

به دنبال این اتفاق، شبکه پرس تی وی با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام آزادی ستیزانه جدید دولت آمریکا را غیرقانونی خواند و بر تداوم فعالیت‌های خود در بستر فضای مجازی، رسانه‌های نوین و بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد.

فعالیت وب سایت پرس تی وی از این پس بر بستر دامنه ایرانی ir و سایر دامنه‌های محلی در سراسر جهان ادامه دارد و صفحات آن از طریق آدرس presstv. ir در دسترس کاربران خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه چیدمان‌های هنرمند اتریشی برگزار می‌شود


نمایشگاه ۳ چیدمان اثر از هنرمند اتریشی با همکاری انجمن فرهنگی اتریش در تهران، یکشنبه ۶ تیرماه با سخنرانی رایزن وابسته فرهنگی سفارت اتریش در تهران در ۲ گالری اصفهان افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آزادفر: تفکیک رقابت خانم و آقا چیزی نبود که من موافقش باشم/علاقه‌ای به دامن‌زدن به این تفکیک جنسیتی ندارم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین جشنواره سراسری تک‌نوازان دف روز یکشنبه ششم تیرماه با حضور مدیر فرهنگسرای بهمن تهران و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین جشنواره سراسری تک‌نوازان دف روز یکشنبه ششم تیر ماه با برگزاری یک نشست رسانه‌ای که با حضور مدیر فرهنگسرای بهمن، اعضای هیات داوران و اعضای هیات انتخاب جشنواره در سالن جلسات این مجموعه برگزار شد، به تشریح اهداف و برنامه‌های این رویدادهای موسیقایی پرداختند.

علی اصغر خسروی مدیر فرهنگسرای بهمن، مهدی غلامی دبیر جشنواره، آیدا امیری مقدم مسئول دبیرخانه جشنواره، فربد یداللهی – رضا دربندی و زانیار حسامی (اعضای هیات داوران)، حسن آزادفر- بهروز قهاری – نیما حدادی (اعضای هیات انتخاب) و معاونان فرهنگسرای بهمن از جمله افرادی بودند که در این نشست رسانه‌ای حضور داشتند.

جشنواره موسیقی فجر با فرهنگسرای بهمن قهر کرد

علی‌اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ تهران و مدیر فرهنگسرای بهمن در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ابراز خرسندی از برگزاری هشتمین جشنواره سراسری تک‌نوازان دف که در این دوره به صورت حضوری پیش روی مخاطبان قرار داده می‌شود، توضیح داد: اتفاق امروز را به فال نیک می‌گیریم. چراکه برگزاری این جشنواره جز افتخارات فرهنگسرای بهمن است و از جناب غلامی که در چنین شرایطی در حال آمادگی برای برگزاری جشنواره هستند تشکر می‌کنم. همانطور که در جریان هستید دوره هفتم این رویداد موسیقایی، به عنوان یکی از اولین رویدادهای موسیقایی آنلاین در شرایط کرونایی برگزار شد. موضوعی که جزو افتخارات مدیریت موسیقی فرهنگسرای بهمن است. چراکه در شرایط کرونایی که همه چیز تعطیل شد همکارانم کار را تعطیل نکرده و هفتمین دوره را برای اولین بار به صورت مجازی برگزار کردند که با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد.

وی با بیان اینکه جشنواره این دوره نیز همچون سال گذشته در سه رده سنی برگزار می‌شود، اظهار کرد: بنا بر این است که اگر شرایط مهیا باشد ما بخش‌هایی از این دوره را به صورت حضوری برگزار کنیم و منتظر دریافت مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت هستیم. این در حالی است که در صورت کسب مجوزهای لازم برنامه‌های متفاوتی را برای مراسم اختتامیه در نظر گرفتیم که طی آن بیش از ۵۰۰ هنرمند نوازنده به اجرای برنامه‌های با موضوع پیامبر گرامی اسلام و دیگر مناسبت‌های مذهبی و آیینی می‌پردازند که در نوع خود اتفاق خوبی است. به هر حال بنده و همکارانم در تلاشیم تمام امکانات لازم را برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره فراهم کنم.

تهران آماده میزبانی «تک‌نوازان دف» شد/ تلاش برای تشکیل «خانه دف»

خسروی ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقدامات انجام گرفته در فرهنگسرای بهمن گفت: وظیفه من به عنوان یک مدیر فرهنگی این است که شرایط و امکانات را فراهم کنم تا رویدادها در آن به بهترین شکل ممکن برگزار شود. در این چارچوب به روز رسانی امکانات و ایجاد شرایط مناسب، سیاست بنده در فرهنگسرای بهمن است. به عنوان مثال سالن سنجری» این مجموعه بعد از ۲۸ سال مورد مرمت قرار گرفته و الان در اختیار هنرمندان موسیقی است تا بعد از شرایط کرونایی فعالیت خود را آغاز کنند.

وی افزود: تا سال ۹۳ سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن یکی از سالن‌های برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود اما متاسفانه از آن سال به بعد از لیست خارج شد. در حالی که چنین مجموعه‌ای از بالاترین و باکیفیت‌ترین امکانات و تجهیزات برخوردار است اما نمی‌دانم چرا دوستان ما از یک زمانی به بعد با اینجا قهر کردند. به هر حال امیدوارم با برگزاری رویدادهایی این چنین دوباره جشنواره با اینجا آشتی کند تا مردم جنوب شهر تهران نیز بتوانند از موسیقی بهره ببرند. من واقعاً امیدوارم شرایط روز به روز در فرهنگسرا بهتر شود و بزرگان رفت‌وآمد خود را در این مکان شروع کنند تا استعدادهای این منطقه نیز بتوانند از حضور آنها بهره ببرند. امیدوارم با کمک شما این اتفاق رخ دهد.

تهران آماده میزبانی «تک‌نوازان دف» شد/ تلاش برای تشکیل «خانه دف»

گزارش دبیر از رویداد هفتم و اتفاقات جدید رویداد هشتم

فربد یدالهی نوازنده سازهای کوبه‌ای، مدرس و عضو هیات داوران این جشنواره نیز در این نشست بیان کرد: از جناب خسروی که دوره هفتم را به صورت مجازی برگزار کردند تشکر می‌کنم. چراکه به روحیه مردم در آن شرایط کمک کرد و نگذاشت چراغ موسیقی خاموش شود. اما باعث افتخارم است که در این دوره حضور دارم. از تلاش‌های دبیر مقتدر جشنواره که در حوزه موسیقی تلاش بسیار کرد نیز تشکر می‌کنم. امیدوارم این ویروس منحوس از کشور رخت ببندد و موسیقی نیز در فرهنگسرای بهمن رونق بیشتری بگیرد. امیدوارم جشنواره خوبی برای حوزه موسیقی و به خصوص جامعه دف‌نوازان کشور باشد.

مهدی غلامی دبیر هنری این دوره از جشنواره نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره هفتم و نحوه حضور هنرمندان در این دوره از جشنواره گفت: سال گذشته که همزمان با هفتمین دوره این رویداد بود، اولین جشنواره مجازی ایران را در فرهنگسرای بهمن برگزار کردیم که در آن بیش از ۴۲۰ اثر از سه کشور حضور داشتند و اتفاق خوبی شکل گرفت.

وی ادامه داد: هشتمین جشنواره دف‌نوازان از اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرد. ما ابتدا پیش خبر برگزاری این جشنواره را به آموزشگاه‌های موسیقی فرستادیم. این در حالی است که جشنواره در سه رده سنی ۷ تا ۱۲، ۱۳ تا ۱۹ و بالای ۲۰ سال برگزار می‌شود. در هر رده ما منتخبان خانم و آقا داریم و هر کدام باهم مقایسه می‌شوند.

این کارشناس موسیقی افزود: از اردیبهشت که فعالیت را آغاز کردیم گوش به زنگ وزارت بهداشت بودیم تا بدانیم چطور جشنواره را برگزار کنیم. همانطور که صحبت شد اختتامیه را با حضور ۵۰۰ دف نواز و با استفاده از اساتید گروه‌های کرد حتماً برگزار می‌کنیم. حتی اگر لازم باشد اختتامیه را در فضای باز برگزار می‌کنیم. البته امروز به واسطه حضور شما عزیزان برنامه رونمایی پوستر را داریم که طی آن کار فراخوان و ارسال آن به آموزشگاه‌ها و مجموعه‌های موسیقایی برای حضور هنرمندان آغاز می‌شود.

تهران آماده میزبانی «تک‌نوازان دف» شد/ تلاش برای تشکیل «خانه دف»

تشکر از سروصدای جشنواره هفتم و طرح یک انتقاد

رضا دربندی نوازنده دف و مدرس موسیقی و دیگر عضو هیات داوران این جشنواره نیز در این نشست گفت: به اعتقاد من شما جشنواره دف‌نوازی را بهتر از جشنواره فجر برگزار کردید. چراکه هیات داوران این جشنواره درست انتخاب می‌شوند اما در جشنواره فجر چنین چیزی را شاهد نیستیم. فرهنگسرای بهمن از جمله مکان‌هایی است که خیلی برای ساز دف زحمت کشیده و این برای ما دف‌نوازان قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: جشنواره مجازی سال گذشته خیلی سر و صدا کرد و موفق بود. اما دو نکته مهم وجود دارد که اگر آن را در جشنواره داشته باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. هر چقدر تعداد داوران بیشتر باشد، ضریب اشتباه کمتر است. البته دردسرهای خاص خودش را دارد اما من از آن تجربه خوشی دارم.

دربندی افزود: نکته دوم نقدی است که به همه جشنواره‌های موسیقی دارم. امیدوارم این دوره شاهد برگزاری جشنواره به صورت مسابقات المپیک، اول تا سوم مشخص نشود، چون در موسیقی با ورزش کشتی طرف نیستیم. اختلاف نوازنده‌ها خیلی کم است و این نگاه درستی نیست که رتبه‌بندی کنیم. جشنواره بیشتر مسئله انگیزشی است و بهتر است به جای اول تا سوم ۵ یا ۱۰ برگزیده معرفی کنیم.

تهران آماده میزبانی «تک‌نوازان دف» شد/ تلاش برای تشکیل «خانه دف»

امیدوارم این جشنواره الگوسازی کند

زانیار حسامی نوازنده و عضو هیات داوران جشنواره هشتم تک‌نوازان دف نیز در این نشست گفت: امیدوارم این جشنواره الگوسازی کند. به عنوان مثال ما در تئاتر بعد از دیدن اجرا یک نشست نقد و بررسی داریم. امیدوارم در موسیقی نیز چنین اتفاقی را داشته باشیم و به تحلیل اجرای نوازنده‌ها بپردازیم. کار خاص جشنواره می‌تواند ارائه یک نگاه خاص باشد که به نسل جوان بدهیم.

حسن آزادفر عضو هیات انتخاب این جشنواره نیز در این نشست با طرح این نکته که نباید میان نوازندگان خانم و آقا تفکیک قائل شد گفت: برگزاری جشنواره در هر جایی بحث ضعف و قوت آن است. ما ساز دف را با ده سال قبل به هیچ وجه نمی‌توانیم مقایسه کنیم. شخصاً موافق تفکیک خانم‌ها و آقایان برای بررسی آثار نیستم و بهتر است که به این موضوع دامن نزنیم.

غلامی دبیر هنری جشنواره نیز درباره تفکیک نوازنده‌های خانم و آقا در این دوره توضیح داد: در دوره ششم نظرسنجی را انجام دادیم و این نظر خانم‌ها بود که گفتند نباید صدای دف آنها با آقایان مقایسه شود. باید بگوییم به هیچ وجه موضوع دستوری در کار نبوده است. کما اینکه نحوه حضور نوازندگان خانم چه در دوره قبلی و استقبال آنها از این دوره نشان دهنده این موضوع مهم است که ما تفکیک جنیستی نداشتیم

وی در پاسخ به نقدی که به فعالیت‌های فرهنگسرای بهمن در طول سال، نیز گفت: قبل از کرونا با خوانندگان پاپ و سنتی بسیاری برای برگزاری کنسرت ارزان در فرهنگسرای بهمن صحبت کردیم و با اکثر آنها به توافق رسیدیم. اما متاسفانه کرونا رخ داد و فرصت اجرایی آن فراهم نشد.

بهروز قهاری دیگر عضو هیات انتخاب جشنواره نیز در این برنامه ابراز امیدواری کرد تا در دوره‌های بعدی جشنواره علاوه بر هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان از هنرمندان مطرح و توانمند شهرستانی در داوری آثار استفاده شود.

تهران آماده میزبانی «تک‌نوازان دف» شد/ تلاش برای تشکیل «خانه دف»

بودجه جشنواره به زودی اعلام می‌شود

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست خبرنگاران یکی از رسانه‌ها درباره بودجه جشنواره پرسش‌هایی را از حاضران در نشست مطرح کرد که خسروی مدیر فرهنگسرای بهمن در پاسخ گفت: بودجه جشنواره عدد بالایی نیست و اگر بگویم باورتان نمی‌شود. اما بهتر است آقای غلامی آن را اعلام کند. تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌کنم که ما تمام تلاشمان در جهت آبرومند برگزار کردن این جشنواره است.

غلامی درباره بودجه جشنواره گفت: برای اعلام بودجه نیز نیاز است که به جمع‌بندی از حضور اسپانسرها برسیم و بعد آن را اعلام کنیم.

مدیر فرهنگسرای بهمن همچنین در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم حضور نوازندگان خانم در هیات داوران و انتخاب توضیح داد: این موضوع درستی است که اگر امکانش باشد دوست داریم از یکی از شرکت‌کنندگان برگزیده دوره قبل در هیات داوران استفاده کنیم.

خسروی همچنین در پاسخ به سوالی درباره موازی کاری با جشنواره جوان نیز گفت: دبیر اجرایی اولین دوره جشنواره جوان من بودم و به هیچ وجه موازی کاری در جریان نیست. اتفاقاً هرچقدر تعداد جشنواره‌های موسیقی بیشتر باشد اتفاق بهتری است. چراکه به این صورت طرفیت‌های بیشتری دیده می‌شود که به ارتقای موسیقی کمک می‌کند.

تهران آماده میزبانی «تک‌نوازان دف» شد/ تلاش برای تشکیل «خانه دف»

در بخش پایانی این مراسم از پوستر هشتمین جشنواره تک‌نوازان ساز دف با هنرمندی صادق کدخدایی رونمایی شد.

هشتمین جشنواره سراسری تک‌نوازان دف تابستان امسال با حضور هنرمندان مختلف عرصه دف نوازی به میزبانی فرهنگسرای بهمن و همراهی امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیش روی مخاطبان قرار داده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عملکرد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در این گزارش چند مورد از تحلیل‌های آماری سرویس‌دهنده‌ها را که بخشی از مجموعه گزارش‌های منتشر شده ساتراست، بخوانید.

به گزارش سینماپرس، با توجه به اهمیت موضوع انتخابات و نقش بسزای سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در بسترسازی ارائه برنامه‌هایی درخور به مخاطبان و رسانه‌ها در ایام انتخابات، ساترا در قالب ۱۶ گزارش به ارائه گزارش از نحوه عملکرد رسانه‌ها پرداخت؛ به علاوه ارائه دورنمای واقعی از نحوه عملکرد سرویس دهنده‌های ویدئویی دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در ایام انتخابات، گامی موثر در جهت حمایت، توانمندسازی و نظارت بر عملکرد این پلتفرم‌ها به شمار می‌آید. از این رو کارگروه ویژه انتخابات در اداره کل نظارت و تطبیق ساترا آغاز به کار کرد و کار بازبینی و تحلیل آماری و محتوایی ویدئوهای منتشرشده با موضوع انتخابات در پلتفرم‌های اشتراک ویدئو دارای مجوز از ساترا شامل آپارات، تماشا، دیدوبین، سی کلیپ، نماشا، نماوید، دیدستان، ام پی فور، ویدبید، آی فیلو و چند پلتفرم دیگر را در دستور کار خود قرار داد. در این گزارش به ارائه چند مورد از تحلیل‌های آماری سرویس‌دهنده‌ها که بخشی از مجموعه گزارش‌های منتشر شده ساتراست پرداخته‌ایم که در ادامه متن می‌خوانید:

قالب‌ها و ساختار ارائه محتوای ویدئوهای انتخاباتی در سایت‌های اشتراک ویدئو

برای سنجش قالب و ساختار ویدئوهای انتخاباتی در سایت‌های اشتراک ویدئو، در گزارش‌های روزانه به فواصل سهم هریک ازقالب‌های هفت‌گانه در زمینه ارائه محتوایی ویدئویی مرتبط با انتخابات، شامل قالب‌های گزارش، گفتگو، مصاحبه، سخنرانی، نماهنگ، مستند و ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفته که خلاصه آن در نمودار زیر ارائه شده است.

عملکرد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

برای بررسی قالب ارائه محتوای ویدئوهای مرتبط با انتخابات هفت قالب مختلف برای سنجش و دسته‌بندی، انتخاب شده و ویدئوهای منتشرشده متناسب با شاخص‌های هر قالب مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. براساس نتایج به‌دست آمده درمیان قالب‌های ارائه محتوا دو قالب نماهنگ با ۲۴ درصد و گفتگو با ۲۳ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. قالب سخنرانی با سهم ۱۳ درصدی در ردیف سوم قرار دارد. گزارش سهم ۸ درصدی به خود اختصاص داده و قالب مستند با اختصاص ۶ درصد ویدئوها به خود در جایگاه بعدی قراردارد. در این میان سایر قالب‌ها ماننده خبر، انیمیشن، نمایش، دابسمش، استوری و … هم درمجموع سهم ۳ درصدی دارند.

متوسط مدت‌زمان ویدئوهای انتخاباتی منتشر شده در سایت‌های اشتراک ویدئو

در این گزارش ویدئوهای منتشرشده به لحاظ مدت زمان آن‌ها به چهار دسته شامل ویدئوهای زیر یک دقیقه، ویدئوهای یک تا پنج دقیقه، ویدئوهای پنج تا ده دقیقه و درنهایت ویدئوهای بالاتراز ده دقیقه تقسیم‌بندی شده و سهم هریک از این دسته‌ها در مجموعه ویدئوهای منتشرشده معین شده است.

عملکرد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

با نگاهی به مدت زمان ویدئوهای منتشرشده با موضوع انتخابات در پلتفرم‌های گوناگون اشتراک ویدئو می‌توان به این نتیجه رسید که ویدئوهای زیر یک دقیقه‌ای با ۵۳ درصد بیشترین اقبال در میان منتشرکنندگان محتوای ویدئویی داشته‌اند. ویدئوها با مدت زمان بین ۱ تا ۵ دقیقه‌ای با ۲۶ درصد در رده دوم قرار دارند و ویدئوهای ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای با ۱۲ درصد و نیز و ویدئوهای از ۱۰ دقیقه به بالا با سهم ۹ درصدی کمتر از دو دسته اول مورد توجه قرار داشته‌اند.

سهم هریک از سرویس‌دهنده‌های اشتراک ویدئو در انتشار محتوای انتخاباتی

ارزیابی سهم هر یک از پلتفرم‌های اشتراک ویدئو دارای مجوز از ساترا یکی از محورهای مورد بررسی در گزارش‌های کارگروه انتخابات بوده است. هر چند مقایسه میزان اشتراک ویدئو انتخاباتی از سوی این پلتفرم‌ها با عنایت به بزرگی و کوچکی و ماهیت نسبتاً متفاوت آنها، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما با هدف ارائه چشم‌اندازی از تناسب عملکرد این پلتفرم‌ها در اغلب گزارش‌های روزانه سنجش میزان پوشش محتوای ویدیویی مرتبط با انتخابات یکی از محورهای مورد بررسی بوده است. داده‌های بدست آمده مربوط به انتخابات در سرویس‌دهنده‌های ویدئویی دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر مجازی نشان می‌دهد که موضوع انتخابات در هریک از این پلتفرم‌ها با نسبت‌های متفاوتی به قرار ذیل مورد توجه قرار داشته است.

عملکرد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

طبق نمودار فوق بیشترین آمار با ۴۵ درصد، مربوط به آپارات است، دیدوبین با ۱۸ درصد و سی کلیپ با ۱۲ درصد در ردیف‌های دوم و سوم قرار دارند و در نهایت پلتفرم تماشا ۱۰ درصد و نماشا ۸ درصد و ام پی فور هم ۲ درصد از انتشار محتوای ویدئویی مربوط به انتخابات را به خود اختصاص داده‌اند. همان‌گونه که در مقدمه ذکر شد این مقایسه فقط به منظور ارائه چشم‌اندازی کلی از میزان فعالیت هر کدام پلتفرم‌ها در بازه زمانی مورد بررسی در این گزارش صورت گرفته است و نمی‌توان انتظار داشت تمامی این پلتفرم‌ها به واسطه تفاوت در پیشینه و زیرساخت‌های موجود از توانمندی یکسانی برخوردار باشند.

میزان انتشار ویدئو از هر کدام از نامزدها به لحاظ تعداد

یکی از موضوعاتی که در این سلسله گزارش‌ها به آن پرداخته شده است ویدئوهای تبلیغاتی هر کدام از نامزدها و طرفدران آنان در پلتفرم‌های دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است. برای معدل‌گیری و تعیین درصد سهم هر یک از نامزدها در این زمینه در طور ۳۰ روزه ۱۷ نوبت این میزان سنجیده و تجمیع شده و به تفکیک هر نامزد بر عدد ۱۷ تقسیم شده و از صد درصد کل ویدئوها نسبت درصد هر یک از نامزدها استخراج شده است. در نمودار زیر سهم هر نامزد از کل ویدئوها محاسبه و گزارش شده است.

عملکرد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

از مجموع ویدئوهای منتشر شده در بازه زمانی ۳۰ روزه درباره انتخابات، آیت‌اله رئیسی به تنهایی با اختصاص ۳۹ درصد ویدئوها به خود سهمی معادل ۲۸ درصد از کل ویدئوهای منتشرشده درباره نامزدها را به خود اختصاص داده و در جایگاه اول قرار دارد. آقای جلیلی با اختصاص ۱۸ درصد از محتوای ویدئوی بازنشر شده در پلتفرم‌های مورد بررسی، در ردیف دوم قرار دارد. آقای زاکانی ۱۳ درصد از مجموع ویدئوهای منتشر شده را به خود اختصاص داده و در ردیف سوم قرار دارد، آقای همتی با سهم ۹ درصدی در جایگاه چهارم و آقایان رضایی و قاضی‌زاده هر کدام با تصاحب سهم ۸ درصدی از ویدئوها به طور مشترک در جایگاه پنجم قرار دارند. ۵ درصد باقی مانده ویدئوها هم به آقای مهرعلیزاده رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهران آماده میزبانی «تک‌نوازان دف» شد/ تلاش برای تشکیل «خانه دف»


نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین جشنواره سراسری تک‌نوازان دف روز یکشنبه ششم تیرماه با حضور مدیر فرهنگسرای بهمن تهران و اهالی رسانه برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بین نوازندگان زن و مرد تفاوت قائل نشویم/ اختتامیه جشنواره دف‌نوازی با حضور ۵۰۰ نوازنده


رضا دربندی _ نوازنده دف و مدرس موسیقی _ در نشست خبری جشنواره تک‌نوازی دف خطاب به برگزارکنندگان گفت: به اعتقاد من شما جشنواره دف‌نوازی را بهتر از جشنواره فجر برگزار کردید؛ چراکه هیات داوران این جشنواره درست انتخاب می‌شوند اما در جشنواره فجر چنین چیزی را شاهد نیستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هرچقدر فحش بیشتری به نظام بدهی در چشم مدیران فرهنگی و هنری کشور عزیزتر می‌شوی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با جریان وقیحی در سینما روبه‌رو هستیم که با ایجاد وحشت هرکسی را که بخواهد پای‌کار ایران و انقلاب باشد ترور می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، قسمت اول گفت‌وگو تسنیم با وحید جلیلی منتقد و فعال فرهنگی از بحث درباره اینکه چرا سینمای ایران را در کتاب خود غیرطبیعی خوانده است آغاز شد و به اینجا رسید که نسل دوم هنر انقلاب باتوجه به اتفاقات سال ۱۳۸۸ از میان بدنه جوانان علاقه‌مند به هنر ایجاد شد. جلیلی در قسمت قبلی گفت‌وگو بیشتر انتقادات خود را درباره علل افت سینمای ایران و کم‌توجهی آن به انقلاب و ارزش‌های انقلاب و اسلام ناشی از عملکرد مدیران فرهنگی نظام در سال‌های گذشته خواند و ریشه‌ آن را نیز در باندی بودن جریان مدیران فرهنگی کشور دانست. در بخش اول مصاحبه انتقادات بسیار کمی را متوجه جریان روشنفکری کرد و بیشتر توجه خود را به نقد درون‌گفتمانی نظام داد و به آن پرداخت.

او در بخش دوم و پایانی به ابعاد دیگر غیرطبیعی بودن سینمای ایران پرداخته و علت‌هایی را که بیشتر ناظر به جریان ثابت خود سینما و هنرمندان کشور است مورد ارزیابی قرار داده است. قسمت دوم از بحث درباره نمایش خانگی آغاز می‌شود.

مبنای نقد ما به اصولگرایان شامل حال اصلاح‌طلبان نیز می‌شود

* آقای جلیلی، درباره نمایش خانگی هم صحبت کنیم، در چند سال اخیر نمایش خانگی یکی از بخش‌های سینمایی جدی و ثابت ما شده است. از طرفی نمی‌توان گفت که سیاسی و متعلق به جناح خاصی است و در واقع یک نوع بنگاه فرهنگی ـ اقتصادی در بخش خصوصی است. ظرفیتی که نمایش خانگی برای تولید و ساخت فیلم و سریال دارد نیز قابل توجه است به‌طوری که یکی از پلتفرم‌ها در سال یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد، به‌نظر شما نمایش خانگی چه نسبتی با جریان رایج در سینمای کشور ما دارد؟ آیا آن هم غیرطبیعی است؟

اولاً لازم می‌دانم که نکته‌ای را که گفتید تصحیح کنم، نمایش خانگی هم چندان بی‌ربط با ارگان‌های انقلابی ما نیست. می‌توان تحقیق کرد و از نهادهایی که آنها را حمایت می‌کنند نام برد، حتی برخی از چهره‌های کلیدی انقلابی در همین پلتفرم‌ها حضور دارند و نمایندگی می‌کنند…

* به‌نظرم تعریف شما منجر به کیف و سرور اصلاح‌طلبان می‌شود (خنده). شما کمترین نقدی به جریان اصلاح‌طلبان و روشنفکران کردید.

اشکال ندارد این‌همه ما به اصلاح‌طلبان حمله کردیم و این طرفی‌ها کیف کردند یک‌بار هم به‌عکس، البته این را باید توضیح دهم که جنس نقدی که ما به خطاها و اشتباهات مدیریت فرهنگی و سیاسی جریان اصول‌گرا داریم هیچ وقت مورد استقبال اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد برای اینکه می‌دانند ما به چه مبنایی آنها را نقد می‌کنیم.

سریال‌های مرحوم آقای سلحشور توانست در ده‌ها کشور به نمایش درآید و دیده شود و خیابان‌های آنجا را خلوت کرده است، چرا نباید ادامه پیدا کند؟

* یعنی آن مبنا شامل حال آنان هم می‌شود؟

بله، ما در واقع آنان را هم با همین مبنا نقد می‌کنیم. در مقاله‌ای که همین اواخر نوشتم با عنوان “طراحی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان برای سکولاریزاسیون جمهوری اسلامی” گفتم که به اصولگرایان می‌گوییم که “نعل وارونه نزنید، چون که شما همان نگاه اصلاح‌طلبان و غرب‌گرایان را دارید. “، پس اینکه بگوییم نمایش خانگی خصوصی است و عناصر سیاسی در آن دخیل نیستند اشتباه است بلکه تحت حمایت برخی از آنان قرار دارند اما در هر حال اصل نمایش خانگی یک ظرفیت است و باید از آن به‌خوبی استفاده شود، نه‌فقط این حوزه که به‌طور کلی سینمای ما دارای ظرفیت‌های بسیار عالی است که از آن استفاده کنیم.

وحید جلیلی

ببینید ما اگر ۴۰ سال است دربرابر آمریکا ایستادیم و سطح موشکی خود را به سطح جهان رساندیم و در عرصه نظامی تنه به تنه جهان می‌زنیم، در سینما هم باید همین اتفاق بیفتد، ما هم باید هالیوود خودمان را داشته باشیم، مگر از هند و کره و ترکیه کمتریم؟ امروز ترکیه در بازارهای جهانی قدرتمند عمل کرده است. ما هم کارهایی داشتیم که نشان دادیم می‌توانیم در بازارهای جهانی ورود موفقی داشته باشیم.

سریال‌های مرحوم آقای سلحشور که مورد طعن خیلی از آقایان هم قرار گرفت، توانست در ده‌ها کشور به نمایش درآید و دیده شود و خیابان‌های آنجا را خلوت کرده است، این‌که تحلیل نیست خبر است، چرا نباید ادامه پیدا کند؟

سطح هنرمندان و سینمای ایران از اروپا هم بالاتر است اما از آن غافلیم

بنابراین باید سرمایه هنری سینمای ما را که محصول انقلاب است جدی بگیریم. بعد از انقلاب اسلامی‌ ظرفیت هنری و سینمایی کشور ما از اروپا هم بیشتر شده است و به‌نظرم جزو ۱۵ کشور اول دنیا است و می‌تواند بیشتر از این هم بشود و باید هم بشود، البته مشروط به اینکه جهت‌گیری درستی پیدا کند. سینمای کشور ما می‌تواند بیش از ۱ میلیارد مخاطب در جهان داشته باشد اما وقتی برای سیاست‌گذار ما اینکه چند پیرزن در فلان سینماتک پاریس از فیلم‌های ما خوششان بیاید، مهم‌تر از این است که یک‌میلیارد مسلمانی که تشنه شنیدن از انقلاب اسلامی‌ و جمهوری اسلامی‌اند فیلم‌های ما را ببینند، معلوم است که سینمای شما هم هرز می‌رود.

ببینید ما در زمان حاضر در بخش‌های مختلف سینمایی کشورمان پیشرفت بسیار زیادی داریم، به‌عنوان مثال بازیگری سینمای کشور ما را با کشورهای منطقه و اروپا قیاس کنید می‌بینید که سطح بازیگری ما در حد عالی است، یا گریم، طراحی صحنه، فیلمبرداری، موسیقی، کارگردانی و… چند سروگردن از همه کشورهای اطراف بالاتریم و در برخی از این حوزه‌ها در سطح جهانی هم موفقیت داشته‌ایم.

خب، اگر سینمای ما از این وضعیت غیرطبیعی که دارد بیرون آید و نسبت به انقلاب بی‌مهری خود را کنار بگذارد، اولین نفعش به خود سینما می‌رسد، در همین کتاب هم نوشته‌ام که انقلاب اسلامی‌ دو کار برای سینمای ایران کرده است که بی‌نظیر است؛ اول مخاطبی که آورده است، ایران ۴۰ سال است که تیتر یک رسانه‌های دنیا است، جایی است که برای مردم دنیا جالب توجه است مانند همین چالشی که ما با آمریکا داریم. دنیا دوست دارد که بداند ما چه‌کسانی هستیم که با آمریکا طرف شده است، ۱۸ هزار ترور در آن انجام شده است و در ۸ سال با آن جنگیدند و ۴۰ سال است که تحریم است اما هنوز در برابر آن ایستاده است.

نتیجه این شده است که برای سینمای ایران مخاطب میلیاردی می‌آورد. دوم اینکه جریان انقلاب اسلامی برای سینمای ایران مضامین دراماتیک فراوانی آورده است؛ اگر سینمای ما بخواهد رشد کند باید به مسیر مضامین دراماتیک برود و با شهدا و خانواده‌های آنها و انقلاب آن مهربان‌تر باشد. هیچ کدام از ابعاد تاریخ ایران این‌همه قهرمان نداشته است که بازه زمانی تاریخ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس داشته است؛ یعنی حتی اگر ابعاد اعتقادی آن را کنار بگذارید باز هم کلی قهرمان دارد که به‌درد سینمای ایران می‌خورد، قهرمان یعنی سینما و درام. صدها هزار شهید در جنگ داریم که هرکدام یک قهرمان‌اند.

اما زمانی که فضای ادبیات سینمای شما طوری باشد که هرکس که به‌فکر ساخت فیلم درباره انقلاب و شهدا باشد بی‌هنر خوانده شود و باید صرفاً برای جشنواره‌های خارجی فیلم ساخت تا هنرمند تلقی شد، خود سینما ضرر می‌کند که کرده است.

مافیای اطراف سینمای ایران می‌خواهد آن را از مسیر خود خارج کند

* آقای جلیلی! شما از سویی می‌گویید که سینمای ما ظرفیت بسیار بالایی در تولید دارد و بازیگری و دیگر بخش‌های آن را ستایش می‌کنید و از سوی دیگر فضای سینمای کشور را به‌شدت نقد می‌کنید، آیا این نوعی تناقض نیست؟

نکته ظریفی وجود دارد، اکثر اهالی سینمای ایران سالم‌ هستند و کشورشان را دوست دارند و به آن تعهد دارند و دوست دارند که برای مردمشان کار کنند، پس مشکل کجا است؟ مشکل آن‌جایی است که جریان مافیایی در اطراف بدنه سینمای ایران تلاش می‌کند تا آن را متهم کند.

به‌عنوان مثال آقای علیرضا داوودنژاد فیلم نیاز را ساخت که شهید آوینی هم آن را تحسین کرد، داستان دو رقیب است که برای کار در چاپخانه با هم رقابت می‌کنند، در نهایت یکی از آن دو فداکاری می‌کند و کار را به دوست دیگرش که از او فقیرتر است واگذار می‌کند و بعد برای او کاری در مغازه آهنگری پیدا می‌شود، نشان می‌دهد که در آنجا در حال ساخت علم امام حسین(ع) هستند. پلان آخر فیلم این است که او در کارگاه آهنگری در حال تمیز کردن علم امام حسین(ع) است. بعد از این در یکی از مجلات روشنفکری سینمای ایران به آقای داوودنژاد برای همین یک پلان حمله کرده بودند و گفتند که “برای اینکه دل دولتی‌ها را به‌دست آوری این کار را کرده‌ای. “، ببینید با چه وقاحتی این مطلب را گفتند، از عاشورا و فرهنگ عزاداری سیدالشهدا(ع) چه آئینی فراگیرتر در تاریخ ایران داریم؟

سینما، فیلم،

نمای پایانی فیلم نیاز

به علیرضا داوودنژاد برای نمایش پلانی که علم امام حسین(ع) را نشان داد حمله وقیحانه کردند

یا وقتی آقای حاتمی‌کیا فیلم آژانس شیشه‌ای را ساخت یکی از روزنامه‌های کشور با او مصاحبه کرد و گفت که “آقای حاتمی‌کیا منتقدین گفته‌اند که شما از هنر دور شده‌اید و از عدالت حرف می‌زنید. “، یعنی شما اگر فیلمی‌ مانند آژانس شیشه‌ای بسازی که در سینما طرازش مشخص است و روی دستش در سینمای ایران نیامده و جزو چند فیلم اول تاریخ سینمای کشور است، به شما می‌گویند «بی‌هنر»، یعنی جریان روشنفکری و غرب‌زده آن‌قدر وقاحت دارد. بعد از این آقای جواد طوسی در مجله دنیای تصویر که مرحوم علی معلم منتشر کرد، نوشت که “نامردها، شما چقدر وقیح‌ هستید که حاتمی‌کیا فیلم آژانس شیشه‌ای را ساخته و چون اسم انقلاب و امام خمینی را آورده است، به او می‌گویید «بی‌هنر»! “

سینما، فیلم،

نمایی از آژانس شیشه‌ای

ما با چنین جریان وقیحی در سینمای ایران روبه‌رو هستیم؛ این جریان، کارگردان و فیلمساز شما را منفعل می‌کند. یا بازیگر شما در فیلم قلاده‌های طلا بازی می‌کند، چه بلایی سرش می‌آورند؟ به او فحاشی می‌کنند و کتکش می‌زنند. چقدر باید اعصابش قوی باشد که بتواند مقابل جریان مافیای روشنفکری دوام بیاورد؟ وقتی هنرمند شما این‌گونه هتک شود دیگر از او چه انتظاری می‌توان داشت؟

اینها سرمایه بزرگ و پرقدرت سینمای ایران را هرز می‌برد. از آن سو هنرمند شما تناقضات مدیریتی کشور را در عرصه فرهنگی می‌بیند که مدیر ما کارگردانی را که چند فیلم توقیفی دارد و حتی در آنها به انقلاب اسلامی فحش می‌دهد به او امکانات می‌دهد تا فیلم بسازد، می‌فهمد که “گویا هرچقدر فحش بیشتری به نظام بدهی در چشم مدیران فرهنگی و هنری کشور عزیزتر می‌شوی”، قدر می‌بیند و کارهای بیشتری به او می‌دهند.

شهید آوینی به خاتمی گفت “سینمای ما جشنواره‌ای است نه جهانی”!

از سوی دیگر در جشنواره‌های خارجی هم که کافی است که یک فحش به جمهوری اسلامی بدهی تا یک تور اروپا را به تو بدهند. انجمن سینمای جوان بالاشهری دورافتاده نیز خط می‌گیرد و هزاران نفر برای اینکه کار ضعیف در کن و برلین و ونیز نمایش داده شده است، هزاران کارگردان راه می‌افتند تا مانند او فیلم بسازند چون خیلی لازم نیست که از نظر سینمایی کار قوی بسازی، صرفاً فحش بدهید به نظام کافی است.

مشکل این است که ظرفیت سینمای ایران را هرز می‌دهد. چرا بازیگران سینمای ایران نباید در جهان شناخته‌شده باشند؟ برای اینکه القا کردند که نباید برای مخاطب جهانی فیلم ساخت بلکه باید برای چندتا مخاطب خاص اروپایی فیلم ساخت که در جشنواره کن هم جایزه بگیرد و دو مجله سینمایی هم از شما تعریف کنند و تمام. اما اینکه از اندونزی تا هند و از آن سو از آمریکا تا اروپا مردم صف بکشند که فیلم‌های تو را ببینند و تعریف کنند، اصلاً و ابداً چنین اجازه‌ای ندارید!
دقیقاً همان حرفی است که شهید آوینی به آقای خاتمی زد. آقای خاتمی گفت که “ما سینمای ایران را جهانی کرده‌ایم”. آقا مرتضی به او گفت که؛ کلاه سرت گذاشته‌اند، سینمای ما جهانی نشده است جشنواره‌ای شده است در حالی که ما اتفاقاً باید برویم به‌سمت سینمای جهانی. ظرفیت کارگردان ایرانی، بازیگر ما و طراح صحنه و لباس ما باید در سطح جهانی دیده شود؛ مانند هالیوود و بالیوود.

مافیای سینمای ایران یک اقلیت است که سینمای ما را حبس کرده است

* شما در کتاب از این حاشیه زمخت حرف می‌زنید که الآن نیز به آن به‌عنوان مافیایی که در بیرون از سینمای ایران تلاش دارد سینما را از مسیر خودش خارج کند، اشاره کردید، پس چرا حتی از برخی از کارگردانان نام می‌برید که همین نگاه غلط و غیرطبیعی به سینمای ایران را دارند، اگر هم از درون سینما است پس چرا باز آن را به بیرون از جریان سینما پاس می‌دهید؟

حرف من این است که آنان یک اقلیت هستند نه اکثریت. در برابر این فیلمسازان که اشاره کردید ده‌ها فیلمساز دیگر هست که باید پرسید؛ چرا آنان برجسته نمی‌شوند؟ چرا سیف‌الله داد برجسته نمی‌شود؟ واقعاً بازمانده فیلم ضعیفی است؟ این فیلم کاری در سطح جهانی است، چرا هیچ جای دنیا اسم ابراهیم حاتمی‌کیا را نشنیدند؟ از نظر سینمایی فیلم‌های او کجاست و فیلم‌های جعفر پناهی کجاست؟

سینما، فیلم،

نمایی از فیلم بازمانده

من فیلم‌های چ، یتیم‌خانه ایران و قلاده‌های طلا را برای فیلمسازان مشهور دنیا مانند «میگل لیتین» نشان دادم. او فیلمساز شیلیایی است که «گابریل گارسیا مارکز» در وصف او کتاب نوشته است. وقتی این فیلم‌ها را دید مبهوت شد و کلاه از سرش افتاد و گفت “چرا از سینمای ایران فقط عباس کیارستمی‌ را می‌شناسیم؟ چرا حاتمی‌کیا و ابوالقاسم طالبی را دنیا نمی‌شناسد؟ “، او که نه انقلابی و نه حزب‌اللهی است و دفعه اولش هم بود که ایران می‌آمد.

دقیقاً مشکل ما ماجرای “پادشاه لخته” است. به‌نظرم فیلم فروشنده فرهادی از سطح متوسط سینمای ایران هم پایین‌تر است، فیلمنامه ضعیف که در اسکار به آن جایزه می‌دهند، واقعاً خود روشنفکران قضاوت کنند؛ فروشنده کجا، بازمانده یا آژانس شیشه‌ای کجا؟

هنرمندانی که از حاج قاسم حرف نمی‌زنند دشمنی ندارند از ترس مافیا جرئت ندارند

این اقلیت به‌نظرم در سینمای ایران تجزیه‌طلبی می‌کند و با ایجاد وحشت در سینمای ایران هرکسی را که بخواهد پای کار ایران و انقلاب باشد ترور می‌کنند. شما نگاه بکنید به همین موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی، چند نفر جرئت می‌کنند درباره او فیلم بسازند؟ فکر می‌کنیم که اینهایی که درباره حاج قاسم حرف نمی‌زنند با او دشمنی دارند؟ نه جرئت نمی‌کنند درباره او حرف بزنند. اگر یک استوری از حاج قاسم بگذارند ۱۰ نفر از همین مافیای روشنفکری به او حمله می‌کنند و تهدیدش می‌کنند و فحشش می‌دهند.

* در پایان راه چاره را چه می‌دانید؟ باید مدیریت عوض شود یا اتفاق دیگری رخ دهد؟

به‌نظرم باید اولاً فکر مدیریتی فرهنگی کشور ما عوض شود تا اگر فردا مدیران جوان فرهنگی هم برای کشور آمدند همان مسیر اشتباه ادامه پیدا نکند زیرا نرم‌افزار ما مشکل دارد. دوم اینکه فیلمساز جوان انقلابی ما باید به‌عنوان خط‌شکن بر اقلیت تجزیه‌طلب پیروز شود. چون که قدرت پروپاگاندای روشنفکرها و خارج‌نشینان زیاد است و از طرف سفارت‌خانه‌های خارجی حمایت می‌شوند، بر اکثریت میانی سینمای ما نیز تسلط دارند. اما اگر فیلمسازان و هنرمندان جدی کشور پای‌کار باشند و فیلم بسازند، آن اکثریتی که در این میان هستند نیز از جریان شبه‌روشنفکری آزاد می‌شوند.

وقتی امثال امیر داسارگر که در فیلم اول خود «منطقه پرواز ممنوع» بیش از هفت میلیارد می‌فروشد زیاد شوند، کم‌کم سینمای ما متوجه می‌شود که مضامین انقلابی در فیلم منجر به فرار مخاطب نمی‌شود، این یک دروغ است که به مردم القا کردند. در این فیلم از نشانه‌شناسی انقلاب اسلامی‌ استفاده کردیم، از این نترسیدیم که بگویند حزب‌اللهی هستیم. ما حزب‌اللهی هستیم و فیلممان هم هفت میلیارد فروش می‌کند و از طیف‌های مختلف هم فیلم ما را تماشا می‌کنند و بچه‌ها هم سرودش را حفظ می‌کنند. زمانی که ۱۰ فیلم این‌گونه ساخته شود این فضای بسته شکسته می‌شود و شاهد رشد و شکوفایی سینمای ایران خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سردیس‌های پارک ملت مرمت شدند/ درخشش دوباره مجسمه امیرکبیر


معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران از مرمت سردیس پرتره‌های پارک ملت و مجسمه امیرکبیر اثر برجسته ابوالحسن خان صدیقی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع