X

بایگانی تیر 11, 1400

دفتر سینمایی

«راز پنهان سینما» منتشر شد/ اربابان سینما چه تفکری القا می‌کنند؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سینما یکی از مسائل و موضوعات پیچیده انسان مدرن است که به دیپلماسی بین المللی کشورها و حکومت‌ها تبدیل شده و در حوزه مسائل امنیتی و دفاعی بسیار تعیین کننده است. برای درک اسرار مرموز و راز پنهان سینما در دیپلماسی هنری حکومت ها و مناسبات تمدنی کشورها، قطعا به مطالعات بین رشته‌ای و چند رشته‌ای برای ترسیم نقشه صلح و جنگ نیاز است. در این مسیر، هر شاخه علمی نمی‌تواند به دستاوردهای دیگر علوم بی‌اعتنا باشد.

بنابراین، شیوه مواجهه دستاوردهای یک علم با علوم دیگر نیز حائز اهمیت است. امروزه، سینما نقشه صلح و جنگ بین المللی را ترسیم می‌کند و مانند ماتریسی است که برای تحلیل آن به مطالعه تاریخ، ادیان، هنر، فلسفه، روان شناسی، زیست شناسی، کلام، و جامعه شناسی نیاز است تا بتوان نقشه جامع مهندسی سینمایی را ترسیم کرد. مطالعه حاضر تلاش بسیار ناچیزی در این راستاست.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

وقتی اربابان سینما تفکری را به تماشاگر القا می‌کنند و با قرار دادن فرد در موقعیت جدید او را در معرض پیامی قرار می‌دهند که فوبیای مبارزه با رؤیای ازلی و ذهن موروثی بشر را در وجودش از بین می‌برند و با تشدید تلقین‌پذیری فرد برای تماشاگران خود رفتارسازی می‌کنند، تماشاگران نیز، مانند ذراتی معلق، در جامعه انسانی جابه جا می‌شوند و سبک زندگی خود و تفکرات و خاطرات و درواقع باورهای جدید خود را مانند ویروسی به دیگر اعضای جامعه منتقل می‌کنند و با ایجاد بسامد ذهنی، ذهن اجتماعی را تحت الشعاع قرار می‌دهند. از کنش‌ها و واکنش‌های میان افراد جامعه حیات ذهنی کاملا جدیدی ظهور می‌کند.

این اثر با تیراژ ۱۲۵۰ نسخه و در ۱۷۶صفحه منتشر شده‌است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکمیل گروه بازیگران «مهمانی از کارائیب»/ فیلمبرداری از نیمه گذشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، با اضافه شدن کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و شیرین تبریزی به جمع بازیگران فیلم سینمایی «مهمانی از کارائیب» به کارگردانی بهزاد فراهانی و تهیه‌کنندگی شهرام گیل‌آبادی گروه بازیگران این قصه عاشقانه تکمیل شد.

فیلمبرداری «مهمانی از کارائیب» به نیمه رسیده و این روزها گروه در لوکیشنی در حاشیه شهر تهران مشغول فیلمبرداری هستند.

رضا بابک، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، آذرخش فراهانی، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و شیرین تبریزی بازیگرانی هستند که در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند.

بهزاد فراهانی کارگردان و نویسنده فیلمنامه، حمیدرضا قطبی مشاور کارگردان، شهرام گیل‌آبادی تهیه‌کننده، مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری، شهرام متولی‌باشی مدیر صدابرداری، محسن صادقی‌نسب سرپرست گروه کارگردانی، مهدی سهرابی دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز، نوید فرح‌مرزی طراح چهره‌پردازی، مرجان گلزار طراح صحنه و لباس، جواد راهزانی مدیر تولید، رویا بابابیگی منشی صحنه، احسان میقانی مدیر تدارکات، حبیب مجیدی عکاس، مهدی گودرزی فیلمبردار پشت صحنه و مریم قربانی‌نیا مشاور رسانه‌ای این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «مهمانی از کارائیب» آمده است: «خیاطی کارکشته عاشق بانویی شده که همسرش را اعدام کرده‌اند. خیاط به دلیل دلبستگی به رفاقت با دوستش، شجاعت بیان این عاشقانگی را ندارد و بانو نیز به دلیل وفاداری به شوی رفته‌اش دهان می‌بندد و دل را لجام می‌زند. این عشق پنهان داستان ناتمام بسیاری از مردان و زنان شرقی است؛ عشق‌هایی که سرانجامش را باید در فلسفه شرق جست.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا باردیگر رویای سینما را آشفته کرد!/تعطیلی مجدد در شرایط قرمز – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت فعالیت سینماها از فردا شنبه ۱۲ تیرماه و در شرایط قرمز کرونایی شهر تهران توضیح داد: وضعیت فعالیت سینماهای سراسر کشور بنابر وضعیت کرونایی هر استان مشخص خواهد شد. آنچه قطعی است، این است که ما در این زمینه به طور کامل تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهیم بود.

وی افزود: ستاد کرونای هر استان، درباره هر یک از مشاغل مانند سینما هر تصمیمی بگیرند، همه ما از سینماداران تا پخش‌کنندگان و صاحبان آثار به آن پایند خواهیم بود.

فرجی تاکید کرد: در پی جابه‌جایی گروه سینما در گروه‌بندی مشاغل کرونایی هم اعلام شده بود که در شرایط قرمز تنها مشاغل خاص امکان ادامه فعالیت دارند و در این نوبت هم بسته به تصمیمات ستاد کرونا، درباره سینماهای شهرهای قرمز تصمیم‌گیری می‌شود.

وی توضیح داد: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و به تبع آن سینماهای سراسر کشور تابع تصمیمات اعلام شده از سوی ستاد کرونای هر استان هستند و نیازی به ابلاغ مجدد از سوی ما برای تعیین تکلیف سینماها نیست. نگاه همه باید به مصوبات ستاد کرونا در هر استان باشد.

این مدیر سینمایی درباره استقبال از فیلم «دینامیت» و تاثیر تعطیلی مجدد سینماها بر روند مثبت احیای سالن‌های سینمایی هم گفت: متاسفانه انتظار نداشتیم مجدد وضعیت شهرها به حالت قرمز برگردد. نه فقط برای سینما که برای سلامت همه مردم دوست داشتیم دیگر شاهد موج پنجم کرونا نباشیم، اما امروز و در این شرایط کماکان اولویت اصلی برای ما سلامت مردم است. تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم هم با اطلاع از احتمال وقوع وضعیت قرمز حاضر به اکران فیلم خود شده بودند و امیدواریم با رعایت عمومی پروتکل‌ها و روند بهتر واکسیناسیون شرایط زودتر به حالت ایمن بازگردد. در هر حال تاکید ما این است که سینما مکانی امن برای تفریح خانواده‌هاست و همواره کلیه پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود.

فرجی در پایان تاکید کرد: در صورت صدور دستور تعطیلی سینماها از سوی ستاد کرونا، هیچ سینماداری مجاز نیست به‌صورت خودخواسته به فعالیت ادامه دهد و حتماً در صورت مشاهده خود ما با آن برخورد خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری «روزهای ناتمام» به پایان رسید/ پیچ و خم یک راز – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تصویربرداری مستند «روزهای ناتمام» به کارگردانی مهدی قربانپور محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در جزیره کیش به پایان رسید.

مستند «روزهای ناتمام» درباره تنهایی انسانی است که ۲ جنگ را سپری می‌کند. تصویربرداری این اثر پس از ۳۶ جلسه تصویربرداری در جزیره کیش پایان یافته است.

در خلاصه داستان این مستند آمده است: «نمی‌دونم چند تا شغل تو دنیاست که شرط اصلیش رازداریه، اما من به این نگفتن‌ها عادت دارم، راز هیچکس رو به کس دیگه‌ای نمی‌گم. فرقی نمی‌کنه این راز توی جنگ باشه یا توی زندگی امروز من …»

عوامل تولید «روزهای ناتمام» عبارتند از کارگردان: مهدی قربانپور، تصویربردار: مهدی آزادی، روزبه رایگا، مشاور کارگردان: ارسلان امیری، تدوین: مریم شاپوریان، مدیر تولید: ایرج شرف زاده، فرشید ابراهیمی، طراحی و ترکیب صدا: گیسو آزاد روش، دستیار کارگردان: الهام شفیعی، عقیل زمانی، طراح تیتراژ: حامد بارئی طبری، دستیار تدوین: محمد خلفی، عکس: شیما شهر آزاد، مجری طرح: سید سعید داوودی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مهدی قربانپور عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران است و مستندهای «زمناکو»، «ما همه سربازیم»، «آنجا که هیچکس نیست»، «صد و نود»، «تمام آرزوهای من»، «تنهای قصه‌های خوب» را کارگردانی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هوتن شکیبا هم به «ملاقات خصوصی» پیوست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان، پس از معرفی پریناز ایزدیار حالا از حضور هوتن شکیبا در این پروژه خبر داد.

هوتن شکیبا بازیگر و صداپیشه در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و تاکنون در آثار مطرح سینمایی همچون «طبقه حساس»، «هلن»، «عامه پسند»، «تی‌تی»، «ابلق» و… حضور داشته است.

«ملاقات خصوصی» اولین فیلم امید شمس است که فیلمنامه آن توسط او و علی سرآهنگ نوشته شده است، شمس پیش از این در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشته و آثارش در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور موفقی داشته است.

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» اثری پربازیگر است و بزودی در تهران کلید می‌خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه «طلا و مس» با مشاوره یک طلبه طراحی شد/ سخت‌ترین فیلم کارنامه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همایون اسعدیان در گفتگویی مشروح درباره کارنامه حرفه‌ای خود با بیان اینکه در احمدآباد اصفهان به دنیا آمده است، گفت: تا سن هفت سالگی در اصفهان زندگی کردم اما بعد از آن به دلیل اینکه پدرم کارمند بود از اصفهان به تهران آمدیم و بقیه عمرم را در تهران گذراندم.

وی با بیان اینکه هیچ وقت تصور نمی‌کرده وارد سینما شود، افزود: کلاس دوم دبیرستان بودم دوستی داشتم که بعد از زنگ مدرسه به کتابخانه کانون پرورش فکری به کلاس فیلمسازی می‌رفت با او همراه شدم و با وارد شدن به این کتابخانه، مسیر زندگی‌ام عوض شد.

ماجرای پیوستن به گروه مسعود کیمیایی

اسعدیان درباره همکاری‌اش با مسعود کیمیایی توضیح داد: یادم می‌آید در یک تابستان مسعود کیمیایی می‌خواست فیلم «سفر سنگ» را بسازد اسفندیار منفردزاده در کانون پرورش فکری رئیس بخش فیلمسازی بود و من در آن زمان هنرجو بودم. به او گفتم من را سر فیلم کیمیایی ببرد و او گفت فردا بیا دفتر آریانا فیلم و در آنجا با امیرفرخ تهرانی که طراح صحنه فیلم بود آشنا و دستیار طراح صحنه و لباس فیلم کیمیایی شدم.

اسعدیان ادامه داد: یادم می‌آید زمانیکه فیلمبرداری شروع شد با امیرفرخ تهرانی بحثم شد و به او گفتم دیگر کار نمی‌کنم و می‌روم، او هم قبول کرد. به دستیار یک مسعود کیمیایی هم این موضوع را گفتم. مسعود کیمیایی شنید و از من مشکل را جویا شد و در نهایت من به گروه او پیوستم و دستیار سه کیمیایی شدم یعنی زیردست نصرت کریمی و محمد تراب نیا که آدم‌های بسیار شریفی بودند.

خانه «طلا و مس» با مشاوره یک طلبه طراحی شد/ سخت‌ترین فیلم کارنامه

وی درباره فعالیتش در حوزه عکاسی نیز توضیح داد: بنیاد سینمایی فارابی آرشیوعکسی از هنرمندان تهیه می‌کرد و من دوستی در آنجا داشتم که از من خواست تا عکس هنرمندان را بگیرم. ناصر براهیمی عکاس بسیار خوبی بود و عکاسی فیلم انجام می‌داد که از دوستان بسیار خوب من بود هرجا برای عکاسی فیلم می‌رفتم با اینکه از عکس‌هایم خوششان می‌آمد و تعریف می‌کردند اما می‌گفتند سابقه عکاسی فیلم ندارم. برای فیلم «دبیرستان» به ناصر براهیمی پیشنهاد همکاری برای عکاسی داده بودند و او به خاطر اینکه سرش شلوغ بود، نپذیرفت و من را معرفی کرد. به دفتر ایران میلاد برای فیلم دبیرستان رفتم که در آنجا رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، بیژن امکانیان و احمد امینی (دستیار کارگردان) و علی اکبر صادقی کارگردان فیلم نیز حضور داشت. آنها آلبوم عکس‌های من را دیدند و خوششان آمد اما گفتند عکاسی فیلم فرق می‌کند و ما به خاطر تضمین آقای براهیمی با شما کار می‌کنیم. بدین شکل عکاس فیلم دبیرستان شدم. برای فیلمبرداری فیلم به ساری رفته بودیم سه چهار روز از فیلم گذشته بود که فریدون جیرانی از من خواست برای چاپ چند عکس به تهران بروم، می‌دانستم می‌خواهند عکس‌های من را ارزیابی کنند. به تهران آمدم عکس‌ها را بزرگ چاپ کردم و زمانیکه عکس‌ها را دیدند خیالشان راحت شد.

وی در ادامه بیان کرد: زمانیکه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودیم تصور می‌کردیم نسل ما قرار است سینمای ایران را متحول کند و فکر می‌کردیم قبلی‌ها باید بروند و ما وارد شویم. سال‌ها طول کشید تا متوجه شدم که در سینما کات وجود ندارد و نسل‌ها قطع نمی‌شوند تا نسل بعدی بیاید بلکه داخل هم ادغام می‌شوند و به نسل بعدی می‌پیوندند.

وی با بیان اینکه فیلمنامه «مرد آفتابی» را همراه با حمید جبلی نوشته است، گفت: اکبر عبدی از حضور در این فیلم با توجه به حضور حمید جبلی بسیار استقبال کرد و فاطمه معتمدآریا هم که از کودکی با جبلی دوست بودند حضور در این فیلم را پذیرفت و یک گروه صمیمی دور هم جمع شدند تا فیلم «مرد آفتابی» در سنگاپور ساخته شود. «مرد آفتابی» فیلم مفرح خوبی بود و باعث شد تا مسیر من در سینما از نیش جدا شود و کسی دیگر به من نگفت فیلمی مانند «نیش» بسازم.

اسعدیان درباره فیلم «آخر بازی» نیز توضیح داد: این فیلم یکی از فیلم‌های خوبی است که ساختم و به شدت آن را دوست دارم زیرا فیلمی بود که برگرفته از دوستان اطرافم ساخته بودم، و حرف و حسش، حرف خودم بود. یادم می‌آید فیلم در ۱۱ رشته کاندیدا شد اما همراه با فیلم‌هایی مثل «سگ کشی» و «باران» بود به همین دلیل طبیعی بود که شانس کمتری داشته باشد.

قبل از فیلسازی با آمبولانس به روستاها می‌رفتیم و مستند می‌ساختیم

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه فیلم سینمایی بسازم با تهیه کنندگی منوچهر محمدی پنج مستند برای شبکه شاهد درباره خانواده شهدای اطراف روستاهای اصفهان ساختیم. با منوچهر محمدی سوار یک آمبولانس می‌شدیم و به روستاها می‌رفتیم. با ۶۰ خانواده شهدا گفتگو کردیم از بین آنها پنج نفر را انتخاب کردیم و ۵ فیلم مستند داستانی درباره آنها ساختم.

اسعدیان درباره فیلم «طلا و مس» نیز گفت: این فیلم در گیشه فروش خوبی داشت و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی بود. یادم می‌آید زمانیکه این فیلم در جشنواره ونکوور کانادا نمایش داده شد در یک ربع اول نمایش فیلم در سالن احساس می‌کردم که شاید به خاطر طلبه بودن مورد نقد قرار بگیریم اما وقتی ۲۰ دقیقه از نمایش فیلم گذشت تصورها بر این شد که دارند فیلمی عاشقانه می‌بینند و باعث خوشحالی من بود.

خانه «طلا و مس» با مشاوره یک طلبه طراحی شد/ سخت‌ترین فیلم کارنامه

وی با اشاره به داشتن مشاور برای نقش طلبه فیلم «طلا و مس» بیان داشت: دوست بسیار عزیزی را از قم که آقای رضاداد به من معرفی کرده بود که برای مسائل طلبه‌ها به من مشاوره بدهد. یادم می‌آید زمانیکه خانه سید رضا را می‌خواستیم بسازیم به طراح صحنه گفته بودم خانه را بچیند و از دوست طلبه‌مان که از قم می‌آمد خواستم نگاه کند و هرچه به خانه یک طلبه شباهت ندارد را بگوید که او به خوبی ما را راهنمایی کرد. به طراح صحنه هم گفته بودم هیچ مخالفتی با او نکند و هرچه او می‌گوید، انجام بدهد. تمام نیروهایمان را به کار گرفته بودیم تا یک تصویر واقعی سالم ایرانی را نشان دهیم که نتیجه خوبی به دنبال داشت.

اسعدیان ادامه داد: «بوسیدن روی ماه» سخت‌ترین فیلمی است که من ساختم و به مراتب از طلا و مس هم سخت‌تر بود.

شعار تبلیغاتی چهار نامزد ریاست جمهوری سال ۹۲ بازشدن خانه سینما بود

اسعدیان درباره بسته شدن خانه سینما نیز خاطرنشان کرد: بسته شدن و باز شدن خانه سینما در تاریخ سیاسی ایران یک استثنا است که آن‌را ببندند و یک نهاد مدنی با همه اعضا و انبوهی از اهالی سینما آنچنان پشت این قضیه بایستند که دو سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ حداقل ۴ کاندید ریاست جمهوری شعار تبلیغاتی شان باز شدن خانه سینما باشد. با افتخار می‌توانم بگویم در فعالیت‌های صنفی‌ام از کسانی بودم که در این تلاش سهم داشتم.

وی یادآور شد: من معتقدم ما تا زمانی می‌توانیم کار کنیم که بتوانیم به روز باشیم و با زمانه‌مان همراه باشیم. ما بازنشستگی نداریم و بازنشستگی‌مان زمانی است که ذهنمان از زمانه‌مان عقب بیافتد.

اسعدیان در پایان یادآور شد: وقتی نسل جوان خلاق باسواد که بیشتر از من فیلم می‌بیند می‌آید من یا باید بروم یا باید خودم را به روز نگه دارم. هر سال در جشنواره فیلم فجر چند کارگردان جوان معرفی می‌کنیم. نمی‌گویم هر سال یکی مثل اصغر فرهادی یا سعید روستایی پیدا می‌کنیم اما کارگردان‌های بسیار خوبی هر سال معرفی می‌شوند که آثار خوبی از خود به یادگار گذاشتند.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران و بازیگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت رییس رسانه ملی در پی درگذشت والده نایب رئیس مجلس


رییس رسانه ملی در پیامی، درگذشت والده نیکزاد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / تیزر فیلم سینمایی «دینامیت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و تهیه کنندگی سیدابراهیم عامریان و با بازی پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، نازنین بیاتی، زیبا کرمعلی، میرطاهر مظلومی، امید روحانی، نادر سلیمانی، مجید شهریاری منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا نقش موسیقی ایرانی در جامعه کم‌رنگ شده است؟


یک خواننده موسیقی ایرانی گفت: ساز و آواز از بین نرفته، بلکه کمرنگ شده است و رسانه به عنوان بستری مهم برای تبلیغات، نقش موثری داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان دومین و سومین جشن پاتوق فیلم‌ کوتاه اصفهان معرفی شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، مراسم پایانی جشن فیلم کوتاه اصفهان به دلیل ملاحظات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با حداقل مدعوین برگزار شد، به کارگردانی «عماد اشتیاقی» از صفحه اینستاگرام پاتوق فیلم کوتاه اصفهان به صورت زنده پخش شد.

اختتامیه این رویداد با پخش تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری نوجوان و سرود ملی کشورمان ایران آغاز شد و سپس دبیر جشنواره به ارائه گزارش خود پرداخت.

راه‌اندازی بزرگترین پاتوق فیلم کوتاه در اصفهان

سید محمد طباطبایی دبیر دومین و سومین جشن پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در آئین اختتامیه این دوره از جشن پاتوق گفت: خدا را شاکرم که فیلم کوتاه اصفهان آنقدر بزرگ شده که با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم بزرگترین پاتوق فیلم کوتاه ایران را با حدود ۷ هزار مخاطب علاقمند داریم و اگر کرونا نبود سالن‌های سینما را مملو از جمعیت علاقمند به فیلم کوتاه می‌دیدیم. خدا را شاکرم که در این سال‌های اخیر فرزندان استان اصفهان قله‌های فیلم کوتاه و مستند ایران را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند و برای اصفهان و ایران افتخار می‌آفرینند.

طباطبایی توضیح داد: به یاری خدای مهربان و همت جوانان این شهر و این استان، اصفهان به زودی پس از تهران قطب سینمای ایران خواهد شد و عاشقان و علاقمندان به پرده‌های نقره‌ای، با فیلم‌هایی که در اصفهان و توسط فیلمسازان موج نوی سینمای اصفهان ساخته می‌شوند سیراب خواهند شد و این محقق نخواهد شد مگر با حمایت مدیران و همت عوامل خوب سینمای اصفهان.

دبیر دومین و سومین جشن پاتوق فیلم کوتاه اصفهان اظهار کرد: امیدوارم با یاری خدا جشن فیلم کوتاه اصفهان از دوره آینده به حول قوه الهی تبدیل به یک جشن باشکوه ملی و بعد هم بین‌المللی خواهد شد و هدف‌گذاری اصلی این جشن حمایت و استعدادیابی جوانان جویای نام خواهد بود.

وی به اضافه شدن بخش نگاه نو به این دوره از پاتوق اشاره کرد و افزود: به همین دلیل هم در جشن امشب جوایز بخش مسابقه نگاه نو به جشن اضافه شد و جایزه ویژه بخش شهید آوینی هم با حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از این به بعد هر سال اهدا خواهد شد.

طباطبایی در پایان با اشاره به حامی‌های دومین و سومین جشن پاتوق گفت: شهرداری اصفهان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، حوزه هنری استان اصفهان، دوستان عزیزم در شرکت تخصصی عکاسان و مؤسسه نوای مهر و دوستان و پرانگیزه پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان که تلاش کردند تا این جشن برپا شود و جا دارد از تک تک دوستان خوبم صمیمانه تشکر کنم.

اهدای جایزه بخش ویژه شهید مرتضی آوینی

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان جایزه این بخش را به جمال احمدی برای فیلم کوتاه جبران می‌کنم اهدا و سخنانی ایراد کرد.

فریده روشن رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان که به نمایندگی از شهرداری اصفهان روی صحنه حاضر شد و گفت: خوشبختانه سینما به مسائل مهمی مثل مسائل شهری ورود پیدا کرده است و خوشحالم که جوانان و سینماگران از وضعیت جامعه مطلع هستند. مسائل مختلفی وجود دارد که شاید تنها راه مطلع کردن جوانان و نوجوانان و حتی تمام جامعه از آن می‌توان استفاده کرد هنر هفتم است.

وی ادامه داد: سینما یکی از تاثیرگذارترین راه‌کارهایی است که به کمک آن می‌توان فرهنگسازی کرد، به همین دلیل سینما یکی از بهترین این راه‌کارهاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در این دوره از شورای شهر با سایر همکاران مدیریت شهری افتخار حمایت از هنر به خصوص هنر و تئاتر را داشتیم. ما سعی کردیم زیرساخت‌های تماشای سینما را حتی در مناطق کم‌تر برخوردار مثل منطقه ۲ و منطقه ۱۵ شهر اصفهان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در پنجمین دوره از شورای شهر اصفهان مواردی مثل توسعه صنایع خلاق و توسعه صنعت سینما به تصویب رسید و جوانان برای اجرای آن باید دغدغه‌مند عمل کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به شما جوانان این نوید را می‌دهم که در رأس مسئولین افراد دغدغه مندی حضور دارند که جوانان وخلاقیت‌ها و نوآوری‌هایشان را باور دارند و با آنها گفتگو می‌کنند.

اهدای جوایز بخش‌های جنبی

در ادامه مراسم، جوایز بخش‌های زاون، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و استعداد جوان اهدا شد.

جایزه ویژه جشنواره کودکان و نوجوانان به رامین سامانی برای فیلم کوتاه ساکنین بهشت، جایزه زاون به محمدرضا امین‌آبادی و امیرحسین شاکری برای فیلم کوتاه آتو و جایزه استعداد جوان به شیرین اخلاصی برای فیلم کوتاه تله اهدا شد.

اهدای جوایز بخش نگاه نو

سپس جوایز بخش نگاه نو توسط دبیر جشن پاتوق فیلم کوتاه اصفهان و رئیس حوزه هنری اصفهان و دیگر مسئولان اهدا شد. جایزه بهترین فیلمنامه به ابوالفضل حسینی‌پور برای فیلم کوتاه پناه، جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو به پیمان امیدی برای فیلم کوتاه ال‌نینو و جایزه بهترین فیلم به هومن نادری برای فیلم کوتاه من زالم تعلق گرفت.

اهدای جوایز بخش مسابقه جشن فیلم کوتاه

در ادامه این برنامه، سه نفر از هیأت داوران جشن پاتوق فیلم کوتاه؛ آرش رصافی، سعید نجاتی و هامون شیرازی برای اهدای جوایز بخش مسابقه به روی صحنه آمدند. قبل از اهدای جوایز هامون شیرازی به وضعیت سخت سینماگران در اصفهان اشاره کرد و گفت: ما سینماگران اصفهان جمع محدود و غریبی هستیم که به سختی در این شهر فعالیت می‌کنیم. ما فیلم‌سازها غیر از خودمان کسی را نداریم و شرایط سخت این شهر منجر به مهاجرت بسیاری از دوستان با استعداد ما به پایتخت شده است. امیدوارم این جشن بهانه‌ای باشد برای همکاری بیشتر مسئولین ارشاد با سینماگران و از آن‌ها می‌خواهم با ما مهربان‌تر باشند چون ما کاری به جز فیلم سازی بلد نیستیم.

سعید نجاتی نیز به نبود مسئولان در مراسم اهدای جوایز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه و یا شوربختانه جمع بسیار خودمانی شده و هیچ مسئولی در بین ما دیده نمی‌شود. از این جهت که خودمانیم و فیلم‌هایمان و شوربختانه از این جهت که مسئولان شعارهای حمایتی‌شان را دادند و مجلس را ترک کردند. حتی برای فیلم‌سازها ارزشی قائل نشدند که در مراسم اهدای جوایز شرکت کنند و متوجه نیستند که حضورشان چقدر به فیلم‌سازهای جوان دلگرمی می‌دهد.

در پایان، جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس به ملیکا غلامی برای طراحی صحنه و لباس فیلم کوتاه انسان، جایزه بهترین بازیگر به مونا بدیع صنایع برای بازی در فیلم کوتاه ترس خودش را جابه‌جا می‌کند و یاسمن نصیری برای بازی در فیلم کوتاه عزیز، جایزه بهترین تدوین به ماهان عمادی برای تدوین فیلم کوتاه عزیز، جایزه بهترین صدابرداری و صداگذاری به علی کاظمی‌نژاد و علیرضا نکولعل تک برای صدابرداری و صداگذاری فیلم کوتاه انسان، جایزه بهترین فیلمبرداری به علی حسین‌زاده برای فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه انسان و تیرمست، جایزه بهترین فیلمنامه به هومن نادری برای فیلمنامه کوتاه من زالم، جایزه بهترین کارگردانی به ایمان صالحی برای کارگردانی فیلم کوتاه ترس خودش را جابه‌جا می‌کند و جایزه بهترین فیلم به سیدمهدی موسوی برزکی برای تهیه فیلم کوتاه عزیز اهدا شد.

همچنین از طرف هیأت داوران لوح سپاس به زیور حجتی برای کارگردانی فیلم کوتاه فنگ‌شویی وارونه تعلق گرفت.

همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به ایمان صالحی برای فیلم کوتاه ترس خودش را جابه‌جا می‌کند بابت خلاقیت در ایده‌پردازی اهدا شد.

دومین و سومین جشن پاتوق فیلم کوتاه اصفهان از ۶ تا دهم تیر ماه به دبیری سید محمد طباطبایی و با حمایت شهرداری اصفهان، حوزه هنری اصفهان، دبیرخانه جشنواره کودک، برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع