X

بایگانی تیر 13, 1400

دفتر سینمایی

ارثی که به وزیر جدید می‌رسد


دومین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحالی قرار است تعیین شود که گِره‌های کور گذشته هنوز باز نشده و کرونا سنگ‌های بیشتری را بر سر راه قرار داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لوگوی »شبکه جام جم» رونمایی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینما پرس: شبکه جهانی جام جم ضمن حفظ طرح اصلی لوگو که بر مبنای گل نیلوفر آبی و بیانگر نمادهای مشترک با عقاید سایر ملل است، اقدام به بازنگری در رنگ و فونت لوگوی شبکه کرده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه جام جم از اسفند سال ۹۸ با توجه به ضرورت تعامل بیشتر با ایرانیان خارج از کشور و فارسی زبانان دنیا، سه کاناله شد و تاکنون هر سه کانال با یک لوگوی ثابت و یک لوگوتایپ انگلیسی مخصوص به خود روی آنتن رفته است.

لوگو تایپ جدید طراحی شده به زبان فارسی به همراه عدد هر کانال، هم نشان دهنده فارسی زبان بودن کانال هاست و هم با هماهنگی کامل در طرح کلی لوگو، به زیبایی هرچه بیشتر قاب تصویر کمک می کند. رنگ فیروزه ای در پره های لوگو که نماد آرامش فکری و ذهنی و کاهش استرس و اضطراب و همچنین صداقت و اعتماد است و در معماری سنتی به وفور دیده می شود در کنار رنگ مکمل زرد و نارنجی دایره وسط لوگو و عددهای سه کانال، انرژی مضاعف به طرح می دهد.

یکی از فرم های اصلی استفاده شده در گرافیک جدید شبکه، پره های لوگوی شبکه است که هم قابلیت استفاده خوبی در گرافیک دارد و هم کاملا لوگوی شبکه را تداعی می کند. از این فرم با تکرار در زوایای مختلف استفاده شده که به معنی تنوع در برنامه های شبکه، تنوع بینندگان، و در حالت کروی بودن به معنی پخش برنامه در نقاط مختلف کره زمین است.

در روزهای آینده تغییر رنگ لوگوی شبکه جهانی جام جم اجرا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جعفریان: امیدوارم در دولت سیزدهم به مستندهای بحران و استراتژیک توجه ویژه شود/ مدیران سینمای مستند طی سال های اخیر ما را در چاه تاریک و تحقیرکننده جشنواره های غربی انداختند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدحسین جعفریان مستندساز جنگ و روزنامه‌ نگار در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید گفت: امیدوارم در دولت سیزدهم به مستندهای بحران و استراتژیک توجه ویژه شود چرا که این ۲ زیرشاخه مستندسازی بسیار برای پیشبرد اهداف کشور حیاتی هستند و متأسفانه مدیران سینمای مستند در این سال ها با بی تدبیری آن ها را نادیده گرفتند؛ سینمای مستند بحران و استراتژیک، شاخه ای از مستندسازی است که امروز در جهان از اهمیت بی بدیلی برخوردار است و حکومت ها و دولت ها توجه ویژه ای به آن دارند.

کارگردان مستندهای «بوی جوی مولیان» و «لعل بدخشان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: توجه به مستندهای بحران و استراتژیک می تواند کار دولت را در بسیاری از زمینه ها هموار سازد. به عنوان مثال دولت می تواند برای ریشه یابی مشکلات درون روستاهای کشور از مستندسازان بهره بگیرد تا آن ها با تهیه و تولید فیلم های ارزشمند تمامی مشکلات پیرامون زندگی روستائیان را در آثارشان به تصویر بکشند و دولتمردان مجبور نباشند برای سرکشی به روستاها بروند.

وی ادامه داد: توجه به مستندسازی بحران و استراتژیک ضمن آنکه باعث رشد و رونق سینمای مستند می شود حرمت را نیز به این گونه مهم سینمایی بازمی گرداند چرا که مدیران سینمای مستند طی سال های اخیر ما را در چاه تاریک و تحقیرکننده جشنواره های غربی انداختند که جز تصاویر ناامیدکننده، سیاه و زشت از کشورمان چیز دیگری در آن ها ارائه نمی شد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: این باعث شرمساری است که در این سال ها مدیران سینمایی به دستاوردهای بسیار ارزنده و مهم کشور در حوزه های نظامی، دانش بنیان و… توجه نکردند و آب در آسیاب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی ریختند و مستندهایی را به آن ها ارائه کردند که دل غربی ها و معاندان را خوش و قلب ملت شریف و انقلابی ایران را به درد آورد.

جعفریان تصریح کرد: ما نباید فراموش کنیم که جشنواره های غربی از نشان دادن دستاوردها و خشنودی و رضایت مردم ما استقبال نمی کنند و تنها دنبال فیلم هایی هستند که ایران اسلامی را بسیار سیاه و تیره به تصویر بکشد و در راستای اهداف رسانه ای آن ها تولید شده باشد.

وی در همین زمینه یادآور شد: چندی قبل یکی از دوستان بنده که فیلمی را برای شرکت در یکی از جشنواره های کشور آلمان ارائه کرده بود تعریف می کرد که مسئولان آن جشنواره علناً عنوان کرده اند که ما نیاز به فیلمی نداریم که دستاوردهای شما در آن نمایش داده شود!

این مستندساز در خاتمه این گفتگو افزود: دیگر همه می دانند که جشنواره های غربی دنبال آثاری هستند که تنها تصویر فقر، خشونت، گرسنگی، فحشا و… را از ایران نشان بدهد و از این رو مدیران سینمایی برای اینکه دشمنان را دلشاد نکنند نباید اجازه تولید چنین آثاری را بدهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسن ناهید برای جوان‌ها چه آرزویی دارد؟


حسن ناهید ـ نوازنده پیشکسوت نی ـ در آغاز ۷۸ سالگی خود آرزو می‌کند که هر چه سریع‌تر همه جوان‌ها بتوانند با زدن واکسن کرونا به روال عادی زندگی خود بازگردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یشایایی: بنیاد سینمایی فارابی طی دهه ۶۰ نقش تعیین کننده ای در سینما داشت اما سال ها است که وجودش بی معنا شده است/ این نهاد یا باید به صورت جدی فعال شود یا منحل! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی دهه ۶۰ نقش تعیین کننده ای در سینما داشت اما سال ها است که وجودش بی معنا شده است؛ ما در سینمای ایران نیاز به حضور مدیرانی داریم که با انجام کارهای جدید این بنیاد سینمایی را از حال رخوت و ناتوانی نجات بخشند و بتوانند مانند حدود ۴ دهه قبل مجدداً آن را فعال و پویا نمایند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اجاره نشین ها» و «ناخدا خورشید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هر صورت این نهاد یا باید به صورت جدی فعال شود یا منحل! البته بنده معتقدم انحلال بنیاد سینمایی فارابی تنها می تواند باعث پاک شدن صورت مسأله شود و ما هرگز نباید در سینما پی این باشیم که صورت مسأله را پاک کنیم و باید مسائل را حل نماییم!

وی سپس با تأکید بر اینکه بنیاد سینمایی فارابی برای سینمای آنالوگ طرح ریزی شد و در سینمای دیجیتال جایی ندارد متذکر شد: متأسفانه علیرغم اینکه سال ها است سینمای ایران دیجیتالی شده بنیاد سینمایی فارابی هنوز در دنیای آنالوگ باقی مانده است.

یشایایی در همین راستا یادآور شد: زمانی که بنیاد سینمایی فارابی تأسیس شد وظیفه اصلی اش وارد کردن تجهیزات سینمای آنالوگ مانند پزتیو و نگاتیو بود چرا که در آن زمان بخش خصوصی در سینما فعالیت نداشت و واردات تجهیزات سینمایی نیاز به حمایت دولتی و در اختیار قرار دادن ارز دولتی داشت؛ بنیاد سینمایی فارابی در آن زمان برای ساخت تمامی فیلم های سینمایی متقاضی، بدون تبعیض تجهیزات را آماده سازی می کرد و از آن ها برای ساخت شان حمایت می نمود اما طی سال های اخیر با کنار گذاشته شدن آنالوگ در سینما و ورود دیجیتال به سینمای کشور این بنیاد به دلیل عقب ماندگی و به روز رسانی سیستم های تجهیزاتی اش کارآیی اصلی خود را از دست داده است.

این سینماگر پیشکسوت در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در دولت جدید تکلیف بسیاری از نهادهای کم بازده یا بی بازده روشن شود و تمامی نهادها و مراکز سینمایی بتوانند نقش پررنگ و موثری در راستای رشد و اعتلای سینمای کشور ایفا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم «در دریا» منتشر شد/ آشنایی کودکان با عناصر محیطی


آلبوم موسیقی «در دریا» با هنرمندی گروه موسیقی «آدمک» در قالب ارائه آثاری ویژه گروه سنی کودک و نوجوان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سمواتی: فاصله طبقاتی هنرمندان نشأت گرفته از عملکرد غلط وزارت ارشاد و خانه سینما طی سال های گذشته است/ امیدواریم با درایت آیت الله رئیسی مشکلات سینما مرتفع شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر سمواتی تهیه کننده سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: فاصله طبقاتی هنرمندان نشأت گرفته از عملکرد غلط وزارت ارشاد و خانه سینما طی سال های گذشته است؛ در این سال ها عده ای افراد خاص پول های میلیاردی نصیب شان می شد و عده زیادتری هم به نان شب شان محتاج بودند و بی تردید این اتفاق از عدل و انصاف به دور است و همه اهالی سینما باید در کنار هم در رفاه و آرامش باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پنج ستاره» و «ساکن طبقه وسط» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آیت الله رئیسی فردی با تدبیر و با درایت هستند و امیدواریم باید درایت ایشان تمامی مشکلات سینما مرتفع شود.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات امروز سینمای کشور تفاوت میزان دستمزدها بین هنرمندان است به نحوی که گاهی فاصله میان دستمزدها از زمین تا خورشید است! این اتفاق به هیچ عنوان در شأن هنرمندانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس عدالت باید اداره شود نیست.

این سینماگر سپس با ارائه راهکاری در خصوص رفع بحران و موانع پیش رو در زمینه اجرای عدالت در سینما گفت: تا زمانی که شرایط و فرآیند سینما و نمایش خانگی این گونه است که روی افراد بچرخد کاری به پیش نمی رود. بنده معتقدم ما نیاز به انحلال نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی و تشکیل شرکت های خصوصی هستیم که تمامی اهالی سینما از هر صنفی در آن عضو باشند و هر مبلغی توسط دولت به این شرکت های خصوصی اعطا شود تا آن ها به صورت عادلانه مبالغ را میان سینماگران توزیع کنند.

سمواتی یکی دیگر از معضلات سال های اخیر سینما را ناکارآمد بودن اصناف عنوان کرد و در این باره اظهار داشت: اصناف سینمایی صرفاً یک دکان است برای یک عده خاص! جماعتی در این اصناف جمع شده اند و تنها برای خودشان کار می کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم حضرت آیت الله رئیسی اشخاصی را برای پست های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در نظر بگیرند که دغدغه رفع بحران موجود در حوزه فرهنگی و هنری کشور را داشته باشند، درصدد تغییر مشکلات باشند، عدالت را پیشه خود کنند و اجازه ندهند تنها یک عده افراد خاص از مواهب سینما بهره مند شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی ۱۹ تیر منتشر می شود


اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ روز نوزدهم تیر در قالب ۲۲ قطعه متفاوت و کمتر تجربه شده پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری روزگار جوانی به پایان نزدیک شد


فصل جدید سریال روزگار جوانی مراحل پایانی ضبط خود را سپری می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حق بیمه و سرانه درمان ۳۹ هزار هنرمند واریز شد/ توضیح چند نکته


حق بیمه تأمین اجتماعی و سرانه درمان فروردین ماه بیش از ۳۹ هزار نفر از بیمه شدگان تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر واریز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع