X

بایگانی تیر 13, 1400

دفتر سینمایی

معرفی هیأت داوران سه بخش مختلف جشنواره تئاتر دانشگاهی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخش‌های «عکس، پوستر و ماکت»، «تجربه‌های اجرا» و «نمایشنامه نویسی» جشنواره تئاتر دانشگاهی داوران خود را شناختند.

به گزارش سینماپرس، از سوی سید مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با ابلاغ حکمی، سینا ییلاق بیگی، مهدی آشنا، فرهاد فزونی، مصطفا مرادیان و کیارش مسیبی به عنوان هیات داوران بخش «عکس، پوستر و ماکت» جشنواره معرفی شدند.

همچنین هیات داوران مرحله نهایی بخش «نمایشنامه نویسی» (جایزه اکبر رادی) جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با حکمی از سوی مجتبی جدی معرفی شدند.

بر این اساس حسین کیانی، مهرداد رایانی مخصوص و مسعود صرامی به عنوان هیات داوران مرحله نهایی بخش نمایشنامه نویسی (جایزه اکبر رادی) معرفی شدند.

در حکمی دیگر که از طرف دبیر جشنواره صادر شد هیات داوران بخش «تجربه‌های اجرا» جشنواره نیز معرفی شدند.

بر این اساس میلاد شجره، سامان خلیلیان و رامین اکبری به عنوان هیات داوران بخش «تجربه‌های اجرا» معرفی شدند.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وت باسی» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین رونمایی مستند «وُت‌باسی» (بزرگ خاندان) به کارگردانی مهسا طاهری با حضور ایدجان ایداشف سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، ایدجان ایداشف در مراسم اکران مستند «وُت‌باسی» (بزرگ خاندان) که مربوط به فرهنگ و رسومات قزاق‌های ساکن استان گلستان است، گفت: این مستند بسیار جالب بود و یادآوری است برای اینکه بسیاری از آیین‌ها و رسومات خود را فراموش نکنیم.

وی با ابراز خوشحالی از تهیه این فیلم مستند بیان کرد: ارتباط بین کشور ایران و قزاقستان در سطح بالایی است و در ۳۰ سالی که از استقلال قزاقستان می‌گذرد، تفاهم نامه‌ها و قراردادهای دوجانبه متعددی بین ۲ کشور امضا شده و روابط فرهنگی بسیار خوبی هم بین ۲ کشور برقرار است.

سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان با بیان اینکه اکران مستند «وُت‌باسی» در قزاقستان مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت، افزود: پخش این مستند در قزاقستان برای مردم ما جالب خواهد بود و با توجه به اینکه در این مستند اغلب به زبان قزاقستانی صحبت شده، نیازی به ترجمه نیست و مردم ما ارتباط خوبی با آن برقرار خواهند کرد.

وی با توجه به همزیستی قزاق‌های ساکن ایران از جمله گلستان در کنار سایر اقوام و مذاهب دیگر، ضمن قدردانی از میزبانی مردم گلستان خاطرنشان کرد: ما به دنبال دوستی بیشتر ایران و قزاقستان هستیم.

همچنین ناصر نادری، معاون شتاب دهی و امور استان های سازمان اوج هم در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: باید از کسانی که این مستند را تهیه کردند و رسوم قوم قزاق را به تصویر کشیدند، قدردانی کنم. افتخار می‌کنیم که در استان‌های مختلف کشور فرهنگ‌ها و رسومات مختلف اقوام را مستند کردیم.

وی افزود: مستند «وُت‌باسی» سرشار از محبت و زیبایی بود و تمام لحظات این مستند نشان دهنده محبت است و جوانانی که قرار است در آینده در قوم قزاق ازدواج کنند، امیدواریم همین رسومات را ادامه دهند.

مستند «وُت‌باسی» (بزرگ خاندان) به کارگردانی مهسا طاهری و تهیه کنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که بخشی از فرهنگ و رسومات قزاق‌های ساکن استان گلستان را به تصویر کشیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحلیل موسیقی فیلم «بینوایان»


موسیقی فیلم «بینوایان» در برنامه «جعبه موسیقی» رادیو نمایش تحلیل و بررسی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه الگوهایی که در سریال‌های خانگی ارائه می‌دهیم «نود درصد بد» هستند و محتواهای خانمان سوز دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدزاده گفت: در دولت‌های گذشته مسئولان فرهنگی خصوصا شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منویات کلان نظام در بخش فرهنگی بی‌توجه بودند.

به گزارش سینماپرس، سید امیر سیدزاده تهیه کننده تلویزیون و سینما درباره اولویت‌های فرهنگی که می‌بایست مدنظر دولت سیزدهم قرار بگیرد به خبرنگاران جوان، گفت: مهمترین اصل در فرهنگ ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی است که در همه دولت‌های پیشین شعارهای خوب برای ایجاد این زیرساخت‌ها را داشتیم، اما در عمل هیچ‌کاری پیش نرفت. مهمترین عاملی که هر جامعه را به رشد و پویایی می‌رساند فرهنگ آن جامعه است.

وی افزود: اگر بتوان فرهنگ یک جامعه را اصلاح کرد، به تبع سیاست، اقتصاد، کشاورزی، بهداشت و… آن جامعه هم اصلاح می‌شود و در غیر این‌صورت همه این سرمایه‌ها از دست می‌رود. در دولت‌های گذشته مسئولان فرهنگی خصوصا شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اصول کلان نظام در بخش فرهنگی بی توجه بودند یعنی ما در بخش شعار دادن و نوشتن خوب هستیم، اما عملکردمان صفر است. دلیل اصلی این ضعف را نمیدانم و به جواب شاخصی هم تاکنون نرسیده ام.

بازیگر سریال «پایتخت» با بیان اینکه ما یکی از برترین فرهنگ‌ها به نام فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و یکی از بهترین ادیان به نام اسلام را داریم، اظهار کرد: در دولت‌های قبلی مقوله فرهنگ مغفول واقع شد، هرسال بخش عظیمی از ثروت این مملکت خرج ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی می‌شود که هیچکدام کوچکترین آورده‌ای به فهم و شعور و پویایی مخاطب اضافه نمی‌کنند. چرا دیگر سریال‌هایی مثل امام علی (ع)، سربداران، یوسف پیامبر (ع) و مختارنامه که بسیار تاثیرگذار بودند تولید نمی‌کنیم؟ در بخش سینما و نمایش خانگی، هیچ دوره‌ای به اندازه دوره دوم آقای ریاست جمهوری آقای روحانی، ابتذال و پوچی نداشتیم. دولت دوازدهم بدترین دوران برای سینما بود.

وی ادامه داد: هر فیلم و سریال خانگی که اجازه ساخت آن را می‌دهند برای دختر و پسرهای ما الگو می‌شود. شاید بنده نسبت به دیگر افراد آگاهی بیشتری از آسیب‌های فرهنگی داشته باشم، اما اکثر مردم جامعه نمی‌توانند فرزندانشان را از این آسیب‌ها دور کنند و تاثیرپذیرند. متاسفانه الگوهایی که در سریال‌های خانگی ارائه می‌دهیم، نود درصد بد هستند و محتواهای خانمان سوز دارند. امیدواری ما این است که آقای رئیسی به شعارهایی که در بخش فرهنگ دادند عمل کنند، زیرا مقوله فرهنگ تضمین کننده سلامت روح و روان جامعه است.

تهیه کننده سریال «روزهای زیبا» تصریح کرد: زیرساخت‌ها شامل دو بخش است، یک زیرساخت سخت افزاری داریم که شامل سالن، سینما و توسعه فرهنگسراست و یک بخش هم زیرساخت‌های نرم افزاری است که شامل تولید سوژه و محتوا می‌باشد. امکانات ما در دو بخش کافی و کامل نیست، خصوصا در بخش ایده پردازی و محتوا که به شدت فقر نویسندگی و متن داریم.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که قرار است براساس محورهای درست فرهنگی حرکت کند باید آموزش ببیند، یکی از راه‌های آموزش هم همین هنر هفتم سینماست. در حال حاضر اکثر فیلم و سریال‌های ما کلیشه‌ای و تکراری هستند، کلمات رکیک و بی محتوا دارند و مطالب غلط و جرم را آموزش می‌دهند. امیدواریم در دولت سیزدهم هم به بخش سخت افزاری و هم آموزش نیروهای انسانی توجه شود. همچنین در بخش تولید سوژه و محتوا هم برنامه ریزی‌هایی انجام شود تا خوراک فکری که برای نسل آینده به یادگار می‌ماند عاری از هرگونه بدآموزی، خشونت و کپی برداری از غرب یا کشورهای دیگر باشد.

سیدزاده درباره اهمیت سینما در انتشار پیام و مطالب به جامعه عنوان کرد: قطعا سینما به عنوان رسانه بزرگی که دیده می‌شود و به عنوان بخش تفریحی جامعه، در صورت آموزش درست مفاهیم اخلاقی، انسانی، سیاسی و حتی اقتصادی، کمک می‌کند تا راهکار درست را در مسیر زندگی پیدا کنیم. رسالت هنر این است که آدم‌ها را از تاریکی به نور ببرد، بنابراین سینما عضو تاثیرگذاری در رهنمود انسان‌ها به سمت پیشرفت به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: قطعا آدم‌های خوب هم در جامعه وجود دارند، اما الگوهایی که ما خصوصا در سینما و نمایش خانگی رواج داده ایم اکثرا الگوهای بدی بوده اند. ما بیشتر از خوبی ها، بدی‌ها را نشان داده ایم که این خودش هم تاثیر منفی در جامعه دارد. باید جدا از اینکه در یک اثر هنری و تاریکی را نشان می‌دهیم، مضرات تاریکی را درست و هدفگذاری شده نشان دهیم تا وقتی به نور می‌رسیم مخاطب آن را رها نکند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون می‌تواند در هر مقطعی پاسخگوی نیاز مخاطبان خود در مسیر اخلاقی آن باشند/باید خلأهای فعلی را در حلقه‌های مدیریتی جست‌وجو کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات فرهنگی ایجادشده در کشور بسیاری از کارشناسان حوزه فقه و رسانه تلاش کرده‌اند مصادیق سرگرمی در رسانه ملی در چارچوب دین و اخلاق در اختیار مخاطبان قرار گیرد در ذات خود امری پسندیده و قابل‌تحسین است.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی، کارشناس و مدرس رسانه تاکید کرد: «رسانه ملی باید متناسب با نیاز و ذائقه مردم نسبت به بازتعریف مفهوم «سرگرمی» اقدام کند.» بنابر گزارش «فرهیختگان»، الهی در گفت‌وگویی پیرامون جایگاه سرگرمی در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما گفت: «اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات فرهنگی ایجادشده در کشور بسیاری از کارشناسان حوزه فقه و رسانه تلاش کرده‌اند مصادیق سرگرمی در رسانه ملی در چارچوب دین و اخلاق در اختیار مخاطبان قرار گیرد در ذات خود امری پسندیده و قابل‌تحسین است.» وی افزود: «اما به‌روز شدن آن تلاش‌ها به تناسب نیاز مردم به نشاط و رهایی از انواع تنش‌ها و حوادث تلخ و گزنده جاری روز، مستلزم نگاه واقع‌بینانه و مجدد به تعریف و تفسیر مفهوم «سرگرمی» در این رسانه است تا ضمن حفظ این کارکرد مهم و پراهمیت، مخاطب نیز رغبت بیشتری برای ارتباط‌گیری با برنامه‌های رادیو و تلویزیون پیدا کند و انگیزه خود را در این مسیر از دست ندهد.» این تهیه‌کننده با اشاره به نفوذ انواع رسانه‌های دیداری و شنیداری در کشور از طریق ماهواره‌ها، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و… خاطرنشان ساخت: «تکیه بر تعاریف سنتی از سرگرمی‌های اخلاقی و عدم انعطاف کافی در این زمینه از سوی برخی نهادهای فرارسانه‌ای، موجب نگاه محافظه‌کارانه شدید بین برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی شده است.» وی توضیح داد: «در نگاهی آسیب‌شناسانه به برنامه‌های فعلی رسانه ملی ازجمله برخی مسابقات یا برنامه‌های گفت‌وگومحور که به گفته خود مجریان آنها، اغلب کپی از نمونه‌های خارجی یا تنها منحصر به چند سلبریتی مشخص هستند، می‌توان به‌راحتی متوجه محدودیت‌های موجود در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌سازی‌ها شد.» الهی گفت: «حال اینکه استعدادها و خلاقیت‌های متنوع و سوژه‌های ناب و جذابی را می‌توان در سراسر کشور جست‌وجو کرد که با رعایت ملاحظات فقهی و البته درنظر گرفتن ذائقه طیف‌های مختلف مردم به خدمت رسانه ملی درآمده و وجه سرگرمی و تفریح سازمان صداوسیما را ارتقا دهند.» وی تعاملات کاربردی و نه تشریفاتی مدیران فرهنگی با مراجع، علما و حوزه‌های علمیه به‌جهت دستیابی به راهکارهای موثرتر در تبیین مفهوم سرگرمی در رسانه‌های جمعی را امری ضروری دانست و تصریح کرد: «بی‌تردید در این زمینه اتاق فکری برای اتخاذ تصمیمات راهبردی و حتی راهکارهای اجرایی و ابلاغ به همه شبکه‌های رسانه ملی با محوریت کاملا مشخص «سرگرمی» پیش‌بینی شده است اما خروجی آنها برای برای خیلی از کارشناسان محسوس نیست.» این کارشناس سینما یادآور شد: «هم رسانه تلویزیون به‌عنوان یک کنشگر فعال فرهنگی اجتماعی و هم دین مبین اسلام به‌عنوان چراغ راه هدایت بشر در همه اعصار از این ظرفیت برخوردارند که بتوانند در هر مقطعی پاسخگوی نیاز انسان به تفریح، شادی، رفع ملالت‌های روزمره و… مخاطبان خود در مسیر اخلاقی آن باشند، پس باید در این بین خلأهای فعلی را در حلقه‌های مدیریتی جست‌وجو کرد.» وی گفت: «پرسش جدی اینجاست که باوجود انواع برنامه‌های پررنگ‌ولعاب و چه‌بسا غیردینی درحوزه سرگرمی که به‌طور شبانه‌روز از طریق سایر رسانه‌ها به درون خانواده‌های مسلمان ایرانی تزریق می‌شوند، چرا دربرابر این هجمه‌ها از ظرفیت‌های به‌روز فقهی و رسانه‌ای به‌طور یکجا استفاده کافی نمی‌شود؟» الهی خاطرنشان کرد: «وقتی تعریف از سرگرمی و نشاط‌بخشی در یک دایره محدود صورت گیرد و حتی به‌اشتباه برنامه‌های مرتبط با آن در یک شبکه تجمیع شوند، بدیهی ست که کارکرد سرگرمی در سبد محصولات رسانه یا از حد طبیعی خود کاهش پیدا می‌کند یا بدون منطق و هدف روشن از سبد تولیدات لبریز شده و برای مخاطب لوث می‌شود.» وی با اشاره به نظریات متعدد از صاحبنظران حوزه رسانه و علوم اجتماعی در این خصوص گفت: «به‌کارگیری این نظریات علمی درکنار انواع الزامات و رجحان های ایجابی و سلبی فقهی و درعین‌حال مدیریت شجاعانه و نه انفعالی در برگزاری هم‌اندیشی‌ها و استفاده از مشاوران مجرب می‌تواند برنامه‌های حوزه سرگرمی را به ذائقه و سلیقه عموم مردم نزدیک‌تر کرده و افزایش مخاطب را برای رسانه ملی به ارمغان آورد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوست ندارم مردم برای دیدن کارم پول بدهند/آن‌چنان برنامه‌ریزی چندساله‌ای در سازمان صدا وسیما وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلیل سامان اعتقاد دارد: استانداردها و ممیزی‌های چندگانه باعث این معضلاتِ میان تلویزیون و نمایش خانگی شده است؛ دوست ندارم مردم برای دیدن کارهایم پول بدهند.

به گزارش سینماپرس، اولین‌بار با «ارمغان تاریکی» سال ۱۳۸۹ به تلویزیون آمد و بعد از آن «پروانه» را سال ۱۳۹۲ به نمایش گذاشت. پروژه سوم جلیل سامان نامش «نفس» بود که در ماه مبارک رمضان روی آنتن رفت و بسیار مورد هجمه برخی از معاندین داخلی و خارجی قرار گرفت. این سریال و حرکت حرفه‌ای کارگردان را به «چهارشنبه‌های سفید» ربط دادند، جایی که در سریال نفس با حفظ حریم‌های شرعی و خلاقیت این مسئله را با فیلمبرداری برخی صحنه‌های خارجی و زنان بی‌حجاب غیرمسلمان، صحنه‌های طبیعی را به‌نمایش گذاشتند تا برای بیننده روایت‌ها باورپذیرتر باشد، و حاشیه‌ها و هجمه‌های دیگری که همیشه پشت‌سر ساخت آثار انقلابی خصوصاً افشای پشت‌پرده‌های جنایات سازمان منافقین بوده و هست.

جالب است وقتی از جلیل سامان پرسیدیم که “تا به حال تهدید شده‌اید؟ “، می‌گوید “بله از طریق یک ایمیل؛ اما نترسیدم و در میدان هستم”. سپس سامان با سریالی طنز و کمدی به تلویزیون آمد و بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داد. سریال تلویزیونی “زیرخاکی” که بعد از نیمه‌کاره ماندن به فصل دوم رسید و حالا از فصل سوم آن صحبت می‌شود؛ البته انتظار بسیاری از مخاطبان است که این سریال هم به مجموعه‌ای دنباله‌دار همچون برخی از کارهای دیگر تبدیل شود.

تسنیم با او گپ‌وگفت کوتاهی داشت که مشروح آن در ادامه آمده است:

* به‌عنوان سؤال اول بفرمایید؛ چرا سازمان صداوسیما برای سریال‌های دنباله‌دارش، آن مدیریت و آینده‌نگری را ندارد؟

اگر در مورد سریال “زیرخاکی” بگویم، سازمان صداوسیما از اول تمایل داشت که سریال ادامه‌دار باشد اما تمهیدات تهیه هنوز فراهم نشده مثلاً لوکیشن خریداری نشده و با بازیگران طوری قرارداد بسته نشده است که متعهد باشند، به‌گونه‌ای می‌توان گفت فعلاً تمایلی مدیریت‌نشده است و آن‌چنان برنامه‌ریزی چندساله‌ای در سازمان وجود ندارد؛ لااقل در مورد «زیرخاکی» که وجود ندارد. این سؤال را باید از مسئولین سازمان صداوسیما بپرسید؛ واقعیت سؤال ما هم هست که؛ چرا این‌طور مدیریت می‌شود؟ هماهنگ‌کردنِ‌ پروژه‌های دنباله‌دار و آینده‌نگری که باید داشته باشند، اتفاق نمی‌افتد.

* این روزها دغدغه جلیل سامان فقط ساخت “زیرخاکی ۳” است یا به کار دیگری هم فکر می‌کنید؟

واقعیت این است دغدغه‌ام مدافعان حرم است و فتح خرمشهر. مدافعان حرم مظلوم واقع شدند و درباره فتح خرمشهر هم کار خاصی نشده است، دوست دارم فضایش فراهم شود در این دو حوزه فیلم سینمایی کاملاً جدّی بسازم.

* یکی از سؤالاتی که بسیار مخاطبین می‌پرسند و حتی بعضاً در رسانه‌ها هم مطرح می‌شود این‌که برخی دوستان کم‌تحمل برای شما فشار ایجاد کردند و هجمه بردند به کنار، همیشه کار کردن علیه منافقین، تبعات داشته است. اگر اشتباه نکنم سعید حاجی‌میری در نامه‌ای در دهه ۱۳۷۰ گفته بود که سر ساختن فیلم «توهم» حتی تهدید به مرگ شد، آیا شما هم تهدید شده‌اید و از ساختن فیلم درباره منافقین نمی‌ترسید؟

من یک بار زمانی که پیش‌تولید سریال متوقف‌مانده “چمران” اتفاق می‌افتاد، ‌تنهایی به فرانسه رفته بودم که یک‌دفعه به خودم آمدم و گفتم “اینجا همان جایی است که مسعود رجوی هست! “، اما تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌ام. البته یک بار یک ایمیل تهدیدآمیز داشتم و دیگر نداشتم. خوشبختانه نترسیدیم و ادامه دادیم.

* موضوع نمایش‌خانگی بحثِ این روزهای بسیاری از محافل است. شما به نکته‌ای اشاره کردید که دوست ندارید مردم برای دیدنِ فیلم‌هایتان پول بدهند، آیا دلیل کوچ کردنِ یک‌سری از کارگردانان تلویزیونی به این مدیوم، معیشتی است؟

دوست ندارم مردم برای دیدن کارم پول بدهند. دوست دارم مردم راحت کارهایم را از تلویزیون ببینند مگر اینکه شرایطی پیش بیاید که نتوانیم کار کنیم، مثلاً حرف‌هایی داشته باشیم که نشود در تلویزیون آنها را زد اما فعلاً همچنان برای کسانی که در شهرها و روستاها هستند و برای تربیت فرزندانشان نمی‌خواهند تسلیم شوند و سراغ ماهواره بروند، باید در تلویزیون سریال بسازم.

به‌نظر من دلیل کوچ کردن‌ها، معیشتی نیست، چرا که کارگردانان، نویسندگان و تهیه‌کنندگان با پولی که از هرکدام (صداوسیما، سینما و نمایش خانگی) می‌گیرند می‌توانند زندگی‌شان را اداره کنند، شاید باعثِ این معضلات هم استانداردها و ممیزی‌های چندگانه باشد که میانِ‌ سریال‌های خانگی، تلویزیون و سینما وجود دارد. ارشاد یک ممیزی، ‌ تلویزیون و نمایش خانگی هم ممیزی‌ها و استانداردهای خاصِ خودشان را دارند؛ یک‌دست نیستند؛ این معضل بزرگی است. دستمزد و مسائل مالی هم که اشاره می‌کنید که دستمزدها نجومی شدند هم از این مقوله مستثنی نیست.

* اگر شرایطی فراهم شود تمایل دارید سریال “شهید چمران” را بسازید؛ چون بسیاری اعتقاد دارند کاری که درخور شأن این شهید بزرگوار باشد، ‌ اتفاق نیفتاده است؟

کار من در قالب یک «الف ویژه» مصوب شد اما تغییر در جایگاه ریاست سازمان صداوسیما باعث شد که این پروژه راکد بماند. هنوز جمله‌ ابراهیم حاتمی‌کیا یادم هست که “چمران گنجی است که همه می‌توانند از آن بهره ببرند. چیزهای زیادی وجود دارد که درباره چمران می‌تواند بازگو شود و من تنها مقطع ۴۸ ساعته‌ای از چمران را روایت کردم”. به‌نظر من بهترین کسی که می‌تواند شرایط ساخت این سریال را به‌خوبی فراهم کند و به‌نوعی بانی ساخت این اثر شود، خود مهندس چمران برادرشان است. این‌که من بتوانم باید بررسی کنم که شرایط ساخت وجود دارد یا خیر، یک بار هم گفتم شاید خارج از تلویزیون بشود کاری برای شهید چمران ساخت اما چالش‌هایی هم دارد که مهمترین آن انتخاب بازیگر نقش شهید چمران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرحی را دنبال می‌کنیم که اساسا بر حمایت از پیام رسان‌های داخلی و ایرانی است/در این طرح بنای ما بر گرفتن و بستن و فیلتر کردن نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه «کافه هنر» درباره طرح مجلس در حوزه پیام رسان ها بیان کرد این طرح بنایی بر تعطیلی و فیلتر کردن پیام رسان ها ندارد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مهمان نخستین قسمت از برنامه «کافه هنر» در هفته جاری بود.

نصیرایی در این برنامه که شنبه ۱۲ تیر به صورت زنده از رادیو ایران پخش شد، درباره طرح مجلس برای فضای مجازی و بحث فیلتر شدن اینستاگرام گفت: ما طرحی را دنبال می‌کنیم که اساسا بر حمایت از پیام رسان‌های داخلی و ایرانی است و در درجه دوم این طرح قصد دارد به ساماندهی به پردازد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما الان با یک فضایی مواجه هستیم که در محیط و در بخش‌های مختلف کسی اگر کالایی خریداری کند، پاسخگویی در برابر مشکلات و ایرادات آن وجود ندارد. کجای دنیا این طور است که بدون هیچ قاعده و چارچوبی فضا آزاد گذاشته شده است تا برسیم به این کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی رخ می‌دهد.

وی در ادامه گفت: من به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی به صراحت اعلام می‌کنم که در این طرح بنای ما بر گرفتن و بستن و فیلتر کردن نیست. در تمام دنیا قوانین متعددی برای فعالیت در فضای مجازی وجود دارد اما نمی‌دانم چرا در ایران در مقابل ساماندهی این فضا چنین جوی به راه می‌افتد.

نصیرایی گفت: در طرح ما تمرکز روی اینترنت ملی نیست و اصلا به این موضوع ورود نکرده‌ایم و با این طرح قصد داریم به ساماندهی فضای موجود بپردازیم. باید به صراحت اعلام کنم که نسبت به این موضوع با قوت و قدرت ایستاده‌ایم. همه خانواده‌ها و عزیزانی که در فضای مجازی فعالیت سالمی دارند مطمئن باشند که هیچ گونه محدودیتی برای آنها در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعیشان بوجود نخواهد آمد و اصلا جای نگرانی نیست. اصل بر حمایت از کالای ایرانی و تولید ایرانی و محیط سالم است. البته هشدار می‌دهم به آنهایی که در فضای مجازی دنبال فعالیت‌های ناسالم هستند، این دسته از افراد حتما نگران باشند و بدانند که ما در این موضوع به جد ایستاده‌ایم.

برنامه «کافه هنر» به تهیه‌کنندگی زهره سربازی و با اجرای شهاب شهرزاد هر هفته روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی نامزدهای نهایی بخش نمایشنامه کودک و نوجوان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات داوران بخش نمایشنامه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری هشت اثر را به عنوان نامزد مرحله دوم این بخش معرفی کردند.

به گزارش سینماپرس، هیأت داوران بخش نمایشنامه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان متشکل از شهرام کرمی، حسن دادشکر و نادر برهانی‌مرند از میان ۱۹ اثر برتر مرحله اول، نمایشنامه‌های «پنگوئن طلایی» نوشته‌ مرضیه شریفی از شهرستان فلاورجان استان اصفهان، «آواز ساعت‌ها» نوشته‌ علیرضا اسدی از مشهد، «دماغ یا بوق» اثر لیلا روغن‌گیر قزوینی از قزوین را به عنوان آثار نامزد مرحله دوم معرفی کردند.

هیات داوران همچنین نمایشنامه‌های «مترسک برفی» اثر زهره شفیعی، «اژدهای شب برفی» به نویسندگی امین‌رضا ملک محمودی، «گردنبند خورشید» نوشته‌ مریم علی‌نیا، «اپلیکیشن بابایاب» از محمد عبدی جمالی و «هیولایی در میان ما» اثر نجیبه نعمتی، همگی از تهران را نیز به‌عنوان دیگر نامزدهای این بخش انتخاب کردند.

پنجمین مسابقه‌ فیلمنامه و نمایشنامه‌ کودک و نوجوان در ۲ مرحله صورت گرفت به‌گونه‌ای که ابتدا طرح‌های ارسالی با توجه به شرایط مسابقه از سوی هیات انتخاب بررسی و آثار برتر معرفی شدند و در مرحله دوم صاحبان آثار برتر یک ماه فرصت داشتند تا نسخه اصلی نمایشنامه خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «رنگ‌های مه گرفته» افتتاح شد/ حضور ملموس رنگ و طبیعت


علی‌محمد شیخی خالق آثار نمایشگاه نقاشی «رنگ‌های مه گرفته» که صبح امروز افتتاح شد، طبیعت را بخش جدانشدنی از وجود آدمی دانست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شبگرد» به پایان فیلمبرداری رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «شبگرد» به کارگردانی فرزاد موتمن پس از حدود یک‌ماه به پایان راه فیلمبرداری رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری «شبگرد» به کارگردانی فرزاد موتمن پس از حدود یک‌ماه تولید در شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در روزهای گذشته در تهران به پایان رسید.

این فیلم بلافاصله پس از فیلمبرداری وارد مراحل تدوین و فنی می‌شود تا برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی و اکران در سینماهای کشور آماده شود.

امیر آقایی، روشنک گرامی، احسان امانی، مهشید افشارزاده، یاسر جعفری، نازنین صلح‌جو، بهناز پورفلاح، حسین امیدی، شبیر پرستار، شیوا کریمی با حضور پیام احمدی‌نیا و هنرمندی امیرحسین فتحی، بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی مقابل دوربین رفته‌اند.

اسامی عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده: مرتضی شایسته، کارگردان: فرزاد موتمن، مجری طرح: سید یاسر جعفری، ایمان یزدی، سرمایه گذار: بهناز پور فلاح، مدیر تولید: رضا حسین زاده اوره، نویسنده: امیرحسین دواتگر، دستیار اول کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی: عادل معصومیان، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، مدیر صدابرداری: امیر حاتمی، طراح گریم: مرتضی کهزادی، طراح صحنه: امین جهانی، طراح لباس: آزاده قوام، تدوین: سهراب خسروی، صداگذاری: حسین ابوالصدق، اصلاح رنگ و نور: علی تصدیقی، عکاس: حبیب مجیدی.

مشاهده خبر از سایت منبع