X

بایگانی تیر 14, 1400

دفتر سینمایی

تمرکز بر سیستم «همسان سازی فرهنگی» در قالب پروژه «نرمالیزاسیون انقلاب اسلامی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسیری که در دولت یازدهم پایه‌ریزی شد در دولت دوازدهم ادامه پیدا کرد و خوانندگان زن آلبوم‌هایشان را در داخل کشور تولید و تورهای سراسری کنسرت‌هایشان را در خارج از کشور دنبال می‌کردند.

به گزارش سینماپرس، با استقرار دولت یازدهم، مباحثی همچون برجام و رفع تحریم‌ها آنچنان بر سایر مطالبات عمومی سایه انداخت که بسیاری از مرزبندی‌های دولت یازدهم و دوازدهم از میان رفت. با امضای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، مدیریت وقت فرهنگی علی‌الخصوص معاونت‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد چنین استنباط کردند که با استراتژی جدید دولت که صورت نمادین آن پیاده‌روی جان کری و محمد جواد ظریف وزرای وقت امور خارجه دو کشور ایران و آمریکاست، فرصت خوبی برای همسان سازی فرهنگی در قالب پروژه نرمالیزاسیون پدید آمده است.

اگر کارنامه عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد دو دولت حسن روحانی را در حوزه موسیقی بررسی کنیم، می‌توانیم به ثبت رخدادهای پرحاشیه فراوانی بپردازیم.

اواخر آبان ۱۳۹۲ هنوز چند ماهی از انتصاب مرحوم علی مرادخانی در مقام معاونت هنری نگذشته بود که پلیس نیویورک اعلام کرد ۳ نفر به اسامی آرش و سروش فرازمند و علی اسکندریان به قتل رسیده‌اند و جوان دیگری نیز زخمی شده است. آرش و سروش فرازمند سال‌ها در نیویورک زندگی می‌کردند. این دو از فعالان موسیقی زیرزمینی در ایران بودند که به دلیل فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی تحت عنوان گروه «سگ‌های زرد» هیچگاه نتوانستند مجوز از وزارت ارشاد برای انتشار آلبوم و موسیقی‌هایشان کسب کنند و به خارج از کشور مهاجرت کردند اما نکته حائز اهمیت این است که اجساد آنها با هزینه وزارت ارشاد به ایران منتقل و در قطعه ۸۸ بهشت زهرا که هنرمندان ایران در آن خاکسپاری می‌شوند، دفن شد.

با دفن اجساد در قطعه هنرمندان این سوال مطرح می‌شود که اگر فرازمندها هنرمند به شمار می‌آیند که باید در کشور به فعالیت می‌پرداختند و مجوز کار از وزارت ارشاد دریافت می‌کردند اگر هنرمند به شمار نمی‌آیند پس چرا اجساد آنها در قطعه هنرمندان جای گرفته‌ است؟

مروری بر عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم/ اجرای پروژه‌های همسان‌سازی فرهنگی همزمان با مذاکرات سیاسی +عکس

اجساد باید از خارج از کشور و از قاره‌ای دیگر به ایران منتقل می‌شد. سه‌شنبه (۲۸ آبان ماه) اجساد در قطعه هنرمندان دفن شد و عصر روز خاکسپاری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدرضا جعفری جلوه به منزل فرازمندها رفت و ضمن عیادت از خانواده برای بازماندگان آرزوی صبر و شکیبایی و سلامتی داشت و حضورش در خانه فرازمند را رسانه‌ای کرد و رئیس سازمان سینمایی وقت هم با خانواده این دو فعال موسیقی دیدار کرد.

وزارت ارشاد برای تعدادی از هنرمندان به دلیل کمبود فضا در قطعه هنرمندان اجازه دفن- با وجود تقاضاهای ارائه شده از سوی خانه سینما – نمی‌دهد و تعدادی از هنرمندان را در قطعه نام‌آوران دفن می‌کنند، اما این دو فعال موسیقی نیویورکی با تصمیم معاون هنری در قطعه هنرمندان جای گرفتند. چندی بعد اخباری رسمی در رسانه‌های منتشر شد که هزینه حمل اجساد که بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان (به سال ۹۲) است توسط وزارت ارشاد از طریق خانه سینما پرداخت شده است.

اما در دوره مدیریت مرحوم مرادخانی حواشی معاونت هنری در حوزه‌های تمام ناشدنی بود. شیوه‌نامه نانوشته معاونت هنری وقت اصرار به تک خوانی بانوان داشت. هنوز از روی کار آمدن دولت جدید زمان زیادی نمی‌گذشت که حاشیه‌ها آغاز شد. داریوش پیرنیاکان در روز جشن خانه موسیقی خواستار آزادی صدای زنان شد که اعضای هیات‌مدیره این مرکز اعلام کردند که سخنرانی او در روز جشن نظرات شخصی بوده و مفاد آن سخنان قبلا به اطلاع هیچ‌یک از اعضا نرسیده است. هرچند عده‌ای بر این باور بودند که در این جشن حضور معاون هنری وزیر ارشاد و عدم پاسخگویی مهر تاییدی بر همراستایی سیاست‌های معاونت هنری وقت با اظهارات پیرنیاکان است.

مروری بر عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم/ اجرای پروژه‌های همسان‌سازی فرهنگی همزمان با مذاکرات سیاسی +عکس

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مدت زمان کوتاهی به اظهارات پیرنیاکان پاسخ داد و گفت: عده‌ای آمده‌اند و در مغالطه‌ای آشکار گفته‌اند که فقها دلیلی ندارند برای این که صدای زن نباید پخش شود و چرا علما و فقها می‌گویند خواننده زن نباشد؛ این طرز سخن گویی جسورانه سابقه ندارد.

مروری بر عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم/ اجرای پروژه‌های همسان‌سازی فرهنگی همزمان با مذاکرات سیاسی +عکس

این مرجع تقلید در ادامه گفت: افرادی که جسور شده و مدعی شده‌اند که فقها دلیل خود را بر ممنوعیت پخش صدای خوانندگان زن بگویند، خبر ندارند که یک طلبه بیست سال درس می‌خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد و یک مرجع تقلید نیز سی یا چهل سال باید تلاش کند تا به این مرحله برسد، حال یک خواننده و نوازنده بیاید و از خود فتوایی بدهد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: ما در شرایطی که مشغول مذاکره با خارجی‌ها هستیم، باید در داخل متحد باشیم و بدانیم ایجاد اختلاف در داخل در این شرایط به مصلحت کشور نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد بداند تکرار این کارها سبب می‌شود مردم فاصله بگیرند.

مروری بر عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم/ اجرای پروژه‌های همسان‌سازی فرهنگی همزمان با مذاکرات سیاسی +عکسهنوز از این ماجرا نگذشته بود که کنسرت گروه «ماه» که خوانندگی آن را بانوان به عهده دارند، برنامه‌ای در تالار وحدت برنامه اجرا کردند و این اجرا به یکی از پرحاشیه‌ترین کنسرت‌های دولت یازدهم تبدیل شد. شایعات بر این اساس بود که در این کنسرت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشته و در حضورش مهدیه محمدخانی یکی از خوانندگان گروه مجید درخشانی آهنگساز برجسته اقدام به تکخوانی کرده‌ است. این خبر با واکنش وزیر ارشاد مواجه شد.

هر چند بابک دربیکی مشاور وزیر در رسانه‌ها این مطلب را تکذیب کرد.

مروری بر عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم/ اجرای پروژه‌های همسان‌سازی فرهنگی همزمان با مذاکرات سیاسی +عکس

۴اجرای «اپرای عاشورا» یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران در هفته آخر مهرماه با تک‌خوانی خواننده زن این گروه روی صحنه رفت. معاونت هنری در حالی به تک‌خوانی زن در اپرای عاشورا مجوز داد که چندی قبل با پاسخ آیت الله مکارم شیرازی مواجه شده بود، اپرای عاشورا حرکت رو به جلوی معاونت هنری ارشاد بود تا قطار هنجارشکنی‌اش از ریل خارج نشود و البته برای پیش رفتن در این مسیر مرتکب اشتباه بزرگ‌تری شد.

با این حال مسیری که در دولت یازدهم پایه‌ریزی شد در دولت دوازدهم ادامه پیدا کرد و مهدیه محمدخانی آلبوم‌هایش را در داخل کشور تولید می‌کرد و تورهای سراسری کنسرت‌های خود را در خارج از کشور دنبال می‌کرد.

مروری بر عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم/ اجرای پروژه‌های همسان‌سازی فرهنگی همزمان با مذاکرات سیاسی +عکس

عدم نظارت دفتر موسیقی با شیوه دیگری در کنسرت حمید عسگری خودنمایی کرد و نگین پارسا به صورت مستقل روی صحنه یکی از قطعات حمید عسگری را اجرا کرد. با این حال باب گشوده شده دولت‌های یازدهم در مطالبه‌گری برای تک خوانی زنان در مستند حلال ممنوعه به کارگردانی حسین شمقدری اخیرا در مسیر حمایت از این سیاست حاشیه ساز دولت‌های یازدهم و دوازدهم ساخته شد.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیری: تنها کسانی از فارابی حمایت می کنند که وام های کلان از آن گرفته و پس نداده اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: امیدوارم آقای رئیسی و دولتمردان ایشان ریشه بنیاد سینمایی فارابی را برای همیشه بکنند؛ این نهاد نه تنها به درد اهالی سینما نمی خورد بلکه باعث ضرر و زیان شدید به سینما و سینماگران نیز می شود و قطعاً نبود آن بهتر از بودنش است و دولتمردان نباید اجازه بدهند دیگر در این نهاد بریز و بپاش های آنچنانی با بودجه بیت المال شود و تنها عده ای خاص از مواهب آن بهره مند گردند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بادام های تلخ» و «ساعت شلوغی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک زمانی در سینمای ایران وسایل برای تولید فیلم بسیار کم بود؛ در آن زمان سینما دیجیتال نشده بود و بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت آثار سینمایی به نوبت به عوامل فیلم ها تجهیزات می داد اما حالا که سینما دیجیتال شده دیگر دلیلی برای وجود فیزیکی این بنیاد که سالانه بخش اعظمی از بودجه بیت المال را حیف و میل می کند وجود ندارد.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه بی شک موسسه رسانه های تصویری بسیار کمک کننده تر از فارابی است اظهار داشت: من تعجب می کنم که چطور برخی افراد آمدند و موسسه رسانه های تصویری را منحل کردند اما بنیاد بی خاصیت فارابی همچنان به کار خود ادامه می دهد!

وزیری در همین راستا تصریح کرد: باعث شرم و تأسف است که مسئولان بنیاد سینمایی فارابی نه تنها هیچ کمکی به قاطبه اهالی سینما نمی کنند بلکه از اهالی سینما طلبکار هم می شوند. بنده از صمیم قلب می گویم که امیدوارم به حق خانم فاطمه زهرا (س) ریشه این بنیاد بی خاصیت برای همیشه کنده شود و شر آن از سر سینمای کشور کم گردد.

وی با بیان اینکه تنها کسانی از فارابی حمایت می کنند که وام های کلان از آن گرفته و پس نداده اند خاطرنشان کرد: من نمی دانم چرا آقایان در اعطای وام که با بودجه بیت المال هست هم خودی و ناخودی دارند؟ چرا به من نوعی وام نمی دهند اما یک عده خاصی را گرد خود جمع کرده اند و مرتب به آن ها وام اعطا می کنند؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «کالسکه» و «سایه های غم» متذکر شد: من متأسفم که مسئولان وزارت ارشاد می گویند ما ۲ هزار میلیارد وام به سینماگران دادیم. چرا دروغ می گویید به مردم؟ کدام وام؟ کدام سینماگران؟ چرا بدنه سینما جزو این سینماگران نیستند؟

وزیری در پایان این گفتگو تأکید کرد: این نهاد باید برای همیشه تعطیل شود؛ نهادی که متعلق به برخی سینماگران خاص است و هیچ دردی از سینمای ایران درمان نکرده و بودجه های کلان سینما را در قالب برگزاری برخی جشنواره های بی خاصیت و یا اعطای وام به دوستان و نزدیکان خود هدر می دهد بهتر است که دیگر هرگز وجود خارجی نداشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شاید هرگز تو را نبینم» شنیدنی می شود/ روایت شاعرانه صبا علیزاده


آلبوم موسیقی «شاید هرگز تو را نبینم» به آهنگسازی صبا علیزاده از روز پنجشنبه هفدهم تیر در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز اکران در سینماهای جمهوری اسلامی با فیلمی «فرصت طلبانه و کاسبکارانه»؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «فریاد مجاهد» که فیلمی انقلابی بود و با بلیت ۵۰ ریالی برای اولین بار سینما را به قم برد. هرچند به نظر کارشناسان و روزنامه‌های آن سال‌ها، این فیلم «فرصت طلبانه و کاسبکارانه» بود!

به گزارش سینماپرس، زمان زیادی از ساخت آثار سینمایی نگذشته بود که تفاوت‌های فکری و برخوردی در زمینه مواجهه با سینما در ایران آغاز شد. سینما در عین حال که برآورنده آرزوها و شکل‌دهنده تخیلات بود، ویژگی و ساختارهای آن بر مبنای هنر مردمی نهاده شده بود. نمی‌شد که فیلمی ساخت اما در پستوی خانه پنهانش کرد. این هنر با مردم تعریف می‌شد؛ مردمی که از دیدن و لذت‌بردن از شهر فرنگ حالا به جادوی پرده نقره‌ای رسیده بودند، اما فقط این جادو و حس نیاز به تفریح سبب نمی‌شد که حتماً به تماشا بیایند و محصولات تلفیقی هنر و صنعت را مورد توجه قرار دهند. «سینما» هنری گران و جمعی بود و نیاز داشت که هزینه‌های خود را تأمین کند، آن هم از طریق بلیت‌هایی که فروخته می‌شد. این گونه شد که اصطلاح فیلم «بفروش» در سینمای ایران شکل گرفت و مشخصات خاص خود را داشت؛ لودگی، تکه‌پرانی‌های جنسی و نمایش برهنگی.

اما قرار نبود همه جوانان سینمای آن سال‌ها بشوند ابزار دست چند تهیه‌کننده و سینمادار. بسیاری از آنان هم تحصیلات خود را در زمینه سینما تکمیل کرده بودند و هم عاشق این هنر بودند. آنان برای ساختن آنچه آرزو داشتند، شب و روز تلاش کرده بودند. آن وقت بود که به تدریج فیلم‌هایی غیر از «فیلمفارسی» ساخته شدند؛ فیلم‌هایی که دیگر قرار نبود پر باشند از «عرق، ورق، رقص، عشق، تجاوز، فرار و…». کم‌کم فیلم‌هایی ساخته می شدند که فکر و اندیشه داشتند؛ فیلم‌هایی که هرکدام نگاهی نو به هنر سینما را پیشنهاد می‌دادند.

آغاز اکران در سینماهای جمهوری اسلامی با فیلمی «فرصت طلبانه و کاسبکارانه»؟!

نیمه نخست دهه ۴۰ بود که تلاش‌های فردی ابراهیم گلستان با «خشت و آیینه»، فریدون رهنما با «سیاوش در تخت جمشید» و فرخ غفاری با «شب قوزی» نه تنها با برخورد سرد مردم روبه‌رو شدند، که منتقدان هم واکنشی مشابه داشتند. با ساخت فیلم‌های «شوهر آهو خانم» (داود ملاپور)، «سه دیوانه» (جلال مقدم) و «بیگانه بیا» (مسعود کیمیایی) در سال ۱۳۴۷ منتقدان به تدریج به این کوشش‌ها روی خوش نشان دادند و کوشیدند به ایجاد سینمایی متفاوت دل ببندند و به حمایت از این سینما بپردازند؛ این فیلم‌ها اگرچه در گیشه شکست خوردند، ولی امیدهایی را زنده کردند؛ به خصوص «شوهر آهو خانم» که برای منتقدان دهه ۴۰ نویدبخش تشکیل سینمایی با هویت ملی بود.

* چگونگی شکل‌گیری «نهضت سینمای ارزان خیابانی»

سال ۴۸ در میزگردی با حضور داود ملاپور، کامران شیردل و مسعود کیمیایی، جبهه سینمای سوم بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد. چند ماه بعد با اکران «قیصر» و «گاو» منتقدان و روزنامه‌نگاران با شور و حرارت به دفاع از تشکیل سینمایی متفاوت می‌پردازند. حتی منتقدان آن را «نهضت سینمای ارزان خیابانی» می‌گویند. در ابتدای دهه ۵۰، تعداد فیلم‌هایی که متفاوت از آثار متداول سینمای فارسی هستند، آن قدر زیاد شد که بتوان آن را به مثابه یک جریان ارزیابی کرد. موج نو چند ویژگی داشت، غیر از اینکه تلخ و سیاه و تاریک بود، مرگ شخصیت‌های اصلی، پرسه‌های نومیدانه ضدقهرمان‌ها در دل شهر، تأکید بر محله‌های فقیرنشین و افراد طبقه فرودست مؤلفه‌های اصلی اغلب فیلم‌های موج نویی بودند. این فیلم‌ها هم دو گونه را در بر می‌گرفتند: نماینده یکی از آنها فیلم «گاو» است که به آثار سینمای فرانسه پهلو می‌زند، و دیگری «قیصر» که برآمده از دل فیلمفارسی بود و به بازتعریف الگوهای سینمای تجارتی آن دوران پرداخت و به شکل‌گیری آنتی‌تز فیلمفارسی منجر شد.

کیمیایی در این باره گفته بود که نباید خودمان را از سینمای حرفه‌ای جدا کنیم. ما باید خودمان را به آنها تحمیل کنیم. اگر توانستیم در سینمای حرفه ای فیلم بسازیم و آنها دیدند که ما می‌توانیم فیلم خوب بسازیم، به طریقی که به سرمایه آنها لطمه‌ای وارد نمی‌کند، مسلماً از ما استقبال می‌کنند. از همین جا شکاف با صاحبان سرمایه و سینما ایجاد شد، اما کماکان رقابت این سینما با آثار خارجی و فیلمفارسی ادامه داشت تا اینکه انقلاب شد.

آغاز اکران در سینماهای جمهوری اسلامی با فیلمی «فرصت طلبانه و کاسبکارانه»؟!

* وضعیت سینماها پس از وقوع انقلاب

در اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی، با چند جمله امام خمینی (ره) جایگاه و سیاست سینما مشخص شد: «ما بحمدالله گویندگان و نویسندگان خوب داریم. ما همه چیز داریم. من غالباً فیلم‌هایی که خود ایرانی‌ها درست می‌کنند به نظرم بهتر از دیگران است. مثلا فیلم «گاو» آموزنده بود. اما حالا این فیلم‌ها باید حتما از آمریکا و یا از اروپا بیاید با یک بی‌بندوباری، تا روشنفکران غرب‌زده شاد شوند. فیلم‌هایی که از خارج به ایران می آید اکثرا استعماری است. لذا فیلم های خارجی استعماری را حذف کنید مگر صددرصد صحیح باشد…» (صحیفه امام، ج‌۱۲، ص: ۲۹۱)

در همان سال ۵۸ جلسات متعددی برای اجرایی شدن سیاست‌ها آغاز شد. در روزهای ۱۳-۱۴ آبان ۵۷ هنوز آتش زدن سینماها ادامه داشت و تعداد تماشاگران در ۸۲ سالن سینمای تهران از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به کمتر از یک دهم، یعنی ۱۳۸ هزار نفر، رسیده بود. البته سینماها در زمان انقلاب به مدت ۱۶ روز تعطیل بودند و از دهم اسفند ۵۷ کار خود را آغاز کردند و در نبود قوانین مسئولیت برعهده سینماداران بود. تا قبل از انقلاب، ۴۲۰ سینما در سطح کشور فعالیت می‌کرد که در سال ۵۸ تعداد آنها به ۳۰۰ رسیده بود. قرار شد دولت عوارض سینماهایی را که قصد بازسازی دارند، ببخشد. ۲ هزار کپی فیلم نیز سوخته بود و ۳۰ فیلم آماده هم از قبل انقلاب باقی مانده بود.

کم‌کم سینماگران فکر کردند باید کاری انجام دهند. در این میان روزنامه‌ها هم نسبت به اکران فیلم‌های مبتذل هشدار می‌دادند. اردیبهشت ۵۸ بود که اعلام شد تمام پروانه‌های نمایش لغو می‌شوند و برای تمام آثار متقاضی بر اساس ضوابط تعیین شده پروانه داده می‌شود و درعین حال درجه‌بندی عالی، ممتاز، خوب برایشان در نظر گرفته می‌شود تا میزان حمایت‌ها، چه به صورت کمک نقدی یا کاهش مالیات، انجام شود.

حالا مشکلات آغاز شده بود و سینماداران علاقه‌ای به اولین اکران آثار سینمای ساخت ایران نداشتند، به دلایل متعدد از جمله اینکه باید حق و حقوقشان را پرداخت می‌کردند. بیشتر در صدد بودند به اکران دوم به بعدِ آثار ایرانی و یا اکران آثار خارجی اقدام کنند. با اصرارهای دولت بود که قرار شد در ۶ ماه دوم هر سال، تمام سینماها موظف باشند تا حتماً یک ماه فیلم ایرانی جدید نشان دهند.

آغاز اکران در سینماهای جمهوری اسلامی با فیلمی «فرصت طلبانه و کاسبکارانه»؟!

* فیلمی که اولین بار سینما را به قم برد

روزنامه کیهان در گزارش اکران سینمای سال ۵۸ نوشته بود: «قریب ۳۱۰ فیلم ایرانی و خارجی طی سال اخیر در ۲۷ سینمای پایتخت به نمایش درآمد که بیش از ۲۰۰ فیلم شامل فیلم های تکراری می شد. اغلب فیلم های غیرتکراری نیز، به علت محبوس ماندن در انبارهای سانسورگران آریامهری، تقریباً تازگی خود را برای ایرانیان انقلاب دیده از دست داده بودند و نمی‌توانستند زبان زمانه آنان باشند» (کیهان، ۱۳۵۸).

با این حال چند اثر ساخته شده، به شدت مورد استقبال قرار گرفتند، از جمله «فریاد مجاهد» که فیلمی انقلابی بود و با بلیت ۵۰ ریالی، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال فروخت، در حالی که به نظر روزنامه‌های آن سال‌ها، این فیلم «فرصت طلبانه و کاسبکارانه» بود، اما همین فیلم برای اولین بار سینما را به قم برد. این فیلم به کارگردانی مهدی معدنیان با بازی بهمن مفید، کیومرث ملک‌مطیعی و سیروس گرجستانی ساخته شد و فعالیت یک گروه مسلمان زیر نظر روحانیان بر ضد نظام سلطنتی را نمایش می‌دهد.

محمدعلی نجفی، مدیر وقت سازمان سینمایی درباره فریاد مجاهد گفته بود: فیلم خیلی ضعیفی بود… مثلاَ در جایی از فیلم وقتی داشت توضیح می‌داد که از سال فلان فعالیت‌های زیرزمینی چریک‌ها آغاز شد دوربین رفته بود در یک زیرزمین و درهای زیرزمین باز می‌شد! یادم هست به آن‌ها گفتم فعالیت‌های زیرزمینی که منظور فعالیت‌های داخل زیرزمین نیست!

آغاز اکران در سینماهای جمهوری اسلامی با فیلمی «فرصت طلبانه و کاسبکارانه»؟!

* مصادره سینماها

در این میان، با وجود تلاش‌های حمایتگران سینماگران همراه با انقلاب و فعال در دولت، به خاطر فشارهای نهادهای دیگر از جمله «بنیاد هنری مستضعفین» مسیر سختی پیش روی سینما بود. به تدریج شرایطی سخت پیش روی سینما قرار گرفته بود که حتی سینماداران می‌توانستند فیلم‌ها را توقیف کنند. صداوسیما می‌توانست آن‌چنان علیه فیلم‌های سینمایی تبلیغ کند که کسی به سینما نرود. دادستان کل انقلاب اسلامی (علی قدوسی) خبر داده بود که در صدد رفع فساد و فحشا در کلیه سطوح از جمله سینما هستند و قرار است با رعایت کامل موازین شرعی نسبت به در اختیار گرفتن سینماهای کشور اقدام لازم به عمل آید (جمال امید، ۱۳۸۲، تاریخ سینمای ایران، جلد دوم ۱۳۶۹-۱۳۵۸).

به رغم تلاش‌های دولت و سینماداران در مخالفت با این درخواست، سینماها مصادره شدند و پس از آن، مسائلی شکل گرفتند که همچنان هم در سینمای ایران وجود دارند. اعتماد نسبت به سینماگران در بخش‌های مختلف کمرنگ شد و برای همه بخش‌ها شوراهایی با حضور افرادی تشکیل شد که بعضاً شناخت کافی از سینما نداشتند. مثلاً برای بازبینی فیلم‌ها هیئت رسمی عبارت بودند از نمایندگان جهاد سازندگی، بنیاد هنری مستضعفین، سپاه پاسداران، صدای جمهوری اسلامی، اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش، انجمن هنرمندان سینمای ایران، نمایندگان اداره نظارت و ارزشیابی. البته از دل این کمیته‌ها تهیه‌کنندگانی نظیر سیروس تسلیمی (ارتش)، محمد کاسبی (صدای جمهوری اسلامی) و حسن هدایت (بنیاد هنری مستضعفین) به بدنه سینما اضافه شدند و هنوز فعالیت دارند.

تا سال ۶۰ ترس از تعطیلی و دخالت نهادهای دیگر، قدرت تصمیم‌گیری و ابتکار را از سینماگران گرفته بود. از سال ۶۰ و پس از آغاز جنگ تحمیلی، با وجود تمام کمبودها و کثرت فیلم‌های روسی (دفتر فرهنگی سفارت شوروی بدون مجوز فیلم‌ها را ارزان در اختیار سینماداران قرار می‌داد)، از ۳۴۰ فیلم به نمایش درآمده برای هیئت تنها ۱۳۷ فیلم مجوز گرفتند. سینماداران فیلمی برای اکران پیدا نمی‌کردند و تنها ۴ سینمای تهران عملکرد قابل قبولی از منظر فروش داشتند. به اینها باید اصرار سینماگران در مخالفت با اکران و ورود فیلم‌های خارجی را هم اضافه کرد.

در سال ۶۱ سه اصل «حمایت، هدایت و نظارت» مبنای سیاست‌های سینمایی کشور شدند تا «امنیت شغلی» رؤیای دور از دسترس سینماگران و سینماداران نباشد. در همان سال‌ها بود که حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری) هم قدرت گرفت. در عین حال نخست‌وزیر وقت پیشنهاد داد تا اگر نهادها و ارگان‌ها علاقه‌مندند، برای جشنواره‌های مختلف جهانی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند. اما تشتت و بی‌ثباتی و تصمیم‌های مقطعی فشار را بر سینماگران افزایش داده بود.

آغاز اکران در سینماهای جمهوری اسلامی با فیلمی «فرصت طلبانه و کاسبکارانه»؟!

* چگونگی شکل‌گیری شورای صنفی نمایش

نخستین کمیسیون اکران حوالی سال ۶۱ بود و جریانی تازه در مسیر فیلمسازی ایران پدید آمده بود و نهادهای فعال در سینماها و نهادهای تصمیم‌گیر بیشتر شده بودند. دیدگاه‌ها درباره فیلم‌ها متنوع بود و تصمیم‌گیری سخت، مثلاً فیلم «دادا» ساخته ایرج قادری مورد توجه حوزه هنری بود و فروش خوبی داشت، اما از پنج فیلم «اشباح»، «حاجی واشنگتن»، «خط قرمز»، «سفیر» و «مرگ یزدگرد» که در اولین جشنواره فیلم فجر در بهمن ۶۱ به نمایش درآمدند، تنها دو فیلم «سفیر» و «اشباح» اکران شدند و فیلم های بیضایی، حاتمی و کیمیایی توقیف شدند.

لغو حاکمیت دلالان فیلم‌های خارجی، باز کردن راه برای نمایش فیلم‌های باقیمانده در انبار، حذف کوپن ورود فیلم (پس از تأمین نیاز ۱۵۰ سینمای سراسر کشور از فیلم‌های ایرانی)، کاهش عوارض شهرداری و افزایش قیمت بلیت سینما از جمله کارهایی بود که برای سرو سامان دادن به سینما در آن مقطع انجام شد. با این حال اختلافات موجود به ویژه درباره فیلم‌های خارجی چنان بود که سرانجام به شکل‌گیری «کمیسیون اکران» منجر شد تا با برنامه‌ریزی برای تولیدات داخلی، امکان استفاده از سینماهای مناسب و افزایش مدت نمایش فراهم شود.

«کمیسیون اکران» را به نوعی می‌توان پدر شورای صنفی اکران کنونی دانست، که در آن زمان دو نماینده از اداره کل نظارت، دو نفر از انجمن سینماداران، یک نفر از دارندگان فیلم سینمایی در این شورا حضور داشتند تا قدم هایی برای به بررسی فیلم ها، برنامه ریزی برای اکران با اولویت دادن به فیلم های تولید داخلی بردارند.

حالا و پس از گذشت تقریبا ۴ دهه، کمیسیون اکران به شورای صنفی نمایش تغییر نام داده است و اعضایی از صنوف در آن حضور دارند و در آن سعی می‌شود که نماینده صنوف در آنها حضور مؤثر داشته باشند و خودشان تصویب می‌کنند که از چه صنوفی نماینده در این شورا حضور داشته باشند. مثلاً در آخرین تصمیم‌گیری اعضای سال ۹۹ شورای صنفی، قرار شد دو نماینده از انجمن سینماداران ایران، یک نماینده از انجمن تهیه‌کنندگان، یک نماینده از کانون پخش‌کنندگان، یک نماینده از انجمن صنفی کارگردانان سینما، مدیرکل نظارت و ارزشیابی به عنوان نماینده سازمان سینمایی باشند. مصوبات شورا با حداقل سه رأی مشروط به حضور حداقل یک نماینده انجمن سینماداران معتبر است.

آغاز اکران در سینماهای جمهوری اسلامی با فیلمی «فرصت طلبانه و کاسبکارانه»؟!

از حوالی سال ۷۶ به بعد و با حضور سیف‌الله داد در معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت‌ها کم‌کم بر عهده سینماگران گذاشته شد. یکی از دسته‌بندی‌هایی که به نوعی یادگار آن زمان است، سرگروهی سینماها بود که اکنون با ۷ سرگروه سینماها اداره می‌شوند و بسته به قدرت و علاقه‌مندی نسبت به فیلم، تعداد سینماهایی که برای هر فیلم در نظر گرفته می شود از ۱۰ تا ۳۰ سینما متغیر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چطور عطرها بخشی از نمایشگاه‌های هنری شدند؟


نمایشگاه‌ هنری جدید «ون‌گوگ» در ایالات متحده آمریکا که به نمایش دیجیتالی آثار این هنرمند اختصاص دارد، عنصر غیرمنتظره دیگری را نیز شامل خواهد شد: عطر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چشم انداز روشنی نسبت به آینده تئاتر نداریم/قیمت بلیت نمایش ها هم به دلیل نداشتن توان مالی مخاطب آن قدر بالا نرفته است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید رجبی معمار از اهمیت توجه به ارتقای سطح کمّی و کیفی هنرهای نمایشی در دولت جدید گفت.

به گزارش سینماپرس، مجید رجبی معمار مدیر تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره سابقه تئاتر و نمایش در کشورمان گفت: نمایش در ایران از قرون گذشته با عناوینی چون تعزیه، خیمه شب بازی، نمایش‌های فولکلور و … وجود داشته است. تئاتر یک هنر زیربنایی و جدی است که پیشران بسیاری از هنرهای دیگر نظیر سینما بوده است. امروزه هم تئاتر با وجود رونق گرفتن سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینما و سریال‌های نمایش خانگی همچنان مخاطب دارد. در کشور ما ظرفیت‌های علمی و آموزشی زیادی وجود دارد؛ در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف رشته هنرهای نمایشی به دانشجویان تدریس می‌شود. ظرفیت برجسته تئاتر ایران در جشنواره تئاتر دانشگاهی به نمایش در می آید که باید از آن حمایت شود.

وی خواستار رونق گرفتن مجدد ضبط و پخش تله تئاترهای تلویزیونی شد و گفت: ما چشم انداز روشنی نسبت به آینده تئاتر نداریم؛ با تغییر مدیران تئاتری و مسئولان فرهنگی هنری وزارت ارشاد تاثیرات خوب و بدی را در تئاتر مشاهده کرده ایم. تلویزیون که رسانه ملی است بسیار می‌توانست در تئاتر تاثیرگذار باشد. در دهه شصت و هفتاد تله تئاترهایی بسیار باکیفیت در بهترین استودیوهای صدا و سیما ضبط می‌شد و مخاطبان از آن استقبال می‌کردند. دلیل این استقبال هم این بود که امکان رفتن به تماشای تئاتر برای آنان میسر نبود و از این طریق اشتیاق به تماشای تئاتر پیدا می‌کردند و راهی سالن‌های تئاتر می‌شدند.

لزوم اختصاص بودجه خاص برای تئاتر و هنرهای نمایشی

این مدیر باسابقه هنری توضیح داد: کار تئاتر کار خطیر و زمانبری است. گاهی اوقات نگارش نمایشنامه حدود دو سال زمان می‌برد. حدود چند ماه زمان می‌برد تا طراح صحنه، طراح نور، طراح لباس و بازیگر تئاتر با کار خود آشنا شوند. هنرهای نمایشی نیاز به فضای تمرینی و اجاره سالن نیز دارند. قیمت بلیت نمایش ها هم به دلیل نداشتن توان مالی مخاطب آن قدر بالا نرفته است؛ پس بهتر است از گروه‌های نمایشی با تخصیص بودجه مناسب حمایت مالی انجام گیرد. همچنین بهتر است از جشنواره‌ها با جوایز و مبالغ قابل قبول و نه اندک، حمایت شود تا فرصتی برای رقابت بهتر بین گروه‌های تئاتری ایجاد گردد.

دخل و خرج اقتصادی تئاتر با یکدیگر همخوانی ندارد

مدیر تماشاخانه ایرانشهر در ادامه از نبود فضای تبلیغات در شهر گلایه کرد و گفت: ظرفیت اندکی از تابلوهای شهری را سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای تبلیغات محیطی نمایش‌های اجرا شده در سطح شهر در نظر گرفته است. تلویزیون به دلیل ضوابط خاص خود در بخش آگهی‌های بازرگانی حمایت زیادی از تئاتر نمی‌کند. مجموع این‌ها شرایطی را ایجاد کرده تا دخل و خرج اقتصادی تئاتر به غیر از نمایش‌هایی خاص به دلیل حضور بازیگران چهره، با هم همخوانی نداشته باشد. به دلیل در آمد بالای برخی چهره‌ها چه در تئاتر و چه در سینما، متاسفانه برخی فکر می‌کنند که همه اهالی تئاتر از درآمد بالایی برخوردارند.

رجبی معمار در ادامه سخنانش از رئیس جمهور منتخب درخواستی کرد و گفت: از آقای رئیسی می خواهم در انتخاب افرادی که مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و افراد مسئول برای معاونت هنری که سیاست گذار در عرصه هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی هستند، از چهره‌های نامدار، با سابقه و با ارتباطات بسیار خوب با عرصه فرهنگ و هنر استفاده کند. در خانه تئاتر ایران به عنوان یک نهاد صنفی با سابقه بیست سال، حدود دوازده هزار نفر در هفده کانون تخصصی عضویت دارند. لذا، لازمه موفقیت این نهاد، حمایت دولت از آن است.

مدیر خانه هنرمندان در پایان بیان کرد: در مراکز استانی و شهرستان‌ها هنرمندان زیادی داریم که نیازمند حمایت جدی هستند؛ تقویت خانه تئاتر می‌تواند کمک شایانی به آنان کند. شاید همان گونه که سازمان سینمایی وجود دارد، تئاتر کشور هم نیاز به چنین نهادی به دلیل گونه‌های متعدد تئاتر و جشنواره‌های مختلف داشته باشد. همچنین باید از تئاتر آنلاین با در اختیار قرار دادن تجهیزات فیلمبرداری و سالن‌های نمایش حمایت کرد. در بحث ارزشیابی تولید محتوا و بازبینی هم بهتر است از افراد مجرب و توانمند استفاده شود تا نمایش با اعمال سلیقه‌های مختلف در حین اجرا مواجه نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیاه باز» با داستان بیت کوین اکران می شود/ انتشار پوستر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیه کنندگی علی قائم مقامی از روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه در سینماهای کشور اکران می شود.

در آستانه اکران عمومی این فیلم سینمایی پوستر آن نیز منتشر شد، این پوستر توسط شکوفه بیاتی طراحی شده است.

«سیاه باز» در ارتباط با فردی است که در زمینه بیت کوین فعالیت می کند و به صورت ناخواسته وارد ماجراهایی می شود.

در این فیلم بازیگرانی چون سام قریبیان، افسانه بایگان، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی، حامد بیسادی و آتیلا پسیانی حضور دارند.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: حمید همتی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، مشاور کارگردان: مسعود جعفری جوزانی، تدوین: خشایار موحدیان، الاهه ایزدی، موسیقی: فردین خلعتبری، صدابرداران: بهمن حیدری، حامد صمدزاده، طراح چهره پردازی: محسن ملکی، صداگذاری: بهمن حیدری، مهدی جمشیدیان، مشاور فیلمنامه: مهدی سجاده چی، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، جلوه های ویژه بصری: سعید خلیلی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: فرزاد ظریفی، مدیر تدارکات: حسین روزبهانی، عکس: مهدی حیدری، دستیار اول فیلمبردار: رضا نوروزی، منشی صحنه: لیلا مربی، دستیار دوم کارگردان: حامد بیسادی، اجرای نور: بهرام مشایی، دستیار دوم فیلمبردار: حسن کیا، گروه فیلمبرداری: علی عبداللهی. مهدی فشمی، سیامک رفیعی جم، پشتیبانی فنی: رضا طهمورث، صحنه آرا: امیرعباس دهقانی، مجریان چهره پردازی: محمد مهدی هدایتی، آزاده دانایی، علی سیف پور، سهیل ملکی، دستیاران تدارکات: نوید کوه فلاح، امیرمحمد شاه کرمی، دستیار طراح لباس: مینا محمدی، دستیار مدیر صحنه: یحیی اسماعیلی، خدمات: رحمان سراوانی، سرمایه گذاران: الهه سادات انتظار، علی قائم مقامی، تهیه کننده و مدیرتولید: علی قائم مقامی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲فیلم جدید به چرخه اکران اضافه می‌شود/ابهام درباره فعالیت سینماها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خروجی جلسه امروز یکشنبه ۱۳ تیرماه این شورا گفت: در جلسه امروز مصوب شد دو فیلم «سیاه باز» ساخته حمید همتی و «زد و بند» به کارگردانی داوود نوروزی از چهارشنبه هفته آینده اکران شوند.

وی درباره قرار گرفتن تهران در وضعیت قرمز و ابهامات درباره تعطیلی سینماها هم بیان کرد: هنوز ما در این باره اطلاعی نداریم اما آنچه که می‌دانم این است که سینماها همچنان باز هستند و تصمیم درباره تعطیلی آن‌ها برعهده ستاد ملی کروناست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینماها دوباره تعطیل شدند!


در پی شیوع دوباره کرونا و قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرها، سینماها دوباره تعطیل شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی نواحی مظلوم‌تر شد/ دعوت برای حضور در یک «کارزار»


یکی از هنرمندان و پژوهشگران فعال حوزه موسیقی نواحی با انتقاد از عملکرد دولت در این حوزه از تشکیل یک «کارزار» برای انعکاس انتقادات و مطالبات هنرمندان موسیقی نواحی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع