سینماپرس: «مهرگان» ویژه برنامه شهادت امام محمدتقی (ع) است که با موضوع بخشش و دعا راهی آنتن رادیو صبا می شود.
به گزارش سینماپرس، «مهرگان» عنوان برنامه ترکیبی از رادیو صبا است که در شب شهادت امام جواد (ع) با مخاطبان همراه میشود.
این برنامه در بخش های مختلف خود با شخصیت های موفق اجتماعی و هنرمندان گفتگو می کند. بخش کارشناسی و گزارش، همراه با آیتم های شعر خوانی، دکلمه، ترانه و برش های از فیلم نیز دیگر بخش های برنامه هستند.
در بخش مهمان «مهرگان» الهام حاجی نژاد با محمود اردلان بازیگر فیلم های تاریخی گفتگو می کند.
«مهرگان» شنبه ۱۹ تیر در شب شهادت امام محمدتقی (ع) با موضوع بخشش و دعا پخش میشود. این برنامه با تهیه کنندگی فاطمه بی تقصیر، اجرای الهام حاجی نژاد، گزارشگری سینا شاملو، فرزانه دهقان، مژگان واعظیان و صدابرداری راحله غفاری روی آنتن رادیو صبا می رود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانهای اوج، ثبت نام نمایشهای جانبی مستند سینمایی «آن زمستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد شریف زاده آغاز شد.
مساجد، دانشگاهها، حوزههای علمیه، مدارس، نهادها و سازمانها برای اکران این مستند سینمایی میتوانند با تماس با شماره ۰۲۱۴۲۸۸۷۰۹۰ هماهنگی لازم را بهعمل آورند.
تازهترین محصول سازمان هنری رسانهای اوج روایتی از زندگی مرحوم «آیت الله مصباح» را ارائه میدهد.
«آن زمستان» فصلی از زندگی مرحوم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی عضو ارشد جامعه مدرسین و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است.
این مستند سینمایی متمرکز بر زمستان سال ۱۳۹۴ موسم انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است که برشهایی از کنشگری سیاسی ایشان در کنار زندگی شخصیاش را به تصویر میکشد.
«آن زمستان» به زودی در تلویزیون و پلتفرمهای عمومی به نمایش درخواهد آمد.
موسیقی تیتراژ سریال «هانیکو» که در ایران به نام «داستان زندگی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت، از جمله آثاری است که روایت متنی ابتدای آن برای مخاطبان ایرانی از موسیقی پیشی گرفته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «سینمای ایران و ژاپن» نوشته قدرت الله ذاکری (ژاپن شناس) به سفارش رایزنی فرهنگی و همراه با مقدمه و نگارش بخشهایی از جمله ضمیمه فعالیتهای سینمایی رایزنی توسط حسین دیوسالار، با همکاری انتشارات بین المللی الهدی در خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شد.
این کتاب در چهار فصل و ۳۳۵ صفحه تالیف شده و بخشهای متنوعی از روابط دو کشور بزرگ ایران و ژاپن در حوزه سینمایی، نمایش فیلم، حضور جشنوارهای، ساخت فیلمهای مشترک و … را دربر میگیرد و مجموعهای ارزشمند در این خصوص به همراه تاریخچه کاملی از تعاملات سینمایی – بین المللی دو کشور را به طور جامع ارائه میکند.
دیوسالار رایزن فرهنگی ایران در ژاپن درباره چاپ این کتاب گفت: رایزنی فرهنگی در ادامه فعالیتهای متنوع در زمینههای مختلف به منظور ارائه اطلاعات و شناخت هر چه بیشتر فرهنگی میان دو ملت، علاوه بر برنامههای فرهنگی، بیش از ۱۰ عنوان کتاب و مجله تخصصی به زبان فارسی و ژاپنی در طول ۳ سال اخیر با بیش از ۱۸ هزار تیراژ در کنار توزیع الکترونیکی آنان منتشر کرد و این مجموعه نیز که در نوع خود بسیار قابل توجه است با هدف جمع آوری و تبیین روابط فرهنگی دو کشور در حوزه فیلم و سینما تهیه و به چاپ رسیده است.
وی افزود: درباره تعاملات و همکاریهای سینمایی دو کشور تاکنون به صورت جامع مجموعهای منتشر نشده، لذا کتاب سینمای ایران و ژاپن میتواند در این زمینه اطلاعات منحصر به فردی را به علاقهمندان ارائه کند و شامل فصلها و بخشهایی همچون سینمای ژاپن، سینمای ایران، مشرکات سینمای ایران و ژاپن، هنرمندان فعال دو کشور در این عرصه، فعالیتهای رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن در حوزه فیلم و سینما و… با حدود ۹۰ زیر مجموعه و بخش همچون خلاصهای از تاریخ سینمای دو کشور، روند بینالمللی شدن سینمای دو کشور، جشنوارههای فیلم ایران و ژاپن، شناخت ژاپن و ژاپنیها از سینمای ایران و حضور سینمای ایران در این کشور و جشنوارههای فیلم آن، شناخت ایران و ایرانی از سینمای ژاپن و حضور سینمای ژاپن در ایران، فیلمهای مشترک و نیز فیلمهایی که به نوعی به هر دو کشور مرتبط هستند، میشود.
دیوسالار ادامه داد: این کتاب در واقع نگاهی داشته به آنچه تاکنون میان سینمای دو کشور به وقوع پیوسته و اطلاعاتی را در این زمینه به عنوان مجموعهای جامع و کامل از تعاملات فیمابین ارائه میکند، با این هدف که بتواند روزنهای به مسیری بگشاید که کارکرد و برایندی بهتر از این ارتباطات حاصل شود.
رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن همچنین به دیگر منابع منتشر شده توسط این رایزنی در حوزه ژاپن شناسی اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز، کتاب «ژاپن شناسی در ایران» هم به قلم دکتر محمد نقی زاده استاد دانشگاه، ژاپن شناس برجسته و دارنده مدال امپراطور ژاپن و قدرت الله ذاکری از سوی رایزنی فرهنگی و با همکاری انتشارات بین المللی الهدی به چاپ رسید و کتاب سینمای ایران و ژاپن نیز به منظور ایجاد شناخت هر چه بیشتر به مخاطبان علاقهمند ارائه شده است ضمن آن که به دلیل فعالیتهای رایزنی فرهنگی در سالهای اخیر از جمله ترجمه و زیرنویس ۱۰ فیلم ایرانی، برگزاری سه دوره هفته فیلم ایران در ژاپن، برپایی نشستهای تخصصی در این زمینه به همراه نمایش فیلم و … در فصل چهارم نیز به این گونه فعالیتها صرفا به منظور انتقال تجربیات و آشنایی با فعالیتها و اقدامات برای بهره برداری در آینده پرداخته شده است.
دیوسالار در پایان با اظهار امیدواری از این که کتاب «سینمای ایران و ژاپن» بتواند ما را در استفاده بهتر و مؤثرتر از ابزار سینما در نزدیکی دو ملت ایران و ژاپن یاری کند، گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با جمعی از هنرمندان و اهالی سینما، سینما را هنری برتر و یک روایت گر کاملا مسلط دانستند که در بین شیوههای هنری روایت واقعیت و حقیقت، هیچ روایتگری تاکنون به کار آمدی آن نیامده است و لذا رایزنی فرهنگی نیز تلاش کرده تا بتواند با بهرهمندی از این ظرفیت، اقدامات متنوع و اثرگذاری را به اجرا در آورد و به زودی نیز چهارمین هفته فیلم ایران در ژاپن برگزار خواهد شد ضمن آن که تاکنون هم این گونه برنامهها با استقبال مخاطبان و فرهنگ دوستان ژاپنی مواجه بوده است.
سوپرمن فیلمی ابرقهرمانانه و هیجانی به کارگردانی «ریچارد دانر» است که بر اساس سری داستانهای شخصیت سوپرمن ساخته شد. «ریچارد دانر» تهیهکننده و کارگردان مشهور هالیوود بود که بهتازگی در سن ۹۱ سالگی درگذشت.از آثار مهم و مشهور دانر میتوان به «طالع نحس»، «اسلحه مرگبار» و دو فیلم از سریفیلمهای سوپرمن اشاره کرد. موسیقی متن سوپرمن را «جان ویلیامز» موسیقیدان، رهبر ارکستر و آهنگساز مطرح آمریکایی ساخته و برای آن نامزد اسکار شده است. ویلیامز ٨٩ ساله تاکنون برای دهها اثر سینمایی موسیقی متن نوشته و بسیاری از فیلمها را با موسیقیهای خود به شهرت رسانده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه مستند، جشنواره «ایسکیا» فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاهی را که اهمیت ویژهای به فرهنگ و سنتها دادهاند و به محیط زیست، تاریخچه لوکیشنها و یا کاربرد آنها پرداختهاند، به رقابت میگذارد. خانه مستند امسال با ۲ اثر در نوزدهمین دوره این فستیوال جهانی حضور خواهد داشت.
مستند «روزهای بی خبری» ساخته ابوالفضل تاجیک روایتگر قصه علی محمد، پیرمرد ۸۴ ساله، آخرین بازمانده از نمدمالان روستایی از توابع شهرستان نیشابور است و این مستند به زندگی، کار و تنهایی علی محمد میپردازد. حضور در جشنواره «ایسکیا» سومین حضور جهانی این اثر محسوب میشود.
همچنین نخستین حضور جهانی مستند «عروس سیل» نیز در بخش غیررقابتی جشنواره «ایسکیا» رقم خواهد خورد.
«عروس سیل» ساخته ضیا حاتمی روایتی متفاوت از سیلاب سال ۹۸ در جنوب کشور است.
در سیل ٩٨ خوزستان را آب فرا میگیرد، روستایی به نام سبهانیه را تهدید میکند و علاء چنانی در روز مراسم عروسیاش به جنگ سیل با اهالی روستا میرود.
جشنواره جهانی فیلم «ایسکیا» ایتالیا با هدف اهدا جایزه هنری به خالقان آثاری که باعث رشد ارزشها شده و واقعیتهای انسانی، تاریخی و اجتماعی را به نمایش میگذارند، هر ساله در کشور ایتالیا برگزار میشود.
مصطفی مزرعتی حسن آبادی تهیهکننده انیمیشن «رویاشهر» که به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پروژه توضیح داد: «رویاشهر» عنوان پروژه جدید مؤسسه آیندهنگار است که بعد از تولید انیمیشن «بنیامین» در شورای طرح و برنامه مؤسسه مورد بررسی و بعد از بررسی چند ایده، فیلمنامه این کار مورد تأیید قرار گرفت. سپس برای آن درخواست پروانه ساخت دادیم که اخیراً پروانه آن هم صادر شد.
وی ادامه داد: تیم تولید این کار همان گروه اصلی انیمیشن «بنیامین» هستند. با توجه به تجربهای که در این حوزه داشتیم، نگاهمان این است که این بار حضور جدیتری در زمینه عرضه بینالمللی داشته باشیم. فیلم «بنیامین» هم در کشورهای عربی و برخی شبکههای بینالمللی هم عرضه و فروش داشت و صحبتهایی برای اکران جهانی آن هم داشتهایم اما دیدمان این است که این بار چند گام فراتر برویم و در بازارهایی غیر از کشورهای عربی و همسایه هم حضور داشته باشیم. از این منظر سعی کردهایم افرادی را به تیم اضافه کنیم تا نقاط ضعف «بنیامین» را برطرف کنیم.
این انیمیشنساز افزود: روی فیلمنامه «رویاشهر» بسیار کارکردهایم و بیش از یک سال روی آن متمرکز بودهایم. فکر میکنم از منظر فیلمنامه، اثری قابل دفاع خواهد بود و یک گام بلند نسبت به «بنیامین» برایمان محسوب خواهد شد. این کار هم با هدف مخاطب کودک و نوجوان ساخته خواهد شد و داستانی تاریخی هم دارد.
مزرعتی حسن آبادی درباره تأثیر محدودیتهای کرونایی بر فرآیند تولید این انیمیشن هم توضیح داد: حتماً این محدودیتها تأثیرگذار خواهد بود اما در فرآیند تولید انیمیشن به دلیل امکان دورکاری عوامل، این تأثیرگذاری کمتر است. دنبال این هستیم که با کاهش تهدید کرونا، بهصورت حضوری کار را کلید بزنیم. تکنیک تولید این انیمیشن هم مانند «بنیامین» بهصورت انیمیشن سهبعدی خواهد بود.
این تهیهکننده ادامه داد: صفر تا صد این پروژه مانند انیمیشن «بنیامین» در کاشان و توسط هنرمندان بومی تولید خواهد شد. هنرمندان فعال در کاشان در این پروژه حضور دارند و امیدواریم در ادامه راه تبدیل به یکی از مراکز مهم انیمیشن چه در سطح کشور و چه در سطح جهانی شویم.
وی درباره درخشش تولیدات استانی در حوزه انیمیشن هم گفت: با توجه به استعدادهایی که در استانهای مختلف وجود دارد و از سوی دیگر انیمیشنسازی محدودیت خاصی از نظر امکانات ندارد میتوان با یک سیستم و اینترنت، کار را پیش برد، نابرابریها موجود در دیگر مشاغل، در حوزه انیمیشنسازی خیلی کمرنگتر است. یک هنرمند با تمرین و پشتکار، فقط با دسترسی به اینترنت میتوان همان کاری که حتی در دیزنی انجام میشود را در یک روستا انجام دهد. پیشرفت انیمیشن ایران در این حوزه کاملاً مشهود است و حتی قابل قیاس با ۱۰ سال پیش نیست. امید داریم نگاه مسئولان و متولیان این حوزه هم بیش از گذشته متوجه ظرفیت و استعدادهای استانها و شهرستانها شود.
مزرعتی حسن آبادی درباره تفاوت هزینه تولید انیمیشن از زمان ساخت «بنیامین» تا پروژه «رویاشهر» هم گفت: هزینهها بسیار متفاوت شده است بهخصوص که تورم در همین چند سال بسیار بالا بود. نکته دیگر هم این است که بعد از اپیدمی کرونا، ارتباط بچههای تولیدکننده انیمیشن با فعالان خارج از کشور خیلی بیشتر شد و اتفاق خیلی مبارکی در این حوزه رخ داد. این ارتباط برای تولیدکنندگان انیمیشن تهدیدی در پی داشت که دستمزد بچههایی که با خارج از کشور در ارتباط هستند به دلار محاسبه میشود و این دریافتی با پرداخت ریالی ما متفاوت است. در این شرایط یکی از راهکارهای اکثر تیمها تربیت نیروهای جدید است که میتواند خودش تبدیل به اتفاقی بزرگ در سالهای بعد شود.
به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «مسخ در مسلخ» به تهیه کنندگی مهدی کوه زاده و کارگردانی جواد دارایی جایزه بزرگ هیات داوران هفدهمین جشنواره بین المللی آسیایی آمریکایی هیوستون را از آن خود کرد.
جشنواره فیلم آسیایی آمریکایی هیوستون از ۳ تا ۱۳ ژوئن برابر با ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت ماه با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی و با برگزاری کارگاه آموزشی، نمایش فیلمهای بلند، کوتاه و مستند و جلسات پرسش و پاسخ در ایالت تگزاس در شهر هیوستون برگزار شد و در ۷ جولای برابر با ۱۶ تیرماه به صورت رسمی برندگان خود را اعلام کرد.
جشنواره آسیایی آمریکایی هیوستون زیر نظر بنیاد OCA در سال ۲۰۰۴ کار خود را آغاز کرد.
«مسخ در مسلخ» پیش از این برنده جایزه ی ویژه میراث و جایزه ویژه BUMBLEBEE AWARD در بیست دومین دوره جشنواره استخوان های برهنه آمریکا شده بود و همچنین در جشنواره های دیگری چون چهل و دومین جشنواره بینالمللی اِفِبو، چهاردهمین جشنواره فیلمهای کودکان بنگلادش، هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم سالرنو، پانزدهمین دوره جشنواره فیلم قبرس و پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی ماربلا و نوزدهمین جشنواره بین المللی ریورساید نیز حضور داشته و به نمایش درآمده است.
عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از تهیهکننده: مهدی کوهزاده، نویسنده و کارگردان: جواد دارایی، مشاور کارگردان: امیر سیدی، امیر فخرالدین صفارنیا، مدیر فیلمبرداری: جواد دارایی، تدوینگران: ملیکا بلالی، جواد دارایی، طراح صحنه و لباس: حسین حاج ابراهیمی، دستیاران صحنه و لباس: رامین محمدی، شقایق عیوضی، عباس یاراحمدی، آهنگساز: پیام آزادی، طراحان و ترکیب صدا: حسین قورچیان، صدابردار: احمد اردلان، دستیار صدا: اسفندیار سلطان زاده، طراح گریم: مهسا خوش سلوک، مجریان گریم: مهدی معینی، مهرسا خوش سلوک، بازیگران: فریبا طالبی، سعید احمدی، فریبا ترکاشوند، فوژان احمدی، مهشید خسروی، ایمان صراف، آرزو بلالی دهکردی، فرحناز منافی ظاهر، رحمت شکرخنده، سارینا یوسفی، محمد اقلیمی بابانظر، امیر عباس قضایی، آوین کوه زاده، عسل شکری، خورشید حق مرادی، وانیا علیزاده، نادیا کلیوند، مدیر تولید: فرزین فرزدنیا، جانشین تولید: علیاکبر صادقی، دستیاران تولید و تدارکات: مهدی محمدپور، علیرضا حیدری، دستیار و مشاور تهیه: ایمان صراف، برنامه ریز: امیر سیدی، دستیاران کارگردان: رعنا جوادی، نیلوفر بلالی دهکردی، سجاد دارایی، دستیار اول فیلمبردار: محمد حسینی، گروه فیلمبرداری: امیر علیپور، صادق ربعی زاده، امیر گودرزی، اپراتور دوربین: مرتضی یگانه، منشی صحنه: ملیکا بلالی، جلوههای ویژه بصری: ملیکا بلالی، استودیو روف نیویورک، اصلاح رنگ: گلومه روچرون، استودیو تکنی کالر نیویورک، طراح کانسپت (concept)، استوریبورد و پوستر: ملیکا بلالی، مدیر تولید بین الملل: گابریل بروسن، محصول مشترک، ایران، آلمان، کانادا.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نسخه تصویری مسترکلاس پاتریشیا گازمن مستندساز شیلیایی با عنوان «مستندسازی» امروز چهارشنبه ۱۶ تیرماه منتشر شد.
پاتریشیا گازمن در این مستر کلاس که در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به اهمیت روایت و ادبیات در ساخت فیلم مستند تاکید کرد: فیلمساز مولف روی موضوع تمرکز کرده و منتظر زمان مناسب برای ساخت میماند. فیلمهای من مستندهای عمیقی است که به شخصیتهایی که در مناطق مختلف زندگی میکنند، میپردازد. در یکی از مستندهایم به جغرافیای شیلی و محل دفن دهها شخصیت سیاسی که توسط پینوشه کشته شده بودند، پرداختم.
پاتریشیا گازمن فیلمنامهنویس، بازیگر، کارگردان فیلم و نقاش اهل شیلی است. او از دهه ۱۹۶۰ مستندسازی جدی را آغاز کرد و با «سالوادور آلنده» به شهرت رسید. در سال ۲۰۱۰ مستند تحسین شده «دلتنگی برای نور» را ساخت. فیلم «دکمه صدفی» او برای بخش رقابتی اصلی شصت و پنجمین جشنواره برلین انتخاب و در نهایت موفق به کسب جایزه خرس نقرهای برای بهترین فیلمنامه این دوره از جشنواره شد.