X

بایگانی تیر 18, 1400

دفتر سینمایی

هر چقدر کاراکتر از خود واقعی من دورتر باشد ایفای نقشش برایم جذاب‌تر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباسی بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضورش در نقش‌های تلویزیونی مثل سریال «برادر» سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها سریال «برادر» با بازی او و به کارگردانی جواد افشار از شبکه آی فیلم پخش می‌شود درباره حضورش در این سریال به مهر بیان کرد: من در این سریال نقش «نازی» را ایفا کردم که در قیاس با سایر نقش‌هایم یک نقش متفاوت و متمایز بود. دوست ندارم در قالب یک سری نقش‌های خاص و همیشگی کلیشه شوم و از تجربه‌های جدید هم ترسی ندارم و حاضرم هزینه‌اش را بدهم.

وی اضافه کرد: من تا قبل از سریال «مدینه»، همیشه نقش‌های مثبت را بازی می‌کردم اما خوشبختانه آقای سیروس مقدم شجاعت به خرج دادند و یک نقش منفی را برایم در نظر گرفت. این رویه را در «کیمیا» هم ادامه دادم تا رسید به سریال «برادر» و نقش نازی.

نقش‌های مثبت با فیزیک چهره‌ام بیشتر همخوانی دارد

بازیگر «شهرزاد» درباره ماندگاری نقش‌های مثبت خود در ذهن مخاطب یادآور شد: شاید به علت فیزیک چهره‌ام باشد که نقش‌های مثبت بیشتر با آن همخوانی دارد و به دل مخاطب هم می‌نشیند. به هر حال، این یک واقعیت است که به برخی از بازیگران نقش مثبت بیشتر می‌آید و برخی دیگر، نقش منفی. یکی از عواملی که باعث کلیشه شدن یک بازیگر می‌شود هم همین است. خیلی از بازیگران این شانس را در طول عمر بازیگری شان به دست نمی‌آورند که نقش‌های متفاوت را بیازمایند اما خوشبختانه من این شانس را داشته‌ام.

عباسی در پاسخ به اینکه خودش بیشتر نقش‌های مثبت را می‌پسندد یا منفی؟ اظهار کرد: هر چقدر کاراکتر از خود واقعی من دورتر باشد ایفای نقشش برایم جذاب‌تر است. طبیعتاً با این نگاه، نقش‌های منفی برایم جذاب‌تر و چالش‌برانگیزتر به نظر می‌رسند. اصولاً کاراکترهای منفی و خاکستری، پیچیدگی شخصیتی بیشتری دارند و ایفای نقش شان، علاوه بر دشواری بیشتر، جذابیت زیادتری هم دارد.

وی درباره اینکه چرا برخی بازیگران در یک نقش باقی می‌مانند، گفت: شاید هر بازیگری حاضر نباشد این ریسک را بپذیرد و تصویری را که مخاطب از خودش دارد تغییر دهد یا نابود کند. وقتی تماشاگر شما را به عنوان بازیگر نقش‌های مثبت پذیرفته است، تغییر این نگاه کار آسانی نیست و شجاعت و ریسک پذیری بالایی را می‌طلبد. به شخصه از این ریسک ترسی ندارم و حاضرم نقش‌های متفاوتی را که از خودم دور هستند و فاصله دارند بازی کنم.

کاراکتری پر از عقده‌های فروخورده

این بازیگر درباره نقش خود در «برادر» نیز یادآور شد: نازی از آن شخصیت‌هایی است که می‌تواند با کارهایش مخاطب را غافلگیر کند که به نظرم این اتفاق واقعاً هم می‌افتد. او یک کاراکتر خاکستری و مرموز است که شاید در ابتدا تکلیفش در قصه مشخص نباشد و مخاطب با او احساس سردرگمی کند، اما هرچه داستان پیش می‌رود، نازی بهتر جا می‌افتد و نقش آفرینی می‌کند. او به لحاظ شخصیتی هم دارای ابعاد مختلف و متفاوتی است که در طول قصه، بازتاب آن را در رفتار و مواجهه‌اش با آدم‌های اطرافش می‌بینیم. نازی پر از عقده‌های فروخورده است که هر کدام از آنها به وقتش سرباز می‌کند. همه رفتارهای او در مواجهه با آدم‌های اطرافش دارای یک عقبه است. این قاعده حتی در نوع رفتار او با پدرش هم نمود دارد و قابل مشاهده است.

وی درباره واکنش مردم به این نقش نیز یادآور شد: همین قدر که مردم در مواجهه با خودم می‌گفتند نازی چقدر دختر بدجنسی است یعنی من توانسته بودم کارم را در حد قبولی انجام دهم. مردم معمولاً با نقش‌های مثبت ارتباط بهتری می‌گیرند و این حس مثبت یا منفی را در مواجهه با بازیگران نشان می‌دهند. سریال «برادر» از جمله آثار تلویزیونی پرمخاطب بود و در زمان پخشش نظرات مختلف مردم را هم درباره خود سریال و هم در خصوص نقش نازی دریافت می‌کردم.

بازیگر «کیمیا» در پایان درباره همکاری خود با جواد افشار عنوان کرد: اصولاً هر گاه که با یک کارگردان همکاری خوبی داشته‌ام مایل بوده‌ام که این تجربه را تکرار کنم. به نظرم، اینگونه خیلی در کار جلوتر هستید. همکاری خیلی خوبی را با آقای افشار در «کیمیا» داشتیم و وقتی پیشنهاد بازی در سریال «برادر» را دادند با کمال میل پذیرفتم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با توجه به اینکه سینما نیاز به سرپا ماندن دارد تصمیم گرفتیم با همه سختی‌ها فیلم سینمایی پوست را اکران سراسری کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح با حال و هوایی متفاوت از فیلم‌های در حال اکران، روانه پرده سینماها می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین مهر مجری طرح فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح در گفتگو با مهر عنوان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به اینکه سینما نیاز به سرپا ماندن دارد تصمیم گرفتیم با همه سختی‌ها فیلم سینمایی پوست را اکران سراسری کنیم تا به چرخش سینمای ایران کمکی کرده باشیم. ما این آمادگی را داریم که فیلم را به سرعت اکران کنیم. امیدواریم با حضور و استقبال سینمادوستان این فیلم بتواند به رشد و ارتقای سینمای ایران در شرایط فعلی کمک کنند. «پوست» که اولین فیلم بلند سینمایی برادران ارک و برداشتی از افسانه عاشقانه‌ای گره خورده با سحر جادوست در جشنواره سی و هشتم فجر خوش درخشید و توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. برادران ارک که با فیلم کوتاه «حیوان» جوایز جشنواره کن و جشنواره فجر را در کارنامه هنری‌شان داشتند، موفق شدند با فیلم «پوست» ۸ نامزدی و ۲ سیمرغ بلورین را در جشنواره فجر به‌دست آورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ما هنوز مساله دستمزد را در سریال هایمان داریم/در خارج از کشور این قضیه حل می‌شود چون این استانداردهای پایه ای آنجا حل شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید واشقانی در برنامه «سریالیست» به مشکلات سریال ها و دستمزدهای بازیگران پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مجید واشقانی بازیگر تلویزیون در بخش «پرونده هفته» برنامه «سریالیست» که شب گذشته ۱۷ تیر روی آنتن رفت درباره استانداردهای سریال سازی در گفتگو با پدرام کریمی مجری این برنامه، گفت: یکی از سریال های پرطرفدار دنیا سریال «فرندز» است که اصلا این سریال را دوست ندارم. چندسال پیش این سریال را دیدم و وقتی اولین افکت خنده هایی که روی کار بود به دومی رسید من نتوانستم این سریال را دنبال کنم.

پدرام کریمی مجری برنامه نیز در ادامه بیان کرد: این سریال در ژانر و گونه سیتکام معروف است که به معنای کمدی موقعیت است. ویژگی این کمدی موقعیت این است که از رادیو به تلویزیون منتقل شده است و شاخصه اش این است که خنده هایی که شما دوست نداری روی این تصاویر گذاشته می شود. یعنی خنده هایی که روی رادیو می گذاشته اند به کار تصویری منتقل شده است. به همین دلیل شما دوست نداشتی. در امریکا این اتفاق افتاده است که سریال هایی کار شده است که خود مردم هم در استودیو حضور داشته اند و نمایش را آنجا دیده اند.

وی افزود: ویژگی دیگری که این مدل سریال های کمدی موقعیت دارد این است که موضوعی مطرح می شود و حول محور آن موضوع بازخوردها و موقعیت های مختلف را از شخصیت های داخل داستان می بینیم. محل های فیلمبرداری ثابت است که اکثرا به صورت دکور است. این کمدی ها ضبط می شود و صداهایی روی آن گذاشته می شود و به این سبک کار کمدی سیتکام گفته می شود.

ساخت فصل های متعدد از یک سریال دلیل توفیق

واشقانی نیز در ادامه اظهار کرد: استانداردی که احساس می کنم در سریال های خارجی رعایت می شود و باعث توفیق کار می شود، فصل های متعدد از کار است. «بچه مهندس» مثلا می آید در فصل های متعدد ادامه پیدا می کند. همچنان که در دنیا بسته به استانداردهای روز، سریال سازی به سمت ساخت در فصل های زیاد و متعدد رفته است.

وی یادآور شد: «فرندز» در هر فصل ۲۴ قسمت است به جز فصل آخر که در ۱۸ قسمت پخش شد. یعنی چیزی نزدیک به ۲۳۰ الی ۲۴۰ قسمت می شود. به نظرم سریال سازی ما هم باید به این سمت برود. مضاف براینکه آنها مسائلی را رعایت می کنند، وقتی راجع به «فرندز» صحبت شد تحقیق کوچکی کردم و متوجه شدم دستمزد بازیگران سریال در هر اپیروز نزدیک به ۲۲ هزار دلار آن هم برای دو شخصیت اصلی شروع می شود و به ۱۰۰ هزار دلار می رسد. مضاف بر اینکه اینقدر اینها با یکدیگر همدل می شوند که بعد از فصل اول و دوم تفاوت دستمزدی هم از بازیگرها گرفته می شود و همه یکسان دستمزد می گیرند. اما ما هنوز مساله دستمزد را در سریال هایمان داریم. آنجا این قضیه حل می شود چون این استانداردهای پایه ای آنجا حل شده است.

موضوعات دینی و مذهبی ما مورد استقبال قرار می گیرد

کریمی در این خصوص افزود: من خودم به این اعتقاد دارم که آنجا وجه صنعتی سریال سازی رعایت می شود و با این نگاه به ساخت سریال ورود پیدا می کنند. اتفاقی که در ترکیه و کره جنوبی رخ داده و در کشور ما هم تا حدودی اتفاق افتاده است اما هنوز توجهی به اشتراکات فرهنگی و زبانی نمی شود. این ظرفیت در کشور وجود دارد که سریال سازی اتفاق بیفتد که وجه صنعتی پررنگ بشود و دستمزدها بالا برود. اگر به بخش صنعتی سریال و نفوذی که می توانیم در سریال سازی داشته باشیم توجه کنیم به این پی می بریم که موضوعات مذهبی و دینی ما در منطقه خیلی مورد استقبال قرار می گیرد به ویژه در کشورهایی که با آنها اشتراکات دینی داریم. کشورهایی مثل عراق و افغانستان که بازخوردهای خیلی خوبی هم گرفتیم. اما این دایره باید وسیع تر شود و بعد از آن است که دستمزدها پررنگ تر می شود حتی کشورهای دیگر مشارکت می کنند. سریال های دیگری هستند که دو کشور مشترکا آن را می سازند. وجه صنعتی این سریال ها پررنگ است و موفقیت این شکلی هم پیدا می کنند.

واشقانی پاسخ داد: ما نسبت به آنها بیننده کمی نداریم. نمونه های وطنی اش همین سریال های «بچه مهندس»، «پایتخت» و «از سرنوشت» هستند. سریال هایی که در چندین فصل ساخته می شود با بیننده گره می خورد. آنها در اولین پخششان ۴۰ یا ۵۰ میلیون بیننده دارند و فکر می کنم «پایتخت» این میزان از مخاطب را دارد. ما در سطح کشور و آنها در سطح دنیا مخاطب دارند.

سری جدید «سریالیست» به تهیه کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توبیخ خانم مجری بخاطر پیشنهاد «همین الان دولت را تحویل بدهید!» به «دولت خسته حسن روحانی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه پنج سیما تأکید دارد که مجری “سلام تهران” بدون هماهنگی با سردبیر و خارج از چارچوب حرفه‌ای به بیان مطالبی پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، برنامه “سلام تهران” و پلاتوی قدسیه صالحی خانم مجری در فضای مجازی واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است. وقتی قدسیه صالحی در جریانِ قطعی برق این چنین به کنایه می‌گوید: “چه کاری است همین الان دولت را تحویل بدهید!” سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما درباره این اتفاق و توبیخ خانم مجری توضیحاتی داد: «شبکه پنج سیما به عنوان عضوی کوچک از خانواده دغدغه‌مند رسانه ملی، همدلی با مردم شریف و رشید کشور را افتخار دانسته و انعکاس مشکلاتشان را وظیفه خود می‌داند. در روزهای اخیر که قطع بی‌برنامه برق مشکلات فراوانی را بر مشکلات جاری مردم افزوده و فرصت را برای دشمنان قسم خورده ایران عزیز مهیا کرده تا کلیت نظام را به ناکارآمدی متهم کنند، وظیفه رسانه‌ای حکم می‌کند زبان گویای مردم و پل ارتباطی آن‌ها با مسئولان باشد. بدون تردید ادای این وظیفه باید حرفه‌ای، هوشمندانه و به دور از عواطف و هیجانات فردی باشد.» او درباره مجری برنامه “سلام تهران” و حواشی که در فضای مجازی به وجود آمده، گفت: «خانم قدسیه صالحی که از مجریان جوان و دغدغه‌مند سیما است ، در برنامه “سلام تهران”، نتوانست بر اندوه و احساسات شخصی غلبه کند و بدون هماهنگی با سردبیر برنامه و خارج از چارچوب حرفه‌ای به بیان مطالبی پرداخت که به توبیخ نامبرده منجر شد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهود جلالی کندلوسی خواننده موسیقی مازندران درگذشت


فرهاد جلالی کندلوسی از هنرمندان و پژوهشگران با سابقه موسیقی مازندران روز پنجشنبه هفدهم تیرماه بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ریدلی اسکات» به شبکه نمایش می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آثار ریدلی اسکات خالق فیلم «گلادیاتور»، این هفته در شبکه نمایش مرور می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نگاهی به آثار ریدلی اسکات یکی از کارگردانان شناخته شده سینما، در دستور کار این هفته شبکه نمایش برای بخش مرور آثار قرار دارد. فیلم های منتخب تابستان هر روز ساعت ۱۵ از این شبکه پخش خواهد شد، علاوه بر این پخش فیلم جدید «شکاف تاریک» از برنامه های شبکه نمایش در هفته پیش رو است.

شرح فیلم های این هفته از این قرار است:

ساعت ۱۳: فیلم و تله فیلم های ایرانی شبکه نمایش از شنبه ۱۹ تا ۲۵ تیر پخش خواهد شد: «مرد و جاده»، «برگی بر شاخه»، «باجناق ها»، «مزرعه کودکی»، «کنارتو می خندم»، «خواب های خط خطی»، «بوفالو» نام فیلم های این بخش است.

ساعت ۱۵: فیلم های منتخب تابستان در هفته پیش رو بدین ترتیب خواهد بود: «دستیار»، «ربودن آقای هاینس»، «بازرس»، «پمپئی»، «چرخه»، «حادثه جویان» و «متفاوت مثل من».

ساعت ۱۹: فیلم های منتخب خانوادگی که بخش ثابت ساعت ۱۹ تابستان شبکه نمایش خواهد بود، در هفته پیش رو به ترتیب شامل این فیلم ها خواهد بود: «داستان های خودمانی»، «صدای منو می شنوید»، «کرم های شب تاب در باغچه»، «سفری برای آشتی»، «می تونی منو ببخشی»، «شیپو روندو»، «هیاهوی بچه».

ساعت ۲۱: ریدلی اسکات کارگردان انگلیسی شناخته شده سینما مهمان این هفته بخش مرور آثار شبکه نمایش است. ریدلی اسکات تا به حال ۴ بار نامزد جایزه اسکار شده اما موفق به دریافت این جایزه در مقام کارگردان نشده است. «گلادیاتور» با بازی راسل کرو، بازیگر استرالیایی یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین آثار اوست. فیلم های منتخب این کارگردان که برای هفته آینده در نظر گرفته شده شامل این فیلم ها است: «تیغ رو»، «ستیزه گر»، «کلاه برداران»، «تمام پول دنیا»، «مریخی»، «گلادیاتور»، «گنگستر آمریکایی».

ساعت ۲۳: فیلم های ساعت ۲۳ شبکه نمایش شامل این آثار است: «سایه سکوت»، فیلم فوتبالی «تیم رویایی» (همزمان با فینال یورو ۲۰۲۰)، «آخرین مسافر»، «قتل سوم»، «سکوت»، «زمین لرزه» و «شکاف تاریک»، فیلم جدید شبکه نمایش که برای نخستین بار پخش خواهد شد. این فیلم نگاهی به زندگی رابرت پایل پروانه شناس مشهور دارد و سفر او برای کشف گونه های جدید پروانه در طول تابستان ۱۹۹۵ را به نمایش می گذارد. فیلم «شکاف تاریک» محصول سال ۲۰۲۰ و اثر تام پوتنام است.

ساعت ۱ بامداد: منتخب فیلم های کلاسیک این هفته نمایش نیز به ترتیب روز پخش «ساعت اسلحه»، «مطرود» (اثر کُن ایچی کاوا)، «سفر اولین مردان در کره ماه»، «سربازهای یک چشم»، «با هر طلوع می میرم» (با بازی جیمز کاگنی)، «مردی با لباس سفید»، «گنج های سیرامادره» (برنده جایزه اسکار و اثر جان هیوستون) هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی تلفیقی ایران هنوز با ترکیه و آذربایجان فاصله دارد


«آیا موسیقی تلفیقی در ایران نظیر کار گروه‌های بمرانی، پالت، دنگ‌شو و … با تعاریف مختلف برای خود توانسته است موفق ظاهر شود؟» امید سعیدی ـ خواننده و آهنگساز ـ در پاسخ به این پرسش چنین عنوان می کند: این جریان خوب پیش رفته است، اما هنوز با موسیقی تلفیقی بسیاری از کشورها نظیر کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و ترکیه فاصله دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار سفیر جمهوری ارمنستان با مدیرعامل «بنیاد سینمایی فارابی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار کرد.

سینماپرس، آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان، ضمن بازدید از بنیاد سینمایی فارابی با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خیرمقدم به سفیر ارمنستان و هیات همراه، به مرور پیشینه روابط سینمایی فی‌مابین مرکز ملی فیلم ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی پرداخت.

علیرضا تابش با برشمردن مفاد تفاهم‌نامه بین نهادهای سینمایی۲ کشور، از فیلم «یه‌وا» به عنوان اولین تجربه‌ موفقیت‌آمیز تولید مشترک بین ۲ کشور ذیل این تفاهم‌نامه یاد کرد که با توفیق و اقبال بین‌المللی روبرو شده است و می‌تواند زمینه‌ساز ادامه همکاری‌های مشترک در تولید فیلم باشد.

وی به سابقه پر افتخار سینمایی ۲ کشور اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه دیپلماسی سینمایی فعالیت‌های گسترده و موفقی داشته و از طرفی حضور فیلم‌ها و هنرمندان ارمنستان در جشنواره‌های بین‌المللی، همچون جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، گسترده و چشمگیر بوده است که امیدواریم با همت و تلاش طرفین، این ارتباطات تعمیق و گسترش یابد.

تومانیان، سفیر جمهوری ارمنستان در تهران نیز با برشمردن چندلایه‌ بودن روابط ایران و ارمنستان، به روابط حسنه ۲ دولت مبتنی بر روابط دوستانه و عمیق ۲ ملت اشاره کرد.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، با ذکر رخدادهای مهم فرهنگی و هنری، همچون جشنواره زردآلوی طلایی در ایروان، خواستار تداوم همکاری‌ها و حضور بیشتر سینماگران و نهادهای تخصصی سینمای ایران در این رویداد مهم هنری شد.

این ملاقات با حضور یارالیان رایزن سفارت جمهوری ارمنستان، شیرخانی کارشناس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، رائد فریدزاده معاون بین‌الملل و سیمون سیمونیان مدیر خدمات آرشیو فیلم بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

بنیاد سینمایی فارابی ایران و مرکز ملی سینمای ارمنستان مهرماه ۱۳۹۶ به منظور گسترش همکاری‌های سینمایی بین ۲ کشور، یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که این تفاهم‌نامه بهمن ۱۳۹۹ به مدت سه سال تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حراج طراحی‌های اولیه پروژه پوشاندن «طاق پیروزی»


طراحی‌های «کریستو» برای اجرای پروژه پوشاندن «طاق پیروزی» در یک حراجی به مزایده گذاشته می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الزام تهیه کنندگان به توقف فیلمبرداری پروژه های سینمایی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کنندگان ملزم به توقف فیلمبرداری و تولید در شهرهای وضعیت قرمز هستند.

به گزارش سینماپرس، پیرو اطلاعیه ۲۱ فروردین ماه روابط عمومی سازمان سینمایی مبنی بر نحوه فعالیت پروژه ها، بار دیگر تاکید می شود: در شهرهایی که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام می شوند با توجه به ممنوعیت تجمع، تهیه کنندگان پروژه های سینمایی و نمایش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع