ابهام در سرنوشت «موزه موسیقی ایران»/ جانشین مدیر فقید کیست؟
با وجود معرفی غیررسمی لطیف روحانی از مدیران نزدیک به شهردار تهران بهعنوان مدیرعامل جدید موزه موسیقی اما هنوز خبری از ابلاغ رسمی این حکم و تعیین تکلیف سکانداری این مجموعه نیست!
با وجود معرفی غیررسمی لطیف روحانی از مدیران نزدیک به شهردار تهران بهعنوان مدیرعامل جدید موزه موسیقی اما هنوز خبری از ابلاغ رسمی این حکم و تعیین تکلیف سکانداری این مجموعه نیست!
سینماپرس: اصغر فرهادی درباره قهرمانهای معمولی در زندگی روزمره، شبکههای اجتماعی و البته دستکاریهای رسانهای صحبت کرده است.
به گزارش سینماپرس، اصغر فرهادی در مراسم فرش قرمز فیلم «قهرمان» در جشنواره فیلم کن در صحبتهای کوتاهی درباره فیلم جدیدش صحبت کرد.
فرهادی نیت اصلی خود از ساخت فیلم «قهرمان» گفت: «نیت من این بود که قصه را خوب تعریف کنم که تماشاگر هیچجای فیلم از تماشای آن خسته نشود. در قدم اول نیتم این بود.»
او کار خوب جشنواره فیلم کن در برگزاری جشنواره هنگام همهگیری را ستود و درباره «قهرمان» گفت: «با هر فیلمی که میسازید اگر چه در یک مسیر مشابه هستند اما در هر فیلم جدید انگار دنیای جدیدی را کشف میکنید و زوایایی را که در فیلمهای قبلی فرعی بودند، اصلی میشوند و همان مسیر را میروید و ادعا این است که در هر فیلم عمیقتر شوید.»
«در اجتماعی که هستیم تعریف خوب و بد خیلی سخت شده است، آیا شما در فیلم «قهرمان» دنبال نمایش این موضوع بودید؟» فرهادی در پاسخ به این پرسش گفت: «نه این موضوع به صورت ناخودآگاه در داستان وجود دارد. این که بین خوبی و بدی خط مشخصی وجود ندارد و این تشخیص این دو از هم سخت میشود.»
«قهرمان» که بازگشت فرهادی به فیلمسازی در ایران است، داستان مردی به نام رحیم را روایت میکند که به دلیل بدهی به زندان افتاده است. او و زنی که دوستش دارد، در ۲ روز مرخصی دنبال خلاصی از شر این بدهی هستند. اما رویدادها از کنترل خارج میشوند و نقش شبکههای اجتماعی در این میان پررنگ است. بخشهایی از صحبتهای فرهادی با نشریه ورایتی درباره «قهرمان» را مرور میکنیم.
فرهادی در این گفتگو درباره ماجرای شکل گرفتن «قهرمان» توضیح داده است: «هر از گاهی در اخبار ایران داستانهایی درباره مردمی معمولی میخوانیم که در زندگی روزمرهشان دست به کارهایی بسیار نوعدوستانه میزنند، و آن کار انسانی برای چند روزی آنها را در کانون توجه قرار میدهد و سپس فراموش میشوند. داستان ظهور و ناپدید شدن این آدمها چیزی بود که مرا جذب خود کرد.»
نقش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی به ویژههای دستکاریهای «فریبکاری» رسانهای در داستان «قهرمان» چیست؟ فرهادی میگوید: «وقتی ساخت فیلم را آغاز کردم چندان به شبکههای اجتماعی واقف نبودم. این جنبه را زمانی شکل دادم که متوجه میزان فراگیری آن در جهان شدم. شبکههای اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای ارتباط در همه جوامع بدل شدهاند و مرزها را از میان برداشتهاند. در ایران هم چون باقی جهان همین حکایت است. در ایران چون بین گروهها، نظرات و ایدئولوژیهای گوناگون تنش وجود دارد، شبکههای اجتماعی ابزاری برای تقابلی گروهی از مردم با دیگران شدهاند. به همین دلیل نقش مهمی در شکلگیری داستان بازی میکنند.»
صحبت به دونالد ترامپ یکی از بزرگترین فریبکاران شبکههای اجتماعی در دنیای سیاست که عملا جلوی حضور فرهادی در مراسم اسکار را گرفت، میرسد. او درباره دونالد ترامپ و آمدن بایدن هم صحبتهایی دارد: «به نظر من تندروها خیلی شبیه همدیگرند و فرقی نمیکند که به کدام کشور یا سیستم سیاسی تعلق داشته باشند. البته که رفتن ترامپ و آمدن بایدن در کل دنیای را جای بهتری میکند. در این باره شک ندارم. اما درباره ایران و پیشبینی اینکه آمدن بایدن به حل مشکلات کمک میکند یا نه، خوب در ایران هم تندروهایی هستند و آنها هم باید تغییر کنند.»
فرهادی درباره تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر سینما بدبین نیست. او در این باره میگوید: «چندی پیش با دوستی در این باره بحث میکردم. او میگفت که جریان تصاویر، اطلاعات و صداهایی که در شبکههای اجتماعی به افراد میرسد، سینما را از میان خواهد برد، چون سینما نمیتوان پا به پای آنها حرکت کند. اما به نظر من ماجرا کاملا برعکس است. در شبکههای اجتماعی بر خلاف سینما زمانی برای تامل و دیدن جنبهها و ابعاد گوناگون یک پرسش وجود ندارد.»
مجمع عمومی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر سه شنبه ۲۲ تیر در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سینماپرس: مجمع عمومی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر سه شنبه ۲۲ تیر در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، مجمع عمومی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی، هیاتامنا، هیأتمدیره، بازرس قانونی، اعضای کمیته حسابرسی و امور مجامع معاونت امور هنری و حسابرس مستقل برگزار شد.
در این نشست، گزارش عملکرد یک سال مؤسسه (سال ۱۳۹۹) بر اساس استانداردهای حسابرسی و گزارش حسابرس مستقل ارائه شد. در این جلسه، همچنین گزارش فعالیتها و رویدادهای مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در سال ۱۳۹۹ ارائه شد.
مجمع عمومی مؤسسات و انجمنهای مرتبط با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهمنظور انسجام و انضباط اداری و مالی بیشتر از سال ۱۳۹۷ بهصورت مداوم و منظم و با رعایت کلیه قواعد و استانداردهای قانونی برگزار میشود و تکالیف قانونی هر مؤسسه نیز توسط کمیته حسابرسی تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.
کیهان کلهر نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با انتشار مطلبی از برگزاری تازهترین کنسرت خود در روز ششم مرداد ماه سال جاری در قالب یک اجرای آنلاین خبر داد.
نمایشگاه نقاشی علیرضا اسماعیلی جمعه ۲۵ تیرماه به صورت مجازی در گالری گلستان افتتاح میشود.
سینماپرس: دومین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی مجازی فراخوان خود را به ۲ زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس، دومین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی مجازی به دبیری بهرام بهبهانی، فراخوان خود را به ۲ زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرد.
این جشنواره که سال گذشته در پی همه گیری ویرووس کرونا کار خود را آغاز کرده است، امسال با رویکردی بین المللی، پذیرای آثار تمام نمایشگران عروسکی از سرتاسر جهان بی هیچ محدودیتی خواهد بود تا ثابت کند هنرمندان همانند تمام اقشار دیگر جامعه و چه بسا بیشتر از آنان می توانند خود را با تغییر شرایط وفق دهند و بستری برای ارائه آثار خود پیدا کنند.
این دوره از جشنواره در سه بخش بزرگسال، کودک و نوجوان و طراحی و ساخت عروسک با موضوع اساطیر کهن و شخصیت های داستانی کلاسیک ایران و جهان، برگزار می شود. حداکثر زمان اجراها، امسال ۱۵ دقیقه است و دبیرخانه جشنواره در نظر دارد بعد از پایان جشنواره و فروکش کردن همه گیری کرونا و باز شدن سالن های تئاتر، با موافقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل ارشاد تهران، آثار نهایی جشنواره را در سالن های تحت پوشش این سه نهاد، به اجرای عموم برساند.
فراخوان جشنواره در صفحه مجازی به آدرس@iospf از بیستم تیرماه منتشر شده است و هنرمندان تا ۳۱ شهریور، برای ارسال اثر خلاقانه خود فرصت دارند. آثار نهایی جشنواره بعد از بازبینی اولیه از ۲۴ تا ۳۰ مهر در یکی از پلتفرم های مجازی نمایش داده خواهند شد و در پایان با داوری نهایی اساتید عروسکی در هر بخش ۳ اثر برگزیده خواهند شد.
همچنین در این دوره، با صلاحدید و معرفی داوران جشنواره در بخش های مختلف، بازیدهی، طراحی صحنه و نور، متن و … نفرات برگزیده خواهد داشت.
اختتامیه جشنواره در دوم آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
جشنواره امسال به صورت مستقل و با مجوز اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می شود.
«برهنگی خیال» عنوان نمایشگاه نقاشی علیرضا اسماعیلی است که از جمعه، ۲۵ تیرماه به صورت مجازی در گالری گلستان برپا میشود.
سینماپرس: «آی دی» به کارگردانی فهیمه قبادی آماده نمایش شد.
به گزارش سینماپرس، «آی دی» به کارگردانی فهیمه قبادی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آماده نمایش شده، داستان گورخری بیهویت است.
فهیمه قبادی در توضیح داستان «آی دی» گفت: این انیمیشن مصداق ضربالمثل «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش/ بازجوید روزگار وصل خویش» است.
وی افزود: این فیلم دارای ۲ لایه بیرونی و درونی است؛ لایه درونی آن مربوط به دور شدن از اصل و اصالت خویش است که به دنبال آن خودبیگانگی و مستعد سوء استفاده واقع شدن است در این پروسه گاهی هرگز شخص به خود واقعیاش برنمیگردد و ماهیت خود را از دست میدهد. لایه بیرونی هم درباره سوءاستفاده از حیوانات و محیط زیست است.
در خلاصه داستان این انیمیشن پنج دقیقهای آمده است: «گورخر از گله خود جدا شده و وارد شهر میشود. در آنجا هر کسی به نحوی از او سوء استفاده میکند به حدی که هویت خود را از دست میدهد.»
عوامل تولید «آی دی» عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیهکننده: فهیمه قبادی، صداگذار و موسیقی: هانی رجبی، تدوینگر: محمد علی نادری، حمیدرضا خادمی، انیماتور: یاسین حقیقی- احسان انصاری، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
همزمان با برگزاری فرش قرمز نمایش فیلم «قهرمان» ساخته جدید اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن، آواز معروف «مرغ سحر» از محمد رضا شجریان طنین انداز شد.