عکس/ هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن-۴
سینماپرس : هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۱ از پانزدهم تیرماه تا بیست و ششم تیرماه (۶-۱۷جولای) در شهر کن کشور فرانسه در حال برگزاری است.
سینماپرس : هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۱ از پانزدهم تیرماه تا بیست و ششم تیرماه (۶-۱۷جولای) در شهر کن کشور فرانسه در حال برگزاری است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی محمود مروج را به عنوان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب کرد.
سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی محمود مروج را به عنوان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، مهدی علیاکبرزاده در این حکم به تعهد، شایستگی و سوابق ارزشمند محمود مروج اشاره و اظهار امیدواری کرده است با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و مشارکت و همفکری با معاونتها، واحدهای ستادی، استانها، اندیشمندان، فرهیختگان و دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور برای تحقق اهداف کانون اهتمام ورزد.
مدیرعامل کانون همچنین در این حکم بر توجه به فرآیند برنامهها و تصمیمها و بازتعریف شوراهای کارشناسی در ستاد و استانها و جلب مشارکت مربیان، کارشناسان و کارکنان در تمامی برنامههای ملی، منطقهای و استانی و آسیبشناسی برنامههای فرهنگی، هنری و ادبی بهویژه در زمان شیوع بیماری کرونا و برنامهریزی متناسب با شرایط، تاکید کرده است.
علیاکبرزاده از مروج خواسته است بر مخاطبمحور قلمداد کردن برنامههای معاونت فرهنگی با تأکید و توجه بر برنامههای گذشته و مستندسازی و تکمیل برنامههای موجود و ارایه برنامههای جدید بر اساس اسناد بالادستی و ساماندهی سرمایههای انسانی برای ایجاد نشاط کاری مربیان و کارشناسان و دیگر کارکنان و توسعه کمی و کیفی فعالیتهای مراکز در سراسر کشور نیز اهتمام داشته باشد.
مدیرعامل کانون ضمن آرزوی توفیق برای مروج در این مسئولیت بر کیفیتبخشی فعالیتهای فرهنگی در مجتمعها و مراکز فرهنگیهنری ثابت، سیار شهری و روستایی در سراسر کشور با محوریت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و انس با کتاب، شناسایی استعدادها، رشد خلاقیت، ایجاد فضایی پویا و بانشاط برای مخاطبان، بهرهمندی از فناوریهای نوین و ایجاد جذابیتهای لازم برای کودکان و نوجوانان کشور نیز تأکید کرده است.
یادآوری میشود محمود مروج از مدیران باسابقه کانون است که پیشتر نیز به عنوان مدیر کانون استان زنجان، مدیرکل آفرینشهای فرهنگی، مدیرکل کانون استان البرز و مشاور عالی مدیرعامل در کانون فعالیت داشته است.
مروج با این حکم جایگزین افسون امینی شد که از اردیبهشت ۱۴۰۰ سرپرستی این معاونت را بر عهده داشت.
سینماپرس: مقصود جباری تهیهکننده فیلم سینمایی «زدوبند» با اشاره به برنامهریزی برای اکران این فیلم سینمایی در شرایط کرونایی سینماها تأکید کرد که نتیجه اکران و فروش یک فیلم مانند هندوانه در بسته است.
به گزارش سینماپرس، مقصود جباری تهیهکننده فیلم سینمایی «زدوبند» به کارگردانی داوود نوروزی در گفتگو با مهر درباره اکران این فیلم سینمایی در شرایط کرونایی گفت: تصمیم ما برای اکران فیلم «زدوبند» در این شرایط چند علت داشت. یکی از آنها این بود که اگر فیلممان در شرایط فعلی اکران نمیشد، اکران آن به بیش از یکسال دیگر موکول میشد. باید تا پایان درگیری با کرونا صبر میکردیم و پس از آن هم با تراکم بالای فیلمهای متقاضی اکران مواجه خواهیم بود. به تعبیری دورنمایی که برای اکران این فیلم میشد حتی تا یکسال دیگر متصور بود، دورنمایی روشنی نبود.
وی با اشاره به وعده ارشاد برای حمایت مادی از فیلمهای اکران شده در شرایط فعلی بیان کرد: بالاخره فیلم ما سرمایهگذار دارد و او هم علاقه داشت هر چه زودتر شرایط مالی پروژه مشخص شود. من هم بهعنوان تهیهکننده سهمی دارم اما بخش عمده این تصمیم با سرمایهگذاران بود. ما فیلم را پیش از کرونا کلید زده بودیم و فکر نمیکردیم با این شرایط مواجه شویم. طبیعتاً این وضعیت کرونایی را سرمایهگذاران پیشبینی نکرده بودند. در حال حاضر هم وعده حمایت سازمان سینمایی تا حدودی سرمایهگذاران را مجاب کرده است تا در صورت اکران، از حمایت بهرهمند شوند.
این تهیهکننده تأکید کرد: در حال حاضر منتظریم ببینیم برای «دینامیت» که پیش از فیلم ما اکران شده است، چه اتفاقی خواهد افتاد و آمادگی لازم برای اکران فیلم در این شرایط را هم داریم.
نمیتوان استقبال از اکران یک فیلم را پیشبینی کرد
جباری درباره پیشبینی خود از میزان استقبال از «زدوبند» در شرایط کرونایی هم گفت: نتیجه اکران یک فیلم همیشه مانند هندوانه در بسته است و نمیتوان پیشبینی کرد شرایط استقبال از آن چگونه خواهد بود. ما فیلمی به نام «هشتگ» داشتیم که بهعنوان یک فیلم کمدی آن را بعد از ایام تاسوعا و عاشورا که هنوز جو جامعه تحتتأثیر فضای معنوی آن بود، اکران کردیم اما با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و سود بسیار خوبی هم نصیب سرمایهگذارش کرد.
برای کشور ما تأسف آور است که گاهی مسئولیت در اختیار کسانی قرار میگیرد که از فرهنگ و سینما سر درنمیآورند و تشخیص درست ندارند. مهم این است که میدانیم حق جای خود نشسته است و پاسخ درخور را خواهیم گرفت. پروژه بی حاشیهای که جو رفاقت در فرآیند تولید آن حاکم باشد، محکوم به موفقیت است وی ادامه داد: «زدوبند» سوژه اجتماعی دارد و تصمیم برای آن یک تصمیم جمعی بود. احساس کردیم در شرایط فعلی اکران فیلم میتواند موفق باشد و به نوعی این ریسک را پذیرفتیم. ریسکی که احساس میکردیم در این شرایط معقول است اما باز هم میدانیم شرایط اکران هندوانه در بسته است.
جباری درباره فضای محتوایی فیلم «زدوبند» اظهار کرد: این فیلم فضای معمایی و اجتماعی دارد که بیارتباط با شرایط امروز جامعه در زمینه دارو و واکسن هم نیست. احتکار و قاچاق دارو از تمهای اصلی فیلم است و امیدواریم از همین منظر هم مخاطب از آن استقبال کند.
تهیهکننده «زدوبند» با ابراز امیدواری مجدد بابت پایبندی مدیران فعلی سازمان سینمایی به وعده حمایتی خود تا پیش از تغییر دولت، درباره شرایط تبلیغاتی این فیلم گفت: در مواردی میتوان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد و در شرایط فعلی راهکارهایی مانند اجاره بیلبورد شهری برای ما هیچ آوردهای ندارد. اگر پروژهای داشتیم که پولمان از پارو بالا میرفت و ترکیب بازیگران آنچنانی داشتیم، شاید منطقی بود. درباره تلویزیون هم امید داریم فضای تبلیغات به ما تعلق بگیرد، تلاشمان را هم میکنیم.
اهمیت تولید ارزان در شرایط امروز سینمای ایران
این تهیهکننده سینما درباره تولید ارزان فیلم در شرایط امروز سینمای ایران هم گفت: شخصاً در اغلب پروژههایی که تا امروز در دست داشتم با فیلمسازان فیلماولی کار کردهام. کلید اصلی ماجرای تولید در همکاری با فیلماولیها همین توصیه به تولید کم هزینه است. برمبنای صحبت و توافقی که صورت میگیرد، پروژه را جمع میکنیم. در مواردی هم از بلیتها و امتیازهایی که در اختیار دارم استفاده میکنم تا صرفهجویی صورت بگیرد و به سرمایهگذار لطمه وارد نشود.
وی افزود: مهمترین چیزی که در سینما یاد گرفتهام این است که سرمایهگذاری که پای کار من آمده، همه جوره به من اعتماد کرده است و من باید جواب اعتماد او را بدهم. امیدوارم شرایط فیلمسازی برای کارگردانان فیلماولی همچنان در سینمای ایران مهیا باشد و من هم بتوانم بهعنوان تهیهکننده در خدمت این دوستان باشم.
جباری با اشاره به تجربه تهیهکنندگی فیلم «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی در کارنامه کاری خود که در جشنواره فجر رد شد، اما بعدها توفیقات بینالمللی بهدست آورد، گفت: نسبت به این فیلم بیمهری کردند اما خدا را شکر که در حوزه بینالملل بابت آن پاسخ درخور گرفتیم. دوست داشتیم در داخل برای ما دست بزنند اما متأسفانه کاناداییها و اسپانیاییها بیشتر برایمان دست زدند. این برای کشور ما تأسف آور است که گاهی مسئولیت در اختیار کسانی قرار میگیرد که از فرهنگ و سینما سر درنمیآورند و تشخیص درست ندارند. مهم این است که میدانیم حق جای خود نشسته است و پاسخ درخور را خواهیم گرفت. پروژه بی حاشیهای که جو رفاقت در فرآیند تولید آن حاکم باشد، محکوم به موفقیت است.
سینماپرس: رحیم صادقپور تهیهکننده جدید مجموعه «شوخی شوخی» درباره جزییات ادامه تولید این مجموعه که پیش از این با تهیهکنندگی زنده یاد محمد ابوالحسنی تولید میشد، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماپرس، رحیم صادقپور تهیهکننده تلویزیون که بعد از درگذشت محمد ابوالحسنی عهدهدار تهیه کنندگی مجموعه «شوخی شوخی» شده است درباره این تجربه به مهر بیان کرد: متاسفانه من پیش از این با محمد ابوالحسنی همکاری نداشتم و بعد از فوت او این کار را بر عهده گرفتم و اکنون بیشتر از سه ماه است که تهیهکننده برنامه هستم.
وی اضافه کرد: در این مدت با هرکسی که صحبت کردم از زندهیاد ابوالحسنی به نیکی یاد کرده و این جزو نوادر است. او فرد توانا و خوش فکری بود و ایده پردازیهای زیادی هم داشت که متاسفانه توفیق نداشتم با او همکاری داشته باشم.
صادقپور درباره اینکه تغییری در برنامه خواهد داد یا خیر؟ اظهار کرد: آقای ابوالحسنی ساختاری را برای برنامه در نظر داشت که ما هم در فاز اول ادامه همان ساختار را پیگیری کردیم. قرار نیست شاکله اصلی را دست بزنیم و در این مدت تیم برنامه ساز همان روند را طی کرده است، افراد این تیم از عروسک گردان تا مسئول ویژوال، صحنه، گریم تا صداپیشه، ساخت عروسک و لباس همه در کار خود حرفهای هستند.
این برنامه ساز درباره ادامه روند تولید برنامه نیز گفت: ضبط و تولید برنامه اکنون تعطیل است و با توجه به برنامههایی که پیش از این تولید شده، پخش «شوخی شوخی» تا ۱۷ مرداد ادامه دارد.
وی اضافه کرد: بعد از آن وارد تولید فصل جدید برنامه خواهیم شد. برای فصل جدید دکور برنامه عوض میشود و آیتمها و عروسکهای جدید اضافه میشوند. همچنین احتمال دارد صداپیشههای جدیدی هم داشته باشیم.
صادقپور درباره رویکرد برنامه نیز عنوان کرد: آقای ابوالحسنی شعاری در برنامه داشت که «آگاهی به همراه طنازی» بود و ما هم سعی داریم تا آن جایی که برایمان مقدور است با همین رویه پیش برویم. خود شبکه هم تاکید دارد که به سمتی برویم که برنامه شادتر و طنازتر شود و خوشبختانه نگاه مثبتی روی آن وجود دارد.
وی در پایان بیان کرد: فرصت دو ماهه برای پیش تولید فصل جدید داریم و درباره ایدههای جدید فکر میکنیم تا بتوانیم بعد از ماه صفر روی آنتن ببریم.
صادقپور پیش از این تهیهکنندگی برنامه «شابک»، کارگردانی «بدون توقف» و تهیهکنندگی برخی برنامههای سحر ماه رمضان را در کارنامه خود داشته است.
آخرین مرحله از فصل دوم لیگ سرود مرکز موسیقی مأوا با محوریت قرار دادن اعیاد مبارک قربان و غدیر پیش روی مخاطبان و علاقه مندان موسیقی قرار خواهد گرفت.
سینماپرس: تهیه کننده سریال جشن سربرون گفت: سریال جشن سربرون تا پایان امسال پخش خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، «حسن نجاریان» تهیه کننده سریال جشن سربرون به کارگردانی مجتبی راعی در گفت و گو با فارس گفت: از ابتدای امسال در بخش کمپ انگلیسی ها واقع در منطقه خاوران مشغول تصویربرداری هستیم و با وقفه هایی که ناشی از زمین خوردن بازیگر است کم و بیش با حضور همه بازیگران اصلی جلو می رویم.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم طی یک ماه آینده ضبط سکانس های مربوط به این لوکیشن را به پایان برسانیم و به شهرک سینمایی برویم. در شهرک سینمایی سه ماه ضبط داریم و به امید خدا تصویربرداری مان به پایان می رسد.
نجاریان بیان داشت: تدوین به صورت همزمان در حال انجام است و اگر شرایط مهیا باشد تا پایان امسال پخش مان آغاز می شود. به دلیل انجام مراحل پس تولید هنوز زمان مشخصی برای پخش نداریم.
در خلاصه داستان «جشن سربرون» آمده است: «بهادر»، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر جهان پسند می آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان پسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت میکند. زخم های کهنه سر باز می کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت میکنند. درگیری ابعاد بزرگتری می یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می کند.
حسین محجوب، محمود پاک نیت، لاله اسکندری ، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، نادر فلاح، بیوکمیرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی، رضا سیدی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
سینماپرس: بازیگر سریال «دلاوران کازبا» گفت: نقش خودم، سریال، بازیگران و کارگردان «زخم کاری» را دوست داشتم. گروه بسیار خوبی بودند و حرفهای برخورد و کار کردند و هیچوقت هم به لحاظ مالی دستمزدمان عقب نیفتاد.
به گزارش سینماپرس، کاظم هژیرآزاد در گفتوگو با میزان پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: دو سه هفتهای میشود که فیلمبرداری سریال «زخم کاری» به اتمام رسیده است. انتخاب بازیگر این سریال بر عهده کیومرث مرادی از دوستان تئاتری من بود که به دلیل همین آشنایی و با توجه به اینکه چهره و صدای من به نقش مورد نظر نزدیک بود به پروژه معرفی و همکاری ما شکل گرفت. مرادی وقتی به من گفت کارگردان سریال محمد حسین مهدویان است به او گفتم فیلمهای مهدویان را دیدهام و دوست دارم.
وی در همین راستا ابراز کرد: نقش خودم، سریال، بازیگران و کارگردان «زخم کاری» را دوست داشتم. گروه بسیار خوبی بودند و حرفهای برخورد و کار کردند و هیچوقت هم به لحاظ مالی دستمزدمان عقب نیفتاد.
بازیگر سریال «رستم و سهراب» درباره آخرین فعایت تئاتری خود بیان کرد: سال ۹۸ تئاتر یک ساعتهای با نام «یک زن و یک مرد» به کارگردانی هوشمند هنرکار در خانه موزه انتظامی اجرا کردیم که مورد استقبال هنرمندان و دوستان و علاقهمندان قرار گرفت. نمایشنامه «یک زن و یک مرد» نوشته الکسی آربوزف و ترجمه مهین اسکویی را همراه با ناهید مسلمی بازی کردم. این آخرین فعالیت تئاتری من بود.
هژیرآزاد پیرامون بازی در سریال «ایلدا» توضیح داد: اواسط سال ۹۸ برای سریال تلویزیونی «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل به شهرستان خرمآباد رفتم و یک سال و اندی ساخت این سریال زمان برد. فیلمبرداری این کار با شیوع ویروس کرونا نیز برخورد و تا ایام نوروز سال ۹۹ با ماسک، الکل و احتیاط گذراندیم، اما در نوروز ۹۹ ساخت مجموعه تعطیل شد و تیرماه ادامه تصویربرداری در استان لرستان انجام شد و در مهرماه کار به اتمام رسید.
وی در همین راستا ابراز کرد: در این سریال در نقش شیرعلی خان بازی داشتم و از تجربه بازی در این مجموعه راضی هستم. البته در سه چهار ماهی که پروژه تعطیل بود دستمزدی نگرفتیم در حالی که با توجه به اینکه با این پروژه قرارداد بسته بودیم و با وخیم شدن اوضاع نتوانستیم کار کنیم باید از بازیگران حمایت مالی میشد که این اتفاق نیفتاد.
بازیگر سریال «زخم کاری» با اشاره به اینکه دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده درباره چالشهای بازیگری در شرایط کرونایی اظهار داشت: تا جایی که میتوانم ماسک میزنم و رعایت میکنم و خوشبختانه همه عوامل هم با آگاهی لازم و کافی نکات بهداشتی را مدنظر دارند. با همه رعایتها مجبور به برداشتن ماسک هستیم و همین امر نیز میتواند خطرناک باشد ولی به هر حال مجبوریم کار کنیم تا بتوانیم از پس هزینههای زندگی بربیاییم.
این بازیگر پیشکسوت همچنین بیان کرد: همیشه باید امیدوار بود، این شرایط هم گذرا است و ما و همه جهان از پس کرونا بر میآییم و انسان بر طبیعت پیروز خواهد شد و عوامل و مشکلات را مهار خواهد کرد. با همه بلایای طبیعی و غیر طبیعی؛ انسان در طول تاریخ دوام آورده و به پیروزی رسیده و دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. ممکن است پس از این هم اپیدمی و بیماریهای دیگری هم شیوع پیدا کند و قطعا بر آن هم حتما پیروز میشویم. مهمترین سلاح انسان پس از دانش و علم امیدواری و امید به بهبود شرایط و کار و تلاش مداوم است.
بازیگر سریال «دلاوران کازبا» با بیان اینکه رزق و روزی ملاک اولیه من برای بازیگری است بیان کرد: ملاک اولیه من رزق و روزی است که خدا میرساند. الان در سینما و تلویزیون به رُل فکر نمیکنم. خود کارگردانان و عوامل سریالها و فیلمها ما را میشناسند و ما را انتخاب میکنند بنابراین ملاک عمده من مسئله ارتزاق و نان شب است. در درجات بعدی سلیقه من، کارگردان، فیلمنامه و … هم هستند که برای هر بازیگری خواه ناخواه مهم است.
هژیرآزاد خاطرنشان کرد: صحبتهایی برای بازی در سریالی با نام «راه شب» شده که امیدوارم به زودی قطعی شود.
سینماپرس: محمدجواد حقشناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است که هیات امنای موزه موسیقی باید درباره آنچه در جلسهی انتخاب مدیرعامل گذشته است، شفاف سازی کند.
به گزارش سینماپرس، موزه موسیقی با نام علی مرادخانی گره خورده است. این موزه با همت او در میانههای دهه ۸۰ خورشیدی تاسیس شد و با مدیریت خودش هم پیش آمد. حتی زمانی که مرادخانی در دولت اول حسن روحانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد انتخاب شد، موزه موسیقی را رها نکرد. حتی گاهی جلسات مربوط به مسئولیتش در معاونت هنری را در موزه موسیقی برگزار میکرد. او موزه را دوست داشت و برای موزه هم بسیار تلاش کرد.
اکنون اما بیش از یک ماه از مرگ علی مرادخانی گذشته است. اوایل تیرماه و در حالی که چهلمِ علی مرادخانی هم نرسیده بود، خبر آمد که هیات مدیره موزه موسیقی تشکیل جلسه داده و مدیر جدیدِ موزه را انتخاب کرده است. آنها از نام لطیف روحانی به عنوان مدیرعامل جدید موزه موسیقی پرده برداشتند. لطیف روحانی چهرهای ناشناخته و ناآشنا برای اهالی موسیقی است و سوابق فرهنگی و هنریِ چندانی هم ندارد.
روحانی معاون هماهنگی و پشتیبانی اداره کل حوزه شهردار تهران، به یکباره وارد عرصه فرهنگ و هنر و موسیقی شد تا مدیرعامل موزه موسیقی باشد. پیروز حناچی شهردار تهران در جلسهی انتخاب مدیرعامل موزه موسیقی حاضر بوده است. همین حضورِ آقای شهردار ماجرا را جالب میکند. این نخستین بار است که شهردار تهران در جلسهی انتخاب مدیرعامل موزه موسیقی حاضر میشود. شهردار تهران نه عضو هیات مدیره و نه عضو هیات امنای موزه موسیقی است؛ حال معلوم نیست که چرا موزه موسیقی برای آقای شهردار، تا این حد جذاب و مهم شده است!
این انتخابِ عجولانه و عدم شفافیت در اطلاعرسانیِ لازم، ماجرا را دچار شائبههای بسیاری کرده است.
برای یافتنِ پاسخِ برخی از پرسشهایمان سراغ محمدجواد حقشناس – عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران رفتیم. موزه موسیقی به همت شهرداری تهران تاسیس شده و سالانه هم کمکهای مالی خود را با تصویب شورای شهر دریافت میکند. پرسشهایمان را با آقای حقشناس در میان گذاشتیم و پاسخهایی محتاطانه دریافت کردیم که البته در دل خود نکات بسیاری داشت. حاصل این گفت و گو را در ادامه میخوانید:
موزه موسیقی یکی از جاهایی است که با تلاش زندهیاد علی مرادخانی شکل گرفت و پابرجا ماند. اکنون علی مرادخانی دستش از دنیا کوتاه است و این موزه باید به کارش ادامه دهد. نقش آقای مرادخانی در شکلگیری موزه موسیقی چه بود؟
یکی از کارهای ماندگار و شایستهی تقدیرِ شادروان علی مرادخانی همین موزه موسیقی است. مرحوم مرادخانی بیش از ۱۳ سال مدیرکل حوزه موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در دولت اول روحانی هم چهار سال مدیر هنری وزیر ارشاد بود. در همه این سالها ویژگی مهمش تلاش برای خدمت و تکریم بزرگان حوزه هنر به خصوص هنرمندان موسیقی بود. در سالهایی که هنرِ موسیقی قدر نمیدید و هنرمندانش هم با مشکلات بسیاری روبه رو بودند؛ حضور وی غنیمتی برای اهالی هنر و موسیقی بود.
موزه موسیقی در همان سالهای اواسط دهه هشتاد شکل گرفت.
ایدهای پیشنهاد شد که برای ماندگاری بخشی از آثار، به خصوص سازهای ارزشمندی که در اختیار بزرگان موسیقی بود، جایی برای مراقبت از این آثار ایجاد شود. علاوه بر سازها و عکسها و دستنوشتهها، آثار ماندگاری که در حوزه موسیقی خلق میشد هم میبایست در این مکان نگهداری شود.
این فرصت فراهم شد تا با کمک بخشی از یاران، موزه موسیقی پا بگیرد. لازم است از مدیریت شهری وقت هم تشکر کنیم که این مکان زیبا و با این معماری فاخر را در اختیار هیات امنای موزه موسیقی قرار دادند.
این موزه امروز در منطقه یک شهرداری تهران به یکی از مراکز ارزشمند و فاخرِ هنر و موسیقی تبدیل شده است که ان شاءالله فرصتی برای دوستدارن موسیقی باشد تا بتوانند از این موزه و آثار ارزشمندش دیدن کنند.
علی مرادخانی در دوران حیاتش و از ابتدای تشکیل موزه موسیقی، مدیرعامل این موزه بود. با درگذشت مرادخانی، شاهد بودیم که در هفتههای گذشته، لطیف روحانی به عنوان مدیرعامل جدیدی موزه موسیقی انتخاب شد. به نظر شما مدیرعامل موزه موسیقی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
هنوز چهل روز از درگذشت مرادخانی نگذشته است. هیات امنا با همکاری هیات مدیرهیِ موزه موسیقی میبایست کسی را جایگیزین مرادخانی میکردند. انتظار ما این است که هیات امنا و هیات مدیره به ویژگیهایی که برای اداره موزه موسیقی نیاز است، توجه کنند.
اینجا باید دقت بسیاری به کار بسته میشد و از چهره و شخصیتی که بتواند هم با بزرگان و اهالی موسیقی ارتباط بهینهای داشته باشد و هم این که حوزه موسیقی را به خوبی بشناسد؛ برای این جایگاه مهم دعوت به کار شود. مدیر عامل موزه موسیقی باید علاوه بر موسیقی، ادبیات، شعر و ترانه را هم به خوبی بشناسد و در عین حال مدیریت فرهنگی و تعامل با اهالی فرهنگ و هنر هم در کارنامهاش باشد.
مدیر عامل موزه موسیقی باید علاوه بر موسیقی، ادبیات، شعر و ترانه را هم به خوبی بشناسد و در عین حال مدیریت فرهنگی و تعامل با اهالی فرهنگ و هنر هم در کارنامهاش باشد.
به نظرتان در انتخاب مدیرعامل جدید این نکاتی که ذکر کردید مد نظر قرار گرفته است؟
ان شاءالله این رویکرد توسط هیات امنا و هیات مدیره در دستور کار قرار بگیرد و بتوانیم با نیروهای با تجربه و درک دقیق از اوضاع موسیقی برغنا و استلای این مجموعه اضافه کنیم.
زندهیاد علی مرادخانی در عرصه موسیقی تجارب بسیاری داشت. او سالها مدیریت در حوزه موسیقی را تجربه کرده بود و ارتباط بسیار مناسبی با هنرمندان داشت. شاید برای نخستین بار بود که با درگذشت یکی از مدیران حوزه موسیقی، بیشتر اهالی موسیقی درگذشت او را تسلیت گفتند و رفتنش را فقدانی برای موسیقی قلمداد کردند. حال این پرسش در ذهن ایجاد میشود که آقای لطیف روحانی با کدام سابقهی فرهنگی و هنری جایگزین علی مرادخانی شده است؟ آیا او در این جایگاه میتواند به درستی عمل کند؟
من برای ایشان آرزوی توفیق و موفقیت دارم. شاید الان زود باشد که درباره عملکرد ایشان نظر بدهیم. ایشان از همکاران ما در شهرداری هستند و تجارب ایشان هم در حوزه مدیریت شهری تجارب ارزشمندی است.
آیا تجاربی هم در عرصه فرهنگ و هنر و به خصوص موسیقی دارند؟
از نوع ارتباطشان با فضای موسیقی و سوابق کاریشان در حوزه فرهنگ و هنر و موسیقی اطلاع دقیقی ندارم.
براساس اساسنامه موزه موسیقی، انتخاب مدیرعامل جدید باید با نظر هیات امنا باشد. اما در خبرها آمده بود که گویا انتخاب مدیرعامل جدید در جلسه هیات مدیره انجام شده است.
من در این باره الان حضور ذهن ندارم.
اگر در روند انتخاب مدیرعامل موزه موسیقی تخلفی شده باشد، ارگان یا مرجع رسیدگی به آن کجاست؟
موزه موسیقی هیات مدیره و هیات امنا دارد. اساس نامه به تصویب رسیده و این هیات امنا است که به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم سازی در این حوزه قرار گرفته است.
فکر میکنم اگر از خود هیات امنا این موضوع مورد پرسش قرار گیرد پاسخ دقیقتری خواهید شنید.
پیشبینی شما از آینده موزه موسیقی چیست؟
امیدوارم هیات مدیره و هیات امنا با حضور حداکثری و پیگیریهای مستمر، موزه موسیقی را به جایی برای رفت و آمد اهالی و دوستدارنِ موسیقی تبدیل کنند و از تجارب اهالی موسیقی استفاده بهینهای داشته باشند.
بزرگان موسیقی همچون گذشته باید خودشان را در موزه موسیقی ذیحق بدانند و در این مجموعه صاحب نظر باشند. امیدوارم که این عزیزان همچون گذشته، ارتباطشان را با موزه و نظارتشان را بر چگونگی روند امورِ این مجموعه حفظ کنند.
بزرگان موسیقی همچون گذشته باید خودشان را در موزه موسیقی ذیحق بدانند و در این مجموعه صاحب نظر باشند. امیدوارم که این عزیزان همچون گذشته، ارتباطشان را با موزه و نظارتشان را بر چگونگی روند امورِ این مجموعه حفظ کنند.
گویا در جلسهای که برای انتخاب مدیرعامل جدید در موزه موسیقی تشکیل شده است، آقای حناچی شهردار تهران هم حضور داشتهاند. براساس اساسنامهی موزه موسیقی، شهردار تهران عضو هیات امنا یا هیات رئیسهی موزه موسیقی نیست!
در اساسنامه موزه موسیقی آمده است که معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران عضو هیات امنای موزه است. احتمالا در زمان برگزاری این جلسه آقای معاون نتوانسته حضور پیدا کند و شهردار تشخیص داده که به جای معاونش حضور یابد. من هم شنیدم که جلسه با حضور شهردار تشکیل شده است. امیدوارم هیات امنا درباره آن جلسه و تصمیماتی که آنجا اتخاذ شده، توضیحات لازم را ارائه کند و بتواند جامعه و اهالی فرهنگ و هنر را مطلع کند که در آن جلسه چه گذشت.
در اساسنامه موزه موسیقی آمده است که معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران عضو هیات امنای موزه است. احتمالا در زمان برگزاری این جلسه آقای معاون نتوانسته حضور پیدا کند و شهردار تشخیص داده که به جای معاونش حضور یابد. من هم شنیدم که جلسه با حضور شهردار تشکیل شده است. امیدوارم هیات امنا درباره آن جلسه و تصمیماتی که آنجا اتخاذ شده، توضیحات لازم را ارائه کند و بتواند جامعه و اهالی فرهنگ و هنر را مطلع کند که در آن جلسه چه گذشت.
شورای شهر حمایتهای مالیِ سالانهای از موزه موسیقی داشته است. این حمایتها به چه شکلی است؟ آیا این حمایتهای مالی با نظر شهردار انجام میشود و یا مستقل از نظر شهردار است؟
ما مجموعه کمکهایی را به شکل سالیانه داریم که شامل انجمنها و مراکزی است که دارای ارزش فرهنگی و هنری هستند و حضورشان برای ارتقای فرهنگِ شهر مهم است. این حمایتها در قالب بودجه سالانه صورت میگیرد.
با توجه به رویکرد شورای شهر، تلاش کردیم که ضمن حفظ این بودجهها از افزایش منطقی آن هم دفاع کنیم. از شهرداری هم میخواهیم که به این لایحه توجه کند تا افزایش لازم در بودجههای فرهنگی هنری اعمال شود. خوشبختانه در دو سه سال گذشته انجمنهایی که مشمول این کمکهای مالی شدهاند، از رشد و افزایش قابل توجهی برخوردار شدند.
یکی از جاهای مورد توجه ما خانه موسیقی بود که در کنار موزه موسیقی میتواند از کارکرد مناسب و حداکثری برخوردار باشند. علاوه بر حمایت از این دو مرکز، پیگیر این اتفاق بودیم که با نامگذاری برخی از معابر و خیابانهای شهر تهران، نام بزرگان موسیقی را ارج نهیم.
نامهایی مانند غلامحسین بنان، پرویز یاحقی، جلیل شهناز، همایون خرم، لوریس چکناواریان و کامکارها از سوی خانه موسیقی به شورای شهر پیشنهاد شد و برای هر کدام خیابانی را در نظر گرفتیم. بوستانی را هم به نام استاد قنبری مهر کردیم که یکی از بزرگان عرصه ساز سازی است.
نامهایی مانند غلامحسین بنان، پرویز یاحقی، جلیل شهناز، همایون خرم، لوریس چکناواریان و کامکارها از سوی خانه موسیقی به شورای شهر پیشنهاد شد و برای هر کدام خیابانی را در نظر گرفتیم. بوستانی را هم به نام استاد قنبری مهر کردیم که یکی از بزرگان عرصه ساز سازی است.
بنده به عنوان خادم حوزه فرهنگ و هنر افتخار این را دارم که شورای شهر در این دوره تلاش کرد که دِین خودش را به این عزیزان و این جامعه که همیشه در کنار مردم بودهاند، ادا کند.
شائبههایی وجود دارد که حضور شهردار تهران در جلسهی انتخاب مدیرعامل جدید موزه موسیقی، برای اعمال نفوذ در انتخاب فردِ مورد نظر شهردار تهران بوده است؛ کمااینکه لطیف روحانی که به عنوان مدیرعامل موزه موسیقی انتخاب شد، معاون هماهنگی و پشتیبانی اداره کل حوزه شهردار تهران است. آیا شهردار تهران با اختصاص بودجهی بیشتر برای موزه موسیقی یا تهدید به قطع این بودجه، میتوانسته در انتخاب مدیر عامل موزه موسیقی نقشی ایفا کند؟
قانون کاملا روشن و صریح است. بودجه سالانه شهرداری از پرداخت حقوق یک پارکبان در پارکی دورافتاده در شهر تهران تا حقوقِ خود شهردار، تا تامین اعتبار نگهداری شهر؛ همه باید براساس لایحهای باشد که در شورای شهر تنظیم میشود. این لایحه طی چند ماه در شورای شهر و در کمیسیونهای مختلف بررسی و به تصویب در صحن شورای شهر میرسد. سپس با گذشته زمان قانونی به شهرداری ابلاغ میشود و هزینه کرد بودجه هم باید براساس قواعد و قوانین مشخص باشد. شهرداری باید گزارش عملکرد به شورا بدهد و شورا هم موظف است که این عملکرد را ببرسی کند.
حدود یک میلیارد تومان(یا کمی بیشتر یا کمتر) بودجهای بوده که برای کمک به موزه موسیقی در شورای شهر به تصویب رسیده است.
بودجهای که شورای شهر برای موزه موسیقی و خانه موسیقی در سال جاری در نظر گرفته، چقدر است؟
حدود یک میلیارد تومان(یا کمی بیشتر یا کمتر) بودجهای بوده که برای کمک به موزه موسیقی در شورای شهر به تصویب رسیده است.
برای خانه موسیقی چقدر در نظر گرفتهاید؟
برای خانه موسیقی هم یک و نیم میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.
*تسنیم
سینماپرس: نویسنده رمان «دختر موشرابی» گفت: ا«نتظار صحبت با هر فردی را داشتم جز سعید جلیلی. کتاب را خوانده بودند و با تماسشان مرا شرمنده کردند. صحبتهای سعید آقا برایم امروز کلی انگیزه و انرژی شد
به گزارش سینماپرس، یکی از اتفاقات خوبی که در فضای تبلیغاتی کتاب رخ میدهد، خواندن کتاب توسط چهرههای سرشناس است. از آن جهت که توجه دیگر مخاطبان را به سمت کتاب جلب میکند. حالا اگر این شخصیت مشهور، سیاستمدار هم باشد شاید توجهات دوچندان باشد. از بد حادثه درایران غیر از رهبر انقلاب، کمتر سیاستمداری داریم که به سراغ آثار داستانی و رمان برود ولی حالا یک اتفاق خوب و جذاب رخ داده است. سعیدی جلیلی که تا یکماه قبل نامزد ریاستجمهوری بود و مردم حرف تخصصی درباره کشورداری از او میشنیدند، سراغ رمانی رفته که از قضا اسمش شاید خیلیها را وسوسه کند از خیرش بگذرند اما جلیلی علاوه بر این که کتاب را خوانده، به واسطه برادرش با نویسنده کتاب هم تلفنی صحبت کرده است. شاید این رفتار بتواند الگویی برای دیگر چهرههای سیاسی باشد که کمی بیشتر به اطراف خود نگاه کنند. شاید رمان بتواند ضمختی سیاست را کمی کمرنگ کند. روایت این دیدار را محمد حسینزاده نویسنده کتاب در صقحه مجازیاش این طور شرح داده است:
«امروز وحید آقای جلیلی تماس گرفت و بعد احوالپرسی گفت یکی از خوانندگان کتاب «دختر موشرابی» میخواهد با شما صحبت کند. انتظار صحبت با هر فردی را داشتم جز دکترسعید جلیلی. کتاب را خوانده بودند و با تماسشان مرا شرمنده کردند. صحبتهای سعید آقا برایم امروز کلی انگیزه و انرژی شد. هم کتاب را مورد لطف قرار دادند و هم از کارهای قبلی پرسیدند و وقتی گفتم کار اولم بوده است، تشویقم کردند به ادامه مسیر.
نقد سیاست خارجه ۲۰۰ ساله اخیر کشور یکی از محورهای رمان «دختر موشرابی» است و استقبال یک دیپلمات انقلابی و مدافع حقوق ایران در مجامع بینالمللی امیدم را مضاعف کرده است که انشاءلله «دختر موشرابی» به هدفش یعنی رساندن پیام عزت و غیرت ایرانی خواهد رسید. لطف دکتر جلیلی اما درسی دیگر هم برایم داشت؛ تواضع و فروتنی ایشان که با یک تماس چند دقیقهای با یک نویسنده تازهکار چقدر انگیزه برایم ایجاد کردند. اینکه گاه یک تماس و احوالپرسی چقدر میتواند انگیزهها را زنده کند و دلها را امیدوار.»
«دختر موشرابی» داستان در داستان است. داستان اول در خرداد ۹۶ میگذرد و داستان دوم، روایتی است دو قرنی از تاریخ معاصر ایران که از ترکمنچای شروع میشود و تا اواخر قرن چهاردهم خورشیدی ادامه پیدا میکند.
«دختر موشرابی» به قلم محمد حسینزاده و در ۲۲۸ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان توسط نشر کتابستان معرفت در قم چاپ و منتشر شده است.