X

بایگانی تیر 26, 1400

دفتر سینمایی

در سریال‌های تاریخی برای باورپذیرتر کردن هر چه بیشتر نقش‌ها سه عنصر اصلی وجود دارد/هر یک از این فاکتورها ضعیف باشد آن شخصیت در نمی‌آید. – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی لدنی تهیه کننده سینما و تلویزیون، عناصر باورپذیری شخصیت‌های تاریخی و مشکلات تولید اثر تاریخی را توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، درباره طراحی لباس‌های تاریخی توضیح داد: اصولا در پروسه کارهای تاریخی پیش تولید وجود دارد که آن برنامه ریزی‌ها را مشخص می کند. در کار تاریخی لباس و صحنه دو مقوله بسیار مهم هستند که باید با آن دوران که فیلم می‌سازیم تطبیق کند. طبیعتا طراح لباس و طراح صحنه اولین گروه‌هایی هستند که وارد صحنه کار می‌شود. قدم اول آنان مطالعه کتابخانه‌ای و تحقیق و پژوهش درباره لباس‌های موجود آن دوران است و سعی می‌کنند با اساتید تاریخ و مطلعین در این موضوع مشورت کنند. سپس آنان به الگوهای پوششی با طراحی و اتود درباره شخصیت‌ها می‌رسند که تطبیق با شرایط سیاسی و اقتصادی آن دوران لازمه کار است.

معیارهای باورپذیری یک شخصیت تاریخی برای مخاطب چیست؟

وی افزود: اصل کار پس از نوشتن فیلنامه، آمدن گروه‌های دکور و لباس برای مطالعه و سپس اتود درباره آرایش صحنه و لباس و تایید توسط تهیه کننده و کارگردان است. لباس و صحنه کار برای مخاطبان سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی بسیار جذاب است. به نظرم علاوه بر تهیه لباس و صحنه متناسب با آن دوران باید به هزینه تولید هم توجه شود. به دلیل افزایش هزینه‌ها همه تلاش کارگردان و تهیه کننده این است که خودشان لباس و صحنه را تولید کنند.

معیارهای باورپذیری یک شخصیت تاریخی برای مخاطب چیست؟

تهیه کننده سریال تاریخی «معمای شاه» درباره زبان لباس شخصیت مخاطب گفت: اگر لباس با مخاطب حرف نزند ایراد دارد. در سریال تاریخی مثلا برای شخصیت فتحعلی شاه قاجار نمی‌توانید لباسی را طراحی کند که مبین شخصیت‌های وی نباشد. در سریال‌های تاریخی برای باورپذیرتر کردن هر چه بیشتر نقش‌ها سه عنصر اصلی وجود دارد: ۱) گریم ۲) لباس ۳) بازیگر است، هر یک از این فاکتورها ضعیف باشد آن شخصیت در نمی‌آید. مثلا شخصیت یوزارسیف، با آنکه هزینه آنچنانی برای لباس وی انجام نشده، اما هر کس یوزارسیف را ببیند برایش واقع بینانه است.

معیارهای باورپذیری یک شخصیت تاریخی برای مخاطب چیست؟

وی هم چنین درباره مشکلات طراحی لباس سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی گفت: اولین مشکلمان این است تحقیق و پژوهش در این زمینه بسیار هزینه بردار است. البته وقتی در این زمینه از نظر مشاوران متخصص تاریخی استفاده می‌کنیم باید به نظر آنان احترام بگذاریم و از نظر متخصص استفاده کنیم. مشکل دوم هزینه سنگین لباس و دکور تولیدات تاریخی است. البته مردم از دیدن تشابهات تاریخی گریم و لباس و صحنه سریال و فیلم‌های تلوییونی لذت می‌برند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی به آثار عکاس کشته‌شده رویترز


«رویترز» در پی کشته شدن «دانش صدیقی» عکاس و خبرنگار این خبرگزاری در افغانستان به مرور ماندگارترین تصاویر این عکاس پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن-۵


سینماپرس : هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۱ از پانزدهم تیرماه تا بیست و ششم تیرماه (۶-۱۷جولای) در شهر کن کشور فرانسه در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشان عکس سال مطبوعاتی اهدا شد


مراسم اختتامیه پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران عصر جمعه، ۲۵ تیرماه در سینمای رو باز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران با حضور پیشکسوتان، کاندیداها و محمد خدادی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرحی برای حمیدرضا صدر


بهزاد خورشیدی، هنرمند گرافیست در پی درگذشت حمیدرضا صدر با انتشار طرحی از چهره او به ویژگی‌های این نویسنده، منتقد سینما و مفسر ورزشی پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی تحریف «تاریخ انقلاب اسلامی» با «رمانتیک‌سازی تاریخ انقلاب» خیلی شور می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سال‌های اخیر در تولید سریال‌های تاریخی تلاش‌هایی انجام گرفته، اما ضعف مفرط نویسندگان در دراماتیزه کردن حوادث تاریخی مانع ارتباط مؤثر مخاطب با این آثار بوده است. اینکه برهه‌های مهم تاریخی، چون ۱۷ شهریور و ۲۸ مرداد در برخی از سریال‌ها برجسته شده‌اند اتفاق خوبی است، اما ضعف در جذب مخاطب انبوه و گسترده را می‌توان ایراد برخی از این آثار دانست.

به گزارش سینماپرس، در سال‌های اخیر در تولید سریال‌های تاریخی تلاش‌هایی انجام گرفته، اما ضعف مفرط نویسندگان در دراماتیزه کردن حوادث تاریخی مانع ارتباط مؤثر مخاطب با این آثار بوده است. اینکه برهه‌های مهم تاریخی، چون ۱۷ شهریور و ۲۸ مرداد در برخی از سریال‌ها برجسته شده‌اند اتفاق خوبی است، اما ضعف در جذب مخاطب انبوه و گسترده را می‌توان ایراد برخی از این آثار دانست.
نکته دیگر اینکه این سریال‌ها عموماً تاریخ را به روایت و سلیقه نویسنده و کارگردان بیان می‌کنند تا حقایق میدانی و همواره روح و پیام اصلی تاریخ تحت‌الشعاع درک ناقص نویسندگان قرار می‌گیرد. سریال «کلبه‌ای در مه» یکی از این نمونه‌هاست که از شبکه ۳ درحال پخش است. این مجموعه که البته پر از کلیشه‌های خسته کننده و تکراری است، مصداق خوبی از تحریف نرم تاریخ اتقلاب محسوب می‌شود. مردمی در روستایی دورافتاده هیچ چیزی از امام خمینی (ره) و حوادث انقلاب تا روزهای پایانی آن نمی‌دانند و شاهد حضور دو فراری هستند که عوامل رژیم از پیدا کردن آن‌ها عاجز شده‌اند.
روستاییان سرانجام درمی‌یابند یکی کشته شده و دیگری متواری است. قهرمان اصلی فیلم امیر (دامون) عکاس ۱۷ شهریور است که رژیم برای پیدا کردن او با تمام قوا (یک استوار عاشق پیشه) جنگل و روستا را زیر و رو می‌کند، اما نکته جالب آنکه پس از افشای هویت جوان می‌فهمیم او نه تنها از قشر عادی جامعه نیست، بلکه مثل اکثر سریال‌های تلویزیونی پسر یک خانواده متمول و پرنفوذ است که علیه حکومت شاه شوریده است!
این اولین باری نیست که صداوسیما به کمک سناریونویس‌هایش انقلابیون را از میان ثروتمندان و طبقه مرفه جامعه گزینش کرده است، گویی این انقلاب، انقلاب ثروتمندان بوده است نه به زعم امام انقلاب پابرهنگان! و همین جوان در روزهای آخر انقلاب مردم روستا را آگاه و علیه ظلم ارباب می‌شوراند. تحریف چهره اربابان قبل از انقلاب هم از جمله ویژگی‌های این مجموعه است، در حالی که جنایات اربابان بر کسی پوشیده نیست و نسل جدید که کمتر چیزی از تاریخ می‌داند، موضوع ارباب رعیتی را به نقل از رسانه ملی می‌شناسد. ارباب جوانی که اجازه ندارد همسر دومی اختیار کند!؟ خان بزرگ منفعل، اما مهربان و سازشکار با رعیت است! در واقع سریال «کلبه‌ای در مه» مانند بیشتر نمونه‌های مشابه خود اثری است که از روی دست کشور همسایه ترکیه کپی شده است؛ اثری با هزینه‌ای سنگین و ردپای کمرنگ و ناشیانه از حقایق انقلاب.
قبول که برای اثرگذاری بیشتر وقایع تاریخی آن را سوار لکوموتیو رمانتیک‌سازی می‌کنند، اما نه به آنگونه که حقایق تاریخ در حاشیه یا تحریف قرار بگیرند. گاهی تحریف تاریخ انقلاب اسلامی با رمانتیک‌سازی تاریخ انقلاب خیلی شور می‌شود. پیش از این با عزت‌شاهی، مبارز مشهور قبل از انقلاب گفتگو داشتیم، پرسیدیم چرا سریال زندگی چنین فردی ساخته نشده است، گفت: خودم جلوی ساخت سریال را گرفتم. در فیلمنامه نوشته بودند دختر پرویز ثابتی به ساواک می‌آید! و من را در حال شکنجه می‌بیند و عاشقم می‌شود و برای ازدواج تلاش می‌کند. این دروغ محض است، هر چه به سازندگان گفتم این موضوع غیرواقعی را حذف کنید قبول نکردند، من هم اجازه ساخت ندادم. جالب این است که عزت‌شاهی آنقدر به تاریخ وفادار است که حتی اجازه قهرمان‌سازی‌های دروغین برخی به نفع انقلاب را هم نداده و می‌گوید باید حقایق را به مردم گفت.
در هر صورت مسئولان صداوسیما نه تنها در وظایف‌شان کوتاهی کرده‌اند بلکه با تحریف وقایع انقلاب برای نسل جوان در حال ساخت ذهنیت‌هایی قابل تأمل برای مردم هستند که در این میان سکوت نهادها و مراکزی که به خصوص وظیفه نگارش و حفظ تاریخ را دارند، قابل تأمل است.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکاسی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت


«کاوه فرزانه» عکاس طبیعت و حیات وحش و پزوهشگر، هفته گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رابطه با مردم دو طرفه است و همیشه سعی داشته‌ام در کارهایی حضور داشته باشم که در خور مردم عزیزمان باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «بوتیمار» گفت: در ایام کرونا و با توجه به وضعیت اقتصادی که باعث گران شدن همه چیز شده، اما وضعیت دستمزدها تفاوت چندانی نکرده است. البته برخی دستمزدهای بالایی می‌گیرند و همه هم از آن باخبرند، ولی اصولا نسل ما خیلی درگیر دستمزد نیستند و کار می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، بهزاد رحیم‌خانی در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی قرارداد دو سریال تلویزیونی را بستم، اما چون هنوز در این زمینه اطلاع‌رسانی نشده نمی‌توانم راجع به آن صحبت کنم.

وی با اشاره به اینکه دو دوز واکس کرونا را تزریق کرده بیان کرد: خوشبختانه دو دوز واکسن کرونا را تزریق کردم و امیدوارم تمامی گروه‌های سنی نیز واکسن را به زودی دریافت کنند. با توجه به اینکه در پیک پنجم کرونا هستیم و قدرت سرایت و کشندگی این نوع جدید موسوم به دلتا بیشتر هم هست واجب است که بیشتر از قبل مراعات کنیم تا به سلامت از این مرحله عبور کنیم.

بازیگر سریال «گاندو» همچنین درباره رعایت نکات بهداشتی در پروژه‌ها بیان کرد: آگاهی مردم در مورد رعایت نکات بهداشتی زیاد است و در لحظه از اخبار به روز مطلع می‌شوند. طبیعی است این آگاهی در میان عوامل پروژه‌های تولید فیلم و سریال هم هست و با حساسیت دنبال می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا بدون استرس سر فیلمبرداری حاضر شوم و نگرانی‌در این‌باره ندارم.

این بازیگر پیشکسوت ضمن اشاره به شرایط کرونایی و قرنطینه خانگی اظهار داشت: الان در وضعیتی هستیم که بیشتر مردم در خانه و قرنطینه به سر می‌برند و طبیعی است با توجه به بیشتر شدن اوقات فراغت، نیاز به سرگرمی هم بیشتر شده و اقبال مردم به سمت سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی و فیلم و سریال بیشتر شده است. به همان اندازه رقابت هم در میان آن‌ها بیشتر شده، اما در کل معتقدم تلویزیون در میان مردم همچنان جایگاه خودش را حفظ کرده است.

بازیگر سریال «دنگ و فنگ روزگار» پیرامون وضعیت دستمزدها عنوان کرد: در ایام کرونا و با توجه به وضعیت اقتصادی که باعث گران شدن همه چیز شده، اما وضعیت دستمزدها تفاوت چندانی نکرده است. البته برخی دستمزدهای بالایی می‌گیرند و همه هم از آن باخبرند، ولی اصولا نسل ما خیلی درگیر دستمزد نیستند و کار می‌کنند. شاید جوان‌ها بینش و دیدگاه دیگری داشته باشند، اما من همیشه سعی کردم درگیر مسائل مالی نباشم. دستمزدهای آنچنانی برای امثال من نیست و به قول مادرم ما گنجشک روزی هستیم و باید به همان هم قناعت کنیم.

رحیم‌خانی خاطرنشان کرد: هنوز هم مردم پیشکسوتان خود را به یاد دارند و در برخوردها مورد لطف و محبت آن‌ها قرار می‌گیرم. این رابطه با مردم البته دو طرفه است و همیشه سعی داشته‌ام در کارهایی حضور داشته باشم که در خور مردم عزیزمان باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکاس ایسنا برنده نشان عکس سال مطبوعاتی شد


امین نظری، عکاس ایسنا در خوزستان، در بخش مجموعه عکس برنده نشان عکس سال مطبوعاتی ایران شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معیارهای باورپذیری یک شخصیت تاریخی برای مخاطب چیست؟


علی لدنی تهیه کننده سینما و تلویزیون، عناصر باورپذیری شخصیت‌های تاریخی و مشکلات تولید اثر تاریخی را توضیح داد.

مشاهده خبر از سایت منبع