X

بایگانی تیر 26, 1400

دفتر سینمایی

انتشار جدول پخش اجراهای «برخط ماه و نوا ۲»


برنامه کامل اجراهای پنجمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا ۲» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرچنگ» به روسیه می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویانمایی «خرچنگ» اثر شیوا صادق‌اسدی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بخش مسابقه رسمی هشتمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن اینسومنیا روسیه راه یافت.

به گزارش سینماپرس، پویانمایی ۱۱ دقیقه‌ای «خرچنگ» داستان پسربچه‌ای خجالتی و منزوی را که به عضویت در گروه تئاتر مدرسه علاقه دارد، روایت می‌کند، هر چند تنها نقشی که به او پیشنهاد می‌شود نقش یک خرچنگ است.
جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن اینسومنیا (بی‌خوابی) از ۲۴ تا ۲۸ تیر سال ۱۴۰۰ (۱۵ تا ۱۹ جولای ۲۰۲۱) در کالوگا منطقه‌ای نزدیک شهر مسکو روسیه در حال برگزاری است.
در این جشنواره بهترین فیلم‌های انیمیشن کوتاه از سراسر جهان به هنگام شب و در فضای باز به نمایش در می‌آید و در طول روز نیز میهمانان از دیگر فعالیت‌های این رویداد هنری بهره می‌برند.
طبق قوانین جشنواره فیلم‌های انیمیشن اینسومنیاجایزه نقدی۱۰۰۰ دلاری به فیلم برتر هر بخش مسابقه و جایزه ۵۰۰ دلاری به فیلم برتر بخش دانشجویی اختصاص می‌یابد.
یادآوری می‌شود پیش از این نیز کانون ‌پرورش فکری کودکان و نوجوانان با پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» ساخته امیرهوشنگ معین، برنده جایزه‌ی بهترین فیلم بخش «رویاهای کودکانه» همین جشنواره در سال ۲۰۱۹ شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک قطعه موسیقی ایرانی منتشر شد + صوت


حسین‌رضا اسدی _ خواننده موسیقی ایرانی _ در جدیدترین فعالیت خود، قطعه «آگرآباد» را منتشر و روانه بازار موسیقی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تخیل و فانتزی از اصولی است که اگر یک نویسنده آن را جدی بگیرد درهای بزرگ‌تری برای او باز خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک نویسنده و کارگردان معتقد است هجوم رسانه‌های جمعی و منابع گزینش‌شده، مانع پژوهش‌گری و تحقیق هنرجویان جوان حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان شده است.

به گزارش سینماپرس، فرزاد اژدری نویسنده و کارگردان که در کنار دیگر کارشناسان، بررسی ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه‌ی بلند سینمایی و ۲۸۷ فیلم کوتاهِ را در پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان برعهده داشته است، می‌گوید: کسانی که در حوزه‌ی سینمای کودک کار می‌کنند نیازمند انجام تحقیق و پژوهش در این حوزه هستند. با این حال از آن‌جاکه در معرض اطلاعات رسانه‌های جمعی قرار می‌گیرند تنها به مستندات این تولیدات توجه دارند و در آثار آن‌ها جای پای سریال‌ها و شخصیت‌های تکراری را می‌بینیم.
وی در بیان ضعف برخی از آثار بررسی‌ شده در این رویداد عنوان کرد: باید گفت بخشی از آثار به‌طور کلی الگوبرداری از شخصیت‌های تکراری بودند. باید دانست که رسانه‌های زیادی، در پی حذف تخیل و حرکت به سمت واقع‌گرایی هستند.
اژدری به لزوم وجود تخیل و فانتزی در آثار این گروه سنی پرداخت و گفت: به ما گفته می‌شود با قوه‌ی تخیل جلو نرویم. اگر قرار باشد اثری از ذهنیت تخیلی دور باشد بی‌شک با اثری غیرقابل قبول برای مخاطب روبه‌رو می‌شویم. تخیل و فانتزی از اصولی است که اگر یک نویسنده آن را جدی بگیرد درهای بزرگ‌تری برای او باز خواهد شد. ما هر روز در معرض این مساله هستیم و در همین مسابقه اگر اثری کمی‌ تخیل و فانتزی داشت به شخصه به آن ایده امتیاز می‌دادم …
او مطالعه در این زمینه را هم ضروری دانست و افزود: باید در نظر داشت که در همین فضا هم ما به مطالعه و پژوهش نیاز داریم. پینوکیو را مثال می‌زنم؛ ممکن است شخصی این انیمیشن را ببیند و از آن اقتباس کند ولی یک هنرمند حرفه‌ای اثر اصلی را مطالعه می‌کند و به تحقیق درباره‌ی سایر اقتباس‌ها می‌پردازد تا هم به اثر وفادار بماند و هم از قوه‌ی تخیل خود بهره بگیرد.
او به بیان مثالی بومی‌تر هم پرداخت و گفت: اگر قرار است سراغ افسانه‌ها و ادبیات فولکلور ایران برویم لازم است درباره‌ی دیوها و جن‌وپری تحقیق کنیم یا اگر قرار است درباره‌ی عشق در زمان رستم دستان بنویسیم ضروری است که بیژن و منیژه را خوانده باشیم.
عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان یکی دیگر از آسیب‌های فیلم‌نامه‌های مورد بررسی را استفاده از پایان‌های باز دانست: خیلی از فیلم‌نامه‌ها پایان باز داشتند و فقط برخی از آثار به شیوه‌ی کلاسیک پایان‌بندی شده بودند. در این رویه تنها دو رویکرد وجود دارد: یا افراد به تقلید از آثار موفقی همچون آثار اصغر فرهادی این شیوه از ساختار را انتخاب کرده‌اند یا پشت این راهکار پنهان می‌شوند چراکه قادر به جمع‌بندی اثر نیستند. باید دقت کنیم که جشنواره‌های حوزه‌ی کودک کم و مهجورند و ما آثار موفق را تنها در جشنواره‌های بزرگ‌سال می‌بینیم، لذا الگوبرداری از آن آثار راهکار مناسبی نیست. ضمن این‌که اگر فردی در بهره‌گیری از این شیوه موفق عمل کرد پیش از آن آثاری به سبک کلاسیک خلق کرده و موفقیت خود را در آن زمینه به ثبت رسانده و موفقیت فعلی او مرهون سال‌ها فعالیت به شیوه‌ی کلاسیک است.
وی بار دیگر تاکید کرد که سینماگران ما به تحقیق و مطالعه نپرداخته‌اند تا راهکار اصولی بهره‌گیری از این شیوه را بیاموزند.
اژدری ساختارشکنی در بیان موضوع‌ها و نوآوری در ارائه‌ی آن‌ها را از نقاط قوت آثار مورد برسی دانست که مورد نظر هیات انتخاب بوده است. او ابراز امیدواری کرد که نسل جدید علاقه‌مندان به سینمای کودک جسارت و شهامت شکستن برخی ساختارها را داشته باشند که در عین حال نیازمند آگاهی از ساختارهای آکادمیک است.
وی در پایان گفت: امیدوارم در مرحله‌ی نهایی این مسابقه و هنگامی‌ که برگزیدگان معرفی می‌شوند تنها هدف معرفی برندگان نباشد و بستر تولید و عرضه آثار فراهم شود. چراکه محتوای برخی از آثار مورد توجه هیات انتخاب نیاز روز مخاطبان کودک و نوجوان است.
یادآوری می‌شود نزدیک به ۱‌هزار و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه‌ی این رویداد هنری ارسال شده بود. از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه‌ی مسابقه بر اساس گروه‌بندی سنی در رده‌ی سنی ۱۰ تا ۱۵ سال ۳۰ شرکت‌کننده، ۱۵ تا ۲۵ سال ۹۰ نفر، ۲۵ تا ۳۵ سال ۲۲۵ نفر، ۳۵ تا ۴۵ سال ۱۱۵ نفر، ۴۵ تا ۵۵ سال ۶۰ نفر و ۵۵ سال به بالا ۴۰ نفر در این مسابقه آثارشان را به داوری گذاشتند.
پیش‌تر امیرمشهدی عباس دبیر این مسابقه با اشاره به رویکرد جوان‌گرایی در هیات انتخاب بخش‌های مختلف مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ کودک و نوجوان کانون پرورش فکری اظهار امیدواری کرده بود که این رویداد بتواند تاثیر خوبی در هنر نمایشی و دراماتیک حوزه‌ی کودک و نوجوان ایجاد کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار برگزیده یک مسابقه آهنگسازی آلبوم شدند


آثار برگزیده‌ چهارمین دوره از مسابقه‌ آهنگسازی موسیقی الکتروآکوستیک (جایزه‌ رضا کروریان) در سال ۱۳۹۸ با نام «به یاد آر» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیتی برای درگذشت همایون ثابتی مطلق


هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی برای درگذشت هنرمند نقاش و مجسمه ساز، «همایون ثابتی مطلق» پیام تسلیت فرستاد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یتیم‌خانه ایران» به شبکه «هیسپان تی‌وی» می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «یتیم‌خانه ایران» عنوان فیلمی است که این هفته در برنامه «سینمای ایرانی» برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی‌وی، نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «سینمای ایرانی» با اجرای اسوالدو کانالز که هر هفته ضمن نمایش یک فیلم سینمایی ایرانی، با دعوت از عوامل و کارشناسان به بررسی آن می‌پردازد، در این قسمت فیلم «یتیم‌خانه ایران» اثر ابوالقاسم طالبی را به بوته نقد می‌گذارد.

در این برنامه، مریم بلندی کارشناس تاریخ و محقق در زمینه تاریخ معاصر به بررسی شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن دوران و علل اتفاق افتادن قحطی بزرگ تاریخی ایران می‌پردازد و از ضعف پادشاه وقت، احمد شاه قاجار و همچنین دلایل ورود نیروهای اجنبی به خاک ایران می‌گوید.

در ادامه، احسان پورکاوه منتقدسینما با نگاه سینمایی فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» را تحلیل می‌کند و از نحوه روایت و چینش شخصیت‌های داستان می‌گوید.

«یتیم‌خانه ایران» فیلمی درام و تاریخی محصول سال ۱۳۹۳ کشور ایران است. کارگردانی این فیلم بر عهده ابوالقاسم طالبی و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده محمدرضا تخت‌کشیان بوده است و بازیگرانی چون علیرام نورایی، جعفر دهقان، قطب الدین صادقی، فرخ نعمتی، برایان طرفه، آهو خردمند، بهار محمدپور و علی شادمان در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه «یتیم خانه ایران» آمده است: این فیلم داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران که در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ و در کوران جنگ جهانی اول و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس را روایت می‌کند…

برنامه «سینمای ایرانی» (Cine Iraní) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فهمیه اسماعیل پور، از جمله برنامه‌های پربیننده شبکه اسپانیایی زبان تلویزیون است که معرفی قابلیت‌های سینمای ایران و سینماگران ایرانی را در دستورکار دارد. این برنامه امروز شنبه ۲۶ تیر ماه ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران روی آنتن شبکه هیسپان تی وی می‌رود و تکرار آن در ساعت‌های ۱۰:۳۰ و ۲۲:۳۰ روز یکشنبه پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراگیری و تمرین در پیشرفت نوازندگی پایانی ندارد


چهارمین دوره مستر کلاس و کارگاه نوازندگی گیتار کلاسیک توسط “دکتر لیلی افشار” به میزبانی آکادمی موسیقی “نوبان در بندرعباس برگزار شد که در حاشیه آن به گفت و گو با لیلی افشار، نخستین بانویی که در دنیا توانسته رشته نوازندگی گیتار دکترای خود را اخذ کند، پرداختیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجموعه مقالات هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر «مقاومت» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «گفتمان هفتم» مجموعه مقالات سمینار پژوهشی تئاتر «مقاومت» از سوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، کتاب «گفتمان هفتم» حاوی مجموعه مقالات منتخب هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر «مقاومت» به کوشش جهانشیر یاراحمدی منتشر شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

«مطالعات جامعه شناختی (خانواده) شخصیت محوری در نمایشنامه های دفاع مقدس دهه ۱۳۸۰ براساس رویکرد پیر بوردیو با تاکید بر نمایشنامه ۷۷/۶/۳۱ نوشته علیرضا نادری» (شهرام احمدزاده)، «تاثیر جشنواره های تئاتری بر جریان سازی تئاتر «مقاومت»»(ایرج افشاری اصل)، «مطالعه گستره مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی جنوب ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۸» (فریبا جعفری)، «واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران» (مهشید حسینیان)، «فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت» (علی روئین)، «نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمان ادبیات و تئاتر مقاومت» (آرمان طیران)، «مطالعه تطبیقی نمایشنامه ۷۷/۶/۳۱ نوشته علیرضا نادری و داستان به حیفا نوشته غسان کنفانی براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپیل» (لیلی عاج)، «تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهه های ۷۰ و ۸۰ شمسی» (محمدرضا رسولی/ پریسا کیومرثی)، «نمایش عروسکی: شیوهای بیانگر در بازنمایی امر مقاومت (بررسی جنبه های مقاومت و استحاله آن در مفهوم عدالت اجتماعی، در اپراهای عروسکی عاشورا، مولوی و حافظ اثر بهروز غریب پور» (سلما محسنی اردهالی)، «بررسی مفهوم کرونوتوپ در نمایشنامه های پچپچه های پشت خط نبرد، ۷۷/۶/۳۱ و چهار حکایت رحمان نوشته علیرضا نادری» (رضا نادری فرادبنه)، «مطالعه رویکرد واقع گرایانه در پرداخت درام مقاومت و ضرورت های توجه به درام رئالیستی مقاومت و دفاع مقدس» (مهدی نصیری) همراه با یادداشت هایی از حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و جهانشیر یاراحمدی دبیر علمی سمینار مجموعه مطالبی است که در این کتاب منتشر شده است.

هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر «مقاومت» با دبیری جهانشیر یاراحمدی، آذرماه سال گذشته و همزمان با هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» در تهران برگزار شد.

این کتاب در ۳۲۰ صفحه و قیمت ۳۵ هزار تومان توسط نشر عنوان چاپ شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاوه فرزانه درگذشت


«کاوه فرزانه» عکاس طبیعت و حیات وحش و پزوهشگر، هفته گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع