X

بایگانی تیر 27, 1400

دفتر سینمایی

قرار بود «سمفا» ایجاد شود تا سینماداران و صاحبان اثر همزمان و به صورت آنلاین پولشان را دریافت کنند/این اتفاق هنوز نیفتاده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سامانه سمفا(سامانه مرکزی فروش آنلاین)، با هدف دسترسی آزاد به اطلاعات و از بین بردن انحصار راه‌اندازی شد تا چه اندازه در رسیدن به هدفش موفق بوده است؟

به گزارش سینماپرس، مسئله شفاف‌سازی در هر زمینه‌ای، موضوعی است که بسیار به آن پرداخته شده است. در برخی موارد میزان فروش فیلم‌های سینمایی و در موارد دیگر عدم واریز سهم تهیه کنندگان توسط سینماداران، به محل نزاع و کشمکش میان سینماداران و تهیه کنندگان تبدیل شده بود تا اینکه سامانه سمفا(سامانه مرکزی فروش آنلاین)، برای دسترسی آزاد به اطلاعات راه اندازی شد.

بزرگ‌ترین دستاورد سمفا

بزرگ‌ترین دستاورد سمفا از بین رفتن انحصار و همچنین مشکلات بین تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان است. هر چند خرید آنلاین بلیت سینماها حدود شش، هفت سالی است ایجاد شده، اما با روی کار آمدن سمفا، با فعالیت چهار شرکت برای بلیت‌فروشی انحصار از بین رفت.

البته گاهی اوقات سامانه سمفا با مشکلاتی مواجه می‌شود که امکان خرید و فروش بلیت را با اختلال مواجه می‌کند. ابراهیم عامریان تهیه کننده «دینامیت» در این باره گفت: «برخورد و رویکرد سینمادارها نسبت به این سامانه‌ را نمی‌دانم، اما زمانی که سامانه و یا بلیت فروشی‌ها اختلال پیدا می‌کنند، سینماداران با مشکل بزرگی مواجه می‌شوند. چون امکان بلیت فروشی آن‌ها مختل می‌شود و سینماداران با چنین اتفاقاتی دست و پنجه نرم می‌کنند البته این موضوعی است که من آن را شنیده‌ام.»

سید امیر سیدزاده درباره مهم‌ترین اتفاقی که با سمفا رخ داده است گفت: «من کاملا موافق وجود سامانه سمفا هستم، به شرط اینکه خطا نداشته باشد، با تکنولوژی روز پیش برود و بر اساس تعریفی که برای عملکرد آن ارائه شده است، کارایی خود را داشته باشد. ضرورت ماجرا این است که ما از یک سیستم سنتی دستی خارج شویم و به سمت یک سیستم به روز و طراحی شده حرکت کنیم.»

سمفا دسترسی به اطلاعات را آزاد کرد

یکی از بزرگ‌ترین نقدهای که در همه زمینه‌ها وجود دارد طبقه بندی داده‌ها و عدم دسترسی آزاد به اطلاعات است و این امکان با سامانه سمفا فراهم شد. حتی حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی با اشاره به این موضوع توئیتی را منتشر کرد و نوشت: «تا دو سال پیش، اطلاعات وضعیت فروش سینمای ایران (به تفکیک فیلم و سینما)، جنبه ناموسی داشت؛ رانت هم بود و البته ادعاها قابلیت راستی‌آزمایی نداشت. امروز برخط، قابل مشاهده است.»

عامریان هم با اشاره به کارآمدی دسترسی به اطلاعات آزاد گفت: «من مخالف این موضوع نیستم و شفاف‌سازی در همه زمینه‌ها مفید و کارآمد است و این اتفاق هم در حوزه سینما رخ داده که قطعاً آقای انتظامی هم تاثیری در به وجود آمدن آن داشته‌اند. به نظرم سمفا اتفاق بزرگی بود و به بسیاری از دعواها میانه صاحبان اثر و سینماداران پایان داد. اتفاقا بسیار هم خوب است که مردم بدانند هر فیلم چه‌قدر فروخته و چه قدر مخاطب دارد. کاربرد انتشار آزاد اطلاعات را نمی‌دانم، اما پنهان کردنش هم مشکلی را حل نمی‌کند.»

سید امیرسیدزاده نیز درباره این موضوع گفت: «شفاف سازی آمار و اطلاعات در تمامی موقعیت‌هایی که به نوعی با مردم جامعه سر و کار دارد، امر بسیار نیکو و پسندیده‌ای است و سامانه سمفا یکی از این سامانه‌ها است که برای رسیدن سرمایه گذار به حقوق خودش در کمترین زمان تلاش می‌کند. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی بلیتی را خریداری می‌کنید، همان‌جا و به صورت همزمان هزینه تهیه کننده و سینمادار، به حسابش واریز می‌شود. ضمن اینکه وجود دسترسی آزاد به اطلاعات بهتر از نبودنش است، چون به کسی صدمه‌ای وارد نمی‌کند.»

این تهیه کننده به ضرورت دسترسی به اطلاعات آزاد اشاره کرد و گفت: «جامعه‌ ما زمانی آگاه و پیشرفته محسوب می‌شود که نسبت به ریزترین مسائل خود، از جمله حوزه هنر، اطلاعات داشته باشد. مگر چه ایرادی دارد که من به عنوان یک سرمایه گذار در کوتاه‌ترین فاصله به پولم برسم؟ این قضیه اولویت اصلی سمفا است و نکته دیگر اینکه مخاطب ما باید بداند فیلمی که برای ساختش ۲میلیاردتومان هزینه شده، در گیشه چه قدر فروش داشته است. خود این اطلاعات می‌تواند مبنای برنامه ریزی تهیه کننده برای ساخت فیلم بعدی باشد، یعنی تهیه کننده بداند که اگر قرار است فیلم تجاری بسازم چه مشخصاتی باید داشته باشد که مخاطب را به خود جذب کند.»

سمفا به مشکل تهیه‌کنندگان توجه کرد؟

یکی از ایراداتی که به سامانه سمفا وارد می‌شود، عدم امکان پرداخت سهم سینماداران و صاحبان آثار به صورت آنلاین و در لحظه است. در صورتی که پرداخت سهم سینماداران به صورت آنلاین یکی از اهداف اصلی این سامانه بود. تهیه کنندگان بارها با این موضوع دچار مشکل شدند و یا نتوانستند سهم خود را بگیرند و یا در نهایت به دعوا میان دوطرف منجر شده است.

عامریان به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در زمینه اکران فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که صاحبان آثار با سینمادارن داشته و همواره با آن مواجه هستند، مسئله پرداخت است. هرچند که مسائلی سر تعداد سانس‌ها هم وجود دارد، اما موضوع مالی حرف اول را در این کشمکش‌ها مطرح می‌کند. البته نمی‌دانم در حال حاضر این مشکل هنوز وجود دارد یا خیر.»

سیدزاده نیز به دغدغه مالی و دعوای اصلی بین تهیه کنندگان اشاره کرد و گفت: «درگذشته وضعیت ما به گونه‌ای بود که فیلمی اکران می‌شد، اما شش ماه باید دنبال آن می‌دویدیم تا پولمان را دریافت کنیم، اما حالا با سامانه سمفا این اتفاق نمی‌افتد و این کشمکش‌ها وجود ندارد. البته چون از زمان افتتاح سمفا فیلمی برای اکران نداشتم و وضعیت سامانه سمفا به صورت کمی و کیفی را ندیده‌ام، نمی‌توانم اظهار نظر کنم. اما اگر طراحی سامانه سمفا خطا داشته باشد و این تنوع را برآورد نکند، باید پیگیری کنیم ببینیم چرا این اتفاق براساس ادعایی که وزارت ارشاد داشته، رخ نداده است.»

تهیه کننده «دینامیت» در ادامه وجود مسائل مالی و ایراد کار سمفا را اینگونه مطرح کرد: «اصلی‌ترین موضوع، مسئله مالی است. زمانی که اکران فیلم به پایان می‌رسد، سینماداران شروع به پرداخت سود تهیه کننده‌ها می‌کنند. در واقع برای دریافت هزینه‌ها حدود یکسال طول می‌کشد. قرار بود سمفا ایجاد شود تا سینماداران و صاحبان اثر همزمان و به صورت آنلاین پولشان را دریافت کنند تا دیگر این مشکلات ایجاد نشود. اما این اتفاق هنوز نیفتاده. موضوع این است که ضرورتی ندارد سینمادار هرزمان که دلش خواست پول را تقسیم کند.»

سید امیر سیدزاده هم درباره عدم پرداخت آنلاین هزینه‌ها گفت: «این موضوع اشتباه است، چون در تعریفی که وزارت ارشاد از سامانه سمفا ارائه داد، قرار بر این شد که به محض فروش بلیت، ۵۰ درصد سهم سالن، ۳۵ درصد سهم سرمایه گذار بلافاصله واریز شود و باقی مانده هزینه‌ها هم در جای خودش قرار گیرد. »

تهیه کننده «تگزاس» درباره ضرر مالی «مطرب» از جانب سینمادارها گفت: «فیلم سینمایی «مطرب» هنوز نتوانسته بخشی از درآمدش را از چند سینمادار بگیرد، که رقم هنگفتی است، یا خود ما هنوز برای فیلم «تگزاس» یک خورده حساب‌هایی با چند سینما داریم پس در وهله اول باید رسیدگی و حل این مشکل در اولویت قرار بگیرد.»

سامانه‌ای که باعث ایجاد رقابت شد

از دیگر عملکردهای سمفا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در صورت تغییر درجه سینما، بلافاصله قیمت بلیت در سامانه تغییر می‌کند. همچنین امکان قیمت‌گذاری بلیت براساس صندلی، زمان خرید، سانس و سالن وجود دارد.

سیدزاده درباره برتری قالب نوین نسبت به قالب سنتی گفت: «براساس صحبت‌های پیش آمده همه تهیه کننده‌ها از راه اندازی این سامانه راضی هستند؛ چون ما هنوز در روش سنتی بین سینمادار و تهیه کننده، دعوا و درگیری داریم. در اوایل دوران کرونا یا بعد از آن، چندین سینما، فیلم‌ها را اکران کردند. اما سینماداران به دلیل شرایط نامساعدی که برای آن‌ها پیش آمدنتوانستند پول تهیه کنندگان را پرداخت کنند. متاسفانه راه اندازی این سامانه همزمان با شیوع کرونا بود و باعث شد ما نتوانیم به درستی عملکرد این سامانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم اما همان چیزی هم که ارائه شد از روش‌های سنتی بهتر است.»

*خبر آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرگ هایی که الهام بخش موسیقی شد


آلبوم موسیقی «بخشایش» به آهنگسازی پیام ‌میرجعفری در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اقتباس» این است که ماجرا را مو به مو در تصویر تکرار کنی/به کارهای من «اقتباس» نمی‌گویند و نام آن «تصرف» یا «اپروپریشن» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش مهرجویی کارگردان سینما ضمن اشاره به اینکه اقتباس با تصرف متفاوت است بیان کرد که در آثار سینمایی‌اش بیشتر تصرف کرده‌است نه اقتباس.

به گزارش سینماپرس، داریوش مهرجویی در یک برنامه رادیویی گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود بر اساس یک رمان، قصه و مواردی از این دست است. این یک مساله عمومی است و یک چیز خاصی نیست، چرا که همه وقتی با من صحبت می‌کنند مدام می‌گویند که شما اقتباس کرده‌اید اما به این کار اقتباس نمی‌گویند و نام آن اقتباس نیست. اقتباس این است که ماجرا را مو به مو در تصویر تکرار کنی.

او در ادامه عنوان کرد: به این کار اپروپریشن می‌گویند؛ این یک اصطلاح جدید است که تمام بزرگان سینما از گدار گرفته تا فلینی، حتی برگمان، بونوئل، هیچکاک، جان فورد و … داستان را از یک جایی گرفته که کارگردان یا آن سناریو را نوشته و یا اینکه آن را درست کرده‌است. من هم یکی از آن آدم‌هایی هستم که این کار را می‌کنم. همانطور که گفتم به این کار اقتباس نمی‌گویند و نام آن تصرف یا اپروپریشن است. یعنی تو از اثری خیلی خوشت می‌آید و می‌فهمی برای خودت است، آن را تصرف می‌کنی و هر طور که دلت بخواهد و به یک شکل دیگر در می‌آوری. در آثار من معمولاً آن قصه‌هایی که از کسان دیگر گرفته‌ام، تبدیل به یک داستان دیگر، یک فلسفه و یک فکر دیگر شده، این مسائل مهم است که شما ببینید چطور می‌شود این کار را کرد و این دو را با هم تلفیق کرد. برای مثال سلینجر می‌توانسته این ۲ قصه را ترکیب کند و یک رمان از آن درآورد، من هم ۲ قصه را گرفته‌ام و در یک فضای دیگر، یک جای دیگر و یک جور دیگر، آن را تبدیل به یک اثر هنری جدید کرده‌ام. بنابراین این یک اثر دیگر است. در حال حاضر مد شده که منتقدان ما مدام از واژه اقتباس استفاده می‌کنند اما این اقتباس نیست؛ این کار تصرف و یک کار مرسوم است.

در ادامه با اشاره به اینکه مهرجویی جزو کسانی است که بیشترین استفاده از اقتباس یا به‌نوعی تصرف را داشته، این پرسش را خطاب به او مطرح شد که آیا این مساله از علاقه به ادبیات و یا از تسلط به ادبیات می‌آمده است؟

مهرجویی هم گفت: من از جوانی و نوجوانی ادبیات دنیا و کشورها را دنبال می‌کردم. رمان‌ها را از یک کتاب فروشی که سر کوچه ما بود کرایه می‌کردم و می‌خواندم. به مطالعه ادامه دادم، زمانی که در خارج از کشور بودم، به تمام رمان‌ها و کتاب‌های فلسفی که به زبان انگلیسی و فرانسه بود تسلط داشتم، همه را خوانده بودم و می‌دانستم که چه هست. بعضی داستان‌ها یک ساختار و کاراکترهایی دارند که به ایران می‌خورد. مثل «خانه عروسک» که به فیلم «سارا» تبدیل شد و یا داستان فرنی اند زوئی از سالینجر و یک داستان دیگر به نام مارماهی که من این‌ها را با هم ترکیب و تبدیل به یک داستان، فکر و موقعیت جدید کردم.

مهرجویی همچنین در پاسخ به این سوال که کدامیک از این تصرف‌ها توانسته دست کم برای او راضی کننده باشد، گفت: فکر می‌کنم «پری» خیلی ورزیده است و داستان قوی و قشنگی از آن در آمده‌است. «سارا» هم همینطور بود که استقبال زیادی از آن شد، چند باری هم آن را در تلویزیون پخش کردند و یک کتاب هم راجع به آن نوشته‌ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم «بخشایش» منتشر شد/ روایت عظمت شعر در موسیقی


آلبوم موسیقی «بخشایش» به آهنگسازی پیام میرجعفری و حضور تعدادی از هنرمندان شناخته شده موسیقی کشورمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نحوه طراحی لباس در اقوام و اقشار مختلف


ربابه غزالی” استاد دانشگاه الزهرا، درباره نحوه طراحی لباس در اقوام و اقشار مختلف ایرانی می گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوارم در دولت بعدی عموم مردم از شنیدن موسیقی خوب لذت ببرند و تا این حد نابهنجار به موسیقی مبتذل و خالی از هر معنایی توجه نداشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از کارشناسان و نوازندگان موسیقی معتقد است که تمرکز روز بحث شعر و محتوای آثار موسیقایی می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم ترین فعالیت‌ها و اولویت‌های وزارت ارشاد دولت آینده مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سینماپرس، شهرام صارمی پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر سیاست‌ها و اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده پیرامون حوزه موسیقی بیان کرد: در سه دهه اخیر شاهد تولید آثاری بوده‌ایم که از ادبیاتی بسیار ضعیف، فارغ از صنایع و آرایه‌های ادبی، فاقد محتوا و معانی ارزشمند و اخلاقی و حتی در برخی موارد دارای مضامین ضد اخلاق، برخوردار بوده‌اند. تولیداتی که به هیچ وجه جایگاهی در هیچ نوع از موسیقی ارزشمند و هنری ندارند. وی افزود: شعر و ترانه، عناصری پر اهمیت در موسیقی «با کلام» است و به طور کلی موسیقی با کلام، به خاطر بهره‌برداری از شعر یا ترانه و ساده فهم بودن، ارتباط سهل تری با مخاطب برقرار می‌کند. حتی تا همین چند سال پیش‌پیش نیز به دلیل همین مقبولیت و جذابیت، تصانیف به صورت چاپ شده در کوچه و خیابان به فروش می‌رسید. شرایطی که می‌تواند اهمیت محتوا در ملودی را برای همه ما دو چندان کند. این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از روند نزولی توجه به محتوا در آثار موسیقایی و کمبود نظارت کیفی لازم در این زمینه بیان کرد: در حال حاضر با ظهور رسانه‌های مجازی و ایجاد بستری سهل و رایگان، این امکان به وجود آمده که تولیدات موسیقی از این دست به سهولت در دسترس همگان قرار گیرد. در همین راستا و در بازه زمانی حدود سه دهه، بدون وجود هیچ‌گونه نظارتی، تولیداتی از این دست، اعم از مجوز دار یا بدون مجوز (که در ساختار و محتوا تفاوت چندانی ندارند) در اختیار مخاطب قرار گرفته است. موضوع قابل توجه در این اتفاق ممیزی دفتر موسیقی (شورای شعر) است. دولت آینده به محتوای موسیقی توجه بیشتری کند/ روند نزولی «ترانه» وی افزود: تولیداتی که با تایید و مجوز این شورا منتشر می‌شود دارای همان قواعدی است که توضیح داده شد. به واقع زمینه تولید و اشاعه این نوع موسیقی با محتوای ادبی یاد شده توسط این نهاد مهیا شده است. و جای آن دارد که از مسئولین مربوطه در این خصوص سوال شود که مبنا و قواعد ممیزی این شورا چیست؟ چرا بسیاری از تصانیف ساخته آهنگسازان و تصنیف سازان برجسته موسیقی ایران از جمله علی اکبر شهنازی، درویش خان، مرتضی نی داود، عارف قزوینی، محمد علی امیر جاهد مجوز اجرا نخواهد گرفت؟ در این زمینه اشعار فراوانی از شاعران کلاسیک نیز از نظر شورای مربوطه قابل اجرا نیست و حتی بسیاری از اشعار به خاطر بهره برداری یک سری لغات در کارشناسی فنی مردود اعلام شده است. صارمی گفت: متاسفانه تولید آثاری با مشخصه‌های یاد شده از سه دهه گذشته آغاز شده و در چند سال اخیر بسیار شدت یافته است به گونه‌ای که خوراک بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور نیز از همین تولیدات تامین می‌شود. از سوی دیگر تولید و انتشار آثار موسیقی فاقد ارزش‌های هنری و ادبی و پخش آن‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان پر مخاطب‌ترین رسانه در طی سال‌های اخیر نیز باعث شده سلیقه شنیداری جامعه در حد اسفناکی نزول کند و همچنین هرگونه موسیقی دارای ارزش‌های هنری و ادبی از سبد شنیداری جامعه حذف شود. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره وظیفه سنگین مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد دولت آینده در حوزه محتوایی توضیح داد: این مشکلات بارها و بارها تکرار شده و به گوش مسئولین نیز رسیده است، اما در سایه بی توجهی به این مهم، وضعیت موسیقی رایج هر روز از افول بیشتری برخوردار شده و من بر این باورم مسئولیت و عواقب این بی توجهی به طور مستقیم بر عهده مراجع ذیربط و سیاستگذار، رسانه‌های عمومی و به طور شاخص صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که امیدوارم در دولت بعدی روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای شود که عموم مردم از شنیدن موسیقی خوب لذت ببرند و تا این حد نابهنجار به موسیقی مبتذل و خالی از هر معنایی توجه نداشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دولت آینده به محتوای موسیقی توجه بیشتری کند/ روند نزولی «ترانه»


یکی از کارشناسان و نوازندگان موسیقی معتقد است که تمرکز روز بحث شعر و محتوای آثار موسیقایی می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم ترین فعالیت‌ها و اولویت‌های وزارت ارشاد دولت آینده مورد توجه قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران «زندگی زیباست» بی‌تجربه نیستند بلکه گمنامند


فیلمنامه‌نویس سریال «زندگی زیباست» گفت: بازیگران شخصیت‌های اصلی سریال شبکه دو سیما بی‌تجربه نیستند، ولی تازه‌کارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دودکش» با بیش از ۴۳ درصد مخاطب در صدر سریال‌ها


دودکش پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیونی در تیر ۱۴۰۰ شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهتر است به جای دعوت از گروه‌های درجه دو و سه خارجی، امکانات خود را صرف گروه‌های وطنی کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام کرد برای برگزاری این دوره از جشنواره و با توجه به شرایط کرونایی ۲ روش مدنظر قرار گرفته که به زودی در خصوص نحوه برگزاری تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش سینماپرس، داود فتحعلی بیگی دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که در سال جاری و به دلیل شرایط کرونایی در پاییز ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، درباره اینکه برگزاری جشنواره به صورت مجازی خواهد بود یا تلفیقی از برگزاری حضوری و مجازی، به مهر گفت: در هفته جاری برای نحوه برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تصمیم‌گیری قطعی خواهیم کرد. آنچه مسلم است ما باید ۲ روش را برای برگزاری این دوره از جشنواره مدنظر قرار دهیم.

وی توضیح داد: اگر شرایط کرونایی موجود در جامعه فروکش کند برخی برنامه‌های جشنواره بیستم در فضاهای داخلی و برخی در فضاهای بیرونی اجرا خواهند شد. اگر شرایط فروکش نکند که کارگردان‌ها طراحی آثار خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که در فضای باز اجرا شوند.

فتحعلی بیگی با بیان اینکه البته برخی آثار امکان تغییر طراحی برای اجرای در فضای باز را نخواهند داشت، یادآور شد: از این رو برگزاری آنلاین و اینترنتی جشنواره بیستم نیز مدنظر است تا اجرای برخی آثار که باید در فضای داخلی سالن‌ها انجام شود، از طریق اینترنت برای مخاطبان پخش شود.

دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درباره وضعیت بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره با توجه به شرایط کرونایی، اظهار کرد: در این شرایط نمی‌توان برای بخش بین‌الملل میزبان اجراهای خارجی بود و شاید در بخش سمینار آن هم به صورت آنلاین بتوانیم میزبان هنرمندان خارجی باشیم.

این هنرمند با سابقه نمایش‌های آیینی و سنتی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر امکان دعوت و پذیرش گروه‌های تراز اول خارجی برای حضور در جشنواره فراهم باشد اتفاق خوبی است ولی با توجه به شرایط کرونایی و اقتصادی این امکان میسر نیست پس بهتر است به جای دعوت از گروه‌های درجه دو و سه خارجی، امکانات خود را صرف گروه‌های وطنی کنیم تا هر چه بهتر کارهای شان را ارائه دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع