X

بایگانی تیر 27, 1400

دفتر سینمایی

نخل طلا به «تیتان» رسید/«قهرمان» و «اتاقک ۶» به صورت مشترک «جایزه هیأت داوران» را از آن خود کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم کن از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران آخرین فرش قرمز خود را پهن کرد تا با حضور عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره به اتفاق داوران بخش اصلی، به معرفی بهترین‌ها بپردازد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن از ساعت ۷ و ۱۵ به وقت محلی (۹ و نیم به وقت ایران) شروع شد تا به معرفی بهترین‌های این دوره بپردازد.

اصغر فرهادی با فیلم سینمایی «قهرمان» نمایندگی سینمای ایران در بخش رقابتی این رویداد را برعهده دارد.

پنج زن و سه مرد سینماگر به ریاست اسپایک لی، کارگردان نامدار آمریکایی، فیلم‌های بخش مسابقه هفتادوچهارمین جشنواره کن را داوری کردند. این گروه ساعت ۹ و نیم به وقت ایران روی فرش قرمز رفتند تا به تدریج وارد سالن مراسم شوند.

متی یوپ کارگردان فرانسوی-سنگالی، سونگ‌هانگ هو بازیگر کره‌ای، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی، مگی جیلنهال بازیگر آمریکایی، کلبر مندونسا فیلیو کارگردان برزیلی، میلن فارمه خواننده و بازیگر فرانسوی، جسیکا هوسنر فیلمساز اتریشی و ملانی لوران بازیگر فرانسوی اعضای گروه داوری جشنوارهٔ کن ۲۰۲۱ را تشکیل دادند.

فیلم برگزیده داوران فیپرشی؛ ماشین من را بران

فدراسیون بین المللی منتقدان سینما (فیپرشی) ساعتی پیش از شروع مراسم اختتامیه برنده سه جایزه امسال خود را معرفی کرد و در بخش اصلی رقابتی فیلم ژاپنی «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی را برنده خود خواند.

در بخش نوعی نگاه فیلم بلژیکی «زمین بازی» ساخته لورا وندل به عنوان برنده فیپرشی انتخاب شد و در بخش هفته منتقدان هم فیلم مصری «پرها» ساخته عمر الزهیری جایزه فیپرشی را برد. امسال حامد سلیمانزاده از اعضای هیأت داوری فیپرشی جشنواره کن بود.

برنده دوربین طلایی (بهترین فیلم اول) : «مورینا» ساخته آنتونتا آلامات کوزیانوویچ

جوایز بخش فیلم کوتاه

جوایز جشنواره در بخش فیلم کوتاه به شرح زیر اهدا شد؛

نخل طلای فیلم کوتاه: «همه کلاغ‌های جهان» ساخته تانگ یی

تقدیر ویژه در بخش فیلم کوتاه: «آسمان آگوست» ساخته یاسمین تنوچی

نخل طلای افتخاری برای مارکو بلوکیو

در این مراسم مارکو بلوکیو کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و سیاست‌مدار ۸۲ ساله ایتالیایی که از سال ۱۹۶۲ تاکنون مشغول فعالیت هنری بوده دومین نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.

اولین نخل طلای افتخاری روز افتتاحیه به جودی فاستر اهدا شده بود.

جوایز بخش اصلی

در ادامه این مراسم براساس آرای هیأت داوران جوایز بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۲۱ به شرح زیر اعلام شد؛

برنده نخل طلا: «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو

جایزه هیأت داوران: «زانوی احد» ساخته ناداو لپید و «خاطرات» ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول

بهترین بازیگر مرد: کلب لندری جونز برای بازی در «نیترام»

بهترین بازیگر زن: رنتا راینسو برای «بدترین فرد در جهان»

بهترین فیلمنامه: «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی

بهترین کارگردان: لئو کاراکس برای «آنت»

جایزه بزرگ هیأت داوران: به‌صورت مشترک به «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و «اتاقک ۶» ساخته یوهو کوئوسمانن

اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه بزرگ این رویداد در سخنان کوتاهی گفت: از هیات داوران، گروهم که با تمام قلبشان با من کار کردند، از خانواده‌ام که همیشه همراهم بودند به ویژه دخترم که من را ترغیب کرد این فیلم را بسازم، تشکر می‌کنم الان که اینجا ایستاده ام یاد ۳۶ سال پیش افتادم که یک بچه ۱۳ ساله بودم و در شهری که به دنیا آمدم با کمترین امکانات اولین فیلم کوتاهم را ساختم.

وی افزود: ۳۶ سال است که به جز نوشتن و فیلم ساختن کار دیگری نکرده‌ام. با همه مشکلات و گرفتاری ها که می‌توانست من را از مسیری که داشتم منصرف کند، این فیلم ها را نسازم و شما نبینید، اما به امید اینکه هر فیلمی که می‌سازم پرسش هایی از شرایط تلخ اجتماعی دور و برم ایجاد کند و آن ها را با تماشاگر به اشتراک بگذارم و با فکر کردن به آنها به راه حلی برسم باز هم ادامه دادم و امیدوارم بتوانم باز با همه مشکلات ادامه بدهم چون ایمان دارم یکی از راه‌های نجات کشورم آگاهی بخشی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«باز کردن مشت‌ها» برنده بخش نوعی نگاه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «باز کردن مشت‌ها» به عنوان برنده اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، بخش جنبی نوعی نگاه جشنواره کن به ریاست آندرآ آرنولد فیلم «باز کردن مشت‌ها» ساخته کایرا کووالنکو از روسیه را به عنوان برنده اصلی خود برگزید.

این درام درباره زن جوانی است که تلاش دارد تا از فشار خانواده‌اش فرار کند.

برندگان این جوایز در مراسمی که شب پیش در دبوسی تئاتر برگزار شد، معرفی شدند. دیگر برندگان این بخش شامل «آزادی بزرگ» ساخته سباستین میسه بود که جایزه داوران را برد و «بره» درام ایسلندی با بازی نائومی رپیس موفق به کسب جایزه اصالت شد. این جایزه یکی از چندین جوایز جدیدی بود که امسال به جشنواره کن افزوده شده بود.

در آخرین دوره اهدای جوایز بخش نوعی نگاه در سال ۲۰۱۹ جایزه اصلی به کریم آینوز برای «زندگی نامرئی اوریدیس گوسمو» اهدا شده بود.

امسال بخش نوعی نگاه کارش را با نمایش «اونودا- ۱۰ هزار شب در جنگل» ساخته آرتور هاریرا شروع کرده بود که درباره سربازی ژاپنی بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم حاضر به پذیرش شکست و پایان جنگ نشده بود.

در این بخش در مجموع ۲۰ فیلم به نمایش درآمد که فیلم علمی تخیلی ساخته کوگونادا با عنوان «پس از جوانی» با بازی کالین فارل و جودی ترنر-اسمیت و «زنانی که گریه می‌کنند» با بازی ماریا باکالووا بازیگر فیلم ادامه «بورات» هم از جمله آنها بودند.

امسال آندرآ آرنولد فیلمساز بریتانیایی که با مستند «گاو» در بخش خارج از رقابتی جشنواره حضور داشت رییس هیات داوران این بخش بود. مونیا مدور فیلمساز فرانسوی –الجزایری، السا زیبلرشتاین بازیگر برنده سزار از فرانسه، دانیل بورمن فیلمساز آرژانتینی و میشل کووینو نویسنده درام «بالا رفتن» برنده جایزه قلب بخش نوعی نگاه سال ۲۰۱۹ اعضای گروه داوری این بخش بودند.

فهرست همه برندگان بخش نوعی نگاه چنین است:

جایزه بزرگ: «باز کردن مشت‌ها» ساخته کایرا کووالنکو

جایزه داوران: «آزادی بزرگ» ساخته سباستین میسه

جایزه گروه بازیگران: «مادر خوب» ساخته حفسیه هوزی

جایزه شهامت: «مدنی» ساخته تئودورا آن میهایی

جایزه اصالت: «بره» ساخته ولادیمیر جانسون

تقدیر ویژه: «دعاهای دزدیده شده» ساخته تاتیانا هوئزو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساداتیان: درصد غیرمفید بودن بنیاد سینمایی فارابی بیشتر از مفید بودنش است!/ نهادهای دولتی باید تدبیری برای توسعه سینما و تبیین استراتژی برای پیشبرد آن داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما گفت: درصد غیرمفید بودن بنیاد سینمایی فارابی بیشتر از مفید بودنش است! واقعاً در حال حاضر کارکرد بنیاد سینمایی فارابی مشخص نیست؛ یک زمانی این بنیاد برای ساخت فیلم ها تجهیزات می داد و یا با اعطای وام به هر فیلمسازی که متقاضی تولید فیلم بود جریان پویایی را در سینما ایجاد کرده بود اما اکنون سال های متمادی است که دیگر چنین کارهایی در بنیاد سینمایی فارابی صورت نمی گیرد و واقعاً مشخص نیست در این نهاد چه اتفاقی رخ می دهد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «متری شش و نیم» و «جامه دران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شخصاً نمی توانم دلیل مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در تولید برخی فیلم ها را متوجه شوم؛ به عقیده من بهتر است همه دست اندرکاران، سیاست گذاران و مدیران سینمایی تلاش کنند تا روز به روز اقتصاد سینما بزرگ تر شود و تهیه کنندگان برای تولید آثارشان تنها دست در جیب های خودشان داشته باشند!

وی سپس با بیان اینکه سرمایه گذاری نهادهای دولتی در فیلم ها باعث دخل و تصرف در قصه ها و از دست رفتن شاکله اصلی آثار می شود تصریح کرد: شراکت مالی نهادهای دولتی در تولید آثار سینمایی باعث می شود تا سینما از مسیر اصلی و طبیعی خود منحرف و دور شود؛ از این رو بنده امیدوارم با تدبیر و درایت مدیران سینمایی دولت جدید دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در سینمای کشور نباشیم.

ساداتیان متذکر شد: بهتر است نهادهای دولتی به جای آنکه به فکر مشارکت و سرمایه گذاری برای تولید فیلم ها باشند تدبیری برای توسعه سینما و تبیین استراتژی برای پیشبرد سینما داشته باشند تا سینما بتواند پویاتر شده و گردش مالی مکفی داشته باشد و تهیه کنندگان بدون گردن کج کردن جلوی مدیران دولتی بتوانند مستقیماً از طریق بانک ها برای تولید آثارشان وام دریافت کنند.

این سینماگر تأکید کرد: مدیران سینمایی باید به دور از کارهای روزمره سینمایی برای این اتفاقات نیکو برنامه ریزی کنند. مدیران سینمایی باید ببینند مردم به چه نوع فیلم هایی نیاز دارند، باید تدبیری برای توسعه زیرساخت های سینما داشته باشند و شرایط فیلمسازی را سهل و آسان کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «برف روی کاج ها» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم دیگر در سینمای ایران شاهد هیچ نوع عملکرد شعاری نباشیم و مدیران سینمایی با دغدغه مندی پیگیر آن باشند تا نیازهای طبیعی سینما تأمین شود. امیدوارم مثل این نباشد که سال ها برخی مدیران وعده می دادند ایران تا سال ۱۴۰۰ خود را به اقتصاد ژاپن می رساند اما حالا در عمل به پای اقتصاد افغانستان هم نرسیده ایم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضعف مدیریت متولیان مانند «بنیاد فارابی» سبب این وضعیت شده که «فیلم کودک» عملا از سبد خانوار ایرانی حذف شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیتا منصوری تهیه‌کننده سینمای کودک بیان کرد که سبد مصرف فیلم‌های کودک به دلیل تدبیر نادرست مدیران از بین رفته و نمی‌توان کرونا را عامل اصلی بحران در این حوزه دانست.

به گزارش سینماپرس، بیتا منصوری تهیه‌کننده سینمای کودک در گفتگو با مهر درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک در سینماها در شرایط کرونایی و فراموش شدن آئین فیلم دیدن در سینما برای کودکان و نوجوانان گفت: واقعیت این است که این آئین در حال فراموشی است و جدای از اینکه ما فیلم کودک مناسب نداریم و یا سوای از وضعیت کرونایی سالن‌های سینمایی، به نظر وضعیت اقتصادی خانواده‌ها هم مسئله مهمی است.

وی ادامه داد: یک جوان وقتی به تنهایی به سینما می‌رود ممکن است مثلاً از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، شرایط و پروتکل‌های شخصی را کامل رعایت کند، فیلمی را ببیند و هزینه جنبی دیگری هم نداشته باشد. اما شرایط برای خانواده‌ای با ۲ فرزند کوچک که می‌خواهند به سینما بروند، کاملاً متفاوت است. فقط هزینه خرید بلیت نیست. هزینه رفت و آمد هست، هزینه تنقلات و هزینه‌های دیگر هست که در مجموع از توان یک خانواده معمولی این هزینه خارج است. فکر می‌کنم در این شرایط خانواده‌ها تن به این ریسک نمی‌دهند که کودک خود را به سینما ببرند.

خانواده‌ها حاضر به ریسک هستند؟

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: این مسئله که امروز فیلم مناسب کودک در سینما داریم یا خیر هم نکته مهمی است. خیلی از فیلم‌ها شاید درباره کودک باشد اما واقعاً برای کودکان جذاب نیستند. چرا باید خانواده هزینه کند و آخرسر هم ناراضی به خانه برگردد؟

نمایش خانگی در این شرایط این واقعیت را ایجاد کرده تا برخی تولیدات به‌صورت تکراری هم دیده شود. مدیریت دولتی باید در زمینه سینمای کودک وارد عمل می‌شد و مثلاً فیلم‌های تاریخ سینمای کودک را که مناسب کودکان امروز است، وارد شبکه نمایش خانگی می‌کرد وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی آیا نیاز به اکران فیلم کودک هست یا خیر، بیان کرد: در این شرایط کرونا بعید است خانواده‌ها ریسک کنند و به سینما بروند. به ویژه که در زمینه رعایت پروتکل‌ها خیلی نمی‌توان بچه‌ها کنترل کرد و در مجموع در شرایط فعلی خیلی اکران فیلم کودک مناسب نیست.

منصوری در پاسخ به اینکه چه باید کرد؟ توضیح داد: واقعیت این است که خیلی از خانواده‌ها به دلایلی با تلویزیون قهر هستند و این قهر را به کودکان خود نیز تسری داده‌اند. نمایش خانگی در این شرایط این موقعیت را ایجاد کرده تا برخی تولیدات به‌صورت تکراری هم دیده شود. مدیریت دولتی باید در زمینه سینمای کودک وارد عمل می‌شد و مثلاً فیلم‌های تاریخ سینمای کودک را که مناسب کودکان امروز است، وارد شبکه نمایش خانگی می‌کرد. من خودم وقتی کودک کوچک داشتم، چند ساعت او را با نسخه وی‌اچ‌اس فیلم «کتاب جنگل» و «سیندرلا» سرگرم می‌کردم و از بارها دیدن آن هم خسته نمی‌شد. با همان یک نوار چندین ساعت او را پر کردم. این اتفاق در شبکه نمایش خانگی امروز می‌تواند رخ دهد.

غفلت از فیلم‌های خوبی که می‌توان بارها دید

وی افزود: فیلم‌های خوب کودک زیادی داریم که شاید محصول این یکی دو سال نباشند اما از محصولات موفق سینمای کودک محسوب می‌شوند. از فیلم‌های زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی گرفته تا فیلم‌های دیگری که هنوز هم می‌تواند برای بچه‌ها جذاب و تماشایی باشد. فیلم‌هایی که می‌توان هر کدام را بارها دید و امروز در شبکه نمایش خانگی فرصت عرضه آن‌هاست.

منصوری در ادامه تأکید کرد: به فرض نبودن معضل کرونا هم چرخه اکران فیلم‌های کودک دچار معضل جدی بود. در سال‌های قبل از کرونا هم ما این مشکل را داشتیم و معترض بودیم. در سالی که می‌خواستیم «پاستاریونی» را به‌عنوان فیلم محبوب داوران کودک جشنواره فیلم کودک روانه اکران کنیم، به ما می‌گفتند امکانش نیست چون ۲ فیلم کودک با هم در اکران داریم! حرف من این بود که مشکل به مدیریت اکران بازمی‌گردد که در چهارماه تعطیلی کودکان و نوجوانان در آن سال، هیچ فیلم کودکی روی پرده نرفت، بعد این حجم از تولیدات کودک رونمایی شده در جشنواره را می‌خواهید در نیمه دوم سال اکران کنید. عملاً هم به دلیل بازگشایی مدارس فیلم‌ها می‌سوزد و خانواده‌ها هم فرصت حضور در سینما ندارند. در نیمه اول سال که خانواده‌ها به‌دنبال سرگرمی بچه‌هایشان هستند فیلمی روی پرده نیست و به اجبار بچه‌ها را به تماشای فیلم‌های بزرگسال به‌ظاهر کمدی می‌برند که اصلاً هم مناسب بچه‌ها نیست. این‌ها را گفتم که بدانیم اینگونه نیست که کرونا موجب از رونق افتادن سینمای کودک شده است. ضعف مدیریت متولیان این حوزه مانند بنیاد فارابی سبب این وضعیت شده که فیلم کودک عملاً از سبد خانوار ایرانی حذف شده است. این ربطی به کرونا هم ندارد.

این تهیه‌کننده درباره امکان استفاده از ظرفیت‌های ویژه مانند سینماهای روباز برای بازگشت بچه‌ها به سالن سینما هم گفت: حتماً این قبیل ایده‌ها می‌تواند جذاب باشد و بچه‌ها دوست دارند. تصور کنید در پارکی مانند پارک ملت این امکان فراهم شود تا با ظرفیت محدود بچه‌ها در فضای آزاد به تماشای فیلم بنشینند. مگر پیش‌تر تجربه‌هایی از این دست نداشته‌ایم؟ حتماً این ایده‌ها جواب می‌دهد اما حرف اصلی من این است که باید فیلمی اکران شود که اگر خانواده‌ای در این شرایط ریسک حضور در سالن و تماشای فیلم به همراه بچه‌ها را به جان خرید، از سینما راضی بازگردد. این نکته بسیار مهمی برای شخص من به‌عنوان تهیه‌کننده است.

وی در پایان تأکید کرد: در تمام دنیا فیلم خانوادگی داریم، نه فیلم کودک. نباید فیلم‌های ما به گونه‌ای باشد که مادر بر سر کودک منت بگذارد که به خاطر تو به سینما آمدم و خودش در سالن مدام سرش در گوشی تلفنش باشد. باید فیلم‌هایی تولید و اکران شود که همه خانواده در کنار هم بتوانند به تماشای آن بنشینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش خواننده «نهانخانه دل» به جایزه کن فرهادی


در پی کسب جایزه بزرگ هیات داوران از هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن توسط «قهرمان»، بیژن بیژنی (خواننده «نهانخانه دل») که در تیتراژ پایانی فیلم از موسیقی آن بهره گرفته شده است، پیام تبریکی را خطاب به اصغر فرهادی، کارگردان فیلم نوشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انفعال دامنه دار سازمان سینمایی در روزهای قرمز کرونایی/ نه از واکسیناسیون سینماگران خبری هست و نه از تعطیلی پروژه های در حال فیلمبرداری! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیران سازمان سینمایی که از بدو شیوع و گسترش ویروس کرونا همواره عملکردی منفعلانه داشته و هیچ گام مثبتی برای اهالی سینما برنداشتند و جز مقداری وعده و شعارهای فریبکارانه و توخالی که هیچ یک به سرانجام نرسیدند تلاشی برای رفع بحران فزاینده در زندگی آحاد سینماگران نکردند این روزها منفعلانه تر از همیشه نه تلاشی برای واکسیناسیون سینماگران که مجبور به کار جمعی برای تولید یک اثر هستند کرده اند و نه نظارتی بر روی پروژه های سینمایی دارند که علیرغم هشدارها در این روزهای قرمز کرونایی مشغول فیلمبرداری هستند و جان سینماگران را به خطر انداخته اند.

به گزارش سینماپرس چندی قبل در پی قرمز شدن مجدد وضعیت کرونایی شهر تهران بیانیه ای از سوی سازمان سینمایی منتشر شد مبنی بر اینکه «پیرو اطلاعیه ۲۱ فروردین ماه روابط عمومی سازمان سینمایی مبنی بر نحوه فعالیت پروژه ها، بار دیگر تاکید می‌شود: در شهرهایی که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام می‌شوند با توجه به ممنوعیت تجمع، تهیه کنندگان پروژه‌های سینمایی و نمایش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونایی هستند.»

اما علیرغم این بیانیه به دلیل آنچه فقدان نظارت توسط سازمان سینمایی عنوان می شود بسیاری از پروژه های در حال فیلمبرداری حاضر به تعطیلی نشده اند و خبرهای بسیار تلخ و متأثرکننده ای از پشت صحنه فیلم ها به گوش می رسد.

این اتفاق در حالی است که سازمان سینمای می بایست در عملکردی مقتدرانه پروانه های ساخت صادر شده برای پروژه هایی که به هشدارها توجه نمی کنند را باطل اعلام کند و از جان سینماگران صیانت نماید.

با توجه به اینکه طی یک سال و نیم گذشته جامعه هنری کشور بارها داغدار از دست رفتن هنرمندان شهیر و بزرگ کشور شد، انفعال مسئولان سینمای کشور در این خصوص به هیچ عنوان قابل اغماض نیست؛ این اتفاق در حالی است که پیش از این وعده هایی مبنی بر واکسیناسیون گسترده سینماگران به ویژه پروژه های در حال پیش تولید به گوش رسید اما خیلی زود این مسأله نیز تکذیب شد!

امید است مدیران سینمای کشور هرچه سریع تر تا شاهد همه گیری و گسترش بیشتر این ویروس منحوس در پشت صحنه فیلم ها نشده ایم جلوی ادامه فیلمبرداری پروژه ها را بگیرند و نگذارند بیش از این جان هنرمندان به مخاطره بیفتد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کینه هیتلر از هنر او را دیکتاتور کرد؟


هیتلر آرزو داشت نقاش و هنرمند باشد اما ناملایمات زندگی روح هنری او را به رهبری دیکتاتور و قدرت طلب تبدیل کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دودکش ۲» امشب پخش نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال تلویزیونی «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی، امشب پخش نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، سریال تلویزیونی «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی، امشب به دلیل فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام پخش نمی شود.

هومن برق نورد، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی و الهام اخوان و (با حضور) بهنام تشکر و (بازیگران خردسال) حسین شهبازی، مهنا سیدی، هانا عباسی در «دودکش ۲» بازی دارند.

طراح و سرپرست نویسندگان سریال برزو نیک نژاد است و نویسندگان سریال محمد تنابنده و شهاب مهربان هستند.

در خلاصه داستان سریال آمده است:

«خانواده فیروز مشتاق که بی قیف و قپی به سفری رفته اند، در راه بازگشت به تهران با دختری همسفر می‌شوند که از نظر بهروز، «نیمه گمشده» قلمداد می‌شود و به ضرس قاطع، شروعی برای فرو رفتن خانواده در آمپاس است!»

یادآور می‌شود؛ فصل اول «دودکش» از سریال‌های پرمخاطب شبکه یک تلویزیون بود که ماه رمضان سال ۹۲ روی آنتن رفت و پس از آن بارها از شبکه‌های مختلف بازپخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاکپاش: عدم جذابیت و محتوای نازل کالاهای فرهنگی و هنری باعث رو آوردن مردم به فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای شده است/ باندبازی در سینما بیداد می کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هما خاکپاش بازیگر سینما و تلویزیون در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: عدم جذابیت و محتوای نازل کالاهای فرهنگی و هنری باعث رو آوردن مردم به فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای شده است و انتظار هنرمندان از رئیس جمهور محترم دولت سیزدهم و یکایک دولتمردان این است که با سیاست گذاری صحیح و اصولی کاری کنند تا آثار فاخر و ارزنده در سینمای کشور تولید شود تا مردم جذب این آثار شوند و میل شان برای تماشای فیلم ها و سریال های خارجی که هیچ قرابتی با فرهنگ ما ندارند کمتر شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «مادرم گیسو» و «ازدواج صورتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در این سال ها درهای سینما به روی هر عشق فیلمی باز شده و هر کسی از گرد راه نرسیده بدون داشتن تجربه و تخصص و سواد و مهارت کافی به عنوان بازیگر یا کارگردان مبادرت به خلق اثر هنری می کند و این اتفاق نیز باعث تنزل کیفی آثار و دوری بیشتر مخاطبان از تولیدات داخلی شده است.

وی ادامه داد: این مایه تأسف است که کسانی وارد عرصه های تولید و حتی مدیریتی سینما یا حتی تلویزیون شده اند که الف را از ب تشخیص نمی دهند؛ این ها باعث کسادی بازار هنرمندان واقعی و متعهد شده اند.

خاکپاش سپس خطاب به دولتمردان دولت سیزدهم اظهار داشت: ما عاجزانه از شما خواستاریم که فکری برای قدیمی ها و پیشکسوت های سینما و تلویزیون بکنید که سال های جوانی شان را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کردند و امروز دیگری کسی به یاد آن ها نیست و همه در کنج عزلت نشسته اند و یک به یک می میرند! امیدوارم شما برخلاف مدیرانی که طی سال های اخیر اداره سینمای کشور را در دست داشتند حداقل برایتان این دغدغه وجود داشته باشد که ما چطور زندگی می کنیم؟ در این وانفسای اقتصادی و این رکود و بیکاری مطلق چطور روزگار می گذرانیم و حالمان چطور است.

این سینماگر با تأکید بر اینکه باندبازی در سینما بیداد می کند تصریح کرد: متأسفانه طی سال های اخیر ما از عدم مدیریت کارآمد در سینما رنج بسیار بردیم؛ مدیرانی در این سال ها رأس کار بودند که یا اطلاعی از دنیای سینما نداشتند و یا تنها بر اساس باندبازی و رفیق بازی کار می کردند.

وی در پایان این گفتگو خطاب به رئیس جمهور دولت سیزدهم اظهار داشت: امیدوارم جنابعالی مدیری برآمده از دل فرهنگ و هنر را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کنید و ایشان نیز مدیری برآمده از دل سینما که خودش دغدغه مند و سینه سوخته سینما باشد را برای اداره سازمان سینمایی در نظر بگیرند تا شاید از این رهگذر و با یک برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب و اصولی بتوانیم شاهد تحولات مثبت در سینمای کشور باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح «کوشک باغ هنر» تهران


مراسم افتتاح «کوشک باغ هنر» مرکز تخصصی هنرهای ایرانی تهران شنبه ۲۶ تیر با حضورسیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیروز حناچی شهردار تهران در منطقه گردشگری عباس آباد برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع