سینماپرس: مهدی فرجی با اشاره به یک معضل که در حال حاضر فقط پلتفرمها میتوانند برای ساخت سریال فیلمنامه به ساترا ارائه کنند، بیان کرد که کانون میتواند مرجعی برای معرفی تهیهکنندگان به ساترا باشد.
به گزارش سینماپرس، نشست کانون تهیه کنندگان رسانههای دیداری روز گذشته ۲۸ تیرماه با حضور فرشاد صادقی مدیرعامل، مهدی فرجی رئیس هیات مدیره و برخی از اعضای هیات مدیره از جمله مریم جلالی، نوید محمودی، سعید ابوطالب، مجید قناد و… برگزار شد.
مهدی فرجی در ابتدای این نشست با اشاره به جلسات کانون با نهادهای مختلف بیان کرد: ما در چند وقت گذاشته جلسات خوبی با نهادهای مختلف داشتیم و به نتایج مثبتی هم رسیدیم که از جمله آنها معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، ناجی هنر بود. ضمن جلسه تفاهم شد برخی از کارهای کوتاه و مستند را که دوستان ما تولید میکنند با نامه و مجوز کانون به انجام برسد. کارت کانون هم برای ناجی هنر به رسمیت شناخته شود و در تولیدات مشکلی نباشد.
وی ادامه داد: همچنین جلسهای با احسان قاضی زاده عضو شورای نظارت بر صداوسیما داشتیم و برای حل مسائل صنفی مثل بیمه و مالیات هم جلساتی با کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد. همچنین جلساتی با کانون هلال احمر، مدیر کل امور مالیات و… برگزار کردهایم.
فرجی در ادامه درباره فعالیتهای کانون و تصور احتمالی مبنی بر رقابت تهیه کنندگان آن با صداوسیما عنوان کرد: کانون رسانههای دیداری میتواند بازوی صداوسیما باشد و نه نقطه مقابل.
رئیس هیت مدیره در ادامه با اشاره به برخی مشکلات مالیاتی و بیمهای برای تهیه کنندگان عنوان کرد: به دنبال این هستیم در بیمه سهم کمتری به عنوان بیمه پرداخت کنیم و بخش بیشتری به خود عوامل یک پروژه برگردد.
وی با اشاره به یکی از معضلات تولید سریال خانگی برای تهیه کنندگان تصریح کرد: تصمیم داریم با مجوزی که کانون میدهد امکان تولید در بخش نمایش خانگی هم فراهم شود و از طرف ساترا برای تهیه کنندگان مورد نظر مجوز صادر شود. در حال حاضر فقط پلتفرمها میتوانند به ساترا اثری معرفی کرده و درخواست مجوز داشته باشند و غیر از پلتفرمها کسی نمیتواند برای سریال خانگی اقدام کند. درواقع ثبت را آن پلتفرمها انجام میدهند و تهیه کنندهای که میخواهد سریال بسازد باید سابقهای داشته باشد و کانون سعی دارد در آثار غیرسینمایی مرجعی باشد که بتواند این امکان را برای تهیه کنندگان دیگر هم فراهم کند. ما هم قرار است چنین تهیه کنندههایی را که سوابقی ندارند به ساترا معرفی کنیم و کانون مرجعی خواهد بود که این تهیه کنندگان را به رسمیت بشناسد.
این تهیه کننده با سابقه صداوسیما با تاکید روی مرجعیت کانون رسانههای دیداری طی یک بازه زمانی تصریح کرد: ما تاکنون موفق شدهایم کارت اعضا را با حدود ۴۰۰ عضو صادر کنیم. همچنین کارگروههای مختلفی هم تشکیل شده است مثل کارگروه آموزش و پژوهش که برای انتقال تجربه تهیه کنندگان پیشکسوت به جوان ترهاست.
وی با اشاره به رتبه بندی تهیه کنندگان در کانون گفت: پیش بینی اولیه این بود که افرادی که عضو میشوند عضو پیوسته و موقت باشند کسانی که بیش از چند هزار دقیقه برنامه و سریال دارند عضو پیوسته باشند و پایینتر عضو وابسته و باقی هم عضو موقت باشند. این رتبه بندی تغییرات دیگری هم دارد.
فرجی با اشاره به یک معضل دیگر در ساخت سریالهای خانگی عنوان کرد: تلاش کانون بر این است که در حوزه ساخت سریال در شبکه خانگی، سرمایه گذار و اسپانسر جذب کند. خیلیها فیلمنامههای خوب دارند اما سرمایه گذار ندارند و قصد داریم بتوانیم به این افراد کمک کنیم.
وی با اشاره به فضای کار در پلتفرمها و شبکه خانگی تصریح کرد: امروز بازار کار فراوانی به وجود آمده است تولیدات بینالمللی تولیدات فضای مجازی و شبکه خانگی که جای آنها در سینما نیست در این فضای جدید رو به رشد است، این دامنه گستردهتر شده و تهیه کنندگان مختلفی وارد کار میشوند. برخی بدون اطلاع از قوانین نمیتوانند در این فضا کار کنند و یا عدهای به مشکلات مالیاتی خوردهاند و یا از بیمه برخوردار نیستند. در کشور ما برای تهیه کنندگان سینما این اصناف وجود داشته است اما برای تهیه کنندگان حوزه تلویزیون و شبکه خانگی نبوده است.
رئیس هیات مدیره کانون درباره آیین نامه کانون نیز گفت: ما یک اساسنامه داریم که شرح وظیفه هیات مدیره و مدیرعامل در آن آمده است اما کافی نیست، نواقصی دارد که باید برطرف شده و به تصویب مجمع عمومی کانون برسد.
همچنین فرشاد صادقی مدیرعامل کانون درباره فعالیتهای کانون عنوان کرد: فعالیتها به صورت رسمی چند ماهی است که آغاز شده است، ثبت آموزشگاه و مجله الکترونیکی را برای کانون انجام دادهایم و دیدارهایی با مسئولان رده بالا داشتهایم و تلاشمان این است که متولیان امر کانون را به رسمیت بشناسند.
وی با اشاره به بخشی از کارگروههای کانون رسانههای دیداری عنوان کرد: در این مدت چارت سازمانی کانون، شورای داوری و راهبردی شکل گرفت و هشت کارگروه تخصصی ایجاد شد. کارگروه آموزش و پژوهش، کارگروه بیمه، کارگروه مالیات، کارگروه جشنوارهها برای برگزاری جشنواره مختلف و کارگروه نمایش خانگی از جمله اینهاست.
همچنین سعید ابوطالب از اعضای هیات مدیره کانون در سخنانی بیان کرد: ایده اینکه برای صنف تهیه کنندگان، کانونی به عنوان یک محل صنفی تشکیل شود پیش از این هم بوده است و همین تهیه کنندگان پیش از این مجامعی را هم به ثبت رسانده بودند اما اینها با محور موضوعات خرد صنفی بوده است. اما هدف از تشکیل کانون تهیه کنندگان رسانههای دیداری این بود که در خلا تدریجی سینما که در همه دنیا سینما دارد جا را به نفع رسانههای دیگر کمرنگ میکند، فعالیت داشته باشد.
وی اضافه کرد: ساختاری مثل نتفلیکس نه سینماست و نه تلویزیون و در بستر جدید فعالیت دارد. این کانون هم برای فعالیت باید به آینده نگاهی باز داشته باشد و از تجربه طولانی مدت همه افرادی که در صداوسیما و یا حوزههای دیگر فعالیت کردهاند استفاده کند و این امکان برایشان فراهم باشد که کار را ادامه دهند.
این تهیه کننده باسابقه عنوان کرد: بستر بزرگی در خارج از تلویزیون مثل ویاودیها فراهم آمده است و یا با ابزاری مثل موبایلها که باید از این ظرفیت بهره گرفت. اگر بخواهیم فیلمسازی را صنعتی کنیم باید صنف و کانونی داشته باشیم که تولیدات داشته باشد و برای ۱۰ سال آینده برنامهریزی داشته باشد.
وی گفت: هیات مدیره کانون با این نگاه کارش را شروع کرده است اما در حوزههای دیگر مثل بیمه، مالیات و امور رفاهی هم کارگروههایی را فعال کرده است. برای انبوه تهیه کنندگانی که عضو هستند این خدمات دیده شده است و بازار بزرگی هم در داخل و بین الملل داریم که در افق این کانون دیده میشود.
ابوطالب در پایان بیان کرد: معتقدم کانون تهیه کنندگان خودش باید وی او دی اختصاصی، شهرک سینمایی و زیرساختهای لازمهای لازم را داشته باشد. کار صنفی انجام دهیم، کار سیاسی نمیکنیم و یا رقیب تلویزیون نیستیم. ما میدانیم خیلی از مراکز پول دارند اما از آنها فیلم بیرون نمیآید. ضمن اینکه در این کانون اغلب تهیه کنندگان با قوانین سازمان آشنا هستند و میتوان به آنها اطمینان کرد.
پنجمین دوره کنسرتهای آنلاین «برخط ماه و نوا ۲» با حضور تعدادی از گروهها و هنرمندان شناخته شده موسیقی ایرانی در تالار رودکی تهران آغاز شد.
سینماپرس: بیش از ۱۵ سال حضور و حکمرانی طیف خاصی از مهندسان بر عرصه ریاست سازمان صدا و سیما موجب شد تا در عمل، مفهوم «تیم هماهنگ» در عرصه مدیریت «رسانه ملی» از جایگاه اصیل خود به عنوان «کانون تفکر» یا همان «تینک تنک» فاصله گرفته و در قالبهای سخیفی همچون «بچه محلها» و «امام صادقیها» و «حلقه بازنشستگان» و …، ظهور و بروز یابد.
محمدرضا مهدویپور/ پُرواضح است که با گذشت بیش از دوماه از تارخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ هجریشمسی و عدم تمدید ماموریت عبدالعلی علیعسگری در مقام ریاست سازمان صدا و سیما؛ این امید ایجاد شده است تا تحولی جدی در عرصه مدیریت و اداره مهمترین رُکن رسانهای جمهوری اسلامی ایران پدید آمده و این جایگاه مهم فرهنگی کشور دستخوش تحولاتی بنیادین شود. از این جهت مناسب است تا به مرور چند نکته مُهم در مورد آینده پیشروی سازمان پرداخت:
۱/ سازمان صدا و سیما از جمله نهادهای فرهنگی و رسانهای بیبدیل و موثری است که در عرصههای مختلف اجتماعی، هم «میاندیشد» و هم این اندیشه خود را به «طرحی برای اجرا» مبدل میسازد و هم این طرح اجرایی را به «فعلیت رسانده» و در قالب برنامههای مختلف «بر روی آنتن» میبرد و در معرض مخاطبان انبوه خود در سراسر کشور قرار میدهد. از این جهت است که سازمان صدا و سیما برای تحقق مطلوب اهداف خود به سه طیف از مدیران ارشد نیازمندان است:
۲/ پیشپا افتادهترین تغییر و تحولی که در فواصل پنج ساله و با انتصاب و یا ابقای ریاست سازمان صدا و سیما رقم میخورد؛ ورود و خروج «مدیران ارشد متفکر» به عنوان استراتژیستهای فرهنگی و رسانهای در پیکره «رسانه ملی» است. مدیرانی که در مرتبه نخست در قامت سه معاونت اصلی سازمان، یعنی «معاونت صدا» و «معاونت سیما» و «معاونت سیاسی» تعریف شده و سپس به عنوان «مدیران شبکه» ظهور و بروز مینمایند.
۳/ فروکاست شان سازمان صدا و سیما در سالهای اخیر و افول تاثیرگذاری موثر این سازمان در «کار فرهنگی مطلوب» از رابطهای مستقیم با میزان حضور و بکارگیری «مدیران ارشد متفکر» برخوردار است؛ استراتژیستهای فرهنگی و رسانهای کارآمد و توانمندی که متاسفانه خلاء حضور ایشان در سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده و قطعا حضور یک «مدیر تکنیکی» در گسترش و شدت میزان چنین فقدانِ حضوری موثر بوده است. از این جهت جلوس مدیری همچون جناب علیعسگری که همواره در طول دوران مدیریت پیشین خود نشان داده بود که از نگاه «کلان استراتژیک» و ظرفیت نظریه پردازی برخوردار نیست! در مقام ریاست سازمان صدا و سیما را میتوان به عنوان یکی از عوامل اصلی در عدم حضور و جایابی صحیح «مدیران ارشد متفکر» بر پیکره کنونی «رسانه ملی» معرفی نمود.
۴/ قطعا انتصاب یک «مدیر تکنیکی» بجای «مدیران ارشد متفکر» در مقام ریاست سازمان صدا و سیما آن هم در مقطع سال ۱۳۹۵ هجریشمسی، اقدامی هوشمندانه بود زیرا سبب شد تا تقابل مستقیم و حاشیه درگیری میان «دولت حسن روحانی» با این نهاد مهم رسانهای به حداقل خود برساند و نگذارد تا استفاده دولت از «اهرمهای مالی» موجب ورشکستگی و یا از هم فروپاشیده شدن کیان «رسانه ملی» شود. پس اگر چه چنین حضوری موجب تقلیل نگاه «کلان استراتژیک» و فروکاست «کار مطلوب فرهنگی و رسانهای» و بجای آن در غلطیدن سازمان صدا و سیما به وادی «روزمرگی» گردید؛ اما در عوض موجب شد تا عملا «پروژه ژنرالهای بنفش» برای انحلال یا ورشکسته نمودن «رسانه ملی» با شکست مواجه گردد.
۵/ مقصود از «مدیران ارشد متفکر» به معنی مدیرانی است که از قابلیت «کلان نگری» برخوردار بوده و میتوانند با نگاه «کلان استراتژیک» در حوزه فعالیت خود عمل نمایند. مدیرانی که به صورت مشخص در پیکره «رسانه ملی» از چنین قابلیتی برخوردار باشند که بدانند «چه کاری میخواهند انجام دهند!»؛ مدیرانی که هم مقتضیات «شروع» کار فرهنگی و رسانهای را درک کنند و هم از فهم و شعور لازم برای «برنامه ریزی» و اشراف بر چگونگی «اجرا» آن هدف گذاری بهرهمند باشند و هم از قابلیت «نظارت و کنترل» زیر مجموعه تحت مدیریت خود برخوردار بوده و هم بتوانند «جمع بندی» دقیقی از کم و کیف مدیریت و «اصلاح عملکرد» خود داشته باشند. از این جهت میتوان به صراحت بیان داشت که مقصود از «مدیران ارشد متفکر» قطعا به معنی «مدیران ارشد حراف» نبوده و این اشتباهی متاسفانه شایع و رایج شده بر پیکره «رسانه ملی» است که صرفا «لاف زنی» و یا «کثرت افاضات» در جلسات و ارایه «تراوشات ذهنی معیوب» در هر موضوع بیربط و با ربطی را مترادف با نگاه «کلان استراتژیک» معنی نموده و افراد کم استطاعت، اما برخوردار از چنین توانایی کاذبی را بر جایگاه «مدیران ارشد متفکر» مینشاند.
۶/ «وزانت فرهنگی و رسانهای» و دارا بودن «شخصیت» در کنار نگاه «کلان استراتژیک» موجب میشود تا ریاست جدید سازمان صدا و سیما بتواند «تیم کارآمدی» را حول محور وجودی خود جمع نموده و اقدام به گزینش و جایابی «مدیران ارشد متفکر» در سه معاونت اصلی سازمان و همچنین ریاست شبکههای مختلف نماید. «تیمی متفکر» که ضمن ایجاد تحول و ارتقای نقش سازنده «رسانه ملی» موجب میشود تا «شورای مدیران» در عرصه ساختاری سازمان صدا و سیما به عنوان یک «کانون تفکر» یا همان «تینک تنک» (Think Tank) عمل نماید. «تیمی متفکر» که از گرایش باطنی به تفکرات «لیبرالیسم» و «سکولاریسم» و میل درونی به «هنجارشکنی» پاکیزه باشد و با اعتقاد واقعی بر اصالت «سبک زندگی اسلامی-ایرانی» به کار منسجم و تیمی آن هم تحت سرپرستی و مسئولیت «شخصیت» رییس سازمان صدا و سیما مبادرت ورزد.
۷/ بیش از ۱۵ سال حضور و حکمرانی طیف خاصی از مهندسان بر عرصه ریاست سازمان صدا و سیما؛ آن هم با گرایش «مهندسی عمران» (سید عزتالله ضرغامی) و گرایش «مهندسی برق و الکترونیک» (عبدالعلی علیعسگری) موجب شد تا در عمل، مفهوم «تیم هماهنگ» در عرصه مدیریت «رسانه ملی» از جایگاه اصیل خود به عنوان «کانون تفکر» یا همان «تینک تنک» فاصله گرفته و در قالبهای سخیفی همچون «بچه محلها» و «امام صادقیها» و «حلقه بازنشستگان» و …، ظهور و بروز یابد. در این میان اگر چه جولان نسبی و رانتی و گستره ویژه فعالیت «بچههای جوادیه» یا «بچههای شهر ری» ، در کنار حضور موثر و غلبه طیف «فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق علیه السلام» در سمتهای خُرد و کلان «رسانه ملی» و همچنین پروژه خواری «حلقه بازنشستگان» را میتوان به عنوان چالشهای اصلی ریاست جدید سازمان صدا و سیما قلمداد نمود؛ اما با این همه فراغت از تصورات غلط و اشتباهات صورت گرفته در ترجمه «تیم هماهنگ» موضوعی است که میبایست مورد توجه ریاست جدید سازمان صدا و سیما قرار گیرد و ایشان ضمن شناسایی و اشراف بر میزان حضور و تاثیر گذاری هر یک از طیفها، لازم است تا «طرحی نو» بر پیکره «رسانه ملی» در انداخته و ضمن پاکسازی ایشان از یک سو، اقدام به تشکیل «تیمی هماهنگ از مدیران ارشد متفکر» تحت سرپرستی و حول «شخصیت» خود نماید.
۸/ سوای نظر از حضور «مدیران ارشد متفکر» به عنوان استراتژیستهای فرهنگی و رسانهای در پیکره «رسانه ملی» ؛ این «مدیران ارشد میانی» (Tactician) میباشند که مسئول تحقق بخشیدن به استراتژیهای کلیدی ایجاد شده توسط ایشان و ترجمه آن به ادبیات قابل فهم برای «مدیران ارشد عملیاتی» (Technician) میباشند. از این جهت لازم است تا ریاست جدید سازمان صدا و سیما، در گام نخست فعالیت خود؛ ترجمه صحیح از مفهوم «تیم هماهنگ» را بر کلیت فضا و اتمسفر سازمان قالب نماید و روندی را نهادینه سازد که مبتنی بر آن، «مدیران ارشد میانی» نیز با ملاک «شایسته سالاری» گزینش و جایابی شوند و هدفی جُز تمرکز بر «کار فرهنگی مطلوب» را برای خود متصور نباشند. زیرا تنها در چنین شرایطی است که «مدیران ارشد میانی» میتوانند ضمن ایجاد انگیزه برای «مدیران ارشد عملیاتی» به هدایت و اقناع ایشان مبادرت ورزیده و خروجی متعارض و با پیامهای ناهمگون و بعضا حتی مبتذل قابل مشاهده «بر روی آنتن» را سامان ببخشد.
۹/ عدم توجه به گزینش و جایابی صحیح «مدیران ارشد عملیاتی» (Technician) یکی از غفلتهای رایجی است که لازم است تا توسط ریاست جدید سازمان صدا و سیما بر طرف گردد. حال آنکه در واقعیت صحنه، عملا «خروجی آنتن» محصول حضور مدیریتی «مدیران ارشد عملیاتی» است و اگر ایشان به حال خود رها شوند و یا دقت لازم در گزینش و حمایت از آنها صورت نپذیرد؛ وضعیت فَشل کنونی قابل اصلاح نخواهد بود و در حقیقت هیچ تحولی در «رسانه ملی» محقق نخواهد شد.
۱۰/ «خروجی آنتن» در سازمان صدا و سیما محصول اشتیاقی است که در دایره تجسم محصور شده است. از این جهت ریاست جدید سازمان صدا و سیما میبایست به چنان فهم و بلوغی رسیده باشد تا تشخص دهد که پیکره «رسانه ملی» نه اشتیاق بی تجسمی وجود دارد و نه تجسم بی اشتیاقی و در این دایره اصالت از آن نیروی انسانی است که اشتیاق دارد و تجسم میبخشد و مبتنی بر این اصل است که «مدیران ارشد متفکر» به عنوان استراتژیستهای فرهنگی و رسانهای ضمن چینش صحیح «مدیران ارشد میانی» به ایشان اختیار میدهند تا «مدیران ارشد عملیاتی» را در اطراف خود شکل دهند و همچنین اجازه میدهند تا ساحت سازمانی را از حیث وجود مشتاقانی که توانایی هنری و رسانهای لازم از برای تنظیم «خروجی مطلوب آنتن» ندارند، پاک ساخته و به همان نسبت برائت خود را از طیف تکنسینهای بیاشتیاق نسبت به «مبانی انقلاب اسلامی» آن هم در جایگاه «مدیران ارشد عملیاتی» ابراز دارند؛ مدیران بعضا متظاهری که ممکن است از ساده لوحی «مدیران میانی» استفاده نموده و با استفاده از لطایف الحیل گوناگون ضمن اتلاف بودجه فرهنگی کشور، «رسانه ملی» را در «موقعیت پاردوکسیکال» قرار دهند و «خروجی آنتن» را به صورت متناقض و بعضا مبتذل تنظیم کنند.
ادامه دارد…
سینماپرس: قسمت آخر سریال «کلبهای در مه» به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه کنندگی سعید پروینی امشب پخش میشود.
به گزارش سینماپرس، آخرین قسمت سریال «کلبهای در مه» به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه کنندگی سعید پروینی امشب حوالی ساعت ۲۰:۵۰ روی آنتن شبکه سه سیما میرود.
گفتنی است؛ در این سریال سام قریبیان، حسام محمودی، مریم بوبانی، رزیتا غفاری، فرخ نعمتی، حمید ابراهیمی، آشا محرابی، شیوا ابراهیمی، سید مهرداد ضیایی، سودابه بیضایی، سیاوش چراغی پور، خشایار راد، سیده رویا حسینی، شهروز آقایی پور، رضا جوشنی، خشایار راد، محمد علی فرمند، فریده دریامج، ساقی زینتی و … به ایفای نقش پرداختهاند.
سایر عوامل این سریال عبارتند از:
تصویربردار: فرشاد خالقی، سرپرست تدوین: مهدی حسینی وند، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی و فرهاد عزیزی فرد، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، خواننده: فریدون آسرایی، طراح چهره پردازی: کامران خلج، صدابردار: آرش برومند، صداگذار: مهدی جمشیدیان، تدوین: مجتبی اصفهانی، جلوههای بصری: فرید ناظرفصیحی و روح الله فتاح دماوندی، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان و …
سینماپرس: مدیر رادیو پیام و آوا گفت: رادیونمای رادیو پیام و آوا در نظر دارند برای آشنایی بیشتر نسل آینده جامعه با واقعه غدیر خم و موضوع ولایت ورهبری با برگزاری پویش پیام غدیر با مشارکت هموطنان درسراسر کشور این عید بزرگ مسلمانان را به تصویر بکشد.
به گزارش سینماپرس، شهرام ملازاده مدیر شبکه رادیویی پیام و رادیو آوا در گفت و گو با فارس گفت: واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مؤمنان و جانشینی پیامبر اکرم(ص) اشاره دارد، تنها یک حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع تاریخی به آن پرداخته شود، غدیرفقط نام یک سرزمین نیست یک تفکر است موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار میآید.
مدیر رادیو پیام افزود: یکی از رسالت های رسانه زنده نگهداشتن و پرداختن به وقایع بزرگ و انتقال عظمت آن به نسل آینده است بنا بر این رادیونمای رادیو پیام و آوا در نظر دارند برای آشنایی بیشتر نسل آینده جامعه با واقعه غدیر خم و موضوع ولایت ورهبری با برگزاری پویش پیام غدیر با مشارکت هموطنان درسراسر کشور این عید بزرگ مسلمانان را به تصویر بکشد. باتوجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط هموطنان، علاقه مندان می توانند از اقدامات و کارهایی که برای زنده نگهداشتن این عید بزرگ مسلمانان انجام داده اند مانند(تزیین محل زندگی، محل کار و… ) عکس بگیرند.
همچنین کودکان ونوجوانان بهمراه خا نوادهایشان در این امر مشارکت کرده واقعه غدیر خم را نقاشی وعکس آن را بهمراه عکس ومشخصات خودشان از طریق درگاه های ارتباطی شبکه رادیویی پیام ورادیو آوا ارسال ودر رادیونمای پیام وآوا با نام وتصویر خودشان مشاهده کنند. به ده اثرارسالی برتر جایزه نقدی از سوی رایو پیام اهداء می شود.
ملازاده درادامه گفت: مخاطبان رادیو پیام ورادیو آوا در سراسر کشور می توانند با ارسال پیامهای تبریک خود از طریق سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۰۱۰۴۷ ، شماره ارتباط مردمی ۲۷۸۶۱۰۱۰ پیام تبریک خودرا باسایر هموطنان به اشتراک بگذارند.
سینماپرس: بنیان گذار ویکی پدیا معتقد است همانطور که این سایت با گذشت زمان در جهان نفوذ پیدا کرد، یک بازی پیچیده و کثیف در پشت صحنه توسط افرادی از طیف سیاسی چپ گرا که می خواهند ویکی پدیا یک روایت خاص و سفارشی را ارائه کند، پدیدار شد.
به گزارش سینماپرس، ویکیپدیا در ۱۵ ژانویهٔ ۲۰۰۱ توسط جیمی ویلز و لَری سَنگِر بهطور رسمی بنیاد نهاده شد. هرچند شالودهٔ تکنیکیِ ایجاد ویکیپدیا به اولین مقالات دانشنامهایِ آنلاین به سال ۱۹۹۲ و نوشتههای ریگ گیتس (از پیشگامان اینترنت) برمیگردد، اما فعالیتهای ریچارد استالمن در سال ۲۰۰۰ را میتوان نقطهٔ عطفی در شروع دانشنامهنویسی آنلاین دانست. استالمن، با تأکید بر استفادهٔ آزادِ اطلاعات و محتویات متنباز و عدم تمرکز سازمانی، بر ایدهٔ تشکیل دانشنامهٔ آنلاین آزاد اثر گذاشت. جیمی ویلز در سال ۲۰۰۰ نیوپدیا را ـ که یک دانشنامهٔ آنلاین بود و توسط خبرگانِ فن ویرایش میشد، منتشر میکرد. با تبدیل امتیاز آن به پروانه مستندات آزاد گنو و با استفاده از روشهای فنیِ ویکی، که ابداعکنندهٔ آن وارد کانینگهام بود، ویکیپدیا متولد شد.
عدهای از سردبیران از اینکه نیوپدیا به سبک ویکی اداره شود، خشنود نبودند و مقاومت میکردند. سَنگِر پیشنهاد داد پروژهٔ جدید به نام «ویکیپدیا» نامیده شود و بهزودی با نشانی اینترنتیِ wikipedia.com در روز دوشنبه ۱۵ ژانویهٔ ۲۰۰۱ راهاندازی شد. سِرورهای آن در سن دیگو واقع شده و توسط شرکت بومیس تأمین شده بود. در اوت ۲۰۰۲ جیمی ویلز اعلام کرد که تبلیغ تجارتی در ویکیپدیا گنجانده نمیشود، بر این اساس، آدرس وبگاه آن به Wikipedia.org تغییر یافت.
در ۸ ژوئن ۲۰۰۶ هزارمین مقالهٔ برگزیدهٔ ویکیپدیای انگلیسی با عنوان «Iranian peoples» (مردمان ایرانی) نوشته شد.
ویکی (Wiki) معمولاً به انواعی از تارنماها گفته میشود که به تمام بازدیدکنندههایش (حتی گاه، بدون نیاز به نامنویسی در تارنما)، اجازهٔ ویرایش، افزودن یا حذف نوشتهها را میدهد. معمولاً در ویکیها متنها با استفاده از یک زبان نشانهگذاری ساده نوشته میشوند و با کمک یک ویرایشگر متن غنی قابل ویرایش است.
به نرمافزارهای ویکی که پایهٔ چنین تارنماهایی را ممکن میسازند، «موتور ویکی» گفته میشود. موتور ویکی، یک سامانه مدیریت محتوا است که ساختار نامستقیم کمی دارد و کاربران میتوانند بسته به نیازشان با تمام قسمتها مستقیماً کار کنند. تفاوت این سامانهٔ مدیریت محتوا با سایر سامانهها، ازجمله وبلاگها، این است که در ویکی ایجاد محتوا بدون مالک یا رهبرِ تعریف شده انجام میگیرد و ساختار غیرمستقیم کمتری وجود دارد، بنابراین، ساختار در ارتباط با نیازهای کاربران است.
«ویکیپدیا» تاکنون بزرگترین ویکی بوده است، اما ویکیهای دیگری مثل ویکیکتاب نیز وجود دارند.
ویکیپدیای انگلیسی (English Wikipedia) نسخهٔ انگلیسی زبان دانشنامهٔ ویکیپدیا اکنون با حدود ۶٫۳ میلیون مقاله، قدیمیترین و بزرگترین ویرایش بین تمامی زبانهای ویکیپدیا است. این نسخه در تاریخ ۱۵ ژانویهٔ ۲۰۰۱ راه اندازی شد و در نوامبر ۲۰۰۵ به بیش از ۸۸۰٬۰۰۰ مقاله دست یافت. در سال ۲۰۰۷ یکچهارم کل مقالهها در تمام ویکیپدیاها متعلق به زبان انگلیسی بوده است. در اکتبر ۲۰۱۵ هنگامی که متن مقالات ویکیپدیای انگلیسی را فشرده کردند، حجمی برابر با ۱۱٫۵ گیگابایت داشت.
حالا ویکی پدیا یا دانشنامه آزاد یا دائره المعارف آنلاین که تقریبا به جرات می توان گفت هرکسی که با رایانه و جریان آزاد اطلاعات آن لاین سر و کار دارد حتما به آن رجوع کرده و اطلاعاتی که راجع به موضوعی خاص یا اشخاص حقیقی و حقوقی بوده را مطالعه کرده و بعضا به اطلاعات آن نیز اتکا کرده است. اما حالا بنیان گذار ویکی پدیا خودش دارد می گوید که افرادی در سطحی بسیار گسترده به عنوان ویرایش کننده اطلاعات در سامانه این دانشنامه فعالیت می کنند که گرایشات چپی داشته و با بهره از کارکرد ویرایشی متون ویکی پدیا، به دستکاری اطلاعات آن می پردازند و شاید نتوان به جرات به تمام اطلاعات این مرجع اعتماد و اتکا کرد.
در ادامه اظهارات قابل تامل «لری سَنگِر» بنیان گذار ویکی پدیا به نقل از واشنگتن تایمز، پیش روی شما قرار می گیرد:
«لری سَنگِر»، بنیانگذار ویکی پدیا ادعا می کند ویراستاران متمایل به چپ، سایت را مغرضانه و غیرقابل اعتماد کرده اند.
سَنگِر با انتقاد از وضعیت دائره المعارف آنلاین یا «ویکی پدیا» (Wikipedia) که در مصاحبه اخیر خود مطرح کرده، ابراز تردید کرد که به دلیل ورود زیاد ویراستاران با دیدگاه چپ گرایانه، نمی توان به اطلاعات بی طرفانه اعتماد کرد.
آقای سَنگِر، که ویکی پدیا را در سال ۲۰۰۱ با «جیمی ولز» راه اندازی کرد، در مصاحبه ای که روز چهارشنبه بصورت آنلاین منتشر شد، گفت: «می توانید به آن اعتماد کنید تا تقریباً در مورد همه چیز دیدگاه قابل اعتمادی ایجاد شود»
وی افزود: «آیا می توانید به آن اعتماد داشته باشید تا همیشه حقیقت را به شما ارائه دهد؟ خوب، این به آنچه تلقی شما از حقیقت است بستگی دارد.»
آقای سَنگِر ۵۳ ساله این نظرات را در مصاحبه ویدیویی انجام شده توسط وب سایت «UnHerd» ارائه داده است. ویکی پدیا بلافاصله به درخواست واشنگتن تایمز برای توضیح بیشتر در این خصوص و افرادی که از آنان به عنوان چپ گراها عنوان شده، پاسخ نداد.
آقای سَنگِر با یادآوری سالهای اولیه ویکی پدیا، که به کاربران آن امکان می داد به صورت ناشناس محتوایی را ویرایش کنند، گفت: «در آن زمان برای مردم شرکت در این فرایندها و ویرایش کردن ها بسیار راحت تر بود.»
سَنگِر گفت: «چندین سال پیش، مقاله ویکی پدیا برای یک موضوع بسیار جنجالی مانند سوابق رئیس جمهور ایالات متحده با چندین دیدگاه مختلف، منطقی، منصفانه و پر آب و تاب ارائه می شد.
وی افزود: اما همانطور که ویکی پدیا با گذشت زمان در جهان نفوذ پیدا کرد، یک بازی پیچیده و کثیف در پشت صحنه توسط افرادی از طیف سیاسی چپ گرا که می خواهند ویکی پدیا یک روایت خاص و سفارشی را ارائه کند، پدیدار شد.
سَنگِر به صفحه ویکی پدیا برای رئیس جمهور بایدن استناد کرد که استدلال می کند این تفسیر «بسیار مغرضانه» از اتهامات مطرح شده علیه وی ارائه شده و مانند یک «دفاعیه وکیل مدافع» خوانده می شود.
بنیان گذار ویکی پدیا در پاسخ به این سوال که چرا بخش اطلاعات در مورد آقای بایدن به نفع رئیس جمهور مغرضانه است، گفت رئیس جمهور کاملاً خیالش راحت است و این اطمینان خاطر به دلیل کنترل محتوای ویکی پدیا توسط ویراستاران متمایل به دموکرات ها است.
سَنگِر ادعا کرد: من فکر می کنم افراد زیادی با انگیزه بالا وارد مقاله می شوند تا آن را از نظر سیاسی خنثی تر کنند اما به آنها اجازه داده نمی شود.
او اضافه کرد: «با این وجود ویکی پدیا از نظر خودش کاملاً قابل اعتماد است، و عمده کارکنانش حداقل در آغاز راه نسبت به انواع دیدگاه های ضد امنیتی که در داخل به آنها دامن زده می شد، به غربالگری مطالب و اطلاعات همت می گماشتند.
سَنگِر گفت: خوانندگان ویکی پدیا قبل از انتقاد از این وب سایت که اجازه استناد به محتواهایی از رسانه هایی مانند تابلوید پوپولیست انگلیس و دیلی میل نمی دهد، نمی خواهند هر چیزی را بدون چون و چرا بپذیرند.
«پس این یعنی چه؟ این بدان معناست که اگر جنجالی در رسانه های جریان اصلی و چپ میانه وجود نداشته باشد، آنگاه قرار نیست در ویکی پدیا ظاهر شود!»
سَنگِر گفت: اگر فقط یک نسخه از واقعیت مجاز باشد، این امر انگیزه بزرگی به افراد ثروتمند و قدرتمند می دهد تا بر جاهایی مانند ویکی پدیا کنترل یابند تا قدرت خود را گسترش دهند و آنها این کار را می کنند.
ویکی پدیا، در سال ۲۰۱۷ «دِیلی مِیل» (Daily Mail) را «منبع غیرقابل اعتماد» دانست و گفت که دیگر در مدخل های آنلاین ویکی پدیا ذکر ذکر نخواهد شد. سخنگوی این روزنامه به این موضع ویکی پدیا پاسخ داد و آن را «تلاشی بدبینانه با انگیزه سیاسی برای خفه کردن آزادی مطبوعات» عنوان کرد.
*فارس
یکی از نوازندگان جوان ساز سُرنا از راه اندازی و تشکیل «خانه سُرنا» با هدف حمایت از نوازندگان پیشکسوت و جوان این عرصه و احیای آن در حوزه تولید و اجرای آثار موسیقایی خبر داد.
سینماپرس: کوئنتین تارانتینو در یک مصاحبه، جمله و اظهار نظر جالبی را درباره فیلم «انگاشته» کریستوفر نولان مطرح کرد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ایندیپندنت، کوئنتین تارانتینو هم به اندازه مخاطبان فیلم سینمایی «انگاشته» از دیدن این فیلم احساس سردرگمی کرده است.
این کارگردان که آخرین فیلمش «روز و روزگاری در هالیوود» در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، معمولا نظرش را راجع به آثاری که اخیرا تماشا کرده و یا فیلمهایی که از آنها الهام گرفته است، بیان میکند. تارانتینو در گذشته از حامیان نولان بوده و از آثار او تمجید کرده است. به خصوص فیلم «دانکرک» که داستان آن در جنگ جهانی دوم میگذرد و تارانتینو آن را یک اثر هنرمندانه میخواند. او همچنین این فیلم را محبوبترین اثرش در دهه اخیر سینما معرفی کرد.
پس قابل انتظار است که پس از اکران فیلم سینمایی «انگاشته» در آگوست ۲۰۲۰، تارانتینو به سراغ تماشای این فیلم برود. داستان و روایتگری پیچیده فیلم «انگاشته» باعث دو دستگی منتقدان و مخاطبان شد و عده زیادی پس از دیدن کامل فیلم هنوز نمیدانستند که چه اتفاقی افتاده است.
تعداد زیادی از مخاطبان هم پس از دیدن چندباره فیلم باز هم متوجه نشدند که در فیلم چه اتفاقی افتاده و حتی در فضای مجازی هم برای خواندن جزئیات بیشتری از این فیلم و وارونگی زمان جست و جو کرده اند.
در مصاحبه با ریل بِلِند بعد از انتشار رمان «روز و روزگاری در هالیوود» از کوئنتین تارانتینو پرسیده شد که در مورد فیلم سینمایی چه فکری میکند. تارانتینو در یک جمله و با خنده پاسخ داد که باید آن را دوباره ببیند.
اگرچه مخاطبان زیادی به دلیل طبیعت گیج کننده فیلم «انگاشته» نقدهای منفی به آن کرده اند، اما نولان برای ارائه چنین محتوای جدیدی در زمانی که سینما پر از فیلمهای دنبالهای و بازسازی شده است، باید تحسین شود.
سینماپرس: سجاد نوروزی از اکران نسخه مرمت شده فیلمهای نوستالژیک قبل و بعد از انقلاب در سینما آزادی خبر داد.
به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» در گفتگو با مهر درباره تفاهمنامه این مجموعه با بنیاد سینمایی فارابی برای اکران فیلمهای نوستالژیک دهه ۶۰ و ۷۰ توضیح داد: ما پیش از این برنامهای برای اکران فیلمهای خاطرهساز در سینما آزادی داشتیم که براساس آن در ماه محرم سال گذشته فیلمهای سینمایی «روز واقعه» و «پرواز در شب» را اکران کردیم. آن اکرانها با استقبال خوبی از طرف اهالی سینما و سینمادوستان مواجه شد و بهانهای شد که امسال این تجربه را کمی گسترش دهیم. این بار سراغ تمام فیلمهای خاطرهانگیز سینمای ایران حتی فیلمهای قبل از انقلاب مانند «سفر سنگ» رفتهایم و پیگیر هستیم تا این آثار شاخص را در بازه زمانی کوتاهی روی پرده اکران کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: واقعیت این است که بنیاد سینمایی فارابی کار بزرگی انجام داده و فیلمهای خاطرهانگیز دهه ۶۰ و ۷۰ را اصلاح رنگ کرده و روی دیسیپی آورده است. بابت این کار باید از آقایان تابش و ایلبیگی سپاسگزار بود که این خاطرات ارزشمند را پاس داشتهاند و نسخه به روز و قابل اکران آن را فراهم آوردهاند. در سینما آزادی تصمیم گرفتیم در قالب یک تفاهمنامه با بنیاد فارابی، این فیلمها را روانه پرده کنیم. در کنار این اکرانها هم تصمیم داریم هنرمندان نقشآفرین در این آثار را هم در قالب فرش قرمز در کنار خود داشته باشیم.
نوروزی تأکید کرد: اگر این امکان فراهم شود و شرایط اپیدمی کرونا کنترل شود، سعی میکنیم نشستهایی را هم در کنار اکران این فیلمها درباره آنها برگزار کنیم تا نگاهی به تجربه آن زمان سینمای ایران داشته باشیم. این آثار میتوانند چراغراهی برای امروز سینمای ایران هم باشند. این اتفاق ویژهای است که در طول ایام سال، بهصورت تکسانس پیگیر اجرای آن خواهیم بود و در صورت استقبال مخاطب ظرفیت بیشتری را به آن اختصاص خواهیم داد. فعلاً تنها سینما آزادی میزبان این طرح است و در صورت استقبال این امکان وجود دارد که کلیه سینماهای حوزه هنری در این طرح شریک شوند.
وی درباره فیلمهای انتخابشده برای اکران در این طرح هم گفت: تا کنون «دزدعروسکها»، «شهرموشها»، «نیاز»، «کلوزآپ»، «روز واقعه»، «عروس آتش»، «سگکشی»، «شیر سنگی»، «دیدهبان»، «جادههای سرد» و «رنگ خدا» و… فیلمهایی هستند که نسخه مرمتشده آنها برای اکران در اختیار ما قرار گرفته است و طبق برنامهریزی از ماه محرم اکران این آثار را کلید خواهیم زد.
نوروزی درباره تأمین نسخه مرمتشده برخی فیلمهای قبل از انقلاب نیز بیان کرد: درباره فیلمهای قبل از انقلاب با جشنواره جهانی فجر وارد مذاکره شدهایم. نسخه اصلاحرنگ شده برخی از این فیلمها مانند «سفر سنگ» در قالب جشنواره جهانی فجر رونمایی شده است و پیگیر هستیم که بتوانیم از این ظرفیت و آرشیو هم استفاده کنیم.
مدیر سینما آزادی در بخش دیگری از این گفتگو درباره فقدان فضای مناسب پارکینگ برای مخاطبان این سینما هم توضیح داد: پارکینگ مجاور این سینما، متعلق به بانک سپه است و در سند واگذاری آن از طرف شهرداری، سهمیهای هم برای سینما آزادی لحاظ شده، اما مالکیت این پارکینگ با مجموعه ما نیست. مسئولان بانک تصمیم به ساخت پارکینگ طبقاتی در این زمین گرفتهاند و تلاشهای ما برای مذاکره و ملاقات با آنها هنوز به نتیجه نرسیده است. خواهش ما این است که در قالب مذاکره به تفاهمی برای استفاده از این ظرفیت پارکینگی برسیم که مخاطبان سینما آزادی تا پایان این عملیات عمرانی، دچار معضل جای پارک نباشند.