X

بایگانی تیر 29, 1400

دفتر سینمایی

مستند زندگی حرفه‌ای رادیویی ژاله علو تولید شد


تولید مستند «دختر خورشید» که پرتره‌ای از زندگی ژاله علو هنرمند پیشکسوت و مطرح ایرانی است به پایان رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه نشینی ۶ روزه با باکس ویژه پایتخت


تعطیلات ۶ روزه عید سعید قربان و تعطیلی غیر مترقبه شنبه و یکشنبه، برای پایتخت، باکس ویژه ایجاد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پربارتر شدن آنتن سیما در تعطیلات/ عیدانه تلویزیون از قربان تا غدیر


شبکه‌های سیما به مناسبت اعیاد بزرگ قربان و غدیر برنامه‌های مختلفی را پخش می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید پیش‌درآمد «بازی تاج و تخت» متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری پیش‌درآمد «بازی تاج و تخت» یکی از چند موردی است که در انگلیس به دلیل تست مثبت عوامل تولید متوقف شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، با توجه به مثبت شدن تست کرونای یکی از عوامل تولید پیش‌درآمد «بازی تاج و تخت»، فیلمبرداری این سریال برای اچ‌بی‌او در بریتانیا متوقف شد.

در حالی که تست کرونا در هنگام کار برای تولید برنامه‌های تلویزیونی یا سینمایی به صورت مداوم انجام می‌شود، مثبت شدن تست یکی از عوامل تولید این سریال در بخش بازیگران، موجب شد تا وی در قرنطینه قرار بگیرد. قرار شده تولید این سریال پس از توقفی دو روزه از سر گرفته شود.

طبق برنامه ریزی‌ها این سریال باید در ۱۰ قسمت در سال ۲۰۲۲ روی آنتن برود.

این سومین باری است که در چند روز اخیر کرونا مانع ادامه کار فیلمبرداری‌ها در بریتانیا می‌شود. فیلمبرداری «بریجرتون» نتفلیکس پس از تست مثبت یکی از عوامل یک بار متوقف شد و دوباره از سر گرفته شد و بار دیگر به دلیل تست مثبت یکی از اعضای گروه تولید متوقف شد. در حالی که تولید «ماتیلدا» هم متوقف شده، ریورساید استودیوز لندن هم بازسازی نمایشی از ترنس راتیگان با بازی کنت برانا را متوقف کرد.

همه این توقف‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بریتانیا از نیمه شب دیشب محدودیت‌های کرونایی را متوقف کرده ولی از مردم خواسته است تا به صورت فردی ملاحظات بهداشتی را رعایت کنند.

با این حال روز یکشنبه انگلیس با ثبت بیش از ۴۸ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا با افزایش ۴۳ درصدی در طول یک هفته روبه‌رو شده است و شمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها هم بیش از ۳۹ درصد افزایش یافته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکثر گروه‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی تئاتر طی دوسال گذشته تولید جدیدی نداشتند/سیاست ما در بخش بین‌الملل «تئاتر ملل» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه سیاست بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره توجه به «تئاتر ملل» است از آغاز رایزنی و گفتگو با کمپانی‌های مطرح تئاتری دنیا خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره فراخوان این دوره از جشنواره به مهر گفت: اکثر بخش‌های فراخوان جشنواره اعلام شده و بخش‌های کمی نظیر بخش عکس و پوستر باقیمانده که بعد از تأیید شورای سیاستگذاری جشنواره فراخوان این بخش‌ها نیز اعلام می‌شوند.

وی درباره تغییراتی که در فراخوان جشنواره چهلم نسبت به دوره سی و نهم، توضیح داد: برخی بخش‌های غیر ضروری که در دوره گذشته ظرفیت محدودی داشتند نظیر بخش «تئاتر فیزیکال» حذف و به بخش «دیگرگونه های اجرا» منتقل شد.

مسافرآستانه درباره وضعیت و سیاست مدنظر درباره بخش بین‌الملل جشنواره چهلم با توجه به اینکه دوره سی و نهم جشنواره نیز بدون بخش بین‌الملل و به صورت داخلی برگزار شد، تأکید کرد: سیاست ما در بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر «تئاتر ملل» است. تلاش برای رایزنی با کشورهای مختلف به ویژه کمپانی‌های تئاتری مطرح دنیا شروع شده تا به ۲ صورت حضور فیزیکی و اجرای کار یا حضور مجازی و پخش آثار مطرح آنها میزبان شأن باشیم.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یادآور شد: اکثر گروه‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی تئاتر طی ۲ سال گذشته تولید جدیدی نداشتند از این رو در حال رایزنی هستیم آن‌هایی که تولید جدید دارند و اثرشان با شرایط فرهنگی ما تطبیق دارد، در جشنواره حضور پیدا کنند و آن‌هایی که اثر جدید ندارند فیلم تولیدات و آثار مطرح گذشته خود را برای پخش از طریق فضای مجازی در اختیار جشنواره قرار دهند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در درجه اول با گروه‌ها و کمپانی‌های مطرحی که در دوره‌های گذشته جشنواره حضور داشتند و با شرایط جشنواره آشنا هستند رایزنی‌ها را انجام داده‌ایم، گفت: در بخش بین‌الملل جشنواره چهلم، توجه به کشورهای منطقه، همسایه ایران و آن‌هایی که در حوزه ایران بزرگ فرهنگ مشترک با ایران دارند شده و رایزنی‌ها با آنها نیز در دست انجام است که یا به صورت حضوری و یا مجازی آثارشان را در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «گاندو» به قاب تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود بیدل مدیر فیلم و سریال موسسه شهید آوینی گفت: با نزدیک شدن به پایان تولید سریال گاندو (۲) که در موسسه شهید آوینی تولید می شود، پخش آن از ابتدای مرداد ماه و از شبکه سوم آغاز خواهد شد.

داود بیدل مدیر فیلم و سریال موسسه شهید آوینی در گفتگو با سینماپرس گفت: با نزدیک شدن به پایان تولید سریال گاندو (۲) که در موسسه شهید آوینی تولید می شود، پخش آن از ابتدای مرداد ماه و از شبکه سوم آغاز خواهد شد. البته باید خاطرنشان شد که سیزده قسمتی که در ایام عید نوروز پخش شد و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت دوباره بازپخش خواهد شد و در ادامه آن بخش های باقیمانده نیز روی آنتن خواهند رفت. سر جمع گاندوی فصل دو چهل قسمت خواهد بود که در موسسه شهید آوینی تولیده گردیده و امیدواریم باز هم مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. جا دارد تا از زحمات مدیران محترم شبکه سه سیما کمال تشکر داشت که همواره با پشتیبانی خود در هر چه بهتر دیده شدن این سریال تاثیرگذار بودند.

سایر عوامل سریال «گاندو ۲» عبارتند از کارگردان: جوادافشار، تهیه‌کننده: مجتبی امینی، نویسنده: آرش قادری، مجری طرح و مدیرتولید: مصطفی سلطانی، مدیر برنامه ریزی: داود باقری، مدیرتصویربرداری: امیر معقولی، مدیر صدابردار: هادی بهشتی، دستیار اول کارگردان: هادی افشار، طراح صحنه: حسین مجد، طراح لباس: سوسن نوروزی، طراح گریم: شهرام خلج، تصویربردار: فراز رستگار، مدیر تدارکات: مقصود میر هاشمی، تدوین: حامد محسن پور، موسیقی: افشین عزیزی، صداگذاری: عرفان ابراهیمی، برنامه ریز: امین رضوی، منشی صحنه: ملینا رضایی، دستیار دوم کارگردان: افشین عمران، مدیرصحنه: پوریا محمدربیع، تصویربردار پشت صحنه: علیرضا صلواتی، عکاس: حسن هندی، بهار عسگری، مشاور رسانه: مریم کریمیان. بازیگر: داریوش فرهنگ؛ خسرو شهراز؛ مجید نوروزی؛ پندار اکبری؛ علی افشار؛ اشکان دلاوری؛ وحید رهبانی؛ سوگل طهماسبی؛ نسرین نکیسا؛ سیدمحمدجواد طاهری؛ علی نعمت اللهی؛ مهدی عبادتی؛ ناصر هاشمی؛ حمید متقی پور؛ امیرحسین ابراهیمی؛ عباس محمدی؛ محبوبه صادقی؛ شهرام قائدی؛ حسن میرباقری؛ محمد مختاری؛ امیریل ارجمند؛ شهرزاد کمال زاده؛ بهمن دان؛ حسن اسدی؛ سارا منجزی پور؛ رضا هاشمی؛ سیدمحمد نصر؛ عارفه لک؛ ستاره قطبی؛ کامو آبرام؛ امیر آرام؛ بهنود محمدی؛ مرتضی علی آبادی؛ پیمان دارابی؛ شاهد احمدلو؛ حسین پارسای؛ بیاینا محمودی؛ پیام دهکردی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فکر می‌کنم با شرایطی که به‌وجود آمده سینما دیگر به حالت سابق خود باز نگردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهرشاد ملکوتی معتقد است که دستمزد عوامل فنی در تولیدات پلتفرم‌ها کاهش داشته و در کوچ عوامل تولید از سینما به شبکه خانگی باز هم همه چیز به نفع بازیگر و تهیه‌کننده تغییر کرده است!

به گزارش سینماپرس، مهرشاد ملکوتی صداگذار سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه بسیاری از عوامل حرفه‌ای سینمایی به دلیل کاهش تولید به سمت تولیدات شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، گفت: در شرایط فعلی که بیشتر به دلیل کرونا به وجود آمده، باعث شده است آنچه که قرار بود در حوزه سینما به خصوص در بخش تولید رخ دهد، راه خود را به سمت پلتفرم‌ها و تولیدات شبکه نمایش خانگی باز کرده و عوامل حرفه‌ای سینما به سمت تولیدات شبکه نمایش خانگی رفته‌اند. فکر می‌کنم پلتفرم‌ها در حال حاضر جایگاه شرکت‌های فیلمسازی را به دست آورده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارگردانان بزرگ سینمای ایران نیز تمایل به تولید در شبکه نمایش خانگی دارند. یکی از دلایلی که سبب شده است که تولید در این فضا افزایش پیدا کند این است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم کمتر تمایل دارند که به سینما بروند و البته تولید در سینما نیز کاهش پیدا کرده است.

صداگذار فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ادامه داد: در گذشته یک آدم عادی شهرنشین شاید ماهی یک بار هم به سینما نمی‌رفت، اما حالا هزینه‌های بالایی را برای خرید اشتراک از پلتفرم‌ها پرداخت می‌کنند تا بتوانند از تولیدات آنها استفاده کنند. در واقع با این هزینه عملاً پول سه بار سینما رفتن را در یک ماه می‌دهد. فکر می‌کنم با شرایطی که به‌وجود آمده سینما دیگر به حالت سابق خود باز نگردد.

کاهش حساسیت حرفه‌ای تولید در پلتفرم‌ها

وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیوم برای تولید تغییر می‌کند، دیگر نمی‌توان آن کیفیتی که در سینما هست، را نمایش دهید و نه آن تأثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشید، توضیح داد: متأسفانه با تفاوتی که بین تولید در سینما و شبکه نمایش خانگی وجود دارد، دیگر آن رقابت برای بهترین کیفیت به خصوص در بخش‌های فنی یک فیلم وجود ندارد.

ملکوتی گفت: به همین سادگی می‌گویم که در حال حاضر روزهای خوش برای عوامل سینمایی است، درواقع فعلاً پلتفرم‌ها برای تولید محتوا با عواملی کار می‌کنند که شناخته شده هستند، اما کم کم این حساسیت کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: در نهایت فکر می‌کنم پای بسیاری از افراد به شبکه نمایش خانگی باز می‌شود و همین مساله سبب می‌شود تا قراردادها و دستمزدها تحت تأثیر قرار بگیرد، البته عوامل جلوی دوربین که همیشه دستمزدهای خود را دارند، این عوامل پشت صحنه هستند که ممکن است دستمزدهایشان به دلیل افزایش حضور افراد کاهش پیدا کند.

در گذشته یک آدم عادی شهر نشین شاید ماهی یک بار هم به سینما نمی‌رفت، اما حالا هزینه‌های بالایی را برای خرید اشتراک از پلتفرم‌ها پرداخت می‌کنند تا بتوانند از تولیدات آنها استفاده کنند. در واقع با این هزینه عملاً پول سه بار سینما رفتن را در یک ماه می‌دهد. فکر می‌کنم با شرایطی که بوجود آمده سینما دیگر به حالت سابق خود باز نگردد صداگذار سریال «بچه مهندس» گفت: متأسفانه تشکیلات صنفی مناسبی برای صیانت از دستمزدها و قراردادها وجود ندارد، سال‌ها است با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنیم و هنوز هیچ قدم درستی در این زمینه برداشته نشده است. دستمزدها در شبکه نمایش خانگی با سینما متفاوت است، در واقع در این حوزه بحث اپیزودیک مطرح می‌شود، به عنوان مثال برای یک کار سینمایی شاید تنها یک ماه درگیر کار باشیم و با توجه به اعلام صنف کف دستمزد صداگذار ی ۵۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در شبکه نمایش خانگی با توجه به اینکه هفته‌ای یک بار باید یک قسمت آماده کنیم، اگر خیلی دست بالا بگیریم برای هر قسمت ممکن است ۱۰ میلیون تومان دستمزد بدهند و به صورت متوسط دستمزد هر قسمت بین ۶ یا ۷ میلیون تومان است، که این خود یک معضل است.

ملکوتی گفت: درواقع این دستمزد برای شبکه نمایش خانگی مبلغی است که در حال حاضر ما می‌توانیم آن را دریافت کنیم. این درحالی است که برخی از دوستان با ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان کار می‌کنند. در بحث اپیزودیک یک کار ممکن است ۴ ماه طول بکشد، در چنین شرایطی تهیه کننده نمی‌تواند دستمزد تولیدات سینمایی را برای سریال شبکه نمایش خانگی پرداخت کند، طبیعی است که هرچند زحمت و زمان کار در این تولیدات افزایش پیدا می‌کند، اما دستمزدها کاهش پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه بحث کیفیت در بخش‌های مختلف مثل صداگذاری، فیلمبرداری، صدابرداری یا تدوین همه چیز بستگی به حساسیت شخصی کارگردان دارد، به عنوان مثال در «زخم کاری» با همان کیفیت قبلی کار می‌کنم، اما این را می‌دانم که در برخی از پروژه‌ها حتی کارگردان سرکار در زمان تدوین یا صداگذاری حضور پیدا نمی‌کند، انگار فقط به دنبال تولید پروژه و تحویل آن به پلتفرم بودند تا پولشان را بگیرند.

همه چیز به نفع بازیگر و تهیه‌کننده است

برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: زمانی که رقابت در تولید وجود نداشته یا کم شود، سو استفاده به سمت طرفی که قدرت مالی دارد بیشتر می‌شود، درست مانند دیگر فعالیت‌های اقتصادی که چنین مواردی رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد قرارداد تیپ برای دستمزدها در حوزه شبکه نمایش خانگی تا چه اندازه می‌تواند، مشکلاتی از این دست را کاهش دهد، توضیح داد: پیش از این نیز به صنف خود در زمینه تعیین دستمزدها گفته بودم که تا زمانی که این تصمیمات محلی از اجرا نداشته باشد، تمام این تلاش‌ها و جلسات یک دورهمی است، تا زمانی که تبدیل به یک سازمان نشویم هیچ قدرت اجرایی نخواهیم داشت. به عنوان مثال یک کف دستمزد از سوی صنف اعلام می‌شود، بعد می‌گویند اگر کسی کمتر از این کف دستمزد دریافت کند، آن را رسوا می‌کنیم، مگر این راهکار است؟ افراد به راحتی می‌توانند قرارداد سوری ببندند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

وی ادامه داد: زمانی که کف دستمزد برای تولیدات سینمایی در نظر گرفتند، گفتم این همه تولیدات به غیر از تولیدات سینمایی وجود دارد، پس دستمزد آنها چه می‌شود؟ سال گذشته من هیچ کار سینمایی انجام ندادم برای اینکه زمانی که به من پیشنهاد همکاری می‌دادند، برای دستمزد خود کف دستمزدی که اعلام شده بود را پیشنهاد کردم، که از طرف مقابل مورد قبول واقع نشد.

صداگذار فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: افرادی مانند من که سابقه و اعتبار کافی در سینما دارند، شامل کف دستمزد نمی‌شوند بلکه باید از این مبلغ هم بیشتر دریافت کنند، اما همین مبلغ کف دستمزد هم مورد قبول دوستان تهیه کننده قرار نگرفته است. به همین دلیل معتقدم که اگر بخواهند قرارداد تیپی هم برای شبکه نمایش خانگی در نظر بگیرند، چندان جواب گو نیست چرا که محلی از اجرا ندارد. به هر حال معتقدم در هر شرایطی همیشه همه چیز به نفع بازیگر و تهیه کننده تمام می‌شود.

ملکوتی در پایان با اشاره به فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر صداگذاری سریال‌های «زخم کاری» و «آنها» را برعهده دارم، این برای چندمین بار است که با محمدحسین مهدویان همکاری کرده‌ام و «زخم کاری» یکی از کم زحمت ترین پروژه‌هایی بود که تا امروز با مهدویان کار کرده‌ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکبرلو: حمایت مادی نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمای فارابی باعث تولید فیلم های نازل می شود/ دولت با همکاری قوه قضائیه باید به کنوانسیون جهانی کپی رایت بپیوندد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه و منتقد سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: یکی از مهمترین دلایل افت کیفی آثار طی سال های گذشته حمایت مادی نهادهای دولتی و نیمه دولتی برای ساخت فیلم ها است بنده معتقدم حمایت مادی نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمای فارابی و یا نهادهای نیمه دولتی مانند شهرداری ها باعث تولید فیلم های نازل می شود و دولت جدید باید جلوی این عملکرد و رویه غلط را بگیرد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مواردی که می تواند رقابت جدی در سینمای ایران ایجاد کند و سازندگان را مجبور به تولید آثار ارزشمند کند اکران فیلم های خارجی است. بنده معتقدم دولت جدید باید فکری برای اکران فیلم های خارجی بکند چرا که در حال حاضر به خاطر نبودن رقیب عرصه در اختیار فیلمسازان ایرانی است که بدون یک رقیب جدی تولیدات خود را به تماشاگر ایرانی تحمیل می کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق درست مشابه اتفاقی است که در برخی صنایع دیگر مانند خودروسازی میفتد. در مورد خودرو از جایی که نیاز اولیه مردم است آن ها چاره ای جز تحمل قیمت بالا و بی کیفیتی ندارند اما چون پر کردن اوقات فراغت به شکل های دیگر هم امکان پذیر است مردم به راحتی حضور در سالن سینما را حذف می کنند.

اکبرلو با تأکید بر اینکه به نظر من باید با شعار حمایت از سینمای ایرانی باعث دوری مردم از سینما نشویم تصریح کرد: با توجه به دسترسی مردم به فیلم های خارجی در اینترنت، ماهواره ها و… آن ها تنها در صورتی انگیزه لازم برای حضور در سینما را خواهند داشت که فیلم ها به گونه ای ممیزی نشود که به تماشاگر بر بخورد و همچنین فیلم های باکیفیت و مطرح دنیا عرضه شود نه اینکه مانند جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم های درجه ۳ و بدون کیفیت اکران گردند.

وی متذکر شد: به نظر من تنها در آن صورت است که حضور در سالن سینما و تماشای فیلم لذت بخش خواهد بود. در کشورهای دیگر هم حضور در سالن سینما با استفاده از فضای اینترنت برای تماشای فیلم منافاتی ندارد.

این کارشناس ارشد پژوهش های هنری در بخش دیگری از این گفتگو وضعیت کنونی محتوایی آثار سینمایی را فاجعه بار برشمرد و خاطرنشان کرد: دلیل این امر این است که سرمایه تولید فیلم نه از جیب شخصی بلکه بیشتر با حمایت نهادهای سینمایی مثل بنیاد سینمای فارابی ساخته می شود. این نهادها بودجه ای را برای تولیدات فرهنگی در نظر دارند که با ایجاد کانال های ارتباطی فردی از این بودجه ها استفاده می کنند.

وی در همین راستا افزود: بنابراین هدف آن ها جلب سلیقه مخاطب و فروش فیلم نیست و هدف شان گرفتن بودجه دولتی و خرج کردن بخشی از آن است. طبیعی است که در این میان مسائلی مانند کار روی فیلمنامه، استفاده از خلاقیت و صبر و حوصله در ساخت جزئیات فیلم اصلاً اهمیتی ندارد و معمولاً کپی کاری تولیدات سردستی و تمام کردن به هر قیمت در دستور کار قرار می گیرد، چنانچه کارگردان هایی در بسیاری موارد در محافل خصوصی از فیلم تولیدی خود حاضر به دفاع کردن هم نیستند. طبیعی است که وقتی یک فیلم به این شکل تولید شود از سوی مخاطب هم استقبالی صورت نمی گیرد حتی با استفاده رایگان!

اکبرلو در ادامه اظهار داشت: به نظر بنده وظیفه دوم و مهم سازمان سینمایی در دوره جدید حذف کامل حمایت های مالی بر اساس نام تهیه کننده یا رابطه کارگردان است. تجربه چند دهه اخیر نشان داده این حمایت ها نه فیلم خوب تولید کرده و نه فیلمساز جدید تربیت کرده و صرفاً انبوه فیلم اکران نشده یا با اکران ناموفق تحویل سینمای ایران داده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها موردی که معتقدم نهادهای دولتی باید به صورت جدی در سینما حضور داشته باشند پیگیری وضعیت مالی تولید فیلم ها است. سال ها است که از حضور پول های مشکوک در سینما صحبت می شود اما شاهد هیچ واکنشی توسط نهادهای دولتی نبوده ایم متأسفانه یکی از دلایل آن دخیل بودن برخی مدیران در تولیدات بوده است.

این سینماگر متذکر شد: وظیفه آخر تلاش و کاهش هرچه بیشتر تصدی گری نهادهای دولتی در امر سینما است. به جز نظارت بر پول های آلوده در این صورت خواهد بود که تهیه کنندگان مجبور خواهند شد از سرمایه شخصی خرج کنند و تنها در آن صورت است که مجبور می شوند در انتخاب افراد گروه و از همه مهمتر انتخاب مضمون به تماشاگر محوری روی بیاورند و خود را مقید می سازند چیزی تولید کنند که از نظر مردم هم ارزشمند و هم سرگرم کننده باشد تا آن ها رغبت کنند در کنار سرگرمی های دیگر برای سینما وقت بگذارند و هزینه کنند.

اکبرلو در خاتمه این گفتگو افزود: از سوی دیگر با همکاری قوه قضائیه باید یک بار برای همیشه به کنوانسیون کپی رایت پیوست و مانند همه کشورهای دنیا حمایت از حقوق مادی و معنوی سازندگان را به جد پیگیری کرد تا صاحبان ایده های نو با آرامش و بدون نگرانی بتوانند آثار خلاقانه خود را ارائه دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرگذشت لباس‌های جنجالی ایران در المپیک


سال‌ها از حضور تیم ایران در مسابقات المپیک و عرصه‌های جهانی می‌گذرد اما هر دوره لباس کاروان ایران در این میدان جهانی سوژه می‌شود و مورد پسند برخی از مردم نیست؛ چنانکه دبیرکل کمیته ملی المپیک هم معتقد است «۸۰ میلیون ایرانی هستیم و هر کسی یک سلیقه دارد».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شمس: دولت سیزدهم باید جشنواره های بی هویت، غیرمثمر و بودجه بر بادده را برای همیشه منحل کند/ ادغام جشنواره های ملی و جهانی فجر با یکدیگر امری ضروری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روح انگیز شمس کارگردان سینما در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: در این سال ها ما شاهد رشد قارچ گونه بسیاری از جشنواره های ریز و درشت و یا ایجاد شقه و شکاف در جشنواره ها و دوپاره کردن آن ها بودیم که امری بسیار ناپسند بود و بنده امیدوارم دولت سیزدهم باید جشنواره های بی هویت، غیرمثمر و بودجه بر بادده را برای همیشه منحل کند و دیگر بودجه های بیت المال برای برگزاری این رویدادهای بی خاصیت صرف نشود.

کارگردان فیلم سینمایی «دخترعمو و پسرعمو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از جشنواره هایی که در دولت تدبیر و امید دچار شقه و شکاف شد جشنواره فیلم های کودک و نوجوان بود که با بی تدبیری بخش کودک از نوجوان جدا و با فاصله زمانی از یکدیگر برگزار شدند و بعدها که دیدند این کار اشتباه است مجدداً این دو را با یکدیگر ادغام کردند.

وی ادامه داد: همچنین بی بی تدبیری فراوان جشنواره فیلم فجر دستخوش تغییرات بنیادین شد به نحوی که بخش ملی از بخش بین المللی جدا و با فاصله زمانی چند ماهه از یکدیگر برگزار شدند؛ اتفاقی نادر و عجیب که در هیچ یک از جشنواره های مطرح سینمایی بین المللی شاهد آن نبوده و نیستیم و مشخص نیست به چه دلیلی مدیران سینمایی وقت تصمیم به دوپاره کردن این جشنواره ها گرفتند و ۲ بار بودجه صرف برگزاری این جشنواره کردند!

شمس با تأکید بر اینکه ادغام جشنواره های ملی و جهانی فجر با یکدیگر امری ضروری است تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر هویت سینمای ایران است و نباید با ندانم کاری از ارزش و اعتبار آن کم کرد؛ متأسفانه دوپاره کردن این رویداد به نوعی باعث خنثی و بی اعتبار شدن آن شده و امیدوارم مسئولان دولت جدید در ابتدای کارشان دستور به ادغام بخش های ملی و جهانی این جشنواره بدهند.

این سینماگر سپس متذکر شد: از سوی دیگر بسیاری جشنواره های زائد و غیرمثمر در سینمای ایران وجود دارند که جز هدر کردن بودجه های بیت المال دستاوردی ندارند و بی تردید باید این جشنواره ها ملغی اعلام شده و هزینه های نجومی آن صرف توسعه زیرساخت های سینمای کشور شود.

وی تأکید کرد: ما در سینمای ایران باید به چند جشنواره درجه یک و اثرگذار مانند فیلم فجر، فیلم کوتاه، سینماحقیقت و چند نمونه محدود دیگر بسنده کنیم و اجازه ندهیم بیش از این بودجه های بیت المال در این اوضاع اسفبار اقتصادی صرف برگزاری رویدادهایی شوند که رسماً هیچ خاصیتی ندارند.

شمس در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: سینمای ایران این روزها دچار تشتت و بی نظمی های فراوانی شده که ان شاالله با سیاست گذاری های منطقی و اصولی توسط مدیران سینمایی دولت سیزدهم تمامی معضلات برطرف خواهد شد. همچنین امیدوارم دولتمردان جدید وظیفه شان بابت رسیدگی به وضعیت بسیار بد معیشتی هنرمندان را فراموش نکنند و به داد هنرمندانی برسند که این روزها بعضاً توان تأمین معاش روزانه شان را هم ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع