X

بایگانی مرداد 4, 1400

دفتر سینمایی

گزینه‌های نهایی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد روی میز سید ابراهیم رییسی


در حالی به روزهای پایانی دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت جدیدنزدیک می‌شویم که گمانه‌زنی‌ها درباره وزارتخانه‌های متعدد درجریان است. یکی از این وزارتخانه‌ها هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عدم انتخاب هیچ فیلمی از ایران توسط «جشنواره فیلم ونیز» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم ونیز دقایقی پیش اسامی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

به نقل از ورایتی، هفتاد و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در یک کنفرانس خبری اسامی آثار حاضر در این دوره را اعلام کرد.

در حالی که پیش از این فیلم «مادران موازی» ساخته پدرو آلمادوار با بازی پنه‌لوپه کروز به عنوان فیلم افتتاحیه در شب یکم سپتامبر معرفی شده بود، فیلم جدید و بودجه‌بالای دنی ویلنوو یعنی «تل‌ماسه» با بازی تیموتی شالامه و زندایا نیز به عنوان یکی از فیلم‌های خارج از بخش رقابتی که در ۳ سپتامبر نمایش داده می‌شود معرفی شده بود.

این در حالی است که جیمی لی کورتیس در کنار روبرتو بنینی بازیگر سرشناس ایتالیایی و برنده چند جایزه اسکار در جشنواره امسال با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تجلیل می‌شوند.

امسال بونگ جون هو کارگردان کره‌ای سازنده «انگل» ریاست هیات داوران را برعهده دارد و هیات داوران وی شامل چهره‌های برجسته‌ای چون کلویی ژائو خواهد بود.

اسامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف امسال چنین اعلام شده است:

بخش رقابتی

«مادران موازی» ساخته پدرو آلمادوار (اسپانیا) / فیلم افتتاحیه

«مونا لیزا و ماه خونین» ساخته آنا لیل آمانپور (آمریکا)

«دنیایی دیگر» ساخته استفان بریز (فرانسه)

«قدرت سگ» ساخته جین کمپیون (نیوزیلند، استرالیا)

«آمریکای لاتین» ساخته دومیانو دینوسنزو و فابیو دینوسنزا (ایتالیا، فرانسه)

«رویداد» ساخته اودری دیوان (فرانسه)

«مسابقه رسمی» ساخته گاستون دپارت، ماریانو کوه (اسپانیا، آرژانتین)

«ایل بوکو» ساخته میکل آنژ فرامارتینو (ایتالیا، فرانسه، آلمان)

«غروب آفتاب» ساخته میشل فرانکو (مکزیک، فرانسه، سوئد)

«توهمات گمشده» ساخته خاویر جیانولی (فرانسه)

«دختر گمشده» ساخته مگی جیلنهال (یونان، آمریکا، بریتانیا)

«اسپنسر» ساخته پابلو لارین (آلمان، بریتانیا)

«ترسیدن» ساخته گابریل ماینتی (ایتالیا، بلژیک)

«اینجا می خندم» ساخته ماریو مارتونه (ایتالیا، اسپانیا)

«درباره کار: ۸ گمشده» ساخته اریک متی (فیلیپین)

«ردپایی باقی نگذارید» ساخته ژان پی.ماتوزیسکی (لهستان، فرانسه، جمهوری چک)

«کاپیتان ولکونوگف فرار کرد» ساخته یوری بوریسوف (روسیه، استونی، فرانسه)

«کارت شمار» ساخته پل شریدر (آمریکا، بریتانیا، چین)

«دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو (ایتالیا)

«انعکاس» ساخته والنتین واسیانوویچ (اوکراین)

«جعبه» ساخته لورنزو ویگاس (مکزیک، آمریکا)

خارج از بخش مسابقه- داستانی

«کودک پنهان» ساخته روبرتو آندو فیلم اختتامیه جشنواره (ایتالیا)

«چیزهای انسانی» ساخته یوان عطال (فرانسه)

«آریافِرما» ساخته لئوناردو دی کوستانزو (ایتالیا، سوییس)

«هالووین می‌کشد» ساخته دیوید گوردون گرین (آمریکا)

«مدرسه کاتولیک» ساخته استفانو موردینی (ایتالیا)

«هِنری پیر» ساخته پوتسی پونسیرولی (آمریکا)

«آخرین دوئل» ساخته ریدلی اسکات (آمریکا، بریتانیا)

«تل ماسه» ساخته دنی ویلنوو (آمیکا، مجارستان، اردن، امارات، نروژ، کانادا)

«آخرین شب در سوهو» ساخته ادگار رایت (بریتانیا)

خارج از بخش مسابقه – غیرداستانی

«زندگی جنایت» ساخته جون آلپرت (آمریکا)

«برش‌ها» ساخته لوپ برو (فرانسه)

«سفر به گرگ و میش» ساخته آگوستو کونتنتو (فرانسه، ایتالیا)

«جمهوری سکوت» ساخته دایانا ال جیرودی (آلمان، فرانسه، سوریه، قطر)

«هاله‌لویا: لئونارد کوهن، یک سفر، یک ترانه» ساخته دانیل گلر و دایانا گولدفاین (آمریکا)

«داستان دئاندره از یک کارمند» ساخته روبرتا لنا (ایتالیا)

«جانگو و جانگو» ساخته لوکا ریا (ایتالیا)

«ازیو بوسو. چیزهایی که باقی می‌مانند» ساخته جورجیو وردلی (ایتالیا)

خارج از بخش مسابقه – سریال های تلویزیونی

«صحنه‌هایی از یک ازدواج» ساخته هاگای لِوی (آمریکا)

بخش افق‌ها

«وعده‌ها» ساخته توماس کرویتوف (فرانسه) – فیلم افتتاحیه این بخش

«آتلانتید» ساخته ژوری آنکارانی (ایتالیا، فرانسه، آمریکا، قطر)

«معجزه» ساخته بوگدان جورج آپتری (رومانی، چک، لتونی)

«زائران» ساخته لوریناس بارئیسا (لیتوانی)

«بهشت طاووس‌» ساخته لورا بیسپوری (ایتالیا، آلمان)

«سقوط» ساخته چونگ مونگ-هونگ (تایوان)

«سوراخ حصار» ساخته یواخین دل پاسو (مکزیک، لهستان)

«امیرا» ساخته محمد دیاب (مصر، اردون، امارات، عربستان)

«تمام وقت» ساخته اریک گراول (فرانسه)

«۱۰۷ مادر» ساخته پیتر کرککس (اسلوونی، چک، اوکراین)

«رویای ورا از دریا» ساخته کالترینا کراسنیکی (آلبانی، مقدونیه شمالی)

«ساختمان سفید» ساخته کاویچ نئانگ (کامبوج، فرانسه، چین، قطر)

«آناتومی زمان» ساخته جاکراول نیلتهامرانگ (تایلند، فرانسه، هنلد، سنگاپور، آلمان)

«تام دیگر» ساخته رودریگو پلا، لورا سانتلو (مکزیک، آمریکا)

«جنبش بزرگ» ساخته کایرو روسو (بولیوی)

«روزی روزگاری در کلکته» ساخته آدیتا ویکرام سنگوپتا (هند، فرانسه)

«کرگدن» ساخته اولِگ سنتسوف (اوکراین، لهستان، آلمان)

«چیزهای واقعی» ساخته هری ووتلیف (بریتانیا)

«اینو-اوه» ساخته یواسا ماساکی (ژاپن، چین)

افق‌های ویژه

«سرزمین رویاها» ساخته شیرین نشاط، شجاع آذری (آمریکا، آلمان، قطر)/ فیلم افتتاحیه

«کاستا براوا» (آکا لبنان) ساخته مونیا آکی (آمریکا، آلمان، قطر)

«مامان، من خانه هستم» ساخته ولادیمیر بیتوکوف (روسیه)

«شب من» ساخته آنتوانت بولو (فرانسه، بلژیک)

«دختر پرواز کرد» ساخته ویلما لابات (ایتالیا، اسلوونی)

«۷ زندانی» ساخته الکساندر موراتو (برزیل)

«مرد کوری که نمی‌خواست تایتانیک را ببیند» ساخته تمو نیکی (فنلاند)

«ماشین تصاویر آلفردو سی» ساخته رولاندو سجکو (ایتالیا)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجدید جلسه رسیدگی به پرونده حمید صفت/ ابهامات باید برطرف شود


وکلای حمید صفت اذعان داشتند جلسه رسیدگی به پرونده موکلشان برای برطرف شدن برخی از ابهامات تجدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه‌ها در ایام کرونایی نمی‌توانند زمانبندی درستی برای اجرای آثارشان داشته باشند و متضرر می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد میزبانی از نمایش‌ها در این مرکز منوط به بهبود شرایط کرونایی و صدور مجوزهای لازم از سوی دانشگاه تهران است و فقط فعالیت‌های مجازی تئاتر مولوی انجام می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره وضعیت از سرگیری فعالیت‌های اجرایی این مرکز و میزبانی از اجراهای نمایشی، به خبرنگار مهر گفت: ما در مرکز تئاتر مولوی و پیش از قرمز شدن شرایط کرونایی شهر تهران و پیش از اینکه فعالیت‌های تئاتری بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا معلق شود، برنامه‌ریزی‌های لازم برای جدول اجرایی فصل تابستان مرکز را انجام داده بودیم و گروه‌های نمایشی مشخص و در حال تمرین و آماده سازی آثارشان برای اجرای عمومی بودند.

وی یادآور شد: ما در زمینه فعالیت قائل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیماتی هستیم که از سوی مدیران دانشگاه تهران اخذ می‌شود. تا شرایط کرونایی بهبود پیدا کند و همچنین مجوزهای لازم برای از سرگیری فعالیت‌ها از دانشگاه تهران اخذ شود، فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مرکز تئاتر مولوی را در بستر فضای مجازی انجام می‌دهیم.

حریری با بیان اینکه مرکز تئاتر مولوی قائل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است، اظهار کرد: به شخصه معتقدم سالن‌هایی نظیر مرکز تئاتر مولوی از مجموعه‌های کم خطر هستند و فعالیتشان طی دوران کرونایی، خطری به لحاظ ابتلا و سرایت ویروس برای مخاطبان و گروه‌های تئاتری ایجاد نکرده‌اند.

مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره برنامه‌ریزی برای جبران بخشی از ضرر مالی گروه‌های دانشجویی که قرار بود آثارشان را در سالن‌های این مرکز روی صحنه ببرند، تأکید کرد: اینکه گروه‌ها نمی‌توانند زمانبندی درستی برای اجرای آثارشان داشته باشند مسأله‌ای است که در ایام کرونایی گریبان گروه‌ها را گرفته و آنها هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی متضرر می‌شود. هم ما و هم نهادهای حمایتی باید تا جایی که می‌توانیم جبران بخشی از این ضرر را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه سعی بر این است که با جذب حمایت از دانشگاه‌هایی که قرار است تولیدات شان روی صحنه بروند و همچنین جذب حمایت از اداره کل فرهنگی وزارت علوم از گروه‌های دانشجویی حمایت مالی شود، افزود: انتظار می‌رود شورای ساخت و حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نگاه ویژه‌تری در حمایت مالی از گروه‌های تئاتر دانشجویی داشته باشد.

حریری در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم به لحاظ برنامه‌ریزی نیز با افزودن تعداد اجراهای عمومی نیز فرصت جبران بخشی از ضرر مالی وارد شده به گروه‌ها را فراهم کنیم. از این رو بعد از شروع مجدد فعالیت‌های صحنه‌ای مرکز تئاتر مولوی، برای هر گروه حدود ۳۰ تا ۳۵ اجرای عمومی در نظر خواهیم گرفت که در گذشته تعداد اجراها ۱۸ تا ۲۰ بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران هشتمین جشنواره نقش تن پوش


اعضای هیات داوری هشتمین جشنواره ملی نقش تن پوش معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار مشکاتیان گِرد آرامگاه خیام پیچید + ویدئو


علی قمصری در جدیدترین ویدیویی که از پروژه تار ایرانی منتشر کرده، به آرامگاه خیام در نیشابور رفته و در آنجا نواخته است‌.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیری که در رأس وزارت ارشاد و بعد از آن در حال مدیریت فرهنگ و هنر کشور هستند درک درستی از هنر تئاتر ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان نمایش سگک معتقد است بخش زیادی از مشکلات تئاتر به دلیل عملکرد ضعیف خانه تئاتر و پیشکسوتان آن است و باید اصلاحی جدی در عملکرد صنفی تئاتر ایجاد شود.

به گزارش سینماپرس، تئاتر در شرایط کرونایی روزهای سختی را سپری کرده و به بدنی بی‌جان و بدون تحرک تبدیل شده است.

در این میان و در این شرایط سخت که فعالیت اهالی تئاتر به حداقل خود رسیده است عده‌ای از هنرمندان تلاش دارند تا با فعالیت خود این هنر نمایشی را زنده نگه دارند.

گروه تئاتر نزدیک یکی از گروه‌های نمایشی بود که در دوران کرونا زده تئاتر با اجرای ۴ اثر یاماها، جوادیه، سگک و غلامرضا لبخندی بیشترین فعالیت را داشته است.

رضا بهرامی از اعضای گروه تئاتر نزدیک، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که به‌تازگی نمایش سگک را به‌عنوان کارگردان روی صحنه برده و بعد از آن هم به‌عنوان بازیگر در نمایش غلامرضا لبخندی فعال بوده است در رابطه‌ با شرایط فعلی و این روزهای تئاتر در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: جریان کرونا نه در کشور ما بلکه در تمام دنیا سرعت زندگی را کٌند کرده ولی موفق به متوقف کردن آن نشده است. ما انسان‌ها در طول تاریخ و در شرایط مختلف تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا جریان زندگی را ادامه دهیم و در حال حاضر هم کشورهایی توانسته‌اند تا این شرایط را به وجود آورند و با تدابیری به ادامه فعالیت‌های خود بپردازند ولی متأسفانه ضعف مدیریت در کشور باعث شده تا برای بهتر زیستن دچار مشکل شویم و اتفاقات فعلی مسبب این شده است که شرایط بد هنر تئاتر بدتر شده و به این وضع برسد.

وی با اشاره به این نکته که مدیریت ضعیف باعث به مشکل خوردن زندگی افراد است ادامه داد: به نظر مدیری که در رأس وزارت ارشاد و بعد از آن در حال مدیریت فرهنگ و هنر کشور هستند درک درستی از هنر تئاتر ندارند که اگر داشتند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این هنر ارائه می‌کردند.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به بی‌مهری مدیران فرهنگی نسبت به این هنر نمایشی افزود: بی‌مهری به تئاتر به شکلی است که وزیر ارشاد برای اختتامیه جشنواره‌های سینمایی به طور کامل حضور پیدا کرده ولی تنها حضور کوتاهی در جشنواره‌های تئاتری دارد و این اوج بی‌احترامی به تئاتر و هنرمندان آن است. اگر قرار به ادامه فعالیت تئاتر در کشور است باید شرایط آن به شکلی مدیریت شود تا هنرمندان آن بتوانند این هنر نمایشی را احیا کنند.

بهرامی با اشاره به عملکرد مهم و مؤثر تئاتر در طول تاریخ اظهار کرد: تئاتر در طول تاریخ عملکرد مثبتی در جوامع داشته و باعث امیدآفرینی بوده است ولی در کشور ما شرایط این‌گونه نبوده و در حال نابودی انسان‌ها در این هنر هستیم، برای مثال تکدی‌گری به‌عنوان یک عنصر ضد فرهنگ مانعی ندارد و مجوزی هم نمی‌خواهد ولی یک نمایش خیابانی نیاز به مجوز و عبور از فیلترهایی دارد که اکثراً غلط و اشتباه هستند.

این هنرمند تئاتر با انتقاد از مدیریت و تصمیم‌گیری دوگانه در قبال سینما و تئاتر تأکید کرد: مدیریت دوگانه در قبال سینما و تئاتر که باعث ادامه فعالیت سینما و تعطیلی تئاتر شده غیرقابل‌توجیه و بی‌دلیل است چراکه شرایط مخاطب و تماشاگر در آنها مشابه بوده و حتی در تئاتر خلاف سینما خوردن و آشامیدن در حین اجرا وجود ندارد و مشکل اینجا است که مدیران ارشاد نسبت به این مسئله آگاه نیستند و در نتیجه ما به‌عنوان افرادی که در حال تولید تئاتر هستیم دچار بی‌برنامگی و بلاتکلیفی می‌شویم.

وی ادامه داد: در واقع این دانشجویان و جوانان تئاتری هستند که توانستند با جسارتشان و عشق و علاقه‌ای که به تئاتر دارند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند و در این شرایط فعالیت می‌کنند در حالی تعداد زیادی از پیشکسوتان که پیش‌ از این با اجراهای پیاپی اجازه فعالیت را به این قشر از جامعه تئاتری نمی‌دادند تنها بیانیه صادر می‌کنند و دست از فعالیت در فضای تئاتر برداشته‌اند.

رضا بهرامی به کمک‌هزینه‌های اختصاص‌یافته به گروه‌های نمایشی توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: مبلغ ۳ تا ۵ میلیون که از طرف اداره‌کل هنرهای نمایشی اعلام شده دور از عقل نبوده به این دلیل که اگر آمار و کمک‌های انجمن هنرهای نمایشی را مشاهده کنید به همین مبلغ برای دو هفته می‌رسید ولی نکته و مشکل اصلی اینجا است که اساساً باید مدیران وزارت ارشاد متوجه این مسئله بشوند که اصل کمک‌هزینه اعطایی برای گروه‌های نمایشی بسیار کم و ناچیز است و باید از این موضوع کلان ایراد گرفت و نه از این اعلام کمک‌هزینه دوهفته‌ای.

وی در ادامه با انتقاد به عملکرد صنفی اهالی تئاتر در دوران کرونا تصریح کرد: اخیراً پیشنهادی برای تحصن اهالی تئاتر مقابل اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح شد و باید گفت که این کار وظیفه هنرمندان نبوده و صنف تئاتر و مدیران خانه تئاتر هستند که باید پیگیر این مسائل باشند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به این نکته که نیازمند تقویت فعالیت صنفی در تئاتر هستیم ادامه داد: خانه تئاتر هر هفته جلسه برگزار می‌کند ولی هیچ حرفی نمی‌زند. چند ماه گذشته هم که مقابل مجلس تحصن و بیانیه صادر شد هم منجر به اتفاق مثبتی نشد. باید بدانیم که وظیفه کارگردان نیست که از تئاتر دفاع کند و اعضا صنف هستند که باید این فعالیت را انجام دهند. نزدیک به دو سال است که کرونا در کشور وجود دارد و همه سالن‌ها به شکلی به فعالیت ادامه دادند ولی سالن‌های تئاتر همچنان تعطیل هستند.

کارگردان نمایش سگک نسبت به عدم فعالیت بزرگان و بازیگران معروف در تئاتر واکنش نشان داد و گفت: این قشر از جامعه هنرمندان رفتاری متفاوت در شرایط مختلف نشان داده و نان را به نرخ روز می‌خورند، فقط به دنبال موج‌سواری و مطرح‌کردن خودشان هستند وگرنه همین‌هایی که تا این حد پرکار در تئاتر حضور داشتند در حال حاضر در سینما و در سریال‌ها فعالیت دارند، یعنی در سینما کرونا وجود ندارد و تنها تئاتر کرونا زده است؟

وی در پایان با توضیح این موضوع که موافق تعطیلی است و یا مخالف آن خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم خیلی از مکان‌هایی که باید تعطیل باشند به فعالیت خود ادامه می‌دهند ولی این به دلیل مخالفت با قانون نیست و قانون هم شرایط تئاتر را در این وضعیت مشخص کرده است و ما باید شرایط صنفی خودمان را تقویت کنیم تا حقمان در این شرایط پایمال و تئاتر به‌راحتی تعطیل نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوایز جشنواره دانوب برای عکاسان ایرانی + تصاویر برگزیده


عکاسان ایرانی از مجموعه جشنواره بین‌المللی دانوب جوایزی کسب کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / تیزر فیلم سینمایی «مدیترانه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه کنندگی رشید حاجتمند و با بازی مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع، علیرضا اسحاقی، سعید توکلی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا «پسر قرمزپوش» میلیون‌ها پوند می ارزد؟


پرتره مشهوری که توسط «توماس لاورنس» نقاش انگلیسی خلق شده است در ازای پرداخت میلیون‌ها پوند به مجموعه آثار گالری ملی لندن اضافه می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع