X

بایگانی مرداد 4, 1400

دفتر سینمایی

دیگر بلدم و شعورم می‌رسد به جامعه چه چیزی را ارائه بدهم/ما خودمان از شوراهای نظارت بیشتر می‌فهمیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد نوروزبیگی، تهیه کننده سینما معتقد است ممیزی باید متناسب با شعور جامعه باشد. وی می‌گوید: «ما خودمان از شوراهای نظارت بیشتر می‌فهمیم، من وقتی پای میز تدوین می‌نشینم می‌گویم این‌ها باید حذف شوند و اینا نباید باشند.

به گزارش سینماپرس، جواد نوروزبیگی، تهیه کننده سینما معتقد است ممیزی باید متناسب با شعور جامعه باشد. وی می‌گوید: «ما خودمان از شوراهای نظارت بیشتر می‌فهمیم، من وقتی پای میز تدوین می‌نشینم می‌گویم این‌ها باید حذف شوند و اینا نباید باشند. من دیگر بلدم و شعورم می‌رسد به جامعه چه چیزی را ارائه بدهم. الان خیلی از جاها نشان دادن مواد مخدر را آزاد کرده‌اند تا بگویند سمتش نروید، ولی من هنوز می‌گویم نشان ندهید. ما با نمایش دادن تبلیغ مواد مخدر نمی‌کنیم بلکه ناهنجاری‌های آن را نشان می‌دهیم. ممیزی را به عهده خود ما بگذارید، الان هم سر سریال ما گفتند که، چون فلان خواننده روی تیتراژ خوانده نباید باشد، در صورتی که این خواننده در یک سریال دیگر بازی می‌کند. چند ماه پیش برای مؤسسه اوج کار کرده! چطور شده که یک باره مشکل‌دار شده! نامه آمده نباید صدایش استفاده شود و بعد هم نمی‌گذارند خبرش پخش شود. منویی بگذارید جلوی ما که بدانیم از کی استفاده کنیم. من باید امنیت شغلی داشته باشم.»
البته ادعاهای نوروزبیگی درباره نمایش ندادن مواد مخدر در آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی، ادعایی بی‌اساس است. در اغلب آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیونی مسئله استعمال دخانیات و مواد مخدر به بخشی از جذابیت‌های کاذب تصویری تبدیل شده است.
به نظر می‌رسد در بحثی که در برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش درگرفت، هر کس از زاویه دید خود به مسئله ممیزی پرداخت، در حالی که همه به طور ضمنی بر لزوم ممیزی تأکید داشتند، در نحوه اجرای آن اختلاف نظرهای جدی وجود داشته، مسئله‌ای که چندین دهه است در جامعه نیز وجود دارد.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوایز جشنواره دانوب به عکاسان ایرانی رسید


مهدی کاظمی بومه و مهدی پارساییان عکاسان ایرانی از مجموعه جشنواره بین‌المللی دانوب جوایزی کسب کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اشعار مولانا و سعدی با آواز شاه‌زیدی منتشر می‌شوند


دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو هفته پایانی تیرماه مجوز ۲۰۲ تک آهنگ و ۱۳ آلبوم را صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاچیکیان: ارائه بیلان کاری توسط مدیران سینمایی آن ها را به سمت «شوآف» در برگزاری جشنواره ها سوق داده است/ خدا را خوش نمی آید بودجه های سینما صرف برگزاری جشنواره های زائد شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ادوین خاچیکیان تدوین گر و کارگردان سینما در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: ارائه بیلان کاری توسط مدیران سینمایی آن ها را به سمت «شوآف» در برگزاری جشنواره ها سوق داده، این در حالی است که برگزاری هر رویدادی باید بر اساس اندیشه و منطق باشد و قطعاً بخش اعظمی از جشنواره های سینمایی ما با منطق و اندیشه برگزار نمی شوند.

تدوین گر فیلم های سینمایی «بلوف» و «مردی در آینه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نفس جشنواره داشتن در کشور مفید است اما به این شرط که درست و بهینه از آن استفاده شود. جشنواره انگیزه ای است برای فیلمسازان و دیده شدن کارهای شان اما باید شرایط موجود را هم سنجید و بر اساس شرایط دست به برگزاری جشنواره ها زد.

وی سپس با بیان اینکه الآن معیشت دست اندرکاران سینما و تلویزیون در وضعیت بغرنجی قرار دارد تصریح کرد: در این اوضاع اسفبار اقتصادی چرا سالانه ده ها میلیارد هزینه برگزاری این همه جشنواره بی خاصیت می شود؟؛ بی تردید وقتش رسیده که این بودجه ها در جهت بهبود زندگی اهالی سینما هزینه شود. مدیران سینمایی باید بدانند و آگاه باشند این اهالی سینما اگر نباشند فیلمی ساخته نمی شود پس در وهله اول باید به آن ها رسیدگی کنند.

این سینماگر ادامه داد: پس از رسیدگی به وضعیت اسفبار اقتصادی سینماگران وظیفه مدیران سینمایی توسعه و ارتقای زیرساخت های سینمای کشور است و بعد از اینکه همه این کارها انجام شد و تولیدات رونق گرفت می توانیم به برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی فکر کنیم.

خاچیکیان متذکر شد: مدیران سینمایی باید به کیفیت توجه داشته باشند اما متأسفانه اغلب آن ها نظرشان همواره به سوی کمیت گرایی است. خدا را خوش نمی آید بودجه های سینما صرف برگزاری جشنواره های زائد شوند و امیدوارم در دولت جدید جلوی این کار برای همیشه گرفته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» در بخش دیگری از این گفتگو به لزوم ادغام هرچه سریع تر جشنواره های ملی و جهانی فجر اشاره کرد و در این باره متذکر شد: تصمیم جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر از اساس اشتباه بود و این تفکیک ضربه جبران ناپذیری به مهمترین جشنواره کشور وارد کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: بی تردید اگر بخش جهانی این جشنواره نزد سینماگران ایرانی اعتبار داشت آن ها فیلم های شان را در این رویداد رونمایی می کردند نه اینکه به کن و برلین و ونیز و … بروند! اگر امثال آقای فرهادی حاضر به این کار نیستند چون می دانند در جشنواره جهانی فجر هیچ اتفاق شایسته ای برای فیلمشان رخ نخواهد داد. در هر صورت من امیدوارم زین پس شاهد برگزاری جشنواره هایی با پتانسیل بالا و خروجی های خوب باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دفتر موسیقی به ۱۳ آلبوم اجازه انتشار داد/ صدور مجوز برای ۲۰۲ آهنگ


دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲ هفته پایانی تیر مجوز ۲۰۲ تک آهنگ و ۱۳ آلبوم را صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت بازیگر خوزستانی از زخم‌های یک استان/ عذرخواهی کنید! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مالک سراج بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های خود توضیح داد: در سال‌های اخیر به دلیل کیفیت پایین پیشنهادهایی که داشتم، خیلی کم‌کار بودم. سعی کردم در انتظار یک کار خوب بمانم. در سریال «صبح آخرین روز» که مربوط به زندگی شهید شهریاری بود، نقش کوتاهی از مسعود علی‌محمدی اولین دانشمند شهید هسته‌ای داشتم که شاید طولش کم بود اما عمق نقش برایم اهمیت بیشتری داشت. به‌ویژه که شخصاً نمایشنامه‌ای را درباره این شهید نوشته بودم اما هر چه دویدم نتوانستم آن را اجرا کنم و از بی‌اعتنایی نسبت به این موضوع واقعاً متأسف بودم. از همان‌جا تعلق خاطری نسبت به مسعود علی‌محمدی داشتم و احساس می‌کردم به‌نوعی باید دین‌م را به او ادا کنم. وقتی این نقش پیشنهاد شد احساس کردم خود ایشان من را برای نقش انتخاب کرده است. به همین دلیل بدون توجه به مباحث مالی سراغ این نقش رفتم. با تمام حجم کمی که داشت، در مجموع شخصیت‌پردازی مناسبی داشت و حیف‌م آمد ایفای آن نقش را به بازیگر دیگری واگذار کنم.

وی درباره دیگر فعالیت‌های خود هم گفت: در ۲ فیلم کوتاه از ۲ فیلمساز جوان هم حضور داشتم که به نوعی زکات کارم محسوب می‌شد. در مستندی هم با موضوع یک جانباز شیمیایی حضور داشتم که سال گذشته برای آن با من تماس گرفتند و بابت تولید آن به شیراز رفتم و آن کار هم به خوبی در قالب مستند-داستانی به سرانجام رسید.

بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی را ادای دین می‌دانم

سراج درباره تعدد حضورش در فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس گفت: این احتمالاً به عقبه زندگی من بازمی‌گردد. برای من به‌عنوان بازیگر نقش خوب مهم است، دوستان اما با توجه به گذشته من، برای این قبیل نقش‌ها بیشتر از من دعوت می‌کنند. شخصاً هم به نقش‌هایی که به گذشته‌ام و بچه‌هایی که از نزدیک با آن‌ها بوده‌ام ارتباط داشته باشد، بیشتر احساس نزدیکی می‌کنم و ایفای این نقش‌ها را ادای دین به آن بچه‌ها می‌دام.

وی افزود: من در اولین جشنواره فیلم‌های تلویزیونی در سال ۸۸ برای همایون اسعدیان در فیلمی بازی کردم که نقشم اتفاقاً ربطی به دفاع مقدس نداشت اما در همان دوره به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل انتخاب شدم. منتها بازخورد مطبوعاتی نداشت، بنابراین در لابه‌لای اخبار آن سال گم شد و در یاد کسی نماند. من بازیگرم و اینگونه نیست که تنها بتوانم نقش دفاع‌مقدسی بازی کنم.

من و خانواده‌ام و خیلی‌های دیگر که در همین خشکسالی این روزها مشغول تلاش برای زندگی خود هستند، از بازماندگان جنگ هشت ساله هستیم. این خانواده‌ها در این سال‌ها به‌شدت تحت فشار بوده‌اند. همه این دردها برای عدم مدیریت در طول این دهه‌ها بوده است این بازیگر درباره نسبت شرایط امروز با دوران دفاع مقدس در آثار سینمایی و تلویزیونی هم گفت: می‌توان سراغ این سوژه رفت که همین مردم در شرایط بحرانی جدید، چگونه می‌توانند حضور داشته باشند. اگر دیروز تفنگ در دست می‌گرفتیم، امروز چه می‌توانیم کنیم؟ اگر دیروز لباس رزم به تن داشتیم، امروز با کت و شلوار چه می‌توانیم کنیم؟ داستان اثر جدیدی که قرار است بازی کنم، درباره گروهی است که از سال‌های جنگ با هم بوده‌اند و حالا وارد یک کار اقتصادی شده‌اند.

مشکل آب خوزستان برای امروز نیست

مالک سراج در ادامه صحبت‌های خود گریزی به شرایط بحرانی این روزهای هم‌استانی‌هایش زد و گفت: مشکل آب در خوزستان برای امروز نیست، از زمان جنگ این مشکلات وجود داشته است و هر از گاهی که عمقش زیاد می‌شود صدای این بندگان خدا بلند می‌شود، باز مسکن می‌زنند، درد کمی آرام و بعد همه چیز رها می‌شود به امان خدا تا بار دیگر مشکل عمیق شود!

وی ادامه داد: شاید اطلاعات من کافی نباشد اما بعد از سال ۶۸ که جنگ تمام شد، در بازسازی خوزستان، کم گذاشته شد. هزینه اندک در نظر گرفتند و روی همان هزینه هم مدیریت درستی اعمال نشد. میان پیمان‌کاری‌های بزرگ پول‌های کلان صرف شد اما شهرهای بزرگ استان آباد نشد. همزمان مدیریتی که در فرآیند سدسازی شد، مشکلات را تشدید کرد. در مجموع مهمترین عامل در بروز مشکلات امروز خوزستان عدم مدیریت درست بوده، هیچ مدیری هم در این سال‌ها پاسخگوی عمل غلط خود نبوده و هیچکس یقه هیچ مدیری را در این سال‌ها نگرفته است.

سراج با اشاره به تعدد مشکلات موجود در منطقه خوزستان گفت: من و خانواده‌ام و خیلی‌های دیگر که در همین خشکسالی این روزها مشغول تلاش برای زندگی خود هستند، از بازماندگان جنگ هشت ساله هستیم. این خانواده‌ها در این سال‌ها به‌شدت تحت فشار بوده‌اند. همه این دردها برای عدم مدیریت در طول این دهه‌ها بوده است. مگر می‌شود که زخمی اینقدر عمیق شود و هیچ پیشینه‌ای هم نداشته باشد؟

وی با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از اعتراضات این روزهای مردم خوزستان گفت: ما خودمان باعث می‌شویم عده‌ای که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند وارد قصه شوند. چرا وقتی می‌ترسیم، مهربان می‌شویم؟ چرا وقتی می‌ترسیم دست مهربانی به سمت آدم‌های دردکشیده دراز می‌کنیم؟ پیش از اتفاقات امروز، مدیریت‌های غلط این شرایط را به وجود آورده است. من کارشناس نیستم اما نتیجه مدیریت‌های غلط باعث رنج امروز مردم خوزستان شده است. لازم نیست من کارشناس باشم، همین که نتیجه این شده، یعنی یک جای کار غلط بوده است و هیچکس هم حاضر به عذرخواهی از این مردم شریف نیست. همه وقتی حرف می‌زنند طلبکارند. فقط هم ماجرای خوزستان نیست، ما همین شرایط را در سیستان و بلوچستان داریم، در کردستان داریم. استان‌های محروم را ببینید.

سراج در پایان تأکید کرد: استان خوزستان محروم نیست، محروم‌شده است. خوزستان محروم نبود، بلکه از داشته‌هایش محروم مانده، استانی است که ضعیف شده است. آب آبادان زمانی با آب تهران یکسان بود، چه شد که بعد از جنگ این شرایط تا این اندازه تغییر کرد؟ چقدر در این حفره پول ریختند اما به نتیجه نرسیدند؟ همه این‌ها محصول مدیریت غلط است. کسی که زمانی سردار سازندگی خطاب می‌شد امروز در قید حیات نیست، اما نتیجه سیاست‌هایش چه شد؟ این‌ها همه درددل‌های هم‌استانی‌های من است که من شرمنده‌ام در برابرشان دستم خالی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بوتاکس» از چهارشنبه اکران می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم «بوتاکس» به کارگردانی کاوه مظاهری پس از حضور در جشنواره‌های معتبر جهانی و دریافت جایزه بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فیلم فجر از چهارشنبه این هفته ۶ مردادماه اکران خود را در گروه «هنر و تجربه» آغاز خواهد کرد.

همچنین پیش‌فروش بلیت‌های این فیلم از روز سه‌شنبه ۵ مرداد در پلتفرم‌های بلیت‌فروشی آغاز می‌شود.

«بوتاکس» محصول مشترک ایران و کانادا و تهیه شده در دارواش فیلم و ۳bros film است.

سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، مرتضی خانجانی و محسن کیانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اکرم و آذر به همه می‌گویند که برادرشان قاچاقی به آلمان رفته و فعلا ازش خبری ندارند. به مرور این «دروغ» در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود تا حدی که شبانه روز را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان، سپری می‌کند.

دیگر عوامل «بوتاکس» عبارتند از تهیه‌کنندگان: کاوه مظاهری و سروش سعیدی، سرمایه‌گذاران: محسن کیانی، ساسان سعیدی، گروه همراهان اندیشه ققنوس، مجری طرح: مهدی برجیان، مدیر فیلمبرداری: حامد حسینی سنگری، تدوینگر: پویان شعله‌ور، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: غزل معصومی، صداگذار: حسین قورچیان، آهنگساز: میلاد موحدی، صدابردار: هادی معنوی‌پور، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: عادله چراغی، مدیر تولید: امیرمهدی صادقی، عکاس: سیما محمدی، منشی صحنه: منا علامه امیری، طراح جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده (لابراتوآر ایران نوین)، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ، طراح و سرپرست بدلکاری: کیوان رضایی، مدیر تدارکات: علی شیخی، ترجمه و زیرنویس: حسن شرف‌الدین، رضا تاری‌وردی، طراحان پوستر: علی باقری، غزاله آورزمانی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضبط مجموعه‌های ردیف ابوالحسن صبا با یک شیوه متفاوت


یکی از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی از تدوین و گردآوری دوباره مجموعه‌های ردیف ابوالحسن صبا برای ساز سنتور خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما گرفتار «خودتحریمی» است!/ امیدی که با «دینامیت» احیا شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مهدی نیک آئین مدیر سینما «سپیده» تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت استقبال از فیلم‌های در حال اکران سینماها در شرایط قرمز کرونایی گفت: شکر خدا فیلم سینمایی «دینامیت» در این اوضاع خیلی خوب توانست مخاطبان را به سینما بکشاند و آمار فروش فیلم و عبور آن از مرز ۵ میلیارد تومان هم به‌خوبی این وضعیت را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ورود فیلم «دینامیت» به چرخه اکران اقدام مؤثری بود اما ای‌کاش ادامه‌دار می‌شد و فیلم‌های دیگری هم که قرار بود روی پرده بروند، اکران می‌شدند تا این روند صعودی متوقف نشود و خاطرات سینما رفتن در حافظه مردم و مخاطبان زنده شود. تجربه اکران «دینامیت» ثابت کرد، اگر فیلم جذابی روی پرده سینماها باشد، مردم با رعایت پروتکل‌ها، حاضر به حضور در سالن هستند. اما متأسفانه در حال حاضر تنها فیلمی که چنین ظرفیتی ایجاد کرده «دینامیت» است.

این سینمادار در ادامه گفت: منتظر هستیم ببینیم در ادامه چه تصمیماتی برای چرخه اکران گرفته می‌شود و چه فیلم‌های تازه‌ای پای کار می‌آیند. شاید لازم باشد برخی فیلم‌های دیگر هم فداکاری کنند تا گیشه سینماها تکانی بخورد. کمااینکه وزارت ارشاد هم باید حمایت بیشتری از فیلم‌های اکران‌شده در این شرایط داشته باشد.

وی افزود: ما دو سال است که درگیر بحران کرونا هستیم و باید این حق را به مردم بدهیم که فیلم خوب برای تماشا در سینما داشته باشند. در شرایط فعلی تفریحات مناسبی وجود ندارد و برنامه‌های تلویزیونی هم که به اندازه کافی اقناع‌کننده نیستند. در این وضعیت که رستوران‌ها، فست‌فودها و پاساژها فعال هستند و بخشی از مردم حتی با بی‌احتیاطی در این مراکز تردد دارند، سینما یکی از امن‌ترین مراکز است. کنترل پروتکل‌ها در سالن‌های سینما بسیار راحت‌تر است و مردم با خیال راحت می‌آیند، فیلم می‌بینند و چند ساعتی به ذهن خود استراحت می‌دهند.

مدیر سینما «سپیده» درباره پتانسیل مخاطبان دانشجویی این سینما به واسطه نزدیکی به مراکز دانشگاهی هم گفت: این یکی از امتیازات سینما سپیده است و در طول سال‌ها با ارائه کار دانشجویی، بلیت‌فروشی در همه سئانس‌های ما با ۵۰ درصد تخفیف بوده است. این امتیاز در حال حاضر هم وجود دارد اما با توجه به برگزاری آنلاین کلاس‌های دانشگاهی رفت و آمد دانشجویان کمتر شده و این وضعیت در فروش سینما هم تأثیر گذاشته است.

وی باردیگر به سیر صعودی فروش این سینما پس از اکران «دینامیت» به‌خصوص در روزهای سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه، اشاره کرد و گفت: این شرایط نشان می‌دهد، سوای دانشجویان، خانواده‌ها نیز در شرایط فعلی مخاطب سینما هستند و در صورت اکران فیلم خوب حاضر به حضور در سالن هستند.

نیک‌آیین درباره میزان فروش سینما «سپیده» تأکید کرد: به‌رغم این سیرصعودی همچنان گویی، سینما دچار یک خودتحریمی است و هنوز تبلیغی برای فیلم‌های در حال اکران در تلویزیون و بیلبوردهای شهری شاهد نیستیم. هنوز هیچ اطلاع‌رسانی‌ای درباره فعالیت سینماها وجود ندارد و به همین دلایل مجموع آمار فروش ما هنوز هم خیلی پایین‌تر از آن حدی است که انتظار داریم. سه ماه است که سینماها به‌صورت مداوم باز بوده‌اند اما هنوز هم ما مخاطبانی داریم که وقتی جلوی سینما می‌آیند و متوجه حضور پرسنل در سینما می‌شوند، با تعجب سوال می‌کنند مگر سینماها باز است!؟

وی افزود: در بازه جشنواره فجر، صداوسیما پای کار آمد و وزارت ارشاد هم همه توان خود را گذاشت و با اطلاع‌رسانی دقیق و تبلیغات مناسب شاهد آن استقبال از سینماها بودیم. همه سانس‌ها پر رفت و حتی سانس ساعت ۹ صبح ما هم با ظرفیت کامل اکران می‌رفت. امروز اما هنوز مردم در جریان فعالیت سینماها نیستند و این بزرگ‌ترین مشکل است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین تیزر مسابقه بزرگ «کهکشان» منتشر شد


نخستین تیزر مسابقه بزرگ کهکشان که قرار است از شبکه پنج سیما پخش شود، منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع