X

بایگانی مرداد 8, 1400

دفتر سینمایی

ممیزی «حق مردم» است و نمی‌توان هرچیزی را ساخت و از تلویزیون پخش کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود اطیابی، کارگردان سینما، اعتقاد دارد متمرکز بودن مدیریت سیما، تنوع نداشتن تولیداتش، سلیقه‌ای شدن ممیزی، اعتماد نکردن به هنرمندان و بی اعتنایی به سلیقه مردم، از جمله دلیل‌های افت سریال‌های تلویزیونی است.

به گزارش سینماپرس، مسعود اطیابی، کارگردانی است که این روزها «دینامیت» را روی پرده دارد و با این‌که فیلمش ممیزی‌های زیادی خورده و در وضعیت قرمز کرونا اکران شده است، بازهم توانسته با رسیدن به عدد ۶ میلیارد تومان، خوب بفروشد.

این کارگردان، به اصطلاح از بفروش‌های سینماست و بیشتر کمدی‌هایش، گیشه خوبی داشته‌اند. با این حال او در تلویزیون تنها دو تجربه سریال‌سازی داشته و گویا چندان تمایلی برای همکاری با صدا و سیما ندارد.

اطیابی در این‌باره توضیح می‌دهد: «من خیلی هم خوشحال می‌شوم این کار را انجام دهم. ولی از یاد نبرید، تلویزیون محدودیت‌های خودش را دارد. البته منظورم از محدودیت، ممیزی نیست، چرا که من طرفدار ممیزی هستم. ممیزی حق مردم است و نمی‌توان هرچیزی را ساخت و از تلویزیون پخش کرد. اما حرفم این است که من کارگردان و تهیه‌کننده، خودم کارشناس ممیزی هستم و می‌توانم آن را مدیریت کنم. در واقع مشکل اصلی‌شان این است که به فیلمساز آزادی نمی‌دهند و اعتماد نمی‌کنند.»

او می‌افزاید: «اگر تلویزیون بخواهد، ما بازهم برایش کار می‌سازیم اما باید شرایط و قواعدش مطابق سلیقه مردم شود و نه سلیقه یک عده خاص.»

این کارگردان، یک مشکل عمده دیگر تلویزیون را، تمرکز می‌داند و می‌گوید: «از طرف دیگر، متاسفانه هیچ رقابتی در تلویزیون نیست. اگر مدیران شبکه‌ها می‌توانستند مستقل کار کنند، قطعا تجربه ساخت آثار بی‌نظیری را داشتیم. اگر تلویزیون، همین شیوه مدیریت را ادامه دهد و همچنان بر پایه تفکرات گذشته کار بسازد، نمی‌تواند رقیب دیگر پلتفرم‌ها شود.»

مسعود اطیابی درباره افت استقبال مخاطبان از سریال‌های کمدی تلویزیون توضیح می‌دهد: «فکر می‌کنید چرا مدتی است تلویزیون نمی‌تواند مخاطب را بخنداند؟ چون می‌خواهد با چیزهای پیش پا افتاده این کار را انجام دهد. مردم هم به این سادگی‌ها نمی‌خندند. تلویزیون باید به روز باشد تا موفق شود و مقابل رسانه‌های دشمن قرار بگیرد.»

*خبرآنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهرزمان فخارمنفرد» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهرزمان فخارمنفرد صبح روز پنجشنبه هفتم مرداد بر اثر ابتلا به کرونا در ۶۸ سالگی در بیمارستان امیراعلم تهران دارفانی را وداع گفت.

به گزارش سینماپرس، مهر زمان فخارمنفرد از هنرمندان پیشکسوت عرصه نگارگری که طی روزهای گذشته در بیمارستان بستری بود، صبح روز پنجشنبه هفتم مرداد بر اثر ابتلا به کرونا در سن ۶۸ سالگی در بیمارستان امیراعلم تهران دارفانی را وداع گفت.

مرحومه مهرزمان فخارمنفرد، متولد سال ۱۳۳۲ در شهرری، دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته گل و مرغ، نگارگری را نزد اساتیدی چون سوسن آبادی، علی اشراقی، علی مطیع فراگرفت و رشته‌های تذهیب، گل و مرغ، هنرهای لاکی، نقاشی روی چوب، نقاشی روی شیشه و پشت شیشه و آب رنگ‌پرداز را نزد استاد بیوک احمری آموخته است.

وی تاکنون چندین نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور و یک نمایشگاه انفرادی داشته است. فخارمنفرد با ابتکاری که در هنر گل و مرغ داشته موفق به کسب رتبه‌های مختلف هنری شده است.

خبرگزاری سینماپرس درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «دکتر ژیواگو»


«دکتر ژیواگو» فیلمی درام و حماسی به کارگردانی «دیوید لین» سینماگر مطرح و فقید اهل انگلستان است که توانست جوایز معتبر زیادی کسب کند. این فیلم در دوران اوج سینمای لین ساخته شد؛ یعنی در سال‌هایی که او آثار موفقی مثل «پل رودخانه کوای» و «لورنس عربستان» را هم ساخته بود.دکتر ژیواگو توانست پنج اسکار و پنج گلدن گلوب را در رشته‌های مختلف از جمله برای بهترین موسیقی متن دریافت کند. موسیقی متن این فیلم، ساخته «موریس ژار» آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور فرانسوی است که در سال ۲۰۰۹ در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احداث سینمای ۸ سالنه در شرق تهران/ ساخت فیلم درباره شهید سلیمانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت‌های این موسسه در حوزه سینما گفت: عنوان اصلی موسسه «تصویر شهر»، موسسه «توسعه تصویر شهر» است و یکی از وظایف مهم آن این است که بتواند در شهر تهران، پردیس‌های مختلف را توسعه دهد. بر همین اساس از سال ۱۳۹۸، مجموعه پردیس سینمایی ملت را از ۴ سالن به ۱۲ سالن ارتقاء دادیم، که شامل سالن‌های آمفی‌تئاتر، نشست، اجتماع و… است. همچنین مشکل پارکینگ این پردیس سینمایی برطرف شد.

وی ادامه داد: البته متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، نتوانستیم آن طور که باید از این مجموعه استفاده کرده تا مردم بتوانند از آن لذت ببرند.

مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» تاکید کرد: همچنین در جنوب تهران نیز پردیس‌هایی مانند راگا بازسازی و امکانات نمایش آن بروز شده است. پردیس تماشا در یافت آباد نیز به همین منوال به روز رسانی شد. در کنار آن پردیس سینمایی رازی نیز بعد از مدتی تعطیلی به روزرسانی شده و به چرخه اکران بازگشته است.

وی توضیح داد: این موسسه همچنان توسعه مجموعه‌های سالن‌های آمفی‌تئاتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را برعهده دارد، به گونه‌ای که در مناطقی که سالن سینما وجود نداشت، سالن‌های آمفی‌تئاتر فرهنگسراها را به روز کرده و با ایجاد امکانات مناسب نمایش فیلم، شرایط برای نمایش فیلم‌ها را در این مراکز فراهم کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به فرهنگسرای گلستان، بهاران، اشراق و بهمن اشاره کرد.

میرزاخانی گفت: از نظر توسعه زیرساخت نیز طراحی و ساخت یک سینما پلکس با ۸ سالن سینما در شرق تهران با همکاری شهرداری منطقه ۸ تهران را انجام داده‌ایم که در سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری می‌شود، تا این منطقه از تهران نیز بتواند از سینمای مناسب و استاندارد برخوردار شود. این سینماکمپلکس در کنار سالن‌های سینمایی، خدمات تفریحی دیگری مانند مرکز تفریحی، مرکز کودک، سرو غذا و دیگر امکانات رفاهی، تفریحی و فرهنگی را دارد.

وی تاکید کرد: همچنین قرار است با همکاری حوزه هنری در مجموعه آزادی نیز تغییراتی ایجاد کنیم. تاکید می‌کنم که موسسه تصویرشهر، یک مجموعه خودگردان است و بودجه‌ای از شهرداری به غیر از بودجه تولیدات سینمایی دریافت نمی‌کند.

مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» توضیح داد: تولیدات سینمایی شهرداری تهران، از طریق تزریق بودجه به موسسه «تصویر شهر» انجام می‌شد، که متاسفانه طی ۲ سال گذشته نتوانستیم بودجه‌ای برای تولید سینمایی جذب کنیم. درواقع طی ۲ سال گذشته، کشور از نظر بودجه تحت فشار بود و بسیاری از نهادها نتوانستند مانند گذشته در زمینه تولید فیلم حضور پیدا کنند، در واقع اتفاقات بد اقتصادی ناشی از عملکرد نامناسب دولت مردان، سبب شد تا اقشار مختلف تحت فشار اقتصادی قرار گیرند.

وی ادامه داد: در این مدت تمام تلاش ما این بود که پرسنلمان را تعدیل نکنیم، در همین راستا با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تغییر کاربری‌هایی که ایجاد کردیم توانستیم بسیاری از پرسنل را در شغل‌های مختلف نگه داریم که از آن جمله می‌توان به راه اندازی کارگاه تولید ماسک و کارگاه تولید نان صنعتی اشاره کرد.

میرزاخانی در پایان گفت: خوشبختانه با حمایت‌های اخیر و پی گیری های رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، تولید ۲ فیلم سینمایی پرتره را در دستور کار داریم که درباره مرحوم ابوترابی سید آزادگان کشورمان و شهید سردار قاسم سلیمانی است که برنامه‌ریزی برای تولید آن در حال انجام است تا در سال آتی برای نمایش آماده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت نیکنام حسینی‌پور برای درگذشت مهرزمان فخار منفرد


نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درگذشت بانوی پیشکسوت نگارگری را با انتشار پیامی تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای «آقای حکایتی» و تولد یک خواننده/ قابی که بی‌شعار باقی ماند


موسیقی تیتراژ مجموعه «زیرگنبد کبود» به آهنگسازی بهرام دهقانیار یادآور شیرینی‌ها و جذابیت‌های نهفته در قصه‌هایی بود که با طراحی بهرام شاه محمدلو به بهترین شکل ممکن مخاطبان را جذب خود کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهمیت سرمایه‌گذار در سینمای کوتاه/ «ناهید» آماده تور جهانی می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رضا نصرتی حبیبی تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ناهید» در ارزیابی شرایط ساخت فیلم کوتاه در سینمای ایران و سختی‌های ساخت این نوع فیلم‌ها به خبرنگار مهر گفت: یکی از بارزترین مشکلات ساخت فیلم کوتاه در ایران که اکثر فیلمسازها با آن روبه‌رو هستند پیدا کردن سرمایه‌گذار است. از آنجایی که هزینه ساخت فیلم کوتاه در سال‌های اخیر خیلی گران شده‌، کسی به عنوان سرمایه‌گذار جرأت یا ریسک این کار را ندارد.

وی بیان کرد: از طرفی جوایز نقدی جشنواره‌ها، به ویژه جشنواره‌های داخلی به قدری کم است که حتی اگر سرمایه‌گذار شناخت خوبی هم نسبت به سینمای کوتاه داشته باشد، می‌داند که این جوایز جنبه حمایتی دارند و اکثر مواقع توقع خود را از اینکه سرمایه‌اش برگردد، پایین می‌آورد.

تهیه کننده فیلم کوتاه «ناهید» با اشاره به اینکه اهمیت حضور سرمایه‌گذار در جنبه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، در این باره گفت: وجود سرمایه‌گذار ریشه یک فیلم است؛ تا جوانه بزند، ریشه بیاندازد و به بار بنشیند اما متأسفانه اتفاقی نمی‌افتد چه در جشنواره‌ها و چه در رسانه‌ها. با اینکه هزینه پرداخت شده توسط سرمایه‌گذار باز نمی‌گردد، حتی توجهی به وجود و اهمیت آنها نمی‌شود و نادیده گرفته می‌شوند؛ برای مثال هیچ جایزه و تقدیری از یک سرمایه‌گذار در جشنواره‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: برای ساخت فیلم کوتاه «ناهید» ریسک کردم که از دو جنبه قابل ذکر است؛ اول، سرمایه کار و دوم کارگردان بود که «ناهید» اولین کار حرفه‌ای‌اش به حساب می‌آمد اما اعتمادی که به او داشتم درصد این ریسک را کم می‌کرد. با این وجود هزینه کار از برآوردی که مشخص شده بود بالاتر رفت و با تقویت مالی و حمایت بیشتر، توانستیم «ناهید» را به ایستگاه پایانی برسانیم.

نصرتی حبیبی در مورد بازخوردهای مثبت نسبت به این فیلم کوتاه و اینکه آیا این بازخوردها را از قبل پیش‌بینی می‌کرده، گفت: با توجه به ایده، قصه و شناختی که من از صمد علیزاده داشتم، تا حدودی چنین بازخوردهایی را حدس می‌زدم. خوشبختانه «ناهید» در ایران با بازخوردهایی رو به رو شد که بیش از انتظار ما بود و این باعث خوشحالی است. امیدوارم بعد از کسب موفقیت «ناهید» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فرایبورگ که جشنواره ورودی اسکار است، «ناهید» در عرصه جهانی هم خوش اقبال باشد.

وی درباره برقراری ارتباط با موضوع این فیلم کوتاه اظهار کرد: قصه «ناهید»، ایده‌ای ناب بود و به همین جهت تحت تأثیر قرار گرفتم. «ناهید» قصه‌ای را روایت می‌کرد که انگار همه ما از آن مطلع بودیم اما حرفی از آن نمی‌زدیم. قصه‌ای که به یک موضوع بومی می‌پردازد و فکر می‌کنم هر کسی در داخل ایران می‌تواند با آن ارتباط بگیرد.

تهیه‌کننده جوان فیلم کوتاه «ناهید» در پایان درباره برنامه‌ریزی پخش و عرضه این فیلم کوتاه در عرصه بین‌الملل گفت: «ناهید» مخاطبان عام زیادی دارد که مشتاق دیدن آن هستند. خیلی‌ها این فیلم را در جشنواره‌ها دیدند و خیلی‌ها نیز منتظر شرایطی هستند که بتوانند آن را ببینند. پخش بین‌الملل این فیلم برعهده میدیا کیاست است و بعد از تور جشنواره‌های خارجی در نظر داریم، اکران عمومی نیز در ایران و احتمالاً در سینماهای هنر و تجربه داشته باشیم.

بر این اساس، فیلم کوتاه «ناهید» در اولین حضور جهانی خود در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فرایبورگ، لوح سپاس بهترین فیلم بخش رقابت بین‌الملل این جشنواره را از آن خود کرد. پیش از این نیز، این فیلم در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تندیس و جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه را کسب کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت فتح از مسعود جعفری جوزانی تجلیل کرد/ ۴ دهه فعالیت متعهدانه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، سیدمحمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به‌پاس چهار دهه فعالیت حرفه‌ای و متعهدانه در عرصه سینمای انقلاب اسلامی از مسعود جعفری جوزانی با اهدای لوح تقدیر و تصویر منقوش به سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی تجلیل کرد.

متن لوح تقدیر که با امضای رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح اهدا شد، بدین شرح است:

«برادر ارجمند و هنرمند فرهیخته

جناب آقای مسعود جعفری جوزانی

سینمای ایران به معنای حقیقی و واقعی کلمه با خلق آثار شما طرحی نو و لعابی تازه انداخت، به‌راستی در سال‌هایی که هنوز در سینما نو پای انقلاب خبری از تکنولوژی و امکانات خیره‌کننده نبود حضرت‌عالی با جسارت و شجاعت مثال‌زدنی «جاده‌های سرد» را آن‌هم در مقام اولین اثر بلند سینمایی‌تان به رخ جهانیان کشاندید و ثابت کردید که اولی تر از امکانات فنی و سخت‌افزاری این خلاقیت توأمان با جسارت، شجاعت و تعهد به سرزمین و میهن است که در هنر سینما حرف اول را میزند و چه زیبا فرهنگ غنی و روزگار دیروز و امروزمان را با «شیر سنگی» و «در مسیر تندباد» به تصویر کشیدید و روایت کردید قصه سه نسل ایران‌مان را در مجموعه فاخر و ماندگار «در چشم باد» و در نهایت چه عالمانه گفت مرحوم اکبر عالمی که شما سینما را عمیقاً می‌شناسید، ذائقه جهانیان را می‌شناسید و می‌دانید که تکه‌پاره‌های برجای‌مانده در تاریخ را چگونه در کنار یکدیگر قرار داده و آن را دراماتیزه کنید تا ما در جهان با فیلم‌هایتان احساس سرافرازی کنیم و این خصلتی است که پس از چهل سال فعالیت متعهدانه و به‌دوراز برخی غوغاسالاری‌ها، بدل به امضای شما در آثارتان شده است.

این لوح یادبود نکوداشتی است کمترین بر تلاش‌های خستگی‌ناپذیرتان در چهار دهه خلق آثار ماندگاری همچون شهسوارانِ میدانِ حقیقت که مشتاقان هنر حقیقی را به وجد و سما آورده است. با آرزوی سلامتی و تندرستی شما هنرمند گران‌قدر و به امید ساخت و تولید بیش‌ازپیش ماندگارترین و ماناترین فیلم‌های سینمای ایران اسلامی

برادر شما

سیدمحمد یاشار نادری

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح»

مسعود جعفری جوزانی کارگردان و فیلمنامه‌نویس در سال ۱۳۲۷ در شهرستان ملایر به دنیا آمد. وی فعالیت خود را از سال ۵۸ با مستند «به‌سوی آزادی» آغاز و در سال ۱۳۶۳ نخستین فیلم سینمایی خود را با نام «جاده‌های سرد» کارگردانی کرد. «شیر سنگی»، «در مسیر تندباد»، «دل و دشنه»، «بلوغ»، «پشت دیوار سکوت» و مجموعه «در چشم باد» از جمله آثار اوست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با کنسرت خیابانی به جنگ کرونا برویم


یک هنرمند موسیقی بر این باور است که یکی از راه حل‌های اجرای موسیقی در دوران کرونا برگزاری کنسرت های خیابانی است. او می گوید: اگر مجوزی صادر شود که اجراها بتوانند در یک فضای باز که خطر آلودگی نداشته باشد، اجرا شود، هم بازخورد بهتری دارد و هم هنرمندان با اجرای جدیدی رو به رو می‌شوند و می‌توانند مخاطبان را به شکل دیگری تحت تأثیر قرار دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابراز تمایل ۹ فیلم پرمخاطب برای اکران/ با «دینامیت» ترس‌ها ریخت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ترغیب صاحبان فیلم‌ها به اکران عمومی گفت: خوشبختانه با اکران موفق فیلم سینمایی «دینامیت» در سینماهای کشور، رضایت سینماداران نیز برآورده شده است و آنها نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تمام تلاش خود را می‌کنند که تا شرایط مناسبی را برای حضور مخاطبان در سینماها فراهم کنند.

وی بیان کرد: بر همین اساس، درخواست‌هایی نیز برای اکران فیلم‌ها به شورای صنفی نمایش ارائه شده است که این درخواست‌ها در جلسه آینده شورای صنفی نمایش بررسی و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

دبیر شورای صنفی نمایش ادامه داد: می‌توان گفت اکران «دینامیت» ترس از اکران را از صاحبان فیلم‌های سینمایی دور کرده است و در حال حاضر برای اکران آثار خود ترغیب شده‌اند. البته این را هم باید یادآور شوم که اگر صاحبان آثار، فیلم‌های خود را برای اکران ندهند، احتمال کهنه شدن فیلم‌ها وجود دارد. چرا که فیلم‌هایی که بین ۲ تا ۳ سال پیش ساخته شده است باید اکران شود و اگر اکران نشود خطر کهنه شدن آن وجود دارد.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی سینماداران نیز به دنبال فیلم‌های خوب و پرمخاطب هستند تا از این طریق مخاطبان به سینماها باز گردند. ما نیز در شورای صنفی نمایش تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شرایط برای اکران فیلم‌های پرمخاطب را فراهم کنیم.

دبیر شورای صنفی نمایش بیان کرد: البته سازمان سینمایی با پرداخت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قبال ۵ میلیارد فروش در گیشه به صاحبان فیلم‌ها، شرایط خوبی را برای اکران فراهم کرد، که اگر این مساله ادامه پیدا کند می‌توانیم بگوییم فیلم‌های بیشتری اکران خواهد شد.

شایسته در پایان درباره آمار فیلم‌های متقاضی اکران هم گفت: در حال حاضر ۲۵ فیلم بسیار پرمخاطب و عالی وجود دارد که می‌تواند در چرخه اکران قرار گیرد، که از این بین ۹ فیلم تمایل به اکران عمومی دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع