X

بایگانی مرداد 9, 1400

دفتر سینمایی

لطفی: اغلب جشنواره ها اگر برای سینما آب ندارند برای یک عده خاص نان دارند/ سینمای ایران ورشکسته است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان سینما در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: اغلب جشنواره ها اگر برای سینما آب ندارند برای یک عده خاص نان دارند و به همین علت بودجه های هنگفتی را برای برگزاری این رویدادها صرف می کنند، با هنرمندان حاضر در جشنواره ها عکس یادگاری می گیرند، به مدیران بالادستی خود بیلان کاری می دهند و در نهایت بدون توجه به هزینه های هدرشده با افتخار و تکیه بر کمیت گرایی، توجه به کمیت ها را برای خود دستاورد قلمداد می کنند!

کارگردان فیلم های سینمایی «تعارض» و «روایت ناپدید شدن مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در همه ادوار گذشته روحی بر بخش های فرهنگی کشور به ویژه سینما حاکم بوده که کمیت جای کیفیت را گرفته، در واقع می توان به این صورت تعبیر کرد که پوسته جای مغز را گرفته و خوب قطعاً این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: مدیران سینمایی در حالی توجه به جشنواره ها را در اولویت کارهای شان قرار داده اند که مردم روز به روز بیشتر با سالن های سینما قهر می کنند و سینمای ایران رسماً یک هنر-صنعت ورشکسته است که بیش از ۹۰ درصد آثار آن با شکست شدید مواجه می شوند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه جشنواره ها در همه کشورهای دنیا ماهیت مشخص دارند اظهار داشت: شاید در جشنواره به صورت بالقوه فیلم های جذابی حضور داشته باشند اما به صورت بالفعل شاید قدرت این را نداشته باشند که مردم را به سالن های سینما بکشانند.

لطفی خاطرنشان کرد: در ایران هم این ظرفیت تنها در جشنواره ملی فجر وجود دارد و متأسفانه هیچ گاه هیچ یک از جشنواره های سینمایی دیگرمان نه نتوانسته اند استعدادی را کشف کنند، نه تأثیری بر استقبال مردم از سینما داشته اند و نه هیچ عایدی و دستاورد مثبتی برای سینمای کشور به همراه داشته اند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: جشنواره های سینمایی عملاً دیگر هیچ کارکردی ندارند؛ جشنواره ها موقعی می توانند کارکرد مثبت و دستاورد داشته باشند که از فیلمسازان حمایت کنند؛ ما طی همین یک دهه گذشته چه میزان فیلمسازان خوب اول را داشتیم که دیگر نتوانستند مبادرت به تولید اثر کنند؟ یا مثلاً چرا در همین جشنواره فیلم کوتاه این سیاست وجود ندارد که از کارگردان برگزیده برای ساخت اولین فیلم بلندش حمایت کنند؟

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: متأسفانه اصل برگزاری جشنواره ها در کشور ما به این صورت است که یک بودجه ای وجود دارد و این بودجه باید حتماً در جایی به اسم جشنواره خرج شود که خوب قطعاً این اتفاق هیچ گام رو به جلویی برای سینمای ما محسوب نمی شود و بدتر سینما را به عقب می راند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت «برعکس» از «خندوانه»/ خودم باید حامد همایون می‌شدم!


حامد همایون خواننده که در مجموعه تلویزیونی «حالا برعکس» به‌عنوان بازیگر مقابل دوربین رفت و به ایفای نقش پرداخت، از تجربه بازی نقش خود در این سریال سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: کار هنری در دامن روشنفکرها راه به جایی نمی‌برد و در حقیقت، اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است.

به گزارش سینماپرس، اختتامیه اولین دور از جشنواره فیلم کوتاه و مستند حضرت امامزاده صالح بن موسی الکاظم (علیهما السلام) برگزار شد و برندگان ۳ بخش مستند، فیلم کوتاه و قاب صالح معرفی شدند.

اولین دور از این جشنواره بعد از نزدیک به ۵ ماه تلاش ستاد برگزاری دیشب در صحن امامزاده (ع) به ایستگاه پایانی خود رسید.

در این جشنواره ۴۰۰ اثر سینمایی به جشنواره ارسال شد و از این میان در سه بخش فیلم کوتاه، مستند و بخش جنبی جشنواره به نام قاب صالح، برگزیدگان معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم بعد از قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، و معرفی اجمالی برنامه توسط مجری مراسم آقای احمد توکلی، گوینده رادیو و مجری تلویزیون و تشکر از شرکت‌کنندگان و همینطور حاضران در اختتامیه، حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح و مدیر جشنواره صالح صحبت کرد و در سخنانی کوتاه گفت: در این دوره از جشنواره نزدیک به ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. جالب است بدانید که خیلی از اثرها از صفر تا صد توسط خود طلبه‌ها ساخته شده است. در حقیقت تمام امور هنری نظیر تدوین، صدابرداری، کارگردانی و … توسط عزیزان طلبه انجام شده است که جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد: در عصری هستیم که رسانه یک اصل برای ما است و باید با استفاده از آن نسل جوان را با مفاهیم و ارزش‌ها آشنا کنیم. جشنواره صالح نیز در همین مسیر گام برمی‌دارد.

در بخش بعدی داریوش ارجمند بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که با سریال امام علی (ع) در عرصه هنر دینی نام آو زبانزد علاقمندان هنر و سینما شد، در سخنانی درباره اهمیت هنر و سینمای دینی سخنانی را بیان کرد: او گفت: چه قدر خوب است که کارهای هنری را به این مکان‌ها کشاندید چرا که کار هنری در دامن روشنفکرها راه به جایی نمی‌برد. در حقیقت، اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است. اینجا هنرمندان در سایه‌ای قرار می‌گیرند که نفس مردم آن را زنده نگه داشته است.

وی ادامه داد: همیشه برایم این سؤال وجود داشت که چرا پیامبر اسلام، جمعیت بزرگ مسلمین را پس از خود به دست امام علی علیه السلام سپرد؟ آیا افراد دیگری نبودند؟ برای پاسخ به این سؤال، دنبالش رفتم. به همه بزرگان تاریخ از جنگاوران، اهالی علم و فیزیک، فیلسوفان، موسیقی‌دان‌ها و … سر زدم و متوجه شدم که همه اینها فقط در یک ساحت بزرگند. یعنی مثلاً اگر از انیشتین بپرسید که چگونه باید فرزندم را تربیت کنم، چیزی بلد نیست که به شما بگوید. اما وقتی اوصاف علی بن ابی‌طالب را خواندم، سراغ کتابش نهج البلاغه رفتم و خواندم که پیامبر اسلام او را درب ورود به شهر علم معرفی کرده است، متوجه شدم که او در همه علوم و کارها بزرگ است. یعنی اگر می‌خواهید پدر خوب، فرزند خوب، جنگاور خوب، قاضی خوب و … باشید باید از امام علی بپرسید و یاد بگیرید.

ارجمند تأکید کرد: در اینجا بودم که فهمیدم پیامبر اسلام چه انتخابی برای کل تاریخ کرده است. هیچ‌کس نمی‌توانست این راه را برود به جز ایشان. من که ۱۹ ماه نوکری ایشان را در سریال امام علی کرده‌ام می‌فهمم که غلامی این خانواده چه لذتی دارد. دانشجویی بودم که نقش مالک به من پیشنهاد شد؛ برای اینکه مالک را بشناسم، سراغ سرچشمه اصلی رفتم و امام علی را شناختم.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بنده باید از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر کنم؛ به همه جوانانی که به این جشنواره آمدند و این امامزاده را تبدیل به یک پایگاه فرهنگی کردند تبریک می‌گویم. به آقای نادر طالب‌زاده که در صدا و سیمای ما یک تنه با رسانه‌های معاند می‌جنگند هم تبریک می‌گویم.

در ادامه این آئین حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی خاموشی»، که سابقه مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی و نظارت بر حوزه هنری به عنوان نهاد هنری و فرهنگی را داشته و هم اکنون رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است، طی سخنانی با بیان اینکه امام علی (ع) قرآن ناطق هستند، گفت: امیرالمومنین (ع) تماما خدا را می دید و همه قول و فعل او برای خدا بود.

او با اشاره به آیه ۳۸ و ۳۹ سوره مدثر گفت: در این آیه می‌خوانیم: «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَهٌ؛ إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ» (هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است، مگر اصحاب یمین) بعضی روایات در تفسیر این آیه می‌گویند که منظور از اصحاب یمین امام علی و شیعیان اوست، بعضی روایات هم معتقدند که منظور امام علی، اصحاب و شیعیان اوست اما آن چیزی که همه روایات بدان تأکید دارند این است که مصداق بارز «الی اصحاب یمین» امام علی علیه السلام است چرا که ایشان منشا خیر تمام و کمال است.

اعطای نشان خادمی افتخاری امامزاده صالح (ع) به فرهاد قائمیان، بازیگر از دیگر بخش های این آئین اختتامیه بود.

قائمیان بیان کرد که خدا را شاکر است که توفیق خادمی امامزاده صالح (ع) را بعد از خادمی حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) پیدا کرده است.

نشان خادمی امامزاده توسط حجت الاسلام بی‌آزار متولی امامزاده به این بازیگر سینما اهدا شد.

برندگان جشنواره بزرگ صالح

در ادامه برندگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

در بخش مستند با حضور مهدی کیاسری، عضو هیئت داوران، حجت الاسلام خاموشی و نادر طالب زاده جوایز آثار برتر به شرح ذیل اعطا شد:

نفر دوم حسین نارمنجی برای مستند «عاشقانه ای برای یک دوست» با اهدای جایزه ۱۵ میلیون تومانی

نفر سوم الهام آقالری برای مستند «قهرمان» با اعطای جایزه ۱۰ میلیون تومانی

و نفر چهارم محمدرضا دهستانی برای مستند «سراج» با اعطای جایزه ۵ میلیون تومانی

این بخش برنده نخست نداشت.

در بخش داستانی جوایز به شرح ذیل با حضور منیر قیدی، مسعود اطیابی، سیدجواد ساداتیان، اعضای هیئت داوران و فرهاد قائمیان و حجت الاسلام عادل اعطا شد:

نفر اول سیاوش ساعدپناه برای فیلم «بابردو»؛ اعطای جایزه ۳۰ میلیون تومان

نفرات دوم فاطمه دهقانی برای فیلم «دایره» و مصطفی دهقانی اشک برای فیلم «خلافکارهای اصلی» با اعطای جایزه ۱۰ میلیون تومانی

نفرات سوم محمدجواد حکمی برای فیلم «برای امیر» و سید محمود شریفی برای فیلم «ابتاء» با اعطای جایزه ۵ میلیون تومانی

برندگان بخش قاب صالح این جشنواره نیز به شرح ذیل هستند:

زینب عبدی برای «برادر رضا»، حمید مظفری برای «آخرین بسته» و سعید ایزدپناه برای «شرط ضمن عقد» با اعطای جوایز ۵ میلیون تومانی

رسول صانعی دبیر جشنواره صالح در بخش پایانی این مراسم گفت: از بهمن ماه سال گذشته این جشنواره را با پیام آیت الله جواد آملی آغاز کردیم. حدود ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که ۴۰۰ تای آن فیلم و ۱۰۰ فیلم‌نامه بودند. هیئت انتخاب بدوی ۲۰۰ اثر را انتخاب کردند و برگزیدگان نیز امشب معرفی شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر دو بخش مستند و داستانی، بخش قاب صالح را هم داشتیم که در آن بچه‌های خودمان ۲۰ اثر را با حمایت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی ساختند.

صانعی همینطور در ادامه خبر امضای تفاهم‌نامه با شبکه نهج کربلا که در نشست خبری پیشین اعلام شده بود، از اضافه شدن بخش بین‌الملل جشنواره برای سال آینده خبر داد.

پایان بخش این آئین سلام و زیارت جمعی امامزاده واجب التعظیم حضرت صالح بن موسی (ع) بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه «برخط ماه و نوا» به ایستگاه سوم رسید


ششمین دوره کنسرت های آنلاین با عنوان «بر خط ماه و نوای ۳» از روز سه شنبه دوازدهم مرداد ماه از تالار رودکی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سبزعلی: فارابی نباید به عنوان سرمایه گذار در تولید آثار سینمایی مشارکت داشته باشد/ چیدمان افراد حاضر در شوراهای بنیاد سینمایی فارابی بر چه مبنا و اساسی است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان سبزعلی تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: یکی از معضلات سینمای ایران سرمایه گذاری بخش دولتی در سینما است؛ از این رو بنده معتقدم فارابی نباید به عنوان سرمایه گذار در تولید آثار سینمایی مشارکت داشته باشد. نه تنها این نهاد که تمامی نهادهای دولتی بایستی تنها در بخش نظارتی فعالیت داشته باشند و اگر این اتفاق بیفتد دیگر بحث رانت خواری و باندبازی در سینما از بین خواهد رفت.

تهیه کننده فیلم سینمایی «هشتگ دوچرخه باز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از سوألات اساسی بنده در خصوص بنیاد سینمایی فارابی همیشه این بوده که چیدمان افراد حاضر در شوراهای بنیاد سینمایی فارابی بر چه مبنا و اساسی است؟ این افراد چرا و چگونه برای حضور در شوراهای تخصصی این بنیاد سینمایی انتخاب شده اند؟

وی در همین راستا ادامه داد: بنده همواره جزو منتقدین چیدمان این شوراها بوده و هستم و می دانم بسیاری دیگر از سینماگران هم از این شوراها نارضایتی دارند. ای کاش اگر بعد از مدتی این شوراها هیچ خروجی مناسبی نداشتند اعضای شان عوض شوند نه اینکه همواره در این محفل حضور داشته باشند و هیچ کار مثبتی هم برای سینما انجام ندهند!

سبزعلی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه زدوبندهای مالی همیشه در نهادهای سینمایی وجود داشته و دارد و احتمالاً در دوره های آتی نیز وجود خواهد داشت متذکر شد: در سال های اخیر بحث شفاف سازی های مالی بنیاد سینمایی فارابی اتفاق نیکویی بود و من شخصاً از این اتفاق استقبال کردم و امیدوارم نظم مالی و اداری همچنان در این بنیاد سینمایی استمرار داشته باشد.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: یکی از کارهای خوبی که بنیاد سینمایی فارابی می تواند انجام دهد داشتن تعامل با دیگر نهادها و دستگاه های فرهنگی و هنری است. این بنیاد می تواند فیلمنامه های جوانان و نوجوانان را خریداری کند و با اینکه فاصله میان سینما و تلویزیون بسیار زیاد است با سازمان صدا و سیما وارد تعامل و همکاری شده و بخشی از فیلمنامه های جوانان و نوجوانان را برای ساخت به تلویزیون ارائه کند تا از این رهگذر شاهد تولیدات بیشتری بدون سرمایه گذاری اما با اهتمام دولت باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری اولین دوره مسابقه عکاسی «کاف»/ فراخوان منتشر شد


فراخوان اولین دوره مسابقه عکاسی «کاف» با هدف حمایت از نگاه‌های نو و خلاق در عرصه هنر عکاسی ایران و همچنین با ایجاد فضایی رقابتی در جهت افزایش انگیزه و شور و شوق در جوانان منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرا آوازدادی»منتشر شد/ بازگشت آهنگساز پیشکسوت


آلبوم موسیقی «مرا آواز دادی» به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان و خوانندگی اشکان کمانگری در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی شنوندگان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا بقیه دوستان سراغ ساخت فیلمی چون «مدیترانه» و با سوژه مدافعان حرم نمی‌روند?! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «مدیترانه» گفت: شاید بهتر باشد این سوال پرسیده شود که چرا بقیه دوستان سراغ ساخت فیلمی چون «مدیترانه» و با سوژه مدافعان حرم نمی‌روند. سینمای ایران در این بخش دستآورد زیادی ندارد.

به گزارش سینماپرس، هادی حاجتمند در گفت‌وگو با میزان پیرامون اکران «مدیترانه» در جشنواره جهانی فیلم فجر و بازخوردهای آن گفت: «مدیترانه» در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده شد و مخاطبان غیر ایرانی هم با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند و پیام اصلی و جهان‌شمول فیلم از جانب آن‌ها درک شد و خوشحالم که فیلم بیننده جهانی هم داشت و مورد استقبال هم گرفت.

حاجتمند: سینماگران مدافعان حرم را نادیده گرفته‌اند/باید دین خودمان را ادا کنیم

حاجتمند پیرامون این سوال که چرا به سراغ ساخت «مدیترانه» با محوریت مدافعان حرم رفته است بیان کرد: شاید بهتر باشد این سوال پرسیده شود که چرا بقیه دوستان سراغ ساخت فیلمی چون «مدیترانه» و با سوژه مدافعان حرم نمی‌روند. سینمای ایران در این بخش دستآورد زیادی ندارد. در کنار همه واقعیت‌های اجتماعی و تلخی که موضوع فیلم‌های مختلفی قرار گرفته است در سرزمین خودمان آدم‌های باغیرتی داریم که از شرف و ناموس مملکتمان دفاع می‌کنند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

وی در همین راستا تاکید کرد: این آدم‌ها متعلق به دهه ۶۰ نیستند و در همین دهه ۹۰ در کنار ما زیست داشتند. من این آدم‌ها را دیدم و تصور می‌کردم بیشتر از این‌ها در سینمای ما دیده خواهند شد، اما متوجه شدم فیلتر کدر و پر زرق و برق جلوی چشمان کارگردانان ما این اجازه را نمی‌دهد که در این مورد فیلم بسازند و واقعیت‌ها را ببینند.

کارگردان فیلم سینمایی «اشنوگل» تصریح کرد: من به اندازه خودم به این آدم‌های شریف و از جان گذشته پرداختم و ادعای بی غلط بودن ندارم و مشق بی‌غلط هم ننوشتم، ولی امیدوارم که در آینده بهتر و بی‌غلط‌تر فیلم بسازم.

این مستندساز با اشاره به تاثیر کرونا بر اکران فیلم‌ها عنوان کرد: شیوع کرونا برای همه صنایع کشور محدودیت ایجاد کرده و یکی از صنعت‌های فرهنگی کشور ما سینما هم تحت تاثیر آن قرار گرفته است و آسیب آن را هم خورده است. ما در روزهای کرونایی کنار مردم هستیم و خداراشکر سینماها پروتکل‌های بهداشتی را داخل سالن‌های نمایش رعایت می‌کنند و الحمدالله سینماها کامل بسته نشده و مردم امکان دیدن فیلم بر پرده عریض سینما را دارند. ما در همین فضا از مردم دعوت کردیم «مدیترانه» را ببینند و امیدوارم به نسبت شرایط کرونایی و سخت این روزها اتفاقات خوب و در شانی برای این فیلم بیفتد و ان‌شاالله «مدیترانه» اکران خوب و قابل قبولی خواهد داشت.

نبرد مدافعان حرم در «مدیترانه» راهی اکران سینماها شد/فیلمی که مخاطبان جهانی داشت

هادی حاجتمند پیرامون کمک به مردم خوزستان خاطرنشان کرد: من علاقه‌مند بودیم در این شرایط به وجود آمده کمکی به مردم سرزمینمان بکنیم. خوشبختانه تهیه‌کننده «مدیترانه» بخشی از سهم خود را به نفع مردم خوزستان کنار گذاشته و مابقی فروش فیلم را هم برای مردم خوزستان و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیکر مهرزمان فخار منفرد به سوی خانه ابدی بدرقه شد


پیکر مهرزمان فخارمنفرد هنرمند فقید روز شنبه ۹ مرداد ماه به سمت خانه ابدی بدرقه و خاکسپاری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی نقشی را می‌پذیرم تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم و هرچه در توان دارم می‌گذارم تا به شکل درست و واقعی اجرایش کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در روزگاری که نقش خوب برای بازیگران زن میانسال خیلی کم نوشته می‌شود، محترم یکی از همین معدود نقش‌های تاثیرگذار بوده است.

به گزارش سینماپرس، فریده سپاه منصور در رنگین کمانی از بهترین و ماندگارترین سریال‌های تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است؛ از مدرس، گرگ ها، عقیق، امام علی (ع) و نیمه پنهان ماه گرفته تا معصومیت از دست رفته، دوران سرکشی، خانه‌ای در تاریکی و نون خ ۱. سپاه منصور در سریال «دردسرهای عظیم ۲» ایفاگر نقش «محترم» است؛ پیرزنی مغرور و لجباز که البته در نهایت، انسان بدی نیست و قلب رئوفی دارد. سپاه منصور می‌گوید از سال ۱۳۸۲ و به هنگام تصویربرداری سریال «خانه‌ای در تاریکی» می‌دانسته که برزو نیک نژاد روزی کارگردانی متبحر و کاربلد خواهد شد. او این پیش بینی را درباره منوچهر هادی هم داشته است. این بازیگر پیشکسوت حضورش در دردسرهای عظیم ۲ را به همین آشنایی قبلی با نیک نژاد مرتبط می‌داند. سپاه منصور می‌گوید آن قدر در نقش محترم فرو رفته بوده که برای مقطعی در زندگی واقعی هم انسان تلخی شده است.

بازیگر سریال دردسرهای عظیم ۲ تاکید می‌کند که هرگاه ایفای نقشی را می‌پذیرد تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا بازی واقعی و تاثیرگذاری داشته باشد و در عین حال، خاطرنشان می‌کند که رفتارهای خودمحور و دیکتاتورمآبانه محترم را نمی‌پسندیده و اشتراک اخلاقی چندانی با او نداشته است. این بازیگر کهنه‌کار همچنین تصریح می‌کند در روزگاری که نقش خوب برای بازیگران زن میانسال خیلی کم نوشته می‌شود، محترم یکی از همین معدود نقش‌های تاثیرگذار بوده است. سپاه منصور از روزهای پخش اولیه سریال‌های دردسرهای عظیم ۲ می‌گوید و کسانی که در کوچه و خیابان از او می‌خواسته اند تا دیگر نقش منفی بازی نکند. او هم این موضوع را نشانه‌ای می‌داند که به خوبی از پس نقش محترم برآمده است.

شبکه آی فیلم این روزها سری دوم سریال «دردسرهای عظیم» روی آنتن برد. به همین بهانه، گفت و گویی با فریده سپاه منصور بازیگر نقش محترم در این اثر نمایشی جذاب و دیدنی داشته ایم.

این شب‌ها بیننده سریال «دردسرهای عظیم» از شبکه آی فیلم هستید؟

جسته و گریخته می‌بینم؛ اما گاهی ساعت پخشش را فراموش می‌کنم.

تماشای دوباره این سریال چه حال و هوایی برایتان دارد؟

گاهی با خودم می‌گویم‌ای کاش فلان سکانس را جور دیگری بازی کرده بودم یا مثلاً اگر فلان جا این مدلی بازی می‌کردم بهتر بود. فکر می‌کنم اکثر بازیگران چنین دغدغه‌ای را دارند و وقتی بازی خود را می‌بینند شروع به ایراد گرفتن از خود می‌کنند. من هم همیشه عادت دارم که خودم را نقد و نقاط قوت و ضعف کارم را ارزیابی کنم.

چگونه شد که به بازیگران فصل دوم سریال «دردسرهای عظیم» پیوستید؟

من از سال ۱۳۸۲ و در سریال «خانه‌ای در تاریکی» با آقای نیک نژاد آشنا هستم. آن زمان ایشان دستیار آقای سعید سلطانی و برنامه ریز در این سریال بودند. همان زمان وقتی نوع برخورد و رفتار آقای نیک نژاد را که می‌دیدم به دوستان می‌گفتم که او روزی کارگردان خیلی خوبی خواهد شد. این احساس را درباره منوچهر هادی هم داشتم. بعد از دیدن سری اول دردسرهای عظیم گفتم آفرین به نیک نژاد که چنین کارگردان خوب و کاربلدی شده است. وقتی هم پیشنهاد بازی در «دردسرهای عظیم ۲» را ارائه دادند، چون آشنایی قبلی با ایشان داشتم پذیرفتم که در سریال بازی کنم.

شما در «دردسرهای عظیم ۲» بازیگر نقش زنی مقتدر و در ظاهر بی رحم به نام «محترم» هستید. ایفای چنین نقشی برای خودتان چقدر جذاب بود؟

یکی از دلایل حضورم در سریال، فیلمنامه جذابش بود. امثال محترم را در جامعه زیاد می‌بینیم. متاسفانه یک نوع انحصارطلبی این روزها رایج شده و شاهد یک‌سری از آدم‌ها هستیم که فقط نوک بینی خودشان را می‌بینند و خود را مرکز عالم می‌دانند. این آدم‌ها معمولا حرف، حرف خودشان است و هیچ انعطافی هم ندارند و حاضر به پذیرش اشتباهات خود نیستند. من به عنوان بازیگر، باید نقش چنین زنی را به گونه‌ای بازی می‌کردم که برای مخاطب باورپذیر باشد. خیلی در نقش محترم فرو رفته و در زمان بازی در دردسرهای عظیم آدم تلخی شده بودم، به طوری که همسرم و پسرم شکایت داشتند. خودم هم این حس را داشتم و نقش بر رویم خیلی تاثیر گذاشته بود. اصولاً وقتی نقشی را می‌پذیرم تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم و هرچه در توان دارم می‌گذارم تا به شکل درست و واقعی اجرایش کنم. بعد از پخش سریال دردسرهای عظیم مردم در کوچه و خیابان به من می‌گفتند دیگر نقش منفی بازی نکن. همین موضوع نشان می‌دهد که توانسته ام به خوبی از پس نقش بربیایم.

در زندگی واقعی و به لحاظ خصوصیات فردی اخلاقی به محترم شباهت‌هایی دارید؟

نه، شخصیت خودم مثل محترم نیست و رفتارهایش را نمی‌پسندیدم. خودم در زندگی شخصی انسانی منعطفی هستم، هر چند بر روی برخی از عقاید به خصوص درباره مسائل اخلاقی می‌ایستم و کوتاه نمی‌آیم.

در روزگاری که نقش خوب برای زنان بازیگر میانسال خیلی کم نوشته می‌شود، به نظر می‌رسد نقش محترم تفاوت دارد و از تاثیرگذاری لازم در روند قصه برخوردار است.

برای خود من همیشه سوال بوده که چرا نویسندگان نقش‌های خوب و تاثیرگذار برای زنان میانسال نمی‌نویسند. شاید به این دلیل باشد که زنان وقتی مرز ۵۰ سال را رد می‌کنند، به لحاظ روحی تغییر کرده و نوعی گوشه گیری را در پیش می‌گیرند. این زنان معمولاً دیگر وظایف اجتماعی چندانی را برای خود قائل نیستند و در نهایت، فقط به خانه داری روی می‌آورند و منفعل می‌شوند. مثلاً شما کمتر زنی را می‌بینید که در سن بالا به کلاس آموزش نقاشی برود. خودم الان ۷۴ ساله هستم. شاید بخشی از مسئله نبود نقش خوب برای زنان میانسال، به خودمان و کم کاری‌مان در جامعه بازگردد. وقتی زنان هم‌سن‌وسال من یا حتی پایین تر، از جامعه فاصله می‌گیرند و کار موثری انجام نمی‌دهند، طبیعی است که این انفعال، در نوشتن نقش برای زنان میانسال در فیلمنامه‌ها منعکس می‌شود. روزی یکی از کارگردانان به من گفت نقش مهمی برایتان در نظر گرفته ام. گفتم فیلمنامه بفرستید. گفت نقش یک خانم لال و افلیج است؛ اما گره کار به دست او باز می‌شود. من هم پاسخ دادم شما خجالت نمی‌کشیدید!؟ این زن هیچ کاری نمی‌کند و دیالوگ هم ندارد، تازه گره کار هم به دست او باز می‌شود!؟ وای بر این فیلمنامه.

پس از نمایش اولیه و بازپخش‌های بعدی دردسرهای عظیم با چه واکنش‌ها و نظراتی از سوی مردم مواجه بودید؟

آن‌هایی که دستی بر آتش دارند مثل بازیگران و همکاران، اکثرا به دلیل نقش متفاوتی که داشتم تشویقم کردند. مردم هم دو دسته بودند: آن‌هایی که از قبل مرا می‌شناختند و دوستم داشتند دلشان نمی‌خواست به خاطر نقش محترم، از من متنفر شوند و بقیه که شناخت چندانی از خودم نداشتند، می‌پرسیدند شما خودتان هم واقعا این مدلی هستید!؟

فکر می‌کنید هنوز هم در تهران خانواده‌هایی پیدا می‌شوند که مثل آنچه در دردسرهای عظیم می‌بینیم در یک خانه و با روابطی چنین صمیمانه زندگی کنند؟

در تهران که دیگر بعید می‌دانم، مخصوصا از زمانی که زندگی آپارتمانی رایج شده است. اما فکر می‌کنم هنوز چنین خانه‌هایی در شهرستان‌ها وجود داشته باشد. به هر حال، وقتی تعدادی انسان در خانه‌ای زندگی می‌کنند که دور تا دور حیاطش اتاق است و در هر اتاق هم یک خانواده حضور دارد، طبیعی است که با هم چشم در چشم باشند و روابطشان به هم نزدیک شود. از زمانی که آپارتمان‌نشین شدیم دیگر کمتر شاهد چنین روابطی هستیم، هر چند هنوز هم می‌بینم که بعضی از خانم‌های ساکن در یک مجتمع با هم به خرید می‌روند.

مخاطب شبکه آی فیلم هستید؟

بله، اگر فرصت داشته باشم، حتما سری به آی فیلم می‌زنم. بازپخش سریال‌هایی را که ندیده ام از آی فیلم تماشا می‌کنم. برنامه‌های آی فیلم که به پشت صحنه‌ها می‌پردازند و با بازیگران صحبت می‌کنند هم خیلی خوب و آموزنده هستند.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

۱۷ ماه به خاطر کرونا بیکار بودم. هر وقت برای کار تماس می‌گرفتند می‌گفتم تا واکسن نزنم پیشنهاد قبول نمی‌کنم. آخرین بازی ام در سریال «شاهرگ» بود تا تیرماه امسال که در سریال «خوشنام» به تهیه‌کنندگی احمد زالی و کارگردانی علیرضا نجف‌زاده مشغول به کار شدم.

مشاهده خبر از سایت منبع