X

بایگانی مرداد 25, 1400

دفتر سینمایی

خاطره‌ کوروش زارعی از پنهانی نماز خواندن علی سلیمانی


مراسم بزرگداشت یاد و خاطره زنده‌یاد «علی سلیمانی» هنرمند خلاق و متعهد عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه مجازی عکس‌های عاشورایی از سوی انجمن عکاسان نوجوان


منتخب عکس‌های عاشورایی اعضا و مربیان انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاهی مجازی با عنوان «خورشید در قاب» به نمایش گذاشته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای ۶ ماه فلج‌شدن جعفر دهقان سر صحنه فیلمبرداری!


جعفر دهقان در برنامه تلویزیونی «سریالیست» از حادثه وحشتناکی گفت که سر صحنه فیلمبرداری برایش اتفاق افتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رفتی و یک بار به من نگفتی مادر/ و خون بند نیامد که نیامد!


هشتمین نماهنگ پروژه موسیقایی – تصویری «روایت طُف» از اجتماع عظیم عشیره عاشورا با عنوان «پلک هفتم؛ قرآن جیبی» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوحه جدید دمام زنی، بانوای بنی فاطمه


سید مجید بنی فاطمه در محرم ۱۴۰۰ نوحه‌ای زیبا به همراه دمام زنی، اجرا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تدوین سند راهبردی موسیقی ملی تا بهینه‌سازی خانه موسیقی


وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد با انتشار برنامه‌های جامع خود در حوزه موسیقی از ضرورت تدوین سند راهبردی موسیقی ملی ایرانی و بهینه سازی خانه موسیقی بر اساس چند ضرورت سخن گفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لله‌وا نوازان مازنی با عاشورا هم نوا شدند + قطعه


قطعه «هم نوا با عاشورا» به طفل ۶ ماهه اباعبدالله الحسین (ع)؛ حضرت علی اصغر علیه السلام تقدیم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امکان ندارد شخصیت یا نقشی را بخواهم بازی کنم و آن نقش را دوست نداشته باشم یا باورش نداشته باشم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جعفر دهقان در برنامه تلویزیونی «سریالیست» از حادثه وحشتناکی گفت که سر صحنه فیلمبرداری برایش اتفاق افتاده است.

به گزارش سینماپرس، جعفر دهقان بازیگر تلویزیون و سینما که مهمان برنامه «سریالیست» بود، در ابتدای این برنامه گفت: یکی از دغدغه‌های رسول ملاقلی پور در سینمای جنگ این بود که می‌گفت من خودم را مدیون بچه‌های جنگ می‌دانم و باید طوری ادای دین کنم. شاید خیلی کارها در ژانرهای مختلف برایش پیش می‌آمد، اما آن‌ها را کنار می‌گذاشت و به سراغ ژانر دفاع مقدس می‌رفت. رسول ملاقلی پور از کسانی بود که در سینمای دفاع مقدس ما دارای سهم بسیار بزرگی است.

او در پاسخ به پرسش پدرام کریمی مجری برنامه که گفت شما رکورددار بازی در سریال‌های تاریخی و ژانر و گونه دفاع مقدس هستید، افزود: همه زحمت می‌کشند و کار می‌کنند. من اصلا به این قضیه هیچ وقت فکر نکرده ام که مثلا من در سینمای دینی یا کارهای تاریخی و دفاع مقدسی رکورددار باشم. همیشه سعی کرده ام نقش‌هایی که دوست داشته ام را بازی کنم. نقش‌هایی که احساس کرده ام شاید به درد جامعه و یا خودم بخورد. باید شخصیتی که می‌خواهم کار کنم جزو باورهایم باشد. امکان ندارد شخصیت یا نقشی را بخواهم بازی کنم و آن نقش را دوست نداشته باشم یا باورش نداشته باشم. باید اول نقشی که قرار است کار کنم را دوست داشته و جزو باورها و دغدغه هایم باشد.

این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: باید درست بازی کنم تا در ذهن مخاطب جای بگیرم. مثل خیلی از نقش‌های دیگری که کار کرده‌ام و هنوز که هنوز است مردم با آن‌ها خاطره دارند، مثل ماکسیمیلیانوس، مثل پوتیفار و… وقتی مردم من را می‌بینند هنوز با این شخصیت‌ها خاطره دارند. از این بابت خوشحال هستم. خدا را شاکرم که در این چند صباح عمرم توانسته ام در کارهایی بازی کنم که مردم با آن‌ها ارتباط گرفته و دوستش داشته اند.

دهقان در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم‌های دفاع مقدسی از جمله «حمله به اچ ۳»، «عملیات کرکوک» و «حماسه مجنون» همه برگرفته از واقعیت و اتفاقاتی هستند که در دوران دفاع مقدس رخ داده بودند، نوشته و کار شد. اینطور نبوده که زاییده تفکر نویسنده یا کارگردان باشد. خیلی از شخصیت‌هایی که در سینمای ما بوده و فیلم‌هایی که بازی کرده ام شخصیت‌هایی بوده اند که در واقعیت حضور داشته و یا زنده هستند یا شهید شده اند.

* اطلاعات کمی از نقشم در مختارنامه داشتم

او همچنین درباره نحوه تحلیل یا تفکیک نقش‌هایی که بازی کرده است، توضیح داد: وقتی نقشی به من پیشنهاد می‌شود اول دقت می‌کنم ببینم او را می‌شناسم. بعد می‌روم دنبالش که بدانم این آدم چه کسی بوده، در تاریخ چه کاره بوده، تاثیر او در جامعه و روی مردم چقدر بوده است و… این‌ها را می‌سنجم. اگر اطلاعات نداشته باشم سعی می‌کنم پیرامون آن شخصیت یکسری مطالعه کنم و کتاب‌های مرتبط بخوانم. اگر دسترسی نداشته باشم با نویسنده کار و کارگردان که از همه مشرف‌تر و مسلط‌تر به کار هستند صحبت می‌کنم. در سریال «مختارنامه» پیدا کردن شخصیت مصعب‌بن زبیر خیلی سخت بود. منابع کمی وجود داشت. دیدم بهترین راه برای رسیدن به این شخصیت این است که از آقای میرباقری کمک بگیرم و از او تشکر می‌کنم.

دهقان تاکید کرد: واقعا باید او را «استاد میرباقری» نامید. اگر کمک‌های آقای میرباقری نبود امکان نداشت بتوانم به این راحتی با این شخصیت ارتباط برقرار کنم. سر سکانسی که قرار بود کار کنیم اول آقای میرباقری می‌آمد و می‌گفت ببین این اتفاقات مثلا قبل از این افتاده و این‌ها در آینده رخ خواهد داد. یعنی من را در شرایطی قرار می‌داد که درک آن لحظه‌ها کاملا برایم ملموس بود. راحت بودم و کار می‌کردم و این به دلیل کمک‌های آقای میرباقری بود. کتاب زیاد بود، اما زمان برای مطالعه نداشتم. تصور کنید امروز با من صحبت کردند پنج روز بعد سرصحنه رفتم.

این بازیگر ادامه داد: من برای نقش مصعب انتخاب شدم. نمی‌دانم چرا مرا انتخاب کردند. سر سریال «حضرت یوسف» بودم که از دفتر زنده‌یاد اکبر فلاح که تهیه کننده این کار بودند با من تماس گرفتند و برای سریال «مختارنامه» دعوت شدم. خیلی دوست داشتم با آقای میرباقری کار کنم. همیشه می‌گفتم یعنی می‌شود با او کار کنم؟ او جزو فیلم سازهایی است که خیلی از بازیگران آرزوی کار با او را دارند. چون وقتی با او کار می‌کنی می‌آموزی و یاد می‌گیری. علاوه بر کار آموزش هم می‌بینی. همیشه گفته ام کارهای او کلاس بسیار خوبی است. وقتی این نقش را به من پیشنهاد داد گفتم آقای میرباقری من اصلا این آدم را نمی‌شناسم. گفت می‌شناسی نگران نباش. بسیار به من اعتماد به نفس داد. در همان جلسه اول نزدیک به دو ساعت تمام با من درباره نقش صحبت کرد. گفتم نگرانم. گفت نگران نباش اگر دوست داشته باشی می‌توانی بازی کنی. مگر اینکه خودت دوست نداشته باشی. من هم دوست داشتم با آقای میرباقری کار کنم. هر چه کار جلوتر رفت علاقمندی من به این نقش بیشتر شد.

دهقان در ادامه درباره سکانس در خون غرق شدن مصعب در سریال «مختارنامه» توضیح داد: سکانس بسیار مشکلی بود. تصور کنید در فصل سرما خون بود و باید داخل آن می‌رفتی و بعد از خون بیرون می‌آمدی. درست است این سکانس خیلی مشکل بود، اما با توجه به اینکه از قبل برایش فکر شده بود فکر نمی‌کنم بیشتر از دو ساعت برایش وقت گذاشته باشم. از زمانی که گریم شده و لباس پوشیده سر صحنه رفتم و این سکانس را گرفتیم و تمام شد شاید حدود دو ساعت شد. چون برای همه چی فکر شده بود. جلوه‌های ویژه تصویری و کامپیوتری نداشتیم. همه در صحنه ساخته شده بود. سکانسی هم که از اسب‌ها از زیر خاک بیرون می‌آیند و تیرهایی که می‌رود و دوربین حرکت می‌کند. همه را ساخته بودند. برای همه چیز فکر شده بود.

این بازیگر در ادامه اظهار کرد: همه بازیگران مختار از دوستانم هستند با همه کارگردان‌ها راحت هستم. از جلسه اول طوری رفتار می‌کنم که خودم را در کار بیگانه حس نکنم. سعی می‌کنم با همه راحت باشم. نمی‌توانم بین داوود میرباقری با فرج الله سلحشور یا شهریار بحرانی … فرقی بگذارم. با آقای سلحشور خیلی راحت بودم. با آقای میرباقری هم همینطور و ممنون او هستم. واقعا کسی سر صحنه صدای اضافی نمی‌شنود. خصلت خودم این است که سرکارها شوخ هستم و بگو و بخند دارم. با این حال یکبار نشد به من بگوید جعفر ساکت باش.

بازیگر «مریم مقدس» یادآور شد: آقای بحرانی هم شخصیت بسیار بی نظیری دارند. سر فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» یکسری هواپیما با مقیاس یک به یک و واقعی ساخته شده بود و قرار بود این‌ها منفجر شوند. از لابه لای این‌ها قرار بود یکسری بدلکار و هنرور بدوند و زمین بخورند. یکی از بچه‌های هنرور خودش را پرت کرد. آقای بحرانی فکر کرد اتفاقی افتاده است. در همان لحظه از استرس کمرش گرفت و یک هفته به همان حالت ماند. آدم‌ها اینقدر برایش مهم هستند. اگر بداند یک درصد اتفاقی برای کسی سر صحنه بیفتد کار را انجام نمی‌دهد. افسوس می‌خورم و نمی‌دانم چرا اینقدر کم کار می‌کنند و با وسواس هستند.

بازیگر سریال «مردان آنجلس» همچنین درباره راهکار ماندگار شدن کارهای دینی و مذهبی اظهار کرد: نباید اتفاقات تاریخی را به هیچ عنوان تحریف کنیم. باید به سوی واقعیت‌ها برویم. از تخیل استفاده کنیم، اما واقعه تاریخی را نباید واژگون جلوه بدهیم. شاخصه‌ها مشخص است. از تخیل برای شناساندن شخصیت‌های تاریخی به مخاطب استفاده کنیم، اما در همان حد و اندازه‌ای که باید و لازم است.

دهقان در پایان درباره سختی‌های کارهای تاریخی و دینی گفت: برخی وقتی کارهای تاریخی را نگاه می‌کنند فکر می‌کنند یک دکور زده اند، رفته ایم و بازی کرده ایم و در این حد است. اما اینطور نیست. هر کدام از لباس‌ها و گریم‌های شخصیت‌ها را ببینید که باید در طول روز و در گرمای ۴۸ درجه شهرک سینمایی کار کرد. واقعا مشکل است. کارهای تاریخی مشکلات بسیاری نسبت به کارهای دیگر دارد. حادثه‌هایی وجود دارد و نمی‌شود پیش بینی کرد. من سر یکی از کارها از اسب زمین خوردم و اسب با لگد زد مهره‌های گردنم به نخاعم فرو رفت. سمت راستم فلج شد. ۶ ماه گوشه خانه افتاده بودم. حالم خیلی بد شد و در نهایت جراحی کردم. به خیر گذشت. وقتی پروفسور صابری من را عمل کرد، گفت چطور با این وضعیت راه می‌رفتی!؟ نخاعت پاره شده بود!

وی تصریح کرد: اگر کسی می‌تواند این کارها را تحمل کند و ۵ سال سر «مختارنامه» و ۲ سال سر «یوسف پیامبر» بماند، فقط عشق است. اگر عشق نباشد نمی‌شود تحمل کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیامدهای فساد و شفافیت در حوزه فرهنگ و هنر


سیدعباس صالحی با اشاره به لزوم شفافیت در حوزه فرهنگ و هنر می‌گوید: حوزه فرهنگ و هنر حوزه پرگردش مالی نیست ولی پرمنزلت است و اگر فساد در آن باشد موجب بی‌اعتباری و نقص در کارکردهای این حوزه می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط بازی در دوران کرونایی برای بازیگران بسیار دشوار است/تاکنون اقدام مهمی برای واکسیناسیون بازیگران نشده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «فرشتگان بی بال» گفت: انسان با امید زنده است و باید در تلخ‌ترین شرایط هم امید داشته باشیم‌. رییس جمهور جدید هم قول‌هایی در زمینه سر و سامان دادن به وضعیت واکسیناسیون داده‌اند و امیدوارم هرچه زودتر این امکان مهیا شود.

به گزارش سینماپرس، شهرام عبدلی در گفت‌وگو با میزان پیرامون بازی در سریال «فرشتگان بی بال» به کارگردانی امیرحسین عنایتی که در ایام محرم در حال پخش است گفت: مجموعه تلویزیونی «فرشتگان بی بال» به کارگردانی امیرحسین عنایتی با محوریت کادر درمان و کرونا ساخته شده است و خوشحالم در این مجموعه با عوامل و بازیگران حرفه‌ای همکاری داشتم.

وی در همین راستا افزود: وقتی موضوعی چون کرونا گریبان‌گیر مردم می‌شود و همه زندگی را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد هر هنرمندی وظیفه دارد در مورد آن کنکاش کند و بر حسب نوع کار خود در مورد آن مطلبی بنویسد، فیلمی بسازد و یا در مورد آن حرف بزند. بر همین اساس کارگردانان و بازیگران هم باید به بهترین نحو داستان و درامی از این واقعه بسازند که در عین گفتن واقعیت‌ها و مشکلات به مردم آگاهی بدهد. این وظیفه هر هنرمندی است و من هم در این مجموعه و کارهای دیگر با همین نیت بازی کرده و می‌کنم.

بازیگر مجموعه «پرستاران» با اشاره به درام قوی «فرشتگان بی بال» اظهار کرد: فیملنامه «فرشتگان بی بال» قوی بود و نقش خودم در این سریال را دوست داشتم. با وجود شرایط کرونایی و سخت هیچکدام از عوامل درگیر کرونا نشدند و در پشت صحنه هم موارد بهداشتی با حساسیت تمام رعایت میشد. تمهیدات درست تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه جواب داد و خوشحالم با این مجموعه در ایام ماه محرم مهمان خانه‌های مردم هستم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «صبح آخرین روز» با اشاره به اهمیت واکسیناسیون بازیگران بیان کرد: شرایط بازی در دوران کرونایی برای بازیگران بسیار دشوار است و هر لحظه هم این وضعیت خطرناک‌تر می‌شود و تاکنون اقدام مهمی برای واکسیناسیون بازیگران نشده است.

وی با تاکید بر شرایط بحرانی بازیگران افزود: ما با پرستاران، پزشکان و… که واکسن زده‌اند چه فرقی داریم که نباید در اولویت واکسیناسیون باشیم؟ زمان گریم و فیلمبرداری ماسکی وجود ندارد و رعایت فاصله‌گذاری با بازیگران و دیگر عوامل هم عملا امکان‌پذیر نیست و در محیط بسته هم مشغول هستیم. ما چه فرقی با بقیه مشاغلی که در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند داریم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «سر دلبران» با اشاره به فوت علی سلیمانی بر اثر کرونا عنوان کرد: متاسفانه علی سلیمانی یکی از بازیگران خوب ما بود که بر اثر کرونا از دست رفت. باید در واکسیناسیون بازیگران جدیت به خرج داد تا جلوی این اتفاقات تلخ و باورکردنی را گرفت.

این بازیگر جوان تاکید کرد: مردم هم باید بیشتر از هر زمان دیگری مراقب باشند و تا جایی که مجبور نیستند از خانه بیرون نیایند. در بیمارستان‌ها و بهشت زهرا غوغایی بر پا است و تنها با عزم مسئولین و همکاری مردم می‌شود از این گذر سخت عبور کرد.

شهرام عبدلی خاطرنشان کرد: انسان با امید زنده است و باید در تلخ‌ترین شرایط هم امید داشته باشیم. رییس جمهور جدید هم قول‌هایی در زمینه سر و سامان دادن به وضعیت واکسیناسیون داده‌اند و امیدوارم هرچه زودتر این امکان مهیا شود.

مشاهده خبر از سایت منبع