X

بایگانی مرداد 27, 1400

دفتر سینمایی

«رستاخیز» را آتش نزدیم/ کارشکنی دولت در اکران/ رییسی فیلم را دید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: قریب به یک دهه از زمان تولیدش می‌گذرد، فیلمی که از هنگام ساخت تا همین امروز حاشیه‌های رنگ به رنگش تمامی نداشته، چهار رئیس سازمان سینمایی و چهار وزیر به خود دیده اما هنوز هم که هنوز است در هزار توی اکران گیر کرده است. «رستاخیز» را می‌گویم که احمدرضا درویش کارگردانش ده سال پس از آخرین ساخته‌اش دوباره پا به عرصه سینما گذاشت و این فیلم را با محوریت وقایع کربلا ساخت، «رستاخیز» سرانجام پس از نمایش در جشنواره سی و دوم و کسب ۸ سیمرغ از این رویداد، اکرانی نیم روزه را در سال ۹۴ تجربه کرد تا پایانی باشد برای نمایشش و آغازی برای موج جدید حواشی‌اش.

عمده انتقادات به این فیلم هم برمی‌گشت به نمایش چهره حضرت عباس (ع). مذاکرات با تهیه‌کننده و کارگردان برای انداختن هاله نور بر چهره آن حضرت اما با توفیق همراه نبود به در نقطه مقابل اما صاحبانش بارها اعلام کرده‌اند رضایت مراجع و علما را برای نمایش چهره کسب کرده‌اند.

کارگردانش همان هنگام اعلام کرد تا زمانی که «رستاخیز» روی پرده نرود، فیلمی نمی‌سازد او البته بر سر این وعده صادق بود تا توالی غیبتش بر پرده سینما ۱۸ ساله شود. حالا ۱۸ سال است که اثری از کارگردان «دوئل»، «متولد ماه مهر»، «کیمیا» و… روی پرده سینما نقش نبسته و به تعبیر خودش «رستاخیز» مانند یوسف در چاه گرفتار شده است.

حواشی اما به همین‌جا ختم نمی‌شود، سال گذشته ناگهان نسخه عربی این فیلم از یوتیوب سربرآورد تا سرآغازی برای تنش‌های جدید سازندگان این فیلم با سهامداران به ویژه بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار با ۶۰ درصد مالکیت باشد.

در ابتدای همین متن ذکر شد که حاشیه‌های رنگ به رنگ «رستاخیز» تمامی ندارد.

همزمان با ایام ماه محرم تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده «رستاخیز» در گفتگوی زنده اینستاگرامی با خبرگزاری مهر، به بازخوانی بخش‌های گفته و ناگفته‌ای از متن و حاشیه این فیلم پرداخت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

* حدود هشت سال از رونمایی فیلم سینمایی «رستاخیز» می‌گذرد؛ برای شروع گزارش مختصری از سرنوشت این فیلم طی این سال‌ها ارائه می‌کنید؟

ابتدا ممنونم از فرصتی که برای صحبت درباره فیلم «رستاخیز» فراهم آوردید. بعد از فیلم سینمایی «دوئل» کار کردن روی فیلم «رستاخیز» را آغاز کردیم و عملاً در مؤسسه تماشا، پروژه دیگری را پیگیری نکردیم. با تمرکزی که روی فیلمنامه کار داشتیم، در اربعین سال ۸۸ بالاخره فیلمنامه نهایی و فیلمبرداری پروژه آغاز شد. پس از تولید، حدود یکسال و نیم هم، کارهای پس‌تولید طول کشید و کار نهایت در سال ۹۱ آماده نمایش شد. با توجه به شرایطی که در آن سال وجود داشت، ترجیح دادیم فیلم در سال ۹۲ عرضه عمومی شود و به اصرار مسئولان وقت ارشاد، «رستاخیز» در جشنواره فجر همان سال رونمایی و با استقبال بسیاری هم مواجه شد.

از طرف جشنواره جوایز متعددی به فیلم تعلق گرفت و در حوزه نقد هم بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. منطقی این بود که برمبنای بازخوردها، فیلم را تقویت کنیم. بازخوردها را دسته‌بندی کردیم و با برخی کارشناسان، چه در حوزه علمیه و چه در حوزه مورخان، مستقیم ارتباط گرفتیم؛ از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی و یا آیت الله علم‌الهدی در مشهد. با تمام تلاش‌ها سرانجام با همکاری معاونت سینمایی وقت، جناب آقای ایوبی، فیلم را برای دریافت پروانه نمایش در سال ۹۳ به ارشاد ارائه کردیم.

«رستاخیز» را آتش نزدیم/ کارشکنی دولت در اکران/ رییسی فیلم را دید

* زمزمه‌هایی بود مبنی‌بر اینکه اگر در سال ۹۱ فیلم را به جشنواره فرستاده بودید، در همان زمانِ مسئولیت آقای شمقدری احتمال نمایش فیلم وجود داشت و این حاشیه‌ها هم به‌وجود نمی‌آمد. در این زمینه چه نظری دارید؟

واقعیت این است که در زمان مسئولیت آقای شمقدری، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی که مشارکت ۳۵ درصدی در پروژه داشت، حتی از انجام تعهداتی که براساس قرارداد برعهده داشتند، شانه خالی کردند. شریکی که به تعهدات خود عمل نکرده، امیدی به حمایتش هم نباید داشت. واقعیت این است تا زمانی که جناب آقای صفارهرندی در وزارت ارشاد مسئولیت داشتند، ما هیچ مشکلی نداشتیم. در دولت دوم آقای احمدی‌نژاد که آقای حسینی به وزارت ارشاد رسیدند، مشکلات ما آغاز شد.

در زمان مسئولیت آقای شمقدری، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی که مشارکت ۳۵ درصدی در پروژه داشت، حتی از انجام تعهداتی که براساس قرارداد برعهده داشتند، شانه خالی کردند. شریکی که به تعهدات خود عمل نکرده، امیدی به حمایتش هم نباید داشت در آن دوره بنیاد فارابی به‌رغم تعهدی که به پروژه داشت، به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرد در حالی که ما متکی بر قراردادهای موجود پروژه را کلید زده بودیم. دولت دهم به هیچیک از تعهداتش به رغم قراردادی که داشتیم عمل نکرد در حالی که ما در میانه فیلمبرداری بودیم. تصورم این است که به‌دنبال اخلال در فرآیند تولید این رویکرد را در پیش گرفتند. ساده‌انگاری است اگر تصور کنیم چنین دولتی که به تعهدات قانونی‌اش پایبند نبوده می‌خواسته است حامی اکرانش باشد. از این منظر تصمیم عوامل فیلم برای انتظار یکساله در رونمایی فیلم را کاملاً درست می‌دانم.

* سال پیش آقای انتظامی اعلام کردند که پروانه اکران آنلاین فیلم صادر شده است و این در تناقض با عدم صدور مجوز برای اکران پرده‌ای فیلم آن هم به دلیل مسئله نمایش چهره بزرگان دینی است. از طرف دیگر شما هم اعلام کردید حاضر به عرضه اینترنتی فیلم در پلتفرم‌های داخلی نیستید. درباره این تناقض کمی توضیح می‌دهید.

بله این تناقض درست است. سازندگان فیلم «رستاخیز» من‌جمله شخص آقای درویش به‌عنوان کارگردان فیلم، نظرات ارشاد در حوزه ممیزی فیلم را کارشناسانه نمی‌دانند. به خصوص نظراتی که از زبان علی جنتی وزیر وقت ارشاد مطرح می‌شد و خیلی نسبت به فیلم نامهربانانه بود. طی ۳۰ سال پس از فیلم «روز واقعه» هیچ اثر تاریخی‌ای در این حوزه در سینمای ایران تولید نشده بود و ما بدون اتکا به منابع دولتی و با بودجه خصوصی، بدون هیچ وام و کمک بلاعوضی، «رستاخیز» را ساختیم که از سوی جشنواره دولتی فجر در ۱۱ رشته کاندیدا شد و ۸ جایزه را هم گرفت. آقای جنتی در یک مصاحبه تلویزیونی عوامل چنین فیلمی را متهم کرد که طماع و مادی هستیم! حرف‌شان به‌شدت دل‌سوزاننده بود.

بعد هم پیشنهادش این بود که بر چهره حضرت عباس (ع) در فیلم نور بتابانید! من به عنوان کارشناس در این حوزه عرض می‌کنم که از زمان نمایش معصومین (ع) در عرصه تعزیه و هنرهای نمایشی تا به امروز، تنها یک مرجع است که تشبه به چهره معصوم (ع) را حرام دانسته است. باقی مراجع از ۴۰۰ سال پیش تا امروز، مشروط به نکاتی مانند عدم تعدی به ساحت و عدم کسر شأن معصوم (ع)، این امر را مجاز دانسته‌اند. اهم این فتاوای مراجع هم در سایت رسمی فیلم «رستاخیز» درج شده است. من جمله فتوای حضرت امام و مقام معظم رهبری که اگر ابهامی هم درباره آن‌ها وجود داشته باشد، ما پاسخگو هستیم.

* یک بار که با آقای ایوبی به‌عنوان مسئول وقت سازمان سینمایی صحبت می‌کردم، از موانع متعدد در مسیر اکران «رستاخیز» صحبت می‌کردند که عدم نمایش چهره معصوم (ع) تنها یکی از این موانع بوده است. هر چند این مورد گویی بزرگ‌ترین مانع بوده و هست. درباره موانع دیگر چه می‌توانید بگویید؟

اگر این حرف آقای ایوبی درست باشد که نقض غرض محسوب می‌شود. فیلم «رستاخیز» تا امروز ۲ پروانه نمایش از سازمان سینمایی وزارت ارشاد دریافت کرده، اگر فیلم این اندازه اشکال و ایراد داشته، چرا پروانه نمایش برایش صادر شده است؟ همین امروز چرا پروانه نمایش وی‌اودی و خارج از کشور برای آن صادر شده است؟ این حرف‌ها برای پنهان کردن عدم مدیریت‌هاست.

این فیلم به اتفاق آرا و نه با اکثریت، به اتفاق آرا از شورای پروانه نمایش ارشاد مجوز گرفته است، بدون هیچ رأی مخالف و حتی ممیزی. چطور فیلمی که اینگونه پروانه نمایش گرفته می‌تواند اشکالاتی داشته باشد که نمی‌توان مطرح کرد؟ آقای ایوبی حضوری از من و آقای درویش بابت انعطافی که داشته‌ایم، تشکر کرده‌اند. این فیلم به اتفاق آرا و نه با اکثریت، به اتفاق آرا از شورای پروانه نمایش ارشاد مجوز گرفته است، بدون هیچ رأی مخالف و حتی ممیزی. چطور فیلمی که اینگونه پروانه نمایش گرفته می‌تواند اشکالاتی داشته باشد که نمی‌توان مطرح کرد؟! آنچه در نامه ارشاد صراحتاً به آن اشاره شده، تأمین نظر مراجع است. یک گزاره کلی که ما معنای آن را نمی‌دانیم! کدام مراجع مدنظر است؟ اصلاً چرا من فیلمساز باید این کار را انجام دهم؟

واقعیت این است که نقطه تماس یک فیلمساز با حاکمیت وزارت ارشاد است. این وزارتخانه بودجه می‌گیرد و وظیفه دارد با هر جایی لازم است مذاکره کند. از بیوت مراجع گرفته تا سازمان محیط زیست. هماهنگی و مذاکره با همه این مراکز برعهده وزارت ارشاد است. از طرف دیگر هم از مدخل وزارت ارشاد است که فیلمساز می‌تواند از نقطه نظرات حاکمیت درباره کارش مطلع شود. فیلمساز پروانه ساخت که می‌گیرد، دیگر لازم نیست آن را تمدید کند اما ما در تمام طول ساخت «رستاخیز»، پروانه ساخت را تمدید می‌کردیم و به‌طور کامل با وزارت ارشاد در ارتباط بودیم. هفت بار فیلمنامه این فیلم با نظر کارشناسان ارشاد در مراحل تولید بازنویسی شد. دستنویس‌های وزیر ارشاد بر نسخه‌های مختلف فیلمنامه امروز در دفتر تولید تماشا موجود است و حرف‌های آقای ایوبی را از جنس فرار از مسئولیت می‌دانم. حتی در مقطعی همین آقای ایوبی اعلام کردند تصمیم‌گیری درباره این فیلم خارج از حیطه اختیارات وزارت ارشاد است.

* البته ایشان یکبار گفتند نشان دادن یا ندادن تصویر حضرت عباس (ع) به صاحبان «رستاخیز» واگذار شده است.

پس ما دولت برای چه می‌خواهیم؟ وزارت ارشاد به چه کار می‌آید؟ اگر قرار است خودمان تعامل کنیم چرا از محل مالیات و انفال برای وزارت ارشاد هزینه می‌شود؟ چرا از بیت‌المال حقوق می‌گیرند؟ برای همین کارهاست دیگر. اصلاً این حرف قابل قبول نیست.

«رستاخیز» را آتش نزدیم/ کارشکنی دولت در اکران/ رییسی فیلم را دید

* در چه شرایطی حاضر به اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» می‌شوید؟ به‌خصوص که فیلم هنوز در داخل کشور اکران نشده و معلوم نیست با این وضعیت نمره خوبی در اکران بین‌المللی هم کسب کند.

فیلم در حال حاضر بدون هیچ تغییری نسبت به نسخه‌های اولیه، دارای پروانه نمایش آنلاین و نمایش بین‌المللی است. به عبارتی همه حرف‌هایی که آقایان درباره تعامل و استفاده از نور بر چهره و این‌ها داشتند، همه روی هوا بوده! فیلم امروز بدون هیچ تغییری پروانه نمایش دریافت کرده است. ابتدا هم پروانه نمایش خارج از کشور دریافت کرد. حرف ما هم این بود که اگر به فیلم ایراد فقهی وارد می‌دانید، مگر جغرافیا بر فقه حاکم است؟ مگر می‌شود گفت این فعل در ایران حرام و در خارج از ایران حلال است؟! در برابر ما سکوت کردند و بعد هم اجازه نمایش نسخه وی‌اودی را در داخل کشور صادر کردند. در تمام این مراحل هم ما از مسئولان تشکر کردیم چرا که هر یک از این مجوزها یک دستاورد برای فیلم بود، اما ایرادهای‌مان همچنان پابرجا بود.

* چرا به اکران آنلاین در وی‌اودی‌های داخلی هنوز تن نداده‌اید و بحث پلتفرم اختصاصی برای «رستاخیز» را مطرح کرده‌اید؟

بعد از اقامه دعوی ما در دیوان عدالت اداری و صدور رأی اولیه به نفع ما، وزارت ارشاد ما را به یک تفاهم دعوت کرد و ما تفاهم کردیم برای واگذاری بخشی از حقوق فیلم به ارشاد که نمایندگی آن به بنیاد فارابی رسید. با این تفاهم، فارابی تبدیل به سهامدار حداکثری فیلم شد و پیشنهادش این بود که فیلم به یکی از وی‌اودی‌های داخلی واگذار شود. معنی این واگذاری هم ورود فیلم به همه شبکه‌های خارجی مانند تجربه اکران آنلاین فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا بود که از همه شبکه‌های تلویزیونی پخش شد.

به نظرم دولت آقای روحانی هم رفتارش با فیلم به همان اندازه دولت احمدی‌نژاد نامهربان بود، منتها پنهان‌تر! وقتی به فیلم حواله اکران داده‌اید و فیلم به اکران رسیده‌، ۶ ساعت بعد فیلم پایین کشیده می‌شود، خسارت سردر سینما را چه کسی باید بدهد؟ وزارت ارشاد تا این لحظه بابت هزینه‌های ناشی از توقیف فیلم هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌است، حتی یک ریال. با وی‌اودی مدنظر بنیاد فارابی مذاکره کردیم.پیشنهادشان این بود که نه پیش‌پرداختی خواهیم داشت و نه امنیت فیلم را تضمین می‌کنیم. برای فروش هم الهی به امید تو، هر چه پیش آمد، ۵۰ درصد برای ما، ۵۰ درصد متعلق به شما! برای فیلمی که این همه هزینه برایش شده، قبول این پیشنهاد به معنای آتش زدن فیلم بود. من ترجیح می‌دادم فیلم در شبکه‌های وی‌اودی رایگان عرضه شود تا فکر کنیم ما به‌عنوان سهامداران برای دل‌شان این کار را کرده‌اند، اما خودمان را وارد یک بازی که تماماً شکست بود، نکنیم. ترجیح دادم از عزت و احترام فیلم خرج نکنیم. آقایان فارابی اصرار داشتند به همین وی‌اودی بدهیم و من هم موافقت نکردم و ندادم.

به نظرم دولت آقای روحانی هم رفتارش با فیلم به همان اندازه دولت احمدی‌نژاد نامهربان بود، منتها پنهان‌تر! دلیلش را خواهم گفت که حتماً باعث تعجب شما می‌شود. هزینه‌های ناشی از توقیف فیلم چه بود؟ فیلمی که به اکران می‌رسد یعنی کلی هزینه از بیلبورد تا آماده‌سازی نسخه‌های مختلف برای آن کرده است. بخشی از این هزینه‌ها را حوزه هنری برای فیلم «رستاخیز» کرد و بابت آن چند ده میلیون به قیمت آن سال، این فیلم به مؤسسه «بهمن سبز» بدهکار است. این هزینه را چه کسی باید بپردازد؟ وقتی به فیلم حواله اکران داده‌اید و فیلم به اکران رسیده‌، ۶ ساعت بعد فیلم پایین کشیده می‌شود، خسارت سردر سینما را چه کسی باید بدهد؟ وزارت ارشاد تا این لحظه بابت هزینه‌های ناشی از توقیف فیلم هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌است، حتی یک ریال. من ساده‌ام اگر فکر کنم نماینده دولتی که فیلم را توقیف کرده و خسارت آن را هم پرداخت نکرده می‌تواند دلسوز فیلم من باشد، ولو اینکه سهامدار فیلم باشد. من به‌عنوان تهیه‌کننده باید منافع فیلمم را مدنظر داشته باشم، نه چیز دیگر را.

* بازهم می‌پرسم، شما در چه شرایطی حاضر به اکران فیلم می‌شود؟

این نکته را در نظر داشته باشید که چند سال از تاریخ ساخت فیلم گذشته و دسترسی آن به پلتفرم‌های اصلی عرضه در خارج از کشور تقریباً غیرممکن است، چرا که از نگاه آن‌ها فیلم کهنه شده است.

* یعنی اکران آنلاین آن منتفی است؟

خیر. توضیح می‌دهم. تصمیم ما این بود که یک پلتفرم اختصاصی برای این فیلم طراحی کنیم. در جلسه سهامداران این مسئله مطرح شد. همزمان با ورود فیلم به بازار سیاه جلساتی تشکیل شد و مشاور رئیس سازمان و مدیرعامل بنیاد فارابی هم در این جلسات حضور داشتند. تعهداتی پذیرفته شد که آن تعهدات هم هیچکدام انجام نشد. در اتاق خودشان جلسه گذاشتند، تعهد دادند، به همان‌ها هم عمل نکردند! اسناد همه این ادعاها روی سایت رسمی فیلم هست. ما رفتیم با سرمایه خودمان در بخش خصوصی پلتفرم اختصاصی فیلم را آماده بهره‌برداری کردیم. جالب است بدانید وقتی شرکای فیلم می‌خواستند سرمایه‌گذاری کنند روی این پلتفرم، مدیرعامل فارابی تماس می‌گرفت که چرا می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید.

* یعنی معتقد به کارشکنی هم هستید؟

بله. با سهامداران تماس می‌گرفتند تا این پلتفرم ساخته نشود، اما امروز این پلتفرم وجود دارد. در حال مذاکره با پلتفرم‌های داخلی هستیم تا همزمان در داخل و خارج به بهره‌برداری هم برسد.

* چه زمانی فکر می‌کنید این اتفاق رخ دهد؟

از نظر فنی هیچ مانعی پیش روی ما نیست اما نقطه مهم اطلاع‌رسانی و تبلیغات است. مخاطبان بالقوه باید بدانند کجا می‌توانند نسخه قانونی آن‌را ببینند. مردم باید به این پلتفرم اختصاصی اعتماد کنند. مدیریت این پلتفرم برعهده من نیست، فردی که مدیریت را برعهده دارد و به زودی هم معرفی می‌شود باید برنامه‌اش برای اکران و عرضه فیلم را اعلام کند که شامل همه موارد فوق هم می‌شود.

* اشاره به قاچاق فیلم و ورودش به بازار سیاه کردید و خبر داریم که پیگیر حقوقی این ماجرا هم بودید، از سرانجام این پیگیری بگویید و اینکه آیا موفق شدید خسارتی بابت آن دریافت کنید؟

اولین کسی که متوجه سرقت فیلم «رستاخیز» شد، خود آقای درویش بود که بلافاصله هم با من تماس گرفت. بلافاصله با اولین آی‌پی که فیلم را بارگذاری کرده بود تماس گرفتیم و آن‌ها متوجه شدند کار خلاف قانون کرده‌اند. فیلم را برداشتند.

* متوجه شدید چه کسی این کار را کرده بود؟

بله. با آن‌ها مکاتبه هم داشتیم و تخلف را هم پذیرفتند. متأسفانه در پیگیری ماجرا با چند مشکل مواجه شدیم. با تلاشی که شد، یوتیوپ متوجه شد تصمیم‌گیر اصلی درباره این فیلم من هستم و تمام کانال‌هایی که محتوای مرتبط با این فیلم منتشر کرده بودند، بست. با همراهی یکی از دوستان فیلم را به‌صورت قانونی و رسمی در فضای یوتیوب، امن کردیم اما فیلم به‌صورت بی‌کیفیت و به زبان عربی منتشر شده و به تلگرام و صفحات شخصی راه پیدا کرده بود. تلاش کردیم این جریان را هم محدود کنیم. درباره دزد اول جایی ارتباط ما قطع شد که پرسیدیم فیلم را از کجا آوردید؟ من حدس‌های نزدیک به یقین دارم که فیلم از کجا درز کرده است.

در همان دوره‌ای که در دیوان عدالت اداری علیه وزارت ارشاد وقت اقامه دعوی کردیم، فرصتی فراهم شد تا همراه با رئیس دیوان و دادستان وقت کل کشور که آن زمان آقای رئیسی بود، با هم فیلم را ببینیم. بازخوردی که از آن جلسه به خاطر دارم بازخورد مثبتی است و مطمئنم دولت جدید تمایل به حل این ماجرا دارد * از کجا؟

نباید بگویم. نسخه‌ای که وجود دارد و نسخه نهایی ما نیست، مشخص است از کجا درز کرده است. مطمئنم که فیلم از کجا به دست آن‌ها رسیده، کشور عراق خوشبختانه پایبند کپی رایت جهانی است و وکیل هم در آنجا گرفتیم. ۲ مانع پیش رو داریم برای پیگیری حقوقی. یکی پاندمی کروناست که همه جای جهان را تحت تأثیر قرار داده و دومی هم اینکه این پیگیری و استخدام وکیل کار گرانقیمتی است. طبق معمول هم دولت در این میان غایب است. بنیاد فارابی هم از همراهی خودداری می‌کند.

* یعنی فارابی برای این پیگیری حقوقی با شما همراهی نمی‌کند؟

نخیر، نکرده و نمی‌کند.

* دلیلش چیست؟

دولت بابت توقیف فیلم «رستاخیز» به زعم خودش هزینه‌هایی پرداخت کرده است، با خود می‌گوید چرا باید این موضوع را زنده کند؟ دوباره اگر کسی گفت واویلا، دولت چه باید بکند؟ به همین دلیل می‌گوید بهترین را ممانعت از اکران است. زیر فشار افکار عمومی و استدلال و مقاومت آقای درویش تلاش دارد کارهایی بکند اما واقعیت این است که دولت همراه ما نیست در این موقعیت. فارابی هم در کنار ماست به‌عنوان ترمز!

* یعنی تا امروز هیچ خسارتی بابت قاچاق بین‌المللی «رستاخیز» دریافت نکرده‌اید؟

نخیر چون نتوانستیم به دادگاه برسیم. البته که هر زمانی این کار شدنی است و این مسئولیت برعهده شریک غیرایرانی ما است و به عنوان مشاور کنارش هستم. بنیاد فارابی می‌گوید شما بروید هزینه کنید بعد فاکتور بیاورید، اگر دیدم درست است، می‌پردازم! این یعنی چی؟ هر کجای این حرف‌ها درست نیست بیایند و جواب بدهند.

* دولت تغییر کرده و در شرف آغاز به کار وزیر جدید ارشاد هستیم. فکر می‌کنید در دولت جدید اتفاق خوبی برای «رستاخیز» خواهد افتاد و انتظار شما از وزیر جدید ارشاد چیست؟

در همان دوره‌ای که در دیوان عدالت اداری علیه وزارت ارشاد وقت اقامه دعوی کردیم، بروید حکم را بخوانید. یک اداره کل حقوقی در ارشاد، از یک تهیه‌کننده یک لا قبا، شکست خورد. حکمی که قاضی در دیوان صادر کرد، تفصیلی و قابل استناد در آینده است. در همان موقعیت فرصتی فراهم شد تا همراه با رئیس دیوان و دادستان وقت کل کشور که آن زمان آقای رئیسی بود، با هم فیلم را ببینیم. بازخوردی که از آن جلسه به خاطر دارم بازخورد مثبتی است و مطمئنم دولت جدید تمایل به حل این ماجرا دارد. تمایل به احقاق حق در این ماجرا دارد. ما این فیلم را بدون اتکا به هیچ منبع دولتی ساختیم، بعد هم که عرضه کردیم همه به‌به و چه‌چه کردند. ما را تحسین کردند اما همین کار تبدیل به جرم ما شده است! امیدوارم همه این مشکلات حل شود. از وزیر جدید ارشاد هم هیچ توقع اضافه‌ای ندارم و تنها توقع‌م این است که همه‌مان به تعهداتمان عمل کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوابیه فارابی به اظهارات تهیه‌کننده «رستاخیز»/ اسناد منتشر شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، در پی اظهارات تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با خبرگزاری مهر، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از مالکان این فیلم به سخنان این تهیه‌کننده واکنش نشان داد.

در توضیحات فارابی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، آمده است:

«نمایش فیلم رستاخیز مطالبه فارابی بوده است

پیرو گفتگوی زنده (اینستاگرامی) خانم زهرا منصوری خبرنگار محترم خبرگزاری مهر با آقای تقی علی‌قلی‌زاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ و متن منتشر شده در آن خبرگزاری مورخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ با تیتر؛ «گفت‌وگوی صریح مهر با تهیه کننده فیلم: رستاخیز را آتش نزدیم / کارشکنی دولت در اکران / رئیسی فیلم را دید؛» روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی توضیحات زیر را ضروری می‌داند:

۱) نمایش فیلم رستاخیز توسط سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم در داخل کشور و در پلتفرم‌های جهانی، همواره مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است، در حالی که به رغم سرقت فیلم و گذشت چند سال، اقدامی درخور از سوی تهیه کننده فیلم انجام نشده است.

۲) اظهارات تهیه کننده فیلم، مغایر مذاکرات و مکاتباتی است که برخی از آن‌ها (به عنوان سند) در این مجال منتشر می‌گردد. بدیهی است مطالعه ادعاها و اظهارات وی و مقایسه آن با محتوای اسناد مکتوب، تناقض در ادعاهای مطروحه را روشن می‌سازد.

بنیاد فارابی به ضمیمه این توضیحات «این اسناد» را منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی سامانه خدمات غیرحضوری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در راستای توسعه خدمات دولت الکترونیک، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سامانه خدمات غیرحضوری (ثبت، پیگیری و تولید) راه‌اندازی کرد. متقاضیان از طریق این سامانه امکان ثبت طرح، پیگیری و دریافت نتیجه بررسی طرح‌ها را خواهند داشت.

خدمات این درگاه شامل ثبت طرح مستند و پویانمایی و ثبت طرح داستانی تجربی است. مراحل هریک از خدمات مطابق شیوه‌نامه مربوطه که در سامانه و همچنین در بخش تولید سایت مرکز قرار دارد، اجرا می‌شود. تمامی خدمات پس از انجام مراحل احراز هویت، تائید رزومه و سابقه فعالیت هنرمندان در دسترس خواهد بود.

همچنین خدمات مربوط به فرایند تولید، از جمله درخواست مجوز تولید، اقساط و … از این طریق امکان پذیر شده است. سینماگران می‌توانند با ورود به سایت این مرکز در بخش «درگاه خدمات الکترونیک» طرح خود را ثبت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری «فالوئر» در شیراز به پایان رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تصویربرداری فیلم کوتاه «فالوئر» به کارگردانی رهی اسکندری و تهیه کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و رهی اسکندری به پایان رسید.

این فیلم کوتاه پس از ۲ روز تصویربرداری در شیراز به پایان رسید و هم اکنون مراحل فنی خود را طی می کند.

هانیه فرزین، کوروش بالی و حسن حسینی بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه این فیلم کوتاه آمده است: «فالوئرها، آشنا یا غریبه، تحت نظرت دارن.»

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از مشاور کارگردان: حسین آزادی، تصویربردار: میلاد خدر، صدابردار: حمزه گلزاری، گریم و طراح لباس: زیبا جلودار، منشی صحنه و دستیارکارگردان: پرهام پورجاسم، دستیار تصویر: حسن حسینی، تدارکات: فاطمه سعیدی و محمدحسن اسکندری، تدوین و فیلمنامه: رهی اسکندری، عکاس پشت صحنه: حسن حسینی و زیبا جلودار، طراح صحنه: ابوطالب روشنفکر و یاسر ملک زاده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات تازه از درگذشت ارشا اقدسی/ انتشار تصویری از روز حادثه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر میرآخورلی عضو تیم «بدلکاران ۱۳» و از دوستان نزدیک ارشا اقدسی بدلکار ایرانی درباره حضور این بدلکار در بیروت اظهار کرد: قرار بود من به همراه ۳ نفر دیگر از بدلکاران گروهمان، ارشا را در سفر به لبنان همراهی کنیم که بنا به دلایلی مسئولان پروژه فیلم تعداد بدلکاران را کاهش دادند و حتی حضور من در آخرین لحظه هم کنسل شد. درواقع باید گفت که کاهش تعداد بدلکاران از سوی سرپرست تیم بدلکاری پروژه لبنان صورت گرفت.

وی درباره حادثه نیز بیان کرد: تمامی صحنه‌های بدلکاری مربوط به ارشا در پروژه انجام شده بود و تنها صحنه باقیمانده از فعالیت وی در این فیلم، مربوط به چپ کردن ماشین بود.

میرآخورلی ادامه داد: ارشا عادت داشت که قبل از اجرای کار از گاردکشی‌ها و سایر موارد مرتبط اطمینان حاصل کند. در این کار هم با توجه به اینکه ارشا از نحوه گاردکشی رضایت کامل نداشت، نسبت به مقاوم کردن بهتر آن، تغییراتی به خواسته خودش در گاردکشی ماشین فورد آمریکایی لحاظ شد.

ارشا به‌دنبال ثبت رکوردی تازه بود

وی عنوان کرد: ارشا به دلیل محدودیت‌هایی که در ساخت فیلم‌های اکشن در ایران وجود دارد، قصد داشت که با توجه به امکانات گروه لبنانی و البته ماشینی که در این صحنه مورد استفاده قرار می‏‌گرفت، برای ثبت رکورد جدید خود که تا به حال همه رکوردهای چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده، اقدام کند. گروه لبنانی هم مساعدت لازم را دراین زمینه با وی انجام دادند و البته او موفق شد که در آخرین صحنه بدلکاری‌اش این رکورد را نیز به نام خود ثبت کند.

عضو تیم «بدلکاران ۱۳» درباره این رکورد هم گفت: در این صحنه، ارشا با ماشین ۵/۲ دور کامل روی هوا می‏‌چرخد و طول پرش حدود ۳۸ متری قبل از فرود آمدن بر زمین را ثبت می‌کند.

وی اضافه کرد: تنها مشکلی که در این حادثه پررنگ‏‌تر است به تفاوت وزن ماشین روی رمپ نسبت به سایر خودروهایی که ارشا با آن چپ کردن را تجربه کرده بوده برمی‌گردد. البته باید تاکید کنم که فرق ارشا با سایر بدلکاران در محاسبات دقیق بود و ارشا آن را پیش‌بینی کرده بود اما آن احتمال یک در میلیونی که برای هر نوعی خطا در نظر گرفته می‌شود متأسفانه این بار رخ داد.

جزییات تازه از حادثه درگذشت ارشا اقدسی/ مرگ مغزی در کار نبود
تصویری از اتومبیل ارشا اقدسی در روز حادثه

میرآخورلی با تاکید بر این موضوع که هیچ‌کدام از بدلکاران ایرانی و یا خارجی در صحنه حادثه حضور نداشته‌اند و تمام صحبت‌هایی که تاکنون مطرح شده بر اساس شنیده‏‌ها بوده است، تصریح کرد: فیلم حادثه از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان را ما (من، مهنوش مرادی و حسام وهابی که پس از حادثه در بیروت حضور داشتیم) دیدیم و موشکافی کردیم. باید تاکید کنم که هم آمبولانس و هم ماشین آتش‎نشانی در صحنه بدلکاری ارشا حضور داشتند و ۱۰ ثانیه بعد از توقف ماشین و کات دادن کارگردان، تیم امداد وارد صحنه شده است اما افزایش ارتفاع در پرش و همچنین افزایش سرعت، سبب شده بود که همه اتفاقات در کسری از ثانیه رخ دهد. در فیلمی که در اختیار ما گذاشته شده کاملاً مشخص است که ۷ دقیقه زمان برای خروج او از ماشین طی شده که دلیل آن هم فرود آمدن ماشین روی سقف، گاردکشی داخل ماشین و فضای محدودی که طبیعتاً در اتاقک ماشین ایجاد می‌شود، بوده است. اعزام او به بیمارستان هم در حدود ۱۵ دقیقه زمان برده است.

همه تجهیزات و آماده‌سازی‌ها استاندارد بود

وی افزود: من، هم ماشین، هم لوکیشن و هم مسیر لوکیشن تا بیمارستان را دیدم. آماده سازی و تجهیزات ارشا همگی استاندارد بوده ولی ضربه به دلیل سقف کوتاه خودرو و تغییراتی که ارشا طبق خواسته خود در رمپ و سرعت ایجاد کرده بود، بیش از حد قوی بوده است هرچند گاردکشی خودرو می‌توانست بهتر انجام شود.

میرآخورلی ادامه داد: اما با این وجود و با تمام تلاش اورژانس، در لحظه ورود به بیمارستان، وی دچار ایست قلبی شده که البته بلافاصله احیا می‌شود. همین دلیل سبب شده که امکان جراحی فوری مهیا نشود و جراحی به زمان بعد از ثبات وضعیت وی موکول شود.

وی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه ۳۵ دقیقه زمان طی شده تا ارشا از ماشین خارج و به بیمارستان منتقل شود هم تاکید کرد: در گزارش‌های اولیه به اشتباه این زمان قید شده بود که البته با بازبینی فیلم، کاملاً زمان مشخص است. متأسفانه در این حادثه ۴ مهره گردن دچار شکستگی شده که بعد از انجام ام. آر. آی وضعیت مهره‏‌ها از نظر شکستگی کاملاً مشهود است.

میرآخورلی درباره شرایط جراحی هم توضیح داد: بعد از حضور من در لبنان، با پزشکان و جراحان بنام ایرانی تماس گرفتم و پرونده ارشا را برای آنها ارسال کردم. متأسفانه روز دوشنبه قبل از امکان جراحی، سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافت ولی تا آخرین لحظه برخلاف تمامی شایعات مطرح شده، دچار مرگ مغزی نشده بود به همین دلیل پزشکان لبنانی بر این موضوع تاکید داشتند که تا زمانی که مغز و قلب ارشا در حال فعالیت است هیچ‌گونه اقدامی مبنی بر اهدای عضو تا زمان حیات وی امکانپذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه قصور پزشکی صورت نگرفته و تمامی مدارک موجود است، بیان کرد: علی‏رغم همه صحبت‌های پزشکان و ریسک بالای جراحی برای همان یک درصد امید به زنده ماندن ارشا یکی از پزشکان خوب کشورمان وارد لبنان شد اما متأسفانه ساعتی پیش از ورود او به بیروت ارشا درگذشت.

ثبت رکورد ارشا اقدسی در گینس

همکار و دوست ارشا اقدسی درباره تیم فیلمبرداری لبنانی هم اظهار کرد: از لحظه ورودم به لبنان، با تهیه‏‌کننده و کارگردان صحبت کردم، محل چپ کردن ماشین را دیدم. خوشبختانه از همان لحظه ورود من، تهیه‎کننده و گروه، بیشترین همکار ی را با ما داشت. فیلم‌های داخل و خارج ماشین‏ را ارائه دادند ولی طبق قانون، مالک فیلم تهیه کننده آن است که تا زمان پخش سریال تقاضا داشته که هیچکدام از فیلم‏‌ها حتی پشت صحنه منتشر نشود. همچنین به دلیل اینکه آنها قصد دارند رکورد خاصی که ارشا با چپ کردن ماشین در این فیلم را به نام خود ثبت کرده، در کتاب رکوردهای گینس جهانی کنند. قرار است بعد از ثبت، فیلم آن منتشر شود. ذکر این موضوع هم لازم است که تمامی هزینه‌های بیمارستانی و سایر هزینه‌های ارشا در بیروت از سوی آنها پرداخت شده است.

میرآخورلی با تاکید مجدد بر اینکه دخالت عمدی در حادثه و شایعات مرتبط با آن را تکذیب می‏‌کنم اظهار کرد: اینکه شایعه شده ارشا به دلیل هزینه‌های بیمارستانی به ایران فرستاده نشده، قطعاً اینگونه نبوده است. جدا کردن ارشا از دستگاه‌ها امکانپذیر نبود و شرایط اهدای اعضا را تحت الشعاع قرار می‌داد بنابراین بعد از اعلام رسمی خبر فوت، اهدای اعضای وی در لبنان صورت گرفت. باز هم تاکید می‏‌کنم ارشا تا لحظه فوت، دچار مرگ مغزی نشده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی/ دیگر خسته شده‌ام! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: اگر حتی سینمادوست نباشید و سالی یک بار هم گذرتان به سینما نیفتاده باشد به لطف پخش چندین چندباره «بچه‌های آسمان» از تلویزیون، او را می‌شناسید؛ مجید مجیدی. همان که «رنگ خدا» را هم از او به یاد داریم، «آواز گنجشک‌ها» را هم. اگر بخواهیم خط به خط کارنامه کاری او را مرور کنیم احتمالاً موضوع حوصله‌سربری می‌شود اما خودش نقطه عطف زندگی‌اش را که توفیقی برای او بود، ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» می‌داند که قریب به ۶ سال از زمان تولیدش می‌گذرد. فیلمی که البته همان زمان هزینه‌های تمام شده‌اش و البته عدم توفیقش در عرصه بین‌الملل محلی برای انتقادها شد.

مجید مجیدی اما هر بار به منتقدانش گفته که دلارهای عربستان مانع از دیده شدن «محمد رسول‌الله (ص)» در سطح جهان و ارائه قرائتی درست از اسلام رحمانی شده است.

مجیدی در طول این سال‌ها هر بار به دفاع از یک فیلم دیگر هم در حوزه تشیع پرداخته و خواسته است زمینه اکرانش فراهم شود؛ «رستاخیز» که حالا هفت سال است سرنوشتی جز توقیف پیدا نکرده است و به نظر می‌رسد نقطه اشتراکش با «محمد رسول‌الله (ص)» در ناکامی‌ها نمایش چهره معصومین باشد؛ یکی در داخل، آن یکی در مرزهایی خارج از ایران.

گفتگوی پیش رو حاصل یک گپ و گفت کوتاه در حاشیه نشست سوگواره «تصویر دهم» است که این روزها مجیدی دبیری‌اش را بر عهده دارد. کارگردانی که کمتر تن به مصاحبه می‌دهد به ویژه اگر محوریت آن مصاحبه فیلم «محمد رسول الله (ص)» باشد؛ چرا که می‌گوید از هجمه‌ها نسبت به این فیلم و حواشی آن خسته شده است.

مشروح این گفتگوی کوتاه را در زیر می‌خوانید:

* شما هم در نشست امسال و هم سال گذشته به وضعیت پیش آمده برای فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش اشاره و نسبت به عدم اکران این فیلم گلایه کردید. با توجه به اینکه پیش‌تر و پس از تجربه کارگردانی فیلم «محمد (ص)» از علاقه خود به فیلم‌سازی در فضای تاریخی-مذهبی گفته بودید به‌نظر می‌رسد وضعیت به‌وجود آمده برای فیلم آقای درویش مانع از ورود مجدد شما به این حوزه شده است. چقدر این ماجراها در عدم تکرار تجربه کارگردانی شما در این حوزه مؤثر بوده است؟

واقعاً این عرصه سختی است و اینگونه نیست که به این راحتی بتوان درباره آن تصمیم‌گیری کرد. ورود به حوزه‌های معرفتی و دینی به‌خصوص در قالب تاریخی، اساساً یک چالش بزرگ است. هم از نظر محتوا و هم از نظر اجرا، این کار خیلی‌خیلی سخت و دشوار است. شما فقط تصور کنید در هر حوزه از مسائل اعتقادی و دینی چقدر با سلایق، نگاه‌ها و حتی قرائت‌های مختلف می‌توانید مواجه باشید.

در خصوص زندگی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) به خصوص در سال‌های پس از رسالت ایشان آنقدر قرائت‌های فراوان وجود دارد که هیچ فیلمسازی جسارت و جرأت ورود به این حوزه را ندارد. البته باید دیگرانی بیایند و به‌ویژه در حوزه مباحث محتوایی، عرصه‌های تازه‌ای را باز کنند و فرصت را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا در این حوزه کار کنند. کار کار سختی است و نمی‌توان یک‌باره وارد این میدان شد.

* اما شما یک بار این سختی‌ها را چشیده‌اید.

بله اما هیچ فرقی ندارد. برای ورود مجدد همه آن‌ها باید تکرار شود. هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ اجرایی سختی‌ها کماکان وجود دارد. شما فقط بحث دکور تاریخی را مدنظر داشته باشید. فقط جمع‌آوری امکانات، جدای از هزینه، سختی‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود برای یک فیلم، ۴ الی ۵ سال از عمر فیلمساز سپری شود. مگر ما چقدر قرار است عمر کنیم؟ شخصاً فکر می‌کنم به سهم خودم تلاش کردم تا ادای دینی کرده باشم و همین که مسیر کوچکی را باز کردیم، دیگران باید برای ادامه راه به میدان بیایند.

* یعنی دیگر این توان را در خود نمی‌بینید که بار دیگر وارد این میدان شوید؟

بحث توان نیست. باید دید چقدر پتانسیل تکرار آن تجربه وجود دارد. واقعیت این است که آنقدر این مسیر سخت بود که به لحاظ روحی نمی‌توانم مجدد با تمام این سختی‌ها مواجه شوم و بعد هم امکان دارد نتیجه نهایی دیگر نتیجه مطلوب خود آدم هم نباشد. در مجموع اما اعتقاد دارم که باید این مسیر باز شود. باید تلاش شود تا این راه ادامه پیدا کند. یکی از دلایلی که اصرار و تأکید دارم که کار آقای درویش علی‌رغم نقدهای بعضاً درستی که ممکن است نسبت به آن مطرح باشد، باید اکران شود همین است. نقدهای درست هم دلیل بر این نمی‌شود که این راه بسته بماند. نتیجه این بستن راه، همین شده است که آقای درویش ۵، ۶ سال است که هیچ فیلم دیگری نساخته است.

روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی/ دیگر خسته شده‌ام!
احمدرضا درویش در نمایی از پشت‌صحنه «رستاخیز»

* فیلم شما و فیلم آقای درویش به واسطه نمایش چهره بزرگان دینی حاشیه‌های مشترکی داشت. فیلم «رستاخیز» در داخل با منع نمایش مواجه شده و فیلم شما هم در برخی کشورهای عربی با ممنوعیت روبه‌رو شد. درباره این چالش هم کمی توضیح می‌دهید؟

البته نمی‌توان موضع علمای خودمان درباره فیلم آقای درویش را با عالمان دینی عربستان نسبت به فیلم «محمد (ص)» قیاس کرد. آن‌ها یک جنگ ریشه‌ای با ما دارند و بحث‌شان تقابل نگاه فقهی نیست. آن‌ها از اساس با قرائت ما از فرهنگ درست اسلام حقیقی موافق نیستند. نمونه‌های این نگاه را هم به تواتر دیده‌ایم. همین عربستانی‌ها از داعش حمایت کردند و دست‌شان در جاهای دیگر در دست اسرائیل بود و نوع قرائت‌شان از اسلام مشخص است.

خود من زمانی که فیلم «محمد (ص)» می‌ساختم می‌دانستم و اطمینان داشتم در بیرون از مرزهای خودمان نسبت به آن حساسیت نشان خواهند داد. آنچه بیش‌تر آزاردهنده است، برخی هجمه‌های داخلی است آن‌ها نمی‌خواهند قرائت درست از اسلام رحمانی در دنیا شنیده شود و مخالف نگاه ما هستند. به‌خصوص که از نظر سیاسی نمی‌خواهند ایران این نگاه را در دنیا نمایندگی کند. در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری در کشورهای مختلف داشتیم اما همه جا دلارهای عربستان راه‌مان را بست. برای خودم حیرت‌انگیز بود که قدرت دلاری این‌ها آنقدر زیاد است که حتی می‌توانند اروپایی‌ها را هم بخرند و نگذارند این فیلم به درستی در دنیا دیده شود.

* فارغ از این نکات که به درستی هم به آن‌ها اشاره کردید اما در مجموع حساسیت نسبت به مقوله نمایش چهره بزرگان دینی، فیلم آقای درویش را در داخل متوقف کرد و فیلم شما را هم در بیرون از مرزها بایکوت کرد. فکر نمی‌کنید این میزان حساسیت، ریسک ورود به این حوزه را بالا برده است؟

طبیعتاً تأثیرگذار که بوده است. فیلمسازان دیگر جرأت ورود به این حوزه را ندارند. اما بخشی از این هجمه‌ها برای فیلمساز قابل پیش‌بینی و تصور است. خود من زمانی که فیلم «محمد (ص)» می‌ساختم می‌دانستم و اطمینان داشتم در بیرون از مرزهای خودمان نسبت به آن حساسیت نشان خواهند داد. آنچه بیش‌تر آزاردهنده است، برخی هجمه‌های داخلی است.

وقتی فیلم «محمد (ص)» ساخته شد، ما هیچ‌گونه امکانات، حتی به اندازه یک ریال از امکانات سینمایی کشور استفاده نکردیم. نه پول گرفتیم و نه امکانات؛ همه امکانات فیلم از جای دیگری تحت عنوان بنیاد مستضعفان تأمین شد و به‌واسطه آن کلی امکانات هم به سینمای ایران وارد شد، اما حرف و حدیث‌ها و هجمه‌هایی به ما وارد کردند که خود شما در جریان هستید. گفتند چرا باید چنین بودجه و امکاناتی در اختیار فلانی قرار بگیرد.

آنقدر از این هجمه‌های خسته شدم که دیگر نمی‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم. همین شهرک سینمایی که برای این فیلم آن زمان با بودجه ۲۷ تا ۳۰ میلیارد تومانی ساخته شد، همین امروز اگر کارشناسی کنید، ارزش افزوده‌اش کمتر از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان نیست. یک دکور تاریخی نام ببرید که تلویزیون برای اثر تاریخی ساخته باشد و همچنان مانا باشد.

روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی/ دیگر خسته شده‌ام!
نمایی از دکور شهر مکه در فیلم «محمد (ص)»

* و از این دکور همچنان هم استفاده می‌شود.

بله همین امروز بخش زیادی از سریال سلمان فارسی (ع) در همین دکور در حال تصویربرداری است. کلیپ‌های زیادی از کشورهای مختلف در همین شهرک ساخته شده است. این تنها بخش دکوری است که به آن اشاره می‌کنیم.

* بله خاطرم هست که دوربین‌های مجهزی هم برای پروژه «محمد (ص)» وارد کردید که همچنان در سینما مورد استفاده است.

بله همچنان از دوربین‌ها، لنزها و تجهیزات نوری که آورده بودیم استفاده می‌شود. با این همه بابت همان هجمه‌ها امروز خسته‌ایم. وقتی می‌خواهید یک فیلم در ابعاد تاریخی عظیم بسازید، نمی‌توانید بودجه آن را با یک فیلم شهری مقایسه کنید. این قیاس از اساس قیاس درستی نیست. در هالیوود هم ببینید این تفاوت بودجه مشهود است. فیلم آخری که از حضرت موسی (ع) ساختند، با آنکه بخش عمده‌اش جلوه‌های ویژه بود، ۳۰۰ میلیون دلار برایش هزینه شد. کارهای بزرگ تاریخی قاعدتاً چنین بودجه‌هایی را نیاز دارد. تصور کنید همین فیلم «محمد (ص)» را بدون این لوکیشن و دکور چگونه می‌توانستیم بسازیم. مهم این است که آنچه در تصویر می‌بینیم امروز باورپذیر شده و این هزینه‌ها جزو قاعده کار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت فرهنگستان هنر برای زنده‌یاد هرمز فرهت


فرهنگستان هنر با انتشار پیامی درگذشت هرمز فرهت آهنگساز به‌نام موسیقی ایران را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاش نوگرای کشورمان با کرونا دست و پنجه نرم می کند


جمشید سماواتیان ـ نقاش نوگرا ـ مدتی است که به ویروس کرونا مبتلا و ۳۰ درصد از ریه او درگیر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرشته طائرپور همراهی دلسوز برای سینماگران بود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با انتشار پیامی درگذشت فرشته طائرپور سینماگر باسابقه را به خانواده این هنرمند و سینمای ایران تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «سینمای ایران، امروز هنرمندی را به خاک سپرد که دنیای یک نسل از کودکان ایرانی را در روزهای سخت جنگ، غرق در شادی، رنگ و موسیقی کرده بود. زنده یاد فرشته طائرپور، همراهی همدل و مادری دلسوز برای همه سینماگران و صنوف سینمایی بود و تا آخرین روزهای زندگی پربارش که کاش ادامه می‌یافت و اینچنین حزن‌آلود به پایان نمی‌رسید، از همدلی برای همکارانش دریغ نکرد.

در روزی عزیز که با نام نورانی حضرت عباس (ع) متبرک شده است، او را به خاک سپردیم و امید داریم که خداوند مهربان، روحش را غرق در آرامش و رحمت نماید که شایسته محبت الهی بود. یاد و خاطره تلاش‌ها و هنر او در تاریخ سینمای ایران باقی خواهند ماند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امنیت فرهنگی را باید با نگاه فرهنگی حل کرد


سیدعباس صالحی با اشاره به واگذاری برخی از مسئولیت‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم، می‌گوید: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برخی از مسئولیت‌ها را در حوزه فرهنگ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کارگروه‌های مرتبط واگذار کرد؛ زیرا حوزه امنیت فرهنگی را باید با نگاه فرهنگی حل کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع