X

بایگانی شهریور 6, 1400

دفتر سینمایی

فقط یک تکنسین سینما هستم/ فیلم‌هایی ساخته‌ام که خودم اصلاً دوستشان ندارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرزاد موتمن کارگردان و تهیه‌کننده سینما بیان کرد: من نه آن‌قدرها کتاب‌خوان، نه آن‌قدرها فیلم بین و نه اصلاً فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می‌آید.

به گزارش سینماپرس، فرزاد موتمن کارگردان و تهیه کننده سینما شامگاه جمعه پنج شهریور ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و نکاتی را در رابطه با موضوع این برنامه یعنی جای خالی ژانر در سینمای ایران بیان کرد.

در ابتدای این گفتگو امیرعلی نبویان مجری برنامه ضمن اشاره به آثار موتمن که در ژانرهای مختلفی ساخته شده‌اند این پرسش را مطرح کرد: بحث امشب ما در مورد ژانر است و سوال اول من این است که آیا اساساً یک کارگردان موظف یا مسئول است یا باید یا نباید همه ژانرها را تجربه کند؟

موتمن در پاسخ گفت: فکر کنم یکی از مسائلی که باعث می‌شود همه ما سینما را خیلی دوست داشته باشیم این است که هیچ قاعده و قانونی ندارد. درنتیجه هر شخص هرطور که دوست دارد می‌تواند فیلم بسازد و درواقع بیشتر آن فیلمسازهایی که به شکل فیلمسازهای هالیوود قدیم و استودیویی کار می‌کردند عادت می‌کردند که در هر نوع ژانری کار کنند. در سینمای معاصر گرایش به یک جور فیلم‌های شخصی‌تر شاید قوی‌تر هم باشد. به هر حال هیچ قاعده‌ای نیست و هر کسی هرطور که فکر می‌کند و دوست دارد فیلم می‌سازد.

نبویان در ادامه گفت: آیا با این جمله موافق هستید که در سینمای ایران بسیاری از ژانرها قابل ساخت نیستند؟

موتمن پاسخ داد: خیر، من معتقدم که ما می‌توانیم همه شکل ژانری را در ایران کار کنیم. فقط هیچوقت تمرینش نکرده‌ایم و خیلی می‌ترسیم. برای اینکه می‌ترسیم به ما حمله شود و یا می‌ترسیم دست‌مان بیندازند، از همه بیشتر از افکار عمومی می‌ترسیم چون جامعه ما فیلم بین نیست و اصولاً می‌توانم بگویم که سواد سینمایی ندارد اما قضاوت می‌کند. درنتیجه به محض اینکه به چیزی بر بخورد که یک کمی با آن بیگانه باشد ممکن است به آن حمله کند و ما از این خیلی می‌ترسیم.

نبویان در ادامه بیان کرد: شما گفتید که می‌توانیم ژانرهای مختلف را داشته باشیم، خود شما هم تجربیات زیاد و فیلم‌های موفقی هم دارید. بعضی‌ها معتقدند که فرزاد موتمن از بعضی فیلم‌هایی که ساخته آدم باسوادتری است. آیا موافق هستید که بعضی از فیلم‌ها را بنا به دلیلی جز علاقه‌تان به سینما ساختید؟

نه اصلاً فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می‌آید!

این کارگردان گفت: بله، من فیلم‌هایی ساختم که خودم دوستشان نداشتم البته جمله‌ای که راجع به سواد من را گفتید، واقعاً نمی‌فهمم! اسم من یک طوری در رفته که با شخصیت خودم خیلی جور نیست. من نه آن‌قدرها کتاب‌خوان، نه آن‌قدرها فیلم بین و نه اصلاً فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می‌آید! چیزهایی راجع به من می‌گویند که من متوجه نمی‌شوم. من یک آدم خیلی معمولی هستم و فیلم‌هایی می‌سازم؛ شاید این فیلم‌ها ویژگی‌ای دارد که من به آن افتخار می‌کنم. بعضی از فیلم‌های من یگانه هستند، یعنی همان یکی هستند. «شب‌های روشن» و «سراسر شب» تکرار نمی‌شوند. این فیلم‌ها باعث می‌شوند که عده‌ای فکر کنند من خیلی آدم باسوادی هستم. من شخصاً خودم را آدم باسوادی نمی‌بینم، من فقط یک تکنسین سینما هستم که فیلم‌هایی می‌سازم، همین. بله من فیلم‌هایی ساخته‌ام که خودم اصلاً دوستشان ندارم.

نبویان در این بخش اظهار کرد: در مورد برخی فیلم‌ها که از شما به یاد می‌آوریم نکته‌ای که بسیار اساسی و مهم است این است که شما زمانی که در مقابل منتقدها نشسته‌اید بحث ژانر با آن‌ها کردید. برای مثال خاطرم هست که برای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» در مورد دوربین گفتید که لحن این دوربین لحن فیلم کارآگاهی است. این موضوعات اساساً آموزش دادنی یا اکتسابی است یا آدم‌ها خودشان باید آنقدر فیلم تماشا کنند تا یاد بگیرند؟

موتمن توضیح داد: نمی‌دانم، شاید آمیزه‌ای از هر دو است. من از بچگی خیلی فیلم نگاه می‌کردم و شانسی که داشتم این بود که فیلم‌ها را به زبان اصلی می‌دیدم و نه به زبان فارسی. این مساله به من کمک می‌کرد تا روی معماری فیلم تمرکز کنم، آن زمان نمی‌دانستم که اسم این معماری است. به جای اینکه داستان را دنبال کنم جنس تصاویر برایم جذاب بود چون داستان را نمی‌فهمیدم. از بچگی برای من تکنیکالیتی و مکانیزم فیلم‌ها خیلی اهمیت پیدا کرد و در کنارش خیلی کتاب خواندم. مدرسه و دانشگاه رفتم و تدریس کردم. «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» یک فیلم کارآگاهی است اما لحن کارآگاهی ندارد؛ من گفتم که لحن دادگاهی دارد. زمانی که این فیلم را می‌ساختم یک چیزی را در فیلمنامه تشخیص دادم، احساس کردم که در تمام صحنه‌ها یک عده‌ای دارند سوال می‌کنند و یک عده‌ای دارند جواب می‌دهند. من فیلم را مثل یک فیلم دادگاهی دیدم. درنتیجه مقدار کلوزآپ‌های فیلم خیلی زیاد است و مدل دکوپاژ آن، مدل فیلم‌های دادگاهی است. گاهی می‌نشینم و دو، سه فیلم دادگاهی کلاسیک را می‌بینم و آن‌ها خیلی به من کمک می‌کنند.

مجری برنامه در ادامه گفت: نویسنده این کار امیر عربی است. امیر عربی یک فیلمنامه نوشت و شما بعد از خواندن آن، برداشتی از فیلمنامه کردید که به نوعی شاید در ذهن فیلمنامه نویس نبوده و شما جور دیگری فیلمنامه را خواندید. از اینجا بحث حرکت دوربین، قاب‌بندی‌ها، ریتم دیالوگ گفتن بازیگران، نحوه دکوپاژ کردن و غیره پیش می‌آید. در این مورد با نویسنده صحبت کردید یا او کارش را کرده و فیلمنامه را به شما داده؟ حالا این دیگر برداشت شما از فیلمنامه است و اینجاست که به نوعی تکلیف ژانر مشخص می‌شود.

کارگردان فیلم «شب‌های روشن» در پاسخ گفت: موقعی باید با نویسنده مشورت کرد که بخواهی قصه را عوض کنی و یا بخواهی صحنه‌ای را تغییر دهی یا دیالوگی را عوض کنی. من حتی اگر بخواهم دیالوگی را عوض کنم از نویسنده می‌خواهم که این کار را برایم انجام دهد چرا که متن برای من نیست ولی دکوپاژ برای من است. من برای دکوپاژم با کسی مشورت نمی‌کنم!

در ادامه این برنامه علیرضا بهرامی کارشناس برنامه «پرانتز باز» پرسشی را مطرح کرد: به گواه نظر منتقدان و حتی مخاطبان برخی از فیلم‌های شما مثل «خداحافظی طولانی» و «شب‌های روشن» خیلی موفق‌تر بودند. برخی کمتر آن توفیق را داشتند و حتی بعضاً نقد شدند که فیلم‌های قابل قبولی فرض نشدند. آیا این تجربه درستی بود که شما انجام دادید و در ژانرهای مختلف فیلم ساختید؟ آیا بهتر نبود فرزاد موتمن در همان شاخه‌هایی که توفیق بیشتری به دست آورد تجربه‌هایش را ادامه می‌داد؟

بعضی واکنش‌های منفی از نظر من بسیار مثبت است

موتمن گفت: خیر. به نظرم می‌آید که خیلی چیز خسته کننده‌ای است که یک نفر همیشه یک جور فیلم بسازد. من ذاتم این است، یعنی دنبال این هستم که فیلم‌های متفاوتی بسازم. دوم اینکه لزوماً حمله منتقدان به این معنی نیست که آن‌ها درست می‌گویند. فیلمی که امسال از من پخش شد به نام «سراسر شب»، خیلی مورد حمله بعضی از منتقدان قرار گرفت ولی هر چه بیشتر به آن حمله می‌کردند من بیشتر خوشحال می‌شدم. مثلاً برخی در برنامه «هفت» می‌گفتند که این شخصیت‌ها در نیامده، این شخصیت‌ها چه می‌گویند و مسیر شخصیت‌ها چیست. این تقصیر من نیست که منتقد ما فیلم نمی‌بیند و حتی متوجه نیست فیلمی که من ساخته‌ام درواقع یک ادای دینی به فیلم «آلفاویل» گدار است. مگر آن فیلم شخصیت دارد؟ ما نوعی از سینما داریم که اصلاً شخصیت پردازی نمی‌کند. آنها باید بفهمند با چه طرف هستی، راجع به چه صحبت می‌کنند، اول جنس فیلم را بشناسند و بعد راجع به آن حرف بزنند. من وقتی می‌بینم که منتقد ما این کار را نمی‌کند، نسبت به کار خودم مشکوک نمی‌شوم. منتقد برود فیلم ببیند تا بتواند راجع به فیلم من هم حرف بزند. درنتیجه لزوماً اینکه آن‌ها بگویند فلان چیز درآمد یا در نیامد، روی کاری که می‌کنم هیچ تاثیر نمی‌گذارد. اتفاقاً من کارم را خیلی آگاهانه انجام می‌دهم و دقیقاً می‌دانم که چه کار می‌کنم! بعضی واکنش‌های منفی از نظر من بسیار مثبت است و فقط نشان می‌دهد که من کارم را چقدر درست انجام می‌دهم. این‌ها به کلی دور هستند، با یک چیزی بزرگ شده‌اند و با همان دارند ادامه می‌دهند. خیلی احمقانه است که تو بخواهی فیلمی از گدار را نقد کنی بعد کتاب سید فیلد دستت بگیری. اول باید چارچوب آن را بفهمی و بعد شروع به نقد کردن کنی.

«پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، از موزه سینما به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱ تا ۲۳ پخش می‌شود.

بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، علی نصیریان، مهران مدیری، رضا کیانیان، ابوالحسن داوودی، همایون اسعدیان، سید جمال ساداتیان، علیرضا خمسه، امین حیایی، مصطفی کیایی، محمود پاک‌نیت، فرشته صدر عرفایی، میلاد کی‌مرام، علی سرتیپی، جواد نوروزبیگی، محمدحسین فرح‌بخش، محمدمهدی عسگرپور، محمود دینی، مهدی یزدانی خرم، چهرزاد بهار، محمود حسینی‌زاد، سجاد نوروزی جواد نوروزبیگی، شهرام گیل آبادی، منوچهر شاهسواری، حمیدرضا نوربخش، سید ضیا هاشمی و … تاکنون مهمانان این برنامه بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهر امن» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «شهر امن» کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیماست که یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها روی آنتن این شبکه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، «شهر امن» به تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی احمدی و با حضور سرهنگ احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ روی آنتن می‌رود و در قسمتی که فردا هفت شهریور پخش می‌شود به موضوع اولین اقدام رانندگان بعد از وقوع تصادف می‌پردازد.

مجتبی احمدی تهیه کننده این برنامه تلویزیونی گفت: بسیاری از رانندگان بعد از وقوع انواع تصادف نمی‌دانند چه اقدامی باید انجام دهند و همین مسئله باعث اضطراب، دلهره و وقوع اتفاقات بعدی خواهد بود.

احمدی ادامه داد: در برنامه تلویزیونی «شهر امن» با درخواست مکرر مخاطبین این موضوع را بررسی می‌کنیم تا مخاطبان بدانند بعد از حادثه تصادف در معابر مختلف با هر حجمی از حادثه چه اقدامی باید انجام دهند. سرهنگ مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بررسی این مسئله در برنامه روز یکشنبه به شرایط استفاده از خدمات بیمه طراحی کروکی حضور پلیس سر صحنه و حفظ یا بر هم زدن صحنه تصادف خواهد پرداخت.

برنامه «شهر امن» روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۷ صبح با اجرای صدیقه مرادی روی آنتن شبکه ۵ سیما می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان فیلم همجنسگرایانه «هجوم» به همراه کارگردان «خانه پدری» تجربه خود را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا اصلانی، احمد الستی، کیانوش عیاری، شهرام مکری و مسعود امینی‌تیرانی مهمان نشست‌های «برخط فرضی» با محوریت سینمای تجربی می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا اصلانی، احمد الستی، کیانوش عیاری، شهرام مکری و مسعود امینی‌تیرانی ۵ سینماگری هستند که تجارب و دانش خود را پیرامون فیلم تجربی در نشست‌های «برخط فرضی» در اختیار هنرجویان و مخاطبان سینما قرار می‌دهند.

«برخط فرضی» عنوان مجموعه گفتگوهایی در حوزه سینما است که هرهفته از طریق فضای مجازی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود و مجموعه جدید آن با نگاه به سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، موضوع «سینمای تجربی» را در دستور کار خود قرار داده است.

اجرا و کارشناسی این نشست‌ها را که از چهارشنبه ۳ شهریورماه آغاز شده است، تی‌یام یابنده فیلمساز و مدرس سینما برعهده دارد.

این جلسات گفتگو به مدت ۵ هفته و چهارشنبه شب‌ها از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ ادامه خواهد داشت. این جلسات برخط در صفحه مجازی آموزش انجمن به نشانی @amoozesh.iycs برگزار می‌شود.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی، ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www.iycs.ir آمده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی چارچوب» به سراغ حوزه ادب و هنر می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «بی چارچوب» با اجرای جواد مولانیا از شنبه ۶ شهریورماه هر هفته روی آنتن شبکه ۴ خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، «بی چارچوب» به تهیه کنندگی حامد مهربانی، احسانی حسینی و با اجرای جواد مولانیا از شنبه ۶ شهریورماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

این مجله تلویزیونی که شب های شنبه هر هفته روی آنتن می‌رود، کاری از گروه ادب و هنر شبکه ۴ است که با لحن طنز و جدی به حوزه های مختلف ادبی و هنری می پردازد و سعی می‌کند با نگاهی تحلیلی به اخبار و مسائل روز ادب و هنر، رویکرد انتقادی و مطالبه‌گرانه داشته باشد.

از کارشناسان ثابت «بی چارچوب» که در هر قسمت به موضوعات مختلف ادبی و هنری می‌پردازند، می‌شود به آرش خوشخو، جمال رحمتی، میلاد عرفانپور، علی شمس، محمدرضا وحیدزاده اشاره کرد.

تیم محتوایی و نویسندگان برنامه را جمعی از روزنامه‌نگاران فرهنگی و هنری تشکیل می‌دهند که می‌توان به محمدجواد ترابی، احسان زیورعالم، صوفیا نصرالهی، فرنوش آبا، الهه صالحی و حامد آبکنار اشاره کرد.

بازپخش این برنامه یکشنبه هر هفته ساعت ۹ صبح و ۱۶ بعدازظهر خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش ۳ برنامه فرهنگی هنری جدید از تلویزیون


گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما، سه مجله شامگاهی هنری «سُرنا»، «هزاره شعر» و «بی چارچوب» را از امشب روی آنتن می برد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در تلویزیون تعداد انگشت‌شماری تهیه‌کننده داریم و بقیه واسطه‌اند و واسطه‌گری می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون معتقد است در سینمای ایران به تعداد انگشت‌شماری تهیه‌کننده داریم و بیشتر سرمایه‌گذارند و در تلویزیون هم واسطه‌گری می‌کنند تا تهیه‌کنندگی.

به گزارش سینماپرس، مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون سال‌هاست از سینما دور شده است و فقط گاهی در آثاری چون «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کفشهایم کو؟» کیومرث پوراحمد نقش‌های کوتاهی بازی می‌کند، آخرین کار او در تلویزیون، «انقلاب زیبا» و «سفرسبز» بود و در نمایش خانگی هم «ممنوعه» و «نهنگ‌ آبی» را در کارنامه خودش دارد، البته این روزها جلوی دوربینِ محمدحسین غضنفری نقشی متفاوت را در سریال تلویزیونی “شرق تا بهشت” دارد که قرار است بعد از مجموعه “گاندو” روی آنتن شبکه سه سیما برود.

وی «قلب‌های ناآرام» را کارگردانی کرده است و برای بازی در فیلم مسافران (بهرام بیضایی) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و برای بازی در فیلم‌های سگ‌کشی، جنگ نفت‌کش‌ها و سایه‌های هجوم کاندیدای بهترین بازیگری از جشنواره فیلم فجر شد. یکی از خبرهایی که به گوش می‌رسد بازی او در سریال پُربازیگر “سلمان فارسی” به‌کارگردانی داود میرباقری است. او در لابه‌لای گفت‌وگویش با تسنیم به این نکته اشاره کرده است که “منتظرم داود میرباقری صدایم کند. “

او چندی پیش در سریال “ایل‌دا” به‌کارگردانی راما قویدل ایفای نقش کرده بود که بسیار در محافل رسانه‌ای مورد نقد قرار گرفت، چرا که آن‌طور که باید و شاید گویش و لهجه کاراکترهایش ادا نشد. یکی از کسانی که خودش نسبت به این ضعفِ بزرگ، گلایه داشت، مجید مظفری بود که یکی از نقش‌های محوری سریال به‌نام “صالح‌خان” را ایفا کرده بود. شتاب‌زدگی و عجله تلویزیون برای ساخت سریال‌ها و رسیدن به آنتن و فقدان حضور تهیه‌کننده توانمند و بادانش از جمله انتقاداتی بود که این بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون نسبت به مدیران و دست‌اندرکاران مربوطه در صداوسیما داشت.

مظفری همچنین در لابه‌لای گفت‌وگویش از مدیران تلویزیون خواست جلوی واسطه‌گری و واسطه‌بودن را به‌جای تهیه‌کنندگی بگیرند و توضیح داد: ارتقاء در سریال‌سازی نیاز به تهیه‌کنندگان بادانش دارد نه واسطه‌گری؛ از طرفی هم سینما نیاز به تهیه‌کننده کاربلد دارد نه سرمایه‌گذار! من بارها به خودم گفته‌ام در تلویزیون نباشم و کار نکنم اما این بار هم حضورِ علی پورکیانی تهیه‌کننده قدیمی که مراقبِ همه‌چیز در پروژه‌ هست و به بازیگران و عواملش احترام می‌گذارد و قصه خوبِ “شرق تا بهشت” باعث شد تا دوباره با تلویزیون کار کنم.

دلخوری‌ها، گلایه‌ها و ناراحتی‌های مجید مظفری از تلویزیون و وضعیتِ سینما همه به‌صورت صریح مطرح شده است و او مثلِ همیشه دغدغه‌مندانه با تسنیم گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید

* گفت‌وگو را با طرحِ دلخوری‌هایش آغاز کرد که چرا نمی‌خواهد با تلویزیون کار کند …

من واقعاً از مدیریت و تهیه‌کنندگی علی پورکیانی لذت بردم؛ واقعاً مواظب همه بود، شاید هم از لحاظ اقتصادی بیشتر فشار رویش بود اما به‌سبکِ برخی از تهیه‌کنندگان رفتار نکرد که بازیگران و عواملش را منتظرِ تلویزیون بگذارد که “هر موقع تلویزیون پول داد پولِ شما را می‌دهم. “، این کار تهیه‌کننده نیست بلکه این نوعی واسطه‌گری است، من برخورد کردم با چنین آدم‌هایی! واقعاً قبل از این کار سه پیشنهاد داشتم از تلویزیون و قبول نکردم؛ امیدوارم که احتیاج هم نداشته باشم با تلویزیون کار کنم، به‌خاطر حضور این تهیه‌کنندگانی که واسطه‌اند!

من با امثالِ تهیه‌کنندگانی مثلِ مجید اوجی کار کردم اصلاً چنین چیزهایی مطرح نبود که “هر موقع تلویزیون پول داد دستمزد شما را می‌دهم”. من پیشنهاد می‌کنم به مسئولان تلویزیون که این واسطه‌ها را کم کنند و به‌جای آن تهیه‌کننده سر کار بیاورند. من سرِ این کار آمدم به‌خاطر امثال آقای پورکیانی که این‌کاره‌اند وگرنه نه تلویزیون از ما حمایت می‌کند دربرابرِ این واسطه‌ها و نه سیمافیلم و نه دفتر حقوقی صداوسیما برای ما کاری می‌کند.

نگاه متفاوتِ سریال جدید شبکه سه

* از قصه‌ سریال “شرق تا بهشت” بگویید که باعث شد شما جلوی دوربینِ محمدحسین غضنفری کارگردان قرار بگیرید؟

بعد از اینکه با تهیه‌کننده خوبی مثل علی پورکیانی صحبت کردم و اکیپ بازیگران و عوامل را دیدم به‌سراغِ قصه رفتم و دیدم حرف جدیدی دارد. نگاه جدیدِ “شرق تا بهشت” به خانواده و چالش‌هایی که مطرح می‌کند را در کارهای امروز ندیدم. این سریال به انسانیت تأکید دارد و خط درامِ خوبی را جلو می‌برد، از طرفی هم کار من زیاد نبود و وقت مرا زیاد نمی‌گرفت، با اینکه بارها پروژه به‌علت کرونایی شدنِ همکاران تعطیل شد اما زیاد اذیت نشدم، مثل کار قبلی نبود که مشکلات زیادی به وجود آید.

* امروز در شرایطی جلوی دوربین قرار می‌گیرید که بسیاری سعی می‌کنند کار نکنند تا شرایط عادی‌تر شود؟

هیچ‌کدام نمی‌دانیم شرایط چه‌زمانی عادی می‌شود؛ دو سال درگیر کروناییم، نمی‌توانیم بگوییم بایستیم شرایط بهتر شود. تهیه‌کنندگانی مثلِ علی پورکیانی که مواظب عوامل و گروهِ کاری‌شان هستند باعث می‌شوند کار کنیم، یک همچنین کارهایی پیش آید باز هم کار می‌کنیم و هیچ مشکلی هم ندارد.

صدا و سیما، بازیگران سینما و تلویزیون، سینمای ایران، سریال،

نمایی از فیلم “جنگ نفتکش‌ها”

مشکل فقط تلویزیون نیست!

* آقای مظفری! شما در “سفر سبز” ایفای نقش کردید و “قلب‌های ناآرام” را در کارنامه کارگردانی به‌جا گذاشتید؛ کارهایی که هرکدام امروز نوستالژی‌اند، به‌نظر شما تلویزیون چطور باید قدم بردارد که سریال‌های امروزش هم نوستالژی شوند در حالی که بیشتر این سریال‌ها امروز به مجموعه‌هایی تبدیل شده‌اند که می‌آیند و می‌روند و اتفاقی هم نمی‌افتد؟

مشکل فقط تلویزیون نیست بلکه مشکل در ادبیات نمایشی ایران است. وقتی افراد عوض می‌شوند سلیقه‌ها و نگاه‌ها و نوعِ ممیزی‌ها هم تغییر می‌کنند. هیچ کجای دنیا این طور نیست و باید دفترچه و چارچوب و ضوابطی تدوین شوند و در اختیار تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران قرار دهند و با آمدنِ فرد یا افراد جدید هم چیزی تغییر نکند، چرا که عوامل و تماشاگران به چارچوب و روند و نوعِ ادبیات نمایشی عادت می‌کنند به‌یک‌باره بعد از ۴ سال دوباره حالت جدیدی سر راه‌شان قرار می‌گیرد.

متأسفانه تلویزیون ایران و وزارت ارشاد این قدم را برنداشت

یک مدتی در دهه‌های ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ همه‌چیز خوب بود؛ یعنی تمام کسانی که می‌آمدند یک اتوبوس همراه با خودشان نمی‌آوردند و همه‌چیز را تغییر بدهند، ما هم کار خودمان را می‌کردیم و اتفاقاً سریال‌ها هم عین فیلم‌ها به‌ خارج از کشور می‌رفت اما الآن همه کشورها در فکر آنند سریال بسازند برای ملت خودشان و همچنین به کشورهای دیگر بفرستند و متأسفانه تلویزیون ایران و وزارت ارشاد این قدم را برنداشت و این حرکت را نکردند. چرا ما نباید در کشورهای مختلف، سینمایی داشته باشیم که فیلم‌های ایرانی را پخش کند؟ سفارتخانه‌ها باید این کار را می‌کردند و جشنواره برگزار می‌کردند که چنین اتفاقاتی هم نیفتاد.

چرا ما نباید در کشورهای مختلف، سینمایی داشته باشیم که فیلم‌های ایرانی را پخش کند؟ سفارتخانه‌ها باید این کار را می‌کردند و جشنواره برگزار می‌کردند که چنین اتفاقاتی هم نیفتاد.

مدتی آقای ضرغامی در مسندِ معاونت سینمایی ارشاد هر سال یکی دو جشنواره برای شهرستان‌ها برگزار می‌کرد و این تعامل و رفت‌وآمدها و نمایش فیلم‌ها باعث می‌شد مردم عاشق سینما بشوند و مسئولین بیشتر با سینما آشنا شوند. مسئولین بهتر فیلم‌ها را ببینند و با هنرمندان تعامل داشه باشند؛ نه مثل الآن! من می‌رفتم با مسئولی درباره مشکلات سینما و مسائل خودم صحبت می‌کردم، با آدمی که ادبیات، سینما و نمایش را می‌شناخت، الآن این‌طور نیست، الآن نمی‌توانند تصمیم بگیرند که برای سینما با این وضعیت چه‌کار کنند. همه‌جای دنیا آرام آرام سینما، تئاتر و موسیقی‌شان باز می‌شود و رونق می‌گیرند اما ما نمی‌دانیم چه کنیم.

طرح “پدرسالار” و “شاهگوش” را من نوشتم

* شما اشاره کردید که “شرق تا بهشت” از دریچه جدیدی به خانواده نگاه می‌کند، فکر می‌کنید مخاطب با دیدن این سریال، چه اتفاقی برایش رخ می‌دهد؟

در سریال “شرق تا بهشت” تقریباً بزرگ خانواده‌ام؛ خانواده‌ای که خواهرم همسرش را از دست داده است، پسر و دختری دارد و زیر پر و بال خودم گرفتم تا در زندگی‌هایشان آدم‌های موفقی باشند. یک‌سری مسائلی در این سریال عنوان می‌شود چالش‌هایی که الآن موجودند و با آن‌ها درگیرند، چیزهایی که عنوان می‌کند و راه‌حل‌هایی نشان می‌دهد که به‌نظرمن درست است. این سریال مخاطب خودش را پیدا می‌کند؛ احتمالاً یکی از سریال‌هایی باشد که بیننده خودش را خواهد داشت.

یک زمانی طرح سناریو می‌نوشتم؛ مثلاً سریال “پدرسالار” طرحش برای من است و در تیتراژ هم نامم آمده است، یا مثلاً سریال “شاهگوش” که دوباره نامم در تیتراژ به‌عنوان طراح سناریو و فیلمنامه آمده است. وقتی این سریال را خواندم یک‌طوری اشتیاق پیدا کردم که طرح نو، نگاه جدید به خانواده‌ها و دغدغه‌ها و مسائل‌شان دارد، نمی‌گویم تکراری نیست و نمی‌گویم تکراری هست؛ و یک زاویه‌هایی نگاه شده که این زاویه بسیار درست بوده است.

صدا و سیما، بازیگران سینما و تلویزیون، سینمای ایران، سریال،

نمایی از سریال “ایل‌دا”

چرا تلویزیون بچه‌های نمایش خانگی را جذب نمی‌کند؟

* مدیران تلویزیون هم از دلخوری‌ها و گلایه‌ها خبر دارند؛ می‌خواهند با شبکه‌های ماهواره‌ای و نمایش خانگی رقابت کنند و یک درگیری‌ها و چالش‌هایی در این بین وجود دارد، به‌نظر شما مشکلِ اصلی تلویزیون از کجاست؟

مشکل از خود تلویزیون است. تلویزیون چرا نباید تمام بچه‌هایی را که در نمایش خانگی کار می‌کنند جذب کند؟ می‌تواند خیلی راحت این کار را بکند. یک تهیه‌کننده خوب و باسواد، یک گروه سناریست خوب؛ یک زمانی مهدی فرجی مدیر شبکه یک بود. من فکر می‌کنم دو سریال زمان ایشان کار کردم. وقتی ایشان می‌آمد سر کار به‌عنوان مدیر شبکه، من می‌نشستم راجع به شخصیتی که خودم بازی می‌کنم راجع به آن با او مشورت می‌کردم، یعنی این‌که این مدیر شبکه، سعی می‌کرد در جریانِ جزئیات سریال قرار بگیرد.

می‌دانست چه‌چیزی می‌خواهد ساخته شود. فکر نمی‌کنم مدیر شبکه‌ای امروز بنشیند سناریو بخواند و شخصیت‌های داستان را تجزیه و تحلیل کند و بعد با سازنده‌ها درباره جزئیات سریال صحبت کند. باید کسانی سر کار بیایند که این مقوله و مدیوم (تلویزیون) را بشناسند؛ سناریو را بشناسند، خط درام بدانند و ادبیات نمایشی را بشناسند. اگر این‌گونه افراد سر کار باشند بر خواهیم گشت به زمانی مثل دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ سریال خوب بسازیم.

تهیه‌کنندگانی که تهیه‌کننده نیستند و واسطه‌اند!

* شما به تهیه‌کننده‌هایی اشاره کردید که واسطه‌اند؛ آیا مشکل تلویزیون در همین ضعف بزرگ یعنی تهیه‌کننده کارنابلد است؟

مشکل تلویزیون فقط تهیه‌کننده نیست بلکه مدیران هم هستند، مدیر تهیه‌کننده‌ای را انتخاب می‌کند که آن در واقع نقش تهیه‌کننده ایفا نمی‌کند و فقط واسطه است. جای تهیه‌کنندگانی مثل حسن بشکوفه، بهروز خوش‌رزم، مرحوم حسن فلاح، اسماعیل عفیفه، مجید اوجی و خیلی از تهیه‌کنندگان دیگر در تلویزیون خالی است. شما خودتان ببینید که الآن سریال‌های قدیمی بیشتر بیننده دارد تا سریال‌هایی که الآن پخش می‌شود.

صدا و سیما، بازیگران سینما و تلویزیون، سینمای ایران، سریال،

نمایی از فیلم “کوچه ژاپنی‌ها”

مجید مظفری بازیگر سریال “سلمان فارسی” می‌شود؟

* شنیده‌ایم که قرار است در سریال “سلمان فارسی” داود میرباقری هم نقش ایفا کنید؟

هنوز خبری نیست و به من هم خبری ندادند، منتظرم آقای میرباقری صدایم بزنند و خبرم کنند. با من درباره نقش تعیین‌کننده و حسّاسی در سریال “سلمان فارسی” صحبت شده است، درباره جزئیات نقش نمی‌توانم نکته‌ای بگویم اما یکی از شخصیت‌های اصلی سریال است یک سال و نیم، دو سال است ایشان را ندیدم و تماسی هم با هم نداشتیم.

* نمایش خانگی کار نمی‌کنید؟

یکی دو کار پیشنهاد شده است و ان‌شاءالله کار می‌کنیم، آن‌جا تکلیف‌مان روشن است و از بازیگر و عوامل کارها حمایت می‌شود و در واقع به تو بی‌احترامی نمی‌شود. تهیه‌کنندگان تلویزیون؛ این‌هایی که واسطه‌اند، ارث پدرشان را از آدم می‌خواهند. من خیلی متأسفم که رفتم سریال “ایل‌دا” را با چنین تهیه‌کننده‌ای کار کردم. من عکس و مدرک و فیلم دارم؛ پذیرایی غذا را ببینید چطور است و رفت‌وآمد چطور است و جایی که زندگی می‌کردید. من از سر کار می‌آمدم باید می‌رفتم حمام، برای خودم غذا درست کنم و خیلی از مسائل و مشکلات دیگر.

صدا و سیما، بازیگران سینما و تلویزیون، سینمای ایران، سریال،

نمایی از ملاقات مجید مظفری از داود میرباقری

شخصیت‌های شاهنامه را دوست دارم

* و شخصیتی هست که آرزو داشته باشید کار کنید؟

هر شخصیتی که تا به حال بازی نکردم پیشنهاد شود، آرزوست. خیلی از شخصیت‌ها هست من دوست دارم بازی کنم مثلاً از شخصیت‌های شاهنامه دوست دارم.

* ژانری بوده تجربه نکرده باشید؟

الآن فیلم سینمایی با امیرحسین ثقفی به‌نام “کوچه ژاپنی‌ها”در نوبت اکران دارم، یادم نمی‌آید چنین شخصیتی در سینمای ایران بازی شده باشد و یادم نمی‌آید تا به حال من بازی کرده باشم؛ بسیار شخصیت جدیدی است و بابی در سینمای ایران باز می‌کند.

تعداد انگشت‌شماری تهیه‌کننده در سینما و تلویزیون داریم/ یا سرمایه‌گذارند یا واسطه!

* به‌عنوان سؤال پایانی؛ چرا بازیگران امروز از راهش وارد بازیگری نمی‌شوند؟

یکی از دلایلش این است که در سینمای ایران تعداد انگشت‌شماری تهیه‌کننده داریم و بیشتر سرمایه‌گذارند؛ در تلویزیون هم همین‌طور، انگشت‌شمار تهیه‌کننده داریم و بقیه واسطه‌اند و واسطه‌گری می‌کنند، به همین دلیل است من الآن دوباره بگویم، من تهیه‌کننده سراغ دارم از طرف پول گرفته است که نقش به او بدهد پولش را خورده و نقش به او نداده است. جالب است که به او گفته است سیمافیلم ممنوع‌التصویرش کرده. هنوز طرف جلوی دوربین نیامده است و می‌گوید “مرا ممنوع التصویر کرده‌اید، حداقل پولم را پس بدهید! ” تهیه‌کننده هم می‌گوید “دیگر برنمی‌گردانم. “

من تهیه‌کننده سراغ دارم از طرف پول گرفته است که نقش به او بدهد، پولش را خورده و نقش به او نداده است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شخصاً خودم را آدم باسوادی نمی‌بینم،/فیلم‌هایی ساخته‌ام که خودم اصلاً دوستشان ندارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرزاد موتمن کارگردان و تهیه‌کننده سینما بیان کرد: من نه آن‌قدرها کتاب‌خوان، نه آن‌قدرها فیلم بین و نه اصلاً فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می‌آید.

به گزارش سینماپرس، فرزاد موتمن کارگردان و تهیه کننده سینما شامگاه جمعه پنج شهریور ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و نکاتی را در رابطه با موضوع این برنامه یعنی جای خالی ژانر در سینمای ایران بیان کرد.

در ابتدای این گفتگو امیرعلی نبویان مجری برنامه ضمن اشاره به آثار موتمن که در ژانرهای مختلفی ساخته شده‌اند این پرسش را مطرح کرد: بحث امشب ما در مورد ژانر است و سوال اول من این است که آیا اساساً یک کارگردان موظف یا مسئول است یا باید یا نباید همه ژانرها را تجربه کند؟

موتمن در پاسخ گفت: فکر کنم یکی از مسائلی که باعث می‌شود همه ما سینما را خیلی دوست داشته باشیم این است که هیچ قاعده و قانونی ندارد. درنتیجه هر شخص هرطور که دوست دارد می‌تواند فیلم بسازد و درواقع بیشتر آن فیلمسازهایی که به شکل فیلمسازهای هالیوود قدیم و استودیویی کار می‌کردند عادت می‌کردند که در هر نوع ژانری کار کنند. در سینمای معاصر گرایش به یک جور فیلم‌های شخصی‌تر شاید قوی‌تر هم باشد. به هر حال هیچ قاعده‌ای نیست و هر کسی هرطور که فکر می‌کند و دوست دارد فیلم می‌سازد.

نبویان در ادامه گفت: آیا با این جمله موافق هستید که در سینمای ایران بسیاری از ژانرها قابل ساخت نیستند؟

موتمن پاسخ داد: خیر، من معتقدم که ما می‌توانیم همه شکل ژانری را در ایران کار کنیم. فقط هیچوقت تمرینش نکرده‌ایم و خیلی می‌ترسیم. برای اینکه می‌ترسیم به ما حمله شود و یا می‌ترسیم دست‌مان بیندازند، از همه بیشتر از افکار عمومی می‌ترسیم چون جامعه ما فیلم بین نیست و اصولاً می‌توانم بگویم که سواد سینمایی ندارد اما قضاوت می‌کند. درنتیجه به محض اینکه به چیزی بر بخورد که یک کمی با آن بیگانه باشد ممکن است به آن حمله کند و ما از این خیلی می‌ترسیم.

نبویان در ادامه بیان کرد: شما گفتید که می‌توانیم ژانرهای مختلف را داشته باشیم، خود شما هم تجربیات زیاد و فیلم‌های موفقی هم دارید. بعضی‌ها معتقدند که فرزاد موتمن از بعضی فیلم‌هایی که ساخته آدم باسوادتری است. آیا موافق هستید که بعضی از فیلم‌ها را بنا به دلیلی جز علاقه‌تان به سینما ساختید؟

نه اصلاً فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می‌آید!

این کارگردان گفت: بله، من فیلم‌هایی ساختم که خودم دوستشان نداشتم البته جمله‌ای که راجع به سواد من را گفتید، واقعاً نمی‌فهمم! اسم من یک طوری در رفته که با شخصیت خودم خیلی جور نیست. من نه آن‌قدرها کتاب‌خوان، نه آن‌قدرها فیلم بین و نه اصلاً فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می‌آید! چیزهایی راجع به من می‌گویند که من متوجه نمی‌شوم. من یک آدم خیلی معمولی هستم و فیلم‌هایی می‌سازم؛ شاید این فیلم‌ها ویژگی‌ای دارد که من به آن افتخار می‌کنم. بعضی از فیلم‌های من یگانه هستند، یعنی همان یکی هستند. «شب‌های روشن» و «سراسر شب» تکرار نمی‌شوند. این فیلم‌ها باعث می‌شوند که عده‌ای فکر کنند من خیلی آدم باسوادی هستم. من شخصاً خودم را آدم باسوادی نمی‌بینم، من فقط یک تکنسین سینما هستم که فیلم‌هایی می‌سازم، همین. بله من فیلم‌هایی ساخته‌ام که خودم اصلاً دوستشان ندارم.

نبویان در این بخش اظهار کرد: در مورد برخی فیلم‌ها که از شما به یاد می‌آوریم نکته‌ای که بسیار اساسی و مهم است این است که شما زمانی که در مقابل منتقدها نشسته‌اید بحث ژانر با آن‌ها کردید. برای مثال خاطرم هست که برای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» در مورد دوربین گفتید که لحن این دوربین لحن فیلم کارآگاهی است. این موضوعات اساساً آموزش دادنی یا اکتسابی است یا آدم‌ها خودشان باید آنقدر فیلم تماشا کنند تا یاد بگیرند؟

موتمن توضیح داد: نمی‌دانم، شاید آمیزه‌ای از هر دو است. من از بچگی خیلی فیلم نگاه می‌کردم و شانسی که داشتم این بود که فیلم‌ها را به زبان اصلی می‌دیدم و نه به زبان فارسی. این مساله به من کمک می‌کرد تا روی معماری فیلم تمرکز کنم، آن زمان نمی‌دانستم که اسم این معماری است. به جای اینکه داستان را دنبال کنم جنس تصاویر برایم جذاب بود چون داستان را نمی‌فهمیدم. از بچگی برای من تکنیکالیتی و مکانیزم فیلم‌ها خیلی اهمیت پیدا کرد و در کنارش خیلی کتاب خواندم. مدرسه و دانشگاه رفتم و تدریس کردم. «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» یک فیلم کارآگاهی است اما لحن کارآگاهی ندارد؛ من گفتم که لحن دادگاهی دارد. زمانی که این فیلم را می‌ساختم یک چیزی را در فیلمنامه تشخیص دادم، احساس کردم که در تمام صحنه‌ها یک عده‌ای دارند سوال می‌کنند و یک عده‌ای دارند جواب می‌دهند. من فیلم را مثل یک فیلم دادگاهی دیدم. درنتیجه مقدار کلوزآپ‌های فیلم خیلی زیاد است و مدل دکوپاژ آن، مدل فیلم‌های دادگاهی است. گاهی می‌نشینم و دو، سه فیلم دادگاهی کلاسیک را می‌بینم و آن‌ها خیلی به من کمک می‌کنند.

مجری برنامه در ادامه گفت: نویسنده این کار امیر عربی است. امیر عربی یک فیلمنامه نوشت و شما بعد از خواندن آن، برداشتی از فیلمنامه کردید که به نوعی شاید در ذهن فیلمنامه نویس نبوده و شما جور دیگری فیلمنامه را خواندید. از اینجا بحث حرکت دوربین، قاب‌بندی‌ها، ریتم دیالوگ گفتن بازیگران، نحوه دکوپاژ کردن و غیره پیش می‌آید. در این مورد با نویسنده صحبت کردید یا او کارش را کرده و فیلمنامه را به شما داده؟ حالا این دیگر برداشت شما از فیلمنامه است و اینجاست که به نوعی تکلیف ژانر مشخص می‌شود.

کارگردان فیلم «شب‌های روشن» در پاسخ گفت: موقعی باید با نویسنده مشورت کرد که بخواهی قصه را عوض کنی و یا بخواهی صحنه‌ای را تغییر دهی یا دیالوگی را عوض کنی. من حتی اگر بخواهم دیالوگی را عوض کنم از نویسنده می‌خواهم که این کار را برایم انجام دهد چرا که متن برای من نیست ولی دکوپاژ برای من است. من برای دکوپاژم با کسی مشورت نمی‌کنم!

در ادامه این برنامه علیرضا بهرامی کارشناس برنامه «پرانتز باز» پرسشی را مطرح کرد: به گواه نظر منتقدان و حتی مخاطبان برخی از فیلم‌های شما مثل «خداحافظی طولانی» و «شب‌های روشن» خیلی موفق‌تر بودند. برخی کمتر آن توفیق را داشتند و حتی بعضاً نقد شدند که فیلم‌های قابل قبولی فرض نشدند. آیا این تجربه درستی بود که شما انجام دادید و در ژانرهای مختلف فیلم ساختید؟ آیا بهتر نبود فرزاد موتمن در همان شاخه‌هایی که توفیق بیشتری به دست آورد تجربه‌هایش را ادامه می‌داد؟

بعضی واکنش‌های منفی از نظر من بسیار مثبت است

موتمن گفت: خیر. به نظرم می‌آید که خیلی چیز خسته کننده‌ای است که یک نفر همیشه یک جور فیلم بسازد. من ذاتم این است، یعنی دنبال این هستم که فیلم‌های متفاوتی بسازم. دوم اینکه لزوماً حمله منتقدان به این معنی نیست که آن‌ها درست می‌گویند. فیلمی که امسال از من پخش شد به نام «سراسر شب»، خیلی مورد حمله بعضی از منتقدان قرار گرفت ولی هر چه بیشتر به آن حمله می‌کردند من بیشتر خوشحال می‌شدم. مثلاً برخی در برنامه «هفت» می‌گفتند که این شخصیت‌ها در نیامده، این شخصیت‌ها چه می‌گویند و مسیر شخصیت‌ها چیست. این تقصیر من نیست که منتقد ما فیلم نمی‌بیند و حتی متوجه نیست فیلمی که من ساخته‌ام درواقع یک ادای دینی به فیلم «آلفاویل» گدار است. مگر آن فیلم شخصیت دارد؟ ما نوعی از سینما داریم که اصلاً شخصیت پردازی نمی‌کند. آنها باید بفهمند با چه طرف هستی، راجع به چه صحبت می‌کنند، اول جنس فیلم را بشناسند و بعد راجع به آن حرف بزنند. من وقتی می‌بینم که منتقد ما این کار را نمی‌کند، نسبت به کار خودم مشکوک نمی‌شوم. منتقد برود فیلم ببیند تا بتواند راجع به فیلم من هم حرف بزند. درنتیجه لزوماً اینکه آن‌ها بگویند فلان چیز درآمد یا در نیامد، روی کاری که می‌کنم هیچ تاثیر نمی‌گذارد. اتفاقاً من کارم را خیلی آگاهانه انجام می‌دهم و دقیقاً می‌دانم که چه کار می‌کنم! بعضی واکنش‌های منفی از نظر من بسیار مثبت است و فقط نشان می‌دهد که من کارم را چقدر درست انجام می‌دهم. این‌ها به کلی دور هستند، با یک چیزی بزرگ شده‌اند و با همان دارند ادامه می‌دهند. خیلی احمقانه است که تو بخواهی فیلمی از گدار را نقد کنی بعد کتاب سید فیلد دستت بگیری. اول باید چارچوب آن را بفهمی و بعد شروع به نقد کردن کنی.

«پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، از موزه سینما به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱ تا ۲۳ پخش می‌شود.

بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، علی نصیریان، مهران مدیری، رضا کیانیان، ابوالحسن داوودی، همایون اسعدیان، سید جمال ساداتیان، علیرضا خمسه، امین حیایی، مصطفی کیایی، محمود پاک‌نیت، فرشته صدر عرفایی، میلاد کی‌مرام، علی سرتیپی، جواد نوروزبیگی، محمدحسین فرح‌بخش، محمدمهدی عسگرپور، محمود دینی، مهدی یزدانی خرم، چهرزاد بهار، محمود حسینی‌زاد، سجاد نوروزی جواد نوروزبیگی، شهرام گیل آبادی، منوچهر شاهسواری، حمیدرضا نوربخش، سید ضیا هاشمی و … تاکنون مهمانان این برنامه بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند شیرازی به دلیل ابتلا به کرونا جان باخت


شیراز – «محمد خلیلی» خواننده ترانه های محلی و موسیقی اصیل شیرازی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

به گزارش سینماپرس، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

در توضیح این مرکز آمده است:

“پیرو انتشار خبری مبنی بر حذف رشته تئاتر هنرستان دخترانه سوره ذکر این نکته ضروری است که هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و سیاست‌های جذب و پذیرش هنرجوی آن از سوی حوزه هنری وضع می‌شود و ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. “

در روزهای گذشته خبر حذف رشته هنرهای نمایشی از هنرستان دخترانه سوره به عنوان مجموعه‌ای کم بازده که بالاخص در شرایط کرونایی با برخی مفاسد پنهان و آشکار همراه بود؛ واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شیخ‌رضائی: نمایش «امان‌نامه» در موقعیت فعلی اشتباه بود


شیخ‌رضایی با طرح سوال آیا هر تصویر هنرمندانه‌ای از حسن روح‌الامین در هر تاریخی قابلیت اکران در شهر دارد، معتقد است محتوای «امان‌نامه» مربوط به شب عاشوراست که در سال ۱۴۰۰، جای اکران آن نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع