X

بایگانی شهریور 20, 1400

دفتر سینمایی

سینماهای مالزی بالاخره اجازه بازگشایی و اکران فیلم پیدا کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای مالزی بعد از یک سال تعطیلات کرونایی بالاخره اجازه بازگشایی و اکران فیلم پیدا کردند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، بعد از تقریباً یک سال بسته بودن به خاطر پاندمی کووید -۱۹، بالاخره به سینماهای مالزی گفته شده می‌توانند دوباره درهای خود را باز کنند؛ اما مالکان سینماها می‌خواهند مدتی بیشتر درهای سینماها را بسته نگه دارند.

سینماهایی که شامل فاز اول برنامه بهبود ملی مالزی می‌شوند می‌توانند از امروز با ظرفیت ۵۰ درصد به کار خود ادامه دهند و فقط افرادی که واکسیناسیون خود را کامل کرده باشند می‌توانند وارد سالن‌ها بشوند.

سالن‌ها برای رخدادهای زنده از جمله تئاترها، نمایش‌هایش کمدی، گالری‌های هنری و کنسرت‌ها هم می‌توانند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند اما فقط می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت کل به مخاطبان واکسینه شده خدمت‌رسانی کنند.

سینماها در مالزی از مارس ۲۰۲۰ بسته بوده‌اند. قبلاً دولت دو بار سعی کرد فعالیت آنها را دوباره از سر بگیرد، اما وقوع موج‌های جدید کروناویروس مانع از عملی شدن این تصمیم کرد.

داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد مالزی ۱.۸۸ میلیون مورد کووید -۱۹ ثبت کرده و بیش از ۱۸ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. بیش از ۱۶.۳ میلیون نفر یا ۵۱ درصد جامعه حالا کاملاً واکسینه شده‌اند.

مالکان سینماها برای جدیدترین تصمیم افتتاح دوباره لابی کرده بودند اما اعلام این تصمیم زودتر از حد موعد از راه رسید و هنوز جزییات کامل آن مشخص نشده است.

سخنگوی یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های سینما در مالزی یعنی گلدن اسکرین سینماز به ورایتی گفت: «به ما اجازه داده‌اند باز کنیم، اما فقط از دو روز قبل به ما اطلاع‌رسانی کردند. ما منتظر بازنگری قوانین هستیم و داریم سینماها را آماده افتتاح دوباره می‌کنیم. همچنین داریم با توزیع‌کنندگان مذاکره می‌کنیم تا ببینیم چه فیلم‌هایی در دسترس هستند چون هیات سانسور هم در دوران قرنطینه بسته بود».

احتمالاً وقتی قوانین تکمیل شود، پروسه‌های استاندارد بهداشتی شامل نیازمندی حمل مجوزهای دیجیتال واکسیناسیون، سیستم‌های فروش بلیت بدون تماس، قوانین خاص درباره غذا و نوشیدنی و تجهیزات حفاظت شخصی برای کارکنان خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن و برادر عزت‌الله انتظامی


قدرت‌الله انتظامی _ نوازنده پیشکسوت ویولن و بازیگر _ هجدهم شهریورماه ۱۴۰۰ بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسلاملو: مدیران وزارت ارشاد انقلابی عمل کنند و فریب زرق و برق جشنواره های غربی را نخورند/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز گام برندارد باید فردا جواب بدهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: امیدوارم مدیران وزارت ارشاد انقلابی عمل کنند و فریب زرق و برق جشنواره ها غربی و نخل طلا و اسکار و… را نخورند؛ هرچه این سال ها سینمای ما در بغل غربی ها غش کرد دیگر بس است! ما در سینمای ایران نباید دنبال ظاهرسازی و فرش قرمز و… باشیم ما باید تنها و تنها اهداف و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی را از طریق سینما به مردم دنیا مخابره کنیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار شفاف، روشن و صریح بود. این فرمایشات یک سرفصل بود درست مثل بیانیه گام دوم انقلاب بود. این فرمایشات رهبری را می توان گام دوم سینما و فرهنگ دانست.

وی تأکید کرد: رهبری با این فرمایشات شان علناً به نیروهای جهادی و انقلابی اختیار دادند و خط مشی و تکلیف حوزه فرهنگ و هنر را برای آن ها روشن کردند. رهبری به صراحت فرمودند از حوزه فرهنگ و هنر چه انتظاری دارند و هنرمندان باید چه بکنند و چه نکنند!

اسلاملو سپس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران دنیا را لرزاند خاطرنشان کرد: چرا هیچ نشانی از این انقلاب عظیم در سینما، فرهنگ و هنر دیده نمی شود؟ مشخص است چون هنرمندان انقلابی به کار گرفته نمی شوند و این در حالی است که فقط هنرمندان متعهد و انقلابی باید در حوزه فرهنگ فعالیت کنند.

این سینماگر تصریح کرد: این فیلم هایی که در بغل غربی ها غش کرده اند دیدشان به فرهنگ انقلابی کجاست؟ مردم دنیا تشنه هستند حرف های انقلابی را بشنوند اما غرب زده های خودباخته که در سینما جولان می دهند تعیین تکلیف کرده اند که نشانی از انقلاب در آثار دیده نمی شود و الآن بهترین موقع است جلوی این افراد را برای همیشه بگیرند.

وی متذکر شد: اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز گام برندارد باید فردا جواب بدهد. ما صراحتاً به آقای وزیر می گوییم که هرگز سینمای ایران نباید با مدل سینمای غرب جلو برود و ما هرگز نباید مقلد سینمای غرب باشیم. این کارگردان هایی که یک باره به واسطه مطرح شدن فیلم های شان در جشنواره های غربی مطرح شدند باید کنار گذاشته شوند و هنرمندان انقلابی که می توانند پیام انقلاب اسلامی را به دنیا مخابره کنند باید جای آن ها را بگیرند.

اسلاملو در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: آقای وزیر باید شجاعانه وارد میدان شده و پا پس نکشند و اداره امور فرهنگ و هنر و بالاخص حوزه سینما را از دست غرب زده ها نجات دهند. باید همه چهره های انقلابی به میدان بیاند و آقای وزیر باید مشاوران قدرتمند انقلابی در اطراف خود بگذارند. مشاورانی حکیم و دانا که حکمت سینما را بدانند و اجازه ندهند غربی ها در سینما تصمیم گیری کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیتی برای درگذشت قدرت الله انتظامی


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت قدرت‌الله انتظامی نوازنده پیشکسوت ویولن را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسکندری: دغدغه های مسئولان با دغدغه اهالی فرهنگ و هنر فرسنگ ها فاصله دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستاره اسکندری بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در خصوص راهکارهایی برای برون رفت از رکود سینما گفت: از آنجا که تجربه ثابت کرده دغدغه های مسئولان با دغدغه اهالی فرهنگ و هنر فرسنگ ها فاصله دارد پس قطعاً بیان مطالبات ما نیز هیچ نتیجه ای دربر نخواهد داشت چرا که اگر قرار بود ما شاهد نتیجه روشنی باشیم باید تا امروز چنین نتایجی را مشاهده می کردیم!

کارگردان فیلم سینمایی «خورشید آن ماه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفم که باید این واقعیت را عنوان کنم که ما امیدمان را به شدت از دست داده ایم! اهالی فرهنگ و هنر طی حدود دو سال گذشته با تعطیلی کامل سینما و به ویژه تئاتر روبرو بوده اند و متأسفانه هیچ گاه هیچ یک از مدیران سعی نکردند رکود شدید به وجود آمده در این حوزه را برطرف کنند چرا که کسی دغدغه رفع مشکلات هنرمندان را نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان برایشان معیشت و زندگی هنرمندان مهم نیست ما به تنهایی چه می توانیم بکنیم؟ تا وقتی کسی پیدا نمی شود که بخواهد موانع را از جلوی پای ما بردارد ما چه کاری می توانیم بکنیم؟

اسکندری سپس با بیان اینکه مسئولان فرهنگی هیچ گاه حتی پیشنهادات ما را نمی شنوند و به مطالب رسانه ها هم توجهی ندارند اظهار داشت: به عنوان مثال ما بارها عنوان کردیم در شرایطی که تئاتر تعطیل شده بهتر است برای آنکه هنرمندان این حوزه به مشکل معیشتی برخورد نکنند مدیران دست به تولید انبوه تله تئاتر بزنند تا از این رهگذر هم هنرمندان بیکار نباشند هم تولیدات جذاب جدیدی برای پخش از رسانه ملی وجود داشته باشد اما همه مدیران خود را به نشنیدن زدند و کسی به دغدغه ما توجهی نکرد.

بازیگر فیلم های سینمایی «سرو زیر آب» و «ملی و راه های نرفته اش» در پایان این گفتگو تأکید کرد: امیدی به بهبود اوضاع سینما و تئاتر نیست چرا که دغدغه ای به اسم فرهنگ وجود ندارد. ما سال ها امید را در دل های مان زنده نگه داشتیم اما هیچ فایده ای نداشته و ندارد و من فکر نمی کنم با این اوضاع و احوال کنونی سینما، تئاتر و سایر حوزه های فرهنگی و هنری از رکود خارج شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه عکس ویم وندرس برای ۱۱ سپتامبر


«ویم وندرس» ـ کارگردان مطرح آلمانی ـ نمایشگاهی از عکس‌های حادثه یازدهم سپتامبر برگزار کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توقیف آثار تقلبی «فرانسیس بیکن» در ایتالیا


مقامات ایتالیا صدها اثر هنری را به عنوان آثار تقلبی «فرانسیس بیکن» هنرمند نامدار ایرلندی توقیف کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار به «جشنواره موسیقی نواحی» یک هفته دیگر تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مهلت زمان ثبت‌نام و ارسال آثار به این رویداد موسیقایی را تا ۲۷ شهریورماه تمدید کرد.

به گزارش سینماپرس، بر اساس فراخوان منتشر شده از سوی دبیرخانه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی، مهلت ارسال آثار ۲۰ شهریورماه تعیین شده بود که با توجه به درخواست‌های شرکت‌کنندگان تا ۲۷ شهریورماه تمدید شد.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از تاریخ ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

این جشنواره با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار می شود.

فراخوان بر اساس اهداف و مأموریت های مشخص شده در آیین نامه برگزاری جشنواره و شناسایی، ظرفیت سازی و حمایت از فعالیت های خلاقانه هنرمندان موسیقی اقوام سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری و اصالت های فرهنگی موسیقایی هر منطقه تهیه و تنظیم شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدرت‌الله انتظامی درگذشت


قدرت‌الله انتظامی _ نوازنده پیشکسوت ویولن و بازیگر _ هجدهم شهریورماه ۱۴۰۰ بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاکید دارم گریم هنراست زیرا این حرفه بر پایه‌های نقاشی، مجسمه‌سازی و آرایش استوار است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ناگفته‌های جلال الدین معیریان از پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار و نامدار چهره‌پرداری سینمای ایران را بخوانید.

به گزارش سینماپرس، جلال الدین معیریان با بیان اینکه در یوسف آباد تهران به دنیا آمده است، گفت: از طریق یکی از معلم‌هایم آقای اسلامیان به سمت نقاشی گرایش پیدا کردم. در نوجوانی با مسعود کیمیایی و فرامز قریبیان هم کلاس بودیم و حتی خانه ما به خانه آقای کیمیایی نزدیک بود و در محوطه بیرونی خانه ایشان تئاتر اجرا می کردیم.

وی با اشاره به اهمیت گریم در سینما ادامه داد: من تاکید دارم گریم هنراست زیرا این حرفه بر پایه‌های نقاشی، مجسمه‌سازی و آرایش استوار است. دراین هنر با اتکا به علوم روانشناسی، مردم شناسی، فیزیک، شیمی، تاریخ عمومی، جغرافیای جهانی، آگاهی به سینما و … می‌توان در راستای ایجاد زیبایی و شخصیت شناسی گام برداشت.

معیریان خاطرنشان کرد: به شکل خاص به عنوان گریمور برای یک مجموعه اولین بار در «سلطان صاحبقران» کار کردم. زنده یاد علی حاتمی گریموری بنام آقای لاله زاری داشت که تست‌ها را او انجام می‌داد اما به دلایلی یک دفعه مجبور به ترک پروژه شد و مرحوم حاتمی که از قبل من را می‌شناخت دعوت کرد تا با او همکاری کنم.

وی ادامه داد: در دانشگاه هنرهای دراماتیک رشته گریم خوانده بودم و می‌دانستم گریم علاوه بر ذوق، استعداد و خلاقیت به چه چیزهایی نیاز دارد. وقتی دیدم «سلطان صاحبقران» ماجرای ناصرالدین شاه است کتاب های زیادی در زمینه تاریخ و ناصرالدین شاه خواندم. آنقدر وارد جزئیات شدم که در یکی از کتاب‌ها خواندم ناصرالدین شاه یک خال گوشتی بزرگ در کنار گوشش داشته است بر همین اساس در روی صورت جمشید مشایخی در این فیلم خال را گذاشتم.

معیریان خاطرنشان کرد: علی حاتمی از من پرسید که چرا این خال را گذاشتی و من برای او توضیح دادم در کتاب‌ها چنین چیزی روایت شده است. علی حاتمی در پاسخ به من گفت ما باید سعی کنیم در فیلم‌ها تاریخ را زیباتر به نمایش درآوریم و ناهنجاری که ممکن است توجه مخاطب را به خود جلب کند را استفاده نکنیم. اگر هم این خال را روی صورت ناصرالدین شاه نگذاری هیچ فردی نمی گوید که آنرا نگذاشتید.

وی ادامه داد: زنده یاد علی حاتمی معتقد بود ما هنر کلاسک را دنبال کنیم و رئال کار نکنیم و بر همین اساس شخصیت‌ها را مطلوب نشان دهیم، انسان ها طالب زیبایی هستند و ما باید تاریخ را زیباتر نشان دهیم. به همین دلیل نقش مهد علیا که زشت بود را او تاکید داشت همسرش بازی کند و چهره‌شان به زیباترین وجه ساخته شود. حاتمی می‌گفت ناصرالدین شاه مشایخی آن زمان است نمی‌خواهم او زشت باشد بلکه می‌خواهم تاریخ را زیبا نشان دهم. حتی در مورد شخصیت‌های منفی نیز می‌گفت سعی نکن به خاطر منفی بودنشان رد چاقو در صورتش باشد زیرا بسیاری از منفی‌ها چهره خوبی دارند اما منفی هستند.

وی خاطرنشان کرد: علی حاتمی درباره من و عبدالله اسکندری می گفت در چهره پردازی جلال الدین معیریان نگاه هنری و عبدالله اسکندری نگاه صنعتی دارد. او می گفت عبدالله اسکندری و جلال‌الدین معیریان شمس و مولانا هستند و هردو کار یکدیگررا تایید می کنند. من و عبدالله اسکندری دو دوست خیلی خوب درکنار هم اما با دیدگاه متفاوت بودیم.

معیریان با بیان اینکه بعد از انقلاب شروع به فعالیت‌های سینمایی کرده است، خاطرنشان کرد: فیلم‌های آقای هیروکلیف، هر سه نفرشان، زنده باد، پرواز به سوی مینو فیلم هایی بود که در ابتدای فعالیتم در سینما کار کردم که ادامه پیدا کرد تا به فیلم‌های علی حاتمی و سرب ساخته مسعود کیمیایی رسیدم.

معیریان با اشاره به حضورش به عنوان گریموردر «میرزاکوچک خان» توضیح داد: در «میرزا کوچک خان» برای نقش میرزا در ابتدا داریوش ارجمند درنظر گرفته شده بود و حتی تست گریم هم بر روی صورت او انجام شده بود و ناصر تقوایی سلیقه خاص خودش را داشت. با تغییراتی که در کارگردانی داده شد بحث این بود که آیا میرزاکوچک خان را همچنان داریوش ارجمند که تست شده و لنز برایش گذاشته شده، بازی کند یا او را عوض کنند. در جلساتی که در اتاق گریم بود من به آنها گفتم تست گریم بر روی صورت داریوش ارجمند جواب داده است و برای این نقش مناسب است اما بهروز افخمی گفت به نظر من علیرضا مجلل که خود از خانواده میرزا کوچک خان است برای این نقش بهتر است. کاری که در کوچک جنگلی برای شخصیت‌ها انجام دادم با توجه به مسائل پیش آمده، نهایت دقت در شخصیت پردازی‌ها شد.

وی با اشاره به همکاری خود با خسرو سینایی نیز گفت: زنده یاد خسرو سینایی از جمله کارگردان‌هایی بود که سینما را خوب می‌شناخت و با عوامل به خوبی ارتباط برقرار می‌کرد. در فیلم «هیولای درون» ما در دماوند بودیم که برف و سرمای کشنده و خطر حمله گرگ وجود داشت و در شرایط سختی کار کردیم. آقای سینایی توضیح دقیقی درباره شخصیت‌های فیلم دادند و من گفتم شخصیت اصلی باید مانند مجسمه‌ای باشد که ترک می‌خورد، خرد می‌شود و می‌ریزد. در آن شرایط با امکانات محدود فکر کردم که برای خوب درآوردن گریم شخصیت ها چیکار کنیم. در نهایت ترک‌ها با نظر خود خسرو سینایی با ترفندهای گریم و رنگ ایجاد شد.

معیریان درباره همکاری خود با محمد بزرگ نیا توضیح داد: به دلیل دوستی دیرینه و علاقه‌ای که به بزرگ نیا دارم به دلیل باسواد بودن او کارش را در فیلم «طوفان» بر عهده گرفتم. گریم‌هایی که برای شخصیت‌ها در این فیلم انجام شده بود در زمان خودش قابل توجه است زیرا شخصیت‌ها در آب بودند و باید طوری گریم می‌شدند که گریم آنها پاک نشود اما به نظر خورم زحمت گریم در آن فیلم آنقدر نبود که منجر به دریافت جایزه شود.

وی ادامه داد: در مورد فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی خودم را شایسته دریافت جایزه می‌دانستم اما برای فیلم‌های غزال و طوفان دور از ذهنم بود اما فیلم اوینار حتما باید جایزه می‌گرفت زیرا این فیلم در تاریخ سینما و همچنین تاریخ گریم خودم حرف اول را می‌زند. برای اوینار فکر و ترفندهای زیادی در پشت گریم آن وجود داشت و بر روی گریم تک تک شخصیت‌های فیلم کار شده است اما در «روز واقعه» تعداد بازیگرانی که باید تست گریم می شدند ۱۰ برابر اوینار است اما از نظر من گریم اوینار با روز واقعه قابل مقایسه نیست.

معیریان با بیان اینکه بهمن فرمان آرا کارگردان قوی و باسواد کشور است، بیان داشت: در فیلم «خانه ای روی آب» رضا کیانیان به دستور بهمن فرمان آرا خودش را چاق کرده بود و من هیچ نقشی در اینکه ایشان را چاق ارائه بدهم نداشتم و تنها در جزئیات کوچک و سفیدی موی سر دخیل بودم.

وی در پایان بیان داشت: من عاشق رشته گریم هستم و زندگیم را برای اینکار گذاشتم. دوره ازدواج، نامزدی و بچه دار شدن را به خوبی ندیدم زیرا دائم سر فیلم بودم. تولد بچه اولم را ندیدم زیرا در یزد بودم، تولد بچه دومم سر گریم فیلم دیگری بودم و بچه سومم سر فیلم میرزا کوچک خان بودم اما در همه این روزها در کنار هنر چهره پردازی بودم و تعصب بسیاری روی این حرفه دارم و با عشق کار می کنم.

گفتنی است، این گفتگو به سفارش موزه سینمای ایران توسط آقایان جواد طوسی و غلام حیدری در سال ۱۳۸۶ ضبط شده است و امروز برای اولین بارهمزمان با زادروز جلال الدین معیریان منتشر شده است. نسخه کامل این گفتگو در آرشیو این مجموعه فرهنگی- تاریخی نگهداری می‌شود.

یادآور می‌شود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع