X

بایگانی شهریور 21, 1400

دفتر سینمایی

اینجا میدان مسابقه نیست/ چند نکته درباره رقابت حرفه ای ها


۲ هنرمند عضو هیات داوران پانزدهمین جشنواره جوان با اشاره به امتیازات این رویداد موسیقایی در کشور از حرفه ای شدن یک فضای رقابتی میان هنرمندان و هنرآموزان نسل جوان حوزه موسیقی سخن گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبریک «روز ملی سینما» طنز تلخ روزگار ماست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن منتقدان سینمای ایران در پیامی بیان کرد که تبریک روز ملی سینما در این تبعید ناخواسته‌اش، طنز تلخ روزگار ماست.

به گزارش سینماپرس، انجمن منتقدان سینمای ایران در پیامی روز ملی سینمای ایران را تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است:

«به نام حضرت دوست

تبریک روز ملی سینما در این تبعید ناخواسته اش، طنز تلخ روزگار ماست. اما مگر ما به امید زنده نیستیم؟ به امید شور و گرمای دوباره سینما در متن زندگی و لبخند دوباره مردم سرزمین مان به «پرده نقره‌ای» که چه خاطره سازی ها که نکرد.

انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست آشنایی با ساز بربط برگزار می‌شود/ سخنرانی حسین بهروزی نیا


نشست سی و هفتم از سلسله نشست‌های تخصصی، هم‌اندیشی و رویکردهای پژوهشی در هنرهای سنتی به بررسی ساز بربط خواهد پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصلا معتقد نیستم که به هر قیمتی با هر فیلم و نمایشی مردم را به سینما بکشانیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» گفت: سینما را بسیار دوست دارم چراکه سالهاست این هنر با من است و لحظه به لحظه با آن زندگی کردم و جزو جدا نشدنی از زندگی من محسوب می‌شود چراکه عمری را برای سینما گذاشته‌ام.

به گزارش سینماپرس، کوروش تهامی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به همه گیری کرونا در کشور آرزو داشت تا سریعتر مردم و سینما روزهای بهتری را شاهد باشند گفت: خدا را شکر امسال این اتفاق افتاده و سینماها باز شده‌اند و البته یک مقدار وضعیت نسبت به سال گذشته متفاوت و بهتر شده و دلیل این تفاوت را می‌توان هم در شروع واکسیناسیون عنوان کرد و هم اینکه آگاهی و توجه مردم نسبت به این بیماری و اجرای پروتکل‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

***سینما باز شده اما هنوز با موقعیت مطلوب در سینما فاصله زیادی داریم

وی در همین راستا اظهار داشت: البته هنوز با شکل مطلوبی که مد نظر من بود که بدون هیچ محدودیتی کنار هم به راحتی بتوانیم به تماشای فیلم در سینماها بنشنیم فاصله داریم و من امیدوارم با واکسیناسیون عمومی و شرایط برنامه ریزی شده، دقیق و به موقع برای همه مردم، امید به زندگی همراه با سلامتی برای همه دوباره برگردد و در کنار این حال خوب مردم دوباره بتوانند از سینماها استفاده کرده و فیلم‌ها را در کنار هم دیگر نگاه کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «کروکودیل» با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری سینما در زندگی مردم افزود: سینما هم از جهت آگاهی سازی و هم سرگرمی برای خانواده‌ها دارای اهمیت زیادی است بنابراین سینما باید در سبد کالای خانواده‌ها جای بگیرد، همانطور که در تمام دنیا این موضوع وجود داشته و تعریف شده و همچنین در کشور ما این گونه بوده است است اما لازم است فرهنگ سینما رفتن و فیلم دیدن بیش از پیش مردم جا افتاده و تبدیل به یک دغدغه شود چراکه سینما یکی از تاثیرگذارترین هنرهای تصویری است حرفی که در یک فیلم زده می‌شود را شاید سال‌ها نتوان به یک مخاطب القا کرد اما با تماشای یک فیلم مخاطب به خوبی پیام را دریافت می‌کند و به خاطر می‌سپارد.

***باید به فکر مدیریت و هدایت سینما در هر شرایط پیش‌بینی نشده‌ای باشیم

تهامی در ادامه با توجه به فاصله‌ای که ویروس کرونا بین مردم و سینماها ایجاد کرده ابراز کرد: به هر صورت کرونا این موضوع را به همه ما یادآوری شد که هیچ چیز در این دنیا پایدار نیست بنابراین سیاست‌گذاران این حوزه باید به فکر راه حلی باشند که اگر خدای ناکرده بازهم با چنین اتفاقی روبرو شدیم چگونه آن را مدیریت کنیم، به همین خاطر مسئولین فرهنگی باید به فکر ایجاد فضای مناسبی در سالن‌های سینمایی و تدوین قوانین محکمی باشند که پروتکل‌های بهداشتی کاملا رعایت گردد تا در آینده اگر چنین وقایعی رخ داد مردم باز بتوانند از سینماها استفاده کنند، تکل‌های بهداشتی باید به یک قانون تبدیل شود که همه ملزم به اجرای آن باشند، نه اینکه یک سینما رعایت می‌کند، یک سینما رعایت نمی‌کند پس نیاز است که در این خصوص برنامه ریزی دقیقی انجام گردد.

وی در همین راستا ابراز کرد: به نظر می‌رسد حتی می‌توان با ساخت سالن‌های جدید که تمام المان‌ها برای فاصله گذاری اجتماعی در آن صورت گرفته ساخته شود از این پس در چنین شرایطی با تعطیلی یک باره سینماها مواجه نشویم و مردم بتوانند با سالن‌های جدید که فضای مناسب برای هر فرد بدون هیچ خطری ایجاد شده به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود بپردازند.

***عمرم را برای سینما گذاشتم

تهامی با اشار به علاقه خود به سینمای ایران تاکید کرد: سینما را بسیار دوست دارم چراکه سالهاست این هنر با من است و لحظه به لحظه با آن زندگی کردم و جزو جدا نشدنی از زندگی من محسوب می‌شود چراکه عمری را برای سینما گذاشته‌ام.

بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» پیرامون تاثیر مستقیم سینما در مخاطب اظهار کرد: یک فیلم خوب در روح و روان و فکر هر مخاطبی تاثیر خیلی مثبتی دارد، به نظر من سینما یکی از ملزومات سال‌هایی هست که داریم در آن زندگی می‌کنیم و باید تبدیل به یک عادت در زندگی‌ همه افراد شود و مردم به صورت تعریف شده برای تماشای فیلم به سینماها بروند.

***به هر قیمتی نباید مخاطب را به سینما کشاند

بازیگر سریال «دل» تاکید کرد: من اصلا معتقد نیستم که به هر قیمتی با هر فیلم و نمایشی مردم را به سینما بکشانیم. باید به آن مرحله‌ برسیم که در طول سال ۱۵ الی ۲۰ فیلم درجه یک داشته باشیم که بشود از آن تمام قد دفاع کرد و پایشان ایستاد. سینمای ما از سوی کل دنیا مورد تعریف و تمجید قرار گرفته، ولی با این حال تعداد فیلم‌های درجه یکمان آنقدری نیست که با افتخار بگوییم امسال ۲۰ فیلم خوب داشتیم که تمام قد می‌توان از آن‌ها دفاع کرد.

تهامی در پایان خاطرنشان کرد: مردم هم با انتخاب دقیق خودشان می‌توانند برای تولید فیلم‌های خوب خط و جهت بدهند. مخاطب امروز بسیار باهوش است و دسترسی به فیلم‌های روز دنیا دارد و فیلم‌های با کیفیت زیادی را دیده است پس ما نمی‌توانیم مخاطب امروز رو به سمت سینمای سطحی سوق دهیم چراکه مخاط متوجه کیفیت یک اثر می‌شود و خوب را از بد تشخیص می‌دهد، به هر صورت آرزو می‌کنم هرچه سریعتر از شر این بیماری خلاص بشویم و آن روال درست و واقعی فیلم سازی و هنر و همه کارهایی که با این بیماری دچار اختلال شده، روی غلتک بیفتد و همه چیز مثل گذشته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تک آهنگ «پرواز با خورشید» با صدای محمد یادگار منتشرشد


تک آهنگ «پرواز با خورشید» به خوانندگی محمد یادگار خواننده موسیقی ایرانی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالن سینما هست، مخاطب نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای ایران حتی اگر در گیشه رونق داشته باشد، در بخش سخت‌افزاری دچار مضیقه و مشکل است.

به گزارش سینماپرس، دو سالی می‌شود که سینمای ایران آن سینمای همیشگی نیست؛ البته شاید از جهاتی بتوان گفت هنر هفتم در دو سال گذشته، در سراسر جهان حال و روز خوشی نداشته است.

کرونا بلایی شد که اولش شاید کسی جدی‌اش نمی‌گرفت؛ اما رفته رفته بر تمامی عرصه‌های زندگی بشری تأثیر گذاشت. در دو سال گذشته، سینماهای کشورمان کج‌دار و مریز به راه خود ادامه دادند؛ بارها و بارها به دلیل پاندمی کرونا و لزوم توقف زنجیره انتقال این ویروس، سالن های سینما طعم تعطیلی را چشیدند و مخاطبان از تماشای فیلم‌های سینمایی در سینماها محروم ماندند.

اگر کرونا و شرایط پیش آمده در این دو سال را کنار بگذاریم، باید گفت که شاید (تأکید می‌کنیم شاید) سینمای ایران در گیشه رونق داشته باشد، ولی در بخش سخت‌افزاری دچار مضیقه و مشکل است.

وقتی از سخت‌افزار سینما صحبت می‌کنیم، منظور جنبه‌های فناورانه و تجهیزات سینماست؛ فضاهای نمایش فیلم و سالن های سینما هم وجهی از این جنبه‌های سخت افزاری هستند. البته در بخش نرم‌افزاری نیز تولید محتوا و جنبه‌های هنرمندانه در آثار سینمایی مطرح است که می‌توانند به شدت در کشاندن مردم به سالن‌های سینما و فروش فیلم‌ها اثرگذار باشند.

با نگاه به شرایط سینمای کشور می‌توان دریافت که هنوز جنبه سخت‌افزاری سینما مغفول مانده و در رنج‌ است. امروز حجم عظیم سالن ها و پردیس های سینمایی در پایتخت قرار دارد و بسیاری از شهرستان‌های کشورمان هنوز یک سالن سینما ندارند؛ چه رسد به یک سالن سینمای پیشرفته.

سالن‌های سینما، محدود و همان تعداد هم عمدتاً فرسوده و نیازمند نوسازی هستند. بسیاری از فیلم‌ها به دلیل ظرفیت کم سالن‌های نمایش، پشت در اکران می‌مانند و یا اگر اکران شوند، فرصت محدودی برای عرضه به مخاطبان دارند.

امروز روز ملی سینماست؛ روزی برای توجه بیشتر به هنر هفتم و جایگاه و مشکلات آن. به همین بهانه با محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران درباره مشکلات و نقایص سخت‌افزاری سینمای ایران گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران، به مناسبت روز ملی سینما، گفت: اکثر سالن‌های سینما در شهرستان همچنان در تعطیلی کامل به سر می‌برند و مشمول هیچ گونه کمکی از سوی دولت نشده‌اند. در برخی سینماها در شهرستان‌ سینماداران، به علت تعمیرات و خرابی‌ها ماهانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون از جیب خودشان هزینه می‌کنند.

وی افزود: یک عزم ملی لازم است برای اینکه دوباره چراغ‌ سالن‌های سینما روشن شود و این جز با کمک و حمایت کامل دولت میسر نمی‌شود. از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم تا کمک و رونق‌بخشی به سالن‌های سینما را در اولویت کاری خود قرار دهد. سایر کشورهای دنیا نیز به علت شرایط کرونایی در تعطیلی به سر می‌برند، اما اکثراً و تا جایی که بنده اطلاع دارم، به دلیل کمک‌های دولتی گویی در شرایط عادی هستند و هیچ گونه خسارت و ورشکستگی را به علت کمک‌های دولتی تجربه نکرده‌اند.

رئیس انجمن سینماداران گفت: در حال حاضر برخی از سالن‌های سینما اگر مشکل و نقصی در سیستم نمایش و صدای آن‌ها ایجاد شود، هزینه تعمیرات آن به قدری بالاست که قادر به راه‌اندازی مجدد آن نیستند. چون سینماداران قدرت و توانایی مالی رفع مشکل آن را ندارند و از جانب دولت نیز کمک و حمایتی صورت نمی‌گیرد. متاسفانه دولت توجهی به سالن‌های سینما نداشته است. اگر هم تسهیلاتی در اختیار قرار گرفته است، به واسطه شرایط بانک‌ها اوضاع بدتر شده است.

قاصداشرفی اظهار کرد: در دنیا این چنین است که اگر حرفه، صنعت و یا شغلی دچار بحران شود، بانک‌ها به کمکشان می‌آیند؛ اما متأسفانه در اینجا ضوابط بانکی طوری است که صنوف را بیچاره‌تر می‌کند؛ چرا که بیشتر به فکر منافع خود هستند و قدمی در این راه برنمی‌دارند و توجهی به اقتصاد و پیشرفت ندارند و بعد از مدت‌ها در شرایط زمانی به طور مثال وام تعلق می‌گیرد که دیگر آن کارایی لازم را ندارد. مواردی چون مالیات، ارزش افزوده، عوارض و بیمه را می‌بایست دولت پرداخت می‌کرد، اما این چنین نشد.

سالن سینما هست، مخاطب نیست!

قاصداشرفی گفت: هر چند در بسیاری از شهرستان‌ها سالن سینما وجود ندارد، اما معضل اصلی عدم وجود مخاطب برای سینماست. به طور مثال تهران از سالن‌های سینما اشباع شده است؛ اما آیا به این اندازه و ظرفیت مخاطب وجود دارد؟ در هر سانس چه میزان و چه تعداد نفر از فیلم‌ها استقبال می‌کنند؟ در شرایط فعلی که اوضاع به مراتب بدتر است و در حالی که ظرفیت مجاز سالن‌ها تا ۵۰ درصد اعلام شده است، تنها ۴ درصد ظرفیت به سالن‌های سینما می‌روند.

وی افزود: دولت نیز باید نسبت به ایجاد سالن‌های سینما در شهرستان‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. آمار دقیقی در حال حاضر در دسترس ندارم؛ ولی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ شهرستان سالن سینما ندارند. به طور کلی سالن‌های سینمای کشور از نظر تجهیزات فنی در شرایط مطلوبی قرار دارند؛ از نظر مواردی همچون سیستم نمایش و صوت. در این زمینه اقدامات رو به رشدی صورت گرفته است و موسسه سینما شهر کمک‌های ارزنده‌ای به تجهیز سالن‌های سینما کرده است. از نظر تجهیزاتی چیزی کم نداریم؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد گران بودن این تجهیزات است و سینمادار به تنهایی و بدون حمایت دولت قادر به تأمین و تعمیر آن نیست.

وی در پایان گفت: سالن سینما و فیلم خوب دو بال هستند که باید با هم حرکت کنند. اثر فاخر اگر تولید شود، مخاطب هم به سینما ترغیب می‌شود و می‌توان سینما را نجات داد. متأسفانه در حال حاضر مخاطبان و مردم کم کم در حال فراموش کردن سینما هستند و این مسئله شاید به خاطر ضعف در عدم وجود یک رسانه اختصاصی برای سالن‌های سینماست.

این روزها، دولت سیزدهم تازه نفس است و کار خود را در وجوه مختلف مدیریت کشور به تازگی آغاز کرده است. مسئولان دولت و وزارت ارشاد نه تنها در بخش سخت افزاری سینما که در بخش نرم افزاری و تولید محتوای اثرگذار می توانند موثر باشند. وقتی برای اقتصاد سینما سرمایه‌گذاری کنیم و به سینماگران نشان دهیم که چگونه برای کار و معیشت آنان اهمیت قائل هستیم، آن‌ها هم برای سرنوشت فرهنگی کشور فعالیت دوچندانی خواهند کرد و جهت رونق فرهنگی و انجام مسئولیت‌های فرهنگی‌شان نقش خود را به بهترین وجه ایفا می کنند.

*خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرا به‌عنوان هکر «گاندو» می‌شناسند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر نقش هکر در سریال «گاندو» از ویژگی‌ها و چالش‌های نقش خود سخن گفت.

به گزارس سینماپرس، حمید متقی بازیگر سریال «گاندو» در نقش علی سایبری درباره حضورش در این مجموعه به مهر بیان کرد: من از فصل اول «گاندو» با این تیم همراه شدم. جواد افشار کارهای من را دیده بود و برای فصل اول دعوت شدم و ممنونم که به من اعتماد کرد.

وی درباره تجربه کار با جواد افشار عنوان کرد: افشار خیلی در کارگردانی با وسواس کار می‌کرد و برایش مهم بود کار خوب دربیاید. شاید تا ۱۰ بار یک پلان را می‌گیرد تا آنچه را که می‌خواهد در بیاورد.

این بازیگر که نقش یک هکر امنیتی را در سریال داشت در این باره توضیح داد: من برای هر نقشی که بخواهم بازی کنم تحقیق می‌کنم، برای این نقش هم که به علی سایبری معروف بود از مولفه‌هایی که پیش از این در فیلم و سریال‌ها دیده‌ام کمک گرفتم. هر مامور امنیتی یک نکات مشابهی دارد که بیشتر در فیلم‌های خارجی دیده‌ایم و من هم سعی کردم برخی از این کنش‌ها و رفتارها را اجرا کنم.

وی درباره این نقش و تفاوتش با نقش‌های مشابه خارجی که بیشتر برای مخاطب باورپذیر است، گفت: شاید در برخی آثار خارجی سرعت عمل بیشتری وجود داشته باشد که گاف‌ها برای مخاطب قابل تشخیص نیست وگرنه در همان کارهای خارجی هم اگر کسی با ریتم کندتر اثر را ببیند می‌تواند اشتباهات را دربیاورد.

بازیگر سریال «دادستان» درباره جذابیت‌های نقش خود در سریال «گاندو» گفت: یک هکر در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید یک دوربین را هک کند خاطرم هست آقای افشار هم دقت و سرعت عمل در کار می‌خواست و این کار سرعتی خودش جذابیت‌هایی داشت.

وی درباره بازخوردهای مخاطبان نیز عنوان کرد: مخاطب هم نظر مثبت داشتند و هم نظر منفی. برخی آنقدر این نقش را باور کردند که مرا علی سایبری خطاب می‌کنند و حتی در فضای مجازی عده‌ای می‌گفتند به خاطر این نقش دوست داشته‌اند بروند آی تی بخوانند و هکر بشوند.

این بازیگر درباره دلیل تولید کمتر تریلرهای جاسوسی در ایران عنوان کرد: کارهای جاسوسی سختی‌های خاصی دارد و باید به کارگردان‌ها حق دهیم که به سراغشان نمی‌روند صحنه‌های اکشن به راحتی درنمی آید یا باورپذیر نمی‌شود و این جسارت کارگردان و تهیه کننده است که دغدغه چنین آثاری را دارند.

وی اضافه کرد: خود آقای افشار اینقدر وسواس داشت که ساعت‌ها پای کار بود تا خروجی درستی دربیاید.

متقی در پایان گفت: نتیجه کار هم نشان داد که مخطب زیادی از آن راضی است. حتی ایرانی‌های خارج از کشور هم این مجموعه را دنبال می‌کردند و این خیلی ارزشمند است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکلات امروز ارکسترهای دولتی چیست؟/ در فقدان یک مجموعه


یکی از منتقدان و پژوهشگران حوزه موسیقی با اشاره‌ای مختصر به تاریخچه تشکیل ارکسترها در کشورمان از برخی بایدها و نبایدها پیرامون عملکرد ارکسترهای زیر نظر دولت سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خط شکن» و روایتی جذاب از جوانان مخلص در وسط میدان


مستند «خط شکن» روایتی متفاوت از فعالیت گروه‌های جهادی هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فیلمی متفاوت از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی»


به تازگی فیلمی از کارگاه کهنه کاری سریال «سلمان فارسی» منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع